Suomen suurin matkablogiyhteisö

Instagram historiaa a la Mich

Mun Instagram historia ei oo niin tapahtumarikas kun Instagramin oma historia, josta kerroin edellisessä postauksessani ”kurkkaus IG historiaan”, mutta sekin on kyllä käynyt läpi erilaisia muodonmuutoksia.
Postaustyyli, filtterit, hastagit, kuvien muotoilu, kuvatekstit, kommentointi, oma aktiivisuus on jokainen muuttunut mulla tuolla Insta-maailmassa.

Innostuin käyttämään Instagramia kunnolla vasta vuosi pari sitten vaikka tili on mulla ollut vuodesta 2016?!
Latasin sen sillon (en edes muista miksi) ja ekan kuvan postasin 2017, sillon se oli vielä vaan semmosta että roiskimpa pari kuvaa sinne tänne, sillon tällön #ihansama

Mun eka Instagram kuva oli neljän kuvan kollaasi talvilomalta Baltiassa.
Siinä on kaksi kuvaa meijän ”must stop” rannalta Latviassa, kuva Ainazin Neste/Heseltä sekä siitä lähtevästä tiestä eli Via Balticasta.
Kuvassa on ytimekkäästi yksi hastag, #latvia

Kuva sai 2 tykkäystä, joista toinen myös kommentoi mun kuvaa eli saldo 2+1!
Jostain se on aloitettava.
Mutta mainittakoot että tää kommentoija on pysynyt mun matkassa koko ajan mukana 😊
Se on musta loistava saavutus sillä tuntuu että nykyään tyypit rupee seuraa ja unfollaa seuraavana päivänä, vain ja ainoastaan saadakseen itelleen enemmän tykääjiä/seuraajia.
Ärsyttävää, mutta nää tämmöset saa kyllä äkkilähdön sitten itekkin, ihan turhaa ajanhukkaa tommoset.
Mutta palataan nyt sinne vuoteen 2017 ja mun ensimmäiseen Instagram kuvaan.


27 maaliskuuta 2017 #latvia

Vertailun vuoksi tässä mun viimeisin postaus – vuosimallia 2020.
No vähän sinne päin, koska se ei ollut kollaasi vaan monta yksittäistä kuvaa sekä videoklippi venematkasta (käy kurkkaa orginaali Instasta 😉 )
Hieman enemmän kuvatekstillä sekä hastageillä höystetty.
Nykyään pyrin laittamaan kuvatekstiin infoa kyseisestä paikasta, historiaa, vinkkejä tai omia kokemuksia.
Semmosia postauksia tykkään itekkin tsekkailla.

Tän kuvan saldo? Parisataa tykkäystä ja 37 kommenttia joiden joukossa kyllä mun omiakin.
Eli edistystä siinäkin, vaikka en nyt sinänsä jaksa statistiikkaa tuijotella. Teen omaa juttuuni oman fiiliksen mukaan.

Postaan kuvia nyt päivittäin (tai ainakin yritän) sillä niitä on valtava määrä.
Ei pelkästään tältä meijän kesälomareissulta Baltiasta (josta yllä oleva kuvakin on) vaan myös edellisiltä reissuilta: talviloma Kaliningrad, Viipuri, prätkäreissukuvat Suomessa, sekä viime kesän kuvia..
Mä otan kuvia paljon ja kaikkialla, mulla taitaa olla kuva-addiktio😂
Ennen kun oli kännykät niin otin paljon kuvia digikameralla ja sitä ennen filmikameralla. Mulla oli kamera mukana kaikkialla. Jo ennen Iphone selfie-belfie kulttuuria otin itestäni omakuvia, tosin en tiennyt niiden nimen olevan selfie sillon.
Ne kuvat mulla on edelleen tallessa.
Että jos joku sanoo keksineensä selfien ekoina niin ilmottaudun mukaan skabaan😂

Filterit, kuvamuokkaukset ym.
Mitä tulee vielä mun Instailuun niin en alkuun käytellyt mitään filttereitä, storeihinkin tuli mulla vasta panostusta tänä vuonna, ekat live-videot tais olla viime vuonna Unkarista ja hastagit, no niissä oon kyllä prepannut mutta niissä kait less is more eli opittavaa löytyy edelleen!
Niitä en oo kyllä jaksanut tsekkailla mistään että mitä käyttää ja mitä ei, vaikka pitäs perehtyy..

Mun aikajana / galleria ei oo todellakaan samantyylisellä sävyllä tehty, en käytä mitään presettejä vaan muokkaan sen kuvan (jos tarvii) niin fiiliksen mukaan.
Eka en oikeen innostunut noihin kuvamuokkailuihin mutta miksi en parantaisi sitä jos tarve/mahdollista?!
Vertaan sitä vähän mun oman naaman meikkaamiseen, kaikkea voi aina vähän parantaa 😀

Instafeedin sisältö
Kuten nimikin 666places jos sen sanoo niin matkakuva-tilihän se on.
Pääasiassa sieltä löytyy kuvia meijän eri roadtripeiltä, Baltian ja Balkanin maista mutta myös muualta Itä-Euroopasta. Omakuvia eli niitä selfieitä löytyy tosi vähän, muutenkin kuvia joissa on ihmisiä tietyissä lokaatioissa on aika vähän.
Otan niitä kyllä mutta niitä en paljoo jakoon pistele.
Tykkään itekkin tsiigailla kuvia paikoista, en kuvia ihmisistä niissä paikoissa, etenkin semmosii pakkoposeerauksii – hei nyt oon ollut Pariisissa tyyliin kuvii..

Instaa tsekkaan usein päivittäin, paitsi viikonloppuisin tuppaa jäämään vähemmälle koska kaikkea muuta hommaa yhdessä JP’n kanssa.
Ennen kun kävin toimistolla päivittäin niin dösämatkat meni hyvin Instaa selaillessa ja kahvitauko oli mun omaa postausaikaa, nyt kun teen himasta niin tulee vähemmän pidettyy tiettyi taukoja mutta pyrin pitämään yhden kunnon kahvitauon aamupäivällä joka on sitä mun omaa Insta-aikaa.

Oon miettinyt myös toisen tilin perustamista mihin tuuppais vaan kotimaan kuvia ja sitten toista meijän rescue-koiralle.
Se on vaan niin symppis ja tulee otettuu tietty paljon kuvii siitäkin. Pitäs vielä keksiä sille nimi (ja aikaa).
Melli-bullin seikkailut tai Viipurin Prinsessa Smelli ja hänen alamaisensa tyyliin 😉

Nyt siis tosiaan löytyy vaan yksi oma kuva-galleria – 666places – tervetuloa kyytiin!!
Jos sulta löytyy matkailuaiheinen Insta-tili niin paas vinkaten niin pistän seurantaan!!
Antoisia kuvahetkiä ja värikästä syksyn jatkoa!!

🍂 🍁 Mimmu 🍂 🍁

From Burbn to Instagram – let´s take a look to Instagrams history!

