Syksyisiä Berliinin kuvia

Berliinin päärautatieasema sateisena iltana. Ajoimme lentokentältä bussilla tänne ja jatkoimme siitä S-bahnilla hotellille.

Nyt on syksy parhaimmillaan ja ainakin täällä eteläisessä Suomessa on ollut aika sateista ja harmaata. Muistelenkin tässä kahden vuoden takaista Berliinin reissua, josta olen katutaidepostauksen lisäksi lupaillut vielä lisäjuttua. Berliinissä säät olivat välillä vähän harmaat ja taisi ensimmäisenä iltana sataa tihuttaakin, mutta yksi päivä oli jopa hyvinkin aurinkoinen ja lämmin (+22 astetta). Suomessa ei kuitenkaan tähän aikaan vuodesta yleensä ihan sellaisiin lämpötiloihin päästä. Reissu siis tehtiin lokakuun puolivälin jälkeen.

Berliini on suurkaupungiksikin tosi iso, mutta kaikki on siellä jotenkin selkeää ja siellä on tosi helppo liikkua U- ja S-bahneilla ja muilla julkisilla liikennevälineillä. Meidän matkallemme osui yhtenä päivänä S-bahnlakko, mutta siitäkin (ja pienistä ruuhkista huolimatta) kohteisiin pääsi ihan hyvin vaihtoehtoisia reittejä käyttämällä.

Hotellin portaikkoa. Sisällä otetut kuvat ovat vähän rakeisia silloisesta kamerasta johtuen…

Plus Berlin oli ihan mielenkiintoinen hotelli tai hostelli. Se sijaitsee Berliinin itäpuolella värikkäässä Friedrichshainin kaupunginosassa lähellä Spree-jokea ja East Side Galleryn toista päätä. Alexander Platzille oli hotellilta noin kolmisen kilometriä.

Plus Berlinissä oli aika paljon nuorta porukkaa, koska siellä on käsittääkseni isompienkin porukoiden kanssa jaettavia huoneita ja edullisempia majoitusvaihtoehtoja. Meillä oli tietysti yksityinen huone omalla kylppärillä, koska olemme tällainen hieman vanhempi, yksityisyyttä arvostava ja kohtuullisen mukavuudenhaluinen pariskunta.  Olemme kuitenkin ns. budjettimatkailijoita, eikä ’hienostohotelleja’ tulla tässä blogissa näkemään, ellei nyt sitten lottovoitto osu joskus kohdalle… 😉

Hotellirakennus oli siis vanha koulu vuodelta 1891 ja siellä riitti sokkeloisia käytäviä ja suuria portaikoita. Berliinin katutaide oli hyvin esillä hotellin tiloissa sekä sisäpihalla. Huoneemme oli tosi iso ja korkea. Siellä oli isot ikkunat, jotka olivat sen verran korkealla, että minun piti kiivetä ylös ikkunalaudalle nähdäkseni ulos. Vanha luokkahuone ilmeisesti, tai osa siitä. Plus Berlin sopii hyvin sellaisille, jotka haluavat jotain vähän ’erikoisempaa’. Hinta/laatu-suhteeltaan paikka oli oikein hyvä. Siellä oli erillismaksusta saatavissa aamiainen. Kuvasta näkyy, että syötävää riitti myös sellaiselle, joka ei syö viljatuotteita. Sienet kyllä alkoivat jossain vaiheessa maistua vähän puulta, kun niitä oli useampana aamuna pupeltanut. Mieheni lautasella oli tietysti aina jotain nakkeja (yök) ja sämpylöitä. Hotellissa olisi ollut myös sauna ja uima-allas, joita en valitettavasti ehtinyt käydä testaamassa, koska vietimme pitkät päivät kaupungilla ja palasimme takaisin hotellille yleensä vasta iltamyöhäisellä ja rättiväsyneinä.

