Reissupäiväkirja osa 1 – Baltian läpi Unkariin omalla autolla

Unkari on todella monipuolinen maa.
Unkarista löytyy upeita luontokohteita, edullista shoppailua, maukasta ruokaa, loistavia viinejä, historiallisia paikkoja, lukematon määrä nähtävyyksiä, bilemestoja ja rentoa rantalomaa – siinäpä muutama näin alkuun.
Nuo kaikki edellä mainitut kuvaavat siis muuta kuin Budapestiä, jossa kävimme ekaa kertaa vasta tällä reissulla.
Unkari on siis todella muutakin kuin Budapest, voin sen yli viiden vuoden Unkari-roadtrip kokemuksella sanoa. Koronasta johtuen päädyttiin viettämään koko kesäloma tänä vuonna Unkarissa elo-syyskuussa, eikä haittaa.
Löytyi mahtavia uusia kohteita, kuten Tapolca ja Egerin viinilaakso, mutta nautittiin myös perinteisesti Balatonjärven ympäristöstä.
Tän reissun budjetista voit lukea mun edellisestä postauksesta ”Mitä maksoi..”

Jos oot joskus aiemmin lukenut tätä blogia tai seurannut mun Instagramia  niin tiedät että reissataan lähestulkoon aina Euroopassa omalla autolla, ja ei tullut poikkeusta nytkään kesällä 2021.
Viime vuonna käytiin myös roadtrippaamassa, mutta vain Baltiassa koska ei oltu varmoja Puolan rajojen aukipysymisestä.
Tuo Baltian loma oli mahtava, mutta jotakin jäi puuttumaan kun ei päästy pidemmälle, etenkin Unkariin oli kova ikävä. Kun kuultiin että rajat olis auki ja mahis mennä niin varattiin laiva & jännitettiin seuraavat viikot ettei uusia muutoksia tule. Eikä onneksi tullut.
Aiempiin vuosiin verrattuna oli tietty stressavampaa muutenkin matkustaa kun piti tarkistaa pitikö täyttää jokin lomake etukäteen, saatiinko yöpyä tietyssä maassa vai pitikö vain ajaa läpi jne.

Kahdessa päivässä Baltian läpi Balatonille
Ajateltiin ottaa varmuudeksi koronatestit ettei siihen tyssäisi maahanpääsy jossakin, joten jouduttiin vaihtamaan aamulaivaan ja ajamaan Länsisatamaan Vuosaaren ja Eckerö Linen sijasta.
Hypättiin siis Siljan kyytiin, heitettiin reppu hyttiin ja mentiin jonottamaan koronatestiin.
Oltiin bookattu tuo testi kanssa molemmille etukäteen (a´39€) ja parinkymmenen minuutin odottelun jälkeen päästiin tökittäväksi.

Koronatesti oli molemmille eka ikinä, eikä niin epämiellyttävä kuin olin muilta tarinoita kuullut, vähän vetisti silmiä toi sorkkiminen mutta ei muuta.
Haettiin kahvit + sämpylät hyttiin ja mentiin venaamaan tuloksia hyttiin noin tunniksi.
Odottavan aika on todellakin pitkä, mutta onneksi nuo testit oli molemmilla negatiiviset ja saatiin niistä vielä printit mukaan.

JP onneksi ajoi, kuten joka meijän ulkomaanreissulla, ja onneksi, olin ihan ryytynyt & taisin nukkuakin hetken jossakin välissä Via Balticaa rullatessa.
Olin saanut ite edellis yönä vaan muutaman tunnin nukuttua kun Mellillä (meijän koiralla) oli vatsa sekaisin ja sitä piti juoksuttaa ulos useamman kerran yössä. Edellisen kerran oli vastaava monta kuukautta sitten, mikä sattuma siis..
Lisäksi olin nukkunut edellisen kuukauden muutenkin todella huonosti kun oli epävarmaa päästäänkö tänne matkalle vai ei. Olis kyllä sillon varmasti hajonnut pää jos rajat olis mennyt kii nenän eestä..

