Suomen suurin matkablogiyhteisö

Pyhäjärven maisemareitti

Viime vuonna yritin fillaroida sitä vastapäivään, mutta pääsin Kurpitsatalon kohdalle ja käännyin takaisin. Minulla oli myös ehkä 40 kg enemmän. Jotkut ovat sanoneet, ettei matka tapa vaan vauhti. No, kilot tappavat.

Viisastuneena ja laihtuneena ajoin sitten myötäpäivään ja viittojakin rupesi näkymään.

Päädyin ajamaan tällaisen reitin seurailemalla viittoja. Lännessä ja idässä pyörin omiani.

Ladattava GPX Pyhäjärven maisemareitistä on täällä.  Se edustaa vaihtoehtoista totuutta. Toinen reittikartta on täällä. Ei pidä tietenkään masentua, koska kun reitille pääsee, niin tuskin tulee pettymään. Härmälänrannassa on rakennettu niin, että on muodostunut oikoreitti Pereelle rannan kautta. Yksi vaihtoehto esittelee Hatanpään kartanoalueen, kun taas minulta se jäi vähän sivuun. Se on se ja sama, koska olen nähnyt sen aiemmin.

Aamu Hatanpäällä. Tuossa olin 6:46.

Olin heti aamusta liikkeellä ja aamun kylmyys yllätti. Ensimmäinen pysähdys Hatanpäällä oli sirottelupaikan rannassa. Minut ohjasi sinne Adventure Lab – kätkötyyppi. Niitä pisteitä kerkisin suorittaa päivän aikana useita.

Jatkoin Härmälänrantaan, joka oli minun pyöräillyn universumini laidalla. Sieltä jatkoin sitten Pirkkalan puolelle ja reitti esitteli hyvin järven rantaa.

Mieleen tulee Kate Bushin ”Aerial” -levyn kansi.

Välillä tie sukelsi sisämaahan. Vaikea uskoa, että ihan lähellä Tamperetta on ihan täyttä maaseutua peltoineen. Kävi selväksi, että tämä reitti on gravel-pyöräilijän unelma. Eikös gravelia ole nyt ihan joka paikassa? En ymmärrä, mistä moinen innostus. Ikävä kyllä osa gravelista oli aika irtonaista ja mutkat välillä jyrkkiä, joten skarppina piti olla.
Reitti meni Pirkkalan keskustaan ja siellä oli ensimmäiset työmaat. Työmaasta huolimatta en kadottanut reittiä, vaan se jatkui Pirkkalan kirkon ohi. Sen jälkeen tultiin Pyhäjärven silloille, mistä oli hieno näköala kumpaankin suuntaan. Nokian puolella näkyi Nokian kirkon torni. Pyhäjärvi jatkuu aina Lempäälään ja Vesilahdelle saakka ja sinnekin on omat, kiinnostavat fillarireitistönsä.

Saavuin Nokian kaupunkiin. En ole aiemmin pyöräillyt Nokialla ja muutenkin olen retkeillyt Nokialla niukasti, muutaman geokätkön verran. Niinpä minä paikkasin tilannetta hakemalla Pitkäniemen alueelta kaksi geokätköä.

Pitkäniemen kirkko ja hallintorakennus

Ilmeisesti ihmisillä on ollut tosi paljon psyykkisiä ongelmia, kun on ollut tällaisia hulppeita laitoksia. Olen nähnyt aiemmin pari (Helsingin Lapinlahti, Tammisaaren sairaala) sisältä ja yhden (Siilinjärven Harjamäki) ulkoa. Täällä oli ainakin kehitysvammaisia sekä oikeuspsykiatrian osasto. Enpä haluaisi joutua tänne. Lääkkeet ovat saaneet minut käyttäytymään hullun lailla, Venlafaksiinin vieroitusoireet aiheuttivat väkivaltaisia pakkoajatuksia, joita onneksi en koskaan toteuttanut ja Armour Thyroid nosti kilpirauhashormonit sille tasolle, että meinasin tappaa itseni, koska ahdistuskohtauksia rupesi tulemaan sarjana. Onneksi tajusin ajoissa, että tämä johtuu minun kemiallisesta epätasapainostani. Se taas on johtanut katsomukseeni, että psyykkiset sairaudet ovat ruumiin sairauksien oireita. Toinen eksentrinen näkemys minulle on, että tärkeintä liikunnassa on oppia palautumaan, sillä kun on oppinut hyväksi fyysisestä rasituksesta palautujaksi, niin sama mekanismi pätee psyykkisiinkin oireisiin.

