Ympyrä sulkeutuu

Muutan takaisin Tampeelle, missä elin viimeksi vaavikansalaisena puoli vuosisataa sitten. Ihmiset ovat kyselleet, enkö viihtynyt Hangossa. Hanko on ainoa kaupunki, jossa olen viihtynyt. Valtio on kuitenkin päättänyt vetää töpsykän seinästä lounaisen Uudenmaan suhteen ja ajaa Tunnin junaa kuin käärmettä pyssyyn. Täällä pelätään, että joukkoliikenteen yhteydet huononevat. Ovat ne nlytkin sikäli huonot, että viimeksi minä kerkisin tekemään junan vaihdon viimeiseen Hangon junaan vain siksi, että minulla oli asemalla polkupyörä. Karjaan asemaremontista on tullut ilmeisesti ikuisuusprojekti sen ollessa jo kuukauden myöhässä. Jotkut vaihtavat jo Tammisaaressa linja-autoon, jos ovat esteellisiä. VR:lle on valitettu asiasta sadat kerrat, ilman mitään tulosta. Vaikka väestö lisääntyy Uudellamaalla yleisesti, niin tällä alueella väestö vähenee. Ketään ei tunnu kiinnostavan alueen kehittäminen, ei edes RKP:tä.

Satamakaupunki Hanko on meluinen suurelta osalta ja sataman toiminta vain lisääntyy. Se on ristiriidassa edellä kuvaillun kehityksen kanssa. En halua elää loppuelämääni meluisessa paikassa. Silloin, kun olen ollut elukoita vahtimassa muualla, olen pannut merkille, kuinka hiljaista muualla on verrattuna Hankoon. Aina ei kaikki melu ole ihmislähtöistä, vaan esimerkiksi myrskytuuli aiheuttaa kattopeltien ja ikkunoiden rämisemistä. Tästäkin huolimatta olen viihtynyt Hangossa enemmän kuin muualla.

Minä en tykkää autosta enkä sellaisen hankkimisesta. Auto on loputon rahanielu. Ilmeisesti suuri osa kansaa äänestää fasistista puoluetta, koska heillä on riippuvuus autoon. En halua olla fasisti. Mutta ne, joilla on auto, valittavat siitä, kuinka joka paikassa täällä on peuroja. Melkein saa pelätä monet kerrat ihan polkupyöränkin kanssa, ettei aja peuraan, joka lähtee jonkun puutarhasta syötyään koristekasveja. Minun mielipiteeni niistä on, että peurat pakastimeen.  Paitsi että auto itsessään on kallis, sen korjaus on kallista, vakuutukset ovat kalliit ja katsastaminen on kallista ja bensiinikin on kallista, niin kun on auto, tulee ostettua sellaista tavaraa, mitä ei muuten ostaisi, eikä edes tarvitsisi. Ne, jotka puhuvat auton päästöistä ei tule ikinä ajatelleeksi näitä auton hankkimisen sivuvaikutuksia. Suurta osaa Suomea ei edes muuten suunnitella kuin autolähtöisesti. Näin on myös Tunnin junan kanssa, jossa tarkoitus on rakentaa asema keskelle peltoa Lohjasta sivuun ilman että olisi mietitty, miten ihmiset sinne menevät. Jos menevät autolla, niin mikseivät he sitten kulje loppumatkaakin autolla. Joukkoliikenteen kuolema tietää kuolemaa koko paikkakunnalle.

Tampereelle tunnetusti rakennetaan raitiovaunulinja ja toisestakin linjasta on päätetty. Eikä siinä kaikki, Tampereelta pääsee lähijunalla ja kiskobussilla melkein minne vain. Jos Hangossa pistää pyörän junaan ja lähtee vaikka Kuopioon, jotuu tekemään kaksi etukäteisvarausta polkupyöräpaikalle juniin. Etenkään kesäisin se ei onnistu, koska IC-junissa paikkoja on vähän, Pendolinoissa ei ole laisinkaan. Anne Berner lakkautti Y-junan Karjaan ja Helsingin väliltä. Raasun kaupunki on ostanut kokeiluluontoisesti pari vuoroa, varhain aamulla ja myöhään illalla ja hyvä niin, mutta niistä ei ole yhteyttä Hangon junaan.

Kun Helsingissä tapahtuu jotain, pitää lähteä aikaisin, koska viimeinen juna lähtee Hangon suuntaan lähtee puoli yhdeksältä illalla ja silloinkin, jos se myöhästyy, pitää juosta tai pyöräillä välimatka kahden laiturin välillä. Näin ei tietenkään ole Tampereen kanssa. Tampereelta kulkee yleensä suorat junat vähän joka paikkaan ilman tarvetta vaihtaa yhtään missään.

Minun geokätköilyprojektini on siinä vaiheessa, että kymmenen kuntaa, joissa en vielä ole kätköillyt kaikki sijaitsevat Tampereesta pohjoiseen. Luonnollisesti muutan ensin Tampereelle ja sitten käyn niissä. Jokaisessa niistä on huonohko joukkoliikenne ja väestö vähentynyt. Voi miettiä, kumpi on syy, kumpi on seuraus. Varmasti joukkoliikenteen väheneminen on kuitenkin kiihdyttänyt alamäkeä.

Tampere sitten itsessään. No, minun mummollani oli aikoinaan liiketila lähellä sitä paikkaa, johon muutan, joten se osa kaupunkia on tuttu. Helppo on muitakin opastaa, kun kaikki tuntevat Tampereen ruman kirkon, siis Kalevan kirkon. Minun isoisoisäni asui lyhyen aikaa ihan lähellä jo nyttemmin puretuilla kasarmeilla 1926. Sisällissodassa merkittävä osa Tamperetta tuhoutui ja jäljelle jääneet kärsivät vaikeasta asuntopulasta. Jotkut sitten majoittuivat kasarmeihin. Kasarmeilla oli myös sisällissodan jälkeen keskitysleiri ja taitaa minulla olla ainakin yksi siellä tapettu sukulainen. Noilla seuduin käytiin merkittäviä taisteluita.

Reilut pari viikkoa aikaa muuttoon ja on tietysti nyt jo täysi hösseli päällä.

 

 

 

 

 

Previous Post

You Might Also Like

2 Comments

  • Reply Kohteena maailma / Rami maanantai, joulukuu 2, 2019 at 15:05

    Tervetuloa Tampereelle! Harrastus on monelle tärkeä syy muuttaa, tosin tässä oli kyllä sitten jo paljon muitakin perusteluja matkassa. Tuo on kyllä niin totta, että Tampere on keskeisellä sijainnilla Hankoon nähden – täältä on helppo liikkua suuntaan taikka toiseen.

    P.S. Kalevan kirkko on ilmasta komea!

  • Reply Virpi/Hätälasku matkablogi perjantai, joulukuu 13, 2019 at 09:25

    Oi, muuttohommia! Minun mielestäni Tampere on kaunis kaupunki, kesällä varsinkin! Ja varmasti sieltä on helppo liikkua joukkoliikenteellä minne päin Suomea vaan. Ja onhan siellä lentokenttäkin! 😀

  • Leave a Reply

    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

    Aiemmat postaukset


    Vieraillut maat

    How many countries I have been to. Visited Countries Map Maker
    Visited 23 UN countries (11.9%) out of 193.
    Make your own visited countries map.

    ParisRio

    ParisRio - Matka-aiheiset blogit kartalla. Yli 40 matkabloggaajan kirjoitukset maittain.