Vinkkejä terveellisempään arkiruokaan

Meillä alkoi vuodenvaihteessa melkoinen muovirasioiden, evässuunnittelun ja erinäisten lisäravinteiden värittämä sirkus nimeltä Terveellisempi elämä. Minun kohdallani muutos oli oikeastaan vain pieni ruotuun palaaminen joulun jäljiltä, sillä pyrin muutenkin syömään pääasiassa terveellisesti, herkkuhetkiäkään kuitenkaan unohtamatta. Tammikuun alusta alkaen ruokavalioon tuotiin kuitenkin entistä enemmän terveellisiä palasia ja se on näkynyt välittömästi sekä kehon että mielen olotilassa.

Suurin muutos koettiin ehkäpä työpaikkaruokailussa, sillä aloimme kantaa mukanamme sinikantisia eväsbokseja. Ostimme ison kasan muovirasioita Ikeasta ja olemme täyttäneet ne joka sunnuntai terveellisellä proteiini- ja kasvispitoisella ruoalla. Loppuviikosta olen hyödyntänyt työpaikkani läheltä löytyviä lounaspaikkoja, sillä välillä täytyy pitää Roslundin hampurilaispäivä, syödä nepalilaista ruokaa tai hakea jotakin kivaa Wotkinsin tehtaanmyymälästä. Mutta reilusti yli puolet viikon evästauoista on kulunut eväsboksien merkeissä.

Omien eväiden mukana kantaminen voi kuulostaa hankalalta ja työläältä, muttei oikeasti ota kuin muutaman hetken kotona kerran tai kaksi viikossa, ja sen jälkeen voi aamuisin vaan napata eväsrasian mukaan jääkaapista sen kummemmin asiaa miettimättä. Me olemme tosiaan täyttäneet yleensä sunnuntaisin eväsboksimme ja silloin keittiössä käy sellainen kuhina ettei tosikaan. Muovirasiat vaan lentelee ja pannut on kuumina.

Olemme pyrkineet pitämään eväämme monipuolisina, sillä ainainen kanan ja parsakaalin mussuttaminen alkaa tökkiä todella nopeasti. Terveellisiä eväsvaihtoehtoja on lukuisia kunhan käyttää vähän mielikuvitustaan ja penkoo kaupan liha-, kala- ja kasvishyllyjä. Me olemme täyttäneet eväsboksejamme muun muassa seuraavanlaisilla pöperöillä.

Tässä on nyt se kana ja kasvikset. Kanafileet paistuvat nopeasti pannulla samalla kun yhdessä kattilassa kiehuvat vihreät pavut ja toisessa höyrystyvät parsakaalin nuput. Papujen ja parsakaalien kaveriksi pääsi myös valkosipuli-chilimurskalla maustettu porsaan ulkofilee. Minä lisäsin omiin annoksiini vielä kurpitsansiemeniä.

Jauhelihamureke on ollut yksi lemppareistani. Murekkeeseen käytetään tietysi mahdollisimman vähärasvaista jauhelihaa ja sitä jatketaan jauhojen sijaan sipulilla, paprikalla, kuivatulla sipulilla, valkosipulilla ja/tai soijarouheella. Ja kunnolla mausteita perään! Lisukkeeksi vaikkapa bataatista ja porkkanasta tehty muussia.

Sara la Fountainin reseptillä tehty kalkkuna ja uunikasvikset on täydellinen eväsruoka. Hyvin maustettu kalkkuna sai kaverikseen myskikurpitsaa, omenaa ja porkkanaa. Resepti löytyy täältä.

Myös tämä ruoka on tehty Sara la Fountainin ohjeen mukaan ja resepti ilmestyy blogiin hieman myöhemmin. Saran reseptillä valmistettu couscous ja munakoiso saivat kaverikseen paistettua kanaa ja halloumia, sillä pelkkä munakoisosalaatti ei ollut tarpeeksi proteiinipitoinen meidän kuntosalitreenaamiseen hurahtaneiden ruokavalioon.

Tämä helppo ja nopea wokki pitää sisällään naudanlihasuikaleita, täysjyvänuudeleita ja pakastevihanneksia. Makua tuo reilu tujaus chiliä ja minä sulatin omiin annoksiini vielä yhden viipaleen kevyttä Aamupala-juustoa. Se taittoi pahimman tulisuuden ja toi ruokaan kivaa kermaisuutta sekä hieman lisäproteiinia. Ja rasvaa yhdessä 5-prosenttisessa juustoviipaleessa ei ole juuri lainkaan.

