Suomen suurin matkablogiyhteisö

Päiväretki vinkki: Bastion Rosen- sukellus historiaan Loviisassa.

Päätettiin ajaa Loviisan läpi matkalla Sapokan vesipuistoon Kotkaan, koska Loviisa on viehättävä pikku kaupunki kesällä ja siellä on kiva stopata vaikkapa vaan kahvilla.
Muutama vuosi sitten tuli käytyä Loviisassa useammin sillä JP’n porukoiden mökki oli siellä.
Olen myös työskennellyt vähän aikaa erään sukulaisen firmassa noilla hoodeilla jokunen vuosi sitten.
Olen siis käynyt Loviisassa monta kertaa, mutta en silti koskaan käynyt siellä sijaitsevilla linnoituksilla enkä niiden bastioneilla.

Muistan silti Loviisan hyvin jo lapsuudesta, erityisestä syystä.
Ajo Loviisan keskustaan on hauska, tie sinne näyttää menevän suoraan Loviisan kirkon läpi.
Photocredit: Wikipedia/Pertsaboy


Tuon vuonna 1865 valmistuneen kirkon tiilet ovat suurelta osin peräisin Loviisan edustalla sijaitsevalta Svartholman merilinnoitukselta, joka rakennettiin Ruotsin laivaston tukikohdaksi sekä Venäjän vastaisen rajan turvaksi.
Svartholmaa kutsutaan merilinnoitukseksi jottei se sekotu Loviisasta löytyviin muihin linnoituksiin.
Loviisan maalinnoitus, Bastionit Rosen ja Ungern.

Teimme pysähdyksen Rosenilla, joten kaikki kuvat ovat sieltä.
Molemmat maalinnoitukset sijaitsevat lähekkäin Loviisan keskustassa ja etenkään Ungernia ei voi olla huomaamatta kaupungin läpi ajaessa.
Näyttävyydestään huolimatta Ungern sekä Svartholma jäivät kokematta eli täytyy palata Loviisaan vielä uudelleen, mieluiten tietysti tänä kesänä.
Loviisa on ihana kesäkaupunki ja vaikka se pieni onkin niin kyllä siellä riittää nähtävää vanhojen puutalojen, venesataman, laivasillan puolelta noiden linnoitusten lisäksi.

Bastionijärjestelmä on 1500-luvun alussa Italiassa kehitetty linnoitusjärjestelmä, joka korvasi keskiaikaiset tykistöllä käytävään sodankäyntiin soveltumattomat linnat.
Bastionijärjestelmä kerrotaan otetun käyttöön Suomessa 1500-luvulla, tuolloin linnoihin ja kaupunginmuureihin perustuva puolustustaktiikka muuttui vanhanaikaiseksi.
Bastionijärjestelmään siirtyminen madalsi itse linnoitusta mutta toisaalta laajensi linnoitusten pinta-alaa.
Varmasti tunnetuin bastionjärjestelmän mukaisesti rakennettu linnoitus on Helsingin edustalla sijaitseva Viapori eli Suomenlinna sekä Haminan kaupunki.

Loviisan linnoituksen historiaa
Svartholman merilinnoitus sekä Loviisan maalinnoitus oli merkittävä osa valtakunnan itärajan puolustushistoriaa. Linnoitus edustaa 1700-luvun loppupuolen ruotsalaista linnoitustekniikkaa.
Linnoituksesta piirrettiin useampiakin luonnoksia ja lopullinen käyttöön otettu suunnitelma oli Augustin Ehrensvärdin luoma, joka oli myös Suomenlinnan suunnittelija sekä sen rakennustöiden johtaja.

Loviisan maalinnoitus ja sen edustalla oleva Svartholman saarilinnake ovat Suomenlinnan päälinnoituksen itäinen etuvarustus jonka tarkoitus oli valvoa Suuren Rantatien liikennettä.
Suuri Rantatie tai Alinen Viipurintie, jota tunnetummin kutsutaan Kuninkaantieksi, on historiallinen Turusta Viipuriin kulkenut maantie joka muodostui 1340 luvulta.
Tien tärkein käyttöjakso ajoittuu 1700-luvulle jolloin se oli osa Pietarin ja Tukholman välistä postitietä.

