• Matkatarjoukset:
Valikko

Kaikki tanssii

Länsimaalaiset eivät ole ainoita, jotka ovat muodostaneet toisista romanttisen kuvan. Enemmistö kiinalaisia syytetään myös tästä paheesta. Monet tutkijat (mm. Dru Gladney ja Stevan Harrell) ovat kirjoittaneet tästä ns. orientaalista orientalismista. Tämän käsityksen mukaan kiinalaiset näkevät vähemmistönsä eksoottisina ja eroottisina, laulavina ja tanssivina. He omaavat myös perinteitä, jotka enemmistö on jo kadottanut. Monesti argumentoidaan, että enemmistö näkee vähemmistöt feminiineinä, eroottisina naisina. Tiibetiläisten tapauksessa se eroottinen toinen on kyllä mies.

‘And it is exactly this exoticism that appears to characterize the official public image of “minorities” in China. Most depictions show colorfully dressed minorities dancing, singing, and laughing in palm groves, on mountain tops, or in downright bizarre landscapes. They dance wildly, fires blaze, and mythic images are created that send a shiver down the spine of the Han-Chinese who view them. In facial structure, figure, and movement these depictions correspond to Han ideals of beauty. The official cultural policy also adapts minorities’ music, song, and dance according to Chinese forms, since the “backward” originals do not meet the Han standards of taste and must be elevated. The other is thus counterfeit.’ (Thomas Heberer: Old Tibet a Hell on Earth? The Myth of Tibet and Tibetans in Chinese Art and Propaganda)

Mutta väittäisin, ettei tämä kuva ole vain enemmistön ylläpitämä. Näin monet vähemmistöt myös haluavat nähdä itsensä, kauniina, komeina, laulavina ja tanssivina. Kumpaan kuvaan itse haluaisit uskoa: pitkähiuksinen, komea, villi tiibetiläismies, todellinen khampa hanzi, laulamassa ja tanssimassa ruohotasangolla vai huonosti koulutettu vähemmistömies, jolla ei ole mitään mahdollisuuksia nykyisillä työmarkkinoilla. Väittäisin, että Hebererin mainitsemien musiikkivideoiden suurin kuluttajaryhmä ainakin tiibetiläisten tapauksessa ovat tiibetiläiset itse. Harvasen ilta katselemme Lhasa-tv:n lähettämiä tanssiohjelmia, ja jos tv:stä ei sellaisia tule, laitamme tanssi-dvd:n pyörimään. En myös ymmärrä, mitä Heberer tarkoittaa musiikin, laulujen ja tanssien ”kiinallaistamisella”. Nykytrendi tuntuu olevan perinteisten laulujen miksaaminen pop-musiikiksi, mutta tämä olisi mielestäni enemmän länsimaalaistamista kuin kiinalaistamista. Ja taas näiden pop-hittien suurin kuulijaryhmä ovat tiibetiläiset itse. Ja osa tätä eksotisointia on nimenomaan se, että vähemmistöt ovat erilaisia, esim. tiibetiläiset ovat aivan liian mustia kiinalaisten kauneusihanteiden perusteella.

Mm. Shangri-lan vanhassa kaupungissa on joka ilta tanssit aukiolla. Toki ne on järjestetty turistien houkuttelemiseksi paikalle, mutta monet paikalliset tulevat aivan omasta tahdostaan tanssimaan joka ilta. Myös uuden kaupungin puolella on iltaisin tanssit, jotka houkuttelevat lähinnä paikallisia nuoria. Tästä tanssista turistit eivät ole edes tietoisia. Monet nuoret harjoittelevat tanssiliikkeitä kotona, jotta voisivat tehdä vaikutuksen ystäviinsä. Ja kyseessä ovat perinteiset tiibetiläiset tanssit, ei mikään disco. Tämä lisää nuorten oman kulttuurin arvostusta ja säilyttää sitä. Ei kun kaikki tanssimaan!

2 vastausta artikkeliin ”Kaikki tanssii

  1. Mahtavaa. Että tanssit aukiolla kaikille joka ilta.
    Oletko itse ollut siellä mukana? Millainen tunnelma siellä oli? Oliko muita ” länkkäreitä ” paikalla? Onko sulla kuvia sieltä? Tai joku videonpätkä jopa vai saako sellaista tänne ladattua?

    • Oon ollu lähinnä katsojapuolella, mut kyllä tansssiin saa osallistua kuka vaan. Länkkäreitten määrä riippuu sesongista, mutta on siellä usein valkonaamojakin heilumassa. Ei oo kuvia tai videota, ne oli kaikki siellä varastetussa tietokoneessa. Olisin kyllä laittanu jos olis ollu.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>