Vaikka oli perjantai niin ei ollut juuri ruuhkaa meijän menosuuntaan, tosin päästiin vetää Viron läpi kun ihmiset oli vielä duunissa. Ja ehkä Perjantain 13:sta tiputti osan pois liikenteestä.
Ainakin Puolassa on ollut hyvä ajaa tuona päivänä, vain muutama rekka ollut liikenteessä.
Nyt ajettiin Tallinasta vain Marijampoleen, Liettuaan yöksi ja bookattiin majapaikka tien päältä, kuten yleensä ajopäivinä.
Stopattiin matkalla vain tankkaamassa, Latvian rajalla vetämässä perus Hese-burgerit ja espressot + Super Alkossa sekä ostettiin Virosta kuivalihaa, suklaata, vettä ja Red Bullia snäkkäilyyn/iltapalaksi.

Ekana päivänä ajettiin Tallinnasta Etelä-Liettuaan, noin kolmenkymmen kilsan päähän Puolan rajasta ja kilsoja tuli tälle ajopäivälle noin 640 (plus mitä nyt Sipoosta Helsinkiin on).
Mun ei tarvinnut ekassa hotellissa kauaa unta odottaa, vedettiin pienet iltapalat kuivalihan muodossa ja sit oon jo nukahtanut.
Olin niin väsynyt etten edes tarkistanut että onko huoneen ovi lukossa, niinkun aina teen kaikkialla. Huomattiin aamulla että oli jäänyt lukitsematta, no onneks oli hotelli ja kaikki kamat tallella 🙂

Aamiaisen jälkeen, joka kuului majoituksen hintaan (tuhti pekoni munakas, leipää, kahvia jne.) lähdettiin ajamaan kohti Puolaa.
Sinne ei ollut tarvinnut täytellä mitään lomakkeita, kuten Latviaan ja Liettuaan.
Niitä lomakkeita ei kysytty meiltä missään vaiheessa, mutta kuulemma sakot tulee niitä kysytään ja niitä ei ole etukäteen täytetty.
Molemmat sai täytettyä tien päällä, tosin Liettuan meilit meni roskapostikansioon ja ei näkynyt mulla puhelimen meilifeedissä.

Puola, loputtomien tietöiden maa…

Puola ei oo enää niin paha kun se on joskus ollut, tiet on paremmassa kunnossa, tosin tietöitä tuntuu olevan siellä jossakin koko ajan ja hulluja kuskeja löytyy edelleen, muutamana viime vuonna on Liettua kyllä päässyt mukaan tohon viimesimpään kategoriaan.
Noilta (kenellä ei pitäs oikeesti olla korttia) ei välttynyt tälläkään reissulla.
Vaikka ite vedät tyyliin motarilla 130km/ h niin aina löytyy joku jonka on pakko päästä ohi, oikeelta puolelta kiilaamalla..
Onneksi JP ajaa, mä oon välillä ihan paskat housussa jo pelkästään katellessa tota liikennettä välillä.

Välillä oli motarii, ruuhkaa, tietöitä ja jumituksia ja välillä pikkutietä joille päädyttiin kun navi ohjas liikennetietojen mukaan päätieltä pois.

Mitä etelämpään mennään niin paranee sekä tiet että ajaminen.
Tällä reissulla tuli myös ennätys keskinopeuden suhteen, 99,9!
Nyt ajettiin siis länsipuolta, Varsovan ohi kohti Ostravaa, Tsekeissä.
Muutama vuos sitten ajettiin itäpuolta, Lublilin kautta ja pikku kylien rajoitusten sekä lukuisten tietöiden takia keskinopeudella noin 40-50..
Olis just saatu varmaan 100 rikki, mut sit loppu motari ja tuli raja. Mut ihan huikeeta!!
Oltiin molemmat et ei oo todellista ja pakkohan siitäkin oli ottaa kuva!