Ehrensvärdin laatimasta linnoitussuunnitelmasta on säilynyt Suuren Rantatien varteen rakennetut graniitista muuratut Bastionit Rosen ja Ungern – joiden ampuma-aukot suuntautuvat tielle sekä niihin liittyvät maavallit. Loviisanlahti on aikoinaan ulottunut Bastion Ungerniin saakka.

Ajatus itäisestä linnoituksesta syntyi, kun sodan seurauksena solmittiin Turun Rauha vuonna 1743.
Tällöin uudet valtakunnanrajat vedettiin Suomenlahdesta Kymijoen läntistä haaraa pitkin kohti Saimaata menettäen muun muassa Haminan kaupungin linnoituksineen.
Näin jäi siis uusi itäraja vaille linnoitusten tuomaa turvaa.

1745 perustettiin Degerbyn lahden pohjukkaan samanniminen kaupunki joka 1752 nimettiin uudelleen kuningatar Lovisa Ulrikan mukaan Loviisaksi.

Loviisan linnoituksen rakentaminen alkoi 1748.
Linnoituksen bastionit nimettiin kenraalikuvernööri G. Rosenin ja kenraali von Ungernin mukaan.
Ehrensvärdin mahtipontiset suunnitelmat koko kaupungin kattavasta maalinnoituksesta eivät koskaan toteutuneet.
Pommerin sodan aikaan 1757 rakennustyöt keskeytettiin ja näin linnoitus valmistui murto-osalla alkuperäisestä suunnitelmista.

Paikka menetti sotilaallisen merkityksenä kun Suomi liitettiin Venäjään Suomen sodan jälkeen 1809, näin päättyi myös Loviisan merkitys rajakaupunkina. Linnoitus ei koskaan osallistunut taisteluihin.
Liitoksen jälkeen linnoitus raunioitui, sen pihoja käytettiin laidunmaanna sekä virkistysalueena.


Restaurointi ~ sortumavaaraa ja kesäteatteria

Linnakkeiden rauniot on korjattu useita kertoja vuosikymmenien aikana.
Vuonna 2006 bastioni Rosenissa käynnistyi Uudenmaan TE-keskuksen rahoituksen turvin restaurointihanke, jonka tavoitteena oli turvata muinaisjäännösten säilyminen sekä parantaa kohteen turvallisuutta ja saavutettavuutta. Lähtökohtana oli rauniomaisen ilmeen säilyttäminen.

Rosenin restaurointia pohjustettiin arkeologisin kaivauksin sekä laserskannauksillla.
Osa muurista oli sortumavaarassa ja rakenne ennakoitua huonommassa kunnossa.
Sortuneita kiviä nostettiin sivuun paljastaen muurin alimmat osat ja tällöin huomattiin että muurin kuorikivet puuttuivat lähes kokonaan.
Kuorikivet ladottiin paikoilleen alkuperäisiä varveja eli ladontakerroksia noudattaen.
Vanhaa laastia poistettiin ja sitä täytettiin uudelleen.

Ympäröivä maasto haluttiin jättää luonnontilaan ja muurista pudonneita kiviä jätettiin putoamispaikoilleen.


Työ valmistui 2012, mutta koko linnoitusta ei rahanpuutteen vuoksi voitu restauroida.
Osa valleista on katettuja ja sortumavaara kylttejä näkee, mutta linnoitukseen pääsee tutustumaan kuitenkin myös sisälle.

Lähellä sijaitseva, paremmin säilynyt Bastion Ungern jäi nyt tutustumatta.
Bastion Unger kuuluu Garnisonin linnakepuistoon- suureen viheralueeseen ja se onkin suosittu ulkoilupaikka. Unger on tarjonnut loistavat puitteet myös kesäteatteriesityksille vuodesta 1980.
Esityksistä päässee nauttimaan jälleen vuonna 2021.

Restauroinnista sekä molemmista maalinnoituksista voit lukea lisää Museovirastorestauroi sivulta.


