Hiljaa hyvä tulee

Astanan ulkopuolella odottelemassa liikennepoliisien vapauttavaa päätöstä.

Matka aasialaisuuden ytimeen jatkuu. 

Ympäri Astanaa pienissä erissä majoittunut Pikavuoro tapasi maanantaiaamuna Astanan maahanmuuttopoliisin luona, sillä ulkomaalaisen täytyy rekisteröityä viranomaisille viiden päivän kuluessa Kazakstaniin saapumisesta. 

Itse toimenpide oli leppoisan sujuva. Passien luovuttamisen jälkeen paperit olivat kunnossa noin puolessa tunnissa. Poliisit halusivat jopa yhteiskuviin harvinaisten vieraiden kanssa. 

Onneksi liikennepoliisi huolehti, ettei kazakkiviranomaisten imago päässyt lipsahtamaan liian hyväksi. Kun bussi starttasi huoltovarikolta, jossa se oli viettänyt viikonlopun kazakkien hellässä hoivassa, ensimmäinen salamapartio iski Ajokin takapuskuriin parissa minuutissa. 

Ajokortti pois ja keskustan pankkiin maksamaan karvalakista repäistyjä sakkoja, kuului teiden ritareiden tuomio. 

Pienen neuvottelun jälkeen tilanteesta selvittiin sakoitta. Kiitokseksi avusta Jani lahjoitti uusille ystävillemme aurinkolasinsa. Aasia on Aasia, kuten moneen kertaan todettu. 

Astanan poliisien jäätyä taakse matka eteni kohtalaisen sujuvasti. Tiet olivat hyvässä kunnossa, mutta sää edelleen hyvin kylmä. Päivisinkään lämpötila ei nouse aroilla pariakymmentä pakkasastetta lämpimämmäksi, öistä puhumattakaan. 

Mikko haastatteli paikallisia rekkamiehiä maanantain ja tiistain välisessä yöpaikassamme, Mirage-motellissa, Karagandan kaupungin liepeillä noin 250 kilometriä Astanasta. 

Pahempaa oli kuulemma luvassa. Meidän ja Almatyn välissä on tuhat kilometriä 35:een laskevaa pakkasta, huonoja teitä ja hyvin vähän mitään sivilisaatioon viittaavaa, miehet varoittivat. 

Onneksi kumpuilevan aron ylle nouseva aurinko lämmitti edes henkisesti aamu-unisia matkaajia. 

Rekkamiehet olivat tyytyväisiä, ettemme lähteneet Venäjältä Uralskin kautta tänne Kazakstaniin, vaan kiersimme pohjoisemman raja-aseman kautta. Eteläinen reitti on kuulemma erittäin huonossa kunnossa. Lisäksi teillä parveilee desperadoja, joille bussi täynnä kameroita ja kannettavia tietokoneita olisi todellinen lottovoitto. 

Matkateko oli Karagandan jälkeen erittäin hidasta. Ensimmäisen kerran bussi tarvitsi hengähdys- ja lämmittelytauon 60 kilometrin ajon jälkeen. Sama tahti jatkui koko päivän. Tavoitteena oli ehtiä Balkhash-järven rannoille illaksi, minne päästiinkin noin 19.00 aikoihin. Majapaikka löytyi Balkhash-järven mukaan nimetysta motellista, jonka hinta-laatusuhde ei tosin ollut reissun parhaasta päästä. Kahden hengen huoneesta joutui maksamaan 5000 tengeä eli 25 euroa, ja suihkusta viela erikseen päälle. 

Matka jatkuu huomenna kohti Almatya. 

Etelää kohti liikuttaessa aasialaiset vaikutteet alkavat näkymään yhä selvemmin niin ihmisissä kuin kulttuurissa ylipäätään. Esimerkiksi ”liha kazakstanilaisittain” tarkoittaa ravintolassa hyvin paljon kiinalaista tai vietnamilaista nuudelikeittoa muistuttavaa annosta. Toki myös blinejä, pelmeneitä ja muita venäläisiä ruokia on tarjolla useimmissa paikoissa. 

