Suomen suurin matkablogiyhteisö

Afrikka 2022

Huhti-heinäkuussa 2022 matkustin jälleen kerran yksinäni Afrikassa. Koska kukaan ei halunnut mukaani Afrikkaan lähteä. Siellähän on niin vaarallista. Pääasiassa kuljin omatoimisesti, julkisia kulkuneuvoja käyttäen. Toisinaan oli turvauduttava yksityistaksikyytiin tai otettava mototaksi. Ja oli minulla Etelä-Afrikassa ja Namibiassa vuokra-autokin. Tšadissa päädyin olosuhteiden pakosta matkustamaan järjestetyllä kiertomatkalla.

Matkalle lähtiessäni en tiennyt päätyväni Keski-Afrikan tasavallassa yhdeksi yöksi vankilaan (korruptoituneiden santarmien ansiosta). En tiennyt myöskään matkustavani Togoon ja Beniniin osana tätä matkaa. En osannut odottaa sitäkään, että läppärini lähtisi varkaan matkaan N’Djamenassa ollessani itse reilut kolme päivää jumissa Saharan paahteessa. Osa matkan kuvista katosi varkauden myötä, mutta osa oli onneksi pilvessä tallessa. En tiennyt matkaan lähtiessäni myöskään sitä, että matkustaisin N’Djamenasta Dubain kautta lopuksi vielä Kaukasuksellekin. Siellä en enää matkannut yksin.

Vierailemistani Afrikan maista Kongon tasavalta on oikein mukava ja helppo matkailumaa, vaikka sielläkin minut tahdottiin karkottaa heti rajalla. Keski-Afrikan tasavaltaa en suosittele kenellekään rikollisjärjestön piirteitä omaavan virkavaltansa takia. En suosittele myöskään Beniniä. Liikaa huijausta ja ikäviä ihmisiä. Namibia ja Etelä-Afrikka ovat turvallisia ja miellyttäviä matkakohteita, mutta omaan makuuni ehkä hieman liian tylsiä. Togo on ok. Tšad sen sijaan menee topkolmoseen kaikista käymistäni maista upeiden maisemiensa ja fantastisten ihmistensä ansiosta. Menkää Kongoon tai Tšadiin. Ette pety.

Tässä matkani Afrikan osuus pääpiirteittäin:

