Kokemuksia halpalentoyhtiö Wizz Airista – aivan liikaa säätöä

perjantai, marraskuu 17, 2017

Wizz Air on naurettavan halpa

Lensimme unkarilaisella halpalentoyhtiö WizzAirilla viime viikolla Turusta Puolan Gdanskiin. Lennot olivat naurettavan hintaiset: meno-paluulippu 45 euroa. Ei tuollaisilla hinnoilla jäädä miettimään ja jahkailemaan, vaan ostetaan liput ja laitetaan menoksi.

Ennakkoajatukseni Wizz Airista olivat lievästi negatiivisen puolella. Myönnän, epäilen lähtökohtaisesti kaikkia halpalentoyhtiöitä. Mistä ne säästävät? Turvallisuudesta vastaavan mekaanikon palkasta?

No, sain sitten tässä aiemmassa postauksessa ryöpytystä lukijoilta. Wizz Airia kehuttiin kovasti. Ehtipä joku jo lausua legendaariset ”niin, eipä tietenkään mikään muu kuin Finnair kelpaa” -sanasetkin.

Mutta kyllä minä mieluummin sen Finnairin tulevaisuudessa valitsen.

WizzAirilla lentäminen on kamalaa säätöä

Wizz Airin kanssa pahinta oli ylimääräinen säätö. Minä hölmö kun ajattelin, että lentoliput ostettuani voisin lakata huolehtimasta ja miettiä koko matkaa seuraavan kerran vasta Turun lentokentällä. Voisin tehdä check-inin bussissa kentälle ja kävellä terminaaliin aivan kuten olen kävellyt satoihin muihinkin terminaaleihin matkojeni aikana. Näyttäisin boarding passini kännykästä ja suuntaisin kohti Puolaa.

Turha luulo.

Check-in tehtävä kolme tuntia aikaisemmin

Wizz Airin Turusta lähtevillä lennoilla check-iniä ei voi tehdä lentokentällä, vaan se on pakko tehdä itse netissä ja vähintään kolme tuntia ennen lentoa. Myöhemmin ei enää onnistu. Jos kolmen tunnin aikaraja umpeutuu tai tulee yksinkertaisesti joku unohdus, niin lentokentällä lennolle kirjautuminen maksaa 30 euroa per matkustaja. Itsepalvelukirjautumista ei siis voi lentokentällä tehdä, kuten muilla yhtiöillä.

Turussa tarkastuskortti eli boarding pass on pakko printata

Turusta lentäessä mobiilitarkastuskortti ei kelpaa, vaan mukana on oltava tarkastuskortin printtiversio. Millä vuosikymmenellä elämmekään?

Me huomasimme tämän vaatimuksen tietenkin vasta lentoa edeltävänä iltana, eikä asiasta mielestäni ennen check-iniä ollut edes mainittu missään Wizz Airin viesteissä. Kirjautumisen yhteydessäkin asia oli esitetty niin, että helposti tämä kivikauden aikainen vaatimus olisi voinut jäädä huomaamatta. Koneessa vieressäni istuvilta herroilta tämä vaatimus olikin mennyt täysin ohi: jälleen yksi hyvin käytetty 30 euroa per matkustaja, kun virkailija tulostaa tarkastuskortin lentokentällä.

Minulle ei ollut todellakaan tullut mieleen, että vuonna 2017 mobiilitarkastuskortti ei kelpaisi lennolle mentäessä. Siispä painotan: tee check-in heti kun mahdollista, ja muista tulostaa boarding pass eli tarkastuskortti.

Ota tarkastuskortti vain sovelluksen kautta, älä nettisivuilta

Gdanskista palatessa kelpasi boarding passin mobiiliversio. Senkin kanssa tulee kuitenkin olla varpaillaan: TripAdvisorissa kerrottiin, että Wizz Airin nettisivuilta pdf:nä kännykälle tallennettu tarkastuskortti ei ollut kelvannut ja taas tuli lisämaksua, kun pikkupräntti oli jäänyt lukematta. Sen mukaan boarding pass on otettava Wizz Air -mobiilisovelluksen kautta ja sen jälkeen vielä tallennettava puhelimen Wallet-sovellukseen, josta sitä tulee näyttää lentokenttävirkailijoille.

Käsimatkatavaran lisäksi ei saa olla pientä käsilaukkua

On hienoa, että Wizz Air on lokakuussa 2017 muuttanut matkatavarapolitiikkaansa niin, että matkustamoon saa halvimmillakin lipuilla tuoda normaalikokoisen käsimatkatavaran, siis vaikkapa sellaisen perässä vedettävän pikku-Samsoniten, jonka kanssa itse reissaan. Aiemmin matkustamoon sai tuoda vain pienemmän laukun. Mutta toisin kuin muilla halpalentoyhtiöillä, Wizz Airilla saa matkustamoon tuoda tasan sen yhden matkatavaran. Et siis saa ottaa erikseen perässä vedettävää laukkua ja pientä käsilaukkua. Se on joko tai.

Wizz Airilla laukkuni myös pyydettiin ensimmäistä kertaa ikinä iskemään siihen lokerikkoon, jolla varmistetaan, että laukku ei vain ole senttiäkään yli määräysten. Olalla olevasta pikkulaukusta huomautettiin heti, eli sääntöjen kanssa ollaan ilmeisen tarkkana.

Tyhjässäkin koneessa paikan vaihtaminen on kiellettyä

Ja ettei ihan vielä päästä tästä lisämaksuteemasta eroon, niin neljäs varoituksen sana. Koneessa on numeroidut paikat, mutta ilman lisämaksua omaa paikkaansa ei saa valita. Myös samalla lipulla olevat henkilöt voivat joutua erilleen koneessa. Menomatkalla vieressäni ahtaasti istunut pitkä mies kysyi lentoemännältä, voisiko vaihtaa paikkaa puolityhjässä koneessa. Vastaus oli, että toki, mutta se maksaa sitten 15 euroa.

