Liikuen terveyttä

Liikunta on aina merkinnyt minulle paljon.

Liikunta ei ole tärkein asia mutta välttämätöntä terveydelle. Jo koululaisena kun välttelin urheilua ja olin enemmän kiinnostunut kirjallisuudesta ja sarjakuvista, ompelusta ja television katselemisesta ja ryhti oli vetelä: sain koulun terveydenhoitajalta ohjeet kuinka liikunta pitää ryhtiä ja terveyttä yllä. Suksien ja luistimien kantaminen koulun liikuntatunnille ei ollut kivaa, kun piti viedä nitä ruuhkabussissa. Teini-ikäisenä sitten tutustuin muihinkin liikuntamuotoihin. Meille annettiin koulusta mahdollisuus tutustua keilailuun, squashiin, tanssiin, voimisteluun, kuntosaliin ja uintiin murtsikan ja luistelun lisäksi. Itsestään selvää on aina ollut kävelyretket luonnossa.

Se vain nyt on niin että jos jää kuntoilu väliin niin nivelet ja lihakset jäykistyvät ja alkaa tulla kipuongelmaa. Kuntoilu on siis must-asia, liikkuminen välttämätöntä.

Opiskeluaikana tutustuimme monenlaisiin tutkimuksiin joita oli tehty kuntoliikunnan vaikutuksista. Missään julkaistussa yliopistoissa tehdyissä ja julkaistuissa tutkimuksissa ei osoittautunut löytyneen mitään haittaa kuntoliikunnasta, päin vastoin liikuntaa suositellaan kaikille ihmisille ikään, sukupuoleen ja terveyteen katsomatta.
Kuntokeskuksen ryhmäliikunnassa myös harjoitteet tähtäävät fyysisen suorituksen parantamiseen yksilötasolla, ryhmäliikuntatunnit eivät ole keskustelukerhoja. Niissä pitää keskittyä liikkeen tekemiseen ja rytmiin.

On paljon vaivattomampaa harrastaa liikuntaa ryhmässä, kun mukana on sekä ohjaajan että ryhmäläisten vertaistuki. On helpompaa liikkua mukana kuin itsekseen. Tietenkin myös itsekseen on kiva kuntoilla esim lenkkeily ja kuntosalihrjoitukset onnistuvat yksinkin kuin myös kulttuurikävely tai rantakävelyt ja luoontoretket matkoillakin.
Terveelle kuntoilijalle suositellaan liikuntaa vähintään viisi kertaa viikossa vähintään puolen tunnuin ajan kerrallaan, 2 1/2 h viikossa
Magnus Lönnqvist 4.3.luento CMS Verde Club
Luento Johda energiaasi – Lead your energy 4.3.2014
. Liikunnan pitää olla sekä aerobista että lihaskuntoa ja notkeutta lisäävää. Kuntoa voidaan mitata ergometri ja juoksumattotestauksilla. Omaa kuntoaan ja kuntoilun tehokkuutta voi tarkkailla esin sykemittarin ja harjoittelupäiväkirjan avulla.

Kuntosalilla olen käynyt muutamia taukoja lukuunottamatta 19-vuotiaasta asti. Nykyaikaisella kuntosalilla on mahdollista saada nk. personal treiner, joka voi testata kunnon ja tekee liikuntaohjelman asiakkaan toivomusten ja resurssien mukaan. Ohjelma ei ole sitova vaan harjoitteita voi oman aikataulunsa mukaan tehdä. Lisäksi voi harrastaa liikuntaa myös muualla, lenkkeilyä ulkona, pyöräilyä ja kaikenlaista hyötyliikuntaa. Minullas on siis minulle räätälöity kuntosaliohjelma. Lisäksi mielelläni käyn kävelyllä ja huvilalla käydessä kesäisin on mahdollisuus melontaan. Miehelläni on kahden hengen kanootti ja sillä melomme mökkijärvellä aika pitkiäkin retkiä.

Kolme vuotta sitten innostuin uudesta Zumba-aerobickista joka on nopeatempoinen sekoitus kaiken maailman etnotansseista. Alkuun harjoittelin siten että tilasin kotiin asiaa käsittelevan DVD-sarjan ja harkoittelin perusaskeleet niistä. Kun mielestäni osasin perusasiat niin hyvin kuin aikuinen harrastelija voi osata siirryin harrastamaan zumbaa ryhmiin, kuntokeskukseen tai muihin avoimiin tapahtumiin. Ohjelma vaihtuu ryhmänvetäjän mukaan ja ainakin pari kertaa vuodessa ja aina voi mukana olla uusia askelkuvioita kotka on pienimuotoisia ja helppo oppia. zumba sopii kaikenikäisille, 75 vuotta ei ole ikä eikä mikää zumbaajalle, 50 puhumattalaan. Se käy myös nuorille ja on vähemmän vaativaa kuin varsinainen samba tai muut latinotanssit.

Oli hienoa Meksikonmatkallakin, kun rannalla liikuttiin Zumba-musiikin tahdissa tuttuja askeleita.

Olen aikanani myös osallistunut jaksamiseni mukaan kutotapahtumiin, joista ainutkertaisiksi ovat jäneet “Suomijuoksee-viesti“,”Pirkanhölkkä” . Pari kertaa olen ollut mukana SuomenLadun ja armeijan järjestämällä “Keskiyön marssilla”. Naisten kympillä olen käynyt useaan kertaan. Eli aika vaatimatonta se on ollut, mutta joka tapahtuma on ollut antoisa kokemus. Myös Suomen Latu ja Helsingin latu järjestää kivoja retkiä, esim päiväretkiä luonnossa ym. kesälläkin.
Jos nyt välillä on muuta ohjelmaa tai ei muuten vain jaksa jos lorvikatarri iskee niin sitten taas lähden salille uudelleen, ei lannistettua laiteta, mutta liikunta virkistää.