Instagramin historiaa
Luin eilen artikkelin Instagramin historiasta, missä oikeestaan kaikki oli mulle uutta, vaikka olenkin nykyään Instagrammin heavy-useri.
Postasin samana päivänä omia reissukuvia Instagramiin ja kerroin samalla sen historiasta kuvatekstissä.
Yleensä pyrin kertomaan kuvissa jotakin kyseisestä paikasta, esim. sen historiaa tai jotakin muuta kiinnostavaa (koska tykkään semmosista postauksista itekkin), mutta artikkelin innostamana päädyinkin postaamaan itse Instasta.
Se mikä mua yllätti että monilla kommentoijista ei myöskään ollut hajua kyseisen kuvapalvelun historiasta, joten päätin tehdä sille oman postauksen myös tänne.
Tiesitkö että Instagram oli aluksi Burbn niminen äppi, joka oli hieman eri käyttöön suunniteltu kun nykynen Insta?!
Jenkeissä asui Kevin Systrom niminen tyyppi joka tykkäs Kentuckyn viskeistä ja halusi luoda oman sijaintiin perustuvan drinkki-äpin. Niinpä hän kehitteli Iphonelle samantyyppisen äpin kuin Foursquare ja nimesi sen Bourbonin mukaan, Burbniksi.
Kyseinen äppi oli kömpelö käyttää ja siitä ei tullut isoa menestystä.
Systrom kuitenkin näki äpissään potentiaalia ja jatkoi sen hiomista.
Hän sai Piilaaksosta pari sijoittajaa sekä löysi Mike Kriegerin avukseen ohjelmointiin.
He keskittyivät apissaan kuvien jakoon, josta oli tullut suosittua Burbnin käyttäjien keskuudessa.
Nimi vaihtui Burbnista Instagramiksi, yhdistelmäksi instant camerasta sekä telegramista eli pikakamerasta ja sähkeestä!
Ennen nimen vaihtumista Instagramiksi, sovellusta kerrotaan kuuleen myös kutsuttaneen nimellä Codename – koodinimi
Ensimmäinen julkaisu oli koira- vai oliko sittenkään..?!
Ensimmäinen julkaisu sovelluksessa tapahtui heinäkuun 16 pvä 2010.
Monet artikkelit kertovat ekan kuvan olevan kuva koirasta Kevinin tyttöystävän varpaiden kanssa, mutta aikajanalla tuo ”kuuluisa” koirakuva Taco-kojulla näkyy vasta kolmantena.
Nuo kaksi muuta kuvaa ovat kuva peliautomaatista sekä ruokakuva.
Googlasin myös mielenkiinnosta ekaa virallista Insta kuvaa ja löysinkin screenshotin – jossa näkyi nuo kuvat mainitsemassani järjestyksessä..
Koska mä tykkään tuplatsekata asioita niinpä päätin käydä katsomassa tuon kyseisen tyypin oman Instafeedin.
Olin ihan varma että se olis täynnä tuhansia kuvia mutta yllätykseksi niitä löytyi vain 1515 ja kaikki vanhatkin kuvat, siis vuodelta 2010 oli tallella ja tulos oli about sama.
Alla on eka Googlesta löydetty screenshotti sen feedistä ja alempana mun ottama.
Kuitenkin googlaillessa osui silmiin Quora-sivuston vastaus ekasta Insta kuvasta?!
”So it’s hard to say since IG officially says that the dog picture was the first one.
The first picture shown before the dog picture is of a slot machine (and food).
But the URLs of the pictures indicate that the dog picture was first and that there probably were three pictures taken before the dog picture that have been deleted (just an assumption since I don’t know how IG generates the URLs)”.
Eli sen mukaan IG sanoo että koirakuva olisi virallinen eka kuva, vaikka feedeissä se ei niin näykkään.
Mutta kuvien URL´n mukaan kyseinen kuva olisikin eka sen feedissä, ja sitä ennen olisi ollut mahdollisesti kolme muuta kuvaa jotka olisi poistettu- se on vain oletus koska ei ole tietoa kuinka IG luo URL´nsa.
Mua itteäni ihmetytti vaan nuo tyhjät boksit Kevinin feedissä 🤔
Tuon googlailun yhteydessä löytyi vielä yksi aika vankka ehdokas ekaksi Insta kuvaksi, meinaan Mike Kriegerin samana päivänä 16.07.2010 postaama kuva San Franciscon satamasta (screenshot kuvasta alempana), joka olisi postattu aiemmin kun tuo Taco-koira.. Mikä se oikea eka kuva nyt sitten on, kommentteja kehiin 😉
Instagram logo
on muuttunut muutaman kerran tuon kymmenen vuoden aikana (kuva on 1000logos- sivulta).
En muista nähneeni tota ekaa logoa, mutta tuo toka ruskea kamera kuva on tuttu!!
Musitan sen vaikka rupesinkin käyttämään Instaa 2016 lopulla- 2017 alkupuolella.