Henkilökohtainen pyyntöni Wizz Airille: voisitteko tehdä tästä lennolle pääsemisestä ja lentämisestä vielä jollain tavalla vähän hankalampaa? Alkavat Finnairin maksulliset tarjoilut tuntua aika pieneltä murheelta.

Hyviäkin kokemuksia

Wizz Airin mobiilisovellus oli mielestäni todella selkeä ja lennon ostaminen sen kautta erittäin kätevää.  Lennot olivat molempiin suuntiin ajoissa, mennessä jopa vähän etuajassa.

Koneet näyttivät ulkoa tuliteriltä ja ehdin jo innostua, mutta sisältä ne olivat ehkä vähän nukkavieruja, mikä sinänsä tietenkin on melko toisarvoinen seikka.

Menomatkalla henkilökunnan käytös herätti vähän ihmetystä: tervehdittiin puolaksi, ja hyvä että nuoret emot saivat alun turvallisuusohjeet esiteltyä kiherrykselään ja kikattelultaan.

Paluumatkalla henkilökunta oli normaalin asiallista ja ystävällistä.

Lentäisinkö Wizz Airilla uudestaan?

En ole koskaan lentänyt Ryan Airilla, mutta kuvittelisin, että Wizz Air on sen kanssa samaa kastia. Norwegianin kaltaiset yhtiöt ovat luksustasoa näihin puljuihin verrattuna. En enää yhtään ihmettele näitä netissä otsikoilla ”A 10-step guide to fly Wizz Air without losing you mind” pyöriviä tekstejä.

Kyllä Wizz Airilla perille pääsee, mutta yhtiön kanssa asioidessa saa kokenutkin matkailija olla tarkkana. Pari pientä unohdusta tai myöhästymistä, ja pian lippusi on maksanut saman verran kuin vastaava lento normaalilla lentoyhtiöllä, jossa säädön määrä on huomattavasti pienempi. Jos lennät Wizz Airilla, älä oleta mitään, vaan varmista kaikki. Mieluiten kahdesti.

Kunhan pysyy skarppina, on Wizz Air ihan jees vaihtoehto lentää jonnekin (lehmän hermoista ei ole haittaa). Ja enhän olisi itsekään koskaan tullut Gdanskiin lähteneeksi, jos Wizz Air ei olisi tarjonnut tätä äärettömän edullista yhteyttä Turusta.

Paljolta säädöltä voi välttyä, jos ostaa etukäteen Wizz Airin tarjoamia lisäpalveluita. Mutta silloin lipun hinta kohoaa nopeasti jo lähelle muiden lentoyhtiöiden hintatasoa.

Ehkä tuolla minun maksamallani 45 eurolla täytyy olla valmis vähän matkustusmukavuudesta joustamaankin. Vai täytyykö?
Saako asiakas olettaa tai odottaa yhtään mitään, jos maksaa naurettavan pienen summan lentolipuistaan?
Mitä mieltä olette tällaisista halpalentoyhtiöistä?

You Might Also Like

46 Comments

  • Reply sarsa / Pohjoistuuli puhaltaa lauantai, marraskuu 18, 2017 at 17:25

    Wizz Airille sai ainakin vielä viime vuonna tehtyä tsekkauksen monta päivää ennen lennon lähtöä, joten mä olen molemmilla kerroilla tulostanut sekä meno- että paluumatkan paperit kotona valmiiksi. Mä nyt olen muutekin varmistelijan varmistelija, joten mulla on usein paperiversiot mukana, vaikka ilmankin pärjäisi.

    Asioiden erikseen hinnoittelu on suunnattoman ärsyttävää. Toisaalta, jos sillä halvimmalla lipulla pärjää ja ei tapahdu niitä tahattomia unohduksia, niin en koe sitä ongelmana.

    • Reply Meri / Syö Matkusta Rakasta lauantai, marraskuu 18, 2017 at 21:59

      Mä taas joskus jätän check-inin viime minuuteille asti syystä tai toisesta, etenkin yksin lentäessäni. Wizzillä se ei olisi edes mahdollista, kun on tuo kolmen tunnin raja. No, se toisaalta ei ole läheskään yhtä ärsyttävää kuin se, että pitää olla se paperinen tarkastuskortti. Se on mun mielestä uskomatonta, vuosikausiin ei ole millään muilla lentoyhtiöillä alkaa paperien kanssa venkslaamaan.

      Ehkä ärsytyskynnys oli matalalla, kun olen ennen mieltänyt halpalentoyhtiöiksi Norwegianin kaltaiset lentoyhtiöt. Nyt sitten tiedän, millainen todellinen halpalentoyhtiö on.

  • Reply Anne | Metallia Matkassa sunnuntai, marraskuu 19, 2017 at 09:30

    Minuakin ärsytti tuo, että boarding card oli pakko tulostaa paprulle Turusta matkustaessa. Se onkin ollut mielestäni ainut miinus Wizzairin kanssa matkustaessa. Tämä tosin taitaa olla enemmänkin lentoasemasta johtuva ongelma, kuin Wizzairista (luulisin). Muuten kyllä ymmärrän, että chekkaus pitää tehdä etukäteen netissä omatoimisesti. Maksaahan sekin yritykselle, jos pitää olla henkilökuntaa chekkaamassa sisään kentällä.

    Kyseessä on HALPAlentoyhtiö, joten jos hinnat aiotaan pitää alhaalla, myös palveluista karsitaan tai niiden suhteen pitää olla omatoiminen. Mitä tulee tuohon laukkuasiaan, moni näytti sujauttavan pienen käsilaukun lentolaukkuun ennen turvaan menoa, niin ei tullut sanomista siitä. Tosin jos ottaa priority-boardingin, niin silloin saa olla myös pieni käsiveska mukana.