Tyypillistä kazakkiruoalle on runsas hevosenlihan käyttö. Itsekin ole syönyt hevosta gulassin, stroganoffin ja erilaisten keittojen muodossa. 

Hevonen on kazakstanilaisille tärkeä vapauden symboli: villihevosten laumat täplittävät muuten yksitoikkoista aromaisemaa ja satunnaisesti kukkuloiden päällä näkyy yksinäisiä ratsastajia, joiden perässä seuraa kulkukoirien lauma. Sumun takaa paistava aurinko kruunaa utuisen tunnulman. 

Bussissa leviää lievä köhäflunssa. Ajokissa on sen verran tiivis tunnelma, että bakteerit leviävät väkisinkin. Jos jotain vakavampaa alkaa ilmetä, täytyy kiinnittää enemmän huomiota siihen, että kaikki juovat omista vesipulloistaan ja niin edelleen. 

Pikavuorolaiset odottelemassa passejaan astanalaisella poliisiasemalla.

Pientä laittoo se vaatii vaan. Jani säätämässä polttoainejärjestelmän kanssa. Loppupäivästä auto kulkikin ongelmitta.Aromaisemaa. Päivisin auringon paistaessa lämpötila on toisinaan jopa miellyttävät alle 20 pakkasen puolella.

Aina on hyvä hetki pienelle arojuoksulle.

Tyypillinen tienvarsimotelli niin Venäjän kuin Kazakstaninkin puolella. Ei tarvitse luksuksella hehkutella, mutta pään saa iskettyä tyynyyn noin viidellä eurolla.

Ajokki lepäämässä raskaan aro- ja ajopäivän jälkeen balkhashilaisen motellin pihassa.

Previous Post Next Post

55 Comments

  • Reply uralin pihlaja 25.1.2011 at 18.05

    ”Maharotoonta ei olekkaan”, sen te olette näyttäneet jo nyt.Taitaapi olla matka puolessa välissä, ehkä ylikin.
    Kiitos postista ja blogeista,onneksi ”itämaan tietäjät” ovat lähteneet omille matkoilleen, arvostelu ja viisastelu näkyy laantuvan, HYVÄ ! Hienoa seurata menoanne kartalla ja kuvista/videoista pääsee matkatunnelmaan.Turvallista ja lämmintä jatkoa kaikille.

    • Reply Reijo 25.1.2011 at 18.32

      Mukana ollaan..täällä..!Kaikkea hyvää..pitkää matkaa Mese Ajokin korilla paukuttaa..?! Mutta sehän oli tarkoituskin!

      Kohta alkaa tosi vieraat maisemat ja sinnehän sitte menette…..vähän kade….mutta se tunne poikii taas uusia reissuja jonnekin.!

      Pitäkää huolta toisistanne ja siitä vanhasta Mersusta..hyvää matkaa sinne jonnekin…!!!
      Ps. Autolle hyvää polttoainetta ja huolenpitoa ja renkaiden tutkiskelua,ja hellyyttä..!! Ja pesua(myös ikkunat sisältä)!
      Pienessä pörössä ja hengessä mukana kirjoitettu…!

  • Reply Redang_Girl 25.1.2011 at 18.25

    =) Kiitos raportista! Kesällä varmasti tuon tämäniltaisen majapaikkanne läheisen suuren järven (unohdin nimen) maisemat olisi hulppeammat!
    Niin ja noista yhteisvalokuvapyynnöistä tulette saamaan tarpeeksenne viimeistään Kiinaan savuttaessa ;) Etenkin kaikki ne pikavuorolaiset, joilla on tavallista vaaleampi iho ja hiukset. Terveisin nimimerkki ”Tuhansien tuntemattomien kotialbumissa”

  • Reply ikka 25.1.2011 at 18.29

    Kiitos tästä jutusta, nyt pääsi hyvin tunnelmaan mukaan.
    Ruoka, motellihuone ym arkiset asiat kiinnostaa, on se erilaista siellä kaukana kotoa.
    Harmi tuo köhäflunssa, toivottavasti ei tuu kuumetta. Luulisi ettei noissa pakkasissa pöpötkään elä.