Instagram´s interesting history
I just saw an article about Instagram & its history and honestly it was all new to me, even though im heavy Instagram user nowdays.
So I was posting my holiday pics to IG and wrote about its history instead of local history from Klaipeda,
the place I had my photos from.
I was surprised that many didnt know about IG history either, so I decided to make a post here as well.

Did you know that Instagram was first called Burbn!?! And it was not a photo app in first place.
Burbn was created because an American guy called Kevin Systrom was a fan of Kentucky whiskeys and wanted to have location based drink app.
So he created iPhone app—one driven by the success of networking app Foursquare and named it after the booze – Bourbon.

Burbn let users check in at particular locations, make plans for future check-ins, earn points for hanging out with friends, and post pictures of the meet-ups.
But Burbn was not terribly successful, the app was too complicated.
Systrom, kept tweaking the app,  found couple if investors and met also programmer Mike Krieger.
They refocused that app on photo-sharing, which had become a popular feature among Burbn users.
Then they renamed the app Instagram, a portmanteau of ”instant camera” and ”telegram”.
Before calling it Instagram I also heard it was called ”Codename” for awhile.

 

Making history- first post(s) on Instagram
First Insta pic was posted on July 16th 2010. Do you know what that is??
Many articles says it is that dog photo with Kevins girlfriend toes on the pic too.
On timeline you can see actually two other pics that got posted before that ”famous” dog photo.
Those are slot machine & food pic and then that pic of a dog in Mexico, standing outside the Taco booth.
I Googled stuff too, found a screenshot of those three photos- in that exact order..

But I always like to doublecheck things if possible, so I did go to Kevin Systroms Instagram to do some research and thinking there will be billion of photos but nope: 1515 photos totally.
Then I was so sure all the old posts are deleted, but wrong again! 2010 photos were still there.
So here are screenshots from Google and then from Systroms IG account, so it should be true?!

Although I found this from Quora, to question for first IG pic?!
”So it’s hard to say since IG officially says that the dog picture was the first one.
The first picture shown before the dog picture is of a slot machine (and food).
But the URLs of the pictures indicate that the dog picture was first and that there probably were three pictures taken before the dog picture that have been deleted (just an assumption since I don’t know how IG generates the URLs)”.

But I do wonder why there is one white/empty place on my screenshot and two on the pic I found from Google 🤔

I also heard rumours that there was yet another – real – first pic, posted by Mike Krieger from San Francisco harbour (screenshot below) which was posted before that dog/food/machine?! So which one is it..


Instagram logo
Has changed few times and here is the history of it (pic from 1000logos).
I dont remember seen that first logo ever but I do remember seen that brown camera, even though I didnt start to use Instagram before late 2016- early 2017. But I got to say I prefer the old logo, that is very retro!

 


Instagram was officially published October 6th 2010 and it was uploaded by 25 000 users right away.
It kept growing fast: with one million registered users in two months, 10 million in a year
and 1 billion as of May 2019.

Instagram was originally distinguished by only allowing content to be framed in a square (1:1) aspect ratio with 640 pixels to match the display width of the iPhone at the time.
The service also added hastags, messaging features, the ability to include multiple images or videos in a single post, and a Stories & Reels features.

On 2012, Facebook, Inc. bought Instagram for $1 billion in cash and stock, now its estimated value is $100 billion. That is crazy! Cheers to Instagram!

 

Instagram Statistics

  • There are 500 million + daily users
  • Over 50 billion shared photos daily
  • 4,2 billion likes per day
  • 100 million + uploaded videos and photos, per day!
  • 56,3 % of users are females
  • 89 % of user are outside the US
  • As of January 2019, the Stories feature is used by 500 million users daily.
  • Users will spend an average of 28 min utesper day on Instagram in 2020
  • There are 500 000 active influencers on Instagram
  • 200 million + Instagrammers visit at least one business profile daily.
  • Instagram Now Has More Than 2 Million Monthly Advertisers and 25 Million Business Profiles.

So here you got a history lesson about Instagram, it sure has been an interesting journey!
Speaking about joyrneys, if you use Instagram you must have heard term ”Instagrammable place”..
If you are like me, liking less crowded places avoid London, New York and Paris – those are most instagrammable places on 2020 and from tourist destinations Californias Disneyland!
And most Instagrammable food pic is pizza- followed by Sushi -I say yes to both 🙂

 

Some other facts

  • 7 out of 10 Hashtags on Instagram Are Branded
  • The most popular hashtags on Instagram are #Love, #Instagood, #Photooftheday, #Fashion, and #Beautiful.
  • More than half of Instagram Captions & Comments Contain Emojis
  • Photos With Faces Get 38% More Likes
  • Most-used Face Filter in Stories is Heart Eyes
  • Posts With a Location Get 79% More Engagement
  • Most liked photo on Instagram is a photo of an egg with 54.2 million likes (never seen that pic)

Statistics & facts from Omnicoreagency and Instagram history from Google – Wikipedia and screenshots from IG.
Translations by me, Yandex and Sanakirja.org.
Smoke whiskey and pizza pic are mine and you can probably find those from my Instagram feed !

More about my IG history, my first pic and how many likes I got you ´ll find on my next post!
Now let me get some pizza 😉

~ Mimmu ~

 

 

Burbnista Instagramiksi – kurkkaus IG historiaan!

Instagramin historiaa
Luin eilen artikkelin Instagramin historiasta, missä oikeestaan kaikki oli mulle uutta, vaikka olenkin nykyään Instagrammin heavy-useri.
Postasin samana päivänä omia reissukuvia Instagramiin ja kerroin samalla sen historiasta kuvatekstissä.
Yleensä pyrin kertomaan kuvissa jotakin kyseisestä paikasta, esim. sen historiaa tai jotakin muuta kiinnostavaa (koska tykkään semmosista postauksista itekkin), mutta artikkelin innostamana päädyinkin postaamaan itse Instasta.
Se mikä mua yllätti että monilla kommentoijista ei myöskään ollut hajua kyseisen kuvapalvelun historiasta, joten päätin tehdä sille oman postauksen myös tänne.


Tiesitkö että Instagram oli aluksi Burbn niminen äppi, joka oli hieman eri käyttöön suunniteltu kun nykynen Insta?!
Jenkeissä asui Kevin Systrom niminen tyyppi joka tykkäs Kentuckyn viskeistä ja halusi luoda oman sijaintiin perustuvan drinkki-äpin. Niinpä hän kehitteli Iphonelle samantyyppisen äpin kuin Foursquare ja nimesi sen Bourbonin mukaan, Burbniksi.
Kyseinen äppi oli kömpelö käyttää ja siitä ei tullut isoa menestystä.
Systrom kuitenkin näki äpissään potentiaalia ja jatkoi sen hiomista.
Hän sai Piilaaksosta pari sijoittajaa sekä löysi Mike Kriegerin avukseen ohjelmointiin.
He keskittyivät apissaan kuvien jakoon, josta oli tullut suosittua Burbnin käyttäjien keskuudessa.
Nimi vaihtui Burbnista Instagramiksi, yhdistelmäksi instant camerasta sekä telegramista eli pikakamerasta ja sähkeestä!
Ennen nimen vaihtumista Instagramiksi, sovellusta kerrotaan kuuleen myös kutsuttaneen nimellä Codename – koodinimi

 

Ensimmäinen julkaisu oli koira- vai oliko sittenkään..?!
Ensimmäinen julkaisu sovelluksessa tapahtui heinäkuun 16 pvä 2010.
Monet artikkelit kertovat ekan kuvan olevan kuva koirasta Kevinin tyttöystävän varpaiden kanssa, mutta aikajanalla tuo ”kuuluisa” koirakuva Taco-kojulla näkyy vasta kolmantena.
Nuo kaksi muuta kuvaa ovat kuva peliautomaatista sekä ruokakuva.
Googlasin myös mielenkiinnosta ekaa virallista Insta kuvaa ja löysinkin screenshotin – jossa näkyi nuo kuvat mainitsemassani järjestyksessä..

