Intia askeettisesti, osa IV: Sri Arunachaleswara -temppeli

Taivaalla möllöttelevä kuu oli täyttynyt, jolloin jotkut harvat hindut kiersivät vuoren ympäri myötäpäivään. Kerran vuodessa on sitten suuri vaellus, jolloin tiellä kulkee miljoonia ihmisiä. Siinä lähellä eli sadhu, joka teki kierroksen joka päivä, mutta luopui siitä, kun sai seuraajia. Kierroksen pituus on noin 15 kilometriä. Mietin, että muslimeilla on tuo kiertäminen ja ortodokseilla on kiertäminen, onko kaikki lähtöisin Intiasta. Minusta tuntui, että Intia vastasi jollain tapaa mielikuvaani muinaisesta Egyptistä.  Tässä kulttuurissa myös ihminen nujertaa luonnon, kun taas jossain Perussa luonto nujertaa ihmisen. Suomalaisetkin kuuluvat kulttuuriin, jossa perinteisesti luonto on nujertanut ihmisen.

Se on vähän eri asennossa kuin Härmässä.

Kun sitten lähdin aamupäivällä temppelille, oli kaduilla ja kaikkialla poikkeuksellinen määrä ihmisiä liikkeellä. Temppelin edessä oli tori, jolla oli myös paljon väkeä. Minulta tiukasti vaadittiin ennen temppeliin menoa taas kengät pois ja laukku. Laukusta evakuoin kaikki arvokkaammat tavarat mukaan.

Temppeli on ollut olemassa niin kauan, että 1500 vuotta sitten elänyt runoilija kuvasi sitä muinaiseksi, mutta nykyisen vanhimmat osat olivat 700-luvulta, jolloin muslimit levittäytyivät ja jolloin Härmässä oli linnavuoret ja kalevalainen rautakausi. Viikinkiretket olivat lähinnä tulevaisuutta. Temppelin tornit olivat litteitä pyramideja ja muistuttivat sikäli itse Arunachala-vuorta. Mietin, onkohan Arunachala ollut tulivuori, kun tämä temppeli liittyy tuleen. Suuren juhlan, Karthigai Deepamin, aikaan Arunachalan päälle raijataan gheetä, joka sytytetään tuleen. Arunachala itsessään on šivalinga ja vuoren ympärillä niitä on pienempiä murikoita nimettynä šivalingaksi useita. Yksi niistä kivistä on temppelissä. Tämä kivikultti on tietysti vähän samanlainen kuin muslimien Kaaban kivi. Antiikin aikana ei ollut mitään itäisiä uskontoja erikseen. Tämä vaikuttaa tulivuorikultilta, kuinka Šiva toisaalta tuhosi ja toisaalta loi. Kehittelin sellaista, että pyramidit olivat ehkä rakennettu edustamaan tätä vuorta, joka oli Šiva itse tai muuta tulivuorta ja niiden ympäri kuljettiin ja niiden sisässä oli kammioita, jossa mystikot kokoontuivat.

Tänne hakeutui myös nuori Sri Ramana Maharshi ja häntä kiusattiin täällä kunnes Sri Seshadri Swamigal otti hänet suojatikseen.


Temppelialue kuuluu Intian suurimpiin ja osassa sitä on valokuvaus kielletty.
Siirryn tietysti ripeästi geokätkön suuntaan.
Geokätkö on tuon valaisintolpan juurella.

Itse asiassa pelkästään kun katson valaisintolppaa, tulee täti sanomaan ”high current!”. Hankkiudun tädistä eroon. Tuossa paikalla ei voi kovin uskottavasti valokuvatakaan. Pieni nöyrtyminen ja kätkö on hyppysissä. Sitten kun kirjoittelen logiin nimeäni, tulee viereen mies sivelemään minun kättäni. Muuta en saa selvää hänen puheestaan kuin että hän on Punjabista.






Huomaan herättäväni kiinnostusta joissain pyhiinvaeltajissa. Naiset tulevat kättelemään. Eikö ne ole ikinä nähneet vaaleita ihmisiä, edes telkkarissa? Jospa sieltä tulee pelkkää Bollywoodia.

Tulen takaisin torille, joka on täynnä ihmisiä. Kerjäläinen pysähtyy seisomaan eteeni. Yleensä en anna kerjäläisille kehitysmaissa, mutta nyt annoin pyhille miehille. Sri Ramana Maharshillekin kerjättiin ja kerjäläisyys on elämäntapa pyhille miehille, mutta länsimaisesti katsottuna parempiakin avustuskohteita on kuin elämäntapaköyhyys. Esimerkiksi eteeni pysähtyi raskaana oleva nainen, jolle ei ollut antaa mitään. Osa ryhmästä oli käynyt vaateostoksilla ja onkinut selville, että vaatemyymälän naiset saavat 500 rupiaa kuukaudessa. 500 on vähemmän kuin maksan yhdestä hotellissa syödystä ateriasta. Täällä on kuitenkin sellainen vahva tunne, että kaikki massit kasaantuvat massikeisareille.

Ei kaikki ole rutiköyhiä, jotkut kuvasivat minua kännykällä.
Minusta paras tapa auttaa köyhiä on kommunismi. Toiseksi paras on boikotoida sellaisia yrityksiä kuin Coca Cola, Nestlé, Unilever, Mars ja vastaavat. Mitä tulee raskaana olevaan naiseen, niin autoissa lukee usein, että ”yksi lapsi, yksi perhe”, eikä lapsia todellakaan ole mitenkään paljon. Joissain lukee, että jos harrastaa perhesuunnittelua, niin lapsi ei joudu sitten orjatyöhön. Se on melko voimakas viesti ja saavuttanut kyllä monet.

Minä olen ihan yhtä nihkeä näiden omakuvien kanssa kuin intialaiset.

Ihan se ihmismassa ja tori johti siihen, että kulttuurišokki oli tuloillaan eli kiva ja eksoottinen oli muuttumassa ahdistavaksi ja kaoottiseksi. Siinä vaiheessa olikin hyvä mennä hotellille chillaamaan yksinolossa kuvaten lintuja. Olen boikotoinut pahisyhtiöitä 1980-luvulta lähtien ja viimeiset pari vuotta lahjottanut vähän rahaa UNICEFille. Minä ajattelen järkevästi, mutta kun näkee niitä UNICEF-lapsia juoksentelemassa, niin niitä kohtaan syntyy myös tunteita.

Hotellilla istuskelen altailla muiden kanssa, mutta uida en voi, koska uimapuku on matkalaukussa, joka on kadoksissa. Muut ehdottivat, että kysyisin, voisinko uida mekossani. Sellainen lupa heltiää, joten teen juuri niin.

 

Previous Post Next Post

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Aiemmat postaukset


Vieraillut maat

How many countries I have been to. Visited Countries Map Maker
Visited 23 UN countries (11.9%) out of 193.
Make your own visited countries map.

ParisRio

ParisRio - Matka-aiheiset blogit kartalla. Yli 40 matkabloggaajan kirjoitukset maittain.