Miksi kukaan ei järjestä 50+ ikäisille naisille (kulutus)juhlia?

Olen syvästi loukkaantunut. Ilkesivät laittaa minulle mainoksen Tena-vaippojen kotiinkuljetuspalvelusta.

Turha varmaan kertoa, että sosiaalinen media ruokkii meitä jatkuvalla mainosvirralla, halusimmepa tai emme. Olet varmasti pannut merkille mainonnan puolinäkymättömän olemassaolon tietokoneesi ruudulla.

Sähköpostiimme hiipii salakavalasti oikeiden viestien väliin roskapostia, joka yrittää saada huomiomme milloin mihinkin älyttömään.

Tai kun avaat Facebook-sivusi, feedin joukkoon tulee yhä enemmän maksettua mainontaa. Välillä jopa haittaavan paljon niin, että on vaikeaa tehdä selkoa, mikä oikeastaan on mainontaa ja mikä muuta sisältöä.

Ja kun avaat iltapäivälehden sivun, vierustalle on kummasti tupsahtanut mainoksia ja osuvasti juuri niistä tuotteista, joita olet ehkä googlettanut lähiaikoina. Jossain joku isoveli valvoo käyttäytymistäsi tarkoin.

Ja sitten on tämä kammottava ikäsidonnainen mainonta, joka menee niin pöpelikköön kuin vain voi. Jonnekin bittiavaruuteen on kirjoitettu, että tätä tietokonetta ja tätä sähköpostia käyttää 55-vuotias nainen. Mutta, please, voisitteko ystävällisesti laittaa sinne myös tiedon, että en kärsi inkontinenssistä, en univaikeuksista, enkä lihas- ja nivelkivuista ja suolenikin toimii toistaiseksi aivan loistavasti.

Jossain on joku mainosguru, ilmeisesti Jenny 25 vee päättänyt, että yli 50-vuotias nainen tarvitsee Tena-vaippojen kotiinkuljetuspalvelua, melatoniinia sisältäviä unitabletteja, kipugeeliä ja suolen toimintaa nopeuttavia luontaistuotteita.

Voisitko Jenny kiltti ymmärtää, että minä olen vielä ainakin omasta mielestäni ihan aktiivinen, toimintakykyinen, elämässä kiinni oleva työssäkäyvä nainen, jolla on työuraakin jäljellä ennen virallista eläkeikää vielä kymmenisen vuotta. Osaan vieläkin kulkea korkkareissa, bailata aamuyön tunneille ja jaksan kulkea reppu selässä Lapin kairoilla.

Haluan matkustaa niin paljon kuin sielu sietää ja rahapussi kestää. Rakastan hyvää ruokaa, laadukkaita viinejä ja itseni hemmottelua. Arvostan kaikkea kaunista ympärilläni ja olen kiinnostunut elämässä monenlaisista asioista. Eivätkä niihin kuulu pätkääkään asiat, joiden tiimoilta olet ottanut yhteyttä.

Edustan sitä ikäluokkaa, joka Tilastokeskuksen varallisuustutkimuksen mukaan ei ole kovinkaan kaukana siitä kaikkein varakkaimmasta, 65-75-vuotiaiden ikäryhmästä. Minun ikäisilläni, 55-64-vuotiailla, lapset ovat lähteneet jo maailmalle ja asuntolainat maksettu. Elämämme on pääosin ollut työntäyteistä, emmekä aikoinaan osanneet kovin kuluttaakaan. Monille meistä kertyi pesämunaa ja onnekkaimmilla sitä on täydentänyt vielä pieni perintö.

Nyt on meidän aikamme elää ja nauttia työmme tuloksista. Ja sitten sinä Jenny ilkeät lähettää minulle Tena-vaippamainoksia. Häpeä! Ymmärrätkö? Haluan saada mainoksia eksoottisista matkakohteista, hemmottelulomista, merkkikäsilaukuista ja timanttisista kasvohoidoista.

Ja vaikka minulla ei olisikaan varaa niihin, niin usko pois, niitä on paljon joilla on. Kuulkaapas mainosgurut, te suorastaan aliarvioitte omaa ikäryhmääni ja sen tarpeita. Tässä on teille sellainen kohderyhmä, jolla on enemmän ostovoimaa kuin nuoremmilla ja halua vihdoin hellittää kukkaron nyörejä oman itsemme hyvinvoinnille.

Voisitteko Jenny ja muu hipsterimainosväki ystävällisesti tehdä uudelleen ikäryhmäni profilointia ja ymmärtää, että tänne ei kuulkaa niitä Tena-vaippoja tarvita. Toistaiseksi samppanja on poistunut ihan toivotulla tavalla.

PS: Yritin löytää kuvapankista tähän juttuun kuvia vanhemmista naisista matkoilla. Ei löytynyt. Kuvissa oli vain nuoria naisia. Vanhemmat naiset eivät ilmeisesti matkustele 🙂

Kuvat pixabay.com

 

Seuraa blogia myös Facebookissa ja Instagramissa: @samppanjaa_muovimukista. 

 

Previous Post Next Post

You Might Also Like

12 Comments

  • Reply Nora keskiviikko, kesäkuu 6, 2018 at 11:02

    Aivan.
    Loistava.
    Kirjoitus.

    Eipä mulla muuta kuin, keep going! Olen Jenny25vee-kategoriaa, jolle vanhuus on synonyymi kolmekymppiselle. Täytyy yrittää muitaa, että elämää on myös sen jälkeenkin. 😉 Menevää kesää!

