Tsekki

Praha matkakertomus

lauantai, maaliskuu 11, 2017

Prahan matkalta on nyt kotiuduttu ja on aika kertoa, miten meidän reissu meni matkakertomuksen muodossa. Aviomieheni kanssa vietimme lyhyen talviloman tällä kertaa Prahassa. Saavuimme Prahaan torstai iltana, joten ensimmäiseltä illalta ei ole paljoa kerrottavaa. Matkakertomus alkaa siis perjantai aamusta ja päättyy maanantai iltaan. Suomeen palasimme tiistaina aamupäivällä.

perjantai 3.3.2017

Nimetön

Astronominen kello

Perjantai aamuna lähdimme heti tutkimaan Prahaa. Aluksi suuntasimme vanhankaupungin aukiolle katsomaan Tynin kirkkoa ja astronomista kelloa. Satuimme kreivin aikaan kellolle, koska tasatunnein 12 apostolia ilmestyy kellon yläpuolella olevista luukuista ja kuolemaa esittävä luuranko alkaa kilistelemään omaa kelloaan. Esitys kestää vain pienen hetken, mutta kovasti ihmisiä kello kerää ympärilleen aina tasatunnein. Satuimme aika monta kertaa kellon luo, kun esitys oli käynnissä.

Vanhankaupungin aukion jälkeen suuntasimme kohti Kaarlen siltaa puikkelehtien pikkukatuja pitkin. Matkan varrelta löysimme lelumuseon, jossa oli muutenkin tarkoitus käydä pyörähtämässä. Museo oli hyvin pieni, mutta oli ihan mukava kävästä tutkimassa. Sisäänpääsymaksu ei ollut muistaakseni 3 euroa enempää.

Kaarlen sillan ylitimme ainoastaan kerran ja jatkoimme matkaa kohti alempaa siltaa. Toisella puolella jokea oli pieni puisto, mutta rannan tuntumassa ei ollut hirveästi muuta. Tästä tuli ihan mukava kävelylenkki ja samalla pääsin kuvaamaan Kaarlen siltaa toiselta sillalta.

Church of Our Lady before Týn

Siltojen lenkin jälkeen kävimme pyörähtämässä keskiaikaisten kidutusvälineiden museossa, joka sijaitsee hyvin lähellä Kaarlen sillan alkupäätä. Tämän jälkeen jatkoimme kohti Na Prikopen katua, joka on yksi Prahan ostoskaduista. Kannattaa käydä piipahtamassa, jos shoppailu kiinnostaa.

Illaksi olin varannut vielä Ghost and legends kävelykierroksen. Meille sattui hyvä tuuri, kun satuimme olemaan ainoat englanninkieliset, joten saimme täysin privaatin kierroksen. Oppaamme kierrätti meitä kaupungilla kertoen paljon Prahan historiasta ja mukaan mahtui välillä erilaisia legendaarisia tarinoita, joita kaupunkiin liittyy. Olimme kierrokseen erittäin tyytyväisiä ja voin suositella kyseistä kierrosta kaikille Prahaan matkaaville. Tämä kannattaa ottaa ehdottomasti heti matkan alkuun, koska meille se avasi Prahaa ihan eri tavalla.

Charles bridge

Kaarlen silta

Patsas kaarlen sillalla

Lauantai 4.3.2017

Lauantaipäivä oli sitten pyhitetty Palladium ostoskeskukselle, joka sijaitsee lähellä Námêstí Republiky metroasemaa. Palladiumin kiertämiseen kannattaa ehdottomasti varata aikaa, koska ostoskeskuksesta löytyy yli 200 liikettä. Itse jouduin lopettamaan kiertelemisen kesken, koska ostoskasseja alkoi kertymään siihen malliin, että olisin joutunut ottamaan kohta toisen ruumaan menevän laukun paluumatkalle jos olisin shoppailua vielä jatkanut. Vaatteet olivat tämän hetkisellä kurssilla hyvin lähellä Suomen hintoja, mutta ei se näyttänyt shoppailua hirveästi hidastavan. Jopa minulle löytyi sopivan kokoisia kenkiä! Omistan 35-36 kokoisen koiven, joten kenkien löytäminen ei ole minulle mikään helppo nakki.

