10 salaattia

Nyt kun kaikilla on taas kesäkuntoonprojektit, vuodenvaihteen kevennykset ja uudenvuodenlupausten mukaiset laihdutuskuurit meneillään, niin miten olisi pieni salaatti-inspiraatio? Salaatti jos joku on sellainen ruoka, jossa kangistutaan helposti kaavoihin. Salaattikulhoon pilkotaan aina niitä samoja aineksia, vaikka kaupoissa on hedelmä- ja vihanneshyllyt täynnä toinen toistaan upeampia herkkuja, jotka vieläpä vaihtelevat kausittain.

Proteiinipuolellakin on vaihtelun varaa vaikka millä mitalla. On erilaisia lihoja, kaloja, kanaa, leikkeleitä, kananmunia, äyriäisiä, tofua (Henkan lemppari numero 1), soijaa (Henkan lemppari numero 2), lukuisia erilaisia juustoja ja vaikka mitä ihanaa kaupan hyllyt täynnä. Silti sieltä valitaan aina se sama raejuustopurkki ja broilerin suikaleet. Myönnän, sorrun tähän helposti itsekin ja tämä postaus onkin koottu muistuttamaan myös minua itseäni siitä, että salaattiin voi työntää muutakin kuin kurkkua ja paprikaa.

Ei pidä unohtaa myöskään ihania pähkinöitä ja siemeniä, kuivattuja hedelmiä, krutonkeja ja erilaisia kastikkeita, joista kahden jälkimmäisen kohdalla on suotavaa pitää kohtuus mielessä, mikäli tavoitteena on timmimpi keho. Ja mausteet, tiesittekö että salaattiakin voi maustaa ihan tavallisilla mausteilla tai mausteseoksilla? Minä tiesin, mutten muista sitä juuri koskaan siinä vaiheessa kun rakennan salaattia lautaselleni.

Nyt kun mielessä on kirkkaana se, että salaatti on hyvää ja sitä voi varioida loputtomiin, otetaan katsaus muutamaan Keltaisessa keittiössä syntyneeseen arkiseen salaattiin, joilla Martina on herkutellut viimeisen vuoden sisään. Näistä salaateista jokainen on ollut nopea ja helppo valmistaa, ja ne ovat tosiaan olleet aivan tavallista arkisapuskaa. Täytyy myöntää että suurin osa postauksen salaateista on viime kesältä, sillä lämpiminä vuodenaikoina salaatit maistuvat erityisen hyvälle. Talvisin meikäläinen vetelee mieluummin keittoja ja muuta lämmintä ruokaa, mutta on minun talvessani tilaa myös salaateille, etenkin nyt kun jouluherkuttelujen jälkeen on vähän öllö olo.


Tähän raikkaaseen salaattiin kokosin salaattisekoitusta, avomaankurkkua, raejuustoa, kevyt kermajuustoa, lohta, parmesaania, pinjansiemeniä ja vinegrettiä. Yhdistelmä toimi ihan mielettömän hyvin yhteen.


Tämä taasen on yksi kesän lempparisalaateistani. Lautasella on salaattisekoitusta, hunajamelonia, avokadoa, limeä, halloumia ja kapriksia.


Hieman ruokaisampi salaatti syntyy salaattisekoituksesta, kevätsipulista, keitetyistä perunoista, kapriksista, kylmäsavulohesta, wasabilla maustetusta majoneesista ja sitruunasta. Myös Henkka haarukoi tätä tyytyväisenä suuhunsa.


Thaimaalaiseen naudanlihasalaattiin tulee naudanlihan lisäksi vuonankaalia, kurkkua, vihreitä papuja, pähkinöitä, korianteria ja ihan mielettömän hyvää kastiketta. Kurkkaa tarkka resepti linkin takaa.


Tämä kuvassa vähän hassun väriseksi mennyt salaatti sisältää salaattisekoitusta, avomaankurkkua, raejuustoa, kevyt kermajuustoa, broileria, pinjansiemeniä ja tryffeliöljyä. Makuöljyt on ihan mielettömän kätevä tapa lisätä salaattiin hieman jotain ekstraa.


Loimulohisalaattiin tulee salaattisekoitusta, hunajamelonia, raejuustoa, loimulohta, emmental-raastetta, seesaminsiemeniä ja sitruunaa.


Juustoinen, mutta silti melko kevyt salaatti syntyy salaattisekoituksesta, hunajamelonista, raejuustosta, emmental-raasteesta, halloumista ja kurpitsansiemenistä.

Perinteinen kreikkalainen salaatti on klassikko. Vinkit parhaaseen kreikkalaiseen salaattiin löydät täältä.


Helpossa mutta ruokaisassa salaatissa on salaattisekoitusta, basilikaa, paistettu kalkkunaleike, yrttivuohenjuustoa ja hunajaa.


Tämä salaatti on kyllä mustuudessaan niin Martinan näköinen ettei tosikaan. Älkää kuitenkaan ottako oppia tyylistäni paistaa possunfileet lähes kärähtämiseen asti, sillä se ei ole kovin terveellistä. Kovin terveellistä ei ole myöskään raaputtaa palaneita rämmäleitä pannun pohjalta ja syödä niitä salaa hyvällä ruokahalulla.. Salaatin raaka-ainelista on kuitenkin mielestäni hyvä: Salaattisekoitusta, paistettua sipulia ja porkkanaa, raejuustoa, suolakurkkua, parmesaanilla kuorrutetut kärähtäneet possunfileet (voit toki paistaa omia lihojasi hieman maltillisemmin) sekä kurpitsansiemeniä.

Lisää salaatti-inspiraatiota voit ammentaa Salaatit-tunnisteen alta. Muita selaamisen arvoisia ruokavaliojuttuja löytyy myös muualta blogimaailmasta muun muassa White Trash Disease -blogin Natan ruokavaliota käsittelevästä postauksesta. Myös Mini Fitnessin Eevillä on paljon motivoivia juttuja terveellisestä ruokavaliosta. Tässä yksi niistä.

Previous Post Next Post

2 Comments

  • Reply annemi / 52weeksofdeliciousness torstai, tammikuu 2, 2014 at 09:46

    Ah, tulipa salaattihimo tätä lukiessa! onneksi kaapissa on säkki vuonankaalia, suosikkisalaattiani, joten tänään voisi olla vuoden ensimmäisen salaattilounaan vuoro 🙂

    • Reply Martina torstai, tammikuu 2, 2014 at 12:17

      Salaattilounas kuulostaa hyvältä! Kummasti sitä vaan alkaa himoita raikkaita ja terveellisiä ruokia joulun mässäilyjen jälkeen. Ehkä keho yrittää kertoa, että nyt tarttis jotain muutakin kuin suklaata ja juustoja. 😀

    Leave a Reply