Koska mä tykkään tuplatsekata asioita niinpä päätin käydä katsomassa tuon kyseisen tyypin oman Instafeedin.
Olin ihan varma että se olis täynnä tuhansia kuvia mutta yllätykseksi niitä löytyi vain 1515 ja kaikki vanhatkin kuvat, siis vuodelta 2010 oli tallella ja tulos oli about sama.
Alla on eka Googlesta löydetty screenshotti sen feedistä ja alempana mun ottama.

 

Kuitenkin googlaillessa osui silmiin Quora-sivuston vastaus ekasta Insta kuvasta?!

”So it’s hard to say since IG officially says that the dog picture was the first one.
The first picture shown before the dog picture is of a slot machine (and food).
But the URLs of the pictures indicate that the dog picture was first and that there probably were three pictures taken before the dog picture that have been deleted (just an assumption since I don’t know how IG generates the URLs)”.

Eli sen mukaan IG sanoo että koirakuva olisi virallinen eka kuva, vaikka feedeissä se ei niin näykkään.
Mutta kuvien URL´n mukaan kyseinen kuva olisikin eka sen feedissä, ja sitä ennen olisi ollut mahdollisesti kolme muuta kuvaa jotka olisi poistettu- se on vain oletus koska ei ole tietoa kuinka IG luo URL´nsa.
Mua itteäni ihmetytti vaan nuo tyhjät boksit Kevinin feedissä 🤔

Tuon googlailun yhteydessä löytyi vielä yksi aika vankka ehdokas ekaksi Insta kuvaksi, meinaan Mike Kriegerin samana päivänä 16.07.2010 postaama kuva San Franciscon satamasta (screenshot kuvasta alempana), joka olisi postattu aiemmin kun tuo Taco-koira.. Mikä se oikea eka kuva nyt sitten on,  kommentteja kehiin 😉


Instagram logo
on muuttunut muutaman kerran tuon kymmenen vuoden aikana (kuva on 1000logos- sivulta).
En muista nähneeni tota ekaa logoa, mutta tuo toka ruskea kamera kuva on tuttu!!
Musitan sen vaikka rupesinkin käyttämään Instaa 2016 lopulla- 2017 alkupuolella.
Latasin äpin mutta en tainnut sinne kovinkaan paljoa alkuun postailla.
Tuo vanha 2010-2011 tullut logo on musta kyllä paras ja pitäis vaihtaa takaisin, se on niin makee, kunnonn retro logo!

 

Instagram julkaistiin virallisesti 06.10.2010 eli melkeen päivälleen kymmenen vuotta sitten!
25 000 latasi apin itselleen samantien ja suosio kasvoi nopeasti: kahessa kuukaudessa miljoona rekisteröitynyttä käyttäjää,
10 miljoonaa vuodessa ja miljardin raja saavutettiin toukokuussa 2019.

Sovelluksen ensimmäisellä versiolla ladattiin neliömäisiä kuvia, nykyään kuvia voi postata niin vaaka- kuin pystykuvanakin.
Palveluun lisättiin myös erilaisia filttereitä – kuvan muokkamista varten sekä hastagit että yksityisviestit (dm- direct message) löysivät myös tiensä appiin kuvan kommentointimahdollisuuden lisäksi.
Nykyään Instassa löytyvät myös Stories sekä *Reels-ominaisuudet.

Vuonna 2012 Systrom ja Krieger suostuivat  Zuckerbergin miljardin dollarin ostotarjoukseen ja Instagram siirtyi Facebookin omistukseen, kaksikko jatkoi kuitenkin johdossa vuoden 2018 syyskuuhun asti.
Instagramin arvon arvellaan olevan tällä hetkellä 100 miljardia dollaria, eli noin 85 miljardia euroa. Hullua!
Cheers to Instagram!

 

Instagram Statistiikkaa

  • Yli 500 miljoona päivittäistä käyttäjää
  • Yli 100 miljoonaa kuva/videolatausta päivittäin
  • 56,3 % käyttäjistä on naisia
  • 89 % käyttäjistä yleisesti on USA:n ulkopuolelta
  • Keskimääräinen instagrammailu on 28 minuuttia pvässä 2020
  • Instagramissa on 500 000 aktiivista influensseria (vaikuttajaa)
  • Reilu 200 miljoonaa Instagrammailijaa vierailee ainakin yhdellä yrityssivulla päivittäin
  • Instagramilla on nyt enemmän kuin 2 miljoona kuukausittaista mainostajaa sekä 25 miljoonaa yritysprofiilia.

Siinä hieman Insta historiaa ja startistiikkaa, aikamoinen matka ollut tuon kymmenen vuoden aikana!
Matkoista puheenolleen, jos käytät ite Instagramia niin et oo voinu välttyä termiltä ”Instagrammable place”..
Tähän liittyen annan sulle vinkin; jos oot kuin minä, eli tykkäät vähemmän täynnä olevista mestoista niin vältä ainakin Lontoota, Pariisia sekä New Yorkia.
Toki ne on helposti arvattavissa kunnon ryysiskaupungeiksi, mutta ne on myös leimattu vuoden 2020 Instagrammable places – tittelillä. Californian Disneyland sai saman tittelin turistipaikoista tänä vuonna.
Jos on Instagrammatuimpia paikkoja niin on myös ruokiakin, siinä kuvatuin annos on pizza, toisena sushi!
Jos en lämpene ihan noille em. kaupungeille niin pizzalle iso kyllä 😉

 

Pari lisä faktaa

  • 7 / 10 käytetyistä hastägeistä on bannattuja
  • Suosituimpia hastagejä on #Love, #Instagood, #Photooftheday, #Fashion ja #Beautiful.
  • Yli puolet käyttäjistä käyttää kuvatekstissä sekä kommenteissa jonkinlaista emojia
  • Kuvat joissa näkyy henkilön kasvot saa 38 % enemmän tykkäyksiä
  • Suosituin filtteri Tarinoissa on 😍
  • Postaus jossa on tägätty myös sijainti saa 79 % enemmän kiinnostusta
  • Eniten tykkäyksiä saanut kuva tällä hetkellä on kuva (kanan)munasta 54,2 miljoonalla tykkäyksellä

Statistiikat sekä noi faktatiedot on Omnicoreagency sivulta ja Insta historiaa Googlen kautta Wikipedian sivuilta, screenshotit ekasta kuvasta on IG;stä.
Käännökset on miksausta mun, Yandex-kääntäjästä sekä Sanakirja.Orgista.
Savuava viski ja pizza on mun omia kuvia ja ne löydät mitä luultavammin myös mun Instastamista !