    Mielestäni paikkavaraus on joku maailman turhin lisäpalvelu. Lentoyhtiö voi kuitenkin halutessaan siirtää sinut istumaan sinne, minne on tarvetta. Siinä tapauksessa luulisi saavan varauksesta rahat takaisin, mutta siitä paikasta maksaminen ei aina tarkoita sitä, ettäkö siinä välttämättä pääsisi istumaan. Toki esim. pitkä voisi toivoa paikkaa suuremmalla jalkatilalla tai exit-rivillä, mutta semmoisesta pitää sitten maksaa (ja mielestäni maksu on ihan oikeutettu).

    Finnairilla pääsee myös Gdanskiin. Lento-aika 2 tuntia (melkein tuplasti pidempi kuin Wizzairilla) ja hinta yleensä 180-250 euroa. Jos vaihtoehtona on 45 euron lento Turusta (ja esim. 20 euron menopaluu-junaliput päälle Helsingistä), niin kyllä mukavuuksista on valmis vähän joustamaan :)

    Ryanairilla muuten kannattaa myös ladata niiden mobiilisovellus chekkausta ja boarding cardeja varten, jos sillä joskus matkustat.

    Ennen lähtöä on hyvä käydä lukemassa aina lentoyhtiön sivuilta kysymyspankit, ettei tule yllätyksiä. ;)

    • Reply Meri / Syö Matkusta Rakasta maanantai, marraskuu 20, 2017 at 18:46

      Mähän näitä etukäteen selvittelinkin, mutta menomatkalla jotain matkalaukkuasiaa lukuun ottamatta aika pienessä määrin – en tosiaan arvannut, että lippuja pitäisi tarkastuskorttia esimerkiksi pitäisi tulostaa.

      Ja kyllä toikin aika huvittavaa oli, ettei paikkaa voi vaihtaa lennolla, jos kukaan ei ole niitä lisämaksullisia paikkoja siihen mennessä ostanut. Onhan se nyt tyhmää, että keskivertoa selvästi pidempi mies istuu polvet suussa omalla paikallaan, ja koneen exit-paikat ovat tyhjänä koko lennon ajan. Itse ymmärrän paikkavarausten tärkeyden myös esimerkiksi lentopelkoisille tai muille, jotka syystä tai toisesta haluavat jonkun tietyn paikan tai varmistaa tietyn henkilön vieressä istumisen.

      Mutta vaikka tämä halpalentoyhtiösäätö, johon en selkeästi ollut kuitenkaan oikein asennoitunut, sai ärsytyskynnyksen nousemaan, niin en minä Wizz Airia tai muita halpiksia aio systemaattisesti boikotoida. Tiettyihin kohteisiin, kuten Gdanskiin, hintaero on yleensä niin huomattava, että pieni säätö kannattaa. Mutta jos on yhtään matkatavaroita tai muita lisäpalvelujen tarpeita, mitkä kohottavat lentolipun hintaa, niin esimerkiksi jollain viidenkympin erotuksella en vaihtaisi Finnairia Wizz Airiin. Yhdessä vaiheessa edullisin silmiini osunut hinta Helsingistä Gdanskiin oli 140 euroa.

  • Reply Noora | Kerran poistuin kotoa sunnuntai, marraskuu 19, 2017 at 11:39

    Mä olen lentänyt WizzAirilla kerran tuon Turku-Gdansk -reitin, olisikohan ollut joskus kolme vuotta sitten. Se oli vielä sitä aikaa, kun olin tottunut lentämään Ryanairilla, jolloin tuollaiset ”alkukantaisuudet” kuten itse tulostettavat boarding passit ja laukkujen tarkat rajoitukset eivät haitanneet vaan olivat normipäivää. Ehkä fiilis olisi ollut eri, jos ei noita Rynski-kokemuksia olisi ollut niin paljon takana. Ensimmäiset aikuisiän monista lennoista lensinkin juuri Ryanairilla, joten totuin varsin matalaan tasoon lentomatkustamisen suhteen :D

    Ehkä nyt WizzAirilla matkustaminen tuntuisi tapojensa takia hieman antiikkiselta. Mutta toisaalta, kun takaraivossa on edelleen nuo halpalentoyhtiömuistot, niin ehkä sitä vieläkin osaisi toimia sääntöjen mukaan. Vähän haasteita toi aikanaan tuo laukkupolitiikka. Meidän lennot olivat myös todella halvat, muutaman kympin luokkaa. Ja silloin sillä sai vain sen pienempikokoisen käsimatkatavaran maksutta, normikokoisesta kässärilaukusta olisi jo joutunut pulittamaan niin paljon ekstraa, että lippujen hinta olisi melkein tuplaantunut. Vedin siis viiden päivän reissun Gdanskiin pelkän Kånkenin kanssa. Vähän oli haastetta saada kaikki mahtumaan, mutta selvisin! Ja itse lennoilla kaikki sujui moitteetta, siitä ei mitään valittamista :)

    • Reply Meri / Syö Matkusta Rakasta maanantai, marraskuu 20, 2017 at 18:49

      Turvallinen perille pääsy on tietenkin aina tärkeintä!

      Nuo Wizz Airin matkatavarasäännökset ovat tosiaan juuri vaihtuneet, ja äitini ja siskoni, jotka olivat ostaneet lippunsa minua paljon aiemmin, joutuivat ottamaan matkatavarat mukaan. Heillekin lipun hintaan kuului nimittäin vain se pieni käsilaukku. Itse ostin lippuni onneksi juuri muutoksen jälkeen!

      Kai sitä on tosiaan tottunut niin sujuvaan lentomatkustamiseen nykyään, että sitten pienikin lisäsäätö tuntuu erityisen ärsyttävältä.

  • Reply Pirkko / Meriharakka sunnuntai, marraskuu 19, 2017 at 22:01

    Tuohon, että checkin maksaa erikseen, jos sitä ei ole netissä tehnyt, törmäsimme Air Asialla Kuala Lumpurista lähdettäessä joitakin vuosia sitten. Sitä ennen emme olleet osanneet moista kuvitellakaan.
    Easyjetillä lentäessämme olemme törmänneet tuohon, että laukut oikeasti pitää laittaa siihen kehikkoon ja käsilaukku on laitettava laukun sisään. Itseasiassa, kun oma käsilaukkuni tapaa olla niin pieni, että se tarvittaessa mahtuu lentolaukkuunkin, niin pidän tuota käsimatkatavaroiden oikeasti rajoittamista hyvänä ideana, sillä turhan usein tapaa sellaisia, jotka rohmuavat itselleen koneen sisällä tavaroilleen aivan suhteettomasti tilaa.
    Ensi viikolla meillä on edessä taas uusi lentoyhtiö, Germania Beirutista Arlandaan – saa nähdä sitten minkälainen kokemus se on!