Hotellin aamiaista

Hotellin sisäpihaa

Mieheni oli käynyt Berliinissä jo ennestään (useampia kertoja), minä taas olin tutustumassa kaupunkiin ensimmäistä kertaa. Olin haaveillut matkasta Berliiniin siitä asti, kun aloin opiskella yliopistossa saksan kieltä ja näin oppikirjoissa kuvia Berliinistä ja sen erikoisista rakennuksista. Se oli muuten toinen kerta, kun aloin opiskella saksan kieltä ihan alusta. Opiskelin sitä lukiossakin, mutta se ehti päästä sen jälkeen unohtumaan… Olen kielissä tosi jauhopää, joten kun nyt kerran olen pariin kertaan tätäkin kieltä opiskellut ihan kohtuullisen pitkälle, niin pärjään jo esim. ravintolassa saksan kielellä. 😀

Ihan hotellimme läheltä alkoi East Side Gallery, 1316 metriä pitkä maalauksilla täytetty Berliinin muurin pätkä,  josta löytyy kuvia Berliinin katutaidekierros -postauksessa: Berliinissä katutaidekierroksella

Ekana päivänä kävelimme East Siden Galleryn päästä päähän. Sen lisäksi kävimme tv-tornissa ja muita tunnettuja nähtävyyksiä katsomassa, sekä tietysti shoppailemassa ällistyttävän huokeaa luonnonkosmetiikkaa. Tv-torni on tosi suosittu ja sinne piti jonottaa pari tuntia. Liput ostaessa sai tietää ajan, milloin pääsisi ylös, eli jonottamista ei tarvitse hoitaa paikan päällä, vaan sinä aikana voi mennä muualle kiertelemään. Me ehdimme käydä siinä välissä mm. syömässä.

Aika lähellä tv-tornia on Fransiskaaniluostarin kirkon rauniot, joka on aika mielenkiintoinen, koska sitä ei kauhean usein mainita missään nähtävyysluetteloissa, vaikka paikka oli, ainakin minusta, ihan hieno ja tutustumisen arvoinen. Luostari oli ilmeisesti perustettu 1250-luvulla ja kirkko on raunioitunut Toisen Maailmansodan pommituksissa. Vaikka raunioiden sijainti on niinkin keskeisellä paikalla, siellä ei ollut meidän lisäksemme yhtään turistia. Saimme siis ihan kahdestaan kierrellä ja katsella tällaista hienoa rauniota keskellä Berliiniä. Sisäänpääsymaksuakaan ei ollut. Kohteen Wikipedia-artikkeli englannin kielellä

Fransiskaaniluostarin kirkon raunioilla

Fransiskaaniluostarin kirkon rauniot

Tv-tornin jälkeen etenimme välillä Unter den Lindeniä pitkin, ja välillä muualle poiketen, Brandenburgin porttia kohti. Siinä vaiheessa, kun pääsimme portille ja Holokaustimuistomerkille, pimeys oli jo laskeutunut. Yritimme vielä päästä kiipeämään parlamenttitalon lasikupoliin, mutta sinne olisi pitänyt varata aika etukäteen. Se jäi sitten meiltä väliin tällä reissulla.

Kävelevät makkarakojut jaksoivat ihmetyttää (en syö makkaraa…)

Fransiskaaniluostarin kirkon rauniot tv-tornista kuvattuna

Alexander Platz ja maailmankello tv-tornista kuvattuna

Karl Marx allee ja Berliinin itäpuolta

Seuraavana päivänä siirryttiin sitten itäpuolelta läsipuolen keskustaan ja käytiin Kürfurstendamin suunnassa katsomassa Keisari Wilhelmin muistokirkkoa ja KaDeWen (Kaufhaus Des Westens) tavarataloa. Keisari Wilhelmin muistokirkko on jätetty sellaiseksi kuin se on jäänyt pommitusten jäljiltä ja sen viereen on rakennettu uusi sininen lasikirkko (joka oli muuten juuri sillä hetkellä remontissa).

Keisari Wilhelmin muistokirkko

KaDeWen Halloween-ikkuna. Halloweenia on juuri tähän aikaan vuodesta joka paikka täynnä Suomessakin.

Gemäldegalerien edustalla. Taustalla näkyvät Potsdamer Platzin pilvenpiirtäjät.

Kävimme Gemäldegalerien taidemuseossa, koska halusin mennä johonkin isoon taidemuseoon. Museo oli tietysti tosi iso ja vaati paljon kävelemistä. Kyllähän siinä vähän ehti väsähtää kaikkien niiden rempranttien ja ruubenssien keskellä. Potsdamer Platzilla kävimme syömässä Sony Centerissä, jossa oli aika futuristinen tunnelma. Meidän oli tarkoitus mennä myös Panorama Punktiin, joka on näköalatasanne ja sijaitsee siinä punaruskeassa pilvenpiirtäjässä, mutta ei sitten jaksettukaan enää mennä, kun oltiin jo niin väsyneitä.

