Overnight Oats

Kun olin lukenut Fuelfood-kirjan kannesta kanteen, oli aika tarttua tuumasta toimeen ja kokeilla ensimmäistä reseptiä. Ensimmäiseksi kokeilukseni osui koko kirjan ensimmäinen resepti eli Overnight Oats -nimellä kulkeva superterveellinen tuorepuuro.

Niin epämääräiseltä kuin mössö tekovaiheessa ja oikeastaan ihan valmiinakin näyttää, onnistui puuro yllättämään maullaan. Tämähän on oikeasti hyvän makuista! Eikä edes mitenkään hyvällä tahdolla ”hyvän makuista, vaikka vähän tökkiikin” vaan tätä lusikoi oikeasti mielellään suuhunsa.

Puuro pitää myös nälän käsittämättömän pitkään poissa. Havahduin ensimmäisenä puuropäivänä yli kaksi tuntia normaalin lounasaikani jälkeen siihen, että pitäisi varmaan pitää lounastauko, mikäli mielin syödä vielä välipalankin ennen työpäivän jälkeen koittavaa salitreeniä. Ja vaikka nälkä pysyykin pitkään poissa pelistä, ei puuron nauttimisen jälkeen ole mitenkään ähky olo. Nämä on nyt varmaan niitä hyviä ruoka-aineita, jotka luovuttavat energiaa tasaisesti pitkin päivää.

Plussaa tulee myös siitä, että puuro on lähes loputtomiin varioitavissa. Itse puuroonkin voi sekoittaa eri makuisia proteiinijauheita, nestettä voi vaihdella ja lisukkeet ne vasta muunneltavissa ovatkin.

Overnight Oats
1 annos (minä teen yleensä kerralla nelinkertaisen annoksen, vaikka viisinkertainen voisi olla vielä järkevämpää ottaen huomioon viisipäiväisen työviikon)

– 1 dl kaurahiutaleita
– 2-2,5 dl mantelimaitoa, kookosmaitoa tai luomumaitoa
– 1 rkl proteiinijauhetta
– 0,5 tl vaniljajauhetta
– 1,5 rkl chiasiemeniä

Mittaa kuivat aineet kulhoon ja kaada maito päälle. Sekoita tasaiseksi ja laita jääkaappiin tekeytymään vähintään 2 tunniksi, mieluiten yön yli.

Syö sellaisenaan tai kippaa annoksen päälle pähkinäsekoitusta niin kuin minä tein. Muita lisukeideoita ovat muun muassa kookoshiutaleet, kaakaonibsit, maapähkinävoi, marjat, kaneli, banaani..

Chiasiemeniä, vaniljajauhetta ja muita eväitä terveelliseen ruokavalioon löydät osoitteesta Hyvinvoinnin.fi

Tähän loppuun minun täytyy vielä tunnustaa, että olen tuunannut reseptiä aika reippaallakin kädellä sen mukaan mitä kaapista löytyy. Olen käyttänyt tähän pelkän kauran sijaan neljän viljan hiutaleita, maito minulla on lähes aina tavallista rasvatonta maitoa ja vaniljajauheenkin olen korvannut välillä toooosi terveellisellä vaniljasokerilla. Hups, Martina ja Martinan terveellinen elämä..

Previous Post Next Post

No Comments

Leave a Reply