Yleinen

Eckeröllä Tallinnaan – Joulutorit & Tallink Spa

sunnuntai, tammikuu 10, 2016

Aineettomat joululahjat on best! Joululahjaksi Markun äitille ja siskolle hommattiin matka Tallinnaan. Meidän ihanassa seurassa tietenkin. Mukana oli myös siskon mies. Viiden hengen porukkamme puksutteli Eckerö Linen aamuvuorolla Tallinnaan joulua edeltävänä sunnuntaina.

M/S Finlandian lounge

Laiva oli aivan täynnä turisteja. Toiveet siitä, että olisi väsyneenä voinut johonkin istahtaa olivat kutakuinkin turhia. Ei mitään mahdollisuuksia. Kiersimme kaikki mahdolliset baarit ja kahvilat, mutta kaikki paikat olivat täynnä. Emme halunneet buffettiin, sillä hotellissa oli juuri syöty. Olin alkuvuodesta ollut bloggaajien kanssa risteilyllä ja olimme käyttäneet konferenssi ja loungetiloja. Suuntasimme siis sinne. Hinta ei ole kovin paha, laivassa ostettuna vain 20€ per naama. Kolmeksi tunniksi oli niin taattu mukava istumapaikka ja nonstoppina purtavaa ja jopa viinihanat. Not bad. Palvelu oli niin hauskaa ja sapuskat sen verran kelvollisia, että lunastettiin loungepaikat samantien paluumatkallekin. Se ei ollut virhe, sillä takaisin tullessa oli melkein myrsky tuuli ja laiva keinui. Olin maailman tyytyväisin matkapahoinvointilääkkeiden olemassa olosta.

Tallink Spa & Conference Hotel

Joululahjaan kuului myös yksi yö hotellissa. Olin pitkällisen vertailun seurauksena varannut kolme huonetta Tallink Spa & Conference Hotellista. Se vaikutti hinnan ja Tripadvisorin arvostelujen perusteella meille parhaalta vaihtoehdolta. Mun on pakko sanoa myös tähän mitä kirjoitin Tripadvisoriin otsikoksi. Olisin halunnut tykätä tästä hotellista. Se oli ihan kiva, mutta sekä palvelussa, että puitteissa oli sen verran toivomisen varaa, että tuskin varaamme tätä uudelleen. Tallinna on täynnä kivoja hotelleja, mutta tässä painoi sekä hinta, kylpylä, että terminaalin läheisyys.

Sisäänkirjautuessamme meille sanottiin, että kaikki huoneet on siis varattu ilman aamiaista. Olin äimistynyt: ei muuten varmasti ole! Omissa varausvahvistuksissa kuitenkin luki, että aamiainen sisältyy hintaan. Tästä meinasi tulla oikein kunnon tinka, sillä asiaa ei haluttu heti alkaa selvittämään. Mahdollista kuulemma vasta seuraavana aamuna. Kävelimme aamulla kuitenkin aamiaiselle ja ilmoitimme huoneen numerot. Kukaan ei sanonut mitään, eikä lähtiessä täytynyt maksaa ylimääräistä. Jäi vähän paha maku suuhun tästä.