    Nukkukaa hyvin

  • Reply EsaT 25.1.2011 at 18.33

    Huomenna reilut 600 km edessä, maisemat alkaa muuttua korkeampaan suuntaan. Almatyyn luvassa plussakeliä loppuviikoksi.

  • Reply ollos 25.1.2011 at 19.08

    Janille terveisiä.Eipä olisi Jooseppi uskonut mihin kaikkiin seikkailuihin sukupuun haarat vievät,häkäpönttöjä täytellessään 1930.Onko autossa ”vuoristojarru”.Kuskin lepo tärkeä.

  • Reply eija seppälä / Salo - Fin 25.1.2011 at 19.15

    Voi hitto sentään …

    Mä en yleensä koskaan kattele jännitysleffoja, kun alkaa pelottaa. Mutta lukiessa kirjoitustanne, alkoi myös pelottaa … mutta se on tätä kotisohvan lämmössä makoilevan ihmisen myötätuntoista olotilaa.

    Kyllä teillä on matkaa jäljellä ihan riittämiin vielä; toivotaan ettei tuo flunssa tule kovasti pahaksi porukoille. Onko lääkettä mukana, vai meinaatteko apteekin löytää jostain.

    Kylmää tuntuu olevan todellakin; hankkikaa lämmintä päälle ja alle … Nuo yöpaikat teillä on hyviä ja kun oikein väsyttää, siinä ei merkkaa on nolla tai viisi tähteä majoituspaikassa.

    Hyviä ajokilsoja taas etiäpäin; seuraan teidän matkaanne herkeämättä ja tiedota kavereille saman tein.

    Terveiset Salosta, räntäisestä ja kylmätuulisesta – terv eija

  • Reply helena 25.1.2011 at 21.23

    hei turvallista matkaa teille, ihana kun pääsee teidän reissua seuraamaan tämän kautta…..oishan kiva olla mukana mutta kun ei ole mahdollista noin pitkää lomaa pitää mut hengessä mukana terveiset täältä oulusta teille jokaiselle

  • Reply henkka2 25.1.2011 at 21.45

    Tervehdys kaikille matkalaisille ja erityisesti kuskeille, jotka ovat jaksaneet pitää bussin tiellä
    ja liikkeessä vaikeuksista huolimatta. Vanha ajokki, tai olipa vaikka uusikin, pakkanen puree
    kumpaakin. Konsteja tarvitaan, sillä siellä ei tekniikka jyllää vaan tietotaito.
    Blogi on hyvä ja antoisa, kiitos repotterille. Kiitos myös kuvista, kenen käsialaa liekin. Yhdyn ”uralin pihlajan” mietteisiin. Tuntuisi olevan rauha maassa. Alkoikin jo puluttaa.
    Mutta rekkamiesten ”tietotoimiston”mukaan seuraavat tuhat kilometriä arolla sivilisaation ulkopuolella tuntuu pelottavalta asialta. Toivottavasti teillä on kaikki tarpeelliset hilavitkuttimet matkassa jotta selviätte tuosta koettelemuksesta. Tuhat kilometriä ottaa jo tunneissa täkäläisittäinkin noin viisitoista minimissään. Siellä ehkä aika kerrottava kolmella, ellei enemmänkin jos jotain sattuu. Toivottavasti teillä on varalöpöt mukana? Kukkuramitoin onnea taipaleelle ja pysykää terveinä. Arolla nakuna kirmailu ei ehken edistä terveyttä, toki mainetta tulee. No, sisäistä villapitaahan teillä lienee matkassa. Lippu korkealla eespäin, käy!

  • Reply kaju 25.1.2011 at 21.55

    Täällä on kesäkuvia paikkakunnalta. Hyvältä näyttää!

    http://www.panoramio.com/map/#lt=46.821391&ln=75.000261&z=9&k=2

  • Reply SuperSepc 26.1.2011 at 0.35

    Edessäpäin vaikuttais säätila muuttuvan lauhemmaksi. Ainakin päiväsaikaan.
    Toivotaan, että sääennustukset pitää paikkansa

    http://www.foreca.fi/Kazakhstan/Mynaral/tenday
    http://www.foreca.fi/Kazakhstan/Almaty/tenday

    Kiitos mukavista kuvista ja tekstistä.
    Jännittävää seurattavaa.

