Saran munakoisosalaatti

Koska Sara la Fountainin Healthy Kitchen -kirjasta kokkaamani uuniruoka kalkkunasta ja kasviksista osoittautui hitiksi, tartuin Saran kirjaan pian uudestaankin. Tällä kertaa keittiössä syntyi munakoisosalaattia, joka koostuu ihanan paahtuneista valkosipulilla maustetuista munakoisoviipaleista, kuivatuilla aprikooseilla, pistaasilla ja granaattiomenalla tuunatusta couscousista sekä taivaallisen ihanasta sitruunaisesta yrttiöljystä. Nam, eikö kuulostakin hyvältä? Sitä se myös on.

Minä paistoin salaatin kaveriksi myös hieman kanaa ja halloumia, koska miehet ja proteiinintarve. Ja okei, koska naiset ja kuntosali myös. Kyllähän minä itsekin hamuan sitä proteiinia, ei pidä sysätä koko vastuuta Henkan niskoille. Kana ja halloumi sopi munakoisosalaatin kanssa tosi hyvin yhteen, joten jos kaipaat vielä hieman ruokaisampaa annosta, niin ideani saa varastaa.

Munakoisosalaatti

Paahdetut munakoisot:

– 2 munakoisoa
– valkosipulia
– timjamia
– öljyä
– suolaa ja pippuria

Couscous:

– 2,5 dl kasvislientä
– 2,5 dl couscousia
– 2 rkl oliiviöljyä
– kesäkurpitsa
– valkosipulia
– 0,5 dl pistaasipähkinöitä (ilman kuorta)
– 2 rkl kuivattuja aprikooseja
– granaattiomena

yrttiöljyä

Leikkaa munakoisot noin neljään osaan ja tee niiden pintaan veitsellä ruudukko. Laita munakoisot leivinpaperoidulle uunipellille, pirskota niiden päälle öljyä, pilko valkosipulia päälle ja mausta timjamilla, suolalla ja pippurilla. Paahda 175-asteisessa uunissa 45-minuuttia tai kunnes munakoisot ovat kunnolla ruskettuneet.

Paahda kesäkurpitsat pannulla couscousia varten. Pilko kesäkurpitsa ja kuullota pannulla öljyssä. Mausta valkosipulilla ja suolalla. Anna muhia kunnes kesäkurpitsa on pehmeää.

Tee sitten couscous. Lämmitä kasvisliemi ja lisää kiehuvaan liemeen oliiviöljy ja ripaus suolaa. Ota pois liedeltä ja kippa couscous sekaan. Jätä hautumaan kannen alle ja pilko odotellessasi pähkinät rouheeksi, aprikoosit pienemmiksi palasiksi ja poista granaattiomenasta siemenet.

Kokoa sitten annos. Sekoita couscousiin pistaasipähkinärouhe, aprikoosi, kesäkurpitsa ja granaattiomenan siemenet. Laita lautaselle couscousia ja paahdettua munakoisoa. Mausta yrttiöljyllä. Voit laittaa lautaselle myös lehtisalaattia ja pinaattia kuten Sara neuvoo kirjassaan ja voit myös paistaa salaatin kaveriksi halloumia ja/tai kanaa kuten me teimme.

Previous Post Next Post

2 Comments

  • Reply Janna perjantai, huhtikuu 18, 2014 at 14:00

    Näyttää hyvälle! Harmi, kun mulle ei sovi munakoiso, kun siitä niin tykkäisin. Hyvää pääsiäistä teille!

    • Reply Martina perjantai, huhtikuu 18, 2014 at 14:43

      Harmi, munakoiso on niin hyvää. Ehkä voisit kokeilla tehdä tätä samaa kesäkurpitsasta tai vaikkapa paprikasta? Hyvää pääsiäistä sinullekin Janna! 🙂

    Leave a Reply