Vieläkö on villihevosia

Assateague island, Maryland – Dover, Delaware. Day 6-7. (U&M)

Siis mitä! Onko Channing Tatum eroamassa ja Kate Middleton sekä Brangelina taas raskaana? Olen ilmeisesti ollut ihan uutispimennossa, mikäli eilisen kauppareissun otsikoita on uskominen. Eilinen ruuasta marmattaminen sai minut katuvaiseksi, sillä oma vikahan se on mitä suuhunsa laittaa. Niinpä menimme kauppaan ja latasimme kärryyn kurkkua, marjoja, jogurttia, hedelmiä ja täysjyväleipää. Kyllä kulkee taas!

aIMG_0921

Eilinen oli ihan satumainen päivä jälleen. Päädyimme jo toisen kerran tälle reissua Berliiniin nimittäin päivän kohteeseen, Assateaguen saarelle, ajettiin Berlin-nimisen paikan läpi. Kaikki kansalllispuistovierailut on hyvä aloittaa visitor centerissä piipahtamisella, sillä sieltä saa aina mukaansa kartan sekä parhaat vinkit puistonvartijoilta. Kuulimme, että villihevosia on nähty sinä päivänä vähän kaikkialla eli ne olivat hajaantuneet laumoista pienemmiksi kuppikunniksi. Liikkeellä on myös yksi viisiviikkoinen varsavauva. Mun innostuspinkeys oli ihan tapissaan ja hyvä, etten kirmannut juoksuun sillan yli saarelle. Make sai murhaavan katseen osakseen, kun ehdotti, että jäätisiinkö visitor centerin parkkipaikalle ensin soittamaan kotiin Suomeen! Ha, siinä vaiheessa minä olisin kyllä jo vaikka uinut saarelle.

aIMG_0924

Poltteluani vähän alkoi helpottaa se, että heti saarelle päästyämme törmäsimme muutamaan ruokailevaan söpöläiseen. Ehkä hevosia tosiaan on mahdollista bongata lisää rannallakin. Kuinka ihanalta nämä tyypit näyttivätkään!

Rannalle kivuttuamme koimme yllätyksen. Paikka oli kuin mikä tahansa uimaranta lukuisine aurinkoa ottavine ihmisineen. Täälläkö tosiaan voisi hevoset juoksennella? Minulla oli mielikuva päässäni hevoslaumasta autiolla saarella kirmaamassa veteen auringonlaskussa. Mielikuva oli muodostunut erään Amerikassa asuvan Facebook-kaverin valokuvista. Tietenkin kuva oli tietysti hankala käydä toteen lähes zeniitistä paistavassa keskipäivän auringossa lauantaina, jolloin kaikki tietysti halusivat rannalle.

aIMG_0946  aIMG_0943   aIMG_0931

Jos villihevoset eivät olisi pyörineet koko ajan mielessä, ranta olisi ollut täydellinen. Lämpötila huiteli yli 30 asteessa, joten tajusimme pian, että meidän täytyy käyttää ulkoilma-aikamme viisaasti. Viime kesän lämpöhalvauksesta on jotain opittu. Harkitsimme uimaan lähtemistä, mutta samassa eteemme rantautui kumman näköinen otus.

aIMG_0936aUntitled-1

Ihmisten kerääntyessä ihmettelemään rapua, hengenpelastaja tuli paikalle. Hän halusi viedä seikkailijan takaisin mereen, ettei se kuole. Sain napattua kivat kuvat kaverista kuitenkin muistoksi.

Päätimme, että emme lähde nyt uimaan. Aurinkorasva oli lopussa ja hevoset odottivat. Hyppäsimme autoon ja lähdimme kiertelemään saarta suuren aarrejahdin tunnelmissa. Näimme paljon telttailijoita ja karavaanareita. Saaren ja mantereen välissä olevissa makeissa vesissä myös oli paljon melojia. Kävelimme suon ylle rakennetun sillan päällä lenkin ja ihailimme villieläinpuiston asukaskuntaa. Näimme bambin, paljon lisää rapuja, kaloja, lintuja ja yksittäisiä hevosia eri puolilla vaeltelemassa.

