Rikas, epäaito ja kaikin puolin väärä

sunnuntai, maaliskuu 6, 2016

Mene kysymään kiinalaiselta, onko Shanghai aitoa Kiinaa. Vastaukseksi saat luultavasti todella hämmentyneen miksi-länkkäri-kyselee-tyhmiä -ilmeen.

Mene kysymään länsimaalaiselta, onko Shanghai aitoa Kiinaa. Vastaukseksi saat usein, että ei. Shanghai on kaukana aidosta. Shanghaihan on todellinen epäaitouden perikuva. Koska se aito oikea Kiinahan on siellä, missä on köyhää ja vanhoja rakennuksia, missä kukaan ei osaa puhua sanaakaan englantia ja missä vanhojen punaisten rakennusten räystäät kurkottelevat taivasta kohti ja länsimaalainen ihminen on vain kylillä kiertävä huhu, jollaista kukaan ei vielä omin silmin ole nähnyt.

IMG_2292

Mä kuulin niin jumalattoman monta kertaa Kiinassa asuessani milloin keneltäkin, että enhän mä mitään tiedä oikeasta Kiinasta, koska mä asun vain Shanghaissa. Se mystinen oikea Kiina on jossain ihan muualla. Pekingissä? No ei sielläkään, kun sielläkin ne vanhat hutongit raivataan pilvenpiirtäjien tieltä pois. Turisteja riittää molemmissa kaupungeissa. Ja rahaa, hyi. Mitä sillä on väliä, että siellä asuu myös 20 miljoonaa paikallista eläen normaalia elämäänsä?

IMG_2355

Shanghaissahan asuu Kiinan varakkaimpia ihmisiä, eivätkä kaikki kiinalaiset ole varakkaita. Pilvenpiirtäjiä on rakennettu oikein urakalla. Joka seitsemästoista vastaantulija osaa sanoa kaksi lausetta englanniksi. Vanhoja rakennuksia on aika vähän enää jäljellä, ja ne loputkin räjäytellään uusien tieltä. Ihmiset näyttävät melkein eurooppalaisilta muodikkaine vaatteineen ja uusimpine kännyköineen ja tekevät ruokaostoksensa Tescossa tai Walmartissa.

Mutta eihän Kiinassa tuollaista saa olla! Kiinassa pitää kykkiä puhvelin kanssa riisipellolla, tai asua maalaiskylässä vuoristossa, tai harrastaa taijita jossain niistä Kiinan miljoonakaupungeista, joista me Suomessa emme ole ikinä kuulleetkaan. Sillä siellä on sitä AITOA Kiinaa. Niin kauan kuin siellä ei ole rahaa, turisteja, eikä mitään länsimaista, se on AITOA. Suutari pysykööt lestissään ja kiinalaiset kiinalaisina.

IMG_3458

Shanghai on täysin erilainen kuin suurin osa muusta Kiinasta, minä tiedän. Erilainen. Ei epäaidompi, tai vähemmän kiinalainen, vaan erilainen. Vauraampi, modernimpi ja helpompi. Mutta kiinalainen yhtä kaikki. Vai mekö sen määrittelemme, mikä on kiinalaista ja mikä ei?

En minäkään sano, että Esplanadi ei ole aitoa Suomea, vaikka se on suunnilleen ainoa paikka tässä maassa, jossa voit kuvitella käveleväsi jossain Keski-Euroopan kaupungeista. No ainakin kesäisin, ja hyvällä mielikuvituksella.

Kunpa olisin oikeasti kysynyt Shanghaissa kiinalaisilta, että miltä tuntuu elää näin epäaidossa paikassa. Luulen, että ne 25 miljoonaa tyyppiä on kotikaupungistaan vähän toista mieltä.

Tämä kirjoitus on kirjoitettu kiihtyneessä mielen(säpahoittaja)tilassa kirjoittajan inspiroiduttua Tripsterin kirjoituksesta ”Onko tämä sinulle tarpeeksi aitoa?” ja kyllästyttyä kuulemaan, että se oikea Kiina odottaa jossain Shanghain rajojen ulkopuolella. 

