Juhannusjuttuja

sunnuntai, kesäkuu 21, 2015

Se olisi nyt juhannus takana päin!

Meillä juhannusta vietettiin kahdessa paikassa. Pientä vääntöä käytiin nimittäin siitä, lähteekö tämä parivaljakko Porvooseen viettämään hurrijuhannusta Mathiaksen suvun luokse vaiko Hämeeseen meidän puolen mökille. Välteltiin molemmat keskustelua viimeiseen asti. Sitten jollain puuduttavan pitkällä automatkalla totesin, että meillä on varmaan puhuttavaa, ja Mathias ymmärsi heti mistä on kyse. Kumpikaan ei tainnut haluta myöntää lähtevänsä mieluummin omalle mökilleen, joten siinä erittäin pitkän hiljaisuuden ja pitkien kilometrien jälkeen Mathias ehdotti, että jaetaan juhannus ja ollaan kaksi päivää kummassakin paikassa. Desperate times call for desperate measures. Ja niin sitten tehtiin, ja se olikin oikeastaan ihan hyvä päätös. Muuta haittaahan tästä ei ollut kuin älytöntä autossa istumista, sillä mökit ovat melko kaukana toisistaan. Lienee niitä kuuluisia kompromisseja parisuhteen eteen?

Metsä Porvoo

Mutta Porvoossa tosiaan siis startattiin keskikesän juhla. Ja sehän tuolla päin aloitetaan perinteisesti suuntaamalla Pellingin kesätorille ostamaan juhannuspöytään tuoretta kalaa ja muuta tarvittavaa. Tosin se, mistä useimmat torille saapuneet näyttivät olevan kiinnostuneita, oli perinteisesti torin viereinen terassi. Benitas Cafen terassi on yksi niistä harvoista paikoista, joissa on ihan okei aloittaa kaljanjuonti kello yhdeksältä aamulla (toinen on lentokenttä, ja kolmas Tallinnan laiva). Siellä mekin vietettiin hetki, kunnes jatkettiin matkaa takaisin. Sen jälkeen juhannus kuluikin savusaunan, paljun ja hyvän ruoan merkeissä.

thumb_IMG_1343_1024

Niin ja heitettiin myös pikkukiekka saaristossa vesiskootterilla. Se tunne, kun tuuli vihmoo kasvoja, merivesi roiskuu paljaille jaloille ja maisemat vilisee silmien edessä… Tiedetään, tiedetään. Vuoden turhake ja linnut säikkyy ja mitä vielä. Merellä muiden mökkiläisten rauha ei sentään liene uhattuna. Hyvällä omallatunnolla kuitenkin kerran vuodessa voinee vähän huristella menemään.

Vesiskootteri

Illalla eksyttiin vielä Tirmon baariin, jossa kuvittelin hyvin ruskettuneiden suomenruotsalaisten purjehtijoiden juovan sivistyneesti valkkaria… Haha. Ei aivan. Meininki oli kuin Itä-Helsinkiläisessä räkälässä lauantai-iltana, kertaa sata. Eikun ei ollutkaan. Se oli vielä vähän pahempi. Purjehtijoista ei ollut tietoakaan, vaan kovaa huutoa olivat puolitangossa roikkuvat verkkarit ja niiden alta tarjoutuvat viehättävät näkymät sekä lätsähtäneet crocsit, joita ohjailivat juuri ja juuri pystyssä pysyvät ”adonikset”. Luulen, että jokainen pystyy kuvitella näyn mielessään.

Niinpä juotiin siellä lasilliset ja suunnattiin takaisin mökin rauhaan ihailemaan luontoäidin tarjoamia yöllisiä maisemia, vaihtamaan lisää kuulumisia ja vain nauttimaan vihdoinkin lakanneen sateen jäljelle jättämästä raikkaasta kesäyöstä.

thumb_IMG_1323_1024

thumb_IMG_1346_1024

thumb_IMG_1347_1024

Aamulla herättiin yllättävän freshinä ja otettiin suunta kohti Hämeenlinnaa. Tämä juhannuksen uuvuttama bloggaajahan sitten unohti ottaa ainoatakaan kuvaa koko loppuajalta… Lammilla laitettiin kuitenkin mökkiä kuntoon, grillattiin ja pelattiin uskomattoman monta peliä kympinkaatoa. Koukuttava peli.

Tarviturkkikin tuli heitettyä, tosin järvessäoloaika jäi arviolta puoleentoista sekuntiin. Tsiisus että oli kylmää! Onneksi päästiin suoraan saunaan, jossa on muuten maailman parhaat löylyt. Aina sopivan kuumat, muttei koskaan liian tukalat. Sauna on aikoinaan rakennettu vanhan kanalan tilalle. Iltasuunnitelmissa oli lähteä Hämeenlinnan yöhön (ketähän sielläkin olisi ollut?) tai Liesoon katsomaan Jukka-Poikaa, mutta koska mökkeily on rankkaa puuhaa, jäätiin vain pelaamaan vähän lisää kympinkaatoa, syömään karkkia ja juomaan viiniä.

Huomenna olisi paluu arkeen ja toimistorotan rooliin. Viikko mennee nopeasti viikonloppua odotellessa, kuten yleensä! Hyvää alkavaa viikkoa kaikille! :)