Tähän wokkiin näimme hieman enemmän vaivaa, sillä pakastevihannekset vaihtuivat itse pilkottuihin kasviksiin ja sieniin. Henkan tekemässä wokissa oli ainakin sieniä, kesäkurpitsaa, porkkanaa, kanaa ja vihreitä papuja. Kaiken kruunasi mausteet, joilla tylsänoloisestakin ruoasta saa helposti maukasta.

Intialaista soijacurrya ja pinaattiriisiä.

Soijarouhetta, kikherneitä, salsaa, tummaa spaghettia ja kevyttä juustoraastetta.

Minä olen täyttänyt omia eväsboksejani myös soijatuotteista tehdyillä aterioilla. On ollut ainakin soijarouheesta tehtyä chili con carnea sekä intialaisia soijacurryja. Henkka ei suostu vieläkään syömään soijaa ainakaan sellaisenaan, jauhelihan joukossa se sentään menettelee, mutta minä olen popsinut hyvin maustettuja soijaruokia mielelläni. Niissä jos jossain on ravintoarvot kohdallaan.

Leffakarkitkin on korvattu terveellisemmällä naposteltavalla. Kevytkermaviilistä tehdyt dipit ja iso kasa kasviksia maistuu hyvältä, eikä jälkeenpäin tarvitse kärsiä ällöttävästä sokeriähkystä.

Previous Post Next Post

7 Comments

  • Reply Mimsu maanantai, helmikuu 24, 2014 at 12:47

    Hei toi näyttää tosi hyvältä – mutta mites säilyvyys? Meinaatko, että sunnuntaina pakattu ruoka säilyy jääkaapissa koko viikon syömäkelpoisena/maistuvana? 😮 Vai siis pakastatteko rasiat?

    • Reply Martina maanantai, helmikuu 24, 2014 at 13:15

      Pakastaakin toki voisi, mutta me ollaan yleensä syöty loppuviikosta jotain muuta kuin omia eväitä (vähän vaihtelua pitää olla terveellisyyskuurillakin) tai tehty keskellä viikkoa uudet eväsboksit. Sunnuntaina pakattua ruokaa ei uskalla ihan koko viikkoa syödä, vaikka kieltämättä siitä voisi seurata aika tehokas detox mahapöpön muodossa. 😀 Joo, leikit sikseen, hyvä että otit säilyvyyden esiin. Taisin ilmaista asian hieman epäselvästi kun puhuin sunnuntaista, mutten kertonut, ettei me koko viikkoa syödä niitä sunnuntaina tehtyjä ruokia. 🙂

  • Reply Mimsu maanantai, helmikuu 24, 2014 at 15:21

    Cool! 🙂

  • Reply kirsi50 maanantai, helmikuu 24, 2014 at 15:29

    Nam, teidän lounaseväät näyttävät NIIN makoisilta. Erityisesti kalkkuna ja uunikasvikset sekä munakoiso saavat veden kielelle tähän aikaan päivästä, kun omasta lounaspuurosta on jo liian monta tuntia 🙂 Terveellistä ja varmaan myös edullisempaa kuin käydä joka päivä ulkona lounaalla. Rahaa säästöön esim. USA-matkaa varten 😉

    • Reply Martina tiistai, helmikuu 25, 2014 at 08:52

      Erittäin hyvä pointti. Lounaseväistä on tosiaan sekin etu, että rahaa säästyy ja matkahaaveet kasvavat. 🙂 Me ollaan yritetty tehdä monipuolisia, mutta terveitä eväitä, ja välillä pitää käydä myös ulkona syömässä, ettei mene liian tylsäksi. Mutta tuo säästämispointti oli kyllä kiva muistaa taas. Sain kommentistasi paljon lisäpuhtia jatkaa eväsboksien täyttämistä jatkossakin. 🙂

  • Reply Maireanna tiistai, helmikuu 25, 2014 at 19:23

    Hieno juttu. Tuota vois kokeilla…

    • Reply Martina keskiviikko, helmikuu 26, 2014 at 08:51

      Kokeile ihmeessä. 🙂

    Leave a Reply