Dubain matkailun eettisyys

torstai, huhtikuu 2, 2015

Matkabloggaajat ja niin monet muutkin ovat viime vuosina suunnanneet lomalle Dubaihin. Dubai on sopivan kaukana ollakseen eksoottinen, mutta lentomatka on kivasti lyhyempi kuin esimerkiksi Aasian kohteisiin. Lämpöä, rantaa, huikeita shoppailumahdollisuuksia, uusia kokemuksia… Ja ihmisoikeusrikkomuksia ja surkeita ihmiskohtaloita.

Silmiini sattui jälleen kerran joku matkatarjous Dubaihin, ja rupesinkin sitten miettimään Dubain matkailun eettisyyttä, kun reilun matkailun perään on viime aikoina kuuluteltu blogissa jos toisessakin. Tämä Dubai on nimittäin ainakin kansan syvien rivien keskuudessa (lue: keskustelupalstoilla) vakioaihe. Dubaihin matkaavia syyllistetään, sillä maa rikkoo räikeästi ihmisoikeuksia. Pilvenpiirtäjät on rakennettu orjuuden voimalla verta ja hikeä, edes kuolonuhreja säästämättä. Nuoret siirtolaismiehet lähtevät ansaitsemaan rahaa perheelleen – ja palaavat muutaman kuukauden päästä kotiin. Ruumissäkeissä.

Kateellisten panettelua? Vai onko Dubailla sittenkin olemassa se pimeä puoli, joka on niin merkittävä, ettei Dubaihin tulisi  edes matkustaa?

Dubai view

kuva fligtconnection.net.pk

Dubaissa puhuttavat Yhdistyneiden arabiaemiraattien järjettömän tiukat lait, joiden seurauksista saamme täälläkin usein uutisista lukea. Paikallisetkin naiset nähdään ainakin länsimaisesta näkökulmasta alistettuina raukkoina, mutta vielä surkeampi tilanne on työläisiksi muualta tulleilla naisilla ja tytöillä.

Etenkin Filippiineiltä on tullut suuret määrät naisia kodinhoitajaksi varakkaisiin arabiperheisiin. Unelmat olivat varmasti kaikilla heillä suuret, mutta totuus jotain muuta – usein seksuaalista väkivaltaa ja orjuuden kaltaisia työoloja. (pieni off topic: tämän linkin takana hyvä Ted Talks -video, jossa puhujana Manal al-Sarif – nainen, jonka alkoi kapinoida naisten ajo-oikeuden puolesta Saudi-Arabiassa ja sai sitä kautta maailmanlaajuista julkisuutta. Hyvä puhe, suosittelen tsekkaamaan!)

Kuitenkin tätäkin suurempi puheenaihe ovat olleet siirtolaiset, joiden voimin koko Dubain valtava leikkikenttä on rakennettu. Ihmiset, joita kuvaillaan orjiksi. Maailman köyhimmistä maista, mm. Bangladeshista, tulee vuosittain valtava määrä miehiä Dubaihin ja muuallekin Emiraatteihin paremman elämän toivossa. Työ on yleensä järjestetty etukäteen, ja palkkiosta sovittu. Kun nämä ihmiset saapuvat Dubaihin, heiltä otetaan passit pois ja todellinen palkka voi olla vain murto-osa siitä, mitä alunperin oli luvattu. Rahaa ei pystykään lähettämään perheelle, ja pelkän työluvan, matkojen jne. maksuun voi mennä monta vuotta. Poiskaan ei voi lähteä, kun ei ole passia. Asuinolot kaupungin laidalla ovat aliarvoiset, kymmeniä ihmisiä voi asua samassa luukussa ilman kunnon käymälää. Joka päivä raadetaan jumalattoman pitkiä päiviä raksalla paahtavassa kuumuudessa. Kaikki eivät kestä tätä kurjuutta, ja ihmisiä kuolee niin oman käden kautta kuin olosuhteista johtuen.

Dubai_workers_sleep

Dubai workers

kuvat bangladeshlounge.com

Vaikka maailmassa tapahtuu nykyään paljon pahaa ja uutisvirtaan turtuu, nää Dubain työläisten oloista kertovat jutut ovat mulle jääneet hyvin mieleen. Ne on saaneet mut myös miettimään Emiraatteihin matkustamisen mielekkyyttä. Mua jo Goallakin vähän oudoksutti makoilla viiden tähden hotellisssamme poolilla paikallisten palveltavana (ihanaahan se oli, en kiellä!), kun kontrasti meidän ja niiden välillä oli jotenkin niin suuri. Siinä sitä länkkärit köllöttelee auringossa, ja sormia napsauttamalla joku intilainen juoksee luoksesi täyttämään pienimmätkin toiveesi. Tyyppi, jolla ei ikinä olisi varaa samaan kuin sinulla. Niinhän se  maailma toki pyörii, kaikilla ei yksinkertaisesti voi olla samaa määrää omaisuutta. Se nyt on muutamaan otteeseen huonoksi ajatukseksi todettu. Mutta ihmisoikeudet kuuluu kaikille. Kansainvälisen tason hotelleissa voisi ainakin kuvitella työntekijöitä kohdeltavan hyvin ja heille maksettavan kohtuunmukaista palkkaa. Näin haluan uskoa.