bIMG_1027

Saaren päähän, rauhalliselle kohtaa rantaa päästyämme hevosia alkoi löytyä myös rannalta. Ja vitsi ne olivat upeita! Vierailijoita oli varoitettu menemästä liian lähelle ja hevosia ei missään nimessä saanut syöttää. Sitä ei meinannut tajuta, että kyseessä ovat villihevoset, jotka asuvat saarella luonnonvaraisina. Kaikki suhtautuivat rannan kingeihin niiden ansaitsemalla kunnioituksella. Hevoset olivat kyllä tottuneet ihmisiin, joten ne eivät meitä pelänneet. Itse asiassa pollet yrittivät tulla kerjäämään ruokaa ihmisiltä.

aIMG_0974bIMG_0972 bIMG_0994

Janoinen keinot keksii. Pari neuvokasta heppaa oli hoksannut, että rantasuihkut toimivat myös oivana juomahanana.

bIMG_1051bIMG_1002 bIMG_1015

Hevoset näyttivät viihtyvän hyvin karavaanareiden ja telttailijoiden alueilla. Paikalliset olivat niin tottuneita näkyyn, että hevosten ympärillä pyöriminen ei keskeyttänyt heidän grillailujaan. Me sen sijaan oltiin kuin pienet lapset ja hihkuttiin hämmästyksestä ja ihastuksesta näitä uljaita eläimiä kohtaan. Huikein hetki oli, kun kaksi ylhäällä kuvassa näkyvää tummaharjaista hevosta alkoivat kukkoilemaan toisilleen ja nousivat takajaloilleen toisiaan vasten. Me hypättiin samantien auton taakse karkuun. Hevosvoima sai sillä hetkellä uuden merkityksen minun mielessäni!

bIMG_1057

Sokerina pohjalla törmäsimme aivan lopuksi vielä siihen pikkuvarsaan! MITEN IHANA JOKU VOI OLLA!? Se oli tullut sanomaan meille heipat ja seisoi siinä maailman suloisimpana pyörätiellä. Avasin ikkunan ja ihmettelin hänen kauneuttaan hetken ennen kuin lähdimme jatkamaan matkaamme tahoillemme.

Näyttökuva 2014-6-29 kello 10.23.31

Nostin kartalle kaupunkeja, joissa on viime päivinä liikuttu. Seuraavaksi matkamme jatkuu täältä Doverista Lancasteriin ja Philadelphiaan. Päivät ovat liian lyhyitä!!

Assateague island oli aivan käsittämättömän upea paikka, mutta niin oli sen yläpuolella sijaitseva Ocean Citykin, jonne lopulta menimme uimaan. Kilometreittäin upeaa hiekkarantaa ja rantameininkiä parhaimmillaan. Ocean City on paikka, jonne haluan tulla joskus pidemmäksikin aikaa. Surffityylisen kaupungin kaduilla liikkui nuorista ihmisistä koostuvia tiimejä suorittamassa selvästi jotain kaupunkisuunnistusta. Kuka tulee mun tiimiin messiin?

• Reply Sanna/ Tuntematon turisti sunnuntai, kesäkuu 29, 2014 at 18:49

Ihania kuvia nämäkin! Vaikuttaa ihan huippupaikalta, kyllä tässä taas amerikanmatkakuume nousee! Harmi vaan, että näillä näkymin tota matkaa joutuu hetken aikaa odottamaan, mutta onneks sillä aikaa voi lukea näitä teidän muiden ihania juttuja! 🙂

• Reply ulla50 tiistai, heinäkuu 1, 2014 at 05:30

Kiitos paljon Sanna! On täällä kyllä uskomattoman paljon nähtävää. Ei oltu vielä edes toivuttu villihevosista, kun päästiin seuraavaan hevosia vilisevään paikkaan, nimittäin amish-alueelle. Siitä juttua tulossa lisää myöhemmin 🙂

• Reply Inka sunnuntai, kesäkuu 29, 2014 at 18:58

Eikä! Ette oikeasti nähny villihevosia, niin siisti kokemus! Ja en olis koskaan aatellu että jenkeissä pääsee tuommoista näkemään, vau Amerikka!