    Turvallista matkaa!

    • Reply Maria 26.1.2011 at 1.12

      Kiitos SuperSepc.On kiva,viitsit hakea noita ennusteita valmiiksi,ei tarvi tämmösen tumpelon muuta kuin hiirtä napsauttaa.Tälleen kun homma pelaa , niin on kiva seurata blogiakin.

  • Reply SuperSepc 26.1.2011 at 4.31

    Pikavuoro pysähtyi Astanassa.
    Juttu ja kuvia Suomen Kazakstanin suurlähetystön sivulla

    http://www.finland.org.kz/Public/default.aspx?contentid=211360&nodeid=42501&culture=fi-FI

    • Reply Lasse Kovanen 26.1.2011 at 8.40

      Jo on suurlähettiläällä huonot eväät tarjottavana.

      • Reply Jebbe 26.1.2011 at 17.30

        Ja kehtasi kertakäyttömukeista kaffet tarjota, olikohan vielä pikamuru kahvia?
        Ei mene Stubbin joukoilla hyvin ei! Hiukkasen hävettää tarjoilut, valtion edustajana. Onneksi ei ollut ulkomaalaisia mukana, tämä pysyy oman piirin tietoana, heh!

  • Reply SuperSepc 26.1.2011 at 5.30

    Suomalainenkin voi rikastua Kazakhstanissa. Kylläsen perhe asuu matkan varrella Almatyssa

    http://www.taloussanomat.fi/arkisto/2006/07/25/kyllosen-perhe-tekee-rahaa-hirsitaloilla-kazakstanissa/200613751/12

  • Reply emppu 26.1.2011 at 9.13

    Tsemppiä matkaan! Laittakaa bensaa naftan joukkoon, silleen Lapissakin tekevät kovilla pakkasilla. Pitäisi auttaa polttoaineongelmiin!

    • Reply Sepe 454 26.1.2011 at 20.15

      Tsemppiä korpitaipaleelle täältä Vantaaltakin!!!
      Tuli vain mieleen tuosta bensan lisäämisestä naftan joukkoon… konsti on hyvä ja toimivaksi todettu, varmasti matkalaisetkin tuntevat sen hyvin. Mun tietojen mukaan samalla kannattaisi laittaa tankkiin vähän 2-tahti öljyä, ettei bensa kuivata suuttimia ja kumiosia. Toisaalta nafta taitaa olla aika rasvaista muutenkin sielläpäin maailmaa….

      Kaikkea hyvää!!!

      -sepe-

  • Reply annie 26.1.2011 at 10.50

    Kiitti noista tekstari päivityksistä, se on hyvä raportti siitä missä mennään!

  • Reply EsaT 26.1.2011 at 11.03

    Näyttävät ajelevan kamelialueella. Olis varmaan aika näky kun arolla tulisi sellainen vastaan. Wikipedian mukaan villikamelit ovat erittäin uhanalaisia, Googlen kuvissa olevat kamelit on varmaan kotieläimiä.

  • Reply peku 26.1.2011 at 14.27

    Toivottavasti transporter laine ja puukkojussi ehtivät treenaamaan vähillä hiilareilla.
    Saksihyppyjä

  • Reply Seppo S 26.1.2011 at 14.56

    Tänään matkaa kohti Almatya on seurattu näyttäs olevan vielä, aroa ja vuoristoa edessä ja tätä kirjoittaessa kello siellä taitaa olla jo 18.50.

    Punaista viivaa vain kartalle ja Almatysta kohti Kiinaa jossa pakkasta näyttää olevan reippaasti -20, viikonloppua kohti lauhtuu reilusti.

    Pikavuoron väelle terkkuja ja hyvää päivänjatkoa.