Huoneen taide ei ehkä ole jokaiseen makuun 😀

Huoneet olivat yksinkertaiset, mutta sisustukseltaan oikein kivat. Nurkan ”punaisten lyhtyjen” lampusta pidin erityisesti. Ikkunasta näki span ulkoaltaalle ja sisäpihalle. Sänky oli tehty pienille ihmisille, sillä jo meidän alla jouset kirskuivat kun sängylle meni edes istumaan. Tyynyjä oli molemmille yksi ja ne olivat aika litteitä. Olimme juuri nukkuneet Radisson Blu Plazassa edellisen yön, niin tottakai sitä vertasi hienoa sviittiä keskitason huoneeseen ihan eri silmin ja tuntein, kun olisi pitkästä aikaa hotellissa. Lisäksi vessa piti ihmeellistä meteliä illalla, mutta onneksi ei enää yöllä. Meille tuli illalla vielä vähän nälkä ja alettiin tosissaan harkitsemaan huonepalvelusta tilaamista. Oltiin sen verran tööt, ettei jaksettu lähteä enää hotellin ravintolaan, saati ulos. Soitin sitten huonepalveluun ja sanoin haluavani tilata 4xminiburger -aterian. Ajateltiin, että se on varmasti sopiva jaettavaksi. No, sitä ei kuulemma ollut enää tarjolla. Kysyin toista annosta niin ei sitäkään. Miten mahdollista? Kävi ilmi, että meillä on huoneessa vanha lista, joka ei ole enää voimassa. Pyysin, voisiko sen uuden listan joku toimittaa meille pian, koska huonepalvelun aika loppuisi vain 45min päästä. Vartin päästä oveen koputettiin ja huonepalvelun nainen kysyi tilausta ennenkuin olin hädin tuskin saanut listan käteen. Sanoin, soittavani perään, koska en voinut siltä seisomalta päättää katsomatta listaa ensin. Päätimme annoksen ja koitin soittaa. Toisenkin kerran. Viisi kertaa, eikä puheluun enää vastattu. Turhauduttiin ja mentiin sitten myöhemmin pesemään hampaita, jolloin puhelin soi takaisin. Puoli tuntia oli kulunut siitä kun olin yrittänyt soittaa. En jaksanut enää vaivautua. Eikö olisi kaikille helpompaa jos ne listat päivitettäisiin huoneisiinkin kun ne vaihdetaan?

Jos jotain huonoa niin hyvääkin. Kylpyläosasto oli hotellissa parhautta. Onneksi varasin hotellin kylpylällä! Alueella oli jopa allasbaari, joka oli ilmeisen kovassa käytössä. Melkein kaikki porealtaissa istuneet nautiskelivat baarin antimista. Alue oli viihtyisä ja siitä oli tehty vähän roomalaistyyppinen patsaineen ja valaistuksineen. Saunomisen ystäville löytyi myös iso osasto erilaisia ja erilämpöisiä saunoja. Kylpylän vesi oli omaan makuuni melko kylmää, mutta se voi johtua myös siitä, että olin melko flunssainen hotelliin tullessa.

Ulkoallaskin oli ruhtinaallisen kokoinen, mutta kelit ei ehkä olleet ulkopolskutteluun parhaimmat mahdolliset.

Kävimme illalla ihastelemassa Raatihuoneentorin Joulutoreja. Olispa vain ollut mahdollista ostaa kaikki ihanat lahjat tuolta! Mie rakastan noiden torien tunnelmaa, vaikka sieltä ei muuta ostaisikaan, kuin kuumaa glögiä tai villasukkia. Heti tuli mieleen kolmen vuoden takainen Berliinin matka Markun kanssa, kun kiertelimme pelkkiä toreja pari päivää. Tuollaisille pitäisi kyllä jokainen joulu päästä. Tallinnan vanha kaupunki on kuin ihmemaa ympäristö joulutoreille. Ainoa mikä jäi puuttumaan oli toki se mikä jouluun aina pitäisi kuulua. Lunta ei ollut.

Reissu oli kyllä flunssasta ja hammassärystä huolimatta kaikin puolin onnistunut. Aamulla hilpaisimme jopa sinne aamiaiselle, joka oli ihan hyvä keskitason hotelliin. Parantamisen varaa laadussa olisi silti ollut. Ehkä oli jopa onni, etten pystynyt hampaani kanssa syömään kovin paljoa aamiaisella, sillä takaisin tullessa se laivan keinutus olisi saattanut keinuttaa myös liian täyteen syötyä mahaa. Hyviä puolia siis väen vängällä kun pitää etsiä tuollaisestakin 😀

