Edinburghista jatkettiin itärannikkoa alas, aina Yorkiin asti. Miksi ihmeessä Yorkiin? Kotimatkan aikana pikavuorolaisilla, niin kuin kipparilla syntyy ideoita reitin suhteen ja niitä yritetään toteuttaa mahdollisuuksien mukaan. Matkamme eteni Skotlannista Englannin Yorkiin, mikä oli mukavasti lähellä entistä Emmerdalen kuvauspaikkaa sekä lyhyen ajomatkan päässä Hullin satamasta, josta seuraavana iltana matka jatkui yön yli laivalla Belgiaan.

Emmerdalesta tuttu pubi The Woolpack.

Ennen satamaan ajoa noudettiin pari pikavuorolaista Minin -varasosamyymälästä.

Sirpa hieroi Tuomaksen hartiat kuntoon.

Belgiassa, Zeebruggen satamassa tuumailtiin seuraavaksi kaupungiksi Berliiniä, koska iso osa meistä ei ollut käynyt siellä. Teoriassa olisi ollut mahdollista ajaa jopa sinne asti, mutta alkumatka takkuili tieliikenteen ja -töiden takia. Lopulta jouduimme hylkäämään Berliini kortin ja valitsimme sen sijaan pienen saksalaiskylän nimeltä Ladbergen.

Ruuhkaa Saksan moottoritiellä.

Majoituksemme Ladbergessä.

Hyvin nukutun yön ja mahtavan aamiaisen jälkeen jatkoimme kotimatkaamme.

Ajoimme ostoksille isoon ostoskeskukseen Lyypekin Citti markettiin, jossa lastasimme Ajokin täyteen kotiinviemisiä. Ostosreissun jälkeen pysähdyimme keskustaan ja otimme pari pitkää Lyypekissä. Samoihin aikoihin saimme puhelinsoiton Finnlines -laivayhtiöltä: Laivassa on tilaa välille Travemunde – Helsinki.

Kotimatka Suomeen lähti siis Saksasta yöllä klo 3.00 ja laivaan sisälle ajoimme 23 jälkeen. Sitä ennen aikaa kulutettiin sataman tiloissa, mitänpä muutenkaan kuin ostoksia tekemällä. Meillä oli edessä 27 tunnin laivamatka, äkkiseltään kuulostaa pitkältä ajalta, mutta sitä se ei kuitenkaan ollut.

Pikavuoro on päättynyt, mutta vain hetkeksi!

Haluatko lähteä pikavuorolle?

Minkälaiset ihmiset lähtevät mukaan ja viihtyvät pikavuorolla. Varmasti monia meistä kiehtoo ne lukuisat yllätykset, tietämättömyys ja se mitä tulemme näkemään ja kokemaan. Voisi sanoa lyhyesti extempore ja se hetkessä matkustaminen on jollekin meistä sitä parasta matkailua. Pikavuoro on siis uudenlainen tapa matkustaa, jotain reppureissun ja valmismatkan väliltä.

Aamuskumpat Vuosaaren satamassa. Tuula ja Krikke ovat olleet mukana melkein jokaisella pikavuorolla.

Pikavuoro ja sen tulevaisuus

Irlannin Pikavuoro oli kaikin puolin onnistunut matka. Itse olin aika kiireinen koko matkan eikä valitettavasti aika ja taito riittänyt reaaliaikaiseen blogin päivittämiseen. Seuraavalle pikavuorolle kytketään päälle tuttu karttaseuranta ja reissutarinoita kirjoittaa joku muu kuin minä :)

Aika kiittää blogin lukijoita ja kaikkia mukana olleita -Iso Kiitos! Uusia matkoja julkaistaan lähiaikoina!

Voitte kommentoida blogiin milloin ja minne seuraavaksi haluaisitte matkustaa?

Kommentoi kirjoitusta

Halki Skotlannin ja stoppi Edinburghiin :)

• 22.11.2016

Herätys! tukka hyvin, kaikki hyvin vai miten se meni.

Äkkiseltään Skotlannista tulee mieleen viskit, skotti hameet, muurit ja linnat. Tietenkin unohtamatta henkilöitä, kuten formuloiden kolminkertaista maailmanmestari Jackie Stewartia tai kaikille meille tuttua näyttelijää mm. James Bond -elokuvista tunnettua herraa nimeltä Sean Connery.

