Suomi

Puoli minuuttia, kolme maata: elämyksellinen kolmen valtakunnan rajapyykki

sunnuntai, lokakuu 18, 2020

Puolisollani oli syyskuun lomalle yksi selkeä tavoite ylitse muiden: sisävesiristeilylle piti päästä. Se osoittautui odotettua hankalammaksi kesän lomakauden päätyttyä, kun lähes koko maassa kaikki risteilyt oli jo lopetettu. Onni löytyi tässäkin asiassa Lapista kun selvisi, että Ruotsin puolelle pääsee vielä risteilemään!

Laivamatka oli osa kolmen valtakunnan rajapyykin vierailua, minne olisi toki päässyt myös jalkaisin Mallan luonnonpuiston läpi kulkevaa reittiä pitkin, mutta matkaa olisi tullut kaikkiaan 22 kilometriä, ja sitä me ei jaksettu. Jos totta puhutaan, ei jaksettu sitä kumpaakaan suuntaan, vaan otettiin iisisti ja mentiin laivalla molemmat siivut.

Kilpisjärveltä liikennöi risteilyalus Koltalahteen, mistä rajapyykille on noin kolmen kilometrin mittainen patikkareitti. Hurjan, jännittävän ja jopa eksoottisen tänä vuonna tuosta muutamasta kilometristä teki se, että se kulkee Ruotsin puolella. Siis ulkomailla!

Tämähän jännitti tietysti etukäteen. Pitäisikö karanteeniasioista huolehtia, jos käytäisiin Ruotsissa? Periaatteessa kyllä, mutta käytännössä ei. Kolmen kilometrin mittainen luontopolku Ruotsin puolella samalla jengillä, joiden kanssa tehtiin laivamatka Kilpisjärveltä Koltalahteen ja takaisin. Ei muita ihmiskontakteja, vaan Ruotsin kaunista ruskaa ympärillä. Edes fikalle ei pysähdytty!

Ulkomaanmatka sisärajavalvonnan piirissä olleeseen maahan aiheutti kuitenkin poikkeusjärjestelyjä, ja kaikkien osallistujen nimet kirjattiin tarkkaan ylös laivaan saapumisen yhteydessä. Ennen kuin alus liikahti laiturista, oli rajaviranomaisilta saatava lupa kyseisten matkustajien kuljettamiseen.

Jännäksi meno kävi siinä vaiheessa, kun oltiin jo liikkeessä ja laivasta löytyi kaksi jänistä, joiden nimiä ei tietenkään oltu ilmoitettu viranomaisille. He jatkoivat matkaa omalla vastuullaan (lipun ostamisen jälkeen tietty), eikä ongelmia tullut. Mietittiin moneen otteeseen, että mitä noiden keski-iän ylittäneiden daamien päässä mahtoi liikkua sillä hetkellä, kun he päättivät lähteä matkaan lipuitta. Ihme menoa!

Laivaan olisi voinut varata liput etukäteen, mutta koska sää oli arvaamaton, jätettiin varaus tekemättä. M/S Maria liikennöisi seuraavana päivänä, jos matkustajia olisi vähintään viisi. Jännitettiin tätä vähän, sillä ajateltiin, ettei syyskuussa varmaan ryysistä olisi.

Ei oltaisi voitu olla enempää väärässä. Laivaan mahtuu 80 matkustajaa (turvavälejä ei noudatettu), ja me oltiin matkustajat 73 ja 74. Tiukille meni, mutta onneksi mahduttiin mukaan, sillä kolmen valtakunnan rajapyykki oli elämys!

Meillä kävi vielä mahtava tuuri, sillä laivan ollessa viimeistä paikkaa myöten täysi, päästiin Karimin kanssa tekemään matkaa kapteenin seuraksi laivan ohjaamoon! Sieltä avautui fantastiset maisemat joka suuntaan.

Perillä Koltalahdessa edessä oli jo mainittu kolmen kilometrin vaellus rajapyykille. Itse reitti ei oo mitenkään erityinen, vaikka tietysti lahden pohjoispuolella näkyvä Mallan luonnonpuisto on vaikuttava näky.

Kolmen valtakunnan rajapyykki on itsessään melko huvittava nähtävyys: se on 2,5 metriä korkea keltainen betonimöykky, joka on pystytetty vuonna 1926 pienelle tekosaarelle. Muutamalla askeleella rajapyykin pääsee kiertämään vieraillen saman puoliminuuttisen aikana paitsi Suomen myös Ruotsin ja Norjan alueilla.

Koska koko laivallinen oli tullut katsomaan samaa nähtävyyttä, rajapyykillä riitti jengiä. Osa jatkoi matkaa Mallan luonnonpuiston läpi maata pitkin, joten he katosivat ruskan värjäämään metsikköön. Reitti kieltämättä kiinnosti, mutta edellisillan Saanan-vaelluksen väsyttäminä oltiin ihan tyytyväisiä siihen, että nyt päästäisiin helpolla.

Paluumatkalla taivas selkeni ja ruska alkoi näyttää entistä upeammalta. Päästiin näkemään myös Norjan puolelta kohoava, hain evää muistuttava Paras-vuoren huippu, joka kohoaa 1 419 metrin korkeuteen. Palatessa myös Saana oli päässyt eroon pilvipeitteestä, ja huippu kohosi vaikuttavana meidän silmien edessä.

Risteilyjä kolmen valtakunnan rajapyykille järjestetään kesäisin ja syksyisin, ja vuonna 2020 laivamatkoja järjestettiin syyskuun loppuun saakka. Edestakainen laivamatka maksoi 30 euroa, ja elämys on satanolla hintansa väärti. Just sopivan rentoa palauttelua Saanan-huiputuksen jälkeen!