Esittelyssä superfoodit

Välipalatauko töissä. Martina laittaa veden kiehumaan puuroa varten tai kaivaa jääkaapista maustamatonta jogurttia tai rahkaa. Sitten Martina lampsii ruokapöydän ääreen mukanaan epämääräisiä jauhopusseja, joista on lennellyt ilmoille jo monta “huumepussi/kassialma” -kommenttia.

Kieltämättä etenkin pakastepusseihin pakkaamani vaaleat ja valkoiset jauheet näyttävät hieman epäilyttäviltä ja herättävät kysymyksiä. Eivätkä kysymykset suinkaan lopu siihen, kun kerron pusseissa olevan MSM-jauhetta, macaa, lucumaa tms. vaan pian saan kertoa mitä ihmettä kyseiset jauheet ovat ja miksi syön niitä.

Olen tosiaan ottanut ruokavaliooni yksitellen testiin superfoodeiksi luokiteltuja jauhoja, siemeniä, marjoja ja mitä näitä nyt onkaan. Aloitin gojimarjoista, sitten testasin muistaakseni kaakaonibsejä ja uusin tulokas on MSM-jauhe. Lisäilen näitä useimmiten välipalapuuroon tai jogurttiin, mutta myös smoothieihin näitä on helppo piilottaa (11 smoothie-reseptiä täällä). Koska olen ehtinyt kokeilla jo montaa erilaista superfood-tuotetta, ajattelin kertoa niistä hieman enemmän täällä blogissakin.

En ole mikään ekspertti enkä ole varma superfoodien toimivuudestakaan. Mutta toisaalta oloni on ollut hyvä niitä syödessä, joten ainakin lumevaikutus toimii. Miksipä en siis söisi superfoodeja jatkossakin, kun kerran viisaammat sanovat niiden olevan terveellisiä ja makukin on usein hyvä, mauton tai ainakin siedettävä/peitettävissä oleva.

Kookosöljy

Ehdoton lempparini on kookosöljy, vaikka sen terveellisyys jakaakin mielipiteitä. Voiko kova rasva olla terveellistä? En tiedä, mutta hyvää se on ainakin. Ja jos se on vielä terveellistäkin, niin sopii minulle. Kookosöljy sietää hyvin kuumuutta, joten se sopii mainiosti paistamiseen. Minä levitän sitä usein paahdetun ruisleivän päälle. Kookosöljyä voi käyttää myös kauneudenhoitoon. Levitä hoitavaa öljyä kasvoille, vartalon iholle, hiuksiin ja päänahkaan niin kroppa kiittää.

Goji-marjat

Goji-marjoissa on mielettömät määrät kivennäisaineita ja aminohappoja. Marjoja pidetään nuoruuden lähteenä niiden kasvuhormonia edistävän vaikutuksen vuoksi. Punaisten marjojen sanotaan myös pitävän stressin loitolla ja lisäävän vastustuskykyä. Goji-marjojen maku on mielestäni sopivan neutraali. Ne uppoavat hyvin puuron, jogurtin tai myslin sekaan ja pystyy niitä napostelemaan sellaisenaankin ihan helposti, vaikkeivät ne ehkä olekaan mikään maailman maistuvin makuelämys. Herkutteluun valitsisin mieluummin vaikkapa pähkinöitä, mansikoita tai mustikoita.

Kaakaonibsit

Kaakaonibsit kuulostavat herkulliselta, mutta 100 prosenttiset kaakaorouheet ovat melko ärtsyn makuisia ainakin sellaisenaan nautittuina. Leivontaan ne sopivat sen sijaan erinomaisesti ja sopivasti annosteltuna myös puuron tai myslin joukkoon antamaan mukavaa kaakaon aromia. Kaakaonibseissäkin on valtavat määrät antioksidantteja ja muita hyviä ainesosia. Koska kaakaonibsejä ei ole missään vaiheessa kuumennettu yli 46 asteen, on niissä tallella kaikki kaakaon terveelliset ainesosat helposti liukenevassa muodossa.

Maca

Maca-jauhe on rusehtavaa pahan makuista mönjää, jota voi sekoittaa niin ikään melkein mihin tahansa. Puuroon, smoothieihin, proteiinijuoman sekaan, jogurttiin yms.. Macan paha maku on onneksi helposti peitettävissä hyvänmakuisella lucumalla (ks. seuraava kohta), jota käytän aina samaan aikaan macan kanssa. Kun lucumaa lisää saman verran kuin macaa, on maku jo ihan siedettävä. Miksi sitten syön tätä pahan makuista jauhoa? No koska sen sanotaan olevan hyväksi urheilijalle. Maca lisää energisyyttä, kestävyyttä, fyysistä suorituskykyä ja hapen määrää veressä. Siinä on paljon proteiinia ja tärkeitä mineraaleja. Urheilijoiden lisäksi macaa käyttävät myös vaihdevuosivaivoista kärsivät, ja jopa osa lääkäreistäkin suosittelee macaa turvallisena vaihtoehtona hormonihoidolle.