Mutta Dubai. Se pyörii mielen päällä, koska siellä ongelmat ovat niin räikeitä ja ennen kaikkea niin suuressa ristiriidassa itse paikan kanssa. Orjuuden tapaisissa olosuhteissa uurastavien ihmisten selkänahasta on rakennettu niin äveriäs, pilviä hipova ja kerskakulutusta ihannoiva kaupunki. Siirtolaistyöläiset kärsivät, jotta maailman rikkaimmille ihmisille voidaan rakentaa maailman korkeimpia rakennuksia, suurimpia ostoskeskuksia ja jopa laskettelukeskuksia aavikon keskelle. Tarpeellista?

Sitä alkaa väkisinkin miettimään, haluaako itse tukea tuollaista.

Toisaalta: nimeä yksikin maa (etenkin Euroopan ulkopuolelta), jonne voisi matkustaa ns. hyvällä omallatunnolla. Thaimaassa lapsiprostituutio rehottaa; USA:ssa valtavat tuloerot slummiuttavat alueita ja kuolemanrangaistus on edelleen useissa osavaltioissa sallittu; Intiassa ja Afrikassa miljoonat ihmiset asuvat slummeissa; Kambodzassa lapset raatavat hikipajalla, jotta me voidaan käydä ostamassa uudet Niket XXL:stä; Kiinassa toisinajattelijoita vangitaan ja Venäjä nyt muuten vaan sekoilee tavallista enemmän. Jokaisella valtiolla on omat ongelmansa.

Pitäisikö edes miettiä omantunnonkysymyksiä reissuasioissa vai mennä vaan minne nokka osoittaa? Koko maailmahan pitää jättää näkemättä, jos näitä asioita liikaa vatvoo. Paranevatko asiat sillä, että emme matkusta joihinkin maihin?

Valtavia kysymyksiä, joihin en sitten kuitenkaan osaa itse antaa mitään kunnollista vastausta. Itse en ehkä osaa ajatella asiaa niin, että jättämällä matkustamatta jonnekin asiat maagisesti parantuisivat. Olen aina ollut sitä mieltä, että matkustelemalla vuorovaikutus eri kansakuntien välillä paranee ja sitä kautta maailma tulee edes piirun verran paremmaksi paikaksi. Toistan: jokaisella valtiolla on omat ongelmansa.

Monet perustelevat, etteivät halua Dubaihin, sillä eivät halua matkallaan ”rahoittaa” Emiraattien toimintaa. Uskon, että tuolla pystyy lomansa viettämään niinkin, ettei ihan koko potti valu valtion taskuihin. Vaikka tietenkin osa sinnekin menee.Turistivirtaa Dubaihin on mahdoton tyrehdyttää enää tässä vaiheessa, ja vaikka yksikään suomalainen ei sinne enää matkustaisi, ei se Dubain matkailua hetkauttaisi laisinkaan.

Haluan myös uskoa, että joukossa on niitä onnellisiakin kohtaloita, ehkä ne ovat jopa enemmistö. Palkkaa maksetaan sovitusti, eikä passeja oteta ihmisiltä pois. Työolot olisivat kohtuulliset ja asuinolot inhimilliset, ja rahaa pystyisi lähettää kotimaahan perheelleen, sillä sen takiahan lähes jokainen on alunperin Dubaihin lähtenyt.

Kyllä mä edelleen, kaikkien näiden ajatusten jälkeenkin, lähtisin Dubaihin. Uskon, että on muita keinoja vaikuttaa ihmisoikeustilanteeseen, kuin johonkin paikkaan matkustamatta jättäminen.

Lähtisitkö sinä Dubaihin? Jos olet käynyt, kävikö tällaisia ajatuksia mielessä? Heräsikö paikan päällä jotain uusia näkökulmia suuntaan tai toiseen?

(Lähteinä käytetty mm. hrw.org, guardian.com, independent.co.uk. Postauksen ensimmäinen kuva brentstirton.com)

You Might Also Like

40 Comments

  • Reply lena torstai, huhtikuu 2, 2015 at 19:04

    Tosi hyvää pohdintaa ja monta kertaa olen samaa miettinyt. En ole itse Dubaissa käynyt, kiinnostaisi kyllä. Mutta sitten taas ….

    Toisaalta, olet ihan oikeassa siinä, että kun alkaa miettimään näitä juttuja, ei pian voi matkustaa minnekään. Kaikkialla maailmassa on omat ongelmansa, Dubailla tämä mainitsemasi ja Thaimaalla esimerkiksi tuo prostituutio-ongelma. Eli olen toistaiseksi matkustanut ja yrittänyt toimia mahdollisimman eettisesti, niin paljon kuin se kaltaiselleni turistille on mahdollista. Tosi hyvä ja ajatuksia herättävä postaus Meri! :)

    • Reply Meri / Syö Matkusta Rakasta torstai, huhtikuu 2, 2015 at 19:15

      Kiitti! :) Tää on aikamoista punnintaa suuntaan ja toiseen. Aina kun ajattelet asiaa joltain kannalta, tulee mieleen ”mutta toisaalta…”, ja tätäkin asiaa vois pohtia maailman tappiin asti saamatta lopulta yhtä enemmän oikeaa tai väärää vastausta. Ihmisoikeusrikkomukset on toki aina väärin, mutta asiat ei tosiaan oo ihan niin mustavalkoisia kuin joskus toivois.

