Itämainen kanapelti

Meillä on suosittu viime aikoina niin sanottuja yhden padan tai vuoan ruokia, joissa samassa astiassa valmistuu koko ruoka. Jos et ymmärrä tällaisten ruokien hienoutta, jota etenkin kiireisessä lapsiperhearjessa elävät bloggaajat arvostavat, voin kertoa, miksi yhden vuoan ruoat ovat ihan parhaita:

1. Tulee vähän tiskiä.
2. Tulee paljon ruokaa.
3. Yhden vuoan ruoissa on yleensä paljon kasviksia, joita ei välttämättä muuten tule syötyä tarpeeksi.
4. Ne kasvikset yleensä myös maistuvat joltakin, kun vuoassa muhii paljon makuja sikin sokin.
5. Yhden padan ruoat ovat trendikkäitä. Voi edes esittää olevansa ajan tasalla oleva ruokabloggaaja. (Todellisuudessa tämä trendi taitaa olla jo vähän menneen talven iPhone, joten se siitä ajan tasalla olemisesta.)

Itämaisen kanapellin idea on napattu Pirkka-lehdestä 3/2017 ja muokkasin sitä tapani mukaan hieman. Ohje on neljälle, mutta minä tuplasin sen suosiolla niin että saimme samalla kokkaussessiolla moneksi päiväksi ruokaa. Me käytimme tässä vähärasvaista broilerin rintafilettä, mutta mehevämmän (mutta hitusen epäterveellisemmän) lopputuloksen saa käyttämällä rasvaisempaa lihaa. Molempi parempi.

kanapelti-2-2

Itämainen kanapelti
4 annosta

– 4 broilerin rintafilettä
– 1 punainen chili (tai chilikastiketta)
– 3 valkosipulin kynttä
– 2 appelsiinia
– 2 rkl inkivääriä raasteena
– 2 rkl soijakastiketta
– 0,5 dl öljyä
– 200 g herkkusieniä
– 400 g parsakaalia
– 400 g punakaalia
– suolaa ja pippuria

Tee ensin marinadi. Pilko chili ja valkosipulin kynnet. Raasta inkivääri. Purista appelsiinista mehu ja sekoita chili, valkosipuli, inkivääri, appelsiinin mehu, soijakastike sekä öljy keskenään. Marinoi broileria seoksessa vähintään pari tuntia, mutta mieluummin yön yli.

Pilko sitten herkkusienet, parsakaali ja punakaali ja kippaa ne kaikki uunivuokaan tai uunipellille. Asettele kanan rintafileet kasvisten päälle ja kaada marinadi joukkoon. Mausta koko homma vielä suolalla ja pippurilla.

Kypsennä 200 asteessa noin kolme varttia tai kunnes kasvikset ovat pehmeitä ja kana kypsää.

Vinkki!
Lisää annokseen paahdettuja pähkinöitä ja siemeniä.

kanapelti-1-2

Previous Post Next Post

You Might Also Like

10 Comments

  • Reply Nanna maanantai, lokakuu 30, 2017 at 17:06

    Mä niin ymmärrän tälläisten ruokien hienouden!

    • Reply Martina maanantai, lokakuu 30, 2017 at 17:49

      Uskon ja tiedän! 🙂

  • Reply Pia / Lyhyenä hetkenä maanantai, lokakuu 30, 2017 at 20:12

    Täällä toinen kannattaja! Sitten kun vielä muistaisi tämän hienouden, eikä alkaisi kunnianhimossaan vääntämään vaikeimman kautta pahimmassa nälkäkiukussa. 😀

    • Reply Martina tiistai, lokakuu 31, 2017 at 15:45

      Niinpä. Mulla on usein ihan liian suuret suunnitelmat, joita kiroan sitten nälkäkiukun partaalla. Siksi olen opetellut näihin helppoihin ja nopeisiin resepteihin. 🙂

  • Reply Lotta / Syötävän hyvä tiistai, lokakuu 31, 2017 at 17:26

    Tämmöiset one-pot -sapuskat on kyllä käteviä! Uunissa paahtamalla ylipäätään moniin kasviksiin tulee paras maku 🙂

    • Reply Martina tiistai, lokakuu 31, 2017 at 19:57

      Totta. Uunissa paahtamalla kasviksista tulee ihania. 🙂

  • Reply Hanna / Hannan soppa tiistai, lokakuu 31, 2017 at 17:51

    Yhden pellin ja padan ruoat on PARHAITAAAA!

    • Reply Martina tiistai, lokakuu 31, 2017 at 19:59

      Niiin oooon!! Ihan huippuja!

  • Reply Peggy keskiviikko, marraskuu 1, 2017 at 16:34

    Tälläiset ruoat on juuri parhautta lapsiperheessä. Vähämmän vaivaa, aikaa ja siltikin enemmän makua!

    • Reply Martina torstai, marraskuu 2, 2017 at 20:12

      Niinpä. Kaikessa muussa säästää paitsi maussa, joka vaan paranee kun kaiken tunkee samaan astiaan muhimaan. 🙂

    Leave a Reply