Olevi Residents – kun haluat osallistua huonearpajaisiin

Useimmiten matkailu menee meikäläisellä suht smoothisti ja vastoinkäymisiä tulee eteen yllättävän harvoin. Viime viikonlopun Tallinnan hotellivalinta ja sen hotellihuonearpajaiset huvittavat (ja samalla puistattavat) kuitenkin vielä sen verran, että ajattelin ihan jakaa koko komeuden teidän kanssanne nyt. Tällä kertaa on hyvä muistuttaa muitakin impulsiivisia hotellivaraajia, että kurkkaa oikeasti edes yksi suosittelu ennen hotellin varaamista. Tällä kertaa meikäläisen hotellivalinnaksi osui Olevi Residents, johon en kyllä menisi uudelleen, ellen siis aivan välttämättä haluaisi hotellihuonearpajaisiin. Hotelli on verkkosivujensa mukaan täysin uudistettu vuonna 2003 ja hotellin historia ulottuu jopa 1300-luvulle asti. Puitteet ovat kyllä mielenkiintoiset ja hotellissa on mahdollisuuksia vaikka mihin. Huoneisiin seikkaillaan monien portaiden kautta, hotellissa voi aistia menneiden aikojen henkäyksen ja sijaintikin on aivan mainio, aivan vanhan kaupungin syleilyssä. Mutta, tässä hotellissa on muutama pieni mutta ja se on erittäin epätasalaatuiset huoneet.

Huonearpajaisten viimeinen palkinto – huone satayks, siellä on sulle yllätys

Meidän osaltamme check-in sujui, tai ei sujunut oikeastaan mitenkään. Saavuimme paikalle mutta huoneemme ei ollut vielä valmiina, sillä olimme hieman etuajassa ja näin ajattelimmekin käyvän. Saimme kuitenkin tavaramme säilöön ja lähdimme ostoksille. Noin kaksi tuntia myöhemmin lounaan ja shoppailukierroksen jälkeen saavuimme takaisin hotellille, jolloin huoneemme ei vieläkään ollut valmiina. Onneksi hotellilla oli wifi ja jäimme istumaan vastaanottoon kun Suomen peli oli parhaillaan käynnissä, istuuhan tässä nyt pienen hetken. Vastaanoton tyttö soitteli myös kiivaasti jonnekin mutta emme ymmärtäneet sanaakaan, sillä hän puhui venäjää.

Totuuden aika koitti ja saimme huoneen 101 avaimet. Avaimet lähtivätkin bumerangina takaisin, kuvien ottamisen jälkeen tietenkin. Huoneemme ovi oli auki kun saavuimme sinne, huone haisi tupakan, oksennuksen ja desinfiointiaineen hurmaavalle sekoitukselle, huone oli hämärä ja kaiken tämän esteettisyyden kruunasi nurkassa lojuva, kaikkensa antanut kaljatölkki. Eniten huvitti se että siivoojat oikeasti oli tehnyt niin  pitkään töitä huoneen eteen ja silti kaiken sen odottamisen jälkeen meitä vastassa oli tyhjä kaljatökki – miten sellaista ei oikeasti voi huomata ja noukkia pois?

Oli miten oli, huone ei vastannut myöskään sisustaltaan yhtään sellaista mitä olin varannut, joten keräsimme kamppeemme ja kipusimme takaisin vastaanottoon, jossa vastaanottoneiti meitä jo selkeästi odotti. Mainitsin sottaisuudesta ja näytin kuvaa huoneesta, jollaisen olin tietääkseni varannut ja kerroin ettei huone vastaa lainkaan kuvaustaan. Vastaanoton tyttö katsoi minua ja totesi tyynesti: ”Kyllä, tiedän ettei se vastaa yhtään kuvausta”. Vastaanoton tyttö otti jälleen puhelimen käteen ja soitti jonnekin. Voi kun tietäisin, mitä puhelimessa  keskusteltiin. Pian luuri puhelimen luuri laskeutui ja meille kerrottiin että hotelli antaa meille paremman huoneen, mutta tässä huoneessa ei ole parisänkyä. Viis meikäläiset mistään parisängystä, kunhan ei oksennus ja tupakka haisisi.