    • Reply Meri / Syö Matkusta Rakasta maanantai, marraskuu 20, 2017 at 18:56

      Germunia? Enpä ole kuullutkaan. Toivottavasti positiivinen kokemus!

      Olen mieltänyt jonkun Norwegianin low cost airlineksi, mutta heillähän hoituu check in lentokentän automaateilla ihan normaalisti. Ei siis tullut minullekaan mieleen, että jossain tällaista mahdollisuutta ei olisi. Tällaisia luuloja sitä kai syntyy, kun ei ole Ryanairilla tai vastaavilla päässyt tarpeeksi lentämään!

      Täytyy myöntää, että mä olen juuri se, joka usein tuo sen perässä vedettävän laukun ja lisäksi isohkon käsilaukun matkustamoon.

  • Reply Terhi/ Fammo matkalla sunnuntai, marraskuu 19, 2017 at 22:12

    Matkustin Wizzairilla kerran viime kesänä. Täytyy myöntää etten minäkään huomannut tuota kolmen tunnin sääntöä, mutta olinkin jo printannut kotona valmiiksi meno- ja paluuliput kun sitä suositeltiin.
    Se laukun sullominen koriin on minusta alentavaa, mutta Ryanilla oli sama systeemi. Tosin lopetin Rynkyllä matkustamisen kun näin miten ihmisiä kohdeltiin lentokentällä. Pakotettiin ahtamaan käsilaukku reppuun ja sullomaan laukkunsa siihen häkkiin niin, että pyörät irtosivat.
    Yleisesti on ikävää, että jokaisella lentoyhtiöllä on poikkeavat käytännöt. Koskaan ei voi olla varma miten tulisi toimia.
    Norwegianin kohdalla muistan kuinka seurueemme 85-vuotiaan olisi täytynyt itse hoitaa lähtöselvitys ja nostaa raskas laukkunsa hihnalle. Miespuolinen nuori virkailija vain tarkkaili vierestä. Vähän inhimillisyyttä! Onneksi tädillä oli kanssamatkustajia.

    • Reply Meri / Syö Matkusta Rakasta maanantai, marraskuu 20, 2017 at 18:59

      Oho, kyllä tuollaisissa tilanteissa tulisi käyttää pelisilmää ja auttaa tarvittaessa. Minäkin peräänkuulutan inhimillisyyttä!

      Minulla ei ole tapana nykyään enää printtailla mitään, kun kaiken on tottunut pitämään kännykässä. Ja olin erittäin yllättynyt, että se ei nyt sitten sopinutkaan.

      Ja laukun mittojen tarkistamisen ymmärrän periaatteessa. Mutta toisaalta: kyllähän nyt minunkin erittäin normaalikokoisesta ja -muotoisesta lentolaukusta virkailijan tulisi nähdä, että ihan normaali ja mittojen mukainen laukku on kyseessä. Joten pientä silmien pyöräyttelyä se aiheutti.

    • Reply Hannu maanantai, huhtikuu 2, 2018 at 10:59

      ”Matkustin Wizzairilla kerran viime kesänä. Täytyy myöntää etten minäkään huomannut tuota kolmen tunnin sääntöä, mutta olinkin jo printannut kotona valmiiksi meno- ja paluuliput kun sitä suositeltiin.”

      Hei. Jos wizziltä ottaa tuon halvimman ”Basic TRAVEL LIGHT” lennon Turku – Gdansk – Turku, niin lähtöselvityksen voi siis tehdä netissä 48h – 3h tuntia ennen lennon lähtöä ja tulostaa menolipun kotona. Mutta onko tuolloin mahdollista tulostaa myös paluuliput valmiiksi kotona, kun reissussa on 3 yötä?

  • Reply Marianne/Heavy Metal Traveler maanantai, marraskuu 20, 2017 at 17:02

    Mekin mietittiin Wizz Airia Gdanskin-matkalle, mutta päädyttiin sitten kuitenkin lentämään Finnairilla, Aikataulut kun olivat silloin sellaiset, että olisimme joutuneet yöpymään Turussa ja siihen se säästö olisikin sitten kaatunut. Ryanairilla olen lentänyt kerran ja se oli ihan OK.

    • Reply Meri / Syö Matkusta Rakasta maanantai, marraskuu 20, 2017 at 19:01

      Meillä oli se etu, että siskoni asuu Turussa, joten olimme siellä yötä. Jos olisi täytynyt olla hotellissa, ei yhteydessä tosiaan olisi ollut mitään järkeä. Mutta muuten kiva, että turkulaisille ja lähistön asukkaille on uusia yhteyksiä sieltä päin Suomea!

  • Reply Emma maanantai, marraskuu 20, 2017 at 19:01

    Niinkuin jo Facebookiinkin kommentoin, niin aivan karmeata säätöä! Air Asiakaan ei oo mitään tähän verrattuna – tai sitten mulla on vaan jotkut vaaleanpunaiset lasit päässä kaiken aasialaisen suhteen :D Mistä ihmeestä mahtaa muuten johtua tuo Annen mainitsema Finnairin reilusti pidempi lentoaika?

    • Reply Meri / Syö Matkusta Rakasta maanantai, marraskuu 20, 2017 at 19:06

      Hmm, joutuisiko Finnair syystä tai toisesta sitten kiertämään jotain lievästi pidempää reittiä? Tai niinhän sen on pakko olla? Tai lentävät pienemmällä koneella?