You Might Also Like

54 Comments

  • Reply Katja sunnuntai, maaliskuu 6, 2016 at 11:47

    Osu ja upposi! :D

    Mun täytyy häpeäkseni tunnustaa, että käydessäni Pekingissä ja Shanghaissa en kokenut käyneeni Kiinassa. Tämä oli siis oikeanlainen sivallus/herätys joka pisti omatkin ajatukset uusiksi! Aika järkyttävää huomata kuinka eurosentrismi jyllää näinkin vahvasti omissa ajatuksissa vaikka on opiskellut kyseisestä aihetta jolloin luulisi _tiedostavan_ vähän enemmän. Hyvä kirjoitus!

    • Reply Meri / Syö Matkusta Rakasta sunnuntai, maaliskuu 6, 2016 at 11:58

      Kiitos! :) Ja joo, kyllähän mä ymmärrän sen, miksi jotkut ajattelevat, etteivät noi kaupungit ole oikeaa Kiinaa. Koska ne on niin erilaisia kuin varmaan 90% muusta Kiinasta. Mutta mulla on joka kerta särähtänyt korvaan todella pahasti, kun joku käyttää esimerkiksi sanaa epäaito. Tiedän, että monille se epäaitous tulee noista mun postauksessa mainitsemista asioista, siis esimerkiksi siitä, että Shanghaissahan nyt vaan haisee raha todella paljon. Mutta miksi se tekisi paikasta epäaidomman? Mun mielestä ei tee. Ehkä se tekee siitä jonkun mielestä kolkomman tai jotain joidenkin silmään. Mutta kyllä se ihan aitoa Kiinaa kuitenkin on! Mulla ei tullut ikinä tunnetta, että en olisi nähnyt aitoa Kiinaa tuolla asuessani.

  • Reply Virpi /Täynnä tie on tarinoita sunnuntai, maaliskuu 6, 2016 at 12:01

    Hauska! Niin, monesti ne omat mielikuvat jostain ovat niin voimakkaita, että ajavat sen todellisuuden ohi, että samassa maassa voi olla ihan erilaista riippuen siitä missä päin maata sattuu olemaan. :D

    • Reply Meri / Syö Matkusta Rakasta sunnuntai, maaliskuu 6, 2016 at 12:13

      Niinpä! Ei kiinalaisia kehitys tunnu haittavan, ja kuten tuossa Tripsterinkin postauksessa mainittiin, niin esimerkiksi Pekingissä vanhojen hutongien purkamista vaikuttavat vastustavan äänekkäimmin ulkomaalaiset.

  • Reply Maarit Johanna sunnuntai, maaliskuu 6, 2016 at 12:41

    Esplanadi-vertaus oli kyllä hyvä!
    Hassua, mutta kyllä olen sortunut tähän Suomessakin. Ulkomailla kun tapaa turisteja, jotka innoissaan kertoo käyneensä Suomessa, Helsingissä, mie pyörittelen silmiäni. ”Ei se ole oikeaa Suomea.”
    Shanghai olis mielenkiintoinen käydä. Luin sinne sijoittuvan kirjan, joka kuvaili juuri tuota muutosvaihetta kun Shanghaista tuli moderni ja länsimainen.

    • Reply Meri / Syö Matkusta Rakasta sunnuntai, maaliskuu 6, 2016 at 12:56

      Oi, mikä kirja? Mullakin on kirja nimeltä Shanghain tytöt kesken. Ja eipäs siellä yhtään pyöritellä silmiä Helsinki-turisteille! ;)

  • Reply sarsa / Pohjoistuuli puhaltaa sunnuntai, maaliskuu 6, 2016 at 12:58

    Mikähän sitten on sitä aitoa Suomea? Pääkaupunkiseutu? Häme, jossa on Hämäläisen ollut jo ammoisista ajoista. Pohjanmaan Lakeuden? Itäisen vaaramaisemat vai se Kilpisjärven Lappi? Eiköhän kaikki ole tämän päivän aitoa Suomenmaa, vain erilaisia. Uskon näin olevan myös Kiinassa, kaikki mitä siellä on nyt on sitä tämänpäivän Kiinaa. Ja onneksi ei missään olla jääty kivikaudelle 😀