Tsekki ei kuulu kummankaan meijän suosikkimaihin, mutta nyt sinne oli pakko koronasäädösten vuoksi mennä. Bookattiin hotelli taas tien päällä, eli JP ajoi ja mä tsekkasin meille majapaikkaa Bookingista.
Varattiin tämäkin vasta kun oli pari tuntia ajoaikaa määränpäähän, nää pätkät kun on pitkiä niin ei tiiä jaksaako ajaa sinne ajateltuun määränpäähän jne.
Päästiin perille ja saatiin auto parkkiin takapihalle sekä hotellin omasta raflasta ruokaa.
JP:llä oli possua ja mulla oli juuston hukutettua kanaa.
Yleensä maistellaan toistemme ruokia, tässä kertaa poikkeuksena ei.
En tiiä johtuko ruoasta vai mistä, mut JP sai aamuyöllä hirveet vatsakivut ja sillä oli vatsa ihan sekasin, hetken jo näytti siltä et mä joudun ajamaan, mut onneks Imodium kopio tehos.

En muista millon olis maistunut kylmä bisse näin hyvälle kun tuolla Ostravassa pitkän ajon jälkeen (mä oon enemmän siideri/lonkero tyyppi, mut tää oli tosi hyvää!).
Kilsoja kerty tolle päivälle noin 740-750 km kiertotiestä johtuen.

Koska oltiin perillä kymmenen aikaan illalla niin otettiin eka safkat ja vasta sitten mentiin huoneeseen.
Ei oltu ihan Ostravan keskustassa vaan isomman tien laidalla ja huone oli kadulle päin.
Oli sika kuuma ja pakko pitää ikkunaa auki, onneks noi auton äänet ei paljoo haitannut, enemmänkin epämukavuutta aiheutti kova sänky..
Alemmasta kuvasta näät mimmoset sängyt oli eli voit arvailla mukavuuden 😉
Zubrit ostettiin Puolasta mukaan, mutta taas iski väsy kovaa joten paksi matkasi meijän mukana Balatonille. Vaikkei se bisse oo niin mun juttu, niin Puolassa et löydä perus Somersbytä vaan BeerCideriä joka maistuu aivan järkyttävän pahalle eli otan mielummin bisse-bissen..

Onneks meillä oli mukana taas toi shiatsu-niska/selkä hierontalaite ja sai ajon jälkeen ja aamulla jumeja auki. Tää on ollut ihan pelastus pidemmillä automatkoilla, sekä kuskille että mulle, koska ei oo tarvinnut hieroa käsin ja vaikka meil on sporttipenkit ja ne on sika mukavat niin silti välillä puutuu paikat monen tunnin ajoissa. Ostettiin tää broidin suosituksesta ja on kyllä ollut hyvä ostos!

Ei testattu hotellin aamupalaa vaan ajettiin huoltoasemalla nappaa parit sämpylät ja kahvit.
Samalla viestiteltiin meijän asunnon vuokraajan kanssa Unkariin kun se kyseli meijän saapumisaikaa seuravalle päivälle. JP sano et kysyn josko sillä olis vapaata tulevalle yölle ja tsägällä oli!
Oltiin saatu varattua meijän vakimesta vasta maanantaista eteenpäin ja tarkotus oli yöpyä jossakin Unkarin rajakaupungissa yksi yö ennen Balalle menoa, mut eipä tarvinutkaan – mahtavaa!
Meillä oli Balatonille varattu alunperin 10 yötä, päätettiin et jos päästään sinne niin sit ollaan kunnolla.
Päädyttiin siis olee 11 yötä mut eipä haitannut!!
Oli niin mahtavaa päästä ”kotiin”!! Sitä on vaikee sanoin kuvailla..
Oltiin jo päätetty et jos sinne päästään niin otetaan skumppaa ja vedetään sikari, tää tehtiinkin tokana Bala-iltana, kun päästiin ”meijän asuntoon”.

Ostravasta oli noin 500 kilsan ajo, pidettiin eka stoppi Unkarin puolella ja hitto mikä fiilis oli kun oltiin päästy ajaa rajan yli! Seuraava wuhuu hetki oli kun nähtiin tutut kyltit, väkisinkin herkistyy!!

Lähettiin siis perjantaina ja sunnuntaina oltiin Unkarissa.
Tälleen, kun on rajallinen loma-aika käytössä on meistä paras matkustaa.
Ajopäivät alle ja sit on kiva rentoutuu ja lomailla rauhassa.
Ollaan oltu lukemattomissa eri kaupungeissa Baltiassa, Puolassa sekä viettetty aikaa myös Slovakiassa ja Tsekeissä joten ei koettu että missattiin tässä ajopäivinä mitään.
Jos olis enemmän aikaa niin olis tietty kiva tiputella alaspäin ja vierailla lisää eri kaupungeissa.

