Vuosi 2017

Vuosi 2017 oli ensimmäinen kokonainen vuosi, jolloin en ollut lainkaan työelämässä, jos blogitöitä ei lasketa mukaan. Äitiyslomani loppui maaliskuussa ja loppuvuoden olin hoitovapaalla. Vietin siis paljon aikaa kotona, mutta myös reissuvuosi 2017 oli yllättävän rikas. Tein matkoja sekä Henkan kanssa, tyttöporukalla että koko perheen kesken. Tutkimme kotimaata sekä Eurooppaa ja saimme kasaan paljon materiaalia blogiin.

Blogimateriaali ja siitä työstämäni lukuisat postaukset tulevatkin tarpeeseen ensi vuonna kun perheeseemme syntyy toinen lapsi. Puolet vuodesta 2017 kuluikin raskaana ollessa, mikä lamautti välillä koko ihmisen, mutta toi välillä myös hurjasti energiaa touhuta vaikka mitä. Vuoteen 2017 onkin mahtunut kaikenlaisia fiiliksiä sänkyyn kaatavasta väsymyksestä ja pahoinvoinnista lähes maanisen energiseen raskauden keskikolmannekseen. Kaiken kaikkiaan vuosi 2017 oli onnellista aikaa ja hyvin erilainen kuin mikään muu vuosi tähän mennessä.

Blogin kannaltakin vuosi oli hyvä. Bloggaaminen maistui, kävijämäärät kasvoivat ja koin kehittyneeni bloggaajana sekä onnistuneeni viemään blogia taas vähän eteenpäin sinne suuntaan, minne sen toivonkin menevän. Blogi toimi myös henkireikänäni silloin kun kodin seinät tuntuivat kaatuvan äitiyslomalaisen päälle.

Tammikuu

Tammikuussa Henkka reissasi Tokiossa ja minä hengailin lähinnä kotona pikkubloggaajan kanssa, kävin säännöllisesti salilla ukin tarjoaman lapsenhoitoavun turvin ja tein blogia. Kuukauden kohokohta oli Matkamessut, joissa piipahdin ammattilaispäivänä. Oli ihanaa nähdä pitkästä aikaa tuttuja matkabloggaajia ja olla ihmisten ilmoilla. Kuun puolivälissä ilmoitin töihin jääväni vuodeksi hoitovapaalle, mikä sai aikaan ristiriitaisia fiiliksiä. Olin toisaalta huojentunut, mutta toisaalta podin huonoa omatuntoa siitä, etten palaa vieläkään töihin.

Blogissa annettiin vinkkejä Madridin parhaisiin tapasbaareihin peräti kahden postauksen voimin, fiilisteltiin Italiaa ja listattiin blogin parhaat keittoreseptit.

Helmikuu

Helmikuussa jatkui samanlainen meno kuin tammikuussa. Olin paljon kotona, kävin salilla ja tein blogia. Suunnittelin tyttöjen reissua seuraavalle kuulle ja alustavasti myös muita matkoja, kuten Rooman reissua maaliskuun lopulle. Olin onnellinen tulevista reissuista, sillä matkakuume oli huipussaan ja olin päässyt vähän tylsistymään kotona. Odotin kovasti kevättä, sen lämpöä ja aurinkoa.

Blogissa nautiskeltiin aamukahvista, vietettiin täydellinen päivä Radda in Chiantissa Toscanan viinialueella, julkaistiin #ventitalia ja herkuteltiin Nutellalla.

Maaliskuu

Maaliskuussa pääsin vihdoin reissuun! Ihan alkukuusta suuntasimme tyttöjen reissulle Tallinnaan, mikä oli todella tervetullut irtiotto pitkän talven jälkeen. Heti Tallinnan reissun jälkeen aloin valmistautua Rooman matkaan, jolle Henkka lähti muutamaa päivää aiemmin työseminaariin ja minä pääsin nauttimaan ihan vaan omasta seurastani parin päivän päästä lentomatkallani Roomaan. Olin ihan onnessani omasta ajasta, sillä se on aikamoista luksusta kotiäidille. Luulin lukeneeni kirjaa koko lentomatkan ajan, mutta todellisuudessa olin ihan muissa ajatuksissa, enkä muista lukemastani paljoakaan. Se kirja jäi lopulta kesken. Maaliskuussa syntyi myös pikkubloggaajan serkku.

Blogissa käytiin astetta synkemmissä tunnelmissa kun kerroin vierailustani Auschwitz-Birkenaun keskitysleirillä. Herkuttelimme myös pastramileivällä ja sitruuna-marenkipiiraalla ja muistelin juuri päättynyttä äitiyslomaani.

Huhtikuu

Huhtikuu oli ensimmäinen kokonainen kuukausi hoitovapaalla, joten rahahanat menivät kiinni. Kirjoitin inspiraation vallassa blogipostauksia Roomasta ja ihmettelin flunssakierrettä, joka alkoi jo maaliskuussa ja päättyi vasta kesällä. Loppukuusta vierailimme Hotel Katajanokassa ja siitä viikon päästä koitti vihdoin kauan odotettu PING Helsinki, jonne menin onnesta soikeana oppimaan, inspiroitumaan ja verkostoitumaan. Henkka sai viettää laatuaikaa pikkubloggaajan kanssa kun minä jäin Pingin päätteeksi yöksi Clarioniin ja nukuin niin myöhään kuin nukutti. Oli ihanaa.