Huonearpajaisten voittaja – huone kaksikymmentäyhdeksän

Avasimme uuden huoneemme oven kauhunsekaisin tuntein – mitähän tämän oven takaa palajastuukaan? Sieltähän paljastui ulkonäöltään sellainen huone, jonka olin mielestäni varannut! Toki tämä huone oli isompi ja varustettu keittiöllä, jota ei meidän varauksella ollut mutta näytti ulkonäöltään täsmälleen siltä, millä mielikuvalla olin huoneen varannut. Itse huone ei ollut mikään supervarusteltu, eli kuvista näkee pääpiirteittäin kaiken mitä tarvitsee. Kontrasti näiden kahden huoneen välillä on siis aikamoinen.

Kysymys siis kuuluukin, mikä ihmeen yritys tuo meidän ensimmäinen huone oli ja miksi se alunperin annettiin meille, kun muitakin huoneita oli vapaana? Myös aamiaisella oli meidän lisäksi seuraavana aamuna vain kahdeksan muuta henkilöä, joten olisi aika outoa että koko hotelli olisi täynnä. Vastaanotossakin selkeästi tiedettiin että kukaan ei tule tyytymään tuohon ensimmäiseen huoneeseen, mutta yrittivät kuitenkin. Tällä kertaa arpaonni ei aluksi suosinut, mutta onneksi tästäkin selvittiin. Loppu hyvin, kaikki hyvin.

Millaisia hotellihuonearpajaisia sinun kohdallesi on sattunut?

Psst! Seuraa meikäläistä ja blogia myös:

IG: @miraorvokki

Twitter: @miraorvokki

Facebook: @pondekengissa

Blogit.fi: Pöndekengissä

Ravintolasuositus Tallinnaan – hehkutettu Rataskaevu 16

Tallinna on pullollaan ihania ravintoloita ja makuelämyksiä. Testasimme viime lauantaina Tallinnassa erästä kehuttua ravintolaa, jonka nimi sekä osoite on helppo muistaa. Kyseessä on siis Rataskaevu 16, joka sijaitsee osoitteessa Rataskaevu 16. Voin jo tässä vaiheessa luvata, että tämä ravintola saa varmasti aistisi kihelmöimään – niin yksinkertaista, niin maukasta, niin kaunista, eikä hintakaan huimaa päätä. Ravintola on nostanut hintojaan hieman verrattuna menneisiin vuosiin, muttei edelleenkään ole mielestäni mitenkään kallis. Juhlistimme Petrin syntymäpäivää Rataskaevussa.

Tee pöytävaraus ajoissa – ja nauti illasta

Aloitetaan siitä, että tähän ravintolaan kannattaa tehdä pöytävaraus hyvissä ajoin. Ravintola on maukas ja edullinen, joten se vetää puoleensa niin turisteja kuin paikallista väkeä. Luulen, että ravintolan 10 000 Facebook-tykkääjää eivät myöskään ole väärässä ja ravintola on varmasti jokaisen tykkäyksen arvoinen – plus aina täynnä. Kuten kuka tahansa hyvä tyttöystävä, olin aloittanut ravintolan miettimisen vähän liian myöhäan enkä edes tajunnut ettei kukaan ollut kuitannut vastausta sähköpostiini, jossa utelin pöytävarausta lauantaille. Sen enempää miettimättä, nälän jo kurniessa, kellon lähestyessä puoli seitsemää, marssimme Rataskaevu 16:sta kysäisemään pöytää. Tupa oli jo yllättävän täynnä, mutta saimme kuin saimmekin ravintolasta vapaan pöydän. Tarjoilija antoi meille aluksi tunnin aikaa syödä, mutta tämä aikamääre muuttui jo ennen tilaustamme. Peruutuksen takia saimme armahduksen ajankäyttöön – ja saimme syödä kolme ruokalajia, aivan kuten olimme suunnitelleet. Meillä oli siis onnea matkassa pöytävarauksen osalta.

Alkupaloiksi valikoituivat tuoresuolattu lohi (7,80 €), sekä kurpitsakeitto (5,00 €). Maut olivat simppeleitä ja tuoreita. Alkupalojen kyytipojaksi pöytään tuotiin myös talon leipää, joka on muuten aivan järjettömän hyvää. Kalastaja kehui lohiannostaan, joten tämä ei mennyt ollenkaan vikaan.

