Moni tilaa ravintolassa listan toiseksi halvinta viiniä

Teetkö sinäkin aina näin, kun tilaat viiniä ravintolassa? Kaikki tuntevat ovelaksi luulemasi niksin

Listan toiseksi halvin viini ja muut yleiset ilmiöt – huomioi nämä, kun tilaat viiniä ravintolassa.

1. Viinikikka, jonka kaikki ammattilaiset tuntevat

Vähemmän viinejä tunteva asiakas saattaa hermoilla viinin valintaa ravintolassa. Rypäleet eivät välttämättä ole tuttuja, eikä yhdenkään viinin nimi sano mitään.

Moni tunnistaa tilanteen, jossa tekisi mieli tilata listan edullisin viini, mutta se tuntuu nololta. Mitä jos henkilökunta puhuu selän takana pihistä pöydästä?

Tilanne ratkeaa tietenkin sillä, että tilataan listan toiseksi halvin viini. Näin laskusta ei tule liian kallis, mutta kukaan ei pääse kommentoimaan nuukuudesta.

Ovelaksi tätä niksi ei kuitenkaan voi kutsua, sillä ravintolan henkilökunta tietää tarkasti mitä teet.

Tapa on ravintola-alalla jopa niin tuttu, että monissa ravintoloissa laitetaan listan toiseksi edullisimmaksi viiniksi joko ravintolalle edullisinta viiniä tai sellaista viiniä, josta halutaan päästä mahdollisimman nopeasti eroon.

2. Uskalla pyytää apua

Ravintolassa ei kannata tilata ensimmäisenä silmiin osuvaa tuttua rypälelajia. Ammattilaiset osaavat kertoa, mikä sopii tilaamasi ruoan kanssa. Voit myös kertoa, millaisesta viinistä normaalisti pidät.

Jos tilaat pullon sijaan viiniä laseittain, on pullo todennäköisesti jo valmiiksi avattu. Voit siis kokeilla pyytää maistiaista ennen tilausta.

Jos ravintolassa työskentelee sommelier, pyydä rohkeasti apua. Sommelier ei ole vain kalleimpia viinejä tilaavien asiakkaiden etuoikeus. Kerro suoraan minkä hintaluokan viiniä etsit ja mitä aiot syödä, ja asiantuntija osaa suositella kriteereihin sopivaa viiniä.

3. Älä pelkää kertoa, jos viini ei ole mieleinen

Tilattua viiniä ei ole tarkoitus juoda hampaat irvessä vain siksi, että sen takaisin lähettäminen tuntuu kiusalliselta. Tartu tarjoilijan tarjoamaan mahdollisuuteen maistaa viiniä ja kerro rohkeasti, jos jokin on mielestäsi vialla.

Ammattilaiset osaavat tarkistaa, onko vika viinissä vai eikö se vain ole asiakkaan makuun. Parhaassa tapauksessa voit edelleen vaihtaa viinin, vaikka siinä olisikin kaikki kunnossa.

Lähde: The Independent
Kuva: Shutterstock

Päivitetty: 14.5.2018

Arvostelut ja vinkit

1 Tähti2 Tähteä3 Tähteä4 Tähteä5 Tähteä (9 votes, average: 2,11 out of 5)

Kerro kokemuksesi ja jaa omat matkavinkkisi!

Kommentoi nimimerkillä tai Kirjaudu sisään. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Mitä mieltä olet?

0 kommenttia