  • Reply Jepa Unelmatripillä torstai, huhtikuu 2, 2015 at 19:28

    Täysin ongelmatonta paikkaa ei maailmasta varmaan löydykään. Siinä on kuitenkin valtavia eroja, millaisia ongelmat missäkin ovat ja mikä on ongelmien laajuus. Lisäksi ihmisten välillä on eroja siinä, kuka mistäkin tulistuu. Toisille eläinten oikeudet ovat maailman tärkeimpiä, vaikka sitten ihmisten kustannuksella. Minä taas laitan ihmisten oikeudet eläinten edelle, jos siis tällainen kamala valinta pitäisi joskus tehdä. (En tietenkään kannata myöskään eläinten oikeuksian polkemista! Mutta jos pitäisi jossain ihmeen tilanteessa valita, hakataan hengiltä kissa vai ihminen – anteeksi brutaali esimerkki – valitsisin hakattavaksi kissan.) En haluaisi tukea matkaillessani naisia räikeästi alistavia valtioita, joten ihan ilmeiset naisten ihmisoikeuksia polkevat valtiot ovat aikamoinen turn-off. Miksi haluaisin antaa rahojani (koska nehän kyllä jännästi kelpaavat, vaikka kakkoskansalainen eli nainen olenkin!) maihin, joissa en ole saastaisen koiran arvoinen? Joku Saudi-Arabia ei todellakaan ole ykkösenä matkailuhaaveissani ihan tästä syystä. No, kaikenlaista sortoahan tosiaan tapahtuu siellä sun täällä. Venäjällekään minulla ei ole enää mitään kiinnostusta mennä maan sananvapaus- ja muiden ihmisoikeusongelmien vuoksi. Kuten sanottua, jotkut asiat ärsyttävät toisia enemmän kuin toisia ja kukin ”boikotoi” tyylillään. Näitä asioita on ihan hyvä pohtia. Jos päättää olla matkustamatta paikkaan X syystä Y, niin ainakin itsellä on hyvä omatunto sen suhteen, että ei ole tukenut sen paikan turismia – vaikka muut ihmiset sitten tukisivatkin. Minusta ”boikotointi” ei siis ole turhaa.

    • Reply Meri / Syö Matkusta Rakasta torstai, huhtikuu 2, 2015 at 21:37

      Kiitti, hyvä näkökulma. Mulla on myös vähän niin, että vaikka eläinrakas olenkin ja luonnollisesti eläinten hyvinvoinnin puokesta, eivät eläinten oikeudet ole mikään sydämen asia mulle. Sen sijaan tällaiset ihmisille tehdyt jutut jää vaivaamaan.

      Jotenkin sitä ajattelee juuri noin, ettei haluaisi rahojaan tuonne viedä. Sitten taas toisaalta haluaisi senkin paikan nähdä, ja jotenkin naivisti ehkä kuvittelee, että joissain tuollaisissa maissa naisten oikeudetkin saattaisivat jonain päivänä jopa kokea parannusta enenevän turismin myötä…?

  • Reply aNNa torstai, huhtikuu 2, 2015 at 19:31

    Huoh! Jälleen näitä juttuja Dubaista. En jaksaisi kommentoida, mutta en myöskään olla kommentoimatta :D Heti alkuun täytyy myöntää, etten ole blogiasi lukenut aikaisemmin, mutta näin mainoksen jollain toisella blogilla Dubai-postauksesta ja klikkasin sen auki. Luin juttusi ja ajattelin kertoa hieman omia ajatuksiani. En ole ehkä paras puhumaan, koska en ole perehtynyt ihmisoikeusasioihin sen enempää, mutta voin kertoa vähän omia fiiliksiäni. Olen asunut Dubaissa kahteen otteeseen – molemmat kerrat yli seitsemän kuukautta putkeen.

    ”Paikallisetkin naiset nähdään ainakin länsimaisesta näkökulmasta alistettuina raukkoina, mutta vielä surkeampi tilanne on työläisiksi muualta tulleilla naisilla ja tytöillä.” – En ole kokenut asiaa lainkaan näin. Ovat usein tietty ”Queen of the house”, mutta ei todellakaan mitään alistettuja raukkoja. Päin vastoin, eläävät todellakin luksuselämää, mistä moni länsimaalainen nainen voi vain haaveille. Monet emiraattinaiset käy myös töissä. Laitoit myös tuon linkin tuosta saudinaisesta. Muista, että Saudit ja Emiraatit on ihan eri juttu.

