Näitä kolmea turvatarkastusta ei tehdä kaikille – lisätarkastukset, jotka voivat yllättää lentokentällä
Kenkien riisuminen
Joissakin maissa matkustajaa pyydetään riisumaan kengät ennen metallinilmaisinportin läpi kävelemistä. Kengät laitetaan käsimatkatavaran kanssa hihnalle ja tarkastetaan läpivalaisulla kiellettyjen esineiden ja aineiden varalta.
Esimerkiksi Yhdysvalloissa kenkien riisuminen on yleinen käytäntö, jota kaikkien matkustajien tulee noudattaa. Suomessa kengät voi yleensä pitää jalassa läpi turvatarkastuksen.
Käytännöt vaihtelevat sen mukaan, miten niitä eri maissa säännellään. Yhdysvalloissa liikenneturvllisuusvirasto TSA:n ohje riisua kengät juontaa vuoteen 2001, kun American Airlinesin lentokoneeseen päässyt terroristi Richard Reid oli kätkenyt räjähteen lenkkitossuihinsa. Lento Pariisista Miamiin säästyi neuvokkaiden matkustajien ansiosta, sillä matkustajat auttoivat taltuttamaan miehen.
Myös Suomessa kengät saatetaan pyytää riisumaan ennen metallinilmaisinporttia, jos turvatarkastuksen työntekijä epäilee niiden aiheuttavan hälytyksen portissa. Jos metallinilmaisinportti hälyttää turvatarkastuksessa, kengät saattaa joutua riisumaan, koska hälytyksen aiheuttaja on tunnistettava.
Kannettavan tietokoneen käynnistäminen
Kaikilla lentoasemilla kannettava tietokone tulee ottaa ulos käsimatkatavarasta ja laittaa läpivalaisuun erillään. Joillakin lentokentillä matkailijaa saatetaan kuitenkin pyytää myös käynnistämään tietokone.
Kannettavat tietokoneet tulee ottaa erikseen siksi, että niihin voi kätkeä räjähteitä. Vuonna 1989 Pan Amin lento Lontoosta New Yorkiin räjähti ilmassa, kun yksi matkustajista onnistui saamaan lennolle kasettisoittimen, joka sisään oli piilotettu räjähde. Turmasta saatiin varoitus ennakkoon myös Suomessa, sillä suomalaisen naisen uskottiin sotkeutuneen tapaukseen.
270 henkeä vaatineen onnettomuuden jälkeen on tuli voimaan käytäntö, jossa matkustajaa pyydettiin käynnistämään elektroninen laite, jotta turvatarkastaja voi tarkistaa sen toimivan normaalisti. Jos esimerkiksi tietokoneesta oli akku lopussa, se käynnistettiin verkkovirralla erillisessä huoneessa. Tällä yritettiin varmistaa, ettei tietokoneessa ollut räjähdettä.
Turvallisuusasiantuntijat kokivat kuitenkin tietokoneiden käynnistämisen olevan ajanhukkaa, sillä räjähde oli mahdollista piilottaa myös toimivaan tietokoneeseen. Sen vuoksi käytännöstä on enimmäkseen luovuttu, mutta joillakin lentokentillä pyyntö tietokoneen käynnistämisestä saatetaan yhä esittää. Teoriassa räjähteitä on mahdollista piilottaa myös suurikokoisten järjestelmäkameroiden sisään, minkä vuoksi niiden ottaminen etukäteen pois suojakotelosta ja laittaminen läpivalaisuun erikseen helpottaa turvatarkastusta.
Kun lähtee matkalle Helsinki-Vantaan lentoasemalta, turvatarkastuksen henkilökunta ei pyydä käynnistämään tietokonetta. Vuonna 2020 Helsinki-Vantaalla tullaan testaamaan teknologiaa, joka voi muun muassa poistaa tarpeen ottaa kannettava tietokone pois käsimatkatavarasta turvatarkastuksen ajaksi.
Satunnaistarkastus
Tuntuuko, että päädyt aina satunnaistarkastukseen? Satunnaistarkastusten määrä on salaista tietoa, eikä niihin joudu siksi, että näyttäisi tavallista matkustajaa epäilyttävämmältä. Satunnaistarkastuksen ajankohdasta päättää algoritmi.
Satunnaisotanta suoritettiin aikaisemmin käsin tarkastamalla. Nykyään satunnaistarkastus tehdään räjähdeainejäämäilmaisimella, jolla otetaan muun muassa pyyhkäisynäyte kämmenestä. Tämän jälkeen näyte analysoidaan räjähdejäämien varalta.
Satunnaistarkastuksia tehdään sekä matkustajille että käsimatkatavaroille kaikkialla maailmassa.
Lähteet: Finavia, TSA, Slate
Teksti: Elina Venttola
Kuvat: Shutterstock
Rantapallon päätoimittaja Inka on aina valmis seikkailuun. Jos voi itse valita, suuntaa hän kaikkein mieluiten aktiivimatkalle maailman ääriin.
Lue lisää