Blogissa herkuteltiin avokadokeitolla, terveellisen brunssin antimilla ja ihailtiin Dozzan maalattuja seiniä. Julkaisimme myös Toscanan matkaoppaan.

Toukokuu

Toukokuussa nautin hoitovapaastani ja alkaneesta kesästä ollen ulkona niin paljon kuin mahdollista. Lenkkeilin pikkubloggaajan kanssa sekä ihan itsekseni ja makasin itkuhälyttimen kanssa aurinkotuolissa. Olin taas flunssassa, mutta en antanut sen häiritä. Loppukuusta lähdimme Henkan kanssa viettämään hääpäivää Tallinnaan, jossa kiersimme olut-, viini- ja ruokapaikkoja. Kävimme myös tutustumassa Finnlinesin alukseen ja aloimme haaveilla laivamatkasta Saksaan.

Blogissa kerrottiin Krakovan hauskimmasta baarikierroksesta, Madridin kattoterasseista ja annettiin parhaat ruoka- ja nähtävyysvinkit Euroopan suosikkikaupunkeihin. Herkuttelimme myös raparperi-kookospiirakalla ja listasimme ison kasan helppoja kasvislisukereseptejä.

Kesäkuu

Kesäkuussa koitti pikkubloggaajan ensimmäinen matka kun lähdimme roadtripille Länsi-Uudenmaan alueelle sekä Turkuun. Säät suosivat meitä melkein koko reissun ajan ja kaikki meni niin hyvin, että aloimme suunnitella heti innoissamme seuraavia matkoja lapsen kanssa. Henkka kävi blogimatkalla Tampereella ja kirjoitti siitä ensimmäisen blogipostauksensa ikinä. Nautimme Suomen kesästä ja sen vaihtelevista säistä ja tein jälleen kerran paljon blogia, kunnes kummallinen väsymys iski. Syy väsymykselle selvisi pian ja loppukuusta otinkin hyvin rennosti, sillä en pystynyt muuhun.

Blogissa listattiin 8 syytä matkustaa Länsi-Uudenmaan alueella, herkuteltiin valkosuklaasemifreddolla ja puhuttiin ihanista aamiaishetkistä. Tallustelimme myös Trasteveren kujilla.

Heinäkuu

Heinäkuussa jatkoimme kotimaan matkailua ja kävimme muun muassa Loviisassa ja Kotkassa. Olin edelleen väsynyt ja nukuin paljon päiväunia. Kun raskauspahoinvointi hellitti, aloin taas nauttia liikunnasta. Kuntosalitreenin lisäksi ulkoilin paljon sekä pikkubloggaajan kanssa että yksin lenkkipolkuja kuluttaen. Ajoin myös toistaiseksi pisimmän matkani yksin autolla kun hurautin ystävän polttareihin Hankoon ja Raaseporiin. Nautimme edelleen kesästä parhaamme mukaan ja odotimme hellejaksoa, jota ei tänä kesänä tullut lainkaan.

Blogissa vierailtiin Hangossa ja Tallinnan Telliskivessä. Muistelin myös joulukuista tyttöjen matkaa Krakovaan hieman erilaisen hotellipostauksen merkeissä ja tarjoilin sitruuna-kanttarellipastaa.

Elokuu

Elokuussa teimme reissun Varkauteen ja Savonlinnaan. Aloin pikkuhiljaa piristyä ja tein itselleni listan, mitä kaikkea minun pitää tehdä blogia varten ennen kuin voin ”jäädä äitiyslomalle” (ihan niin kuin olisin näistä hommista koskaan kokonaan lomalla). Ajastin postauksia pitkälle ensi kevääseen ja kesään, varmuuden vuoksi, sillä en voi tietää millaista elämä on kun vauva syntyy, miten toivun synnytyksestä ja joudunko taas rintatulehduksen takia sairaalaan. Sen tiedän kuitenkin jo nyt, että kahden lapsen kanssa luppoaikaa jää paljon vähemmän jos ollenkaan, siksi energinen raskauden keskikolmannes oli hyvä hyödyntää blogihommiin. Aloin myös järjestellä lähes maanisesti kotia ja sen kaikkia kaappeja sekä laatikoita. Tavaraa lensi röykkiöittäin kirppiskasaan ja roskiin kun eräs oli vähän pesänrakennusvimmoissaan.

Blogissa kerroin ruokamatkailijan Roomasta, Tammisaaresta ja Loviisasta. Henkka kävi syömässä Järvenpään tulisimpia wingsejä ja minä keräsin kasaan parhaat sienireseptimme vuosien varrelta. Kulissien takana kuohui kun puuhasin blogin ulkoasu-, rakenne- ja muita uudistuksia eteenpäin.

