Suomen suurin matkablogiyhteisö

Hyppy ja pohdiskelua

Taas hyppäsin Utissa, koska sain satasen alennusta, kun edellinen tandemhyppy oli jonkin ajan sisällä tästä hypystä. Sulo Vilénin sanoin, ”kun sai niin halvalla”.  Pohdiskelen ekonomiaa ja toivottavasti ekologiaakin.

Opiskelin kansantaloustiedettä aikoinaan ja sisäistin jouston käsitteen. Tavallisen ihmisen tavallinen elämä on sietämättömän kallista, sen saa kuulla jokaiselta tavalliselta ihmiseltä. No, eihän se ole sattumaa. Martin Shkreli tuli kuuluisaksi kolminkertaistamalla hiv-lääkkeen hinnan ja katui ainoastaan sitä, ettei nostanut hintaa enemmän. HIV-lääkettä on pakko saada, jos on hiv. Entinen puolisoni aikoinaan sanoi, että ”Aids ei tule Raamattua lukemalla”, eli pitää tehdä jotain se saadakseen. Hän sitten kuoli siihen aidsiin. No, onko pakko elää elämä sillä tavalla, että käyttää rahat joustamattomiin välttämättömyyshyödykkeisiin: hankkii talon ja auton, mukulat ja sitten kesämökin, jonka rantaan vene. Sen jälkeen laskuvarjohyppääminen onkin ylellisyysharrastus. Boriksen mukaan Moskvitš talon edessä on varkaussuoja. Nuoremmille sukupolville tiedoksi, että hän tarkoitti, ettei varkaat tule taloon, minkä pihassa on sellainen halpa auto. Halvin tieliikennekelpoinen Mosse maksaa 5900 euroa ja se on vasta alkua, kuten kaikki auton omistajat tietävät. Netistä katsottuna autoilun kustannukset ovat 200-500 euroa kuussa. Lemmikkikin pitää olla ja ne syövät nirsosti ja sairastuvat. Nämä ovat kaikki valintoja, paitsi että kovin nopeasti eivät ole. Minulla ei ole lasta, minulla ei ole autoa. En omista asuntoani, vaan asun suhteellisen edullisesti vuokralla, tarkoittaen että yhtiövastike on melkein yhtä paljon kuin vuokra.

Kaikki vuodet aidsia sairastaneen kanssa, eikä minulla ole hiviä. Kaikki vuodet aseluvan kanssa, eikä yhtään rikkomusta. Kaikki vuodet ajokortin kanssa, eikä yhtään ylinopeussakkoa (Minulla oli ennen auto). Minä en ole riskikäyttäytyjä enkä hae jännitystä sen itsensä vuoksi. En ole käynyt edes Särkänniemen laitteissa. En ollut lapsenakaan villi.
Tandemhyppy ei pelota. Ihmisillä on korkean paikan kammo ja ne sanovat, etteivät voi sen takia hypätä. Monella hyppääjällä on korkean paikan kammo. Ei lentokoneessa hahmota oikein olevansa korkealla paikalla. En tiedä, onko lentopelkoisia hyppääjiä olemassa. Liikenne ja Amazonin viidakko ovat pelottaneet enemmän. Seuraan muutamaa pyöräilykanavaa ja äsken yksi selvisi onnettomuudesta. Toinen vloggaaja oli myös onnettomuudessa. Itse otin asfaltti-ihottumaa viimeksi, kun lapset ryntäsivät tielle ajaessaan toisiaan takaa. Käänsin nopeasti fillarin tieltä pois ja kaaduin katukivetykseen. Lapset selvisivät naarmutta. Liikenteessä sattuu tilanteita jatkuvasti. Amazonasissa iholla on jatkuvasti sellainen setti ötöjä, että harva niistä on edes tieteelle tuttuja. Pelko tulee siitä, ettei pysty hallitsemaan. Hyppy on selkeä, kaikki ovat alas tulleet. Fysiikan lait; ja hyvin vähän siellä mitään lintujakaan lentää. Lentokentiltä ajetaan linnut pois.

Viimeksi huolta aiheutti se, että otti sydämestä. Sydämessä ei saa olla mitään vikaa ennen hyppyä, eikä siinä ollutkaan. Liekö lähteneet kalkit kiertämään rööreistä. Pelkäsin myös,  että popot lähtevät jaloista.

