Suomen suurin matkablogiyhteisö

mahdollisuuksia virtuaalitodellisuusteknologia voi tarjota matkailualalle?

Ihmiset ovat kautta aikojen tallentaneet matkailukokemuksiaan ja -elämyksiään. Kehitys on harpannut roimasti eteenpäin niistä ajoista, kun lähetimme kirjeitä tai postikortteja vierailemistamme matkakohteista: nykyään suosimme digitaalisten kuvien tai videoiden jakamista reaaliaikaisesti. Teknologia kehittyy edelleen, ja uusia kiinnostavia mahdollisuuksia matkailualalle tuo muun muassa virtuaalitodellisuusteknologia.

Mitä on virtuaalitodellisuus?

Virtuaalitodellisuus (englanniksi virtual reality) eli VT on tietokonesimulaatiolla luotu kolmiulotteinen ja hyvin todenmukainen virtuaalimaailma. Katsoja pääsee virtuaalitodellisuuteen mukaan yleensä asettamalla päähänsä VT-lasit tai -kypärän, joka sulkee fyysisen ympäristön pois hänen näkökentästään mahdollistaen näin kokonaisvaltaisen uppoutumisen virtuaalimaailmaan, jossa hän voi esimerkiksi tarkastella kuvitteellista tai todellista ympäristöä digitaalisessa muodossa. Virtuaalilaseja on jo olemassa markkinoilla monenlaisia erilaisia vaihtoehtoja: yksinkertaisimmissa malleissa laseihin kiinnitetään älypuhelin, kun taas kalleimmissa malleissa laseihin kuuluu oma näyttöpaneelinsa.

Matkailualan monet haasteet

Matkailuala on viime vuosina ollut isojen haasteiden edessä: matkailusta aiheutuu paljon päästöjä, ja niiden vähentäminen on monen valtion hallituksen tavoitteena. Lisäksi joissain matkakohteissa – kuten Italian Venetsiassa – käy niin paljon turisteja jopa siinä määrin, että paikalliset ovat yrittäneet rajoittaa liian tiuhoja vierailuja ja matkailijamääriä. Vaikka turismi tuo tullessaan tuloja, sillä voi myös olla haittavaikutuksia esimerkiksi ympäristölle, jos vierailijoita on yksinkertaisesti liikaa.

Toisaalta taas matkustelu voi olla ylivoimainen haaste ihmisille, jotka esimerkiksi asuvat syrjäisellä alueella, joilla on läsnäoloa edellyttäviä velvoitteita kotonaan tai töissään tai joilla on esimerkiksi rajoitteita liikkumisen suhteen. Kyseiset kohderyhmät ovatkin usein jääneet matkailualan toimijoiden ulottumattomiin.

Teknologia tuo mahdollisuuksia

Digitaalinen vallankumous on jättänyt jälkensä monelle alalle. Kehityksen kiihtyessä monen yrityksen on täytynyt sopeuttaa toimintaansa päästäkseen osalliseksi teknologian tuomista mahdollisuuksista. Esimerkiksi kaupan alan toimijat voivat teknologian myötä tarjota palveluitaan kellon ympäri verkossa, eikä ostosten tekeminen enää ole aukioloaikoihin sidottua, ja kaupat voivat näin tavoittaa kiireisimmätkin asiakkaat. Teknologia on myös mahdollistanut kokonaan uusien kohderyhmien tavoittamisen. Vedonlyönti- ja kasinoala on digitalisaation myötä kasvanut huimasti ja tavoittanut erityisesti nuoret pelaajat: ilman teknologiaa moni nuori ei välttämättä olisi tutustunut esimerkiksi vanhemman ikäluokan suosimaan bingopeliin, mutta nykyään Kolikkopelit nettibingo ja muut verkossa pelattavat bingopelit ovat suosittuja nuoremmankin ikäluokan keskuudessa.

Miten virtuaalitodellisuusteknologia voi vastata matkailualan haasteisiin?

Virtuaalitodellisuusteknologia tarjoaa monia mahdollisuuksia matkailualalle. VT-matkailusta ei aiheudu päästöjä, ja jokaisella on mahdollisuus matkustaa kaukaisimpiinkin matkakohteisiin kätevästi kotisohvaltaan. VT-teknologia lisää markkinoinnin mahdollisuuksia, ja matkailualan toimijat voivat tarjota entistä näyttävimpiä kuvauksia kohteistaan mahdollisille asiakkailleen.

Virtuaalitodellisuusmatkailu myös tarjoaa matkustamista suunnitteleville ihmisille mahdollisuuden tutustua kohteeseen kunnolla ennen matkakohteen valintaa. VT-laseilla he saavat todenmukaisen käsityksen matkakohteesta ja esimerkiksi valitsemansa hotellin sijainnista ja varustuksesta ja tietävät näin esimerkiksi, mitä matkalle kannattaa pakata mukaan. Virtuaalitodellisuudesta on myös apua esimerkiksi Karibianmeren kohteessa häitään suunnittelevalle pariskunnalle, joka haluaa varmistaa pienenkin yksityiskohdan häiden suunnitteluvaiheessa. VT-lasien avulla pariskunta voi käydä kävelemässä hääpaikalla etukäteen ja varmistaa, että kaikki niin kuin pitääkin.

Virtuaalitodellisuusmatkailu tuo Alpit ja Tyynen valtameren koralliriutat jokaisen kotiin ja mahdollistaa vuorikiipeilyn ja meressä sukeltamisen myös niille, joiden ei olisi fyysisesti tai taloudellisesti muuten mahdollista päästä kokemaan vastaavia kaukomaiden seikkailuja. VT-matkailun avulla on myös mahdollista päästä paikkoihin, joihin ei aina olisi niin turvallista matkustaa, kuten Rio de Janeiron favela-alueille. Yksi virtuaalitodellisuuden tuoma mahdollisuus on myös aikamatkailu: matkailija voi ensin käydä nykyajan Ateenassa ja tehdä sen jälkeen virtuaalisen vertailukierroksen antiikin aikaisessa Ateenassa saadakseen entistä vaikuttavamman kokemuksen historiallisesta kaupungista.

Perinteistä matkailua täydentämään

Virtuaalitodellisuusmatkailu tuskin tulee korvaamaan kokonaan perinteistä matkailua, sillä ihmiset haluavat varmasti jatkossakin kokea asioita itse paikan päällä. Teknologia kuitenkin lisää mahdollisuuksia niin matkailualan yrittäjille kuin matkustelijoillekin. On mielenkiintoista nähdä, miten VT-teknologia kehittyy tulevaisuudessa, ja mitä mahdollisuuksia se voisi tuoda mukanaan esimerkiksi eri aisteihin (haju, tunto, maku) liittyvissä kokemuksissa.