Syyskuu

Syyskuussa alkukesänä herännyt haaveemme laivamatkasta Saksaan toteutui kun lähdimme koko perheen voimin Finnlinesin kyydillä Saksaan. Perillä kiertelimme viikon verran muun muassa Moselin sekä Reinin alueita. Matkan jälkeen totesin vauvamahan alkavan painaa niin, että täytyy alkaa ottaa rauhallisemmin. Lepäsin paljon ja kirjoittelin aina jaksaessani postauksia sekä Saksasta että muista aiheista varastoon, niin että voisin jäädä vuodenvaihteen jälkeen hyvillä mielin kaipailemalleni äitiyslomalle.

Blogissa kerrottiin blogipäivästä Keravalla, muisteltiin kesäistä Savonlinnaa ja jaettiin aamiaisreseptejä. Instgram Stories kävi kuumana koko Saksan reissun ajan kun päivitin reaaliajassa reissukuulumisiamme.

Lokakuu

Lokakuussa pääsin nautiskelemaan ihanasta hemmottelupäivästä Långvikin kylpylässä kolmen muun raskaana olevan matkabloggaajan kanssa. Hemmottelu tuli tarpeeseen, sillä en malttanutkaan rauhoittua vielä kauheasti vaan touhusin kirpputoripöydän kanssa, kävin työpaikalla, siivosin kotia, tein blogia ja juhlimme myös Henkan veljen häitä. Lokakuu oli ihana ja meni hurjaa vauhtia ohi.

Blogissa fiilisteltiin Saksaa ja kerrottiin Varkaudesta lapsiperheen näkökulmasta. Teimme myös herkullista neljän juuston piirakkaa, joka on saanut innoituksensa italialaisista quattro formaggi -herkuista.

Marraskuu

Marraskuussa oli vihdoin aika hidastaa tahtia ihan kunnolla. Raskausvaivat alkoivat kiusata ja oli pakko levätä aina kun mahdollista. Tämähän ei sopinut touhukkaalle luonteelleni ja koin paljon ristiriitaisia tunteita kun olisin halunnut saada jotain aikaiseksi, vaikka tiesin samalla, että parasta on ottaa vaan ihan iisisti. Pelkkä arjen pyörittäminen kotona pikkubloggaajan kanssa tuntui välillä todella raskaalta ja vaikka pidän normaalisti marraskuuta ihan kivana, tuntui vuoden 2017 marraskuu todella pitkältä, tylsältä ja harmaalta. Kun en muuta voinut, suunnittelin urakalla tulevaa ja kirjasin tavoitteita sekä haaveitani ylös. Kuuntelin PING Studioita, webinaareja, podcasteja ja mietin mitä kaikkea teen sitten, kun olen taas voimissani.

Blogissa ruokamatkailimme Krakovassa ja esittelin Meisenheimin söpön pikkukylän, joka oli Saksan reissun lempparimme. Annoin myös baarivinkkejä Roomaan.

Joulukuu

Joulukuussa tahti hidastui entisestään, mutta kuukausi oli silti edeltäjäänsä parempi. Maltoin levätä paremmin ja jopa nautin siitä kun sain pötkötellä ja lukea kirjoja. Fiilistelin joulua pikkubloggaajan kanssa ja lapsen riemu auttoi löytämään aivan erilaisen joulumielen kuin aikaisempina vuosina. Vietin vapaan viikonlopun yksin kotona, mikä oli todellista luksusta taaperoarjen ja loppuraskauden keskellä. Hemmottelin itseäni porekylvyllä ja kävin tyttökavereiden kanssa nautiskelemassa pitkästä brunssihetkestä Kinuskillassa. Tilasin Rouva Sanan blogianalyysin ja täytin siihen kuuluvan taustatietolomakkeen. Suunnittelin tulevaa vuotta ja mietin paljon asioita. Kun ei jaksa tehdä mitään, voi mietiskellä ja suunnitella senkin edestä.

Blogin sisältö oli hyvin Italia-painotteista: Kerroin italialaisesta joulusta ja esittelin Italia-aiheiset lempikirjani. Kerroin myös miten huono italialainen olin ollut.

Edellisten vuosien koosteet löytyy näiden linkkien takaa:

Vuosi 2016
Vuosi 2015
Vuosi 2014
Vuosi 2013

• Reply traveldreamer17 maanantai, tammikuu 1, 2018 at 19:36

Vuosi 2017 vaikuttaa menneen ihan mukavasti matkailun kannalta, vaikka puolet vuodesta kului raskaana. Me olemme pohtineet laivamatkaa Saksaan (moikkaamaan parin vuoden takaista vaihto-oppilasta), joten täytyypä käydä lukemassa ainakin se juttu. Mukavaa alkanutta vuotta!

• Reply Martina tiistai, tammikuu 2, 2018 at 19:18

Yllättävän paljon sitä tuli tosiaan reissattua, vaikka olinkin raskaana puolet vuodesta ja mukana menossa oli myös esikoinen, joka oli vuoden alussa vasta puolivuotias. Aika kotimaapainotteistahan matkailumme oli, mutta mikäs sen parempaa Suomen juhlavuonna. 🙂

Laivamatka Saksaan yllätti ainakin meidät tosi positiivisesti. Mukavaa alkanutta vuotta sinnekin! 🙂