Suomen suurin matkablogiyhteisö

Mitä maksoi kuukauden autoloma Euroopassa?! Roadtrip 2019

 

Muutama sana ennen raha-asioihin hyppäämistä
Mulla on tapana tehdä reissubudjetti ennen joka lomaa, jotta tietää paljon pitää olla rahaa majoituksiin, matkustukseen sekä yleistä käyttöä kuten ruoka, ostokset, sisäänpääsyliput ym. varten.
Tämä sen takia että kumpikin meistä haluaa lomailla niin että se on maksettu tai maksetaan reissun edetessä reaaliaikaisesti eikä esim. osamaksuilla tai luottokortilla.
Yksi luottokortti löytyy, mutta sitä ilman olisi hankala varailla majoitusta ja joku extra turva on hyvä olla aina matkalla mukana.

Vaikka me ollaan Janin kanssa reissattu viimeiset kymmenen vuotta yhdessä niin en ole lomien raha-yhteenvetoja tehnyt ennen viime vuotta.
Koska se kiinnosti monia, ollen yksi luetuimpia juttuja, päätin tehdä tästä vuodesta samaanlaisen yhteenvedon. Kesän 2018 roadtrip kulut löydät täältä !
On myös ite mielenkiintoista seurata reissujen hintoja, lisäks se antaa hyvää pohjaa uusille matkoille.

Tänä vuonna meillä oli onneksi taas mahdollisuus tehdä neljän viikon kesälomareissu ja se ajottui elo-syyskuulle.
Mitään varsinaista kirjaa en kuluista pidä, mutta ne on helppo jäljittää sillä pääosin kaikki on maksettu yhdellä Electron kortilla. Muutama poikkeus oli esim. tietullit meni käteisellä, yksi majoitus Bookingin lompakon kautta, yksi Master-puolelta sekä osa paikallisella valuutalla.
Majoitukset oli Bookingin kautta joten ne summat oli siis helppo tarkistaa jälkikäteen sieltä sekä mätsätä tiliotteeseen esim eri vaihtokurssien osalta.

Omia ostoksia en kirjannut juurikaan ylös, mutta mulla on aina semmonen päiväkohtanen summa rahaa varattuna, josta sitten maksan kauppaostokset, ruoat ym. ostokset omalta osaltani.
Lisäksi on x-määrä vaate/meikki sekä omia tuliaisostoksia varten, kuten kuvassa näkyvät uudet kännykän kuoret! Tiedätkö minkä maan..?!


(Stressi) Vapaa matkareitti  Majapaikka & reitti taustoitusta
Paras tapa matkustaa on ehdottomasti vapaasti eli ilman joka etapille varattuja majoituksia, tarkkaan suunniteltuja reittejä jne.
Ollaan tehty yksi kokonaan suunniteltu ja etukäteen majapaikat bookattu reissu vuonna 2012.
Se oli hauska matka, Baltian roadtrip.
Tuli nähtyä Baltian rannikkoa ja kohteita joita ei ehkä muuten ois nähnyt sekä tiesi tarkan budjetin etukäteen.
Mutta se että on pakko olla paikassa B tiettyyn aikaan oli aika stressaavaa, lisäksi joissakin paikoissa viihtys kauemmin kun taas joistakin haluaa lähteä jo ekan yön jälkeen.
Niinpä ollaan pyritty ettei bookata muuta kun pakolliset etukäteen ja mennään minne tie / hyvä ilma vie!

 

Roadtrip reitti 2019
Nyt, tällä vuoden 2019 kesälomalla eka stoppi oli Liettuassa, josta ajettiin Slovakian kautta Unkariin.
Nää oli ne joihin oltiin tehty etukäteen varaus, tosin noilla hyvillä peruutusehdoilla (1 vrk ennen jne).
Unkarissa huilattiin vajaa viikko ja sinä aikana piti päättää mihin seuraavaksi?!
Serbiaan paluu, mutta omalla autolla on ollut mielessä kauan, etenkin mulla.
Ekan kerran piti mennä sinne 2015 mutta noiden rajalla olleiden pakolaismellakoiden takia sinne ei ollut silloin turvallista matkustaa. Nyt pohdittiin sitä taas ja päätettiin mennä, korkeista vakuutusomavastuista huolimatta kun löyty sopivia majapaikkoja- sopivalla hinnalla.
Serbiassa käytiin kolmessa kaupungissa sekä yövyttiin niissä eri pitusia pätkiä, jonka jälkeen matka jatkui Romaniaan.
Romaniassa oltiin kahdessa kaupungissa ja palattiin Unkarin kolmanneksi suurimman kaupungin sekä Itä-Puolan kautta Latviaan ja sieltä Suomeen.
Reitistä muodostui seuraavanlainen (kartta www.travellerspoint.com)

Vantaa – Tallinna – Silagalys – Čadca – Balaton – Subotica – Novi Sad – Belgrad – Timisoara – Oradea –
Miskolc – Suwalki – Riika – Tallinna – Vantaa

Balatonilla käytiin autolla Veszpremissä, kartingissa sekä muutamassa kohteessa rannalla mm. Xantus János Gömbkilátó- ”näköalapallolla”. Miskolcissa käytiin autolla yhellä linnalla mutta muualla liikuttiin hyvin vähän sillä, koska monessa mestaa nähtävyydet oli kävelymatkan päässä ja Bolt/Yandex/Uber oli edullisia sekä edullisempia käyttää kun oma auto. Lisäks parkkipaikka pula, epäselvyys missä/mihin/miten pysäköidä tai majapaikkojen kimurantit parkkipaikat ei houkuttanut myöskään liikuttamaan omaa autoa.
Vezpremin pysäköinti oli meille ilmasta, koska paikalliset auttoi meidät pulasta 200 florintin kolikolla!
Tästä onkin hyvä hypätä muihin kustannuksiin!