  • Reply Meidän matkassa / Monna sunnuntai, maaliskuu 6, 2016 at 13:03

    Mä niin tykkään sun postauksista, nää saa aina naurattamaan ja sarkasmi on aina piste iin päälle! :D Mä en oo koskaan Kiinassa käynyt ja enkä oikein osaa sanoa tähän mitään, mutta sisko oli syksyn Pekingissä ja onhan noi kaksi kaupunkia aivan eri maata niistä tarinoista päätellen. Mun ennakkoluulot on just niitä niiden tarinoiden kautta että Kiinassa ei sitä englantia osata ja varmaan aika hämmentävää sit kun joskus siellä ja kenties Shanghaissa käy ettei se pitäiskään paikkaansa. :D

    • Reply Meri / Syö Matkusta Rakasta sunnuntai, maaliskuu 6, 2016 at 13:22

      Haha kiitos Monna! <3 Kyllä Shanghaissa Kiinan mittakaavassa osataan puhua englantia, mutta se on silti tosi vähäistä turistipaikkojen ulkopuolella. Ja joo Shanghai ja Pekingkin on tosiaan jo kuin kaksi eri maailmaa, saati sitten Shanghai verrattuna vielä muuhun Kiinaan. :)

  • Reply Stacy Siivonen sunnuntai, maaliskuu 6, 2016 at 13:33

    Kiina on siis mennyt pilalle ja ahdistuisin siellä vaan. Tännekin voitaisiin perustaa brezhneviläis-kekkoslainen elämyspuisto, jossa elettäisiin ikuisesti karvalakin ja toppahousujen vuotta 1970 ja syötäisiin vain talkkunaa ja riisipiirakoita ja hiihdettäisiin kouluun puusta tehdyillä Järvisillä. Ehkäpä tämä onkin persujen tavoitteena. Sitten tulisivat turistit ihmettelemään tätä jäätynyttä versiota Transnistrian tasavallasta.
    Onneksi Kiina ei ole saanut ikinä sydäntäni läpättämään, niin ei tule suru sen katoamisestakaan.

    • Reply Meri / Syö Matkusta Rakasta sunnuntai, maaliskuu 6, 2016 at 14:40

      Niin, perinteinen Kiina katoaa vääjäämättä. Mutta eihän se ole meidän oikeus päättää käykö niin vai ei.

  • Reply Teija / Lähdetään taas sunnuntai, maaliskuu 6, 2016 at 15:01

    Heh :) En ole koskaan käynyt Kiinassa, enkä ole tullut ajatelleeksi, että noin ajatellaan. Onpa hassua :) Aloin oikein pohtia, onko itselläni mitään vastaavaa ajatusta. Hassusti kun sitä usein itsekin ajattelee :) Ehkä vähän kaukaa haettu mutta usein pohdin, että jos joku on käynyt Machu Picchulla kävelemättä sinne Inca Trailia pitkin, ajattelen, että voi kun olisivat kävelleet, olisi vierailu ollut heille sata kertaa hienompi. En tosin ajattele, etteivätkö he olisi oikeasti käyneet Machu Picchulla :D

    • Reply Meri / Syö Matkusta Rakasta sunnuntai, maaliskuu 6, 2016 at 15:37

      Kyllä moni ihan tosissaan noin ajattelee. Mutta tietty jos Kiina ei ole itsellä ollut mitenkään ajatuksissa niin eihän tuota välttämättä tiedä. Vaikka päteekin moneen muuhun paikkaan myös. :) Ehkä tuo esimerkkisis ei ollut ihan sama asia, mutta ymmärrän kyllä sun pointin! :)

  • Reply Jenna / With huge passion for life sunnuntai, maaliskuu 6, 2016 at 16:08

    Hyvä hyvä! Jännä, miten tuota Shanghaita parjataan epäaitoudesta, koska se on niin länsimaalainen. Tosin onhan Shanghai ihan erilainen kuin Peking, mutta en menisi silti sanomaan, mikä on aitoa Kiinaa ja mikä ei. Shanghai on länsimaalaisempi kuin monet muut käymäni kiinalaiskaupungit. Kiinaa se on kyllä silti.