    Mielestäni pitää myös muistaa, että monet (kaikki?) siirtotyöntekijät ovat lähteneet omasta halustaan ulkomaille (Dubaihin). Työolosuhteet eivät ole aina parhaimmat, mutta ymmärtääkseni sitäkin ollaan yritetty parantaa. Olen jutellut lukuisten taksikuljettajan kanssa. Monet ovat kertoneet, että kaipaavat perheitään kotimaassa, mutta he eivät voi lähteä pois, koska he elättävät KOKO perheensä kotimaassa. Heillä on siis töitä ja voivat elättää kokonaisia perheitä – tämä on mahdollisuus mikä heillä ei olisi ollut kotimaassa. Entä ne lukuisat filippiinot, intialaiset yms, joilla on HYVIÄ töitä Dubaissa ja jotka voivat elää huomattavasti parempaa elämää kuin kotimaassa? Onko tämäkin sitten väärin? Niitä on TODELLA paljon. Ne ei valita. Ei todellakaan valita.

    Olen usein miettinyt, että Dubai on monelle asiaalaiselle kuin New York meille länsimaalaisille. Täynnä mahdollisuuksia mutta kuitenkin niin hankala. Itse tykkäsin olla siellä. Kaikki, myös länsimaalaiset, tekee siellä paljon töitä, mutta työnteko on myös palkitsevaa. En sano, että kaikki toiminta siellä olisi ok ja ”sallittua”, mutta asia ei ole niin mustavalkoista.

    Ja niinpä – minne oikeasti voi matkustaa, jos alkaa oikeasti miettimään asioita. Ongelmia on joka puolella, valitettavasti.

    • Reply aNNa torstai, huhtikuu 2, 2015 at 20:27

      Kuulostinpa muuten negatiiviseltä :D Tykkäsin postauksesta – musta on aina mielenkiintoista jutella Dubaista, vaikka ehkä puolustelenkin kaupunkia joskus turhankin paljon ;) Blogisi vaikuttaa mielenkiintoiselta. Täytyypi lukea jatkossakin :)

      • Reply Meri / Syö Matkusta Rakasta torstai, huhtikuu 2, 2015 at 21:46

        Kiva että kommentoit, erilaiset (myös vastaan hankaavat ;) ) kommentit on aina tervetulleita!

        Alkuun toteamus, että tiedän kyllä Saudien ja Emiraattien olevan aivan kaksi eri asiaa, tuo video vain tuli mieleeni ja sen ehkä vähän sekavasti heitin sitten vaan tuonne joukkoon. Ehkä se vähän liippaa aihetta, tai sitten ei.

        Mäkään en (vielä) mikään ekspertti ihmisoikeusasioissa ole, vaikka jotain niistä onkin opiskeluiden myötä tarttunut korvan taaksen. Mutta kiva kuulla Dubaissa asustelleen ihmisen mielipiteitä – me muut ollaan vain median ja oman tiedonhankinnan armoilla näiden asioiden kanssa, ja tämä postaus siltä pohjalta. Toki mediakriittisyys on aina paikallaan, enkä kuvittelekaan että KAIKILLA menee Dubaissa huonosti. Ei varmasti mene, ja varmasti onkin juuri niitä, jotka ovat sen onnensa Dubaista löytäneet. Sitä en epäile yhtään! Mutta sitten on valitettavan suuri määrä niitä, joiden oikeuksia poljetaan ihan urakalla. Mikään ei ole mustavalkoista, kuten sanoitkin. Ja oikeasti kiva kuulla vastakkaistakin mielipidettä tähän aiheeseen! :) Ja toi New York -kuvaus oli itse asiassa todella osuva.

  • Reply Annika / Britannika torstai, huhtikuu 2, 2015 at 20:10

    Itse pohdiskelin juuri samoja aiheita koska olen lähitulevaisuudessa kyseiseen paikkaan menossa. Olen kuitenkin sitä mieltä että harvoin johonkin maahan matkustamisen boikotointi edistää millään laillaa tilannetta (ellei sillä nyt sitten pystyisi osoittamaan kansainvälisesti poliittista kantaansa jos olisi vaikka presidentti tmv). Toki voi tuntua erittäin epäeettiseltä tuoda rahaa mihinkään ihmisoikeuksia polkevaan maahan missään muodossa, mutta jotenkin haluaisin uskoa että matkailu on nimenomaan mahdollisuus jakaa tietämystä puolin toisin. Varsinkin (kuten itsekin) koska olisi erittäin hankalaa määritellä mihin voisi matkustaa jos epäeettiset ja ihmisoikeuksia polkevat maat pitäisi jättää listalta.

    Mutta ehdottomasti Dubai tuntuu kohteena itselleni erittäin ristiriitaiselta. Toisaalta toivon että Dubaistakin löytyy se ”toinen puoli” jonka huomasin esimerkiksi Dohassa, jossa näin korkeiden pilvenpiirtäjien lisäksi myös sitä perinteisempää ja vanhempaa puolta.