Mut silti en vaihtais Unkarin lomaa mihinkään..
Tässä muutama kuva sieltä ekalta illalta, käytiin syömässä ja käppäämässä rannalla sekä fiilisteltiin tossa terassilla Strongbowta ja Dreheriä nauttien! Autokin pääs huilaamaan ansaitusti ja niin mekin!!

Seuraavat tekstit tulee olemaan sit ainakin part 2 ja 3 tältä kesälomareissulta.
Vietettiin kolme viikkoa Unkarissa ja Balan lisäksi käytiin useassa pikku kaupungissa, ekaa kertaa Budapestissä sekä Egerissä sekä viinilaaksossa, jonne jälkimmäisiin täytyy ehdottomasti palata uudelleen.
Budapest ei niin sytyttänyt, mut voi olla myös sen takia et oltiin saatu rauhassa lomailla muualla, ei ollut tungoksii ja saatiin hyvää ruokaa edulliseen hintaan (hinta/laatu kohdillaan), kun taas Budapest oli todella turremainen ja ruoka ei ollut muy bueno eikä niin halpaakaan.
Lisäksi moni mesta oli siellä rempassa. Mut palataan näihin myöhemmin!

Nyt hyvää yötä eli Jó éjszakát!

~Mimmu ~

Aiheeseen liittyviä postauksia:

• Reply Mikko / Matkalla Missä Milloinkin 20.3.2022 at 21:43

Me ei ollakaan käyty Unkarissa Budapestin lisäksi muualla. Itse tykkään kaupungista paljon ja kun ei ole vertailukohtaa, pidän sitä myös melko edullisena. Balaton-järven ympäristöön toivoisin pääseväni tutustumaan ja se voikin olla seuraavan Unkariin kohdistuvan matkan kohteena.

• Reply Mimmu | 666places 25.3.2022 at 23:10

Suosittelen ehdottomasti Balatonia! No siis tietty sillä varauksella että mimmosesta lomasta tykkää?
      Lähetin pari vuotta sitten mun äidin ja pikkuveljen yhdistetylle kaupunki-järvilomalle eli Budapestiin ja Balatonille.
      Ne tykkäs molemmista mutta sanoi että jälkeenpäin olisi mennyt eka Budapestiin.
      Pistin noin päin kun ajattelin että tulee junalla Budapestiin että mitä jos juna täynnä/myöhässä tm.

Balatonille kannattaa tosiaan miettiä kohde sen omien mieltymysten mukaan. Siofok on bilemesta, ja siellä on paikat auki yömyöhään, ihan siis ravintolatkin. Keszthelyssä oli ihan hieno se ”linna” ja Cadillac museo mutta muuten tylsä. Sieltä kyllä bonus että pääsi Szigligetin linnoituksen raunioille (hieno paikka) ja Tapolcaan. Balatonfuredissä oltiin päiväretki veneellä ja käytiin mm. akvaariossa ja ajaa kaupunkijunalla (tuktuk) ja viinifestarin aikaan maistamassa viinejä.
      Tihany oli todellinen turistipaikka muttei rantakohde niinkuin edellä mainitut.
      Lukuisia pienempiä paikkojakin tullut koluttua ja sitten Vezprem oli mukava kaupunki, mutta semmoisia päiväkohteita nekin.

Junalla pääsee kulkemaan hyvin ja bussejakin kulkee, mutta ollaan ite menty vaan omalla autolla joten julkinen liikenne on vaan sen varassa mitä omalle perheelleni bookkasin. Ja autolla pääsee näkemään monia paikkoja nopeesti ja oman aikataulun mukaan.

Saa kysyä lisää mitä mieleen tulee ja koitan taas saada päivitettyä lisää näistä!
      Nyt oli työn alla Szimplan rauniobaari ja kun luin juttua niistä niin löytypä teijänkin kokemus!! 🙂