No lätyt oli hyviä! 😀

Hamstrasimme vielä terminaalin vierellä olevista liikkeistä shampanjaa jouluksi ja kotimatka saattoi alkaa. Loungen rauhassa höykytys ei edes tuntunut pahalta kun ei vain erehtynyt nousemaan tuolista lähteäkseen mihinkään. Matka meni hyvin ja mukavasti. Tallinna on nyt koettu sekä kesällä, että talvella. Vierailimme matkan aikana myös Merimuseossa ja Teletornissa. Mahat täytimme Rataskaevu 16-ravintolassa, joka myös Tripadvisorin mukaan on Tallinnan paras ravintola. Voin ehkä olla samaa mieltä, mutta siitä myöhemmin lisää!

Kuinka monelle teistä kuuluu Tallinnan joulutorit jouluperinteisiin?

Seuraa blogia facebookissa, bloglovinissa ja instagramissa!

• Reply Meri / Syö Matkusta Rakasta sunnuntai, tammikuu 10, 2016 at 11:27

Siis jos mulla on täällä Kiinassa tullut ikävä kaikista arkisimpiakin juttuja (mm. tiskausta, siis mikä mua vaivaa??) niin Tallinnakin on mun silmissä muuttunut unelmien lomakohteeksi jonne on pakko päästä hinnalla millä hyvänsä heti kun palaan Suomeen! 😀 Pari reissua on keväälle jo varattu ja koska en oo löytänyt vielä töitä niin voi olla että pelkäksi unelmaksi jääkin. 🙁

Mutta samansuuntaisia mietteitä oon kuullut tosta hotellista, muistaakseni isältäni. Just 5 minuuttia sitten kattelin edullisia/keskitason hotelleja Tallinnasta, mutta taidan jättää tämän välistä näiden kokemusten perusteella.

• Reply Maarit Johanna sunnuntai, tammikuu 10, 2016 at 17:14

No sulla taitaa ihan todenteolla olla Suomi-ikävä! Etköhän maan pinnalle palaa kun eka kertaa joudut sitten kunnolla tiskausvuorolle 😀 Mulla on kans vähän sama homma töiden suhteen. Onneksi on ansiosidonnainen. Koitan kyllä hulluna hakea töitäkin, ei sitä pelkkää sivutoimista opiskeluakaan jaksa.
      Tallinna on kyllä ihana ja helppo. Ens kerralla mua kiinnostais ne laadukkaammat vaihtoehdot, kun ne on verrattain halvempia kuin suomalaiset samaa tasoa. Esim juuri Swissotel olis aika namu!

Aika paljon on muuten tällaisia keskitason hotelleja Tallinnassa, mutta Tripparin perusteella melkeen kaikissa on joku tietty kipupiste, jonka takia en halunnut niitä valita. Jossain hotellissa melkein joka toinen kommentti koski haisevaa vessan hajulukkoa ja toisessa sitten valitettiin, että huoneessa on kamalan kylmä/kuuma tai paskat sängyt. Että kaikkea ei vissiin siihen kolmeen tähteen saa mahdutettua 😀

• Reply Meri / Syö Matkusta Rakasta sunnuntai, tammikuu 10, 2016 at 18:01

Joo jotenkin ne muakin vähän epäilyttää… 😀 Mutta hinnat kyllä houkuttelee, joku 50-60 euroa yöltä ei paljon lompakossakaan paina. 🙂

• Reply Maarit Johanna sunnuntai, tammikuu 10, 2016 at 18:06

No sanoppa muuta! Ja ne on vielä tosi kauniitakin kuvien perusteella. Mutta jos ihan oikeasti siellä haisee vessa niin pahalle, ettei sielä pysty olemaan, niin nätti huone on viimeinen asia mikä silloin ilahduttaa 😀