Sony Centerissä oli aika futuristinen tunnelma

Yksi päivä oli tosi lämmin ja aurinkoinen ja silloin meillä oli vuorossa mm. retki Charlottenburgin palatsiin. Emme käyneet itse palatsissa, mutta kiertelimme valtaisaa puistoaluetta. Siellä on mm. vaaleansininen Belvedere-rakennus, jossa on jonkinlainen posliinikokoelma sekä Luisen mausoleumi, jossa kävimme sisällä.

Lämmin päivä Charlottenburgin palatsin luona

Charlottenburgin palatsin puistoa…

Luisen mausoleumi Charlottenburgin palatsin puistossa

Kirkon kellotapulista

Ranskalaisen kirkon kellotapuliin eksyimme, kun kävimme Fassbenderin ja Rauschin suklaakaupassa ja jossakin toisessa suklaakaupassa. Fassbender ja Rauschilla oli kaikki Berliinin suurimmat nähtävyydet esillä suklaasta tehtyinä. Suklaat olivat minun mielestäni aika kalliita. Taisin ostaa siitä toisesta kaupasta (jonka nimeä en muista) vähän enemmän, koska siellä oli hitusen halvempaa. Ne pallot olivat kyllä tosi hyviä.

Gendarmenmarkt-aukiolla on siis Berliinin konserttitalo ja kirkkoja. Istuskelimme konserttitalon rappusilla kuuntelemassa elävää musiikkia ja päätimme sitten kiivetä kirkon kellotorniin, jonne olikin aikamoinen kiipeäminen kierreportaita pitkin. Ylhäältä oli tosi hienot näkymät. Ehkä tykkäsin tästä näköalapaikasta jopa enemmän kuin tv-tornista, vaikkei tämä ollutkaan yhtä korkea. Tv-torni kun oli aika ruuhkainen ja täynnä ihmisiä. Kirkon torni oli rauhallisempi ja näkymiä sai ihailla ulkoilmassa.

Kirkon kellotapulista. Kuvassa näkyy mm. Berliinin tuomiokirkko ja tv-torni. Nostureiden määrästä päätellen saksalaisilla on pääkaupungissaan loputon työmaa…

Juutalaismuseoon menossa

Olimme lukeneet, että jos Berliinistä pitäisi valita vain yksi museo, niin kannattaa valita Juutalaismuseo. Valitsimme sitten sen (aikaisemmin mainitun Gemäldegalerien lisäksi) ja olihan se suuri ja vaikuttava paikka. Pelkästään erikoisen arkkitehtuurinsakin puolesta se on ihan näkemisen arvoinen.

Juutalaismuseossa. Kaltevat lattiat.

patsasmuokattu

Patsas ja lampi Charlottenburgin palatsin puistossa

Berliinissä olisi riittänyt niin paljon kaikkea mielenkiintoista, että tekisi kyllä mieli joskus piipahtaa siellä uudelleenkin. Ja kun se on vielä suurkaupungiksi jotenkin niin helposti omaksuttava ja siellä on helppo liikkua paikasta toiseen. Olen käynyt Saksassa myös Frankfurtissa muutaman tunnin keskustakierroksella, kun lensimme viime vuonna Lissaboniin vaihtolennolla  (linkki Sintran reissuun). Ikävä kyllä, Frankfurtissa satoi silloin, joten kuvien ottaminen jäi aika vähäiseksi, enkä ole siksi viitsinyt tehdä siitä mitään blogijuttua. Siellä olisi varmaan tullut kierreltyä enemmänkin, ellei sää olisi ollut niin huono.

Berliinin katutaiteesta olen siis tehnyt aikaisemmin erillisen jutun: Berliinissä katutaidekierroksella

Some day

Tämä ei tainnut olla siinä varsinaisessa muurissa, mutta lähellä sitä kuitenkin, Spree-joen rannalla

Tärähtänyt ja valaistu tv-torni pimeässä. Jotenkin tykkään tästä kuvasta.