      Meillä on ensi kuussa Air Asian lentoja edessä, yksi jo ilmoitettiin 7 h ilmoitettua myöhemmin lähteväksi, pientä säätöä, että saatiin muutettua. :-D Mutta mullakin on vaaleanpunaiset lasit Air Asiaa kohtaan. Katsotaan, pysyykö ne päässä!

    • Reply Pertti Karvonen maanantai, marraskuu 20, 2017 at 22:22

      Finnairin (Norran lentämä) lento on potkuriturbiinikoneella (ATR-72), joka liikkuu ”puolet” hitaampi kuin Wizzairin Airbus A320. Tästä johtuu ero lentoajassa.

      • Reply Meri / Syö Matkusta Rakasta torstai, marraskuu 23, 2017 at 08:49

        Kiitos Pertti tiedosta! Arvelinkin, että jostain tällaisesta siinä on kyse. Wizz Airin kone tosiaan oli isompi eikä potkurikone, konetyyppiä en kyllä muista.

  • Reply Katja/historiadeviajes maanantai, marraskuu 20, 2017 at 19:38

    Mää oon jotenki niin tottunut norskin ja rynkyn kannattaja, että uskoisin wizzairinkin menevän sivussa varsinkin jos tuohon hintaan pääsis. :D melkoiselta säädöltä silti kuulostaa!

    • Reply Meri / Syö Matkusta Rakasta torstai, marraskuu 23, 2017 at 08:44

      Mä tykkään Norwegianista, mutta se on kyllä ihan eri tasolla kaikessa Wizz Airin kanssa.

  • Reply Terhi | VAGABONDA maanantai, marraskuu 20, 2017 at 20:20

    Mä lensin keväällä Wizz Airilla Köpiksestä Skopjeen ja takaisin, ja Skopjen päässä kun ei kelvannut mobiiliboardari, niin tiskiltä tulostettiin maksutta paperiversio. Ja näin muistan yhtiön nettisivuiltakin lukeneeni, että niillä kentillä siitä paperista ei mitään veloiteta. Mutta Turussa siis joutuu maksamaan 30 euroa, vaikka appiversio ei siellä käykään? Aikamoista!

    Mainio uudistus, että koneeseen saa nykyään ottaa maksutta isommankin käsimatkatavaran!

    Kirjoitin omasta kokemuksesta blogiin: https://www.vagabondablogi.fi/lentoyhtiokokemus-wizz-air/

    • Reply Meri / Syö Matkusta Rakasta torstai, marraskuu 23, 2017 at 08:48

      Tuo sun postaus ei tullutkaan googlailemalla vastaan aikaisemmin, kiitos siis linkistä. Ja joo, ei ollut mahdollisuutta tulostaa ilmaiseksi. Sitä minäkin olisin nimittäin odottanut!

  • Reply Paula - Viinilaakson viemää tiistai, marraskuu 21, 2017 at 01:19

    No jopas oli edullista! Pitääköhän ensi kesänä käydä katsastamassa Puola. Olen kerran lentänyt RyanAirillä ja olihan se kokemus. Meitä juoksutettiin koneeseen ja koneesta pois kuin lehmiä. Tämä sinun kuvailemasi kuulostaa itse asiassa jopa paremmalta. Meillä on mitattu käsimatkaravaroiden koko jopa KLM:llä. Ei kiva!

  • Reply Johanna / Fin Nomads lauantai, marraskuu 25, 2017 at 11:21

    Me ollaan lennetty paljon halpalentoyhtiöillä joten nuo vaatimukset ja säännöt ei ärsytä, kunhan muistaa tehdä kaiken pikkupränttien mukaisesti. Meillä on myös Wizzairista pelkästään hyviä kokemuksia ja firmalla tuntuu menevän hyvin, kun avaavat koko ajan uusia lentoreittejä varsinkin Itä-Eurooppaan. Tosi varteenotettava vaihtoehto halpoihin reissuihin Euroopassa :)

  • Reply Simo lauantai, marraskuu 25, 2017 at 19:44

    Mä oon monta kertaa miettiny, et tarttusin joskus siihen alle 30e tarjoukseen Turku-Gdansk-Turku, mut junttina perijaatteen miähenä en raaski maksaa junalipuista/bensoista enemmän kuin lentolipuista. :D Gdanski kuitenkin vaikuttaa ihan mielenkiintoselta kaupungilta, joten ratkasin ongelmani suunnittelemalla Itämeren rantoja mukailevaa roadtrippiä ensi vuodelle! :D

    • Reply Meri / Syö Matkusta Rakasta sunnuntai, marraskuu 26, 2017 at 22:45

      Heh, pääkaupunkiseudun suunnilta operoitaessa noi Wizz Airin halvat liput tulee kyllä helposti kalliiksi. Ainakin, jos ei ole Turussa yöpaikkaa jonkun sukulaisen nurkissa.

      Ja hei, onnibussilla pääsee halvimmillaan jollain vitosella Turkuun. ;)

  • Reply Emilia/Matkan varrella lauantai, marraskuu 25, 2017 at 21:38

    Mulla on vähän samanlainen fiilis näistä superhalpalentoyhtiöistä, kauhulla odotan tulevan Aasian reissun Jetstarin ja Air Asian lentoja… :D Wizzairista ei ole kokemusta, mutta lensin kerran Gdanskiin Flyben potkurikoneella. Turbulenssi tuntui kyllä huomattavasti pahemmalta kun ei päästy pilvien yläpuolelle ollenkaan. Onneksi lentoaika on kuitenkin suht lyhyt!

    • Reply Meri / Syö Matkusta Rakasta sunnuntai, marraskuu 26, 2017 at 22:46

      Oho, sepä lensi sitten matalalla.