 

Laivamatkat | Eckerö Line & kapteeni Erikson miehistöineen
Matkamessujen aikana sekä muutaman kerran kevällää osu silmiin taas tuo Finnlinesin laivamatka Saksaan.
Sillon kun sen sais tohon ”ale”hintaan 299€ niin ei oo tietoo lomista vielä ja noita alematkoja ei voi muutella.
Ja silti, tuo 300€ pelkästä yhdestä laivamatkasta on edelleen liikaa.
Kuten sanoin edellis vuonna niin kahella sataa voitas harkita jo tota uudelleen.
Sisäinen tarkkapirkko taas laskee että tolla rahalla sais kuitenkin sen verran paljon bensaa (dieseliä) et kannatasko anyway ja kuin pitkälle tossa kolmessakymmenessä tunnissa kerkee jo ajaa..
Siispä ei tuu lienee yllätyksenä että otettiin laiva alle ja paahdettiin Via Balticaa pitkin kohti ekaa etappia.
Saatiin onneksi sumplattua ittemme tohon päivälaivaan Eckeröllä, jolla suurin osa meijän matkoista tuntuu taittuvan. Miksipä sitä hyvää vaihtamaan?! 😉

  • reittilippu 9 € / hlö
  • Auto 29 €
  • Hytti 29 €
  • Menomatka yhteensä 81 €

Ilman hyttiä olisi hinta ollut siis alle viiskymppiä, mutta tuo hytti on aika must!
Etenkin kun edessä on toista tuhatta kilometriä ja takana viikkokaupalla töitä.
Ehkä se on se ikäkin että kaipaa vähän enemmän omaa rauhaa, eikä jaksa väistellä päiväkänniläisiä käytävillä.
Laivamatka kestää itessään 2 h 15 min, niin siinä ajassa kerkee hyvin vetäsee hytissä esim. pikku tirsat 😉

Paluulippu varattiin vasta kun oltiin ajamassa kotiin päin, oisko ollut tyyliin Latviassa
Palattiin kotiin lauantain iltana niin saatiin sit sunnuntaina pehmeempi lasku kotiinpaluulle ja Suomen hinnoille..
Paluulippu oli vielä edullisempi kun menolippu ja tuttuun tapaan Eckerö Line oli meijän kuljettajana.

  • reittilippu 9 € / hlö
  • Auto 19 €
  • Hytti 29 €
  • Paluumatka yhteensä 66€


Meno-paluu autoineen ja hytteineen oli vain 
147 €
Yhteensä laivamatkoihin oli varattuna 200 € eli siksi sanoin vain ja jäätiin siis ns. plussalle.
Jos haluaa ihan tiukalla budjetilla vetää niin sillon ois laivamatkan ilman mukavuuksia (hyttiä) saanut alle yheksällä kympillä.

 

Bensa kulut
Tai siis Diesel kulut meijän kohdalla, mutta musta ois vaan niin outoo sanoo pitääkö ostaa dieseliä tai dieselkulut niin ne on ja pysyy bensakuluina meillä. Ja kyllä, mä lasken myös bensakulut matkabudjettiin mukaan, moni ei niin tee mutta se on kuitenkin iso osa matkaa joten messiin vaan.
Pisin missä ollaan oltu omalla autolla oli tuo edellisen vuoden Montenegro noin 6000km, joten oli helpompi arvioida kuluja myös tälle vuodelle. Sanon helpompi koska mä tiesin ettei me mennä Montenegroon takasin ja kun tuolla päin on roadtrippaillut useampana vuonna niin osaa arvioida etäisyyksiä ym. myös paremmin.
Tosin mulla on kaksi apuria joista en luovu, Google Maps & Bensalaskuri – niitä mä käytän silti joka reissuun..
Vaikka mä en oo mikään matikkaihminen (inhoon sitä) niin mä tykkään laskea matkabudjetteja!
Käytän tota Calkoon bensalaskuria kaikilla (myös kotimaan) matkoilla- se on ihan huippu!

Oheisen laskurin mukaan oltiin siis budjetoitu about 850€ noin 5500 kilsalle ja pyöristäen bensan hintaa sekä kulutusta ylöspäin.
Mun entinen pomo Ohjelmatoimistolla sanoi mulle artistien keikkabudjetteja tehdessä että laske aina 10-20% lisää budjettiin, aina kaiken varalta.
Rupesin tekemään niin omissakin jutuissa, silleen ollaan siis reissattu monet vuodet.
Tuo ylimääränen on kiva sitten reissun lopussa jos kaikki mennyt hyvin niin esim. tehdä jotain extraa tai säilöä seuraavaan matkaan.
Sillon on joku pieni pohja jo niin ei tunnu seuraavan reissun kerättävä summa niin isolle.

Meijän kilsat reissun päätteeksi jäi viiden tonnin pintaan.
Mitenkään super tarkasti niitä laskettu, mutta mittarien ja muiden mukaan saldo ois 4886 km / reilu 4 viikkoa. Löin bensakuitit yhteen ja summaksi tuli hieman päälle 500 €

Keskikulutus oli ton mukaan 8,3 l  mutta vaihtelua oli about kuudesta varmaan melkeen kymppiin, ihan riippuen missä ajettiin ja paljonko ilmastointi huusi. Jonkin verran meillä oli pohjalla kun ajettiin Viroon, jossa tankattiin ekan kerran.
Jonkin verran saattaa olla valuuttakurssieroakin, mutta ei noita niin paljoa ole että se muuttas summaa merkittävästi.

Tankkikertoja 11 kpl, kaikki kortilla. Käteistä on aina varalla mukana jos ei kortti toimi/käy.
Ainoa mikä mua hämää tossa on toi Serbian kaksi maksua: siellä kyllä tankattiin ja piti tankkaa enemmän mutta oli tankkimiehen kanssa kielellisiä ongelmia joten saatiin vaan ”tippa tankkiin”- mutta toista kertaa en muista tarkkaan. Täytynee googlaa maksupaikat jos muistus mieleen..
Pidän ne molemmat tossa nyt mukana anyway.