  • Reply Arna | Cocoa etsimässä -matkablogi sunnuntai, maaliskuu 6, 2016 at 16:17

    En ole käynyt Kiinassa (Hongkongia lukuunottamatta, mutta sitä ei lasketa), joten en osaa ottaa kantaa varsinaiseen asiaan. Itse kuitenkin ymmärtäisin asian niin, että jos on käynyt vain Shanghaissa ei voi sanoa tietävänsä millainen Kiina on. Tai jos on pyörähtänyt vain Espalla ei voi sanoa tietävänsä millainen Suomi on. Mulle esimerkiksi Helsinki on mitä aidointa Suomea (koska olen syntynyt ja elänyt täällä koko elämäni), mutta tiedostan, että iso osa Suomea on ihan jotain muuta. Ei sen aidompaa tai epäaidompaa, kuten sinäkin toteat, mutta erilaista. Ja monimuotoista. Siksi ajattelen, että saadakseen kokonaisvaltaisen (”aidon”) kuvan jostain maasta, pitäisi nähdä muutakin kuin vain yksi puoli. Kiinnostavaa lukea tällaisia ajatuksia Shanghaissa asuneelta, olisi tosiaan kiva tietää, mitä syntyperäiset shanghailaiset itse ajattelevat!

    • Reply Meri / Syö Matkusta Rakasta sunnuntai, maaliskuu 6, 2016 at 16:25

      Oikeassa olet. Minäkin tiedostan sen, että ei voi sanoa tietävänsä millainen koko Kiina on, jos on ollut vain Shanghaissa. Mutta kyllä sielläkin Kiinasta, kiinalaisista ja kiinalaisesta kulttuurista oppii, vaikka elinympäristönä se onkin tosi erilainen kuin esimerkiksi Yunnan tai jotkut muut syrjäisemmät seudut. Tietenkin. Tuo aito-termin käyttö on mulla tullut korvista ulos, ja siksi tämä purskahdus tänne blogin puolelle asiasta. Kiitos hyvästä kommentista. :)

  • Reply Heidi / Maailman äärellä sunnuntai, maaliskuu 6, 2016 at 19:52

    Monista paikoista minusta tekee mielenkiintoisen juuri tämä uuden ja vanhan kohtaaminen, ja on tosiaan kummallista, että joillekin uusi on samaa kuin epäaito. Vaikka täytyy sanoa, että itsekin suren sitä vimmaa, jolla monissa paikoissa vanhaa puretaan uuden ja kiiltävän (ja liian usein tylsän ja persoonattoman) tieltä. Näin on esim. Ho Chi Minhissä, missä vuoden alussa kävin, mutta niin on myös kotikaupungissani Savonlinnasssa.

    • Reply Meri / Syö Matkusta Rakasta sunnuntai, maaliskuu 6, 2016 at 22:33

      Niin, meille se uusi on tylsää ja persoonatonta. Mutta kuten tuossa Tripsterin kirjoituksessa oli sanottu, kiinalaisille uusi, vanhan näköiseksi rakennettu rakennus on ihan yhtä hieno ellei hienompi kuin se vanha, jota me taas ehkä arvostaisimme enemmän. Kyllä muakin tietty harmittaa, että Kiinassa räjäytellään vanhat rakennukset uusien tieltä. Mutta eihän me voida heille sanoa, että ei niin saa tehdä.

  • Reply Pirkko / Meriharakka sunnuntai, maaliskuu 6, 2016 at 21:04

    Olen käynyt vaan Pekingissä (siis näistä vaihtoehdoista) ja sitähän ei kukaan väitä (kai) epäaidoksi :-) Ei ainakaan Kiellettyä kaupunkia.
    Shenzenissä kävimme joskus Hongkongista ja siitä tuli vähän tuollaisia muovisia fiiliksiä, kun rajalla oli heti monessa kerroksessa vain krääsää myyviä pieniä myymälöitä ja paikan nähtyvyytenä mm. huvipuisto, jossa oli maailman kaikki päänähtävyydet pienoiskoossa, myös Eiffelin torni.
    Ja rikkauskin korostui, söimme lounasta jossain paremmassa hotellissa ja kyllä olivat parkissa olevat autot hienoja, siis ihan länsimaisilla mittareilla.
    Mutta mikä sitten missäkin on aitoa?

    • Reply Meri / Syö Matkusta Rakasta sunnuntai, maaliskuu 6, 2016 at 22:34

      Aivan, sehän on juuri se kysymys, että kuka sen aitouden määrittelee, ja millä mittareilla. Shenzeniin mä en päässytkään ikinä harmikseni käymään.

