Lentoyhtiöt: Montenegro Airlines & Air Serbia

torstai, maaliskuu 9, 2017

En ole mikään ilmailuekspertti. Tykkään silti lukea lentämiseen ja lentoyhtiöihin liittyviä kokemuksia ja blogipostauksia ja siksi kirjoittaa niitä välillä itsekin. Etenkin kiinalaiset lentoyhtiöt ovat tuntuneet kiinnostaneen teitä lukijoita. Oletko jo lukenut tämän blogikirjoitukseni Kiinassa lentämisen turvallisuudesta?

Tänne Serbiaan lähtiessäni minä valitsin menopaluulennot tarkoituksella niin, ettei tarvitsisi joutua Air Serbian kuljetettavaksi, vaan lentoyhtiöinä ovat saksalaisjätti Lufthansa ja vähän tuntemattomampi Air Dolomiti. (London and beyond -blogissa on kirjoitettu Air Dolomiti -kokemuksia täällä.)

Pari viikkoa sitten kävi kuitenkin kutsu Montenegroon. Sinne mentiin lentäen, eikä siinä paljon alettu lentoyhtiöitä itse valitsemaan. Pääsin siis matkustamaan kaksi lyhyttä lentomatkaa Serbian ja Montenegron välillä, toisen Montenegro Airlinesilla ja toisen Air Serbialla.

Montenegro Air

Kurkistus Montenegro Airin nettisivuille ei lupaa hyvää, ja lentopelkoisten kannattaa varata lentonsa jonkun nettimatkatoimiston kautta. Sivut  nimittäin näyttävät siltä, että olivat varmaan ensimmäisiä maailmassa koodattuja internetsivuja. Ei ihan se kaikista raikkain tuo harmaa look. Tulee heti mieleen, että jos niin vähäpätöiseen asiaan kuin nettisivuihin ei osata tai haluta tuon enempää panostaa, niin mikä on lentokaluston ja henkilökunnan tila?

Montenegro Airlines on tietenkin Montenegron kansallinen lentoyhtiö. Se perustettiin aikana, jolloin Montenegro oli vielä osa Jugoslaviaa. Tällä hetkellä se lentää 17 kohteeseen, joihin kuuluvat muun muassa Tanska, Saksa ja tietenkin Serbia. Aivan ilman taloudellisia vaikeuksia Montenegro Airlines ei ole selvinnyt, ja ympäri nettiä on heitelty kaikenlaisia väitteitä yhtiön turvallisuuspuutteista. Mitään kovin virallista tietoa en sellaisesta löytänyt. Kalustoa sillä on vain viiden koneen verran: kolme Embraeria ja kaksi Fokkeria.

Oma kokemukseni sitten? Kyseessä oli alle tunnin lento Serbian Belgradista Montenegron Podgoricaan.

Kone ei varsinaisesti uutuuttaan kiillellyt, mutta ei kuitenkaan ollut kaikkein nahistuneinkaan. Palvelu oli perus ystävällistä ja kahvia ehdittiin tarjoilla.

Mielenkiintoinen ilmestys oli Montenegro Airlinesin inflight-lehti, jonka nimi oli ironisesti Luxury. Lehdessä ei ollut kyllä siitä luxurysta tietoakaan.

IMG_0438

Lehden sisältö näytti siltä, että joku tokaluokkainen on välitunnilla päästetty ensimmäistä kertaa kirjoittamaan Word-dokumenttia ja lopputulos on sitten painettu lehteen. Omituinen, suttuisen näköinen lehti, josta ei paljon iloa ollut.  Kirjoituksissa ei oltu edes tasattu tekstirivejä ja se sai kaiken näyttämään todella epäammattimaiselta. Joltain Jugoslavian sodasta selvinneeltä pamfletilta, joka on syystä tai toisesta päätynyt Podgrorican lennon istuinlokeroon.

Muutoin lyhyt kokemus ja ihan OK sellaisenaan. Ei hyvää eikä huonoa sanottavaa. Vähän epämääräinen olo toiminnasta jotenkin jäi (pinttyneitä ennakkoluulojani?), joten en hingu Montenegro Airlinesin kyytiin uudestaan, mutta saatan sillä tarpeen vaatiessa matkustaa. Tosin harkitsen silloin vielä varmuuden vuoksi kahteen kertaan.

Air Serbia

Air Serbia on Serbian kansallinen lentoyhtiö. Vuoteen 2013 asti se tunnettiin Jat Airwaysina, joka oli Jugoslavian lentoyhtiö. Herättää luottamusta, Jugoslaviassa kun asiat muutenkin toimivat niin mallikkaasti. No kunhan panettelen, eivät Jat Airwaysin turvallisuustilastot ainakaan kovin huonolta näytä. Tosin en tiedä, missä määrin yhtiö tuolla nimellä ylipäänsä lensi lentoja – ei nyt varmaan ihan sitä määrää, mitä joku Lufthansa tai Finnair.