No, sitten kun juttelin siellä Skydivessä, niin kävi ilmi, ettei ole koskaan popo lähtenyt jalasta. Itse asiassa, maiharit olivat huono valinta hyppyyn, olisi pitänyt olla juuri sellainen lenkkarityyppinen tai tennari. Miksi se sitten on para-maihari, jos se on huono. En tiedä, ehkä se tulee toisenlaiseen hyppyyn. Ei minun maiharini ollut edes para-maihari. Vaikka maihari oli tennaria huonompi valinta, niin silti se oli kelvollinen kenkä. Ensi kerralla pitää palata tennarilinjalle.

Tällä kertaa ei ottanut sydämestä vapaapudotuksessa. Oliko se niin, että ne kalkit poistuivat viime kerralla tai jotain. Sen sijaan korvat ja etenkin vasen oli kivuliaasti lukossa. Minulla on jotain epämuodostumaa sieraimessa ja korvaontelossa, minkä takia lapsena kärsin kivuliaista korvatulehduksista. Tällä kertaa taidettiin tulla nopeammin alas. Silmät vetistivät vähän ja ennen kaikkea hampaat olivat koko ajan jäätymässä. Pakkasta oli peräti 26°C ja tuuli 13 m/s pohjoisesta. Tuuli, kuulemma, vielä voimistui ylhäällä. Pakkasen purevuuslaskurin mukaan ”Tuntuu iholla tältä:  -52 … -46 °C Paleltumisvaara!”, paitsi että suurin nopeus laskurissa oli 120 kilometriä tunnissa. Paljastahan ei ollut kuin kasvot. Kahden kokemuksen perusteella suu kannattaa pitää kyllä tiukasti kiinni, hampaat rupesivat jäätymään. Kaveri sanoi, että kylmyys levisi hampaista leukaperiin ja koko päähän ja meinasi aivotkin ruveta jäätymään.

Mahtava kaveri, hänelläkin oli toinen tandem. Ei ollut eläissään laskeutunut lentokoneella. Vaikea kuvitella, minun ensimmäinen lentomatkani oli vauvana. Lapsenakin kärsin korvien menemisestä lukkoon lentomatkoilla. Silloin koneet kiihdyttivät järeämmin ja ehkä alastulokin oli jännittävämpi kuin nykyään. Hyvä uutinen lentopelkoisille, mutta totta puhuen kaipaan lentokoneen lähtökiihdytystä. Cessnassa on oikeaa tuntua. Itse asiassa, romantisoin maailmaa, joka ajoittui vanhojen seikkailulehtien aikaan, niin kuin Pekka Lipposen seikkailut 1950-luvulla. Sen ajan matkustaminen oli eri tavalla hohdokasta.

Tulee tietysti päästöjä, mutta totta puhuen, kun tilanne on se, että vain soditaan, halutaan ostaa aseita ja tarjotaan aseita muille, niin on turha yrittää hurskastella. Naamiot ovat niin kovasti pudonneet. Minulle koko eduskunta on samaa, Ano Turtiaiset, vihreät, persut, demarit. Puheet ovat tietysti eri, mutta kaikki puheet on pelkkää sanahelinää. Luonto tuhotaan ja ehkä koko ihmiselämä maapallolta. Yksittäiset kansalaiset tietysti voivat tehdä, mitä tekevät, koska eivät ole psykopaatteja, niin kuin eduskunnassa lähes kaikki, tosin Marinilla epäilen olevan sekamuotoinen persoonallisuushäiriö, mutta Cessnalla lentely nyt ei ole puolustettavissa. Ehkä sitten monin muin tavoin voin tehdä ekologisempia valintoja. En minä usko enää esimerkin voimaan. Ihmiset säntäilevät milloin mihinkin, ensin oli maski, sitten rokote, sitten on ukraina, sitten on nato, yhtenä päivänä yhtä mieltä, yhtenä päivänä toista mieltä. Yhtenä päivänä antirasisti, toisena päivänä rasisti. Olen kuitenkin syntynyt sellaiseen aikaan historiassa, että laskuvarjo on keksitty ja että minulla on mahdollisuus hypätä. Eikö olekin ihmeellinen yhteensattuma ja sitten jotkut sanovat, että kaikella on tarkoituksensa. Jossain kosmisessa alkueetterissä lillumassa sieluna sain ruksia kaavakkeeseen, haluanko syntyä aikaan, jolloin oli Platon ja Sokrates Ateenassa vai haluanko syntyä aikaan, jolloin on ekokatastrofi, ydinsodan uhka ja laskuvarjohyppy.