Ehrensvärdin luontopolku
Maalinnoitusten luota lähtee kaunis mutta myös historiallisesti mielenkiintoinen Ehrensvärdin luontopolku.
Nimensä mukaisesti polulla voit ihastella kaunista luontoa mutta tutustua myös maalinnoituksen eri rakennusvaiheisiin

Polun varrella sijaitsevat molemmat Bastionit Rosen ja Ungern sekä niihin kuuluvat maavallit niiden maansiirtoalueet sekä muuta mielenkintoista nähtävää kuten Kuninkaanlampi.
Kuninkaanlampi on hirsitalo joka on saanut nimensä kuningas Kaarle Kustaan 1700-luvun linnoitustöiden ohessa syntyneen lammen mukaan.

Polun kokonais pituus on 2 km, se on osittain metsäpolkua mutta tuon osuuden voi myös kiertää.


Tästä linkistä voit ladata itsellesi Ehrensvärdin polun kartan.

Sijainti & pysäköinti
Linnoitusta ei voi olla huomaamatta jos ajaa Loviisan keskustan läpi Mannerheiminkatua pitkin,
Helsingistä tullessa ne jäävät vasemmalle puolelle.
Parkkipaikkoja on muutama, Ungerilla on oma pysäköintialue.
Me ajettiin suoraan Rosenille osoitteeseen Kuhlefeltinkatu 15 – jossa oli hyvä paikka jättää prätkä parkkiin.
Ainakaan Helatorstaina ei tungosta ollut ja saatiin vierailla Rosenilla kahdestaan.

Maalinnoitukseen sekä luontopolkuun on vapaa pääsy ja pääset tutustumaan niihin kaikkina vuodenaikoina.
Poikkeuksena mahdollisesti Ungerin linnoituksella järjestettävistä tapahtumista.

 

Vinkki: Loviisassa järjestetään erilaisia tapahtumia, joista yksi on Loviisan Wanhat Talot.
Tänä vuonna ei tapahtumaa  sellaisenaan ole mutta reaaliaikaisena suoratoistona pääsee siihen kuitenkin osallistumaan.
Mutta mikäs sen ihanampaa lähteä kesäiltana kävelylle ympäri Lovisaa ja ihailemaan kauniita sekä historiallisiakin puutaloja ulkopuolelta.
Viime vuotena mukana oli ainakin mainitsemani Kuninkaanlampi sekä Vanha Viinatorni, johon siis 1876 perustettiin viinatehdas.
Loviisan Wanhojen talojen tapahtumasivut löydät täältä  ja 2019 kartan jossa nuo upeat talot sijaitsevat löytyy täältä!

Loviisan Laivasilta on must visit kohde tenkin kesäaikaan!
Menneen ajan tunnelmaa luovat Laivasillan punaiset suola-aitat ja sieltä löytyy mm. Loviisan Merenkulkumuseo, taidenäyttelyitä, erilaisia puoteja ravintoloineen.


Laivasillan alueeella järjestetään mm. erilaisia vene- ja soutukilpailuja, joista suurin on Small Ships’ Race,  Muinaistulien Yö, Juhannusjuhlat sekä perinteiset Joulumarkkinat.
Kesällä lähtee myös erilaisia risteilyjä mm. Svarthoman merilinnoitukselle ja Helsingistä pääsee matkustamaan MS J.L. Runebergilla.

Sijainti: Laivasilta, Loviisa.
Vieressä on iso ilmainen parkkipaikka
Pysäköintialue löytyy osoitteesta Rantatie 38, joka siis sijaitsee aivan Laivasillan kupeessa.
Täältä löytyy vierasvenesatamakin joten paikalle pääsee myös omalla veneellä!


Tiesitkö että myös Helsingissä on ollut bastion?!
Helsingin bastioni purettiin vuonna 1889 ja siitä on ainoastaan jäljellä 1790 rakennettu Lipputorni.
Bastionin paikalla sijaitsee nykyinen Kauppatori.

Ootko vieraillut Loviisassa jo / mitä tykkäsit?!
Vinkkaa mulle mitä muuta oon mahdollisesti missannut!