Pääruoan kautta jälkiruokaan – ja yllätyksiin

Pääruoaksi valikoitui naudan sisäfilee (17,50 €), sekä uunilohi (15,50 €). Simppeli linja jatkui ja ruokien esillepano oli myös kaunis. Olimme molemmat vähän ruokakateellisia toisillemme, sillä annokset näyttivät niin hyviltä. Ruoan lisäksi huomio kiinnittyi jatkuvasti tarjoilijoiden palveluasenteeseen ja hymyyn – täällä on asiakkaan ja työntekijän hyvä olla. Hyvä ruoka ja hyvä palvelu takaavat onnistuneen asiakaskokemuksen.

Pääruoan jälkeen sain viitottua tarjoilijan paikalle ja tilattua Petrille syntymäpäivän kunniaksi vielä suklaakakun. Mitäs lähti puuteroimaan nenäänsä. Yritin olla salamyhkäinen ja odotella suklaakakkua hiljakseen, mutta pienessä hetkessä salin täyttikin hymy, nauru, sekä laulu kun kuusi tarjoilijaa ja koko ravintola ryhtyi laulamaan Petrille syntymäpäivälaulua. Kakun päällä oli pieni kynttilä ja mansikkahillosydäme. Kaiken lisäksi lautasliinaan oli rustattu pieni tsemppiviesti tulevaan vuoteen. Apua kuinka ihana yllätys!

Koko komeus kahdella alkupalalla, kahdella pääruoalla, jaetulla suklaakakulla, tummalla oluella ja 16 cl valkoviinillä kustansi siis yhteensä 60,30 €. Tunnelmaa, hymyä ja asiakaskokemusta ei voi rahalla (ainakaan aina) saada, vaan asiakaskokemus ja hymy kumpuaa henkilökunnasta ja heidän fiiliksestään. Henkilökunnasta huomasi että he nauttivat työstään ja heidän työyhteisössään on hauskaa. On ilo olla asiakkaana tällaisessa paikassa.

Lisää Tallinan ravintolasuosituksia löydät muuten blogistani Tallinnan ravintolat-tägin alta. Muita Tallinnan tarinoita löytyy Tallinna-tägin alta.

Oletko sinä käynyt tässä hehkutetussa ravintolassa? Onko ravintola mielestäsi maineensa arvoinen?

 

Psst! Seuraa meikäläistä ja blogia myös:

IG: @miraorvokki

Twitter: @miraorvokki

Facebook: @pondekengissa

Blogit.fi: Pöndekengissä

Helsingistä Travemündeen – matkahaaveita Finnlinesin kanssa

Toukokuun ensimmäisenä viikonloppuna on hyvä alkaa haaveilla tulevasta kesästä. En ole koskaan kokenut itseäni kovaksi laivailijaksi, luultavasti sen takia että laivamatka on ollut itselleni usein vain suoritus paikasta A paikkaan B. Olen kuitenkin havaitsemassa pientä muutosta matkustustottumuksissani, sillä olen aivan oikeasti alkanut miettiä laivamatkoja rentoutumisen kannalta – laivallahan ei ihan oikeasti ole kiire minnekään. Vierailin muutama päivä takaperin Finnlinesin M/S Finnladylla, jonka kyydissä lipuisin mielelläni tulevana kesänä Helsingistä Saksan Travemündeen. Tervetuloa mielikuvamatkalle Saksaan M/S Finnladyn kyydissä!

Postaus on toteutettu yhteistyössä Finnlinesin kanssa ja Rantapallon kanssa.

Rentoutumista omassa sviitissä – meren kimaltaessa auringonsäteissä

Sviitin ikkunasta avautuu näkymä Itämerelle, matka vie kohti Saksaa. Aurinko lämmittää, meri kimaltaa samalla, kun auringonsäteet leikkivät sen pinnalla. On täydellinen kesäpäivä ja rahtilaiva lipuu sulavasti merellä. Mitä, rahtilaiva, mikä sviitti? Onko tällainen yhtälö mahdollinen? Rahtilaivasta ei ehkä ensimmäisenä tule mieleen raukea ja rauhallinen arjen luksusmatka, mutta tämä on selkeästi mahdollista. Pakkohan se on uskoa, kun omin silmin näkee. Finnlines kuljettaa rahtia ja vapaa-ajan matkailijoita sulassa sovussa ja matkalla pystyy aistimaan aitoa, autenttista meritunnelmaa. En ole koskaan matkustanut laivalla sviitissä, mutta vieraillessani M/S Finnladyn Star-sviitissä mielessäni alkoi siintää laivamatka rahtialuksella, jossa voin herätä tilavassa hytissä, ihailla merta ja vain nauttia siitä että minulla ei ole kiire minnekään.