Lisää Insta-historiaa, mun omasta Instailusta tulossa: kuten mikä oli mun eka kuva ja kuinka monta tykkäystä se sai..
Nyt pakko saada pizzaa!! 😉

 

~ Mimmu ~

 

* Reels on 15 – 30 sekunnin pituinen kooste useastakin videosta, siinä voi olla mukana musiikkia tai erilaisia muita tehosteita.
Reelsiä on verrattu samankaltaisuudestaan Tiktokiin. Reelsiä pääset kokeilemaan Instagramissa Tarinasi kohdasta.


 

Loistava kotimaan päiväretkikohde – moottoripyörällä Pellinkiin

Porvoossa tulee piipahdettua oikeastaan kaikkina vuodenaikoina mutta etenkin kesäaikaan vierailuja saattaa tulla useampikin.
Syynä ei ole pelkästään se että Porvoo itsessään on niin hurmaava vaan myös se että sillon sinne pääsee moottoripyörällä!
Parasta kesäpuuhaa ehdottomasti!
Ollaan tänä vuonna alotettu ajokausi jo maaliskuun lopussa, toki sillon ei tullut kovin pitkiä lenkkejä tehtyä kunhan nyt oli pakko päästää pyörä kesälaitumelle!
Mullahan ei siis ole prätkäkorttia mutta nautin kyydittelystä!
Itä-Vantaalla on ihan loistavia tienpätkiä ja Sipoossakin tulee fiilisteltyä usein!

Helatorstaina käytiin Loviisan bastionien kautta Kotkan vesipuisto Sapokassa  josta ajettiin vielä iltakahville + jäätelölle Porvooseen. Kuten mainitsin on erityisesti Vanha Porvoo tuttu mesta, mutta jostain kumman syystä Porvoon saaristoon ei olla vielä aiemmin tutustuttu.
JP bongasi erityisesti pyöräilijöille (jolla tarkoitan siis moottoripyöriä) tehdyn listauksen hyvistä teistä ja kahviloista.
Siellähän löyty vaikka mitä kivoja kohteita.
Tuolta siis otettiin kohteeksi Tirmo, josta sitten päädyttiin lopulta myös Pellinkiin / Pellingin saarille.
Jos seuraat mua Instagramissa niin ootkin jo saattanut nähdä kuvia sieltä.


Tirmon Saaristokeskus

Jostain syystä meinaan kokoajan kirjottaa Timrå niinkuin se ruotsalainen kaupunki, mutta Tirmo on kyllä ihan paikka Suomessa eikä myöskään lintulaji mikä siitä tokana tulee mieleen.
Tirmo sijaitsee noin 30 kilometrin päässä Porvoosta ja kuten nimi jo antaa viitteitä niin sinne pääsee auton/prätkän lisäksi myös veneellä.

Heti Vanhan Porvoon jälkeen päädyttiin lintujen / lehmien bongausalueelle josta tie jatkoi mutkitellen välillä peltojen, välillä hurmaavien puutaloasutusten läpi kohti Tirmota.
Tuollaisilla asfalttisilla, mutkittelevilla pikku teillä on hauska huristella!
Pääsee haistelemaan vastaleikattua ruohoa sekä raikasta meri-ilmaa, välillä myös ei niin ihanaa ehtaa paskan hajua.. Ihan oikeutetusti oli tuo kohde/tie päässyt silti sinne listalle! 😉
Harmittelen aina joka ajolla ettei ole mahdollisuutta kuvata noita maisemia ja sitä ettei fiilistä pääse jakamaan ~ se on itse vain oikeasti koettava!!

Vaikka oli siis toukokuun viimeinen viikonloppu ja korona-rajoitukset päällä eli kahvilat ym. oli vielä kiinni niin päätettiin silti mennä tuonne, ihan vaan sniffailemaan meri-ilmaa ja tsekkaamaan saaristoa.
Iloinen yllätys oli se että perille tuonne Tirmon saaristokeskukseen päästyämme sieltä löytyi avoinna oleva kauppa jossa oli tarjolla käsidesin lisäksi muun muassa kahvia & sämpylää sekä tietysti muita (mökki) kauppatuotteita kuten makkaraa ja juomia.
Paikan päältä löytyy normaali aikaan kaupan lisäksi polttoaineenjakelupiste 24h, Nyport-venesatama, vierasvenesatama sekä A-oikeudet omaava kahvila ~ ravintola jossa järjestetään erilaisia tapahtumia.
Tänne täytyy siis tulla uudelleen nyt kun rajoituksia puretaan!

Nautittiin kahvit sekä jäätelöt katsellen paikalle pörrääviä veneitä sekä lähi saaristoon edestakaisin huristavaa keltaista lossia.
Lossi kuljettaa muutaman kerran tunnissa väkeä tuohon ihan kivenheiton päässä olevaan saareen ja pitihän se mesta tietysti googlata kun menijöitä riitti jatkuvasti.
Selvisi että tuo saari on Pellinki.
Vaikka siellä en ole käynyt niin on se nimenä tuttu, varmasti lähes jokaiselle.
Meinattiin ensin että mennään sinne joskus toisena viikonloppuna mutta miksi lykätä?!
Ilma oli aurinoinen ja lämmin, lossi kuljettaa porukaa sinne ilmaiseksi ja me oltiin jo siellä.
Niinpä ajettiin jonottamaan puomin taakse lossia joka vei meijät muutamassa minuutissa tutustumaan Pellingin saaristoon!

 

Moottoripyörällä Pellingissä

Mennessä ei ollut ruuhkaa, lossiin tuli vain pari autoa/pyörää + me.
Siitä onkin jo vuosikymmeniä aikaa kun olen viimeksi ollut Suomessa lossin kyydissä.
Silloin oon ollut perhelomalla jossakin Pohjois-Karjalassa.
Vaikka tää lossiajelu oli lyhyt (pituus 277 m) niin se oli kyllä hauska!

Yllätys oli suuri että tuolla Pellingissä meni aivan loistava 7,5 kilometrin pituinen asfalttitie läpi Sundön, Vähä-Pellingin kautta Suur-Pellinkiin jossa pantiin pyörä parkkiin Sturjanissa.
Siellä jossa sijaitsee suht iso ilmainen Styrjon kääntö-parkkipaikka sekä vierasvenepaikkoja muiden lisäksi.
Autoja oli parkissa hurja määrä, veneitä muutama hassu kappale.
Bongattiin myös kaksi kalastajaa selvittämässä siellä verkkojaan sekä JP`lle oma kyltti!