Belfastista oli alle kolmen tunnin laivamatka Skotlannin Cairnryan:iin. Mitään ihmeellisiä toimenpiteitä ei tarvittu. Varasimme edeltävänä päivänä laivaliput sekä paikan bussille. Päivän aikana seilaa useita aluksia ja nyt tuntui olevan tilaa yllin kyllin. Tosin sesonki alkaa olla jo ohitse. Pikavuorolaiset pääsivät bussin kyydissä laivaan sisälle ja ulos. Toisin kuin meillä Ruotsin- ja Tallinnan laivoilla. Pääsimme nopeasti jatkamaan matkaa.

Päivän aikana kurvailtiin pienempiä teitä aina Edinburghiin asti – kerrassaan hienoja maisemia. Skotlantiin pitää päästä vielä uudestaan. Ehkäpä, joskus voisi järkätä Skotlannin kiertomatkan :) Halukkaita?

Anteeksi, mutta pitää näitä bussikuvia tänne blogiin laittaa :)

Kiltti -kauppa.

Paikallinen musiikkopäällikkö ja pikavuoron viihdepäällikkö.

Maisemakuva Edinburghin linnalta.

Baarimikko kertoi meille viskeistä. Olipa aika kattava ”valikoima”.

Listassa viskit oli jaettu neljään eri ryhmään. Jaettelu oli tehty tuotantoalueiden mukaan eli saaret, ylä- ja alamaat sekä Spey-joen alue.

Jenni ja Tuomas viskikierroksella.

1 kommentti - kirjoita oma kommentti

Rosoinen Belfast, Pohjois-Irlanti

• 13.11.2016

Pohjois-Irlannilla on varsin värikäs ja mielenkiintoinen historia. 1968 alkoi katolisten kansalaisoikeusliikehdintä, joka johti levottomuuksiin, murhiin ja pommi-iskuihin. Levottomuudet jatkuivat aina 1998 asti kunnes syntyi pitkänperjantain sopimus. Kaupunkiin on vasta sen jälkeen investoitu rahaa ja sitä on kehitetty uudelleen – tästä ei siis ole paljoa aikaa.

Kaupungin vilinää. Taustalla kaupungintalo.

2016-11-13 13.13.31

Hop On Hop Off -bussi. Itse näitä kauheasti ole suosinut, mutta kieltämättä hyvinkin toimiva ja nopea tapa tutustua nähtävyyksiin.

Osa meistä aloitti Belfastin kaupunkikierroksen Hop On Hop Off -bussilla, jonka aikana tutustuttiin Viktorian aikaisiin kaupunkitaloihin, kortteleihin, laivatelakka-alueeseen, jossa aikoinaan rakennettiin Titanic-alus. Kierroksen aikana käytiin myös Laganside rannassa ja tutustuttiin Länsi-Belfastin katolisiin ja protestanttisiin alueisiin, joiden keskellä elämä on jo rauhoittunut. Alueella on kuitenkin vielä seinämaalauksia, jotka kertovat alueen vaikeista ajoista ja historiasta.

2016-11-13 13.13.10

Kova äijä, Nelson Mandela.

Kuvia muureilta.

Tasan 100 vuotta traagisen Titanicin uppoamisen jälkeen avattiin Belfastiin, keskelle kaupunkia maailman suurin Titanic -näyttely. Näyttelyssä kuvataan yksityiskohtaisesti, uusinta teknologiaa käyttäen, miten maailman kuuluisin alus oli rakennettu. Tarinaa neitsytmatkasta ja traagisesta uppoamisesta.

Pikavuoron Leena Titanic -museossa.

Pikavuoron Leena, Titanic -museossa.

Titanic -näyttely sijaitsee kuudessa eri kerroksessa ja sisältää yhdeksän eri galleriaa, joissa jokaisessa on yksityiskohtaiset kuvaukset Titanicin eri vaiheista.