• Reply Sunna maanantai, tammikuu 11, 2016 at 01:15

Pakko tunkea sen verran oma nokka tähän keskusteluun, että oltiin eksän kanssa viime keväänä Tallinnassa L’Ermitagessa, eikä mulla ole siitä kyllä mitään negatiivista sanottavaa. Todella ystävällinen respa, uudet ja mukavat huoneet, hyvä perusaamiainen, rauhallinen sijainti ja kaikkiaan siisti! Maksoi muistaakseni noin viisikymppiä yö. Ei ole ihan sataman vieressä, mutta vajaan kilometrin päässä vanhastakaupungista. T o d e l l a vahva suositus 🙂

• Reply Maarit Johanna maanantai, tammikuu 11, 2016 at 08:09

Ihana kuulla! Ihan varmasti suurin osa kokemuksista on hyviä ja Tripadvisoriin pääsee tietenkin suuremmalla todennäköisyydellä jos kokemuksessa on jotain huonoa. Muistaakseni tutkailin myös tuota L’Ermitagea vaihtoehdoksi, koska kuvien perusteella se olis ollu aika söpö hotelli 🙂

• Reply Helen sunnuntai, tammikuu 10, 2016 at 11:37

En käy joulutoreilla, mutta olipa Sinulla hotellikokemus! Itse olin samassa hotellissa viime lokakuussa ja ihan hyvin toimi. Onpa Sulle osunut taidepläjäys, Suomessa voisi tulla sanomista moisesta. Olisi edes mustavalkokuva. Ehkä osassa huoneista on vastaava kuva miesvartalon pyllypuolesta (toive- ja pelkoajattelua! 😀 ).

• Reply Maarit Johanna sunnuntai, tammikuu 10, 2016 at 17:23

Minä tykkään joulutoreista paljonkin 🙂 Viime kerran pääsin toreille Berliinissä muutama vuosi sitten ja sen jälkeen on haluttanut uudelleen. Onneksi ei niitä varten tarvi lähteä aina Keski-Eurooppaan asti, vaan Tallinnakin riittää. Kiva kuulla, että sulla oli hyvä kokemus. Meillä ehkä sattui sitten vaan huonotuuliset asiakaspalvelijat tai huono tuuri muuten vain. Ihmettelin tuota kuvaa vähän itsekin. Ei se meitä haitannut, mutta mietin vaan, ettei ehkä jokaista silmää miellytä 😀

• Reply Anu sunnuntai, tammikuu 10, 2016 at 12:01

Hotellihuonekuvat sen varmisti: tämä on juuri se sama hotelli, jossa olen kerran itsekin yöpynyt. 😀 Meidän reissu puolitoista vuotta sitten sujui kyllä muistaakseni tosi hyvin. Ikävä kuulla, että teillä oli noin paljon vastoinkäymisiä! Ei luulisi esimerkiksi sen aamiaisasian kanssa olevan mitään ongelmaa, kun teidän varausvahvistuksessa kerran luki, että aamiainen sisältyy hintaan.

Joulutoreilla ei ole tullut käytyä Tallinnassa, mutta muuten Tallinna kuuluu kyllä lempparikaupunkieni joukkoon. 🙂

• Reply Maarit Johanna sunnuntai, tammikuu 10, 2016 at 17:26

Aika tunnistettavia elementtejä varmasti näissä kuvissa, kun ei ole pelkkiä valkoisia lakanoita, valkoisia seiniä, valkoisia pöytiä jne… Mieki ajattelin, että se olisi varmasti sillä selvä sen aamiaisen kanssa, kunhan vain kaivaisin ne varausvahvistukset esiin ja näyttäisin. He halusivat kuitenkin uskoa oman tietokoneen sanomista, ja kertoa, ettei he voi luvata mitään ennen seuraavaa aamua. Huoh. -.- En olisi edes varannut koko hotellia, jos siihen ei olisi aamiainen kuulunut.