  • Viro Circle K 27,14 €
  • Ainazi 30 €
  • Neste Silagalio 60 €
  • OMV Slovakia 48,05 €
  • Lukoil Unkari 70,71 €
  • Belgrad 33,38 €
  • Lukoil Serbia 17,46 €
  • Lukoil Romania 70,35 €
  • Orlen Puola 51,73 €
  • Circle K Kalvarija 60 €
  • Ainazi 40  €
  • Bensakulut yhteensä 508,82 €

 

Parkkiminen eli Pysäköinti
Tähänkin on oma summa aina varattuna, nekun saattaa olla yllättävän kalliita.
Esim. Latvian Europark velottaa 14-15 € / vrk paikasta riippuen. Järkky hintoja!
Onhan noita ihan kadunvarsi-paikkoja, kaupungin ulkopuolella olevia parkkimestoja, mutta ei oikeen huvita autoa semmosiin jättää- joutuu sit stressaa turhaan et onko auto kunnossa/tallessa, onko vapaata paikkaa jne.
Yritetään varata hotelli/asunto hyvällä sijainnilla privaparkilla jos mahdollista.
Aina ei semmosta tai edes koko parkkimis mahdollisuutta löydy niin sit on voinu jäädä ko. kaupunki väliin.
Eka maksullinen parkki tuli vastaan vasta loman toisella viikolla Serbiassa.
Siellä ois ollu ilmanen katuparkki mahis (johonkin vaan kadulle mihin mahtuu) mutta ei viittitty ottaa riskiä- siellä kun noi omavastuut on vakuutuksessa nelinkertaset!

Saatiin varattua jälleen hyvät majapaikat, eli loistava sijainti ja autolle oma parkki melkeen kaikkialla muualla, joten vain kolmessa kaupungissa piti maksaa parkista.
Suboticassa ja Novi Sadissa oli hotellit joilla oli oma yksityinen parkki.
Novi Sadissa snadi maanalanen halli, mutta hyvin X sinne mahtui opastuksella, tosin sieltä ei lähetty mihinkään autolla ennen kun piti jatkaa matkaa pois kaupungista.
Suboticassa taas oli valtava vartioitu halli, josta pääsi hissillä suoraan respaan.
Riiassa meillä on ollut auto aina Europarkissa, kallis mutta hyvä halli.
Vertailuna ekana vuonna 2011–> maksoi 8-9e / vrk.

Lisäksi Vezpremissä autoparkki olisi ollut maksullinen, mutta meillä ei ollut sopivaa rahaa (kolikoita), mutta onnex ne paikalliset antoivat meille 200 HUF:ia ja päästiin tutustumaan sittenkin kaupunkiin.

  • Subotican valvottu parkki 6 € / vrk = 6€
  • Novi Sad parkkihalli 5 € / vrk  = 10€
  • Riika Europark Origo 14 € / vrk = 56 €
  • Parkkikulut kuukaudelta: 72 €

 

Tiemaksut | Vinjetit & Tietullit
Baltiassa ei ole tiemaksuja alle 3,5 t painoisille kulkuneuvoille, joten siellä ei maksettu mitään tiemaksuja.
Puolassa on jo maksullia motareita tietullikoppeineen, mutta niitä ei meijän reitille nyt sattunut.
Ensimmäinen ja ärsyttävin maksu tuli meille Tsekeissä, vinjetin muodossa.
Vinjettejä valvotaan pääosin kameroilla ja sakko ilman tuota vinjettiä saattaa olla melkoinen.
Vinjettejä voi ostaa pituudeltaan tarpeen mukaan,  viikko, kuukausi tai vuosi vinjetin maasta riippuen.

Tsekki ei oo kummankaan suosikkimaa ja valittiin reitti sen mukaan ettei jouduta Tsekin puolelle.
Navi päätti kuitenkin käynnistää ittensä uudelleen yöllä Etelä-Puolassa ja ohjasi meijät omatoimisen boottauksensa jälkeen Tsekki-reitille. Sit oli jo turha kääntyä takasin ja pakko oli ajaa Tsekin kautta.
Siellä pitää motareilla olla vinjetti, toki muita reittejä voi ajaa ilman.
Yöllä pimeessä, satoja ajokilometrejä takana, väsyneenä ja vittuuntunena navin pränkkiin ei haluttu välttää motareita tai ottaa riskiä ja saada monen sadan euron sakko vinjetittä ajamisesta joten päädyttiin ostaa se.

Tsekin vinjetin hinta oli 12,31 € / 10 päivää, joka on siis minimi minkä voit ostaa.
Tarvittiin toi tarra alle tunniksi.
Meijän juomat, sämpylät sekä hodarit huoltoasemalla oli about samaa hintaa kun toi Tsekin vinjetti.
Eli ylivoimasesti kallein (sekä turhin) tiemaksu joka tällä reissulla maksettiin..
Yksi harmitus tuli siitä vielä lisää.
Nykyään nuo vinjetit on suurimmaksi osaksi elektronisia eli tuulilasiin ei liimata mitään tarraa enää.
Valitettavasti Tsekeissä on tarra ja se piti liimata uuteen tuulilasiin, kunnon kettuilua 😣

Seuraavaksi tuli eteen Slovakin raja.
Onneksi ei tarvinnut stoppailla rajalla vaan Slovakian vinjetin saa kätevästi netistä, appin kautta etukäteen.
Ostettiin kuukausi vinjetti koska tiedettiin että joudutaan ajamaan maan läpi myös takasin kotiin.
Slovakian vinjetti oli 14 € / 30pvää.