 

Koska olen autoton ja kannatan sellaista elämäntapaa, niin Onnibus pysähtyy Utissa lyhyen matkan päässä Skydive Finlandin tiloista. On kuitenkin mahdollista yöpyä huokeasti Skydive Finlandin tiloissa hostellityyppisesti tai sitten pystyttää teltta alueelle. Teltan kanssa kyllä mietin, että siellä on kyllä haittaavan paljon melua, kun on kuutostie.
Onnibus pysähtyy järkevästi Lappeenrannassa ja Helsingissä. Kouvolassa se pysähtyy kaupungin laidalla. Kouvolan kaupungin busseja alueella kulkee silloin tällöin. Kouvolan asemalta voi tietysti myös fillaroida sinne.

No, tuskin olivat maiharit maata koskettaneet, kun mietin, että mitenkäs rahoitan uuden keikan tänne taas. Sattumoisin minulla se alennukseen oikeuttava aika oli loppumaisillaan, niin hyppyni oli vuoden ensimmäinen mahdollisuus hypätä tandem Utissa. Kannattaisin lämpimämpää hyppyajankohtaa eli vaikka ensi vuonna pitäisi suunnitella niin, että hyppäisi kahdesti kesällä. Saa nyt nähdä, vaikka syttyy ydinsota. Syökäämme ja juokaamme, sillä huomenna me kuolemme.

 

 

 

 

 

 

 

Previous Post Next Post

12 Comments

  • Reply Mikko / Matkalla Missä Milloinkin lauantai, 30 huhtikuun, 2022 at 16:03

    Minkä hintainen tuollainen hyppy on? Voisi kyllä olla aika mahtavaa koittaa itsekin. Yli 100-metrin benji-hypyn olen hypännyt ja jotain muita vähän vastaavia hyppyjä, mutta lentokoneesta hyppäämisestä ei ainakaan vielä ole kokemusta…

  • Reply Sini matkakuumeessa sunnuntai, 1 toukokuun, 2022 at 18:36

    Kuulostaa, että tuohon voi jäädä koukkuun. Ei se huono juttu ole. Voisi sitä koukuttua pahempiinkin 😆

  • Reply Ismo/PleaseBeSeatedforTakeOff sunnuntai, 1 toukokuun, 2022 at 19:38

    Totta varmasti, että korkean paikan kammo, ei ylhäällä tunnu, mutta silti epäilen, että multa jää hyppy tekemättä. Tai mistä sitä koskaan tietää. Hyvää pohdintaa tuo, että elämä on valintoja. Me törsäämme vähät rahamme ruokaan, juomaan ja matkusteluun, mieluiten vielä näiden yhdistelmään. No on meillä myös kissa, mutta senkin lempilelu on ruusukaali.

    • Reply Kohteena maailma / Rami sunnuntai, 8 toukokuun, 2022 at 14:37

      Itsellä on korkeanpaikan kammo, mutta silti hyppäsin bengihypyn Etelä-Afrikassa, mikä ainakin siihen aikaan oli maailman pisin n. 180 metrin leiskasu. Ajattelin, että ponnistan kuin mäkihyppääjä kummulta, mutta itse suoritukseen lähtö oli kuin vetelät housussa. Kyllähän se vapaapudotusosuus on sellainen, että tunne on sanoin kuvaamaton. Ei koskaan uudelleen, silti voisi tandemhyppyyn lähteä jossakin, missä maailma näyttäisi huikealta alapuolelta. Ehkä.