    • Reply Annemaria keskiviikko, kesäkuu 6, 2018 at 13:52

      Kiitos Nora. Noinhan sitä itekin ajattelin sun ikäisenä. Että nelikymppinen on vanha ja elämä loppuu viimeistään, kun viisikymppiä tulee mittariin. Vaan kuinkas sitten kävikään 🙂

  • Reply Merimiehen vaimo keskiviikko, kesäkuu 6, 2018 at 11:08

    Hyvin kirjoitettu ja ihan asiaa. 🙂

    • Reply Annemaria keskiviikko, kesäkuu 6, 2018 at 13:53

      Kiitos paljon merimiehen vaimo 🙂

  • Reply Tiina keskiviikko, kesäkuu 6, 2018 at 16:49

    Nyt osuit naulan kantaan 👍 Olen kohta 55 ja elän elämäni parasta aikaa.

    • Reply Annemaria keskiviikko, kesäkuu 6, 2018 at 18:31

      Ihanaa! Tädit tulee ja rulettaa 🙂

  • Reply Piyya keskiviikko, kesäkuu 6, 2018 at 23:03

    Aivan mainio kirjoitus 👍😂😍
    En osaa edes eritellä, mutta niin naulan kantaan.
    Uudet mainoswelhot kehiin, Jennyt myyköön ikäisilleen tuotteita 😂🤣😂🤣

    • Reply Annemaria torstai, kesäkuu 7, 2018 at 09:07

      Kiitos. Mua tosiaan ärsyttää, että nuoret hallitsevat mainosmaailmaa. Mainontaa suunnitellaan nuorille nuoren näkökulmasta ja siinä sivussa on vähän kuin pakko laittaa kehiin joku Tena-mainos meille seniileille. Oma ikäryhmäni on merkittävä kuluttajaryhmä, joka ei tunnu ketään kiinnostavan 🙁 vaikka meille oikeasti voisi myydä mitä vaan.

  • Reply Annapurna lauantai, kesäkuu 9, 2018 at 12:51

    Itse en pysty enää yhteenkään mainitsemistasi asioista. Jalkapöydän nivelrikko estää korkkareiden käytön ja takareiden jännevaivat sallivat kivutonta kävelyä vain 45 minuuttia kerralla tasaisella maalla. Elämäni on erittäin työntäyteistä, mutta en todellakaan pysty nukahtamaan ilman vahvaa melatoniinia ja tarvitsen myös kipugeelejä. Yksilölliset erot vanhenemisessa ovat valtavan isoja, ja minusta on hienoa, etteivät mainosjennyt kuvittele kaikkien kuuluvan siihen porukkaan, joka vuorikiipeilee ja juoksee maratoneja vielä seitsemänkymppisenä. Aktiivinen vanheneminen on voimakas normi. Emmekö me ole eläneet jo tarpeeksi kauan että tajuaisimme, ettei oma kupla ole koko maailma.

    • Reply Annemaria sunnuntai, kesäkuu 10, 2018 at 18:33

      Hei Annapurna. Tarkoitukseni kirjoituksellani ei ollut vähäisimmässä määrin loukata ketään. On ihan ymmärrettävää, että iän mukana eteen tulee kaikenlaisia terveydellisiä rajoitteita, kelle ennemmin, kelle myöhemmin. Halusin jutullani nimenomaan ravistella mainosmarkoista päättäviä ja mainontaa suunnittelevia huomaamaan, että maailma ei ole vain nuorten ja kauniiden, joille kannattaa jotain myydä. Meillä on kuitenkin yli 50+ ikäisten suuri joukko, jotka ovat hyväkuntoisia ja täysillä elämässä kiinni. Onnekkaimmat meistä säilyvät terveempänä pidempään ja siitä kaiketi voi olla varma, että kipugeelinkin aika jossain vaiheessa tulee. Mutta sitä ennen, minulle voisi mainostaa kyllä jotain muutakin 🙂

  • Reply Onhan noita Jennyjä lauantai, kesäkuu 9, 2018 at 15:14

    Hyvä kirjoitus.
    Olen samaa mieltä ja totean,että vaikka joutuisin Tenoja käyttämään,en lopeta elämän elämistä.
    Tuo mainitsemasi ikäryhmä on lukumäärältään todella iso Suomessa,mutta ei ole mainosmiesten,eikä valitettavasti-naistenkaan kiinnostuksen kohde.
    Onko niin,että jos asiakkaalla on liian korkea ikä,heidän tuomansa raha on arvoltaan vähäisempi,kuin nuorempien?
    Minulle on sanottu suoraan ja suomeksi,että tuo ikäryhmä ei oli tavoiteltu kohderyhmä!!!!!!Tyrmistyin,koska jos haluaa elää pitkään,silloin on hyväksyttävä vanheneminen.
    Elän elämäni parasta aikaa,vaikka en ole tavoitellun kohderyhmän ikäinen.Vahvana ja itsevarmana!
    Kiitos vielä innostavasta kirjoituksestasi.

    • Reply Annemaria sunnuntai, kesäkuu 10, 2018 at 18:39

      Kiitos itsellesi oivista ajatuksista. Juuri tästä on kyse. Tuntuu siltä, että kun viisikymppiä täyttyy, sinut laitetaan ikään kuin ö-mappiin, joka ei jaksa ketään enää kiinnostaa. Kuitenkin juuri tällä ryhmällä on usein nuoria enemmän taloudellisia resursseja käytettävänään. Jos vain ymmärtäisivät, että se vanheneminen on muutakin kuin Tena-vaippatarpeita 🙂

    Leave a Reply