Finnlinesin valikoimaan kuluu päivä Saksassa-risteily ja matka M/S Finnladyn kanssa Helsingin Vuosareesta Saksan Travemündeen kestää noin 30 tuntia suuntaansa. Tuo tuntimäärä kuulosti aluksi korvaani todella paljolta, sillä olen useimmiten ”kaikki mulle heti nyt-tyyppi” ja koko ajan menossa. Mitä pidemmälle laivavierailumme M/S Finnladylla meni, sitä enemmän aloin tajuta että tällainen 30 tunnin laivamatkahan olisi juuri sitä täydellistä arjen luksusta. Edessä vain meri, ei mitään juoksemista ohjelmanumerosta toiseen, sauna ja poreamme jotka kuuluvat risteilyn hintaan, hyvä ruoka ja onnellinen mieli. Matka kestää kokonaisuudessaan muuten lauantai-illasta keskiviikkoaamuun, eli itsensä saa varmasti tuona aikana rentoon laivafiilikseen. Finnlinesin päivä Saksassa-risteilystä löytät lisätietoa täältä.

M/S Finnladyn hytit on sisustettu rakkaudella. Hyttiluokasta riippumatta matkustaja löytää hyteistä pieniä ja suuria merellisiä yksityiskohtia, sekä mietelauseita. Finnlines ei kilpaile discoilla, äänekkäällä ohjelmalla ja menovinkeillä, vaan rauhallisuudella ja autenttisuudella. Meille kerrottiin rauhallisesta merimatkasta, jonne voi ottaa kirjan mukaan ja kuunnella akustisen kitaran sointuja, merimatkasta jossa pääsee saunaan ja hierontaan, merimatkasta jossa ei ole kiire mihinkään aktiviteettiin tai showhun.  M/S Finnladyn kyydissä kokee aidon merimatkan, jonka mukana on työmatkalaisia, viikottain laivalla kulkevia rekkakuskeja, lomailevia perheita ja ystäviä. Monelle tämä laiva on arkipäivää työmatkojen välissä ja tähän työrumbaan M/S Finnlady vastaa rentouttamalla asiakkaansa meren aalloilla.

Hyvää ruokaa ja viiniä – oman rakkaan kanssa

Tutustuimme laivavierailulla myös M/S Finnladyn buffet-ravintolaan. Koska laivalla ei ollut tuolloin muita ”matkalaisia”, saimme iloksemme maistella buffetin tarjontaan kuuluvia ruokia pöytiintarjoiluna. Mikäli buffet-ruoan taso on tällainen, on minua todella vaikea saada pois ruoan ääreltä matkallamme. Ruoan tasosta huomasi heti, että henkilökunta pitää työstään – ruoka oli suussa sulavaa. Ruokailun ajan maisemana toimi Vuosaaren satama, mutta pystyin auringonpaisteessa kuvittelemaan kuinka seilaamme merellä, katselemme horisonttiin ja nautimme yhteisestä ajasta. Kiinnitin huomiota siihen, että ateriapaketti matkalla on edullinen. Kun ateriapaketin ostaa ennakkoon, saa sen hintaan 72 € /aikuinen, 32 € /lapsi. Ateriapakettiin kuuluu lähtöillan buffet ruokajuomineen, brunssi sekä buffet-illallinen. M/S Finnladylla buffetravintolan lisäksi matkustajia palvelee Bar & Bistro Navigare ja Star Café.

Ruokalistalla on Suomalaisia sekä Keski-Eurooppalsia herkkuja. Euroopan parsakausi on kuumimmillaan, nautimme keväistä parsaa, maistamme suomalaista lohta, hurmioidumme savustetusta porofileestä. Näiden ystäväksi nautimme valkoista Rieslingiä ja punaista Primitivoa. Kyllä, minä olen nyt henkisesti matkalla Saksaan.

