Hyppää sisältöön

Ylläs houkuttelee venäläisturisteja

Riikka Krenn
Riikka Krenn Päivitetty: 05.05.2011
Venäläiset matkailijat ovat löytäneet joukolla Lapin hiihtokeskuksiin. He odottavat matkakohteiltaan ohjattua ohjelmaa ja valmista tekemistä.

Suomi kuuluu venäläisten suosikkeihin

Suomessa kävi viime vuonna noin 3,4 miljoonaa venäläistä matkailijaa, joka on ennätyksellisen suuri määrä. Suomi on venäläisten matkailijoiden suosituin kohde IVY-maiden ulkopuolella. Yhä useampi heistä löytää tiensä myös Lapin hiihtokeskuksiin.

– Viisi Ylläksen alueen yritystä on yhdessä Finpron kanssa perustanut vientirenkaan, jonka tavoitteena on tuoda lisää venäläismatkailijoita Ylläkselle. Yritykset tarjoavat alueen parhaita majoitus-, ravintola- ja ohjelmapalveluita, joita räätälöidään venäläisille asiakkaille houkutteleviksi kokonaisuuksiksi, kertoo vientipäällikkö Polina Kiviniemi.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Finpron ja yritysten yhteisprojektissa ovat mukana Hiihtokeskus Iso-Ylläs Oy, Kylmämaan Ohjelmat Oy, Ylläs Saaga Oy, Ylläs Adventures Ay ja Ylläksen Matkailu Oy. Tavoitteena on Ylläksen alueen tunnettuuden kasvattaminen Venäjällä, toimivien markkinointi- ja myyntikanavien rakentaminen sekä liikevaihdon kasvattaminen.

Valmiita palveluita omalla äidinkielellä

Kielitaito on tärkeä myyntivaltti venäläisten kanssa asioitaessa.

– Suurin ero venäläisten ja suomalaisten matkailijoiden välillä on, että venäläiset kaipaavat lomakohteesta valmista tekemistä ja ohjattua ohjelmaa. Lomakohteesta odotetaan menoa ja meininkiä. Ylläksen vientirenkaan yritysten palvelutarjonnassa on pyritty huomioimaan ennen kaikkea kieliosaaminen, koska venäläiset ostavat palveluita mieluiten äidinkielellään, Kiviniemi sanoo.

Yritykset hakevat uudella yhteistyöllä tehoa palvelujensa markkinointiin ja myyntiin venäläiselle yleisölle. Yhteiset tavoitteet ja synergiaetujen tuomat hyödyt luovat vahvan pohjan kehitystyölle.

– Vientirengaskonsepti soveltuu erinomaisesti Ylläksen kaltaiselle yritysryhmälle. Keskeinen tekijä vientirengasta perustettaessa on yritysten tarve ja halu kansainvälistyä. On tärkeää nähdä vientirengas kauaskantoisena liiketoiminnan kehitysprojektina, jolla on jatkuvuutta myös varsinaisen vientirenkaan jälkeen, Finpron konsultti Elina Puszkarzewicz sanoo.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Kuva: Visit Finland/Riku Pihlanto