  • 25.–26.4. Lento Oulusta Helsingin ja Lontoon kautta Kapkaupunkiin
  • 27.4. Tutustumista Simon’s Towniin & Pöytävuoren ja Hyväntoivonniemen valloitus
  • 28.4. Vuokra-autolla Kapkaupungista Namibian Grünauhun
  • 29.4. Lüderitz ja Aus
  • 30.4. Ajo Ausista Sossusvleihin
  • 1.5. Sossusvlei ja ajo Swakopmundiin
  • 2.5. Vierailu Cape Crossin hyljeyhdyskunnassa ja tutustumista Swakopmundiin
  • 3.5. Ajo Swakopmundista Ambomaalle suomalaisten perustamalle Olukondan lähetysasemalle
  • 4.5. Päivä Ambomaalla
  • 5.5. Ajo Ambomaan Olukondasta Marienthaliin
  • 6.5. Ajo Marienthalista kapinpuuaaloemetsän (Kokerboomwoud) kautta Etelä-Afrikan rajan tuntumaan Ariamsvleihin
  • 7.5. Rajanylitys takaisin Etelä-Afrikkaan ja ajo Kimberleyn kaupunkiin
  • 8.5. Kimberleyn entiseen timanttikaivokseen (The Big Hole) tutustumista ja ajo Oranian, kiistanalaisen afrikaanerikaupungin, kautta Hopetowniin
  • 9.5. Koko päivän ajo Hopetownista Afrikan mantereen eteläisimpään kolkkaan Cape Agulhasiin
  • 10.5. Päivä Cape Agulhasissa
  • 11.5. Ajo Kapkaupunkiin ja vuokra-auton palautus & loppupäivä Kapkaupungin keskustaan tutustumista
  • 12.5. Päivä Kapkaupungissa
  • 13.5. Lento Johannesburgiin ja taksilla Pretoriaan
  • 14.5. Voortrekker-monumentin katsastus ja loppupäivä Pretorian keskustassa
  • 15.5. Päivä Pretorian eläintarhassa ja illaksi Johannesburgin lentoasemalle
  • 16.5. Lento  Johannesburgista Addis Abeban kautta Kongon tasavallan Pointe Noireen
  • 17.5. Vierailu Diosson rotkolla ja tutustumista Pointe Noireen
  • 18.5. Bussilla Dolisieen
  • 19.5. Bussilla Brazzavilleen
  • 20.5. Brazzaville
  • 21.5. Brazzaville
  • 22.5. Brazzaville
  • 23.5. Brazzaville
  • 24.5. Brazzaville
  • 25.5. Bussilla Brazzavillestä päiväntasaajalle Makouaan
  • 26.5. Taksilla Ouessoon
  • 27.5. Bussilla Enyeleen Pohjois-Kongon pygmiseudulle
  • 28.5. Puskarekkamatka Enyelestä Impfondoon
  • 29.5. Päivä Impfondossa
  • 30.5. Koko päivän puskarekkamatka Impfondosta Enyelen kautta Betouhun
  • 31.5. Rajanylitys Kongon tasavallasta Keski-Afrikan tasavallan Mongoumbaan
  • 1.6. Mongoumbasta Banguihin
  • 2.6. Banguihin tutustumista
  • 3.6. Yritys vierailla Boalin vesiputouksella, Keski-Afrikan tasavallan eräällä tärkeimmistä turistinähtävyyksistä, johti ainoastaan pidätykseen ja vankilaan
  • 4.6. Vapautuminen vankilasta lahjuksia vastaan
  • 5.6. Bangui
  • 6.6. Bangui
  • 7.6. Bangui
  • 8.6. Bangui
  • 9.6. Pakomatka Banguista Asky Airlinesillä Togon pääkaupunkiin Loméen
  • 10.6. Loméen tutustumista
  • 11.6. Puskataksilla Kpaliméen
  • 12.6. Päiväretki oppaan kanssa Togon korkeimman vuoren, Mont Agoun, ”vuoristokyliin”
  • 13.6. Takaisin Loméen ja koronatestiin
  • 14.6. Rajanylitys Beniniin maarajan kautta & yöpyminen Beninin suomalaiskylässä Grand-Popossa
  • 15.6. Päivä Grand-Popossa
  • 16.6. Päivä Grand-Popossa
  • 17.7. Puskataksilla Ouidahiin & tutustuminen tähän huijareiden kaupunkiin
  • 18.7. Matka Cotonouhun
  • 19.7. Vierailu Ganvien kylässä, joka on rakennettu tolppien varaan järven päälle ja jossa vihataan turisteja
  • 20.7. Puskataksilla Abomeyn kaupunkiin
  • 21.7. Abomeyn vedätyksiin tutustumista
  • 22.7. Puskataksilla Dassa-Zoumén kaupunkiin & tutustuminen kaupunkia hallitseviin valtaviin graniittilohkareisiin
  • 23.7. Dassa-Zoumé
  • 24.7. Dassa-Zoumé
  • 25.7. Puskataksilla Cotonoun kautta takaisin Togon Loméen
  • 26.7. Päivä Loméssa
  • 27.7. Lomé
  • 28.6. Lento Lomésta Tšadin N’Djamenaan
  • 29.6. Päivä N’Djamenassa
  • 30.6. Lähtö 14 vuorokauden kiertomatkalle Saharaan
  • 1.7. Sahara
  • 2.7. Saapuminen Kalaitiin ja päivän päätteeksi saapuminen Ennedin laidalle yöksi
  • 3.7. Ennedi
  • 4.7. Ennedi
  • 5.7. Ennedi
  • 6.7. Ajo Ennedin laitamilta Demin kylän kautta Ouniangan järvialueelle
  • 7.7. Päivä Ouniangan järvillä
  • 8.7. Ajo Ounianga Seriristä Ounianga Kébiriin ja paluumatkan aloitus
  • 9.7. Auto hajoaa yli sadan kilometrin päähän kaikista lähimmistä kaupungeista
  • 10.7. Jumissa Saharassa
  • 11.7. Jumissa Saharassa
  • 12.7. Auringon laskiessa pääsemme jatkamaan matkaa kohti etelää ja Kalaitia
  • 13.7. Kalaitin saavuttaminen ja ohittaminen
  • 14.7. Abéchén ja Oum Hadjerin ohitus
  • 15.7. Mongon ja Bitkinen ohitus, kunnes auto hajoaa jälleen
  • 16.7. Saapuminen puskataksilla N’Djamenaan
  • 17.7. Päivä N’Djamenassa
  • 18.7. Lento N’Djamenasta Addis Abeban kautta Dubaihin
  • 19.7. Päivä Dubaissa