Sturjanissa, vastapäätä olevaan Ölandet saareen olisi myös ollut tie ja meinattiinkin eka käydä katsomassa siellä sijaitsevaa Kotiseutumuseota sekä Pyhän Olavin kappelia.
Harmillisesti tuo tie joka bongattiin sinne sekä Suur-Pellingin kärkiin Edesuddeniin että Aparnäsiin olivat hiekkateitä, joten jätettiin se rynkytys tekemättä.
Asfalttitietä löytyy siis sen alle kymmenen kilsan verran päätietä, ja lisäksi siis kilometreittain pienempiä hiekkateitä.
Piipahdettiin siten tällä kertaa vaan Sturjanissa ja ihailtiin hurmaavia loma-asumuksia sekä kaunista Suomen luontoa ja ajettiin sitten takaisin lossille.

Sturjanin parkissa selvisi se ihme läpytysääni joka oli kuulunut matkalla sinne.
Pyörän tavaransäilytyskotelon toinen puoli oli itsekseen murtunut ja läppä lennähti tiehensä kesken matkaa.
Onneksi siellä ei ollut mitään säilössä sillä hetkellä, yleensä navin vara-akkulaturi on ajon aikan siinä boksissa.
Läppää ei löytynyt ja lupasivat onneksi lähettää uuden takuuseen mutta saas nähä kuin nopeasti posti kulkee.
Harmittaa kylläkin, tosin se että tuo ihme ääni johtui siitä oli helpotus eikä jostain pyörästä itsessään irronneesta osasta.

 

Tietoa Pellingin saaristosta

Saaret joilla vierailimme kuuluvat Pellingin saariryhmään, johon kuuluu noin 200 saarta Porvoon saaristossa.
Saarilla asuu ympärivuotisesti noin 300 asukasta, kesäkauden aikana asukasluku moninkertaistuu.
Ensimmäiset kesävieraat vierailivat Pellingissä jo vuonna 1880 ja ensimmäiset kesähuvilat valmistuivat 1800-luvun viimeisimpinä vuosina.
Pellingin historia ulottuu kuitenkin vielä pidemmälle, varhaisin tieto on Ruotsin silloisen kuninkaan Pellingissä kirjoittama kirje Viipurin linnan komentajalle joka päiväytyy vuodelle 1411.

Itse asutuksen oletetaan tulleen saarille vuosien 1000 -1250 välillä ja pysyvää asutusta Pellingissä arvellaan olleen 1500-luvulta lähtien. Kalastus, maatalous sekä veneenrakennus olivat perinteisiä ammateja saarelaisille, lisäksi monet työskentelivät luotseina. Saarella oli luotsiasema vuoteen 1965 asti.

Tieverkosto saatiin valmiiksi 1980 luvun alussa.
Pääsaarten (Sundön, Vähä-Pellingin, Suur-Pellingin Tullandetin sekä Ölandetin) välillä on neljä siltaaa.
Suoraa maayhteyttä ei Pellingin saaristoon ole vaan ensimmäinen etappi pitää kulkea lossilla, joka yhdistää saaret mantereeseen Tirmo – Sundö. Ensimmäinen lossi tuli Pellingille 1960-luvun alussa.

Suurin osa asukkaista puhuu äidinkielenään ruotsi, mutta löytyi meille lossijonossa ihan suomenkielistäkin puheseuraa.
Saarilla toimii lähes 40 eri yritystä ja siellä työskentelee mm. veneenrakentajia, mekaanikkoja, käsityöläisiä, taitelijoita sekä maanviljelijä-kalastajia, joista monet kokopäiväisesti vuoden ympäri.
Yhdistystoiminta on myös aktiivista: nuorisoyhdistys, vpk, kylätoimikunta, metsästysyhdistys,
kalastuskilta jne.  Photocredit: Porvoo.fi

 

Pellinki matkakohteena ~ nähtävää & tapahtumia

Nyky Pellingissä matkailu on kasvava elinkeino.
Pellingissä löytyy virkistysalueita vierailijoiden ja paikallisten käyttöön joissa osassa myös grillauspaikka jonne voi ostaa eväitä esimerkiksi lähituottajilta. Karavaanialue sekä kahvilakin löytyy, lossirannan irto-jäätelökioskia unohtamatta!
Saaresta löytyy myös Pyhän Olavin kappeli sekä Kotiseutumuseo.

Lisäaktiviteetteja kaipaavalle löytyy erilaisia opastettuja retkiäkin löytyy mm. Glosholmin saarikierros, yöpyminen laavussa,  erilaisia retkikohteita ja metsävaelluksia mm. Tove Janssonin jalanjäljissä.
Janssonilla oli oma pieni, kallioinen luoto kesäpaikkana yli kolmenkymmenen vuoden ajan Klovharussa, Pellingin edustalla. Hän lahjoitti mökin vuonna 1990-luvulla Pellingin kotiseutuyhdistykselle, itse  saari ei kuitenkaan ollut Janssonin omistuksessa, vaan se kuuluu Österbyn ja Söderbyn kylien yhteismaihin.
Mökki on nykyisin yksityisomistuksessa ja maihinnousu on sallittu valvotusti ainoastaan viikon ajan joka heinäkuu.
Vuonna 2020 se on 18.07-24.07 tarkoin säädellyin vierailuajoin. Omatoiminen vierailu ei ole sallittua.
Paikkoja ja lisätietoa vierailusta löytyy kotiseutuyhdistyksensivuilta.
Lisää Tove Janssonista ja hänen elämästään Klovharun saarella voit lukea täältä.

Tove Janssonin mökki Photocredit: Porvoo.fi

Kesäkaudella saarilla järjestetään normaalisti useita tapahtumia, Klovharun vierailuviikon lisäksi: kuten kesätori, juhannusjuhla, lasten päivä, maaseutukirpputori, kyläpäivä, musiikkipäivät, venekilpailuja ja Muinaistulien yön tanssit.

Pellinki-päiviä on vietetty perinteisesti heinäkuun ensimmäisenä täytenä viikonloppuna jonka yhteydessä järjestetään saaristomarkkinat. Näiden lisäksi löytyy vielä syys- ja joulumarkkinat.

  • Saaristomarkkinat lauantaina 4.7.2020 klo 9-14,
  • Syysmarkkinat lauantaina 19.9.2020 klo 11-14
  • Joulumarkkinat sunnuntaina 20.12.2020 klo 11-15

Myynnissä kerrotaan olevan myynnissä erilaisia kalaherkkuja, leivonnaisia sekä erilaisia käsitöitä, talvella joulukuusia & koristeita. Koronatilanteen vuoksi tilanteet saattavat kuitenkin muuttua, joten tarkista tiedot ennen saarivisiittiä!
Lisätietoa mm. Visit Pellinge-sivuilta.

 

Kuinka Pellinkiin pääsee?!