Slovakian jälkeen oli vuorossa seuraava vinjettimaa, Unkari.
Ennen ollaan pysähdytty aina kopissa rajalla ostamassa vinjettiä mutta nyt senkin saa hommattua kätevästi netin kautta. Unkarin 30 päivän vinjetti oli 18,40 €

Serbiassa ei ole vinjettiä vaan tietullit, jotka on netin mukaan noin 3 – 5 € / 100 km autolla.
Meijän reitille sattui kaksi tietullia: Subtica- Novi Sad 3,50 € ja Novi Sad – Belgrad 2,50 €
Tuo Belgardiin mennessä oleva summa on pienempi koska ajettiin Fruska Goran kautta ja pienenpää (ei tulli) tietä osan aikaa kunnes päästiin isolle tielle kohti Belgradia.

Tietullit on tuolla selkeitä. Kun oot ajamassa maksulliselle tielle, tulee koppi/koppeja ja yleensä puomikin,
saat sieltä kopista kupongin nappia painamalla (tai joissakin pisteissä ihan oikealta henkilöltä) jonka jälkeen portti tielle aukeaa. Kun tietullinen tie päättyy annetaan kuponki koppihenkilölle (tai joissakin harvoissa paikoissa se syötetään koneeseen suoraan) ja ruudulle ilmestyy summa paikallisella valuutalla tai euroilla. Sit vaan maksat sen ja jatkat matkaa.

Serbiasta mentiin siis Romaniaan, jossa myös vinjetti. Sielläkin voi vinjetin ostaa etukäteen. Onneksi!
Ja onneksi myös otettiin selvää että sielläkin tarvii vinjetin, sillä kylttejä sen tarpeellisuudesta ei ollut  kovinkaan näyttävästi esillä. Romanian tiet oli yllättävän hyvässä kunnossa, jopa paremmat kun Etelä-Suomessa ja vinjetti maksukin oli pienin meijän reissulla. Viikko hinta 3,11 €

Vinjetit

  • Slovakia 14 €
  • Unkari 18,40 €
  • Romania 3,11 €
  • Tsekki 12,31 €

Tietullit

  • Subotica- Novi Sad 3,50 €
  • Novi Sad – Belgrad 2,50 €

Tiemaksut yhteensä 53,82 €

 

Auton kulut  |  Pyyhkijät ja Kondomi
Autolla, kuten meilläkin on omat vakuutukset, niiden hintoja en ole tähän budjettiin lisänyt sillä ne maksetaan joka tapauksessa 2-4 kertaa vuodessa.
Molemmilla on myös jatkuva matkavakuutus, on varmasti edullisin, fiksuin ja stressaamattomin vaihtoehto.

Vaikka auton lukuja en muuten tähän ynnäilekkään niin autolle on silti budjetoituna aina jotain.
Autolla matkustaessa kun voi sattua ja tapahtua kaikenlaista, joten matkalle lähtiessä on hyvä olla extraa mukana tuon ”pahan päivän” varallekkin. Joskus sitä rahastoa on tarvinnut käyttää, onneksi useimmiten ei.
Molempia paino etenkin tuonne Unkariin asti auton kestäminen.
Edellis vuonna tehtiin samalla autolla tuo 6000 kilsan reissu ilman ongelmia.

Tänä vuonna huolestutti koska just muutamaa viikkoa ennen auto jäi Bilteman pihalle- syy kampiakselin hihnapyörä. Käytettynä ja laitettuna hinta 530€ onneksi oli kesällä noita extratöitä, mutta harmitti silti.
Onneksi hajosi täällä tuo sillä tien päällä yöllä vieraassa maassa se olis ollut todella katastrofi.
Tuo tapaus toi siis ylimäärästä stressiä ekalle etapille.
Unkariin oli päästävä- se oli must kohde ja muut kohteet oli sitten silkkaa bonusta!

Pari läheltä piti tilannetta oli liikenteessä: Liettuassa pari päiväkaljailijaa koitti pyöräillä tien sivussa ja melkeen jäi auton alle kun huojui ja kaatui autotielle, onneksi saatiin väistettyä. Serbian rajalla joku pappa meinas peruuttaa meijän autoon kun jonotettiin passintarkastukseen ja päästi autonsa liukumaan jonossa – varmaan väsy painamaan poljinta- pari kertaa..
Onneksi takana oli vähän tilaa niin Jani sai meijän auton karkuun ja sit pidettiin etäisyyttä ja ko. autoa silmällä. Yhet pyyhkijät hajos Puolassa ja niiden hinnaksi tuli parikymppiä huoltoasemalla keskellä Puolaa.
Eli ei isoja juttuja.

Mutta.. Serbiassa koettiin extra sydämen tykytyksiä parista syystä.
Akun kiinnike on ollu tossa huono ja saattaa antaa black outin.
Ajettiin läpi Fruska Goran vuoriston ja heitti moottorivalon punaselle. Päätettiin antaa auton huilaa hetki ja kokeilla käynnistää uudelleen. Valo sammu ja päätettiin ajaa pois vuorelta Belgardiin.
Jostain syystä Jani oli kattonut autohuoltoja siellä, liekö joku hunchi taas.
Meijän isäntäperhe kuitenkin jeesas ja saatiin meijän auto tsekkiin yhdelle huoltamolle tulkkauksella sekä vinkeillä. Ne kävi koko auton läpi ja saatiin seurata koodailua vieressä ja nema problema! Se oli se akku.
Näytti ja antoi meille printatun vikakoodilapun ja selitti missä ”vika” näyttäs olevan ja millon on ollut ongelmia. Kehotti meitä huoletta ajamaan tolla loppureissu ja kotiin.
Kuulemma siellä päin ajellaan vielä enemmän noilla koneilla.
Nema problema- hyvää lomanjatkoa ja turvallista kotimatkaa! Koko tarkan tsekkauksen hinta oli alle 10 €

Toinen välikohtaus Fruska Goran lisäksi oli heti ton tsekin jälkeen, melkeen kotikadulla.
Tielle oli kaatunut valkosia maalipöniköitä ja ei keretty väistää kunnolla.
Koko auton toinen alahelma ja renkaat oli valkosessa maalissa.