  • Reply salaine sunnuntai, maaliskuu 6, 2016 at 21:36

    Niin se kai on, kun maailma kutistuu ja lähenee toisiaan, myös kaikki aito ja alkuperäinen muuttuu samanlaiseksi massaksi. Sanotaan niin, että myös alkuperäinen kulttuuri häviää. Ja se jos mikä on harmillista ja surullista.

    • Reply Meri / Syö Matkusta Rakasta sunnuntai, maaliskuu 6, 2016 at 22:37

      Hmm. Tavallaan joo. Mutta emmehän me voi kauhistella sitä, että Kiina kehittyy. Heilläkin on oikeus siihen. Se on tietty eri asia, että harmihan jos se tehdään vanhan kulttuurin kustannuksella.

  • Reply Sandra sunnuntai, maaliskuu 6, 2016 at 21:47

    Olipa hyvä kirjoitus ja aiheesta, josta en muista kenenkään muun kirjoittaneen. Kyllähän varmaan itsekin on turistina syyllistynyt siihen, että julistaa muille, että minäpä menen tuonne ja tuonne pikkukylään ja tuonne maan kolmenneksi suurimpaan kaupunkiin, koska siellä on sitä OIKEAA elämää. Ja sitten surkutellaan, kun paikat muuttuu länsimaisemmaksi ja AITOUS häviää. Yhtä aitoa elämä on, vaikka se kehittyy.

    Kun ajattelen itseäni, niin on munkin elämä ihan oikeeta olin sitten Esplanadilla Helsingissä tai lapsuudenkodissa maaseudulla. Aitous asuu ABC:n huoltoasemilla ja Gina Tricon kaupassa yhtä lailla kuin laiturin nokassa järven rannalla myös meillä Suomessa.

    • Reply Meri / Syö Matkusta Rakasta sunnuntai, maaliskuu 6, 2016 at 22:39

      Kiitos kivasta ja hyvästä kommentista Sandra! :) Kyllähän mäkin sitä olen varmasti julistellut ties kenelle… Toisaalta se on vähän eri asia, jos sanoo että esimerkiksi jossain pienessä thaimaalaiskylässä ei löydä aitoa elämää. Sehän voi olla tottakin, jos kylä elä vain ja ainoastaan turismista ja KAIKKI pyörii sen ympärillä, ja paikallisia asukkaita on vähän. Mutta nyt puhutaan sentään Shanghaista, jossa on 25 miljoonaa kiinalaista asukasta.

  • Reply laurasitinerary sunnuntai, maaliskuu 6, 2016 at 22:29

    Hehhee 👍🏻
    Mitenkähän kiinalaisturistit ajattelevat Shanghaista, kun ensimmäistä kertaa siellä vierailevat? Feikki, rikas ja epäkiinalainen – mutta kiinalaisilla mittareilla? Kyllä sä olet Kiinassa käynyt!

    • Reply Meri / Syö Matkusta Rakasta sunnuntai, maaliskuu 6, 2016 at 22:41

      Jaa a. Lumoutuneina ne siellä ainakin liikkuvat, ihanina laumoina samanlaiset hatut päässään! :D

  • Reply Annika | Travellover sunnuntai, maaliskuu 6, 2016 at 22:56

    Tämä oli todella mielenkiintoista. Kiihtynyt mielentilasi oli helposti aistittavissa. :) Olen ollut kolmesti Kiinassa, aina erilaisissa paikoissa, ja aina ihan yhtä pihalla, koska Kiina on minusta tosi outo. Oudossa ei ole negatiivista tai positiivista latausta, mutta outo on erilaista, Mutta olen ollut vain suurkaupungeissa ja niiden laitamilla. Olen nähnyt kaupunki-Kiinaa, kuten Suomestakin lähes pelkästään kaupunki-Suomea. Kuvani on yksipuolinen. Mutta se on yksipuolinen senkin takia, etten ole nähnyt Shanghaita, joka taas on erilaista Kiinaa. Mitäköhän yritän sanoa? En minä tiedä. :D