      Meillä tosiaan myös Air Asia lähiviikkoina. Muistot yhtiöstä on hyvät. Katsotaan, pysyykö ne sellaisina…

  • Reply gdansk tiistai, joulukuu 12, 2017 at 12:29

    Hei! Ostettiin just kaverin kanssa liput Gdanskiin 22€ menopaluu. Kiitos erittäin tärkeistä vinkeistä! Odotukset ei ole järin suuret 11€ lentoihin ;)

    • Reply Meri / Syö Matkusta Rakasta perjantai, joulukuu 15, 2017 at 05:14

      No apua, noi on jo niin halvat että kunhan perille pääsette niin millään muulla ei kyllä ole väliä! :D

  • Reply Cee sunnuntai, joulukuu 24, 2017 at 22:49

    Hei,

    Itse lennän Wizzillä kaikki mahdolliset lennot, viimeisen vuoden aikana esim. Turku-Gdańsk, Budapest-Podgorica, Budapest-Skavsta jne. Gdańskissa olen käynyt Turusta Wizzillä sekä yksin & perheen kanssa yli 30 kertaa. Halvimmillaan lennot ovat olleet alta kympin per suunta (viimeksi marraskuun puolivälissä).

    Turussa kentälle pääsee helposti bussilla. Esim. junat kulkee, joten yöpymisellekään ei ole ollut tarvetta. Turussa kentällä touhu on mutkatonta ja Gdańskissa ollaan reilussa tunnissa. Koska lennot lähtevät terminaalin alakerrasta, mitään ylimääräistä shoppailua tms. ei ole tarjolla, mutta itse en mitään kaipaakaan. Toimii meille.

    Toki ohjeet kannattaa lukea & päivitykset niihin (esim. tuo muuttunut käsimatkatavarasääntö & milloin voi boardingin tehdä). Olen lennellyt myös muilla halppiksilla (esim. Rynkky) ja kyllähän niissäkin rokotetaan heti, jos et ole perillä säännöistä. Mielestäni Wizzin buukkaaminen on helppoa ja suoraviivaista. Hintaan ei tupsahda yllärinä mitään lisiä vaan kaikki on buukatessa näkösällä.

    Täytyypä kysästä Turussa seuraavalla kerralla, miksi pitää olla printti. Gdańskin päässähän tosiaan kelpaa mobiilipassi (en ole käyttänyt wallet-toimintoa). Usein tulee myös päivitettyä varausta Gdańskissa, kun matkatavaramäärä on kasvanut 😉 (kyllä, meille löytyy myös ostoksia) ja kaikki on hoitunut aina hyvin.

    T. Cee

    • Reply Meri / Syö Matkusta Rakasta tiistai, joulukuu 26, 2017 at 14:59

      Wizzillä on omat kannattajansa! Vaikka omaan makuun homma oli vähän turhan säätöä, niin en missään nimessä kiellä sitä, että tällaisille edullisille yhteyksille on taatusti kysyntää.

      Turun bussiyhteys kentälle on tosiaan näppärä. Mutta koen kyllä itse hiukan hankalaksi (ainakin lyhyen loman ollessa kyseessä) sen, että pitäisi ensin Helsingistä raahautua junalla Turkuun ja siitä vielä Turun lentokentälle. Mutta onhan paljon ihmisiä, joille Turun lentokenttä on Helsingin kenttää lähempänä, joten hyvä ainakin heille!

      Siitä olen kyllä samaa mieltä, että itse lentolipun ostaminen sovelluksen kautta oli tosi näppärää ja selkeää, pari minuuttia ja homma oli hoidettu.Ja minuakin jäi kiinnostamaan, miksei Turussa mobiililippu kelvannut.

      Kiva kun jätit kommenttia, aina avartavaa kuulla muitakin mielipiteitä näistä asioista!

  • Reply Milla sunnuntai, tammikuu 14, 2018 at 16:35

    Se paperilippusäätö johtuu tosiaan ihan Turun lentokentästä, eikä sillä ole mitään tekemistä Wizzin kanssa. Itse lensin Wizzillä Turusta Gdanskiin ja takaisin viime kesänä, ja Gdanskin kentällä toimi ihan normaalisti se, että lippu oli puhelimessa. Turun lentokentälle ei vaan ilmeisesti ole vielä asennettua tarvittavaa laitteistoa, että mobiililippuja voisi käyttää.

    En tiedä johtuuko se siitä, että itse reissaan yleensä vain n. 1-2 kertaa vuodessa vai mistä, mutta itse en ainakaan kokenut Wizziä mitenkään hankalaksi. Itelle tuli lähinnä mieleen ootko jaksanut tutustua ohjeisiin yhtään vaan painanut vaan tukka putkella menemään, sillä kyllä mulle selvisi matkalaukkujen maksimi koot, check-in ajat ym. todella helposti. :D Ja itsehän vaihdon paluumatkalla paikkaa, eikä multa siitä kyllä mitään veloitettu. :D

    Meillä siis kaikki meni tosi jouhevasti hyvin, kun oltiin tutustuttu ohjeisiin etukäteen. Ei mitään valittamista ja itse ainakin suosittelen jatkossakin Wizziä kaikille. :)

    • Reply Meri / Syö Matkusta Rakasta sunnuntai, tammikuu 14, 2018 at 17:29

      Vaikka olisikin lentokentästä johtuvaa, niin minusta on silti tällaisessa tilanteessa outoa veloittaa 30 euroa per tulostettu lippu matkustajalta, vaikka halpiksesta puhutaankin. Jos mobiililipun käyttö olisi mahdollista, niin ymmärtäisin tuon lisäveloituksen.

      Olen tähän mennessä lähtenyt siitä oletuksesta, ettei lentomatkalla lähtiessä tarvitsisi ihan kamalasti käyttää aikaa kaikkien sääntöjen lukemiseen… Mutta kuten todettu, tämä olikin ensimmäinen matkani tällaisella todellisella halpalentoyhtiöllä. Kyllähän Wizz Airilla tämän matkan lensi, mutta ei se tule jatkossa olemaan ensisijainen vaihtoehtoni. Yksinkertaisesti liikaa säätöä ja juurikin tuota ohjeiden lukemista. Jatkossa olen vähäsen valmis maksamaankin siitä, että voin vain ostaa lipun ja kävellä koneeseen turhia stressaamatta.