Lauantai illalle olin taas varannut meille tekemistä. Menimme paikalliseen olutkultturiin liittyvälle kierrokselle (Beer & Culture tour). Tämä oli myös todella kiva kierros, joka kannattaa ehdottomasti sisällyttää Prahan matkalle. Meitä lähti liikkeelle hyvin sekalainen seurakunta ja kävimme aluksi kolmessa eri paikallisessa kapakassa oppaan kanssa.  Kierroksen olisi pitänyt loppua jo yhdeksän aikaan, mutta opas vei meidät vielä useampaan eri paikkaan. Taisimme mieheni kanssa kömpiä hotellille vasta yhden aikaan yöllä. Mutta oli todella mukavaa päästä tutustumaan samalla eri kulttuureista tuleviin ihmisiin.

Sunnuntai 5.3.2017

Sunnuntaina lähdimme kiertelemään hieman keskustan ulkopuolelle. Kävimme Prahan linnan ympäristössä, mutta emme viipyneet kovin kauan aikaa. Valitettavasti tuolloin sattui olemaan aika moni paikka kiinni. Olisin halunnut käydä vituksen katedraalissa, mutta siellä oli tilaisuus meneillään. Linnan jälkeen jatkoimme matkaa kävellen kohti Petrin kukkulaa. Kukkulalle pääsee Ujezdin asemalta köysiradalla. Prahan linnalta Ujezdin asemalle oli matkaa muutama kilometri, joten matka taittui mukavasti kävellen. Petrin kukkulalla kävimme observatoriossa ja peili labyrintissä. Kukkulalta löytyy myös Eifel-tornin pienempi kopio, mutta emme menneet sinne mieheni korkean paikan kammon vuoksi. Kukkula on varmasti kaunis kesällä, mutta tähän aikaan vuodesta kukkula oli todella harmaa, eikä siellä oikeastaan meille juuri mitään ollut. Tulipahan kuitenkin käytyä.

Prahan linna

Maanantai 6.3.2017

Viimeisenä päivänä olimme jo melko väsyneitä, joten suurimman osan ajasta vietimme hotellilla leväten. Varasimme vielä viimeiselle illalle keskiaikaisen illallisen eräästä ravintolasta. Tarkkaa katua en muista, mutta paikka löytyy palladiumin ja vanhankaupungin välistä pieneltä sivukujalta. Illallisen pystyy varaamaan paikan päällä tai ostaa etukäteen retkiä tarjoavilta välittäjiltä (getyourguide, viator jne.). Illallisen aikana ruokalajien välissä oli lyhyitä esityksiä, jotka olivat ihan hauskoja, ainakin merirosvojen kinastelu oli ihan viihdyttävää. Illalliseen kuului rajattomasti olutta ja viiniä, jota tuotiin tiuhaan tahtiin pöytään. Palvelu pelasi ehkä liiankin hyvin, vaikka sanoimme ettemme tarvitse enää lisää, uudet juomat kannettiin kuitenkin pöytään.

Prahan kaupunkinäkymä

Praha on todella kaunis kaupunki varsinkin illalla, jolloin lukuisat tornit ja rakennukset ovat valaistu komeasti. Päivällä en osannut muodostaa juuri minkäänlaista kuvaa Prahasta, mutta iltaisin tuntui kuin kaupunki olisi herännyt henkiin. Kaikki kummitusjutut sopivat siis niin hyvin Prahan kapeille ja tunnelmallisille kaduille! Prahassa tykkäsin kaikkein eniten juuri siitä illan tunnelmasta. Praha muistutti aavistuksen Pietaria arkkitehtuuriltaan, mutta mielestäni Praha pystyi huomattavasti parempaan kuin Pietari. Praha oli mielestäni paljon tunnelmallisempi ja kauniimpi kaupunki. Yllätyin suuresti kuinka pieni kaupunki Praha loppujen lopuksi oli. Lähes kaikki nähtävyydet ovat kävelyetäisyydellä ja tekemistä meille riitti juuri ja juuri neljäksi päiväksi. Mutta ehdottomasti voisin lähteä käymään Prahassa vielä uudestaankin.