Pihapikapesun jälkeen ajettiin autopesulaan jossa onneksi loput maalista lähti pois.
Ois tullut muuten kallis setti ostaa uudet renkaat, vanteet ja sit toi alusta..
Autopesun hintaa en tarkalleen muista mutta alle kympin sekin jäi.
Vaihdoin noin kympin pesupoleteiksi mutta yksi taisi jäädä käyttämättä niistä.
Virossa, juuri ennen kotiinpaluuta pesetettiin auto pesulassa á 14,90 €

Paikkapullo, sammutin ja huomioliivit meillä oli jo entuudestaan.
Ne on tuolla pakollisia, joskaan niitä ei oo kukaan tainnut meiltä koskaan tsekata.
Valko-Venäjää varten piti hommata autoon yksi kondomi, toi ostettiin Serbiassa, hinta tais olla euron.
Sitä tarkastetaanko tuolla rajalla tota en ole varma, mutta ostettiimpa varmuudeksi.
Valko-Venäjälle ei keretty joten kondomi jäi siellä käyttämättä..

  • Pyyhkijät 20 €
  • Autohuolto n. 10 €
  • Autopesu Belgrad 10 €
  • Autopesu Viro 14,90 €
  • Kondomi 1 €

Auto kulut matkalla noin 55,90 €

 

Kartat | Navigointi
Ekoilla reissuilla mentiin puhelin mapsillä, TomTomilla ja Google Mapsilla.
Viime vuonna löyty Sygic Travel, jonka ihan suoranaisin fani en edelleenkään ole.
Edelleenkin on noita juttuja sen kanssa mm. ei aina löydä kyseistä mestaa ja ohi esim viereiselle kadulle (Suomessa), tai löydä kyseistä kadunnumeroa, ohjaa ihme lenkin vaikka pääsis suoraankin.
Viimeisin miinus olit toi Tsekin koukkaus. Sygic kun boottaa ittensä niin muistaa kyllä minne ollaan menossa muttei sitä valittua reittiä. Näin ollen tähän vois lisätä kuluiksi sen Tsekin vinjetin..
Lisäksi toi on Android pohjanen, mä en oikeen tuu sen kanssa toimeen, vaikka työpuhelinkin on semmonen- jotenkin saan ton karttaohjelman jotenkin aina jumiin..

On siinä hyviäkin puolia kuten vinkkaa vapaista pysäköintipaikoista sekä Sygic Travelistä voi muun muassa etsiä infoa paikoista, löytää hotelleja, ravintoloita, museoita, shoppailu- ja ulkoilupaikkoja jne.
Ja mikä parasta: sinne voi ladata useita karttoja eli toimii myös ilman nettiä, esim. Balkanilla.

Tuon auton tietokoneen (kuvassa) lisäksi meillä on puhelimessa käytössä Google Maps, sekä sen offline kartat jos tiedetään kohde mihin ollaan menossa. Printtikartta kulkee myös mukana, ehkä pitäs päivittää vähän meinaan se on printattu vuonna 2011, ekalle reissulle mukaan..
Kartta/Navi kuluja siis nolla ellei tota Tsekin vinjettii siirrä tähän..

 

Majoitus | Hotellit & Asunnot
Tässä olisi mahdollisuus pihistellä niin halutessaan.
Mutta hostellit, jaetut kylpyhuoneet semmoseen ei oo hinkua ja pitkät välimatkat ei oikeen inspaa myöskään.
Mukavuudesta ei halua lomalla tinkiä, oma kylppäri pitää olla, ilmastointi kesällä ja minijääkaappi, etenkin jos ollaan enemmän kun yksi yö.
Meillä on mukana kova kylmälaukku (saa myös pidettyä kuumana jos tarpeen) joka toimii sähköllä.
Sinne mahtuu jonkin verran juomia ja evästä.
Toi laukku on loistava pelastus etenkin noilla pitkillä ajopäivillä, saadaan jotain syötävää perillä ja aamulla ei tartte nousta klo 9 aamiaiselle.
Perussetti: joku reissumakkara, juustoa, 7 Dayssiä sekä pari olutta + energiajuomaa😂
Takastullessa siellä on ollut hyvä säilyttää esim rikkimeneviä ostoksia.

Majoituksessa sijainti on tärkeä (niinhän se Hiltonkin sanoo: location, location, location!)!
Majapaikan pitäisi siis olla kävelymatkan päässä keskustasta tai vanhastakaupungista ellei siellä jo olla- riippuen siis vähän missä kaupungissa ollaan. Parkkipaikka pitää olla tiedossa, oli se sitten priva tai joku muu.
Majoituksellekin on budjetti.
Aiempina vuosina se oli 50€ mutta kun huomattiin hintojen nousseen niin pakko oli nostaa myös meidän budjettia. Tänä vuonna se oli 60 € per yö.
Aina ei olla päästy sinne minne on haluttu, esim. Sloveniassa ja Croatiassa.
Jos on löytynyt ok hintanen majapaikka, niin sit on ei ole ollut pysäköintimahdollisuutta tai sit hinnat on ollut niin korkeet ettei oo mitään järkee maksaa (esim. 100-250e/yö).
Mutta ollaan löydetty ehkä myös sen takia hienoja kohteita, ehkä jopa sellasia minne ei muuten oltas menty. Eli ei harmita – kato vaikka tota kuvaa Novi Sadista.