Lucuma

Lucuma on yksi parhaan makuisista superfoodeista ja sitä käytetään yleisesti leivonnassa luonnollisena makeuttajana. Erityisen hyvää lucuma on kuulemma jäätelön kanssa. Lucuman glykeeminen indeksi on alhainen, eli se ei heilauttele verensokeria toisin kuin tavallinen sokeri. Lisäksi lucuma sisältää myös muun muassa B-vitamiineja, rautaa ja kalsiumia. Minä käytän lucumaa yleensä yhdessä macan kanssa peittämään macan pahan maun.

Himalajansuola

Himalajansuola on paaljon terveellisempää kuin tavallinen suola. Himalajansuola sisältää runsaasti mineraaleja ja mikä parasta, ne ovat sellaisessa muodossa, että kehomme on helppo käyttää niitä. Himalajansuolaa käytetään samoin kuin tavallista suolaa, joten kannattaa miettiä, ostaisitko seuraavalla kerralla pussin himalajansuolaa sen tavallisen suolapussin sijaan.

Chiasiemenet

Chiasiemenet ovat todellinen terveyspommi eikä niiden maussakaan ole mitään vikaa. Pieniä mustia siemeniä syö siis oikein mielellään. Chiasiemenet sisältävät paljon hyviä rasvoja, kuitua, proteiinia, antioksidantteja, vitamiineja ja mineraaleja. Ne ovat myös laihduttajan ystäviä, sillä chiasiemenet lisäävät kylläisyyden tunnetta, vievät mukanaan kehon kuona-aineita ja edistävät suolen toimintaa. Chiasiemenet sopivat erinomaisesti myös osaksi detox-kuuria.

MSM-jauhe

MSM-jauhe on siitä kiva kaveri, ettei se maistu oikeastaan miltään. Siinä missä macan makua täytyy usein peittää lucumalla, vahvan makuisilla marjoilla, hunajalla tai banaanilla, voi MSM-jauhetta heivata ruoan sekaan sellaisenaan, etkä edes huomaa sitä olevan välipalassasi. MSM-jauhe on macan tapaan urheilijoiden suosiossa. Se nopeuttaa lihasvammojen parantumista, lisää liikkuvuutta ja auttaa energian tuotannossa. Myös iho, kynnet ja hiukset pitävät MSM-jauheesta. Heppatytön mielestä tärkeä yksityiskohta on myös se, että hevosillekin syötetään MSM-jauhetta.

Mitä superfoodia kokeilisin seuraavaksi? Onko ehdotuksia? Olen miettinyt ainakin spirulinaa ja chlorellaa sekä mulperimarjoja. Myös siitepöly kiinnostaisi, mutta pelkään saavani siitä kuolemaan johtavan allergiakohtauksen. Onkohan se edes mahdollista? Viisaammat, kertokaa aloittelevalle superfood-ekspertille miten asia on? Voiko siitepölyyn kuolla?

Superfoodit voit tilata näppärästi kotiisi Hyvinvoinnin Tavaratalosta.

Previous Post Next Post

4 Comments

  • Reply Lotta Watia maanantai, huhtikuu 7, 2014 at 12:36

    Mulperimarjat ovat niiiin herkullisia! Niitä suosittelen ehdottomasti! 🙂

    • Reply Martina maanantai, huhtikuu 7, 2014 at 13:19

      Näin olen kuullut muualtakin. Niitä täytyy siis ainakin hankkia seuraavaksi. Kiitos suosittelusta! 🙂

  • Reply Huli maanantai, huhtikuu 7, 2014 at 21:31

    Mähän olen siitepölyallerginen ja olen lisännyt muutamiin smoothieihin teelusikallisen (tai pari) siitepölyrakeita. Vaikka sitä laittaa noinkin vähän tupla-annokseen smoothieta, niin kyllä se mulle jotain oireita aiheuttaa. Nenä aukeaa ja räkää valuu heti smoothien nauttimisen jälkeen. Lisäksi kurkussa on semmoinen hassu tunne, ei mikään turvotusolo, mutta semmoinen outo.

    Mitään terveysvaikutteita en ole (yllättäen) huomannut. 🙂

    • Reply Martina tiistai, huhtikuu 8, 2014 at 09:07

      Okei, no sitten taitaa jäädä siitepölyn maistaminen väliin ainakin toistaiseksi. Talvella sillä voisi ehkä kokeilla siedätyshoitoa, mutta taidan kuitenkin maistella muita superfoodeja ensin. Anoppi sai sunnuntaina muun muassa chlorellaa ja inkamarjoja, joita minäkin menin heti tunkemaan suuhuni. Jälkimmäiset on herkkua, mutta chlorella maistuu aivan lehmänlannalle. Silti olen hörppinyt sitä veteen sekoitettuna aamuisin, kun sen sanotaan puhdistavan kehoa ja haluan päästä eroon hammasleikkauksen lääkemömmöistä. En kyllä tiedä kuinka paljon uskon tuohonkaan superaineeseen, mutta voin ainakin uskotella itselleni, että keho on puhtaampi kun juon joka aamu lasillisen lehmänlannan makuista vihreää litkua. Siitä tulee parempi mieli jos ei muuta. 🙂

    Leave a Reply