Tampere: historiaa ja munkkikahveja

Kun olin pieni matkustimme joka viikonloppu junalla maalle puoliväliin Hämeenlinnaa ja Tamperetta. Silloin 60 –luvulla reissuun lähdettiin vasta lauantaina iltapäivällä ja takaisin tultiin jo sunnuntai iltana. Ja matka kesti muutaman tunnin! Myöhemmin matkat tehtiin autolla ja lopulta lähdettiin ulkomaille lentokoneella ja laivalla. Junamatkailu jäi…

Viimeviikolla meidät oli kutsuttu tutustumaan VR:n uusiin juniin ja pääsin reissaamaan taas lapsuuteni reitin Tampereelle saakka kollegani kanssa. Kyllä junat on muuttuneet…! Vaunut on tilavia, on pistokkeet läppäreille ja kännyköiden lataamiseen, on 2 ja 4 hengen loosseja rauhallisempaan työskentelyyn, 12 hengen vaunuja vaikka kaveriporukalle, perhehyttejä ja leikkivaunukin! Eikä nuo ”erikoistilat” maksa mitään ylimääräistä! Valoisan ja viihtyisän ravintolavaunun yläkerrassa on jopa kokoustila jossa on mahdollista näyttää presentaatioita ruudulta. Miten mukavaa ja kätevää! Ja matkakin kului hujauksessa kun oli hyvää seuraa ja maukas aamiainen nautittavana. Helsingistä Tampereelle matka kesti vain n 1,5 tuntia.

Tampereella kävimme tutustumassa historialliseen Tammer-hotelliin joka on nykyään osa Radisson Blun hotelliperhettä. Olen majoittunut tuossa hotellissa vuosia sitten mutta aina se on yhtä kaunis ja kiinnostava. Käytävien seinillä on kuvia hotellin vaiheista ihan alkuvuosista (1929) lähtien. Itselle tuo hotellin historia on sydäntä lähellä koska Juri Gagarin majoittui siellä heinäkuun alussa 1961 ja isäni oli hänen autonkuljettajansa tuolla reissulla!

Nautimme hotellilla myös upean lounaan – 3 ruokalajia vain 35€! Kannattaa ehdottomasti kokeilla jos on Tampereella ja etsii ruokapaikkaa. Hotellissa on myös italialaistyylinen bistro ja terassi kulttuurimaiseman äärellä. Päivitys 31.3: kävin tammikuussa Tammerin trattoriassa syömässä aivan jumalaista risottoa ylikypsän naudan kanssa, suosittelen sitäkin puolta!

Matka jatkui bussilla ”tampereenkielisen” oppaan johdolla. Kävimme tuomiokirkossa missä täysin tavallisuudesta poikkeavat maalaukset olivat sykähdyttävän upeita. Hugo Simbergin ja Magnus Enckellin teokset tekevät kirkosta ainutlaatuisen. 9.9 huomasin sattumalta mielenkiintoisen artikkelin Tuomiokirkosta Iltalehdessä: http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016090822281638_uu.shtml   Siellä kummittelee!!

Kirkosta jatkoimme matkaa Finlaysonin (tamperelaisittan Vinlauson) tehdasalueelle missä nykyään on ravintoloita ja mm elokuvateatteri. Tiloihin pystytään myös järjestämään kokouksia ja juhlatiloja. Bussi jatkoi matkaa ihanalle Pispalan harjulle ja edelleen Pyynikin näköalatornille. Siellä ihailimme maisemia ja nautimme tietenkin munkkikahvit. Tämä herkku ei ollut muuttunut 50 vuodessa lainkaan!

Jos aikaa olisi ollut enemmän – jos olisimme olleet yön yli olisin ehdottomasti halunnut käydä katsomassa Tampereen työväenteatterin näytännön. Eli vielä on paljon kokematta ja näkemättä Tampereesta! Pikapuoliin sinne avataan myös Muumimuseo jossa ehdottomasti kannattaa käydä!