2016-11-13 13.11.14

Belfast on hyvä paikka tehdä ostoksia, eurossa on voimaa. Irlantilaiset käyvätkin ahkerasti täällä ostoksilla. Lehdestä luin kuinka punta on saanut irlantilaiset liikkeelle. Esimerkiksi elektroniikassa; ”riippuen ja roikkuen” mallista Iphone -puhelimet ovat noin 80e-150e edullisempia kuin Suomessa ja Irlannissa. Applen tietokoneen löysin noin 300e edullisemmin. Helppo ja nopea tehdä ostoksia – i like. Suurin osa myymälöistä sijoittuu pääkadun varrelle.

Pääkadulta löytyy useita merkkiliikkeitä niin kuin myös ruoka- ja tavaramarkkinoita sekä tunnetuimmat kauppakeskukset Victoria Square ja Castlecourt  kaikki ovat kävelymatkan päässä toisistaan.

dsdsds

Victoria Square -ostokeskus.

Seuraavana päivänä keskustassa, hotellimme kadulla tapahtui puukoitus keskellä kirkasta päivää. Kaupunki tuntui välillä muutenkin levottomalta, varsinkin iltaisin. Ainahan isoista kaupungeista löytyy sekoilijoita, mutta näytti siltä että normaalia enemmän ihmiset olivat eksyksissä.

Lampaita ja tykitystä!

• 08.11.2016

Aamu aloitettiin lammaskoiranäytöksellä, joka olikin monelle päivän kohokohta. Lammastilan isäntä ohjaili koiria puheella ja pillillä. Vaikutti siltä, että koirat todellakin nauttivat työstään.

Lammaskoirarotu mikä nähtiin esityksessä oli Bordercollie. Lampaat tottelevat koiria moitteettomasti. Koirien liikkeet muistuttavat hyvin paljon susien eleitä.

Pyhän Brigitin ristejä valmistetaan oksista ja ripustettiin oviin ja ikkunoihin tuomaan hyvää onnea ja karkottamaan pahaa.

Kaupustelijoita. Herrasmies aasin vieressä puuhasteli Brigitin ristejä. Huomaa koira aasin selässä :)

Kiitos ja näkemiin Irlanti!

Retken jälkeen jalkauduttiin Killarney:iin. Suoritettiin Ajokin ja pikavuorolaisten tankkaus. Ruokailu ja shoppailu stoppi. Samana päivänä tykitettiin vielä Corkin ja Dublinin kautta aina Pohjois-Irlannin pääkaupunkiin asti.

4 kommenttia - kirjoita oma kommentti

Dinglen niemimaa -pala kauneinta Irlantia

• 05.11.2016

Aamu valkenee Traleessa.

Aamiaisen jälkeen jatkettiin Traleesta 49km lounaaseen, Kerryn kreivikunnassa sijaitsevaan Dinglen -niemimaalle. Täällä on sitten ne Irlannin postikorttimaisemat: hiekkarantoja, sinistä merta ja ihastuttava Dinglen kylä. Sanotaan, että jälleen kerran tuli kovalevyyn uusi paikka minne pitää päästä uudelleen.

Kuva otettu ennen kun saavuimme Dinglen kaupunkiin.

Maisema konttorista.

Jaska napsimassa kuvia. Irlannin yksi tunnetuimmista rannoista nimeltä -Inch Beach. Tällä kertaa aallot eivät yltäneet surffaukseen.

Imagehelina4

Vesissä voi nähdä Fungi-nimisen delfiinin, joka on kaupungin epävirallinen maskotti.

Kuulin reissun aikana että Dingle on myös kuuluisa panimostaan. Pikavuoron aikana oltiin jo vierailtu Guinnesin -panimolla ja Kilbegganin -viskitislaamolla. Nyt oli tarkoitus kurkistaa miten GIN:tä valmistetaan. Onni ei ollut meidän puolella vierailun suhteen. Tai onhan onnea se epäonnikin. Panimo oli vain yhden päivän vuodesta suljettu ja se sektori osui meihin :) ”Ensi kerralla sitten”.

Dingle on ainut kaupunki koko niemimaalla. Varmasti olisi ollut hyvä paikka illanviettoon. Siellä on lukuisia viihtyisiä pubeja jossa oltaisiin päästy nauttimaan irkkumusiikista. Tärkeimmät  elinkeinot Dinglessä ovat turismi, kalastus ja maatalous.

Image-1

Kaupungista löytyy lukuisia mukavia pieniä liikkeitä.

Imagehelina3

ImageJani

Dinglen satama.