  • Reply Konsta 26.1.2011 at 15.42

    Onkohan porukalla nuo Kiinan rajan lähellä matkustamiseen tarvittavat erikoisluvat.
    —————-

    Matkustustiedotteet, 22.11.2010
    Kazakstan: matkustustiedote

    ……Yli kolme arkipäivää tai viisi kalenteripäivää kestävillä matkoilla matkailijan on rekisteröidyttävä viranomaisille saapuessaan maahan. Ongelmatilanteissa apua voi pyytää hotellihenkilökunnalta. Rekisteröimättä jättämisen seurauksena on sakot.

    Yli kuukauden kestävillä oleskeluilla on todistettava viranomaisille tuoreella todistuksella HIV-negatiivisuus. HIV-testejä järjestetään myös Kazakstanissa ainakin Almatyssa. Passin on oltava voimassa vähintään puolivuotta matka-ajankohdan jälkeen.

    Matkustaminen Kiinan rajan lähelle tai sotilasalueiden läheisyyteen edellyttää etukäteen hankittavia erityislupia. Vuonna 2001 Kazakstanin hallitus ilmoitti, että seuraavat alueet ovat suljettuja ulkomaalaisilta: Gvardejskijn ja Rossavelin kylät sekä Kultsha-bashyn rautatieasema Tshambylin oblastin alueella, Bokejordan ja Tshangalyn piirikunnat Länsi-Kazakstanin oblastissa, Priozerskin kaupunki sekä Gulshadin kylä Karagandan oblastissa sekä Baikonurin, Karmakshyn ja Kazaklyn piirikunnat Kyzylordan oblastissa.
    ……………..
    Huoltoasemia on maanteillä melko harvassa, joten polttoainetta kannattaa ottaa mukaan riittävä määrä myös varakanistereihin lähdettäessä pidemmälle matkalle. Polttoainetta on parempi ostaa vain tunnetuilta ketjuilta sen laadun epätasaisuudesta johtuen. Liikennepoliisi saattaa sakottaa rahastusmielessä aiheettomasti. Ajamista öiseen aikaan kannattaa välttää. Useimmissa taajamissa vain pääkadut ovat valaistuja. Talvisin tienpinnat ovat usein vaarallisen liukkaita.
    ……….Kazakstanissa on raportoitu poliiseina esiintyvistä rikollisista. Poliisin on aina osoitettava henkilöllisyytensä. Kaikista väärinkäytöksistä on syytä ilmoittaa viranomaisille.

    (meniköhän Janin aurinkolasit valepoliisille :)
    ……….

    http://formin.finland.fi/public/default.aspx?contentid=70238&nodeid=15735&contentlan=1&culture=fi-FI

  • Reply EsaT 26.1.2011 at 17.26

    Jos olis valoisaa niin alkais jo vuoret näkymään.
    http://www.panoramio.com/photo/9109103

  • Reply jorzza 26.1.2011 at 17.32

    Moro vaan!
    Niin mielenkiinnolla olen seurannut joka päivä matkaanne Bangkokiin, että lensin tänään tänne Thaimaahan teitä vastaanottamaan. Minun pikavuoroni vei Mikkelin matkakeskuksesta kauheassa lumipyryssä Helsinki-Vantaalle ja Finnair hoiti loput. Olipa helppoa! Miksi tehdä matkailusta niin vaikeaa? kyseli taannoin anoppini, kun ajoimme häämatkalla Vespalla Suomesta Roomaan. Sama kysymys teille hattua nostellen (karvahattu muuttui lippikseen).

  • Reply ikka 26.1.2011 at 18.27

    Vieläkö meinaatte jatkaa vai joko yövytte tuossa kylässä missä kartan mukaan olette? Kuski tarvitsee jo lepoa. Ja varmaan muutkin.
    Nyt jään jännityksellä odottamaan tietoa tämän päivän pitkästä reissusta.
    Harmittaa NIIN PALJON kun en itse ole mukana!
    Hyyvää jatkoa teille kaikille matkalaisille!