Latasin äpin mutta en tainnut sinne kovinkaan paljoa alkuun postailla.
Tuo vanha 2010-2011 tullut logo on musta kyllä paras ja pitäis vaihtaa takaisin, se on niin makee, kunnonn retro logo!
Instagram julkaistiin virallisesti 06.10.2010 eli melkeen päivälleen kymmenen vuotta sitten!
25 000 latasi apin itselleen samantien ja suosio kasvoi nopeasti: kahessa kuukaudessa miljoona rekisteröitynyttä käyttäjää,
10 miljoonaa vuodessa ja miljardin raja saavutettiin toukokuussa 2019.
Sovelluksen ensimmäisellä versiolla ladattiin neliömäisiä kuvia, nykyään kuvia voi postata niin vaaka- kuin pystykuvanakin.
Palveluun lisättiin myös erilaisia filttereitä – kuvan muokkamista varten sekä hastagit että yksityisviestit (dm- direct message) löysivät myös tiensä appiin kuvan kommentointimahdollisuuden lisäksi.
Nykyään Instassa löytyvät myös Stories sekä *Reels-ominaisuudet.
Vuonna 2012 Systrom ja Krieger suostuivat Zuckerbergin miljardin dollarin ostotarjoukseen ja Instagram siirtyi Facebookin omistukseen, kaksikko jatkoi kuitenkin johdossa vuoden 2018 syyskuuhun asti.
Instagramin arvon arvellaan olevan tällä hetkellä 100 miljardia dollaria, eli noin 85 miljardia euroa. Hullua!
Cheers to Instagram!
Instagram Statistiikkaa
- Yli 500 miljoona päivittäistä käyttäjää
- Yli 100 miljoonaa kuva/videolatausta päivittäin
- 56,3 % käyttäjistä on naisia
- 89 % käyttäjistä yleisesti on USA:n ulkopuolelta
- Keskimääräinen instagrammailu on 28 minuuttia pvässä 2020
- Instagramissa on 500 000 aktiivista influensseria (vaikuttajaa)
- Reilu 200 miljoonaa Instagrammailijaa vierailee ainakin yhdellä yrityssivulla päivittäin
- Instagramilla on nyt enemmän kuin 2 miljoona kuukausittaista mainostajaa sekä 25 miljoonaa yritysprofiilia.
Siinä hieman Insta historiaa ja startistiikkaa, aikamoinen matka ollut tuon kymmenen vuoden aikana!
Matkoista puheenolleen, jos käytät ite Instagramia niin et oo voinu välttyä termiltä ”Instagrammable place”..
Tähän liittyen annan sulle vinkin; jos oot kuin minä, eli tykkäät vähemmän täynnä olevista mestoista niin vältä ainakin Lontoota, Pariisia sekä New Yorkia.
Toki ne on helposti arvattavissa kunnon ryysiskaupungeiksi, mutta ne on myös leimattu vuoden 2020 Instagrammable places – tittelillä. Californian Disneyland sai saman tittelin turistipaikoista tänä vuonna.
Jos on Instagrammatuimpia paikkoja niin on myös ruokiakin, siinä kuvatuin annos on pizza, toisena sushi!
Jos en lämpene ihan noille em. kaupungeille niin pizzalle iso kyllä 😉
Pari lisä faktaa
- 7 / 10 käytetyistä hastägeistä on bannattuja
- Suosituimpia hastagejä on #Love, #Instagood, #Photooftheday, #Fashion ja #Beautiful.
- Yli puolet käyttäjistä käyttää kuvatekstissä sekä kommenteissa jonkinlaista emojia
- Kuvat joissa näkyy henkilön kasvot saa 38 % enemmän tykkäyksiä
- Suosituin filtteri Tarinoissa on 😍
- Postaus jossa on tägätty myös sijainti saa 79 % enemmän kiinnostusta
- Eniten tykkäyksiä saanut kuva tällä hetkellä on kuva (kanan)munasta 54,2 miljoonalla tykkäyksellä
Statistiikat sekä noi faktatiedot on Omnicoreagency sivulta ja Insta historiaa Googlen kautta Wikipedian sivuilta, screenshotit ekasta kuvasta on IG;stä.
Käännökset on miksausta mun, Yandex-kääntäjästä sekä Sanakirja.Orgista.
Savuava viski ja pizza on mun omia kuvia ja ne löydät mitä luultavammin myös mun Instastamista !
Lisää Insta-historiaa, mun omasta Instailusta tulossa: kuten mikä oli mun eka kuva ja kuinka monta tykkäystä se sai..
Nyt pakko saada pizzaa!! 😉
~ Mimmu ~
* Reels on 15 – 30 sekunnin pituinen kooste useastakin videosta, siinä voi olla mukana musiikkia tai erilaisia muita tehosteita.
Reelsiä on verrattu samankaltaisuudestaan Tiktokiin. Reelsiä pääset kokeilemaan Instagramissa Tarinasi kohdasta.
No Comments