~ Kesäterkuin Mimmu ~

 

 

Previous Post Next Post

You Might Also Like

8 Comments

  • Reply Melissa 26.7.2020 at 11:25

    Jäin miettimään, että olenkohan koskaan ollut Loviisassa? Mutta jos en ole ollut, niin sinne pitää mennä. Aika hienon näköinen paikka.

    • Reply Mimmu | 666places 15.8.2020 at 18:59

      Suosittelen kyllä käymään kesäaikaan!
      Siellä on kiva kävellä ja katsoa noita vanhoja rakennuksia ja käppäillä muutenkin.
      Ollaan siellä satama-alueella syöty maukkaat burgerit ja torilla jätkiskiskasta nautittu jäätelöä!
      Loviisa on helppo päiväreissukohteeksi, pääkaupunkiseudulta pääsee motaria pitkin perille ja Porvoo tulee kivasti myös matkan varrelle!

  • Reply Eveliina / Reissukuume 26.7.2020 at 12:34

    No niin, nyt näkyy kuvatkin! 🙂 On kyllä kauniin (ja kuvauksellisen) näköistä!! Loviisassa on joskus tullut käytyä ohikulkumatkalla, mutta selvästi kannattaisi pysähtyä ihan kunnollakin!

    • Reply Mimmu | 666places 15.8.2020 at 18:54

      En ymmärrä mihin on osasta postauksia hävinnyt 🙁
      En olisi huomannut ilman sun huomautusta eli iso kiitos!!!!

      Loviisa on kiva päiväreissukohteeksi ja sen voi näppärästi autolla/moottoripyörällä yhdistää Porvoon kanssa.
      Tykkään tuommoisista pikku kaupungeista!
      Loviisassa on kauniita vanhoja taloja, ja tykkään myös satama-alueesta ja siellä on kivoja ruokapaikkoja (tosin hyvälläilmalla täyttä usein)!
      Tuollahan on myös tuo Svartholman merilinnoitus, jossa en ole vielä päässyt käymään.
      Jos satut käymään siellä niin linkkaa vinkkejä mulle!

  • Reply Merja / Merjan matkassa 26.7.2020 at 20:40

    Loviisa ei ole tuttu kaupunki. Melissan tavoin jäin miettimään olenko koskaan edes käynyt siellä. Sitä en ainakaan tiennyt että sieltä löytyy myös bastionit. Haminassa niitä on tullut käytyä katsomassa.

    • Reply Mimmu | 666places 15.8.2020 at 18:50

      Loviisa on etenkin kesällä nyt kiva kohde päiväreissulle.
      Motaria pitkin pääsee autolla suht nopsaan Helsingistä ja bussejakin kulkee.
      Porvoon ja Loviisan voi kivasti yhdistää myös.
      Loviisassa on nuo bastionit, kauniita vanhoja puutaloja sekä sataman alue (jossa myös iso parkkialue) ja kiva pikku kaupunki muutenkin kävellä. Suosittelen kyllä 🙂

  • Reply Pirkko / Meriharakka 3.8.2020 at 10:55

    Kävimme Loviisassa viimeksi juurikin noiden Wanhojen talojen tiimoilta ja koska talot sijaitsevat laajalla alueella, niin kaupunkiakin tulee tallattua ihan kivasti niitä kierrellessä.
    Tuon linnoituksenkin ohi & läpi kävelimme, mutta emme ihan tällä tarkkuudella kyllä paneutuneet sen historiaan, kun fokus oli söpöissä taloissa 🙂

    • Reply Mimmu | 666places 15.8.2020 at 18:48

      Voi, noi Wanhat talot oli mielessä itsellä tänä vuonna, mutta jää tuleviin vuosiin..
      Niitä kierrellessä ootte varmasti kerennyt nähdä paljon kaupunkia muutenkin. Näin kuvia niistä niiden sivuilla ja oli kyllä niin suloisia!!!
      Nuo linnoitukset olin ohittanut monena vuonna, joten oli jo aika siellä 🙂
      Ensi kerralla sitten Svartholmaan!

    Leave a Reply