  • Reply reiska 26.1.2011 at 21.32

    Reissattiin pari päivää Tampereella , jäi matkanne seuranta väliin. Hyvin olette kuitenkin voineet ja matka edennyt oikeaan suuntaan. Monenlaista olette kokeneet uutta ja opettavaista, Tiibet ja koko Kiinan alue vielä haastetta täynnä kunnes Hong Kong häämöttää +20 asteisena.(tai ainakin siihen suuntaan) . Ajokki näyttää päältäpäin olevan ihan entisellään. Hyvää jatkoa t. Reiska & Aila

  • Reply Samppa 26.1.2011 at 21.55

    700km tänään jo näyttäisi olevan jo takana tälle päivälle (tai tuollahan on jo vuorokausikin vaihtunut). Ilmeisesti kuskia välillä vaihtaen matka taittuu kohti Kiinaa…

  • Reply mastercom Oy 26.1.2011 at 23.04

    Huomasinpa mielenkiintoisen tarinan Kiinalaisista huijauksista :)

    http://www.taloussanomat.fi/ajatukset/2011/01/09/tytot-vedattivat-toimittajaa/2011208/145

    Jari

    • Reply R_G 27.1.2011 at 0.57

      Kaikenlaiset turistihuijarit on kyllä aika ovelia ketkuja. Minulle kävi välillä niin (Kiina, Malesia, Indonesia), että kun olin välillä liiankin valpas ja tiedostava (lue: aina epäilevä ja pahinta pelkäävä), niin monta kertaa sai myöhemmin pyytää nolona anteeksi, kun selvisi, että joku paikallinen olikin ihan hyvää hyvyyttään auttanut / retken opas ei pyytänytkään lopussa liikaa rahaa / taksikuski olikin rehellinen / tms. Eli monesta matkasta ja retkestä olisin nauttinut vielä enemmän, jos en olisi ollut koko ajan liian varuillaan. Eli huijarien mahdollisen olemassaolon kannattaa kyllä tiedostaa, muttei saa olla liiankaan varovainen, sellainen kultainen keskitie on hyvä =)

  • Reply J 26.1.2011 at 23.13

    Kello taitaa olla siellä nyt kolme yöllä. Mihinkähän aikovat yöksi (vai ajavatko koko yön)? Pikkiriikkisen ehkä petyin, kun eivät jääneet Almatyyn yöksi. Entinen pääkaupunkihan on 2 tai 3 kertaa suurempi kuin Astana, joten olisi kiinnostanut lukea sieltä raporttia. :-) Mutta heillä oli varmasti hyvä syy jatkaa. Milloin muuten Kazakstanin viisumi on umpeutumassa? Senkö vuoksi heillä on niin kova kiire Kiinan rajalle? Uusi vuosi (jäniksen vuosi) taitaa vaihtua vasta 3.pvä eli viikon päästä torstaina.

  • Reply Lasse 26.1.2011 at 23.24

    Näyttää siltä että pikavuoro on pysäköity arolle jossa pienet tirsat autossa.

    Tekstiviestit tienpäältä (oikea yläkulma) kertoo vielä näin:

    ”Ajopäivä OK. Yöpaikka etsitään Almatyn ulkopuolelta. Tödennäköisesti huomenna tykitetään kohti Kiinaa, sillä kiinalainen uusivuosi tuo omat haasteensa rajalla.”

  • Reply mustamakkara 26.1.2011 at 23.25

    Jiiiiihaaaa huimast on matka edenny , kohta jo kiinan rajalla. Liekkö ny tohon jonku ” häkkyrän ” luo pysähtynny. Stemmppii kovasti vaa !

  • Reply ikka 26.1.2011 at 23.37

    Hei J
    Allekirjoitan kaiken sanomasi, sekä Almatyn että jäniksen vuoden alkamisen.
    Kai siihen kiireeseen on joku syy.

    Toivottavasti saavat nukuttua autossa, Kiinaan tulo on taas oma juttunsa.