  • Reply Nimetön sunnuntai, helmikuu 25, 2018 at 12:11

    Niin minkä kokoisen (tarkat mitat) käsimatkatavaran nyt sitten oikein voi ottaa lisämaksutta mukaan Turku – Gdansk lennolle matkustamoon? Kiitos asiallisista vastauksista!

    • Reply Meri / Syö Matkusta Rakasta keskiviikko, maaliskuu 7, 2018 at 13:31

      Kannattaa tarkistaa lentoyhtiön sivuilta! :) Sieltä saa varmimman tiedon, siis niin varman, kuin se tällaisilla yhtiöillä nyt voi olla…

  • Reply Cee lauantai, maaliskuu 3, 2018 at 11:05

    Terkut Turun lentoasemalta!

    Palaan tähän vanhaan asiaan koskien paperisia lippuja Turun päässä. Juuri tarkistin asian virkailjalta, joka totesi ykskantaan: Turussakin käy muös sähköinen lippu. Mun mielestä nettisivulla kyllä lukee edelleen printti (nooh, en ole 100% varma). Tästä myös kommentoin virkailijalle 😀

    Maksuttoman käsimatkatavaran koko on tällä hetkellä 55x40x23 (max 10kg).

    T. Cee

    • Reply Meri / Syö Matkusta Rakasta keskiviikko, maaliskuu 7, 2018 at 13:34

      Kiitos Cee asiaan palaamisesta. Netissä tosiaan meidänkin reissun aikana luki, että vain printti kelpaa. Ja jotkut olivat joutuneet lisämaksua maksamaan, kun ei printtilippua ollut mukana. Todella ristiriitaista tietoa… Mutta hyvä jos on noin, kuin sanoit.

      Ja kiitos noista matkavaramitoistakin! Hyvää matkaa, ellei se ole jo takana päin. :)

  • Reply Ansku60 lauantai, maaliskuu 24, 2018 at 11:37

    Kiitos tästä jutusta ja avartavista kommenteista. Itse tosiaan vasta ekaa kertaa Gdanskiin menossa, vaikka Turussa asunkin. Ensimmäisen kerran myös ostin itse matkan Travellinkin kautta ja jännitin meneekö kaikki nappiin. Menihän se, onneksi.
    Latasin kännykkään Travellinkin appsin ja huomasin että sieltä sitten voi ne tarkistusliput tilata, tulee ilmeisesti samalla myös sähköpostiin? Mä olen niin kokematon näissä omatoimimatkoissa että kaikkea pitää kysyä ja ihmetellä. Tulostin jo kaiken mahdollisen, mitä tilaushetkellä tuli spostiin. Itse toimisin mieluiten vain kännyn kanssa, mutta ehkä kuitenkin varuiksi otan paperinipun mukaan.

    • Reply Meri / Syö Matkusta Rakasta sunnuntai, maaliskuu 25, 2018 at 19:37

      En osaa tuosta Travellinkin sovelluksesta valitettavasti sanoa mitään… Mutta suosittelisin varalta kyllä printtaamaan kaiken mahdollisen! Ihan jo siitäkin syystä, että tulee jotain ongelmia kännykän kanssa tai kiire etsiä jotain tietoa, niin siitä paperinivaskasta tieto löytyy yleensä nopeammin.

      Ja omatoimimatkailua oppii vain, noh, matkailemalla! Joten hienoa, että olet lähdössä. Kaikki menee varmasti hyvin! :)

  • Reply Anne keskiviikko, maaliskuu 28, 2018 at 13:00

    Kiitos vinkeistä!! Näillä pääsiäismatka helpottui huomattavasti :)

  • Reply Hannu lauantai, toukokuu 5, 2018 at 00:12

    Oltiin vaimon kanssa Gdanskissa huhtikuun lopulla. Otimme wizz airilta halvimman hintaluokan liput, tai siis vaimo osti lennot + hotellin ebookersin kautta. 48h ennen lennon Turusta lähtevää lentoa aukesi check in netissä, mikä oli todella helppo tehdä. Käytännössä vain annoit varauksesi numeron ja nimesi ja sen jälkeen painoit vain pari kertaa ok nappia. Ja samalla sai myös tehtyä paluu lennon check in ja tulostaa paperille boarding cardit molempiin suuntiin (olimme kohteessa 3 yötä). Se ainoastaan ihmetytti että molempien makustajien oli tehtävä check in erikseen. Luulin niiden hoituvan vaimoni eli matkan varanneen henkilön kautta.

    Turun päässä portti no. 22 sijaitsi lentokentän alakerrassa, siis ei yläkerrassa mistä kaikki muut lennot lähtevät. Lento nousi ilmaan n. kello 15.10 ja tuo portti no. 22 aukesi jo kello 13.30 tienoilla. Se oli sinänsä näppärä että huoneen ovella katsottiin jo passit ja boardin card. Sen jälkeen oli turvatarkastus rennolla fiiliksellä jonka jälkeen siirtyminen odotusaulaan.

    Nyt huhtikuussa oli odotustilaan avattu baaritiski, jota myyjä tyttö sanoi kokeiluksi. Kello 14.40 tienoilla kuulutettiin että boardin on alkanut. Se oli sitten sellaista vasikan kirmausta koneelle. Näemmä kun wizz airilta ottaa tämän halvimman lennon, niin istumapaikat ovat sitten eri puolilta konetta. Mutta eiköhän sitä 14v parisuhteella voi reilun tunnin lentomatkan istua hetken erillään. Vielä koneeseen noustessa lentoemäntä halusi vilkaista lentolippua.

    Gdanskin kentältä oli tarkoitus mennä bussilla keskustaan, mutta kun seuraavaan bussiin olisi mennyt aikaa noin 25 min otimme taksin. Nappasimme kentän edessä olevasta ”Neptun taxin” rivistä auton. Yllätykseksi noin 40 vuotias kuski puhuikin ihan kohtuullista ”ralli englantia”. Kyyti vanhaan kaupunkiin maksoi mittarin mukaan 55 slotya. Annoimme kuskille 100 slotya josta hän antoi 40 slotya takaisin, eli Gdanskissa näemmä ottavat juomarahan tuossa tilanteessa itse itseelleen. Mikä oli meille ihan ok.