  • Reply Meri / Syö Matkusta Rakasta torstai, huhtikuu 2, 2015 at 21:50

    Joo, aika samoilla linjoilla ollaan siis. Mä haluan uskoa tuohon samaan kuin sä, että jotenkin sitä matkailemalla omalta osaltaan auttais maailmaa parempaan suuntaan ennemminkin kuin tukisi valtioiden harjoittamaa huonoa toimintaa. :)

  • Reply Jenna / Journey Diary sunnuntai, toukokuu 3, 2015 at 17:17

    Loistava kirjoitus! Itsekin tuli mietittyä tätä Dubain reissulla paljon. Huomattiin, että monesti työläiset asuivat köyhemmässä, viereisessä emiraatissa Sharjahissa, jossa mekin majoituimme. Paikallisilla kesti 10km matkassa miltei 3 tuntia ruuhkan takia, koska metroa ei Sharjahissa ollut.. Tulipa vaan tämä mieleen. Mutta samaa mieltä sun kanssa!

    • Reply Meri / Syö Matkusta Rakasta sunnuntai, toukokuu 3, 2015 at 17:58

      Mitä, 10 kilometrin matkaan 3 tuntia? Huh huh! Kyllä Dubai mua kaikesta huolimatta kiinnostaa moneltakin kantilta.

  • Reply Ansku BCN sunnuntai, toukokuu 3, 2015 at 17:39

    Kysymykseen, että lähtisinkö Dubaihin vastaisin, että no joo, jos joku maksaisi tai olisi joku oikea syy sinne mennä, mutta ei hirveästi kyllä kiinnosta lomakohteena. Keksin monta kiinnostavampaakin paikkaa, jonne lähteä lomalle. En siis ole käynyt ja uutisoinnin perusteella kai olen saanut sen mielikuvan, että ei ole ihan ykkösreissukohteeni maailmassa.

    • Reply Meri / Syö Matkusta Rakasta sunnuntai, toukokuu 3, 2015 at 17:59

      Okei! Uutisointien varaan mäkin mielipiteeni perustan… Ei se mullekaan ehkä ihan ykköskohde olisi, mutta jos riittävän hyvä tarjous tulisi eteen, niin varmaan lähtisin. Joku siinä kiehtoo.

    • Reply Meri / Syö Matkusta Rakasta sunnuntai, toukokuu 3, 2015 at 17:59

      Okei! Uutisointien varaan mäkin mielipiteeni perustan… Ei se mullekaan ehkä ihan ykköskohde olisi, mutta jos riittävän hyvä tarjous tulisi eteen, niin varmaan lähtisin. Joku siinä kiehtoo.

  • Reply Elina | Vaihda vapaalle sunnuntai, toukokuu 3, 2015 at 18:50

    Olen Dubaissa käynyt muutama vuosi sitten ja täytyy tunnustaa, etten näitä asioita ennen matkaa pahemmin miettinyt. Mies halusi ehdottomasti nähdä Burj Khalifan ja käytiin siellä ylhäälläkin. Olihan se hieno kokemus ja mielenkiintoista oli nähdä tuo hyvin erikoinen kaupunki. Mitään rakkauden paloa kaupunkia kohtaan ei kuitenkaan syntynyt, joten en koe tarvetta matkustaa sinne ainakaan ihan lähitulevaisuudessa uudelleeen.

    Näitä matkustamisen eettisiä asioita on aina hyvä pohtia. Olen lukenut paljon kirjoja arabimaiden naisten asemasta, mutta työläisten asema ja oikeudet ovat jääneet selvittämättä. Täytyisi ottaa asiasta enemmän selvää, että voisin muodostaa selkeän näkemyksen asiasta. Yleensähän kaikella on aina kaksi puolta. Sen kuitenkin uskon, että paljon olisi työoloissa, palkassa sun muussa parannettavaa. Toivottavasti siihen tulee muutos ja kaikilla olisi mahdollisuus elää inhimillisissä oloissa ja saada työstään järkevä palkka.

    • Reply Meri / Syö Matkusta Rakasta sunnuntai, toukokuu 3, 2015 at 19:10

      Joo, mullakin tosiaan tieto on lähinnä yleisen uutisoinnin varassa, ja kuten täällä kommenteissakin joku jo aiemmin mainitsi niin asiat ei sitten kuitenkaan välttämättä ole aina niin kuin ne ulkopuolisista näyttävät. Uutisoitiin niistä sitten mitä tahansa. Mäkin olen yleensä vähän jopa turhan huoleton näiden eettisten asioiden äärellä (hävettää myöntää), mutta tää Dubain tilanne on jotenkin jäänyt mieleen pyörimään.

  • Reply Ida - idaloveslife sunnuntai, toukokuu 3, 2015 at 20:01

    Wuhuu! Hyvä Meri! Kirjoitus paikallaan! Mullakin aina silmät vaeltelevat noihin Dubain halpoihin lentoihin ja joo-ei-joo-ei-venkoilu on täälläkin NIIN tuttua. En ole siis itse paikanpäällä käynyt, mutta jotenkin se hämmenttää. Onko siellä mitään muuta kuin hiekka-aavikolle noussut pilvenpiirtäjä-läjä? Toisaalta, jengi reissaa sinne, pakko siellä on jotain nähtävääkin olla? En itse harrasta shoppailulomia ja muutenkin reissuilla vaivaudun vaatekaupoille vain jos kärsä on liian kärähtänyt ja olisi hyvä pysytellä vähän aikaa pois auringosta. Lähipiirissäni on henkilöitä, jotka ovat käyneet paikanpäällä useita kertoja ja aina kuulemma nauttivat olostaan.