Juu! Pitäisi itsekin käydä useammin 🙂

• Reply Maria sunnuntai, tammikuu 10, 2016 at 18:49

Harmi että teidän hotellikokemus ei ollut ihan parhaimmasta päästä! Itse kans käyny tuolla jokusen kerran ja yleensä kaikki on pelannut hyvin. Spa-osastohan tuolla on se syy miksi sinne ylipäätänsä menen, mutta kyllä sitä aina toivoo että muutkin asiat pelaa. Viimeeksi taisin kuitenkin pettyä heidän spa-puolen hoitohenkilökuntaan joten en vähään aikaan ole käynyt…
    Joulumarkkinat on ihan mun lemppareita ja tuo Tallinnankin versio on kokeiltu muutamaan otteeseen. Se on kivan tunnelmallinen ja mukavan lähellä kuitenkin 😀 Tänä vuonna harmittavasti se jäi kuitenkin välistä. Mun piti mennä joulukuun lopussa, mutta myrskyt sai luopumaan ideasta. Mä en kauheen hyvin kestä keikkuvia laivoija 🙁

• Reply Maarit Johanna maanantai, tammikuu 11, 2016 at 08:21

Voihan myrskyt. Mie oon kans tosi pahasti matkapahoinvointinen, joten en tykkää edes bussilla matkustaa ollenkaan. Tuo nyt jotenkin meni kun vetas sen matkapahoinvointilääkkeen, mutta en lähtis millekään huviristeilylle kyllä myrskyssä. Pysyisin merestä kaukana.
      Hyvä jos sulla on mennyt kaikki hyvin tässä hotellissa! Kylpylä oli tosiaan oikein kiva ja saunaosastosta tykkäsin erityisesti. Kylpylän puoli oli sisustettu hauskan roomalaiseksi 😀 Mua harmittaa, miten meillä meni niin monen asian kanssa pieleen. Luulen, että se oli kiireisin viikonloppu koko kaupungissa, niin asiakaspalvelijoilla varmaan pinna kivasti kireällä. Ehkä se oli vain huonoa tuuria.

• Reply Kthetraveller sunnuntai, tammikuu 10, 2016 at 18:55

Oi että, Joulun aikaa ei ole tullutkaan piipahdettua koskaan Tallinnassa. Ei muuten talvellakaan! Ihanan tunnelmalliselle näyttää. Mutta tuo hotelli… Harmi, että teillä tahittiin vierailun aikana, kyllä tuollaisten asioiden olisi kuulunut toimia normaalisti. En nyt kommentoi asiaa sen kummemmin kuin sanomalla, että Tallink Spa & Conference Hotel ei ole kuulunut, eikä tule koskaan kuulumaan majoitukseemme 😉

• Reply Maarit Johanna maanantai, tammikuu 11, 2016 at 08:23

Mie olisin jo luullut, että sulla on Tallinnan kokemusta ihan kaikilta kuukausilta ! 😀 Yllättävää. Kesällä se on kyllä melkein ihanampi, mutta vitsi mie rakastan noita toreja ja glögiä ja käsitöitä ja sitä tunnelmaa.
      Arvasin myös jälkimmäisen kommenttisi 😉 Olen jo päättänyt, että ens kerralla Swissotel. Ihan varmasti ^^

• Reply Annika - Tarinoita Maailmalta sunnuntai, tammikuu 10, 2016 at 19:12

Ihana Tallinna! Sielläkin pitäisi käydä oikein kylypylälomalla joskus 🙂 Hotelli kuulostaa kyllä vähän epämukavalta, harmi!! Mielenkiintoista taidetta tosiaan, mulle tuo kävisi, mutta voin kuvitella esimerkiksi vanhempieni sukupolvi olisi tuumannut että WTF 😀

• Reply Maarit Johanna maanantai, tammikuu 11, 2016 at 08:24

Mie oon tutustunut Tallinnaan kunnolla vasta tämän vuoden aikana. Parempi myöhään tai jotain, sillä ihana kaupunki se on! 🙂 Taulu pisti tosiaan silimään. Voisin kuvitella myös, että oliskohan perhematkalle kaikista paras taulu seinällä :p