Pitkäniemeen jäi vielä geokätköjä, joten joudun palaamaan sinne uudestaan. Se ei harmita yhtään.

Pitkäniemen jälkeen reitti puikkelehti moottoritien molemmin puolin ja oli kapea ja mutkikas. Kaupunki vaihtui Tampereeksi. Penkkejä tai muuta turhuuksia ei ollut tälle reitille liiennyt. Pian sitten olinkin Kaarilassa ja Vaakkolammen kohdalla. Eräs sukulaiseni ammuttiin 1918 Kaarilan kartanon ratasliiterin edessä, mutta sitä paikkaa tuskin enää on. Itse kvaakkulampi ei tarjonnut mitään, mutta puistossa oli sentään muutama penkki ja lammen toinen ranta oli kiinnostavan näköinen luonnonsuojelualue.

Osa Pyhäjärvestä oli vielä riitteessä.

Kvaakkulammen puisto

Vaakkolammen jälkeen reitti mutkitteli asutuksen välissä ihmeellisesti, mutta tuli sitten Uittotunnellille ja Kurpitsatalolle.

Kurpitsatalon ranta

Sen jälkeen tiesin, että alkaisivat kovat nousut ja niinpä hinkutin itseni Varalaan. Se ikävä näissä Tahmelan kaduissa on, että siellä kulki bussi ja runsaasti pienempää autoliikennettä. Sen lisäksi oli vielä jonkin verran irtonaista soraa mutkissa.

 

Varalassa. Paikan nimi on Terassirinne.

Varalan jälkeen tulee jyrkkä alamäki jälleen tiellä, jossa oli irtosoraa ja sen lisäksi kääntyminen oikealle, mikä meinasi jäädä, mutta palasin vähän matkaa takaisin ja sitten sinne. Käännös esitteli teollisuusalueen rannassa, minkä jälkeen kova nousu ylös hotelli Rosendahlille. Tämä oli ehkä reissun jyrkin nousu. Strava näyttää 8%, mutta tuntui kovemmalta. Ehkä se johtui siitä, että väylällä oli muutakin liikennettä.

Rosendahlilla kadotin polun joksikin aikaa ja sitten se taas löytyi ja jatkui nousujohteisena kaupunkiin, missä erkanin omille teilleni. Näkemättä jäi Eteläpuisto ja Ratinan rantaa, mitkä olen kyllä nähnyt monta kertaa aiemminkin.

Strava antoi 256 nousumetriä, vaikka kotimatkalla tietysti tuli vähän lisää. Vähän vähemmän kuin Pisa, mutta enemmän kuin Puijo. Sitten jotkut vetäisevät yhtenä päivänä Mt. Everestin. Ajoa tuli 2 tuntia, 52 minuuttia, mikä antaa keskariksi 14 kilometriä tunnissa. Säätila miellyttävä, niin kuin kuvatkin kertovat ja opasteet riittävät. Geokätköjä ihan mukavasti. Ei tätä nyt kannata lähteä ajamaan rallia, mutta ei ole sellaiseksi tarkoitettukaan. Voi kuvitella, että joskus heinäkuussa on ihan liikaakin porukkaa. Joitain vastaantulijoita oli, jopa läskipyörällä, mutta saattoipa olla sähköavusteinen. Sähköfillarille tämä on ihan omiaan, kun se tuuppaa muutamassa kovassa ylämäessä.