Noi yhden yön mestat tiputtaa kuluja, niihin mennään vaan nukkumaan ajopäivän jälkeen eli sijainti voi olla tyyliin mikä vaan.
Noissa kaupungin ulkopuolella olevissa on se hyvä puoli että niissä on ollut oma iso parkki, usein valvottu eikä oo tarttenut kikkailla mitään. Hinnatkin ollu alle budjetoidun.
Eka yö tällä matkalla oli esim 55€ ja takastullessa Puolassa vakimestassa se oli vähän päälle 30€.
Näin sit pystyy maksaa jostakin toisesta kohteesta vähän enemmän.

Balatonin yöhinta oli korkeampi, mutta koska ne oli tiedossa jo aiemmin, oli ne myös alkubudjetissa mukana.
Balatonilla meijän studioon kuului myös minikeittiö, ilmastointi, ilmanen parkki sekä parveke!
6 yötä 514 € (sis. kaupunkiveron 1,50e/hlö/yö) eli 85€ yö, mutta oli se sen arvostakin.

Muualla mentiin kolmesta – seittemään kymppiin per yö, joita oli yhteensä 29 kpl.
Monissa maissa tulee päälle vielä kaupunki/turisti tai millä nimellä tuo vero onkaan.
Tuo vero on joko kiinteä tai prosenttimääräinen, kuten Romaniassa.
Joissakin paikoissa hinnassa on tai sen päälle saattaa tulla siivousmaksu, kannattaa olla tarkkana pikkutekstien ja arvostelujen kanssa (esim Latviassa ja Italiassa ollut monen kympin luokkaa ja jätetty varaamatta mesta jos tommonen siellä on).
Meillä ainoa siivousmaksu oli Belgradissa, mutta toi hinta oli todella edullinen, asunto loistavalla sijainnilla sekä isäntäperhe ihan huippu auttava- lisäksi se siivous kuulu tohon hintaan eli ei lisämaksua (vaikka olikin eriteltynä ja erikseen mainittuna).


Tässä kaikki meijän majapaikat mahdollisinen lisäkuluineen

  • Sermutas, Liettua 55€ (ei veroa, ilmanen parkki) 1 yö
  • Cadka, Slovakia 44,80 € (sis. vero 1e/hlö/yö, ilmanen parkki) 1 yö
  • Balaton, Unkari 514 €  (sis. vero 1,50e/yö/hlö, ilmanen privaparkki) 6 yötä
  • Subotica, Serbia 69,84€ (sis. vero 0,92e/hlö/yö) 1 yö
  • Novi Sad, Serbia 97,02€ (sis. vero 1,25e/hlö/yö) 2 yötä
  • Belgrad 179€ (sis. vero 1,50€/yö/hlö sekä siivousmaksu 10e ja ilmanen privaparkki sisäpihalla) 5 yötä
  • Belgrad 63€ 2 lisäyötä (sis. ei tietoa, sama paikka kun edelliset 5 yötä)
  • Timisoara, Romania 90,73 € (sis. vero 1 % = 0,90e/hlö/yö plus ilmanen sisäpihan parkki) 2 yötä
  • Oradea, Romania 113,41€ (sis. vero 1 % – ja ilmanen privaparkki ”muurien sisällä”) 2 yötä
  • Miskolc, Unkari 130€ (sis. veron 6€- ilmanen parkki snadilla sisäpihalla) 2 yötä
  • Suwalki, Puola 36,41 € (sis. vero 1,50e/hlö/yö, ilmanen vartioitu parkki ja 2 kahvia aamulla) 1 yö
  • Riika, Latvia 150€ (sis. siivousmaksu 15e – tämä oli eri paikka minne piti mennä & arvostelua ei hyväksytty)

Keskihinnaksi tuli 53,21 € / yö
Ei paha, ottaen huomioon että matkustettiin pääasiassa elokuussa, jollon koko Eurooppa tuntuu matkustavan ja majoituttiin loppujen lopuksi juuri sellaisissa paikoissa kun haluttiinkin mistään muusta kun priva parkkiksesta välillä tinkimättä!!
Novi Sadin hinnasta mainittakkoon että kokonaishinta oli siis 97,02€,  mutta meillä oli silloisen Bookingin credittejä (Booking-lompakko) käytössä 60 € edestä ja ne kävi tässä hotellissa joten maksettavaa noista öistä jäi oikeasti vain 37,02 €
Jos lasketaan keskihinta creditin kanssa niin sillon se olisi 51,14 € / yö.

Hotellikulut credittien kanssa 1483,21 €
Hotellikulut oli kaikkinensa 1543,21/ 29 yötä.

 

Käyttöraha | Ruoat, juomat, to do:t
Tämä seuraava teksti on melkeen suoraan kopio edellisevuoden matkabudjetti postauksesta, tuoreilla kommenteilla höystettynä.
Oon lukenut jokusen matkabudjetti postauksen ja todella harvassa niissä on laskettu käyttörahoja ruoalle, tekemiselle tai ostoksille, koska kuulemma kotonakin syödään ja reissussa on edullisempaa yleensä syödä jne.
Sama koskee polttoainetta, kun sitä kuluu kuulemma kumminkin.
Mut mä lasken ne mukaan, ihan vaan senkin takia että musta on kivempi lomailla kun tietää paljon voi käyttää rahaa päivää kohden ja mä lasken myös kotonakin x-summan viikkoa kohden jonka voin käyttää.
Oon kotona (huomaamattani jo) tarkka rahan kanssa mitä ostan jne. mutta lomalla en haluaisi moisia miettiä eli näiden takia on kulujen lisäksi myös päiväbudjetti.
Voi kuulostaa sun korvaan hassulle/ristiriitaselle mut en oikeen paremmin sitä osaa selittää..