    Ps. Kysyin Jopilta, siis tuolta avopuolisolta, joka on paljon reissaajana kokeneempi ja myöskin kriittisempi matkakohteistaan kuin minä, että lähtisikö Dubaihin. Hetken se mietti sanoi sitten joo. Pyysin perusteluita. ”Siellä voi lasketella hiekkadyyneillä”… Selvä :D

    • Reply Meri / Syö Matkusta Rakasta sunnuntai, toukokuu 3, 2015 at 22:40

      Mä kyllä tykkään shoppailla mutta Dubaissa tuntuu että se on usein se koko loman päätarkoitus ja en mä kyllä sellaista jaksa :D ja hei hiekkadyynit on iha hyvä perustelu :D

  • Reply sarrrri sunnuntai, toukokuu 3, 2015 at 22:21

    Mä tykkään ”älä jätä matkustamatta, tee se vastuullisesti”-ajattelusta, koska en myöskään usko että minkään kohteen silkka boikotointi edistää asioita mitenkään. Lisäksi kuten itsekin sanoit, kaikilla mailla on omat ongelmansa ja lopulta ei voi matkustaa mihinkään, jos pelkästään sen perusteella valitsee kohteensa. :P

  • Reply Terhi / Muru Mou maanantai, toukokuu 4, 2015 at 14:06

    En matkusta Thaimaahan tukemaan lapsiprostituutiota, minun käyntini Yhdysvalloissa ei vaikuta kuolemanrangaistusten määrään, Venäjä ei sekoile yhtään vähempää vaikka minä en siellä käykään jne. Mutta matkailu on Dubaissa suuri syy siihen, miksi emiraattiin rakennetaan yhä lisää hotelleja, ostoskeskuksia ja muita rakennuksia, ja sitä enemmän sinne myös tuodaan työläisiä.

    Anna on kirjoittanut tuossa ylempänä, että ”Mielestäni pitää myös muistaa, että monet (kaikki?) siirtotyöntekijät ovat lähteneet omasta halustaan ulkomaille (Dubaihin).” Niin, varmastikin totta. MUTTA millä syillä he ovat lähteneet? Onko heillä ollut tiedossa, minkälaiset olot heitä Dubaissa odottaa? Epäilen suuresti! Tuskinpa keneltäkään passia tarvitsisi ottaa pois, jos he olisivat maassa tyytyväisenä ja mielellään.

    Hienoa, että toit tätä enemmän esille, koska asia on tärkeä. Jos jotain kohdetta pitäisi boikotoida, niin se olisi kyllä Dubai.

    • Reply Meri / Syö Matkusta Rakasta maanantai, toukokuu 4, 2015 at 16:11

      Hyvä näkökulma, Terhi! Olet varmaankin oikeassa siinä, että Dubaihin matkustaminen tukee enemmän sortoa siellä siirtolaisia kohtaan kuin moneen muuhun maahan matkustaminen kyseisen maan ongelmiin. Ja aivan, tuskin on ollut suurimmalla osalla siirtolaisia tiedossa, mikä Dubaissa sitten ihan oikeasti heitä odottaa. Valitettavasti.

  • Reply Miika ♥ Gia | matkakuume.net maanantai, toukokuu 4, 2015 at 14:13

    Nämä on tosi vaikeita juttuja, joihin on vaikeaa löytää absoluuttista totuutta tai edes ohjenuoraa.

    Olo on kuin pienellä voimattomalla ihmisellä näiden asioiden edessä, ja tuntuu usein siltä ettei yhden ihmisen boikotit voi tehdä asiasta parempaa. Haluaisin silti uskoa siihen että esimerkillä voi opettaa.

    Minusta on hienoa että näitä pohditaan, ja että näistä kirjoitetaan, sillä se ainakin nostaa tietoisuutta. En voi sietää ihmisten väärinkohtelua ja kaikkea sitä epäoikeudenmukaisuutta mitä joutuu todistamaan.

  • Reply Pirkko / Meriharakka maanantai, toukokuu 4, 2015 at 17:52

    Eipä taida tuo Dubai ihan pahimmasta päästä kuitenkaan olla – ja kuten joku jo totesi, niin vapaaehtoisesti sinne tullaan, kun lähtömaassa olosuhteet ovat vielä huonommat.
    Olemme myös käyneet Qatarissa, joka taitaa olla vielä tiukempi siirtotyöläisiään kohtaan, mutta tulee niitä sinnekin.
    Ja lähtisin kernaasti Saudeihinkin, jos saisin viisumin, mutta naiset eivät ihan vaan turistina juuri nyt ainakaan saa.
    Jättäisin lähinnä menemättä oikeasti vaarallisiin maihin kuten Syyria tai Jemen ja henkilökohtaisena mielenosoituksena Intiaan (naisten olot) tai Venäjälle (Krimin ja Ukrainan valloitus). Kiusa se on pienikin kiusa, kun meidän rahat jäävät maahan tulematta.