Palveluita oli niukahkosti, joten kehotan veden varaamiseen mukaan. Pirkkalassa reitti käy enemmän ihmisten ilmoilla.

 

Previous Post Next Post

You Might Also Like

8 Comments

  • Reply Mikko / Matkalla Missä Milloinkin sunnuntai, huhtikuu 25, 2021 at 13:41

    Juuri eilen suunnittelin pyörämatkaa Ahvenanmaalle, hienolta näyttäviä paikkoja. Saapa nähdä ehtiikö hankkimaan uutta pyörää ennen sitä, vai joutuuko tyytymän vielä tuolla reissulla vuokrapyörään. Toisaalta vuokraamalla pyörän ainakin selviäisi varsin hyvin se, että soveltuuko kyseinen pyörä itselle ja jos sopii, on vastaavan pyörän ostopäätös helppoa tehdä.

    • Reply Stacy Siivonen maanantai, huhtikuu 26, 2021 at 11:14

      Pitäisi itsekin ajaa kunnolla Ahvenanmaalla. Joittenkin saarien laiturissa on fillari, mutta se on tietysti vähän sohlo.

  • Reply Pirkko / Meriharakka torstai, huhtikuu 29, 2021 at 11:25

    Hienoja kuvia olet onnistunut nappaamaan reitin varrelta! Me käväisimme viime kesänä tuolla Kurpitsatalon rannan osuudella ja etenkin kesävihreänä se osuus oli tosi kaunis (ja vihreä).

  • Reply Elina / elinanmatkalaukussa perjantai, huhtikuu 30, 2021 at 10:32

    Oi se on kyllä mahtava tunne saada nauttia päivästä noin aikaisin aamulla, nostan hattua teille jotka ootte noin aikaisin pystyssä ja jo liikkumassa! Itse oon sen verran aamu-uninen, ettei kyllä tuu liikuttua mihinkään kuin vasta aamupäivällä. Joskus jos kesällä sattuu heräämään vaikka esim klo 5, niin se tunnelma ulkona on aivan erilianen kuin esim klo 8. Sitä pitäisi päästä kokemaan useammin, elättelen toivoa, että sitten joskus jos meillä on mökki, niin siellä saisi sitten nauttia varhaisista kesäaamuista!

  • Reply Sini matkakuumeessa perjantai, huhtikuu 30, 2021 at 21:12

    Komeat pyöräilymaisemat. En ole uutta pyörää hankkinut sen jälkeen, kun edellinen varastettiin. Nyt pärjää kyllä hyvin kaupunkipyörillä.

  • Reply lauralinnea lauantai, toukokuu 1, 2021 at 13:44

    Kauniin näköinen reitti! En löytänyt tietoa, että paljonko sinulle tuli tuosta kilometrejä kasaan? Pitäisi kyllä itsekin joskus reipastua ja vetää kunnon monen tunnin pyörälenkki. Ja ensin ehkä hommata pyörä!

    • Reply Stacy Siivonen lauantai, toukokuu 1, 2021 at 13:46

      40 kilometriä.

  • Reply Taina / Seikkailupyöräilijä sunnuntai, toukokuu 2, 2021 at 18:23

    Pyhäjärven maisemakierrokselle pitäisi itsekin antaa vielä toinen mahdollisuus. Poljin sen aikoinaan sateisena juhannusaattona, ja silloin ei maisemista paljon päässyt nauttimaan. Upealta näyttävät kuvat kauniimmalta päivältä. Ja wow, 40 kilon ero kyllä varmasti tuntuu menossa!

  • Leave a Reply

    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

    Aiemmat postaukset


    Vieraillut maat

    How many countries I have been to. Visited Countries Map Maker
    Visited 23 UN countries (11.9%) out of 193.
    Make your own visited countries map.

    ParisRio

    ParisRio - Matka-aiheiset blogit kartalla. Yli 40 matkabloggaajan kirjoitukset maittain.

    virallinen seikkailijatar

    virallinen seikkailijatar