Hyppää sisältöön

Hotellin perimä takuumaksu voi yllättää lomalla – miten se toimii ja miksi se on olemassa?

Krista Ahonen
Krista Ahonen Päivitetty: 09.10.2022
Takuumaksu on tarkoitettu hotellin tai muun majapaikan turvaksi.

Tarkista takuumaksu etukäteen

Yllätyitkö hotellissa, kun vastaanottotiskillä ei riittänytkään etukäteen kuitattu huonemaksu? Joskus hotellit vaativat asiakkailtaan takuumaksun vierailun ajaksi.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että hotelli veloittaa etukäteen määrittelemänsä summan katevarauksena luottokortilta. Takuumaksu voi olla mahdollista maksaa myös käteisellä. Summissa on huimia eroja muutamasta kympistä jopa tuhansiin euroihin.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Hotellin tai muun majapaikan on ilmoitettava takuumaksusta etukäteen, jotta asiakas osaa varautua siihen. Monilta tieto jää kuitenkin huomaamatta. Esimerkiksi hotellivaraussivustoilla se on yleensä merkitty erilaisia lisätietoja sisältävään kohtaan, jota kaikki varaajat eivät edes käy lukemassa. Hotellin on myös sisäänkirjautumisen yhteydessä kerrottava asiakkaalle, kuinka suuri katevaraus kortille tehdään.

Takuumaksun tarkoituksena on turvata kulujen maksaminen, jos asiakas käyttää vierailun aikana hotellin tarjoamia palveluja tai aiheuttaa vahinkoja huoneessa. Jos sinulla ei ole lähtiessäsi avoimia laskuja ja huone on hyvässä kunnossa, palautetaan takuumaksu.

Takuumaksu on käytössä myös monissa loma-asunnoissa ja huviloissa, joissa on paljon irrallista, helposti varastettavaa tavaraa. Mitä hulppeampi huvila ja ylellisempi varustelu, sitä suurempi takuumaksu todennäköisesti on.

Takuumaksun käyttämisessä on suuria alueellisia eroja – yleinen se on esimerkiksi Yhdysvalloissa ja Arabiemiraateissa. Suomalaisketju Sokos Hotels otti vuonna 2019 käyttöön ennakkovarmennuksen, joka on huoneen maksaneelle matkailijalle 50 euroa. Tällä pyritään kattamaan mahdollisten palveluiden käyttö.

Avaimesta voidaan periä vakuusmaksu

Joskus kyseessä voi olla myös pienempi summa, esimerkiksi niin kutsuttu key deposit. Tämä on käytössä hotelleissa ja muissa majapaikoissa, joissa on sähköisten avainkorttien sijaan oikeat avaimet. Tapa on yleinen esimerkiksi Thaimaassa, jossa avaintakuu on yleensä noin 200–1000 bahtia eli noin 6–28 euroa. Maksulla kannustetaan vieraita pitämään parempaa huolta avaimistaan.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Ongelmallinen takuumaksusta voi tulla silloin, kun sen suuruus yllättää matkailijan. Esimerkiksi Dubaissa toimiva Five Palm Jumeirah listaa verkkosivuillaan takuumaksujen hinnat. Asunnoissa yli kolmen päivän vierailujen takuumaksu on 5 000 dirhamia eli yli 1 200 euroa.

Takuumaksuun voi törmätä tietyissä kohteissa tai hotelleissa myös matkanjärjestäjän kautta varatulla pakettimatkalla. Esimerkiksi Aurinkomatkat kertoo verkkosivuillaan, että luottokortille tehdyn katevarauksen käyttämätön osa poistuu viimeistään 45 vuorokauden kuluessa.

Yleensä katevaraukset puretaan onneksi nopeasti. Jos haluat olla varma siitä, että saat takuumaksuun käytettävän summan käyttöösi heti vierailun jälkeen, voit käyttää käteistä, jos se on kyseisessä hotellissa mahdollista.

Lue myös: Arvaatko, missä hotellin minibaari keksittiin? Pienet likööripullot huoneissa olivat aikoinaan jymymenestys

Teksti: Maria Hietala
Kuva: Shutterstock

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Mikä Levin hotelli sopii sinulle? 8 vinkkiä erilaisille matkailijoille

Hotellin lounge

Mitä hotellien lounget oikein ovat? Tällaista on suljettujen ovien takana

Magical Pond -iglut Rukalla

Tältä näyttävät Rukan tyylikkäät lasi-iglut – sängystä näet revontulet ja valoisat kesäyöt

Pitääkö all inclusive -hotellissa antaa tippiä? Tätä sinäkin mietit ennen lomaa

Lisää aiheeseen liittyviä artikkeleja