    • Reply Meri / Syö Matkusta Rakasta maanantai, toukokuu 4, 2015 at 18:23

      Hyviä pointteja. Mutta itse en kyllä osaa asettaa esim. naisten asemaa Intiassa samalle viivalle tän Dubai-asian kanssa, viimeaikaisista surullisenkuuluisista Intia-uutisista huolimatta. Näkökulmaeroja. :)

  • Reply Panu / Panun matkat maanantai, toukokuu 4, 2015 at 21:42

    Minäkään en usko, että jonkin maan tiukka boikotointi edistää asioiden parantumista, mutta tosi hankalia pohdintojahan tällaiset ovat. Joka tapauksessa on hyvä, ettei epäkohdilta ainakaan suljeta silmiä.

  • Reply Heidi tiistai, toukokuu 5, 2015 at 13:27

    Kävin tänä talvena ensimmäistä kertaa Emiraateissa: Abu Dhabissa ja Dubaissa (blogissani kokemuksistani). Aiemmin olin ajatellut, etten sinne koskaan lähtisi. Siirtotyöläisten asema siellä järkyttää mutta paikalliset naiset eivät tosiaan vaikuttaneet alistetuilta (niin kuin olin kuvitellut) vaan näyttivät viettävän luksuselämää. Emiraatit ei ollut kuitenkaan minun juttu, vaikka aavikkoreissu ja Abun moskeija olivat kokemisen arvoisia.
    Kiinnostava kirjoitus! Näitä asioita on hyvä pohtia!

    • Reply Meri / Syö Matkusta Rakasta tiistai, toukokuu 5, 2015 at 14:52

      Muiltakin olen kuullut Dubain matkojen jälkeen tuota että ei tulisi varmaan uudestaan lähdettyä… Toisaalta monet ylistävät paikkaa täysillä. Ja pitäisi näköjään korjata omia käsityksiään noiden paikallisten leidien suhteen. Hyvä jos eivät ole hellan ja nyrkin välissä!

  • Reply ananas2go / Popot pogoillen torstai, toukokuu 7, 2015 at 07:22

    Omaatuntoa pitää aina kuunnella! Ellei kuuntele, se turtuu nopeasti.

    Tärkeä kysymys on myös, kenen omaatuntoa käytän. Vähän sama juttu kuin että jos minua palelee ja sinua ei, ai sulla ei oo hanskoja, no en mäkään sitten ota. Virhe!

    Hyvä näitä on miettiä. Ja muistaa myös, että ihmisen tapa hoitaa asioita on usein kuin sillä vanhalla variksella tervatulla sillankaiteella: kun nokka nousee, pyrstö tarttuu, eikä koskaan ole oikein hvin kaikki tasapainossa.

  • Reply Arna | Cocoa etsimässä -matkablogi lauantai, toukokuu 9, 2015 at 14:24

    Hyvää pohdintaa, ja hyvä että olet kirjoittanut aiheesta. Asiat eivät koskaan ole mustavalkoisia ja eri näkökulmiin kannattaa tutustua, jotta voi muodostaa oman mielipiteensä. Mulle Dubai on ristiriitainen kohde. En ole siellä käynyt, enkä toistaiseksi ole sinne haikaillutkaan (osin eettisistä syistä, osin siksi että siellä ei vain ole mitään minua kiinnostavaa). Mutta jos menisin, ottaisin asioista etukäteen selvää ja pyrkisin käyttämään rahani kohteessa mahdollisimman vastuullisesti. Jotenkin ajatuksen tasolla valtavien uima-altaallisten luksushotellien, vesipuistojen ja hiihtokeskusten rakentaminen keskelle aavikkoa kuulostaa älyttömältä jo ihan ympäristöä ajatellen.

    • Reply Meri / Syö Matkusta Rakasta lauantai, toukokuu 9, 2015 at 15:27

      Niinpä. Vastuullinen rahankäyttö kohteessa on kyllä mielestäni parempi tapa kuin olla matkustamattomuudesta ollenkaan.

  • Reply T Valokainen tiistai, marraskuu 17, 2015 at 22:37

    Paljon on mätää Suomessakin, eläkeläiset, vammaiset, nuoret, työttömät, juopot, narkkarit, asunnottomat, köyhät. Intiassa on lapsityövoimaa, Filippiineillä omat läärääjät, Thaikuissa ja Vietnamissa lapsiseksiä. Afrikassa lapsisotilaita. Jokainen ihminen menee jonnekin vapaaehtoisesti.Työ on siellä missä sitä tekee(saa)
    Kotimaa on kuitenkin aina kotimaa, joka ei kehity, jos rauhan aikana paetaan työn perässä Usaan, Britteihi, Saksaan, Dubaihin ym valtioihin. Mä meen Dubaihin, sillä olen ansainnut sen, sillä olen vuoden raatanut maamme eteen.