    • Reply Meri / Syö Matkusta Rakasta maanantai, maaliskuu 7, 2016 at 00:10

      Heh, en minäkään! :) Mutta kyllä mä silti sain kiinni siitä jostain, mitä kuvittelen sun yrittävän sanoa? ;D

  • Reply Mirka/ Reason for a Season sunnuntai, maaliskuu 6, 2016 at 23:24

    Hauska postaus. Kehitys kehittyy ja maailma muuttuu. Jos sanotaan, että kaupungit eivät ole aitoa maailmaa, niin mihin se raja sitten vedetään.. Kyllä useimmat paikat ovat muuttuneet maapallon alkupäivistä, en tiedä onko ”aitoa” elämää joidenkin mielestä sitten enää muualla kuin jossain kaukaisessa viidakossa. Shanghai on modernia Kiinaa ja varmasti erilainen kuin joku toinen paikka Kiinassa..mutta kuka sen voi sanoa, mikä sitten on oikeata kiinaa.. Puhutaan kuitenkin yli sadan miljoonakaupungin maasta :P. Siihen varmasti mahtuu muutenkin keskenään aika erilaisia paikkoja :D.

    • Reply Meri / Syö Matkusta Rakasta maanantai, maaliskuu 7, 2016 at 00:12

      No juuri tätä mä tarkoitan! :) Ja kuten Sandralle tuolla aiemmin vastasin, kyllä mä ymmärrän sen, että joku pieni esim. turismista elävä kyläpahanen jossain voi menettää sen aitoutensa, jos kaikki alkaa pyöriä sen turismin ympärillä, eikä paikallisia asukkaita ole paljon. Mutta kymmenien miljoonien ihmisten kaupungissa? Enpä usko…

  • Reply Sari / Inspired by the sun maanantai, maaliskuu 7, 2016 at 00:44

    JESS, ihan huippu postaus!! Ja viimeinen lause kruunas kyllä kaiken :D Liian usein sitä ajattelee ihan vituilleen tähän liittyen – pitää pitää tämä mielessä :) Se kun jokaisen oma asia, minkä luokittelee aidoksi, minkä ei . Mitä edes on aitous? PS. Oot ihan huippu, kiitos tästä!

  • Reply Mira / Exploras maanantai, maaliskuu 7, 2016 at 20:43

    Hyvä, hyvä! Suurkaupungeissa ei välttämättä ole niin helppo löytää sitä perinteistä elämäntyyliä (jos sellaista haluaa löytää), mutta tekeekö se tosiaan paikasta vähemmän aidon – ja mitä se aitous edes on??!! :)

    • Reply Meri / Syö Matkusta Rakasta maanantai, maaliskuu 7, 2016 at 23:58

      Niinpä, ei saa sekoittaa perinteistä ja aitoa keskenään, siinä tapahtuu mun mielestä usein se suurin virhe.

  • Reply Mr. Mondo tiistai, maaliskuu 8, 2016 at 08:44

    Mä en nyt oikein saa kiinni tästä. Ehkäpä siksi, että ei mua kiinnosta mitä kukin mistäkin on mieltä. Tai siis, jos joku sanoo, että ei tykkää jostain, tai joku ei ole aitoa, niin ei sillä ole mitään merkitystä siihen, mistä mä tykkään, tai mitä pidän aitona.

    Eihän Soulissakaan ole mitään ”aitoa, koska ne kaikki temppelit on vaan kopioita niistä mitä siellä joskus on ollut. Mutta silti ne kelpaa kaikille. Osin siksi, että ihmiset ei edes tajua niiden olevan ”uusia”. Ja tästä päästää taas siihen, että osa ihmisistä nyt vain ei ole kovin älykkäitä ja siksi ei kannata välittää siitä, mitä mieltä muut ovat.

    • Reply Meri / Syö Matkusta Rakasta tiistai, maaliskuu 8, 2016 at 17:08

      Mutta kyllähän ihmisten mielukuvia on hyvä vähän ravistella ja ehkä jopa muuttaa vaikkapa sitten näin blogikirjoitusten avulla? Sitä minä tässä hain. En mä menetä yöuniani sen takia, että nyyh, asuin ja ihastuin kaupunkiin, joka muiden mielestä ei ole aito. Mutta se ÄRSYTTÄÄ, kun niin sanotaan. Ja siksi mä yritän näitä aitouspointteja tässäkin kirjoituksessa heittää kehiin.