Mulla oli siis omat käyttörahat ja samoin Janilla tietty omat rahansa tilillään.
Sitä miten paljon Jani kulutti tai mikä sen budjetti käyttöön on, en tiedä.
Sen ostokset oli tyyliin pakolliset sukat & bokserit (parilla eurolla Puolasta) sekä viskit, Zubrit ja Jelenit, mitkä ei nekään mitään järkkyhintasia ollut. Tais sekin kyllä löytää parit kohtuuhintaset kengät itelleen.
Se on vähän sama sillä noissa kengissä kun muissakin vaatteissa, et sit kun löytyy sopivat niin kannattaa ottaa enemmän kun yhdet.

Rahaa kuluu myös jonkin verran vaihtamiseen / automaattinostoihin.
Niitä en oo kylläkään mihinkään laskenut, koska ne kuuluu tohon käyttörahaan itessään.
Toki ois mielenkiintosta joskus paneutua noihinkin, mut niin raha hifistelijä mä en sentää oo 😀
Sen verran kyllä tsekkaan että katon mistä automaatista nostan rahaa, esim Balan baarikadun pikkuset, postilaatikon kokoset automaatit on huomattavasti kalliimpia kun pankkien yhteydessä olevat, joten pyrin nostamaan isomman summan kerralla keskustasta.
Missään vaihtopisteissä ei käyty vaihtamassa, joko nostettiin siis automaateista tai sitten maksettiin kortilla.
Kun maksaa euro-alueen ulkopuolella kortilla kysyttiin meiltä aina halutaanko maksaa euroilla vai paikallisella valuutalla. Unkarissa, Serbiassa, Puolassa ja Romaniassa on edelleen omat valuutat käytössä!
Nuo maksut meni vähän fiiliksellä..
Tänään zloteilla, nyt euroilla, eikun sittenkin huffeilla, leillä eikun mikä maa, mikä valuutta!! 😅
Näihinkin on ohje, jos haluaa olla super tarkka rahoistaan et minkä tavan kortilla valitsee = oikea vastaus on paikallinen valuutta, sillä euromuunnoksista veloitetaan usein vaihtokurssi.

Kortilla pystyi maksamaan melkeen jäätelökioskia & jotain pikku ruokakauppaa lukuunottamatta kaikkialla.
Janin yhdistelmäkortti, pankki- ja luottokortti tuottaa yleensä, jossei ongelmia niin ihmetyksiä & hitailuja maksussa, oikeastaan kaikkialla Suomen ulkopuolella.
Onneksi nykyään moni tajuu jo kysyy et debit vai credit eikä tällää maksua vaan suoraan creditpuolelle.
Välihuomautuksena on ärsyttävää et oletus maksutapa on luotto, sen pitäs olla just toisin päin..

Mulla oli siis se tietty summa per päivä käyttörahaa, josta siis maksan siis ruoan/juoman, pääsymaksujen lisäksi shoppailuni, mahdolliset tuliaiset ym.
Jos tai kun tuosta jäi yli niin siirsin sitten sen seuraavaan päivään, jollon käytössä, etenkin ajopäivien jälkeen oli isompi summa käytettäväksi.
Melkeen joka päivä syötiin ulkona jossakin ravintolassa, jos oltiin kohteessa eikä tien päällä.
Ajopäivinä eli Baltia ja Puola syötiin kuivalihaa, naksuja, huoltoasema hodareita (ne on todella maukkaita), tumma suklaata, Red Bullia ja kahvia automaatista.
Vesipulloja ostetaan sikspäkki autoon Virosta, samoin kun kuivalihapussit lähtee sieltä mukaan.
Ihan parhaita!

Meijän tyyli on se että maksellaan vuoropäivin, välillä mä maksoin (etenkin käteispaikoissa) parikin iltaa peräkkäin, välillä Jani.
Välillä syötiin pizzaa, välillä pihviä, välillä pastaa tai jaettua plätteriä- mitä nyt millonkin teki mieli.
Ja ei, me ei tasata tilejä että tänään syödään 10 € pizzat, huomenna sit kanssa.. vaan ihan oman nälän ja fiiliksen mukaan. Sama kauppaostoksissa, toinen maksaa ja toinen kattelee. Ei se niin just oo.

Reissaaminen sekä ulkona syöminen (plus shoppailu) Itä-Euroopan ja Balkanin kohteissa on vielä aika edullista, vaikka varsinkin Latvian ja Liettuan hinnat on nousseet euron myötä.
Unkarissakin on ”turistihinnat” mutta siellä on silti meille edullisempaa,forintit rules!
Missään ei joutunut himmailemaan, mitään en jättänyt ostamatta sen vuoksi että olisi liian hintavaa.

Jonkin verran meni Uberiin / Yangoon / Boltiin eli takseiluun.
Noita käytettiin Serbiassa useampana päivänä ja Latviassa vissiin vaan yhtenä.
Hinnat on etenkin Balkanilla meille todella halvat. Niistä ei tippeineen montaa kymppiä todellakaan kerry.
Sporalla mentiin Unkarissa, hinta 400 HUF (n. 1,20 €) per suunta, jos olis ostanut etukäteen jostain niin ois ollut halvempi.

Käytiin myös tänä vuonna kartingissa Unkarissa, se makso noin 10€ /naama. Must thing to do!
Lisäksi Jani kävi toisessa mestaa ajamassa kun tultiin Vezpremistä, se tais hinnaltaan olla samaa luokkaa.
Käytiin myös esim. museoissa, linnoilla, metsäjuna-ajelulla, veneilemässä ja ties missä.
Lippujen hinnat oli parista eurosta noin kymppiin / hlö.
Näistäkin löytyy kyllä varmaan tarkempia speksejä jos jotakuta kiinnostaa.