Omalla autolla / moottoripyörällä pääsee Tirmooseen hyvää asfalttitietä pitkin josta lossi saareen.
Lossi kulkee 15 minuutin välein ja etenkin kesän tapahtuma-aikoina kannattaa varata aikaa myös jonottamiseen molemmissa päissä. Tirmossa on myös mainitsemani kahvila/ravintola/kauppa sekä pysäköintialue.
Auton ja mopon lisäksi lossin kyytii pääsee myös jalkaisin tai tsygällä – joita Benitas Cafe saarella on vuokrannut aiempina vuosina, jolla pääsee tutkimaan hiekkateiden päässä olevia kohteita kätevästi.

Pellinkiin pääsee myös linja-autoilla, aikataulut kannattaa tarkistaa etukäteen, etenkin sesonkiajan ulkopuolella.
Pellingissä / sen ympäristössä on 8 satamaa, vierasvenesatamasta aina Sturjanin vierasvenelaituriin.
Vesillelaskupaikkoja löytyy.
Erilaisia risteilyjäkin järjestetään, näistä kaikista löytyy lisää tietoa linkkeineen Pellingin sivulta.

Tirmon saaristokeskuksen (josta lossi siis kulkee Pellinkiin) löydät osoiteesta Tirmontie 624
Lisää sen toiminnasta, kahvilasta, ravintolasta sekä tapahtumista löydät heidän nettisivuilta!


Ootko käynyt Pellingissä tai Tove Janssonin luodolla?! Löytyykö lisävinkkejä?!

Mua ainakin kiinnostaisi käydä kurkkaamassa mimmoinen tuo Harun saari – luodoke on!

 

Päiväretki vinkki: Bastion Rosen- sukellus historiaan Loviisassa.

Päätettiin ajaa Loviisan läpi matkalla Sapokan vesipuistoon Kotkaan, koska Loviisa on viehättävä pikku kaupunki kesällä ja siellä on kiva stopata vaikkapa vaan kahvilla.
Muutama vuosi sitten tuli käytyä Loviisassa useammin sillä JP’n porukoiden mökki oli siellä.
Olen myös työskennellyt vähän aikaa erään sukulaisen firmassa noilla hoodeilla jokunen vuosi sitten.
Olen siis käynyt Loviisassa monta kertaa, mutta en silti koskaan käynyt siellä sijaitsevilla linnoituksilla enkä niiden bastioneilla.

Muistan silti Loviisan hyvin jo lapsuudesta, erityisestä syystä.
Ajo Loviisan keskustaan on hauska, tie sinne näyttää menevän suoraan Loviisan kirkon läpi.
Photocredit: Wikipedia/Pertsaboy


Tuon vuonna 1865 valmistuneen kirkon tiilet ovat suurelta osin peräisin Loviisan edustalla sijaitsevalta Svartholman merilinnoitukselta, joka rakennettiin Ruotsin laivaston tukikohdaksi sekä Venäjän vastaisen rajan turvaksi.
Svartholmaa kutsutaan merilinnoitukseksi jottei se sekotu Loviisasta löytyviin muihin linnoituksiin.
Loviisan maalinnoitus, Bastionit Rosen ja Ungern.

Teimme pysähdyksen Rosenilla, joten kaikki kuvat ovat sieltä.
Molemmat maalinnoitukset sijaitsevat lähekkäin Loviisan keskustassa ja etenkään Ungernia ei voi olla huomaamatta kaupungin läpi ajaessa.
Näyttävyydestään huolimatta Ungern sekä Svartholma jäivät kokematta eli täytyy palata Loviisaan vielä uudelleen, mieluiten tietysti tänä kesänä.
Loviisa on ihana kesäkaupunki ja vaikka se pieni onkin niin kyllä siellä riittää nähtävää vanhojen puutalojen, venesataman, laivasillan puolelta noiden linnoitusten lisäksi.

Bastionijärjestelmä on 1500-luvun alussa Italiassa kehitetty linnoitusjärjestelmä, joka korvasi keskiaikaiset tykistöllä käytävään sodankäyntiin soveltumattomat linnat.
Bastionijärjestelmä kerrotaan otetun käyttöön Suomessa 1500-luvulla, tuolloin linnoihin ja kaupunginmuureihin perustuva puolustustaktiikka muuttui vanhanaikaiseksi.
Bastionijärjestelmään siirtyminen madalsi itse linnoitusta mutta toisaalta laajensi linnoitusten pinta-alaa.
Varmasti tunnetuin bastionjärjestelmän mukaisesti rakennettu linnoitus on Helsingin edustalla sijaitseva Viapori eli Suomenlinna sekä Haminan kaupunki.

Loviisan linnoituksen historiaa
Svartholman merilinnoitus sekä Loviisan maalinnoitus oli merkittävä osa valtakunnan itärajan puolustushistoriaa. Linnoitus edustaa 1700-luvun loppupuolen ruotsalaista linnoitustekniikkaa.
Linnoituksesta piirrettiin useampiakin luonnoksia ja lopullinen käyttöön otettu suunnitelma oli Augustin Ehrensvärdin luoma, joka oli myös Suomenlinnan suunnittelija sekä sen rakennustöiden johtaja.

Loviisan maalinnoitus ja sen edustalla oleva Svartholman saarilinnake ovat Suomenlinnan päälinnoituksen itäinen etuvarustus jonka tarkoitus oli valvoa Suuren Rantatien liikennettä.
Suuri Rantatie tai Alinen Viipurintie, jota tunnetummin kutsutaan Kuninkaantieksi, on historiallinen Turusta Viipuriin kulkenut maantie joka muodostui 1340 luvulta.
Tien tärkein käyttöjakso ajoittuu 1700-luvulle jolloin se oli osa Pietarin ja Tukholman välistä postitietä.

Ehrensvärdin laatimasta linnoitussuunnitelmasta on säilynyt Suuren Rantatien varteen rakennetut graniitista muuratut Bastionit Rosen ja Ungern – joiden ampuma-aukot suuntautuvat tielle sekä niihin liittyvät maavallit. Loviisanlahti on aikoinaan ulottunut Bastion Ungerniin saakka.

Ajatus itäisestä linnoituksesta syntyi, kun sodan seurauksena solmittiin Turun Rauha vuonna 1743.
Tällöin uudet valtakunnanrajat vedettiin Suomenlahdesta Kymijoen läntistä haaraa pitkin kohti Saimaata menettäen muun muassa Haminan kaupungin linnoituksineen.
Näin jäi siis uusi itäraja vaille linnoitusten tuomaa turvaa.

1745 perustettiin Degerbyn lahden pohjukkaan samanniminen kaupunki joka 1752 nimettiin uudelleen kuningatar Lovisa Ulrikan mukaan Loviisaksi.

Loviisan linnoituksen rakentaminen alkoi 1748.
Linnoituksen bastionit nimettiin kenraalikuvernööri G. Rosenin ja kenraali von Ungernin mukaan.
Ehrensvärdin mahtipontiset suunnitelmat koko kaupungin kattavasta maalinnoituksesta eivät koskaan toteutuneet.
Pommerin sodan aikaan 1757 rakennustyöt keskeytettiin ja näin linnoitus valmistui murto-osalla alkuperäisestä suunnitelmista.