Vuonna 2013 ei muuttunut pelkästään Jat Airwaysin nimi. Silloin Arabiemiirikuntien ”luksusyhtiö” Etihad Airways osti lähes puolet Air Serbiasta ja otti yhtiön johtonsa alle. Todennäköisesti tämän ansiosta Air Serbia pystyi vuonna 2016 aloittamaan suorat lennot Belgradista New Yorkiin Etihadin osittain omistamalta Jet Airwaysilta leasatulla Airbus A330-200:lla.

Tämä on Länsi-Balkanin ainoa suora yhteys Pohjois-Amerikkaan, eli hyvä kilpailuvaltti Air Serbialle.

IMG_0436

Oma kokemukseni Air Serbiasta oli jokseenkin miinuksen puolella, johtuen vanhan oloisesta koneen röppänästä, jolla meidät lennätettiin Podgoricasta Belgradiin. Ikinä en ole ollut niin kovaäänisessä koneessa. Kun lentokone lähti rullaamaan kiitoradalla, oli melu aivan mieletön. En pystynyt kuulemaan  edes vierustoverini puhetta.

Nousun aikana melu vain kasvoi ja minä jo mietin, onko tämä nyt ihan normaalia. Aika paljon olen lentänyt, enkä ikinä ole ollut niin korvia huumaavassa moottorinmelussa kuin tuolla lennolla. Siellä ei oikeasti kuullut yhtään mitään sen kamalan mylvinnän yli.

Kone oli pieni potkurikone. Tietääkö joku, onko jossain konetyypissä tuollainen lähes sietämätöm melu todellakin normaalia?

Lyhyellä lennolla tarjoiltiin kahvia ja jokin pieni pullan tapainen ja perille päästiin ihan ehjänä, joten suuret linjat Air Serbialla olivat kuitenkin kunnossa.

Lentäisinkö uudestaan?

Koska epäreiluuden nimissä johtopäätöksiä on suotava tehdä puutteellisistakin kokemuksista, niin ei nämä Balkanin lentoyhtiöt nyt ihan täysin vakuuttaneet. Vaikka lentäisin molemmilla paremman puutteessa uudestaankin. Vaikeahan se on tietenkin tuollaisilla tunnin lennoilla mitään älytöntä vaikutusta tehdä, mutta… Jos tulee epämääräinen olo niin tulee epämääräinen olo.

Ovatko nämä tuttuja lentoyhtiöitä teille?

Ja ps. laittakaahan reissuinspiraatiota tarjoileva Instagram seurantaan täältä.

You Might Also Like

6 Comments

  • Reply Pirkko / Meriharakka maanantai, maaliskuu 13, 2017 at 22:36

    Lensimme taannoin Belgradista Skopjeen – ettei olisi ollut Air Serbia tai jokin muu pieni paikallinen yhtiö. Ei hohdokas, mutta vei perille. Hahmotelmissa olisi kiertää Podgorica, Sarajevo ja Zagreb, Balkanin meiltä vielä puuttuvia pääkaupunkeja ja voi hyvinkin olla, että jos niihin päätyy lentämään, niin joku tällainen yhtiö se olisi.

    • Reply Meri / Syö Matkusta Rakasta keskiviikko, maaliskuu 22, 2017 at 15:13

      Sarajevoon erityissuositus, siinä kaupungissa on sitä jotain! Paikallisilla yhtiöillä on melko edullista lennellä näitä välejä.

  • Reply Anne | Metallia Matkassa tiistai, maaliskuu 14, 2017 at 19:57

    En ole näillä lentoyhtiöillä lentänyt, mutta pienillä potkurikoneilla Gdansk – Helsinki -väliä kylläkin. Käytän lennolla korvatulppia, koska järjestelmä arpoo aina istumapaikan potkurin vierestä. Välillä mekkala voi olla aika kovakin, mutta kyllä siinä vielä nyt jotenkin ajatuksensa kuulee. Jos Air Serbialla oli koneen potkureissa sitten vaan vähän jotain vikaa… :D

  • Reply Reissaaja1 perjantai, maaliskuu 17, 2017 at 08:40

    Vähänkö nauratti tuo tekstisi: ”olivat varmaan ensimmäisiä maailmassa koodattuja internetsivuja.” Useat Balkanin maan nettisivut nimittäin näyttävät juuri tuolta.
    Olen matkustanut pari kertaa pienillä potkurikoneilla ja molemmilla kerroilla meteli on ollut melkoinen. Luulen, että se on noiden koneiden vakio-ominaisuus.

    • Reply Meri / Syö Matkusta Rakasta keskiviikko, maaliskuu 22, 2017 at 15:18

      Mutta mäkin oon mennyt potkurikoneilla aiemminkin, eikä melu ole koskaan ollut tätä tasoa! No, kaipa niitäkin on erilaisia. Mä olen tietoisesti vältellyt asioiden hoitamista paikallisten nettisivujen kautta. :D

    Vastaa käyttäjälle Meri / Syö Matkusta Rakasta Cancel Reply