  • Reply Pirkko / Meriharakka tiistai, 3 toukokuun, 2022 at 21:01

    Hypyistä ei mitään kokemusta, enkä usko, että innostuisin, puhumattakaan, että jäisin koukkuun kuten joku tuossa arveli, että voisi tapahtua 🙂 joten muutama kommentti muuhun pohdintaasi. Talousasioiden kanssa kun monta vuotta tuli tehtyä töitä, niin tuo on kyllä ehdottoman fiksu ajatus, että kannattaa miettiä, että mitkä kuluista ovat ainakin lyhyellä tähtäimellä kiinteitä ja olla hirttäytymättä niihin. Omistaminen on sitä paitsi työlästä, oli kyse sitten kesämökeistä tai sijoitusasunnoista tai veneistä – kaikista näistä olemme kokemusten kautta hankkiutuneet eroon, vuokraaminen tarpeen mukaan on niin paljon helpompaa ja joustavampaa! Tuokin on kyllä niin totta, että media yleensä selviää noin yhdestä aiheesta kerralla. Koronaakin on edelleen, mutta se on nyt jo mennyt aihe – nyt aiheena on Ukraina ja Nato – kohta sitten taas jotain muuta ehkä …

  • Reply Terhi keskiviikko, 4 toukokuun, 2022 at 08:52

    Nuorena unelmoin laskuvarjohypyistä ja kursseista, isäni torppasi jyrkästi ajatuksen. Nyt olen varmaan jo vanha ja liian varovainen 🙂
    Siinä olet oikeassa, että prioriteetit ovat eri ihmisillä erilaiset. Kaikkea ei voi saada.

  • Reply Hannele/+Hipaisuja+maapallolla keskiviikko, 4 toukokuun, 2022 at 18:48

    Tandem-hyppy olisi kyllä kiva joskus tehdä, mutta nyt rupesi jännittämään tuo hampaiden palelu😳😳😳

    • Reply Stacy Siivonen torstai, 5 toukokuun, 2022 at 15:24

      Kannattaa varata jokin paljon kesäisempi aika hypylle kuin poikkeuksellisen kylmä huhtikuu.

  • Reply Merja / Merjan matkassa perjantai, 6 toukokuun, 2022 at 18:54

    Minäkin olen hypännyt tandemin Utissa. Tyttäreni toivoi sitä synttärilahjaksi, kun täytti 17 vuotta. Päätin lähteä mukaan, koska se oli ollut omissakin haaveissa. Nyt tai ei koskaan! Ihmeen vähän jännitti koneen noustessa yläilmoihin. Kun avoimen oven raossa istuttiin ja odotettiin merkkiä lähtöön, sydän sykki normaalia kiihkeämmin, mutta hyvinhän se meni. Ja ymmärrän hyvin miksi laskuvarjohyppyyn voi jäädä koukkuun. Mekin mietimme kurssille menoa, mutta ajattelun tasolle jäi. Suosittelen hyppäämistä kesällä, koska talvella voi olla tosiaan liian kylmä.

    • Reply Stacy Siivonen lauantai, 7 toukokuun, 2022 at 10:05

      Mietin, mitä kurssi antaa, mitä tandem ei anna. Ikää rupeaa olemaan sen verran, että hypyt loppuvat terveyden heikentyessä. Sitä paitsi Utti on kaukana. Sinne reissaamisessa on aina vaivansa ja geokätkötkin etsin viime kerralla kaikki.
      On se vähän samanlaista kuin mitä liukumäki oli noin kolmevuotiaana, että haluaa aina vain uudestaan.

  • Reply finintirol sunnuntai, 8 toukokuun, 2022 at 09:51

    Koneesta en ole hypännyt, mutta vuoren rinteeltä kylläkin. Kerran oli tilaisuus liidellä varjoliitoa harrastavan italialaisen kollegani mukana tandemvarjolla. Olihan se hieno kokemus! Viisi juoksuaskelta vuorenrinteeltä ja hop, varjo otti tuulta alleen ja siinä sitä sitten rauhassa liideltiin. Vain korkeusmittari piipitteli ja tuuli suhisi heikosti varjossa. Liitelin kotkan lailla:)

  • Leave a Reply

    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

    Aiemmat postaukset


    Vieraillut maat

    How many countries I visited. Create your own travel map
    I visited 24 countries of the United Nations (12.4%) out of 193.
    Create your own travel map .

    ParisRio

    ParisRio - Matka-aiheiset blogit kartalla. Yli 40 matkabloggaajan kirjoitukset maittain.

    virallinen seikkailijatar

    virallinen seikkailijatar