matkasuunnitelmat Yleinen

Prahan matkasuunnitelma

maanantai, helmikuu 27, 2017

Prahan matka alkaa lähestymään hurjaa vauhtia nimittäin torstaina jo lähdetään! Matkavalmistelut alkavat olla hyvällä mallilla. Kämppä alkaa olemaan täynnä kaiken maailman lippusia ja lappusia, joita olen kirjoittanut itselleni muistin tueksi matkaa varten. Löytyy metrokarttaa, kaupungin karttaa, museo listauksia, matkalippuja, retkilippuja ja vaikka mitä. Matkan suunnitteleminen on mukavaa ja antoisaa. On paljon mukavampaa lähteä reissuun, kun kaikki on selvitetty valmiiksi, eikä tarvitse käyttää kallisarvoista aikaa paikan päällä. Perillä voi sitten vapaasti toteuttaa näitä suunnitelmia ja katsoa minne kaikkialle sitä ehtiikään loman aikana.

Tässä tulevat minun suunnitelmat Prahan matkalle:

• Astronominen kello ja kellotorni
  • Kaarlen silta
  • Prahan linna
  • Kidutusväline museo (Museum of torture)
  • Kommunismin museo (Museum Komunismu)
  • Tekniikan museo (Narodni Technicke museum)
  • Ghosts and legends kävelykierros
  • Beer & Culture tour
  • Lelumuseo (Spielzeugmuseum)
  • Vahamuseo (Museum Voskovych figurin)
  • Tähtitorni
  • Shoppailua
    • Palladium ostoskeskus, Na Prikope ostoskatu (Väritetty kuvassa oranssilla) ja Myslbek ostoskeskus

Vanhan kaupungin kartta

Toivottavasti tästä postauksesta on apua muillekin tuleville Prahan matkailijoille. Tuleeko teillä mieleen vielä jotain, mikä ehdottomasti kannattaisi nostaa vielä tälle listalle?

Yleinen

Vuoden 2017 matkasuunnitelmat

torstai, helmikuu 16, 2017

Vuosi on pärähtänyt taas mukavasti käyntiin. Tämän vuoden pääteemana tulee olemaan edelleen säästäminen, joten matkailuintoa pitää ruokkia hieman pienemmässä mittakaavassa. Kevät tulee myös menemään enemmän ja vähemmän opiskelun merkeissä, koska tavoitteenani olisi valmistua toukokuussa. Matkasuunnitelmat tälle vuodelle ovat vielä aika avoimet, mutta aina sitä on jotain pientä kehitteellä. Tässäpä tulee minun tämän hetkiset suunnitelmat vuodelle 2017.

Praha

Prahaan olen lähdössä kahden viikon kuluttua aviomieheni kanssa! Luvassa on paljon kauniita rakennuksia, tutustumista Prahan mystiseen puoleen ja ennen kaikkea hyvää olutta. Tämä on ensimmäinen matka uuden kamerani kanssa, joten valokuvaus tulee olemaan suuressa roolissa tällä reissulla. Matkan olen varannut jo hyvissä ajoin joulukuussa. Loppuvuodesta iski niin järkyttävä matkakuume, että oli pakko alkaa hellittämään hieman kukkaronnyörejä. Minulla oli aluksi useita vaihtoehtoja matkan suhteen, joita olivat muun muassa Lissabon ja Madeira. Kuitenkin Praha sopi paremmin tämän hetken matkabudjettiin ja satuin löytämään kohtuu edullisen lento+hotelli-paketin, jossa lähtö on suoraan Rovaniemeltä.