• Reply ulla50 tiistai, heinäkuu 1, 2014 at 05:31

No sanopa muuta! En määkään kyllä voi oikeen vieläkään uskoa, että täällä voi olla villihevosia ja että me vielä nähtiin niitä. Niin kumma paikka tämä on kyllä O_o

• Reply Mirkka sunnuntai, kesäkuu 29, 2014 at 20:28

Voi iiiik miten siistiltä tuo paikka näyttääkään! Teillä on taas niin huisi Amerikan reissu meneillään, se ei kyllä ikinä petä <3 Ja jos saa ettiä hyviä asioita Channingin erosta niin eikös se oo hyvä että te ootte just samaan aikaan siellä ku Channing varmasti tarvii lohduttajaa? 😀 Ja sitten vielä semmonen, että nyt ku on todistettu että villihevosia vielä on olemassa, niin voitais sopia ettei enää ikinä, ikikuunaan, tarvii sitä biisiä kuunnella? 😀

• Reply ulla50 tiistai, heinäkuu 1, 2014 at 05:33

Ahahahah Make varmasti ajaa mut silittämään raukkaparka Channingia ;DD Mutta joo on kyllä ollut ihan käsittämättömän siisti reissu taas. Miten täällä näitä erilaisia kohteita voi riittää niin paljo O_o

Ja siitä biisistä… sanoisin, että nyt sitä vasta pitääkin rueta kuuntelemaan! Ihan uudessa valossa! 😀

• Reply Emmi L. sunnuntai, kesäkuu 29, 2014 at 21:12

Nyt on kyllä ehkä pakko suunnata tonne kattomaan heppoja seuraavalla reissulla, kun majapaikka kuitenkin sijaitsee New Jerseyssä niin voisi helposti tehdä retken 🙂

Emmi L.

• Reply ulla50 tiistai, heinäkuu 1, 2014 at 05:34

Ilman muuta kannattaa, jos tosiaan niin läheltä löytyy majapaikka! Tuo saari on auki ympäri vuoden, joten ei edes jää siitä kiinni 🙂

• Reply Sanna I Siveltimellä sunnuntai, kesäkuu 29, 2014 at 21:16

Jee Amerikka! Teidän päivänne on ollut ihan huikee! Upeita kuvia, aivan ihana paikka ja kiitos vinkistä. Tuonnehan on päästävä! Ja mieluusti lähden myös Ocean cityyn sun tiimiin, hihh 😉
    ps. Toi rapu rannalla, herran ziisus! Tuollainen on siis olemassa, ja en nähnyt harhoja kun snorklasin Floridassa yksi kesä ja olin tukehtua snorkkeliini kun tuollaisen näin… ei ei ei… ajatellaan vaan niitä villihevosia ja varsan söpöläistä 🙂

• Reply ulla50 tiistai, heinäkuu 1, 2014 at 05:37

Joo nää paikat ja amishien Lancaster niin teidänki reissu-todolle! Aivan mie-let-tö-mi-ä paikkoja! Ocean city mainosti jotain megabiitsitapahtumaa just syyskuulle!

Ai hui, voin vaan kuvitella, että siinä on mennyt vettä väärään kurkkuun jos tollanen rapu on uinut vastaan Floridassa! Olihan tuo melkoisen näköinen otus kyllä! 😀

• Reply Kea maanantai, kesäkuu 30, 2014 at 01:45

Horseshoe crab ja villihevoset saman päivän aikana! Jopas jotakin! Ihanan näköinen loma teillä siellä toisella puolen maata. 🙂

• Reply ulla50 tiistai, heinäkuu 1, 2014 at 05:38

Sanopa muuta, tää paikka kyllä makeaa mahan täydeltä joka mielessä 🙂 Ihania päiviä myös sinne toiselle puolelle maata! <3

• Reply Tepizzu maanantai, kesäkuu 30, 2014 at 11:39

On varmaan ollut melkoisen hieno kokemus nähdä noita villihevosia. Itse en ole kova Amerikka-fani, mutta tämän blogin myötä olen pikkuisen alkanut haaveilemaan Amerikan reissusta… olisihan siellä niin paljon nähtävää!

• Reply ulla50 tiistai, heinäkuu 1, 2014 at 05:40

Voi kiitos! Tosi kiva kuulla, jos kirjoituksemme ovat onnistuneet inspiroimaan. Joo tämä paikka on kyllä täynnä mitä erilaisempia kohteita. Kun villihevoset jäivät taakse, tuli reittillämme vastaan seuraavaksi hevoskärryillä ajelevat amishit. Se oli kyllä kans iso kokemus! Siitä lisää myöhemmin 🙂