  • Reply Michael Kyllönen 27.1.2011 at 0.03

    Tervehdys,

    Almatyssä lähes 10v asuneena satuitte juuri sellaiseen aikaan, että olen itse Suomessa. Siellä on kuitenkin Park 28 Panfilov:in ja Vihreän bazaarin ( GPS: 43.261726° 76.953059° ) välissä Pushkin nimisellä kadulla meidän toimistomme. Ikkunoissa lukee Finngroup. Siellä teistä ollaan jo vähän kyseltykin että ottakaahan yhteyttä rohkeasti. Vieressä on myös pizzeria, jota suosittelemme, minkä katolla pyörii yhä tuttu iso punainen H kirjain edesmenneen Almatyn Hesburgerin merkiksi. Siellä myös tunnetaan Suomalaiset hyvin ja hätätilassa opastetaan meidän toimistolle (100m). Henkilö jota kannattaa kysellä on isäni, Kauko Kyllönen.

    ps. Almatyssä on alkamassa juuri Asiada2011 urheilutapahtuma ja Venäjän pommi-iskun tuloksena turvatoimia on kiristetty ympäri Almatyä, luultavasti myös kaupunkiin johtavilla teillä Almatyn ulkopuolella.

    Terveisin, Michael Kyllönen

    • Reply R_G 27.1.2011 at 1.04

      Voi harmi, että ehtivät jo ohittaa Almatyn. Jos pikavuorolaiset olisivat tienneet, että siellä on noin ystävällisiä suomalaisia / muu innokas joukko odottamassa, olisivät ehkä harkinneet kaupungissa piipahtamistakin. Kiitos Michael kuitenkin tunnelmien kuvaamisesta. Toivottavasti talvikisat sujuu hyvin!!

    • Reply mustamakk 28.1.2011 at 1.53

      Niijoo eiköhä tääkin olis ollu järkättävissä jos tää koko juttu ois ollut parmemin mediasa mut ku ei nii ei. mut siis toi teiänki juttu ois varmaa ollu tosi kiva noille tuol matkal. No mutta siis ku te ette tienny ennemmi nii eihä se ole ollu mahdollist järjestää , tia siiis näi mä sen ymmärrrän

  • Reply Lasse 27.1.2011 at 0.32

    Pikavuoro on ohittanut jo Almatyn ja on tällä hetkellä parkissa arolla tien vieressä Saryözekistä etelään. Muutaman tunnin sisään startannevat kohti Kiinan rajaa, rajallehan ei enää ole pitkä matka.

    http://www.rantapallo.fi/pikavuoro/kartta/

  • Reply SuperSepc 27.1.2011 at 2.34

    Kohta bussi varmaan (toivottavasti) heilahtaa Kiinaan. Tutkiskelin karttaa ja Kiinan puolelta löytyy mielenkiintoisia suomalaisperäisiä paikannimiä.

    Koktal = koktaili
    Tokkuztara = tokkurassa
    Kunes = kunnes
    Nilka = nilkka
    Tekes = tekee
    Bortala = borta bra men hemma bäst
    Tuolixiang = tuoli
    Kalatuobiexiang = kala tuo
    Musixiang = musisointi
    Mazaxiang = masakin menee

    Mannerheim ratsasteli näillä seuduin vuonna 1906, ehkäpä sen seurauksena nimistö osittain suomettui….tai sitten ei

    http://fi.radio86.com/valtio-historia/dynastiat/mannerheim-matka-kiinan-halki
    http://www.mannerheim1906.com/en/Gallery/Mannerheims_pictures/

  • Reply SuperSepc 27.1.2011 at 6.07

    Aika lähelle reittiä osuu myös paikka nimeltä Kalmakkara… teoria vahvistuu

    Kalmakkaran sää tällä hetkellä

    http://www.maparabic.com/weather/Kazakhstan/Other/1523598/Kalmakkara

  • Reply Redang_Girl 27.1.2011 at 6.19

    Apuuva, nehän on jo kohta siellä rajalla, eli Kiinassa, ihan hullua!! :D Eli toisin sanoen aivan mahtavaa. Kertokaahan kuulumisia niin pian kuin voitte. Onko nyt viime päivinä ollut selvästi vuoristoisempaa maisemaa? (Kuvia vuoristoista please!) Toivottavasti flunssa ei ole levinnyt bussissa. Entä millä mielin Kiina vastaanotetaan? Voi että kun pääsis itsekin takaisin, tuli taas melkoinen matkakuume! Kiina on niin kiehtova ja suuri, kaunis unenomainen luonto siellä, etenkin Yunnanin maakunnassa.. Tsemppiä tullin kiemuroihin!! :)

