Proteiinia!

Välillä ihmisellä on pömppö olo. Tiedättekö, sellainen kun nahka tuntuu liian kireältä, olo on nuutunut ja turvonnut eivätkä mitkään vaatteet tunnu hyvältä päällä. Jotkut sanovat niitä myös läski-päiviksi ja veikkaan, että niitä tulee jokaiselle painoindeksiin tai rasvaprosenttiin katsomatta aina silloin tällöin. Tai ainakin jokaiselle naiselle, miehistä en tiedä, sillä he harvoin valittavat kiristäviä housuja tai puristelevat peilin edessä makkaroitaan ja itkevät sitä, kuinka lihavia he ovatkaan. Eivät miehet tee sellaista ja siinä he ovat naisia viisaampia. Harva niistä makkaroita puristelevista naisistakaan on oikeasti ylipainoinen, mutta kun on pömppö olo niin on pömppö olo, eikä sille voi mitään.

Minulle pömppö olo tulee useimmiten loman jälkeen, pidemmän herkutteluputken päätteeksi tai silloin kun en ole päässyt liikkumaan tarpeeksi. Kun pömppis iskee haluan siitä nopeasti eroon ja yksi keino, joka keventää ainakin minun oloani nopeasti on ruokavalio, jossa proteiinia on paljon ja hiilareita vähän. Enkä nyt puhu karppaamisesta, sillä sellaiseen en jaksa ryhtyä, mutta hiilareiden vähentäminen osittain ja/tai hetkellisesti helpottaa ainakin minun pömppistäni nopeasti. Ja koska kevyt olo on hyvä olo, syön arkisin mielelläni proteiinipitoisia ruokia ja sikäli mikäli treeniohjelmassani ei ole kovin rankkoja rutistuksia, voin vähentää hiilareitakin ihan reilusti.

Blogeissa esitellään harvoin ihan tavallisia arkiruokia, eli niitä jotka väsätään minuutissa työpäivän jälkeen ja haarukoidaan saman tien naamariin sen tarkemmin edes katsomatta miltä annos näyttää, sen kuvaamisesta tai tarkemmasta analysoinnista puhumattakaan. Mutta nyt siihen on tullut muutos. Olen kuvannut viime aikoina myös niitä ihan tavallisia, tylsiä ja simppeleitä arkiruokiani, jotka haarukoin ylhäisessä yksinäisyydessäni vain tarkoituksenani saada muriseva maha hiljenemään.

Ja koska ajattelin, että jotakuta saattaisi jopa kiinnostaa arkiset proteiiniruokani aion nyt julkaista räpsimäni kuvat pienten selostusten kera. Ehkä muutkin proteiinin ystävät saavat näistä vinkkejä omiin arkisiin tankkaushetkiinsä. Kas tässä siis kurkistus arkisiin protskuruokiini, olkaa hyvät. Kuten tulette huomaamaan, eroavat nämä kuvat melkoisesti blogin totutusta linjasta, sillä kuten jo sanoin, tavallisia arkikyhäelmiä ei ole tullut aiemmin ikuistettua.


Arkisista ruoista tyypillisin on salaatti pihvin kera. Kuvassa komeileva annos on kuitenkin harvinaisempaa herkkua, sillä siinä on kastikettakin päällä.


Seesamilohen valmistaminen on hieman monimutkaisempaa kuin peruspihvin paistaminen ja salaatin pilkkominen, mutta koska se on todella hyvää, ajattelin liittää siitäkin kuvan tähän. Resepti löytyy täältä.


Tämä päivä on tainnut olla urheilupäivä, sillä kanan ja kikherneiden kaverina on mustekalan musteella värjättyä pastaa. Tosin tässäkin proteiinin osuus on melko suuri verrattuna pastan määrään.


Salaattipedin päällä makoilee rypsiporsaan pihviä, halloumia ja iso keko raejuustoa. Pihvin vieressä piilotteleva musta kökkö on palanutta jotain, jonka rapsutin paistinpannun pohjalta lautaselle ja suuhuni. Hyi, niin ei saa tehdä. Mutta kun se on niin hyvää ja niin kiellettyä..


Tässä salaatin päällä pötköttelee rikottu lohifilee. Ei kovin monimutkaista tai mielikuvituksellista, mutta hyvää, terveellistä ja pömppiksen karkoittavaa.


Ja kas, taas pihviä ja salaattia! Tällä kertaa mukana on myös fetaa, mistä päättelisin tämän olevan Henkan tekosia. Hän kun muistaa napata juustohyllyltä aina fetaa, toisin kuin hajamielinen tyttöystävänsä.


Pakastekasviksia, siemeniä sekä vuohenjuustoa. Saattaa näyttää pahalta, mutta kuuluu tämän postauksen annosten parhaimmistoon. Hunajan puuttuessa lorautin vuohenjuuston päälle leipäsiirappia, ja voi jumantsuikka, sehän sopi juuston kaveriksi kuin nakutettu! Suosittelen ja taidan tehdä tätä taas pian itsekin.


Tämä taitaa sitten olla simppeliyden huipentuma. Pihvi ja sinihomejuustoa. Ja muuta ei sitten tarvitakaan.


Viimeisenä, muttei vähäisimpänä poseeraa edellisen annoksen hieman monimutkaisempi versio, jossa pihvin ja juuston taivaallisen liiton alapuolelle on tungettu myös hieman paistettua kesäkurpitsaa. Toimii.

Previous Post Next Post

No Comments

Leave a Reply