Mikäli siis lähtisin päivämatkalle Saksaan Finnlinesin kanssa, viettäisin sen majoittuen merihenkeä hehkuvassa sviitissä, jonka ikkunoista kimaltaa kesäinen meri. Aloittaisin päiväni M/S Finnladyn runsaalla brunssilla, menisin brunssin jälkeen saunaan ja hierontaan, jonka jälkeen istahtaisin vielä poreammeeseen. Pakottaisin itseni rentoutumaan ja uskomaan että aina ei ole tärkeintä päästä paikasta A paikkaan B pikavauhtia. Söisin pitkän päivällisen rakkaani kanssa, istuisin lasilliselle kuohuvaa ja kuuntelisin laivan ääniä. Illalla nauttisin sviitistä, valmistautuisin nukkumaan ja katselisin kun kesäinen aurinko laskee edessämme horisonttiin. Merimatkan Finnlinesin kanssa pääset varaamaan täältä.

 

Miten on, lähtisitkö sinä päiväreissulle Saksaan laivalla ja millainen oma matkasi olisi mielikuvissasi?

 

Psst! Seuraa meikäläistä ja blogia myös:

IG: @miraorvokki

Twitter: @miraorvokki

Facebook: @pondekengissa

Blogit.fi: Pöndekengissä

Finnairin businessluokka Euroopan lennolla – kannattaako upgrade?

Olen aina ajatellut että muutaman tunnin Euroopan lennoilla businessluokka on aivan turhaa tuhlausta. Matkustustottumukseni ja -mieleni on selkeästi aloittanut sekoilun, sillä tein vähän aikaa sitten jotain ennenkuulumatonta ja nostin matkustusluokkani businekseen 10 000 Finnair Plus-pisteelläni. Tämä postaus summaakin sen, kannattiko upgrade businessluokkaan Finnairin Euroopan lennolla, välillä Helsinki-Ljubljana ja miltä palvelu tuntui ja näytti ensikertalaisen silmin.

Matka alkaa Finnair-loungesta

Pidän siitä, että lentokentälle voi mennä hyvissä ajoin fiilistelemään lähdön tunnelmaa. Busineksessa matkustaessa lähdön tunnelma esittäytyi aivan uudella tavalla, sillä vierailin myös ensimmäistä kertaa Shengen-alueen Finnair-loungessa. Ennen loungeen saapumista on kuitenkin selätettävä turvatarkastus, joka sujui vallan nopeasti Helsinki-Vantaan priority-turvatarkastuksessa. Lentoni lähti perjantaina iltapäivällä ja saavuin loungeen klo 13.00 aikaan. Yllätyksekseni lounge oli todella hiljainen ja ilokseni sain käydä nappaamassa ”parhaat paikat” loungesta. Luulin, että perjantaina lounge olisi aivan täynnä, oliko tämä siis vain sitä hyvää tuuria? Konkarit, nyt saa kertoa!

Istahdin ikkunapaikalle, katselin saapuvia ja lähteviä lentokoneita, nautin pari lasia kuohuvaa. Ai että, juuri mahtava aloitus tälle viikonlopulle. Rauhallinen lounge ja oma, hyvä fiilis. Olin liikkeellä juuri siihen aikaan (klo 10 ja 15 välissä) että tarjolla ei ollut lämmintä ateriaa mutta salaattibaari ja keittotarjoilu olivat juuri hyvät omalle reissulle, en olisi mitään tuhdimpaa tarvinnutkaan ennen koneeseen nousua. Loungen sisustus oli juuri niin Finnairin näköinen, kuin kuvittelinkin. Loungessa oli Marimekon kuosia, sinistä, valkoista, suomalaista designia. Lisää loungeista ja niiden palveluista löydät täältä.

