Finnair Plus -uudistukset

Finnair tiedotti muutamia viikkoja sitten Finnair Plus kanta-asiakasohjelmansa uudistuksista. Tämä olikin oikeastaan vain ajan kysymys, milloin näin tapahtuu.

Finnair Plus on ollut suhteessa muiden lentoyhtiöiden vastaaviin järjestelmiin palkistevampi etenkin Silver-asiakkaille – kaikkien Finnairin liikennöimien lentojen yhteydessä on jäsenellä ollut pääsy loungeen, myös maailmalla. Tämä etu luonnollisesti poistuu – tai siis muuttuu maksulliseksi. Jatkossa hinta on 25€/jäsen, joten Diner’s Club -lounget ovat suomalaisille käyttäjille edullisempi vaihtoehto (19€/jäsen).  Tosin usein Dinersin käyttämä lounge on eri kuin Finnairin käyttämä, ja tällöin kannattaa huomioida vaikkapa nettiarvostelujen kautta, kumpaan kannattaa mennä. Esimerkiksi Berliinin Tegelin kentällä Diner’s Clubin kortilla pääsee sisään Tegel Clubiin, joka on niin surkea että siitä ei mielestäni kannata sisäänpääsyä maksaa. Finnair taas käyttää British Airwaysin loungea, joka on jo huomattavasti tasokkaampi. Toivottavasti tästä uudistuksesta on se hyöty, että Helsinki- Vantaan Finnairin Schengen-lounge muuttuu edes vähän vähemmän ruuhkaiseksi, vaikka samalla muutos osuus myös minuun, kun taso tippuu syyskuun lopulla Silveriksi. Damn! 🙂

1a5daa384d81bb0706675af157ecaa97

(Kuvalähde: Finnair)

Muutoksen myötä tasoille pääsy on vähän helpompaa – Silver-tasoon tarvitaan jatkossa enää 20 lentoa vuoden aikana, eli korkeintaan kymmentä edestakaista matkaa OneWorld-allianssiin kuuluvilla lentoyhtiöillä. Tässä kannattaa huomioida, että vaihdolliset yhteydet kerryttävät tätä lentojen lukumäärää vastaavasti, eli vaikkapa AirBerlinin lennoista Helsinki-Berliini-München ja v.v. kertyy jo 4 lentoa. Silver-taso on siis jatkossa hyvin helppo saavuttaa, ja suosittelen pientä lentosuunnittelua kaikille, joilla tuo määrä voi helposti kertyä vuoden aikana. Silver-jäsenyydestäkin saa kuitenkin etuja kaikilla OneWorld-yhtiöillä matkustettaessa: jonojen ohittamisen niin lähtöselvityksessä, turvatarkastuksessa kuin koneeseen nousussa, ylimääräisen kirjatun matkatavaran sekä tietysti isomman mahdollisuuden tulla upgradatuksi joissain tapauksissa.

Muihin uudistuksiin kuuluu  mm. se, että jatkossa Japanin, Hongkongin ja Singaporen lentoihin business-upgradeen vaikuttava pistemäärä alenee 50000 pisteeseen, samoin pisteiden ansainta Aasian lennoilla yhtenäistyy, eikä ole enää kohteesta riippuvainen.

Summa summarum, vaikka Silver-tason lounge-edun heikkeneminen on aiheuttanut paljon kiukustumista, niin mielestäni uudistus olisi kuitenkin voinut olla hyvinkin radikaali ja kaikkien etuja heikentävä. Vaikka en edes alennetulla Gold-tason rajalla (46 lentoa/vuosi) tule tasoa pystymään pitämään yllä, niin olen silti iloinen että Silver-tason ylläpitämiseen on jatkossa aikaisempaa paremmat mahdollisuudet.

Previous Post Next Post

You Might Also Like

2 Comments

  • Reply Tenho 13.4.2016 at 12:45

    Olen itse lentänyt paljon Finnairilla ja huomannut, että palkintopisteet voivat olla lähes arvottomia, jos ne sijoittaa väärin. Esimerkiksi ”ilmaislennot” voivat tulla kalliiksi, sillä matkustajan täytyy maksaa lentokenttäverot, jotka voivat olla hyvällä säkällä puolet lentolipun hinnasta. Tosin, matkustusluokan korotus on yleensä aika tehokas tapa hyödyntää palkintopisteitä, jos haluaa nauttia halvalla paremman väen mukavuuksista. Esimerkiksi täältä kannattaa ottaa selvää, mihin lentopisteitä kannattaa käyttää: http://www.vertaaensin.fi/blog/kaikki-irti-lentoyhtioiden-palkintopisteista

  • Reply Christian 13.4.2016 at 12:49

    Kiitos hyvästä kommentista!
    Juurikin näin, ”ilmaislennot” harvoin ovat sitä, vaan tarjoushinta voi olla kokonaisuudessaan loppuhinnaltaan halvempi, kuin pisteillä ostetun lennon verojen osuus. Siksi olenkin itse käyttänyt pisteitä vain ja ainoastaan matkustusluokan korotuksiin. Vaikka suurimman hyödyn siitäkin saa kaukolennoilla irti, niin onhan se myös Euroopan lennoilla mukavaa, kun vieressä ei istu ketään, pääsee loungeen, koneessa on tarjoilua jne. Tämän kaiken kun saa pisteillä ilmaiseksi 🙂

  • Leave a Reply