  • Reply Vintagella tiistai, maaliskuu 8, 2016 at 10:10

    Totta turiset, taas. Jotenkin tulee mieleen, että ihmisillä, jotka kommentoivat ettet ole kokenut aitoa Kiinaa Shanghaissa, on tarve päteä jollakin tavalla. Nostaa itsensä muita ylemmäs tai yrittää pistää toinen alemmas. Mutta ei välttämättä tarkoituksella tai itse sitä tiedostaen. Olen itse huomannut tehneeni joskus samantapaisesti, vaikka oikeasti olen ihaillut ihmistä, jolle olen jotain kommentoinut. Ehkä sitä sillä hetkellä kokee itsensä heikommaksi ja tulee joku typerä luontainen tarve nostaa omaa häntäänsä.

    Joku tuossa aiemmin kommentoi, ettei voi sanoa tietävänsä millainen Kiina on, jos on käynyt vain Shanghaissa. Tai Suomi, jos tuntee vain Helsingin. Mä olen hiukan eri mieltä, koska Kiinaa se Shanghaikin on. Toki maan tuntee paremmin, jos siellä asuu vuosikausia ja kiertelee eri kaupungeissa ja maaseudulla, mutta milloin sitten voi sanoa, että tuntee Kiinan? Tai Suomen? Ei sellaista rajaa voi vetää. Se, että tuntee vain yhden kaupungin, on toki rajoittava tekijä, jonka voi ottaa huomioon, mutta se on kuitenkin luonut jonkinlaisen mielikuvan koko maasta sille ihmiselle toisin kuin niille, jotka eivät ole siellä käyneet ollenkaan. Kyllä mä sanoisin, että ihminen, joka on asunut Helsingissa muutaman kuukauden, tietää millainen Suomi on. Ei Helsinki ole koko Suomi, mutta kyllä siellä melko hyvän kuvan koko maasta saa. Pieni, kaunis ja hiljainen se Helsinkikin on.

    • Reply Meri / Syö Matkusta Rakasta tiistai, maaliskuu 8, 2016 at 17:13

      No nyt osuit kuule niin naulan kantaan ettei oo tosikaan! :) Siis olen aivan täysin samaa mieltä jokaisesta sanomastasi asiasta. Ja just toi, että on ihan mahdoton vetää jotain rajaa siihen, milloin jonkun paikan sitten oikeasti tuntee. Kyllä munkin mielestä ihminen oppii tuntemaan maan jo muutaman kuukauden kokemuksella. Ei kokonaan, sehän nyt on itsestäänselvää. Mutta niin hyvin, että voi sanoa sen tuntevansa. Kiitos kivasta kommentista jälleen kerran! :)

  • Reply Johanna Hulda - Discovering Sunbeams tiistai, maaliskuu 8, 2016 at 21:51

    Hauska postaus, vaikka kirjoittajalla ei niissä kiihtyneissä mielentiloissa ehkä niin hauskaa ollutkaan :D Tajuan sen, että jokin paikka voi olla ”epäaito”, jos siellä kaikki on rakennettu ja toimii turisteja varten. Mutta jos Shangai on rakennettu ja elää lähinnä shanghailaisia varten, niin mikä siinä on epäaitoa. Ei kai maailman muissakaan suurkaupungeissa ole jäljellä niin paljon sitä perinteistä elämää näin globalisaation aikakautena, mutta on sitä silti jonkin verran joka paikassa vaikka kulttuuri olisi kuinka länsimaistunut. Ihmiset ja heidän kulttuurinsa sen kai tekeekin – niissä oikeasti epäaidoissa paikoissa kun ei monestikaan asu tai käy ”normaalisti” (muuten kuin turistien vuoksi) töissä oikein kukaan. Mutta Shanghain laita taitaa olla hiukan eri.