Paikka menetti sotilaallisen merkityksenä kun Suomi liitettiin Venäjään Suomen sodan jälkeen 1809, näin päättyi myös Loviisan merkitys rajakaupunkina. Linnoitus ei koskaan osallistunut taisteluihin.
Liitoksen jälkeen linnoitus raunioitui, sen pihoja käytettiin laidunmaanna sekä virkistysalueena.


Restaurointi ~ sortumavaaraa ja kesäteatteria

Linnakkeiden rauniot on korjattu useita kertoja vuosikymmenien aikana.
Vuonna 2006 bastioni Rosenissa käynnistyi Uudenmaan TE-keskuksen rahoituksen turvin restaurointihanke, jonka tavoitteena oli turvata muinaisjäännösten säilyminen sekä parantaa kohteen turvallisuutta ja saavutettavuutta. Lähtökohtana oli rauniomaisen ilmeen säilyttäminen.

Rosenin restaurointia pohjustettiin arkeologisin kaivauksin sekä laserskannauksillla.
Osa muurista oli sortumavaarassa ja rakenne ennakoitua huonommassa kunnossa.
Sortuneita kiviä nostettiin sivuun paljastaen muurin alimmat osat ja tällöin huomattiin että muurin kuorikivet puuttuivat lähes kokonaan.
Kuorikivet ladottiin paikoilleen alkuperäisiä varveja eli ladontakerroksia noudattaen.
Vanhaa laastia poistettiin ja sitä täytettiin uudelleen.

Ympäröivä maasto haluttiin jättää luonnontilaan ja muurista pudonneita kiviä jätettiin putoamispaikoilleen.


Työ valmistui 2012, mutta koko linnoitusta ei rahanpuutteen vuoksi voitu restauroida.
Osa valleista on katettuja ja sortumavaara kylttejä näkee, mutta linnoitukseen pääsee tutustumaan kuitenkin myös sisälle.

Lähellä sijaitseva, paremmin säilynyt Bastion Ungern jäi nyt tutustumatta.
Bastion Unger kuuluu Garnisonin linnakepuistoon- suureen viheralueeseen ja se onkin suosittu ulkoilupaikka. Unger on tarjonnut loistavat puitteet myös kesäteatteriesityksille vuodesta 1980.
Esityksistä päässee nauttimaan jälleen vuonna 2021.

Restauroinnista sekä molemmista maalinnoituksista voit lukea lisää Museovirastorestauroi sivulta.


Ehrensvärdin luontopolku
Maalinnoitusten luota lähtee kaunis mutta myös historiallisesti mielenkiintoinen Ehrensvärdin luontopolku.
Nimensä mukaisesti polulla voit ihastella kaunista luontoa mutta tutustua myös maalinnoituksen eri rakennusvaiheisiin

Polun varrella sijaitsevat molemmat Bastionit Rosen ja Ungern sekä niihin kuuluvat maavallit niiden maansiirtoalueet sekä muuta mielenkintoista nähtävää kuten Kuninkaanlampi.
Kuninkaanlampi on hirsitalo joka on saanut nimensä kuningas Kaarle Kustaan 1700-luvun linnoitustöiden ohessa syntyneen lammen mukaan.

Polun kokonais pituus on 2 km, se on osittain metsäpolkua mutta tuon osuuden voi myös kiertää.


Tästä linkistä voit ladata itsellesi Ehrensvärdin polun kartan.

Sijainti & pysäköinti
Linnoitusta ei voi olla huomaamatta jos ajaa Loviisan keskustan läpi Mannerheiminkatua pitkin,
Helsingistä tullessa ne jäävät vasemmalle puolelle.
Parkkipaikkoja on muutama, Ungerilla on oma pysäköintialue.
Me ajettiin suoraan Rosenille osoitteeseen Kuhlefeltinkatu 15 – jossa oli hyvä paikka jättää prätkä parkkiin.
Ainakaan Helatorstaina ei tungosta ollut ja saatiin vierailla Rosenilla kahdestaan.

Maalinnoitukseen sekä luontopolkuun on vapaa pääsy ja pääset tutustumaan niihin kaikkina vuodenaikoina.
Poikkeuksena mahdollisesti Ungerin linnoituksella järjestettävistä tapahtumista.

 

Vinkki: Loviisassa järjestetään erilaisia tapahtumia, joista yksi on Loviisan Wanhat Talot.
Tänä vuonna ei tapahtumaa  sellaisenaan ole mutta reaaliaikaisena suoratoistona pääsee siihen kuitenkin osallistumaan.
Mutta mikäs sen ihanampaa lähteä kesäiltana kävelylle ympäri Lovisaa ja ihailemaan kauniita sekä historiallisiakin puutaloja ulkopuolelta.
Viime vuotena mukana oli ainakin mainitsemani Kuninkaanlampi sekä Vanha Viinatorni, johon siis 1876 perustettiin viinatehdas.
Loviisan Wanhojen talojen tapahtumasivut löydät täältä  ja 2019 kartan jossa nuo upeat talot sijaitsevat löytyy täältä!

Loviisan Laivasilta on must visit kohde tenkin kesäaikaan!
Menneen ajan tunnelmaa luovat Laivasillan punaiset suola-aitat ja sieltä löytyy mm. Loviisan Merenkulkumuseo, taidenäyttelyitä, erilaisia puoteja ravintoloineen.


Laivasillan alueeella järjestetään mm. erilaisia vene- ja soutukilpailuja, joista suurin on Small Ships’ Race,  Muinaistulien Yö, Juhannusjuhlat sekä perinteiset Joulumarkkinat.
Kesällä lähtee myös erilaisia risteilyjä mm. Svarthoman merilinnoitukselle ja Helsingistä pääsee matkustamaan MS J.L. Runebergilla.

Sijainti: Laivasilta, Loviisa.
Vieressä on iso ilmainen parkkipaikka
Pysäköintialue löytyy osoitteesta Rantatie 38, joka siis sijaitsee aivan Laivasillan kupeessa.
Täältä löytyy vierasvenesatamakin joten paikalle pääsee myös omalla veneellä!


Tiesitkö että myös Helsingissä on ollut bastion?!
Helsingin bastioni purettiin vuonna 1889 ja siitä on ainoastaan jäljellä 1790 rakennettu Lipputorni.
Bastionin paikalla sijaitsee nykyinen Kauppatori.

Ootko vieraillut Loviisassa jo / mitä tykkäsit?!
Vinkkaa mulle mitä muuta oon mahdollisesti missannut!

~ Kesäterkuin Mimmu ~

 

 

Hurmaava Sapokan vesipuisto- päivävisiitti Kotkaan

Suomen palkituimmassa puistossa riittää nähtävää kaikkina vuodenaikoina!

En muista edellis kertaa jollon oon käynyt Kotkassa, enkä oo varma oonko koskaan käynyt mutta luulen niin koska käytiin Ruotsinpyhtäällä ja Kaunissaaressa lomailemassa kun olin junnu.
Samoin Langinkosken kalastusmaja on myös tuttu niiltä ajoilta.
Viime vuonna tehtiin prätkäreissu Langinkoskelle, mutta sillon ei käyty Kotkan keskustassa tai muuallakaan.