Saatettiin myös kuten edellis vuonna niin piipahtaa päivällä drinkeillä jossain, haukata lounastakin ulkona, ostaa viiniä ja juustoa parvekkeelle, ihailla auringonlaskua Mojitos kädessä jne.
Noiden taivaallisten Mojitosten lisäksi mun heikkous on jääkahvit ja bakeryt! Leipomotuotteet ei onneksi tuolla paljoa lompakkoa rasita (toisin on vyötärön laita).
Illalla vierailtiin myös baarikadulla fiilistelemässä, erilaisten juomien kanssa, niiden hinnat on jo korkeemmat mutta silti kotimaata maltillisemmat esim. drinkkien suhteen.


Ruokailupaikoilla, kauppaostoksilla sun muilla saa helposti nipistettyä tuota käyttöbudjettia pienemmäksi.
Samoin välttämällä ns. turhia, pikku ostoksia.
Mekin juotiin kahvia kaupungilla (vaikka huoneessa oli vedenkeitin ja oli oma pressopannu mukana), ostettiin kakunpaloja, jätskitötteröitä naapurista sekä jäätelöannoksia keskustassa, juomia rannalla, ym. ”ylimääräsiä”, kuten leipomotuotteita, erilaisia juustoja, erikoisia hedelmiä, naksuja yms. = nautittiin joka hetkestä omalla tyylillämme <3


Shoppailu
Tätä sivusinkin jo aiemmin ja tämähän kuuluu oikeastaan tuohon käyttöraha puoleen, mutta avataan nyt tätäkin itessään hieman enemmän. Tämäkin teksti on viime vuotista, samalla kaavalla joka vuosi.
Mitäs sitä hyvää muuttamaan 😉

Koska meijän reissut on siis pääasiassa Itä-Eurooppaa ja Balkania niin shoppailukin on huomattavasti edullisempaa.
Mä ostan muutamaa todella harvaa poikkeusta lukuunottamatta kaikki vaatteeni, kengät, takit, meikit, hiusvärit ja muut kosmetiikkatuotteet aina meijän reissuilta.
Nytkin lähti mukaan lukuisia ripsivärejä (olen niiden tiettyjen merkkien suurkuluttaja), hiustuotteita kuten hoitoaineita, naamioita, hiusvärejä, erilaisia hoitotuotteita.
Läppärireppu, viskiä, mausteita, alusvaatteita, kettuja, kenkiä- valikoimaa riittää ja hinta-laatu on kohillaan.

Viskin ja viinin hintoihin en sen kummemmin myöskään viitti syventyä, mutta todettakoon että kun Suomen hinnoissa on niin paljon ilmaa niin jää nuo ostokset kotimaassa tekemättä.
Mukaan tarttui siis muun muassa jokunen punaviini sekä Singe Maltia (ja vieläpä hyvää semmosta) kun löytää edelleen alle 18 € pullo, niin aivan varmasti tarttuu matkaan muutama niitäkin.
Meillä on oikeastaan löytynyt jo vakio-stopit noilla reissuilla missä käydään ostoksilla takastulomatkalla.
Harmi vaan ettei ole kun kerran vuodessa tämmönen reissu mahis tehdä, mutta onneksi autoon mahtuu hyvin tavaraa (tosin tiukkaa se rupeaa tälläkin Äxällä olemaan 😉 )

Mitään kovin kallista ja tuhlaavaa shoppailua ei meijän reissu siis myöskään sisältänyt
Vaatteita, muutamat kengät, kosmetiikkaa- semmosia perusjuttuja ja järkiostoja.
Ei me ruokailussakaan ökyilty 🙂

 

Summa summarum
Semmonen reissu meillä on siis takana ja kaikkea edellä mainittua tehtiin & ostosteltiin mistään siis oikeastaan tinkimättä. Tässä vielä nipussa nuo todelliset kustannukset.

Bensa / Diesel  508,82€
Laivat (hytteineen) 147 €
Majoitus 1543,21€ / 1483,21 €
Tietullit ja vinjetit 53,82
Parkkiminen 72€
Autokulut 55,90€
Yhteensä 2380,75 € / 4 viikkoa tai 2320,75
jos mukaan lasketaan (tai siitä siis miinustetaan) Novi Sadin Booking-lompakko maksu.

Jos ton summan jakaa vielä kahdelle niin se on alle 1200€ / naama.
Tietty käyttörahat siihen päälle, mutta silti.
Mun mielestä erittäin kohtuullinen kulusumma tommoselle reissulle.
Toki, kuten jo sanoin aiemmin niitä kuluja saa karsittua- tää on varmaan semmonen perustasosen ihmisen budjetti, ei hostelli eikä luxus.
Oon yöpynyt kyllä hostellissakin, mutta se ei oo oikein kummankaan meistä juttu.
Oltiin tollon Jurmalassa ekalla reissulla (2011) ja oltiin Beach Hostellissa, oma huone mutta jaettu kylpyhuone ym tilat.
Sain sieltä jalkasienen ja kärsin myös jostain vatsaongelmasta – jonka jälkeen ei oo ollut halua jaettuun kylppäriin. Lisäksi lomalla kaipaa omaa rauhaa, että voi olla, hillua tai maata niin kuin haluaa 😉

Siinä se nyt sitten oli, kuukauden roadtrip budjetti Euroopassa/Balkanilla. Miltä kuulostaa?!
Toivottavasti tästä yhteenvedosta oli apua jollekkin!

Kuvia löytyy tuttuun tapaan Instagramista, joskin niitä on niin paljon että menee hieman aikaa käydä ne läpi!
Mulla kun on tapana vielä postata enemmän kun yksi kuva jostakin kohteesta ja pidän semmosta ns. ”kuvamatkapäiväkirjaa” eli ei tuu ihan reaaliajassa mutta pyrin postaamaan joka päivä tältä reissulta 🙂
Ja niitä kuvia on paljon, tässä vaan yksi Oradean kuvista!

 

Ihanaa syksyn jatkoa 🌿 Mimmu 🌿

 

Previous Post Next Post

No Comments

Leave a Reply