    • Reply Meri / Syö Matkusta Rakasta keskiviikko, marraskuu 18, 2015 at 00:43

      Kiitos kommentista! Oon samaa mieltä, ettei mikään maa ole mikään puhdas pulmunen. Esim täällä Kiinassa missä nyt asun ei paljon narkkeja tai juoppoja näy, mutta jokainen tietää että moni muu asia täällä kaipaisi kohennusta. Omasta mielestä on tärkeintä, että tiedostaa mahdolliset epäkohdat ja ehkä sitten jotenkin toimii niiden ehkäisemiseksi ihan vaikka pienestikin. Hyvää lomaa Dubaihin! :)

  • Reply Elina sunnuntai, tammikuu 10, 2016 at 23:02

    Minä tulin vajaa kuukausi sitten Dubaista, ja jostakin kumman syystä tykkäsin! Rakastuin ihmisiin (niiden ystävällisyyteen) ja puhtaaseen kaupunkiin. Toki monestikkin kävellessä Bur Dubain kaduilla, ajattelin kun rakennusmiehet (siirtolaiset) aloittivat työt aamulla klo 07 ja lopettivat klo 23, että ei tuo ole kummoista elämää, ja ihmisarvoa ei ole ollenkaan. Mutta sitten ajattelin, että suurinosa on omasta tahdosta sinne lähtenyt, ja tekee töitä elättäekseen perheensä kotimaassa. Ja kuten yllä monet kirjoitti, että jokaisessa maassa on niitä huonoissa oloissa asuvia ihmsiä. En sano ettei minua siirtolaiset surettanut, ja joillekkin hymylin ja sain mukavat hymyt takaisin :) Ja tiedän senkin, että turistien takia niitä siirtolaisia sinne tulee jatkuvasti lisää töihin, kun pitää (vai pitääkö) rakentaa uusia luksus hotelleja ja ostareita! Itse en isoilla ostareilla viihtynyt, vaan enimmäkseen pienissä vaatekaupoissa hoidin ostokseni, ja söin pienissä ravintoloissa.

    Lähden joulukuussa Dubaihin takaisin, ja en koe siitä huonoa omaatuntoa, miksi pitäisi?

    • Reply Meri / Syö Matkusta Rakasta sunnuntai, tammikuu 10, 2016 at 23:47

      Moi ja kiva että jätit kommenttia! Ja mahtavaa kuulla, että teillä on ollut hyvä loma. :) Näinhän se on että jokaisessa maassa omat ongelmansa ja huono-osaisensa. Nämä miehet ovat ainakin saaneet mahdollisuuden tehdä asialle jotain työskentelemällä toisessa maassa kuin kotimaassaan. Ja niin, kaksipiippuinen juttujan tämä on – toisaalta turismi itsessään ei mielestäni ole huono asia, mutta toisaalta juurikin näitä jättiostareita ja hotlliresortteja rakennetaan (vaikkei edes tarvita!) vain lisää ja lisää.

      Oli mielenkiintoista kuulla mielipiteesi, etenkin kun olet paikan päällä päässyt käymäänkin. Ja hienoa kuulla että omilla valinnoillasi, pienissä liikkeissä asioimalla, vaikutat omalta osaltasi paikan kehitykseen. :) Hyvää tulevaakin Dubain reissua sinulle Elina!

  • Reply Nelli tiistai, maaliskuu 8, 2016 at 09:00

    Hyvä, että joku uskaltaa ottaa puheeksi tämän asian. Itse en matkusta turvallisuussyistä mihinkään arabimaahan. Seuraan tosin paljon eri arabimaiden ihmisoikeustoimintaa sekä oppositiossa olevien taistelua. Dubai ei miellytä millään tasolla kiinnostusta, koska kiinnostukseni ja vaatimukset matkakohteita kohtaan on hiukan erilaiset mitä siellä kyetään minulle antamaan.
    Monet muutokset lähtee meistä ja ihmiset osaa myös vaatia mutta jostain syystä kun ollaan alettu tekemään kauppaa arabimaiden kanssa on suljettu silmät heidän todelliselta maailmalta ja hiljaa hyväksytään se.

    Mukavaa naistenpäivää :

    • Reply Meri / Syö Matkusta Rakasta tiistai, maaliskuu 8, 2016 at 17:10

      Hyvää naistenpäivää sinnekin! <3 Mua ei turvallisuus pelota. Ja kuten tässäkin postauksessa sanoin, kyllä mä voisin joskus vielä Dubaihin matkustaa. Tällä hetkellä suurin kiinnostuksen lopahduttaja on se, että paikka vaan tuntuu niin epäaidolta ja ennen kaikkea tylsältä, jos haluaa lomallaan muutakin kuin shoppailla isoissa ostoskeskuksissa. Mutta noi ihmisoikeusnäkökohdat mietityttää myös. En haluaisi olla tukemassa sortoa. Toisaalta, jos sen ajatuksen vie liian pitkälle, niin kohta ei voi matkustaa minnekään. :(

    Leave a Reply