Tänä vuonna oli Helatorstaina aurinkoinen ilma ja koska mökille ei voitu sillon lähteä perjantain töiden takia niin päätettiin tehdä joku päiväreissu jonnekkin, moottoripyörällä tietenkin.
Koska kelit näytti paremmalle idässä niin piti bongata joku mesta sieltä ja näin päädyttiin Kotkaan, kohteena Sapokka. Etenkin minä olin utelias sen vesiputouksen suhteen.
Luin Sapokan vesipuistosta muutama vuosi sitten kun tehtiin ryhmätyötä kulttuurialueesta koulussa ja paikka vaikutti mielenkiintoiselle – mitä se olikin, niin livenä kuin historialtaankin.


Sapokan alueen historiaa
Sapokan vesipuisto sijaitsee Kotkansaarella, Kotkassa.
Koko historian ajan Kotkansaarella, muilla läheisillä saarilla ja Kymi-joen suiston ympärillä on ollut pieniä kyliä. Kymijoki tunnettiin lohistaan ja paikka sopi erinomaisesti sijaintinsa vuoksi kaupankäyntiin.
Sapokanlahden alue on ollut toiminnallisesti keskeinen kautta historian.
Alue oli osa Ruotsia, kunnes se hävisi sodassa ja alue tuli osaksi Venäjää.
Sapokka nimen arvellaankin tulleen venäjän sanasta Sapog (saapas), jota lahti muodoltaan muistuttaa.

Myöhempinä vuosina kaupungin norjalaisen aloitteesta rinteeseen, nykyiselle putouskalliolle, rakennettiin hyppyrimäki. Mäkeä hypättiin siellä vuoteen 1953 asti.

1980-luvulla alue sai runsaasti negatiivista palautetta. Sapokanlahti oli mutainen, liettynyt ja aiheutti hajuhaittoja. Lahden täyttämistä mietittiin mutta kaupunki päätti puhdistaa sen perusteellisesti.
Veden alkuperäistä pintaa nostettiin kolmisenkymmentä senttimetriä patorakenteella ja kokonaisvesimäärä lisääntyi noin 80 senttimetriä, joka omalta osaltaan myös edesauttoi lahden puhdistamista.
Vesipuiston suunnitelmat hyväksyttiin 1987.
Rakentamisen aloitettiin vuonna 1990 ja neljä vuotta myöhemmin puisto valmistui.


Suomen palkituimmassa puistossa riittää nähtävää kaikkina vuodenaikoina

Nykyään puistoalue on hyvin suosittu paikka, erityisesti kesäisin, mutta siellä kannattaa käydä myös muina vuodenaikoina sekä illan hämärtyessä sillä alue on on upeasti valaistu lukuisin eri valoin.
Puisto onkin palkittu mm. vuoden valaistus -ja kivityökohteena.
Tämä on kaupunkilaisten lempipaikka sekä Suomen palkituin puisto.
Alueen upein ja varmasti suosituinkin nähtävyys on ehdottomasti vesiputous, jonne pumpataan vesi merestä noin puolen kilometrin päästä.

Putouksen huipulla aukeaa upea näköala yli Sapokan lahden


Putouskalliolta löytyy myös kivipaadet eli  ”Kiviset Kotkat”, jotka esittelevät suomalaisia kivilaatuja.

 

Lahtea ympäröivä puistoalue on myös itsessään hurmaava.


Merenpuoleisessa osassa on säilytetty sen alkuperäistä kasvillisuutta vanhoja mäntyjä sekä tervaleppiä ja sinne on istutettu mm. alppiruusuja.
Puiston viihyvyyttä lisää lukuisat yksityiskohdat kuten nämä kauniit valkoiset sillat.


Kaupunginpuoleista osaa on rakennettu enemmän, siellä sijaitsee kivikkopuutarha sekä ruusuterassi.
Puistossa on yli 300 lajia ja lajiketta sekä yli 20 000 istutettua kasvia.
Puistosta löytyy myös toistakymmentä eläinaiheista veistosta.


Muuta nähtävää/tekemistä Kotkassa
Maretarium, suomalaisten kalojen akvaariotalo, sijaitsee myös Sapokassa meren rannalla.
Täällä voit luonnonmukaisessa akvaariossa nähdä yli 60 kala-sekä pieneläinlajia.
Akvaarion lisäksi löytyy muun muassa meriteatteri, luontokuvanäyttelyitä sekä kahvila.
Pienvenesatama vieraspaikkoineen sijaitsee aivan Sapokan puiston vieressä, joten omalla veneellä vierailukin onnistuu.

Merikeskus Vellamo josta löytyy mm.  Suomen merimuseo, Kymenlaakson museo, Merivartiomuseo  sijaitsee Kantasatamassa Kotkansaarella.
Sapokan lisäksi Kotkasta löytyy myös muita kauniita puistoja. Puistoista uusin on Katariinan meripuisto.
Kotkan kaupunkipuistot saivat vuonna 2019 kunniamaininnan Euroopan neuvoston maisemapalkinto -kilpailussa
Jos taas taide kiinnostaa niin kannattaa myös käydä Kotkan veistospromenadilla  josta löytyy pääosin suomalaisten nykykuvanveistäjien teoksia.

Kyminlinna sekä Haukkavuoren näkötorni ovat myös mielenkiintoisia kohteita, unohtamatta Langinkosken keisarillista kalastusmajaa.
Langinkoskelle kannattaa varata hieman enemmän aikaa, sieltä löytyy museon lisäksi upeat kävelypolut sekä muutenkin huikeita valokuvauskohteita kuohuvan kosken rannalla.


Mussalo – Santalahti resort
Ajettiin vielä uteliaisuuttamme sillan yli ja katsomaan Mussalon saarta jossa päädyttiin pieneen lomakylään, missä kaikki, kuten myös Kotkan keskustassa jäätelökioskia lukuunottamatta oli koronan vuoksi suljettuna.
Viettettiin kuitenkin pari minuuttia meren rannalla ja käytiin vilkuilemassa noita Santalahti resortin suloisia mökkejä, joita tuntui tupsahtelevan lisää joka puskan takaa.


Täältä löytyy erilaisia majoitusvaihtoehtoja: leirintäalueen lisäksi löytyy erilaisia mökkejä vuokralle mutta muutama luxus villakin. Asuntovaunuille ja matkailuautoille on tilaa, vierasvenepaikkojakin löytyy muutama ja koirat ovat myös tervetulleita.

Meren sekä hiekkarannan lisäksi Santalahden luontopolku tarjoaa lisä aktiviteettia päivään.
Reitin yhteispituus on noin 4,5 km ja se sisältää kaksi eri reittivaihtoehtoa
Metsäinen luontopolku vie saaren läpi kallioisille Suomenlahden rannoille joilta avautuu mahtavat maisemat avomerelle ja ulkosaaristoon.

 

Onko Kotka jo tuttu?!
Jäikö listasta puuttumaan jokin käymisen arvoinen paikka?!

Aurinkoista koronakevään jatkoa    ~ Mimmu ~