99 centin jäätelö. Suosittelen :)

Meri ja moni muu pikavuorolaisista tykästyi paikalliseen ”pehmikseen” 99 Flake

Matkapäivä päättyi Ring of Kerryn varrella olevaan kylään -Glenbeigh. Meillä oli käytössä koko majatalo. Lucky us!

2 kommenttia - kirjoita oma kommentti

Matka Atlantin rantoja pitkin ja poikin.

• 31.10.2016

Matkapäivä Galway:sta Traleen sisälsi paljon hienoja maisemia. Jälleen kerran olimme onnekkaita sään suhteen. Maisemat ja luonto olivat erilaiset kuin Connemaran retkellämme.

Burrenin alue on tunnettu upeista maisemistaan ja erikoisesta luonnostaan. Aamupäivällä ihailtiin Atlantin rantoja Moherin kallioilla. Päivän reitti kulki Burrenin erikoisen kallioperäisen alueen halki. Burren nimi tulee iirin kielisestä nimestä, joka tarkoittaa kivistä paikkaa. Burrenin kalliot ovat saaneet muotonsa aikoinaan jääkauden aikana. Alue on luonnonsuojelualue, ja alueella tavataan monia erikoisia kasveja.

afölkdslfa

sjaölkdflaskdf

Moherin kalliot ovat yksi Irlannin kiertomatkan huippukohdista. Nämä mahtavat jyrkänteet laskevat äkkijyrkästi mereen 8km pituisena ja 210m korkeudesta. Kallioilta on upeat näköalat Atlantille ja kirkkaalla säällähän näkee Aranin saarille saakka. Moherin kallioilla on vierailukeskus, jossa on mielenkiintoinen Atlantic Edge näyttely, joka kertoo alueen luonnosta ja kiviperästä.

Moherin kalliot.

Matkalla lauttarantaan. Tie kävi kapeaksi ja nopeusrajoitus oli 80km/h.

TIe kapenee :)

Linja-autolla kannattaa ajaa ”pääteitä”. Hiukan seikkailuhenkeä tarvittiin tähän pätkään.

Hetkeä aikaisemmin Moherin kallioiden bussiparkissa juttelin bussikuskien kanssa reitistä, Moherista Traleen. Mielenkiinnon herätti lauttaylitys joka säästäisi aikaa noin 1-2h. He katsoivat keulaa ja sanoivat että sivuttain voi onnistua. Olihan se pakko käydä katsomassa. Mikäli onnistuu niin pääsemme nopeammin perille. Satamassa selvisi että heillä ei ollut tarjota lankkuja tai mitään muuta mitä olisi voinut laittaa renkaiden alle. Luovutettiin suosiolla ja jatkettiin matkaa maanteitse.

Hintava ylitys

Kuvasta ei tule ilmi kuinka äkki syvä ajoliuska on. Uskomatonta ettei heillä ollut tarjota mitään renkaiden alle. Ensi kerralla omat lankut mukaan :)

Lopulta päädyttiin reitin osalta A-suunnitelmaan eli mantereen kautta Traleen ja ajettiin suoraan stadiumille. Jonne ehdittiin 19.15 eli ihan aikataulussa. Nimittäin ensimmäinen lähtö alkoi 19.52.

Pienillä panoksilla

Vinttikoira -kilpailut ovat verrattavissa meillä Suomessa raveihin.

klsdklkds

Koirat jouksivat niin nopeasti ettei meinannut saada niitä kuvattukkaan.

Kisan jälkeen siirryttiin majoitukseemme. Omistaja ilmoitti olevansa lomalla Espanjassa ja kertoi että hänen henkilökunta ottaa meidät vastaan. Perillä odotti vaihtelevia huoneita. Osalle porukasta edessä oli järkytyksiä ja jouduttiin vaihtamaan huoneita sekä tekemään kompromisseja. Kahden hengen huoneet olivat lähes moitteettomat, mutta dormit eli huoneet missä oli enemmän sänkyjä olivat puutteelliset. Ikkunassa oli reikä, sänkyjä rikki, vettä ei tullut vessaan/hanoihin yms. Matkailu avartaa.

Lopulta yö meni hyvin ja majapaikan puutteet korvasi aivan mahtava aamiainen.