Upeaa palvelua Finnairin lennolla HEL-LJU

Lounge ja lähdön tunnelma siis nostivat matkafiiliksen aivan uudelle tasolle. Tämä ei suinkaan jäänyt tähän, vaan business-ummikon matkafiilis nousi stratosfääreihin lentokoneessa. Oletteko huomanneet ne ryhmänumerot boarding passeissa? Eli ne, missä järjestyksessä koneeseen tulisi nousta? Oma kokemukseni on, että tämä ryhmänumerointi ei toimi melkein koskaan vaan jokainen haluaa ensin koneeseen, oli sitten ryhmänumero mikä tahansa. Tälläkin kertaa matkannälkäiset tyypit jonottivat koneeseennousua tiiviissä joukkiossa. Kasvoilleni kuitenkin nousi pieni hymy, kun porttivirkailija kohotti äänensä ja pyysi ryhmän yksi, eli businessmatkustajat ensiksi koneeseen. Juuri näin sen pitäisi toimia, ryhmänumerointi kunniaan.

Business luokka oli lennolla Helsinki-Ljubljana vain neljällä matkustajalla. Istuin paikalla 1A. Lensimme Ljubljanaan 3+3 paikkaisella koneella, eli neljä businessmatkalaista istuivat enimmäisen rivin pelkeillä. Ikkuna- ja käytäväpaikka on varattu matkustajille, keskimmäinen paikka jätetään näillä lennoilla vapaaksi. Itse tila economyn ja busineksen erotetaan pienen verhon avulla, joka kuulostaa aika olemattomalta mutta jollain tavalla tuo pieni verho toi aivan erilaisen yksityisyyden.

Euroopan lento välillä Helsinki-Ljubljana ylitti odotukseni. Palvelua tarjoamassa oli aivan huikea lentoemäntä, jolle businessmatkustajat tuntuivat olevan tuttua kauraa. En tajunnut edes ottaa lentoemännän nimeä muistiin, sillä olin aina niin lumoutunut kun hän avasi suunsa. Hänestä huokui ilo ja varma ote työtänsä kohtaan. En olisi voinut kuvitellakaan parempaa palvelua. En ole todellakaan tottunut siihen että meikäläisestä pidetään lennolla niin hyvää huolta. Muistettiin kysyä miltä ruoka maistuu, miten täällä voidaan – moneen kertaan. Kiitos siis pe 21.4 Helsinki-Ljubljana-lennon henkilökunnalle, you made my day!

Ennen nautin lyhyestä lentomatkasta, nyt tosin vähän harmitti että lento oli niin lyhyt. Muutaman tunnin lennolla ehti hyvin nauttimaan ruoan ja aperitiivin mutta mielestäni tahti oli kuitenkin vähän liian kova untuvikolle. Katsoin, kun vieressä oleva kouliintunut businessmatkaaja nautti aperitiivit, ruokajuomat, ruoat, konjakit ja loppuviskit ja itse jumitin samppanjan ja ruokatarjoiluni kanssa puolet lennosta. Kukin siis omassa tahdissaan, nauti lennostasi juuri sinulle sopivassa tahdissa.

Kannattiko upgrade Finnair Plus-pisteillä?

Ehdottomasti! Mikäli sinulla on taskussa hyvä määrä Finnair Plus-pisteitä ja matka tulossa, voin lämpimästi suositella business uprgadea pisteillä. Mielestäni upgrade on loistava kohde polttaa kertyneitä pisteitä ja aion varmasti käyttää tätä toimintoa uudelleen, kun pisteitä taas kertyy. Alle kahden tunnin lennolle en ehkä kuitenkaan polttaisi pisteitäni, sillä haluan itse nauttia hitaasti matkastani ja sen palveluista, enkä vetää ruokaa ja juomaa ”ykkösellä” huiviin. Finnair Plus-pisteitä voi polttaa vaikka mihin ja pisteiden käyttökohteet löydätkin kätevästi täältä.

Businessluokan saatavuus kannattaa tarkistaa ensin täällä, jonka jälkeen voit kirjautua Finnair Plus-tilillesi ja korottaa matkustusluokkaasi Finnair Plus-pisteillä. Matkustusluokan korotuksessa meni aivan muutama napinpainallus, eli impulsiivinen ostos toteutui hetkessä. Kannattaa varoa, tähän voi jäädä koukkuun!

 

Oletko korottanut matkustusluokkaasi Euroopan lennolla? Mitä mieltä olit kokonaisuudesta?

Psst! Seuraa meikäläistä ja blogia myös:

IG: @miraorvokki

Twitter: @miraorvokki

Facebook: @pondekengissa

Blogit.fi: Pöndekengissä