Kevätauringon pilkahduksia

-Helsinki, helmikuu 2018-

YO. Se ois sunnuntai. Ja huomenna taas maanantai. Syvällisillä ajatuksilla alkaa tää postaus selkeesti.

Käytiin eilen käppäilemässä Arabiassa ja Vanhankaupunginkoskella ja oli siistiä nähdä uudet kotimaisemat lumen peitossa. Vähän kuumotti toi jäällä käveleminen, kun Tuusulassa kasvaneena on tottunut kävelemään aina järvenjäällä eikä meren. Mutta ei pudottu jäihin eli success. On muuten pirun kylmä Helsingissä. Ens viikoks luvattu -17 joillekin päiville. Hyi hitto. Pitää käydä ostamassa joku kommandopipo, kun naama jäätyy. Mutta hiukan yli kuukauden päästä olis tosiaan sitten muutto tulossa ja en kyllä malta odottaa! Pääsee vähän uusimaan huonekaluja ja kokonaan uusien materiaalien ääreen. Tiski- ja pesukone here I come.

Kuluva viikko on mennyt aikalailla udussa, kun uudet kuviot alkoi taas pyörimään duunissa ja on paljon uutta opeteltavaa. Yllättävän väsyneeks sitä vaan tulee, kun pitää olla jatkuvasti skarppina. Mutta oon onneks jaksanu käydä salilla ja ainakaan vielä ei oo iskeny mitään flunssaa, sitä nimittäin on taas joka puolella liikkeellä. C’mon sinkki show me what you got! Pohdin tässä myös, että pitäskö jopa ottaa joku 8 viikon saliohjelma, kun meinaa olla vähän räpeltämistä ja pakkopullaa toi salillakäyntim niin ehkä ohjelman kautta sais vähän lisämotivaatiota. Odotan jo, että lumet sulaa niin pääsee hölkkäilemään.

Muuten ei nyt kauheesti oo mitään höpöteltävää tänne blogin puolelle. Arki rullaa ja arska paistaa. Oon ollu niin väsyny tällä viikolla että salin ja kokkailun lisäks oon vaan nököttäny sängyssä ja kuunnellu musaa. Ja hajoillu yksinäni Justimuksen jätkien paskoille läpille. #highlyfe ei voi muuta sanoo. Vapuksi lähetään kaverin kanssa Edinburghiin eli pääsen taas Brittein maan kamaralle, jipii! Ja sain muuten työkavereilta läksärilahjaksi Ruissi-liput niin kesällä sit taas Turkuseen ainakin yheksi päiväksi ja Flow-lippu oli myös pakko ostaa, koska ARCTIC MONKEYS. Freakin’ yes. Sellassia tärkeitä asioita tulee tällä hetkellä mieleen.

 Ei ihan toppavaatteissa toi joogaposeeraaminen onnistu, mutta pakkohan se oli yrittää. Pari kertaa tuli myös laskettua pyllymäkeä ihan vaan jotta välttyis suoranaiselta kaatumiselta. Yleensä kaadun aina kerran talvessa persiilteni, mutta vielä tänä talvena sitä ei ole tapahtunut! Se on aina hienoa, kun on jotain mitä odottaa joka talvi. Tulee kyllä niin laadukasta tekstiä tänään, että taidanpa lähteä suihkuun ja näkemään kaveria. Ja salille. Ja aikasin nukkumaan. Moe.

Jooga hyvinvoinnin tukena

Mulla meinaa välillä olla vaikeuksia rauhoittua ennen nukkumaanmenoa eli näin ollen nukahtamisessa voi kestää hetki. Tätä ei onneksi ole hetkeen tapahtunut, kun oon taas tietosesti vähentänyt nukahtamista haittaavia häiriötekijöitä iltaisin. Mm. lueskelen, poltan kynttilöitä ja kuuntelen musiikkia, mutta tärkein rauhoittumiskeino itselle on kuitenkin jooga.

Noin viitisen vuotta sitten salimotivaatio oli korkealla ja ajatus joogan tapaisesta lajista ei tullut kuulonkaan; aivan liian tylsää. Jotenkin aloin sitten tutustumaan enemmän kehonhuoltoon ja varsinkin polvivamman jälkeen joogasta tuli tärkeä osa arkea. Joogan monipuolisuuden ja eri lajien vaihtelevuuden ansiosta uskallan jopa väittää, että jooga sopii kaikille. En todellakaan väitä olevani yoga master millään tasolla, far from it, mutta näinä muutamina vuosina joogan plussat ovat kyllä tulleet selväksi.

Kehonhuollon, mobilisaation ja syvien lihaksien aktivoinnin lisäksi joogalla, ja liikunnalla muutenkin, voi tutkitusti lieventää masennuksen ja muiden mentaalipuolen sairauden oireita. Parantamisesta ei toki kannata puhua, mutta helpotusta jooga voi mielestäni ehdottomasti tarjota. En sano, että olisin ikinä ollut itse masentunut ja toivottavasti niin ei koskaan käy, mutta usein tulee pohdiskeltua asioita syvällisesti ja joskus vähän liikaakin. Myös kun uusia asioita täytyy omaksua paljon kerrallaan jolloin niiden sisäistäminen on haastavampaa, joogahetki tarjoaa mahdollisuuden rauhoittua.

Rauhoittuminen ja hengitys ovatkin yleensä ne ensimmäiset asiat mitä joogasta tulee mieleen venyttelyn lisäksi. Onneksi se on myös niin paljon muuta. ;) Syvät vatsalihakset pääsevät töihin ja käsilihakset vahvistuvat lankuttaessa ja pakaralihaksien treenaamiseen syntyy uusia ulottuvuuksia, kun kroppaan tutustuu täysin eri tavalla joogan ansiosta.

Toimistotyö on myös omalle kropalle aika rankkaa ja usein kotonakin tulee sitten jännitettyä hartioita ja könötettyä niska huonossa asennossa, ja niinpä iltarutiiniksi muodostuneet joogaheijailut tulee yleensä aina tehtyä ennen nukkumaanmenoa. Kamalaa kun huomaa miten nykyään alkaa itse noudattamaan samoja rutiineja kuin vaikka oma äiti tai mummo.. En ole vanha, en myönnä!!!½

Youtubesta löytyy opetusvideoita kitaransoitosta keppihevosteluun, mutta yksi kanava mitä en voi kuin vain lämpimästi suositella on Yoga with Adriene. Kanavalta löytyy videoita aloittelijoista edistyneimmille harjoittelijoille, harjoituksia 10 minuutista koko kropan 60 minuutin treeniin. Löytyy videoita migreeniä lievittämään ja pohkeiden avaamiseen. Adrienen slogan on: Find what feels good. Tämä lause  kiteyttää kaiken sen mitä jooga mulle tarkottaa. Jollekin muulle se voi tarkoittaa jotain muuta ja se on nimenomaan se mistä joogassa on kyse: jokainen luo sen itse. Onpa se sitten meditaatiota ja mielikuvaharjoituksia, syvävenyttelyä tai rankkaa treeniä.

Loppuun vielä tämän hetken aivan absolute fave song *annoying Valley girl voice* ja Adrienen joogavideo, jonka aion itse tehdä aamulla.

Tsekkaa myös nämä:

Mielenterveysseura.fi – Liikunnan yhteys mielenterveyteen

Anna.fi – Mitä tapahtuu, jos joogaa kuukauden jokaisena päivänä? Testasimme!

Guardian.com – My goofy online yoga teacher has indoctrinated me into her cult

Share this post

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Follow

Follow this blog

Get every new post delivered right to your inbox.

Email address