  • Reply annie 27.1.2011 at 6.31

    Kuinkahan vanhoja on noi sateliittikuvat, niissä aika paljon rekkoja molemmissa tulleissa. Saattaapi olla että aikaa vierähtää ennenkuin tullimuodollisuudet on saatu hoidettua. Ja vielä kun on tuo kiinalaisen uuden vuoden aika, niin se kuulemma tukkii kaikki väylät niin lentokentillä kun maanteilläkin.

    • Reply allie 27.1.2011 at 8.24

      Noi googlen satelliittikuvat ei oo mitään tuoreita otoksia. Veikkaisin viime tai edellistä kesää..

  • Reply kaju 27.1.2011 at 7.26

    Ajelkaahan varovasti saattaa kamelija ryntäillä tielle.

    Tosin näkyys taitaa olla siellä ainakin valoisan aikaan hyvä, kun tienvarret eivät ole pusikoituneet.

    http://www.panoramio.com/photo/27048879

    Tässä lisää paikallista kuvatarjontaa:

    http://www.panoramio.com/map/#lt%3D44.260937%26ln%3D79.645386%26z%3D9%26k%3D0%26a%3D1%26tab%3D1

    • Reply Metu 27.1.2011 at 8.02

      hienoja kuvia:)

  • Reply kaju 27.1.2011 at 7.34

    Kaikennäköisiä kulkupelejä Koktalissa, minne ilmeisesti kohta saavutte.

    http://www.panoramio.com/photo/18218197

  • Reply Mastercon Oy 27.1.2011 at 9.12

    Bussi lähestyy Kiinaa, veikkaus Thaimaaseen saapumisesta sulkeutuu varmaankin tänään.
    Pyrimme seuraamaan milloin auto siirtyy Kiinan puolelle.

    Jari

  • Reply Täti 27.1.2011 at 10.53

    Hiljaa hyvä tulee… ja silti olette (kartan mukaan) pian KIINASSA!! Huima juttu ja vielä bussilla!
    On teillä jokaisella kiikkustuolissa muistelemista! Onnea matkaan kaikille, täällä kovasti eletään
    mukana! Kummipojalle halaus :D !

  • Reply vivi 27.1.2011 at 10.55

    Ranskalaiset olivat samalla rajanylityspaikalla viime kesänä…

    [url]http://de-la-brie-a-la-grande-muraille.over-blog.com/article-etape25—tashrabat—000-km-50729188.html[/url]

  • Reply annie 27.1.2011 at 11.33

    Kohta rajalla, ilmeisesti nyt tankkaamassa itseänsä tilkkutäkin näköisessä kylässä. Onnea matkaan ja lääkitkää itseänne köhästä joka bussissa kuulemma leviää. Jännityksellä seuraillaan täällä.

    • Reply EsaT 27.1.2011 at 11.52

      Voiskohan tuolla missä nyt ovat olla joku rajan ylittämiseen liittyvä virasto tms.

  • Reply Lasse 27.1.2011 at 13.05

    Veikkaan että yöpyvät tossa rajan pinnassa olevassa kylässä ja vasta huomen aamusta lähtevät rajalle. Viime yöhän meni bussissa nukkumiseksi.

  • Reply ollos 27.1.2011 at 14.07

    http://www.rantapallo.fi/ttolli/
    täältä jo tietoja

    • Reply seonmoro 29.1.2011 at 2.30

      Jeps, tuo vaihtoehtoinen blogi antaa kyllä välillä parempaa tietoa ja usein myös aiemmin tietoa kuin tämä ns. varsinainen matkablogi. Suuret kiitokset hänelle, joka toivottavasti jaksaa pitää yllä tuota vaihtoehtoista blogia.

    Leave a Reply