  • Reply Liza in London keskiviikko, maaliskuu 9, 2016 at 13:02

    Kyllä! Venäjästä kuulee välillä samoja juttuja, että Moskovan tai Pietarin upeat palatsit ja kalliit liikkeet ei olisi sitä aitoa Venäjää. Ilmeisesti aidoksi Venäjäksi kelpaavat vain neuvostotyyliset, rapistuneet lähiöt tai sitten köyhät kylät, jossa mummelit istuvat kuistilla värikkäät huivit kaulassaan ison samovaarin kanssa :) Toisaalta myös yleistykset toiseen suuntaan ovat vähintään yhtä ärsyttäviä: jos on käynyt vain Pietarissa ja/tai Moskovassa ja/tai Viipurissa, ei voi tehdä ihan hirveästi yleistyksiä koko Venäjää koskien.

    Tästä matkailijoiden suosimasta aitouden etsinnästä on muuten esitetty mielenkiintoista feminististä/post-kolonialistista kritiikkiä. Tämä kappale ja sen cultural zoo -termi on mun mielestä aika osuva:

    ”She had an idea of what Samoa was, and more importantly, what she thought Samoa should be. Her Samoa was closer to the Samoa of the 19th century or the Samoa of Margaret Mead. She was denied her authentic cultural experience because Samoans (how dare they!) were watching TV and using electricity. Samoans just weren’t Samoan enough for her. Even though she would never state it as such and would bristle at the accusation, she wanted Samoa to be a cultural zoo where she could go and look at the locals doing their cultural thing.”

    Source: http://www.theatlantic.com/international/archive/2011/03/7-reasons-why-the-authentic-travel-experience-is-a-myth/72007/

  • Reply Tiia/ReiseReise keskiviikko, maaliskuu 9, 2016 at 17:23

    Hyvä kirjoitus! Ei itselle tulisi kyllä mieleen sanoa, ettei Shanghai ole ”aitoa” Kiinaa. En edes ole tiennyt, että kaupunki on kovin länsimaalainen, varmaan jostain matkablogista sen ole tajunnut/muiden kokemuksista. Niin kuin sanot, parempi on vain kuvata kaupunkia erilaiseksi.

  • Reply Juha-Petteri Kukkonen | Sirbizler.com torstai, maaliskuu 10, 2016 at 19:17

    Shanghai on just niin aitoa Kiinaa, kun Kiina on tällä hetkellä ;)

  • Reply Erja/ Andalusian auringossa- ruokamatkablogi lauantai, maaliskuu 12, 2016 at 11:45

    ihana juttu – niin mahtavasti ja viihdyttävästi kirjoitettu :-) Esplanadi on Helsingissä (ja koko Suomessa) ehdoton suosikkikatuni – juurikin siitä syystä, että silloin tuntuu että mekin olemme edes vähän jäljillä siitä, millaista elämä muualla sivistyneessä Euroopassa on…

  • Reply Sanna I Siveltimellä lauantai, maaliskuu 12, 2016 at 23:36

    Same same but different ;) En ole tosin tuolla suunnalla käynyt, mutta Aasiassa muuten ja niinhän ne tuppaa sanomaan :D Ja mitä tulee Espaan, niin tykkään kyllä sen kansainvälisistä viboista! :)

  • Reply säppä maanantai, maaliskuu 21, 2016 at 18:50

    Hyvin puhuttu! Vähän samanlaisia viboja aiheuttaa joissakin tämä ”vaan” Espanjassa matkustelu – pelkkä turisirysähän tämä on, ei mitään aitoa! Arghhh…

    • Reply Meri / Syö Matkusta Rakasta maanantai, maaliskuu 21, 2016 at 19:03

      Voin hyvin uskoa, että Espanjan matkailija saa kuulla samanlaisia kommentteja. Mutta onneksi me tiedetään paremmin. ;)

  • Reply sonjanette | FIFTYFIFTY torstai, maaliskuu 24, 2016 at 18:07

    Haha, mä inspiroiduin ihan samasta aiheesta ja kirjoitinkin siitä omia mietteitäni, enkä ollut aiemmin lukenut tätä sun hauskaa postausta aiheesta :). Mä nimittäin kirkkain silmin kerroin nigerialaiselle miehelle, mikä mun mielestä on aitoa Afrikkaa. Hän nauroi mulle, syystäkin. http://www.rantapallo.fi/fiftyfifty/2016/03/24/kun-suomalainen-kertoi-nigerialaiselle-mika-on-aitoa-afrikkaa/

  • Leave a Reply