    Hotellimme oli hotelli Puro, mikä sijaitsee sen maailman pyörän vieressä. Hotelli oli vain pari vuotta vanha ja siten hyvässä kunnossa. Huoneen kaikkia toimintoja ohjattiin huoneessa olevan tablet tietokoneen kautta (valot, ilmastointi, tv, juoman ja ruuan tilaus huoneeseen, siivous luvan antaminen jne..) Eli jos pelkäät teknologiaa, niin kannattaa valita joku muu hotelli. Otimme lisä hintaan aamupalan, mikä oli ihan hyvä päätös. Aamupala oli normaalia parempi. Ainoa miinus hotellissa oli se, että kun ostimme vain perushuoneen, niin sen ikkunat olivatkin hotellin sisäpihalle päin. Ja meidän tuurilla huoneemme oli 1/8 kerroksessa ja suoraan respan yläpuolella. Onneksi ikkunassa oli rullaverho. Muuten kaikki touhumme oli näkynyt suoraan respaan ja hotelliin sissän astuville asukkaille.

    Niin olimme ekaa kertaa Gdanskissa. Sanottakoon että 3 yötä kohteessa on ihan sopivan pituinen aika, tai korkeintaan 4 yötä. Olin todella yllättynyt, että viikonloppuna kaupunki oli jo täynnä turisteja (saksalaisia, brittejä ja ruotsalaisia) vaikka oli vasta huhtikuun loppu.

    Pyörimme vanhassa kaupungissa, kävimme II maailman sodan museossa toisena päivänä (minun toiveesta) ja viimeisenä päivänä Galerya Baltica ostoskeskuksessa (vaimon toiveesta). Tuo II maailman sodan museo on käymisen arvoinen paikka. Ja siitä olisi saanut varmaan enneänkin irti mikäi englannin kielen taito olisi parempi kuin lukion pitkästä B kirjoittaneella on. Olimme museossa n. 3h ja siinä kyllä jo alkoi pää ja paikat puutua. Gallyria Baltikaan menimme ratikkalla eli ”Tramilla”. Nousimme kyytiin Gdanskin pää rautatieaseman pysäkiltä ja hyppäsimme linjaan no. 12. Sinne olisi kai mennyt pari muutakin linjaa. Liput ostimme pysäkillä olleesta automaatista. Lippu jolla sai matkustaa yhden matkan yhdellä linjalla maksoi muistaakseni 3,2 slotya ja tunnin lippu jolla olisi voinut vaihtaa ratikkaa maksoi 3,8 slotya aikuiselta. Lippu piti leimata ratikkan sisällä olevaan leimakoneeseen. Linja 12 tuntui olevan aika suosittu ja täynnä ihmisiä, joten leima koneen luokse pääseminen vaati hieman tönimistä. Ilmeisesti paikalliset matkustavat kuukausikorteilla. Meidän kohdalle ei parin Trami matkan aikan sattunut lipun tarkastajaa, mutta tarkastajia lienee aika monta. Se minulle jäi kyllä auki, voiko 1h trami pysäkiltä ostetulla lipulla matkustaa myös paikallis bussilla?

    Gdanskin hinta taso. Niin itse pidin mielessä että 4 slotya on noin 1e. Iso olut terasseilla vanhassa kaupungissa maksoi yleisesti 10 slotya eli 2,5e. Lähellä hotellia oli pari pientä kauppaa. Niissä 0,5 l paikalliset oluet maksoivat noin 1,5 – 3 slotya. Kolme eri kertaa kävimme ulkona syömässä. Hamppari ateria ravintolassa (Hamppari + perunat) maksoi 20 – 26 slotya ateriasta riippuen. Enkä siis tarkoita mitä pikaruoka paikkaa. Voisi siis sanoa että ravintoista saa ruuan noin 40-50% Suomen hinnoista. Viimeisenä päivänä söimme vanhassa kaupungissa olevassa uuni peruna ravintolassa ”Bar Bod Byba” josta vaimo oli lukenut ennen reissua netistä. Tänne meidän piti jo toisena ilta tulla, mutta tuolloin su illasta ravintola oli aivan täynnä. Tätä paikkaa voin lämpimästi suositella.

    Itse matka 2 henkilöltä (Turku – Gdansk – Turku + 3 yötä hotelissa **** tähden hotellissa aamupaloilla) maksoi n. 475e. Matka ostettiin ebookersin kautta n. 3 viikkoa ennen reissua. Itse kohteesa paloi rahaa 2 henkilöltä n. 300 – 350e 3 päivän aikana (ruuat, 2 x taksimatkaa, muutama Trami lippu, tuliaisia, vaimolla muutama vaate, useita terassi oluita, 3 eri ruokailua ulkona, museo käynti ja kotiin lähtiessä tax freesta wisky pullo ja 2 tupakka kartonkia).

    Kyllä varmaan tulee toistekkin käytyä. Nyt kun kaupunki on jo vähän tuttu ja Turussa asuvalle lennot Turusta on varsin näppärät.

  • Reply Taina tiistai, kesäkuu 5, 2018 at 21:18

    Mihin otetaan yhteyttä, kun haluaa varatavierekkäiset paikat? Olen aina sanonut, etten ikinä mene koneeseen, mutta nyt haluaisin. Vieressä vaan oltava tuttu ihminen. Bookingin kautta ajattelin varata liput ja hotellin.

    • Reply Maija maanantai, kesäkuu 18, 2018 at 14:25

      Kun varaat lentoa netistä, voit ennen maksamista valita haluatko maksaa paikkojen varaamisesta. Saat itse varata paikat koneen paikkakartasta ja näet siitä myös suoraan paikan hinnan. Meillä hinta oli 5 euroa/paikka. Matkustan lapsen kanssa ja halusin vierekkäiset paikat.

    Leave a Reply