Tallinna

Valmistumiseni kunniaksi olen varannut seuraavan matkan helatorstaivapaille, jolloin suuntaan Tallinnaan. Ajatelkaa, olen käynyt toisella puolella maapalloa, mutta en ole vielä kertaakaan käynyt Tallinnassa! Matkalle lähdetään tällä kertaa hyvän ystäväni kanssa. Kyse on hyvin lyhyestä reissusta. Perjantai aamuna lennetään Helsinkiin, josta laivalla taitetaan loppumatka Viron puolelle. Sunnuntaina lähdetään iltapäivällä takaisin kohti Pohjoista.

Wherever you go, take your heart with you

Kaksi matkaa on siis vasta varattuna tälle vuodelle, mutta suunnitteluasteelta löytyy vielä pari reissua. Haluaisin lähteä käymään kesällä välimeren maastossa rantalomalla ja suunnitteilla on Kroatian matka kaveriporukan kanssa. Matkan toteutuminen riippuu aikapitkälti siitä, että saadaanko kesälomat järjestymään yhtäaikaa. Kroatia vaikuttaa niin ihanalta paikalta, että toivon todella matkan toteutuvan. Kesälomalla olisi tarkoitus myös käydä ainakin Helsingissä ja mahdollisesti myös Tampereella. Olen myös haaveillut Kööpenhaminan matkasta tälle vuodelle, mutta jää nähtäväksi mihin kaikkeen tämän vuoden matkustusbudjetti riittää. Todennäköisesti tämä vuosi menee halpojen lentojen metsästyksessä, joten yllättäviäkin vetoja saattaa tupsahdella mukaan matkan varrella. Katsotaan ja kuulostellaan millainen matkavuosi tästä sitten loppujen lopuksi tulee..

Ravintolat Suomen matkailu

Illallinen Immelkartanossa

tiistai, tammikuu 31, 2017

Olin viikonloppuna työpaikan seminaarissa Levillä ja kävimme reissun aikana illallisella Immelkartanon ravintola Riihessä. Levillä on tullut käytyä useita kertoja, mutta Immelkartanosta en ole koskaan aiemmin kuullutkaan. Kartano sijaitsee hieman syrjemmässä, rauhallisella paikalla Immeljärven rannalla.

Immelkartano oli hyvin pieni hirsirakennus, jossa välittyi aito lappilainen tunnelma. Ravintola muistutti aika paljon hirsimökkiä. Paikka oli hyvin tunnelmallinen ja mökkimäisyys teki siihen vielä oman juttunsa. Ravintolan seiniltä löytyi pohjoisen eläimiä laidasta laitaan, sekä monia muita lappilaiseen kulttuuriin liittyviä esineitä.

Ravintolan menuun kuuluu perinteisiä lappilaisia ruokia. Annokset olivat aika pieniä, mutta ruoka oli ihan hyvää. Suuria makuelämyksiä en valitettavasti kokenut, mutta en myöskään keksi ruuasta juurikaan moittimista. Alkuruoka olisi minun mielestäni kaivannut hieman enemmän lisukkeita ja pääruoka olisi kaivannut lisää makua. Jälkiruoka oli puolestaan ehkä liiankin makea minun makuun.

Ravintola Riihi

Menu Peltsa 1

Alkupala

Prässättyä poroa ja pariloitua leipäjuustoa

Pääruoka

Pariloitua kuhaa, nokkos-hollandaisea, Lapin puikulaperunoita, kaskijuureksia

Jälkiruoka

Punajuuri-suklaakakkua, mustaherukkakastiketta

Alkuruoka

Pääruoka

Pääruuan lisukkeet

Jälkiruoka

Ravintola ei ruuan suhteen säväyttänyt minua niin paljoa, että menisin syömään kyseiseen ravintolaan uudelleen, mutta tunnelman perässä voisin mennä toistekin. Jos noilla huudeilla sattuu liikkumaan, niin kannattaa ainakin käydä pistäytymässä vaikka kahvikupposen verran.