Home Islanti Retki jäätikön sisään Islannissa

Retki jäätikön sisään Islannissa

written by Kaisa 26.3.2017

 

islanti_glaciertour_web

 

Islanti on vastakohtien maa, jossa voi kokea sekä kuumat lähteet ja vulkaanisen maaperän, mutta myös lumen ja jään. Osallistuin Islannissa Into the Glacier -jäätikköretkelle, jossa pääsee tutustumaan jäätikköön sisältä käsin. Islannin toiseksi suurimmalle jäätikölle, nimeltään Langjökull, on kaivettu puolen kilometrin mittainen tunneli. Langjökull sijaitsee noin 100 km Reykjavikista sisämaahan.

Valitsemamme lyhyin retki kestää reilu kolme tuntia – kelistä riippuen. Matka retkikeskukselta jäätikölle kestää noin tunnin ja opastettu kävelykierros paikan päällä saman verran. Matka jäätikölle on jo sinänsä elämyksellinen. Iso sotilaskäyttöön tehty maastoajoneuvo ajaa meidät laaksosta ylös jäätikölle.

Harmillisesti keli on pilvinen. Valkoinen maa, tuulen puhaltama lumi, valkoiset pilvet ja valkoiset vuorenhuiput muodostavat ympärillemme loputtoman valkoisuuden. Pilvistä huolimatta lumi heijastaa niin että aurinkolasit olisivat olleet tarpeen menomatkalla.

 

islanti_glaciertour_car_web

Matka taittui alunperin Naton käyttöön tehdyllä isolla autolla.

islanti_glaciertour_basecamp_web

Puolivälissä matkaa pysähdyttiin lyhyelle jaloittelu- ja kuvaustauolle basecampissa, jossa oli pelkkä valkoinen maisema ja nämä pari lintua.

islanti_glaciertour_tie_web

Pysähdys basecampilla – tuolta me tultiin.

islanti_glaciertour_maisemat_web

Muuta vastaantulevaa liikennettä ei reitillä ole kuin samanlainen retkikuljetus.

islanti_glaciertour_kaisa_web

Suuaukko, josta jäätikkötunneli alkaa. Eri vuodenaikoina ja lumimäärästä riippuen ovi on vähän eri kohdissa ja sen auki pitämiseksi pitää tehdä usein lumitöitä, kun tuuli jatkuvasti puhaltaa lunta tunnelin suulle.

islanti_glaciertour4_web

islanti_glaciertour_laguuni_web

 

Lämpötila tunnelissa oli pari astetta plussalla. Lumi ja jää eristää, vaikka ulkona olisi kovakin pakkanen. Haalarit ja talvisaappaat sisältyvät retken hintaan, mutta tavallisellakin talvitakilla pärjää. Tunneliin mentäessä kaikille annettiin kenkien päälle laitettavat ketjut, jotka helpottavat liukkaalla pohjalla kävelemistä.

Käytävä on valaistu erilaisilla valoilla ja sävyillä, jotka tekevät tunnelmasta maagisen. Matkan varrella on myös huoneita kuten kappeli (jossa Kemin lumilinnan tapaan voi mennä naimisiin) ja erilaisia jään muodostumia. Hienoin ”tila” on niin sanottu laguuni, jonka pohjalle on valunut vettä ja jääkimpaleita (kuva yllä).

 

islanti_glaciertour_aasialaiset_web

islanti_glaciertour_opas_web

Bussilastillinen jaettiin kolmeen ryhmään jäätikkökierrokselle. Oppaamme kertoi mielenkiintoisesti ja islantilaiseen rentoon tyyliin jäätikön ominaisuuksista.

islanti_glaciertour2_web

 

Jäätikköretkien järjestäminen on aloitettu vuonna 2015. Niiden valmistelu ja suunnittelu oli useamman vuoden projekti. Varsinainen tunnelin kaivaminen kesti 14 kuukautta ja suurimman työn teki muutama paikallinen maanviljelijä. Tunneli on suurin laatuaan maailmassa. Tunnelin päällä on 25 metriä jäätä ja sen alla jäätikköä on vielä 200 metrin syvyyteen.

Jäätikkö elää koko ajan ja ympärillämme näkyvä jää on vain 30-35 vuotta vanhaa. Tunneli vaatii jatkuvaa ylläpitoa. Railoja syntyy, jää elää ja liikkuu. Ilmastonmuutos vaikuttaa jäätikköön voimakkaasti. Jos mitään ei tehdä ja ilmastonmuutos etenee ennustusten mukaan, tämä Islannin toiseksi suurin jäätikkö katoaa seuraavan 80-100 vuoden aikana.

Opas mainitsee ilmastonmuutoksen useampaan kertaan. Näiden järkyttävien faktojen jälkeen hän koittaa keventää tunnelmaa: ”Noh, te olette lomalla, ei mietitä nyt tällaisia”. Mutta väkisinkin pistää miettimään. Lentoliikenne on yksi isoimmista kasvihuonepäästöjen lähteistä. Ja Islannissa käy tänä vuonna 2 miljoonaa matkailijaa, jotka kaikki saapuvat syrjäiselle saarelle lentämällä.

Oppaan mukaan tunnelilla ei ole suurta vaikutusta jäätikköön tai sen sulamiseen. Tunnelin tilavuus on 0,00275 prosenttia koko jäätikön tilavuudesta. Jos tunnelia ei hoidettaisi ja ylläpidettäisi, se ajan saatossa katoaisi jään muutoksissa. Sisäänkäynti katoaisi jo muutamassa päivässä, jos sitä ei jatkuvasti puhdistettaisi tuiskuavasta lumesta. Sen jälkeen tunnelista ei näkyisi merkkiäkään ulospäin.

 

islanti_glaciertour_kuilu_web

Tunneli on ihmisen tekemä, mutta luonnon kädenjälki näkyy myös. Tässä on syvä halkeama.

islanti_glaciertour3_web

islanti_glaciertour_kartta_web

Reitistä piti tulla ympyrän muotoinen lenkki, mutta kaivajat lähtivät vahingossa väärään suuntaan. Nyt se on sydän <3

islanti_glaciertour_kerrostumat_web

Jäätikön kerrostuksista pystyy lukemaan säätiloja ja luonnonilmiöitä kuten puiden vuosirenkaistakin. Paksut mustat viivat kertovat tulivuorenpurkauksista, jolloin tuhkaa on kertynyt jään pinnalle.

islanti_glaciertour_ulos_web

Kierros päätöksessä. Valoa tunnelin päässä!

 

Retki maksoi 19 500 islannin kruunua, mikä on tämänhetkisellä kurssilla noin 160 euroa. Eli kallista huvia kuten kaikki muukin Islannissa.

Kokemuksena jäätikköretki on mieleenpainuva. Luonnon voimat ja luonnon muovaamat rakennelmat ovat todella vaikuttavia. Ihminen on saanut isolla vaivalla porattua vain pienen piston valtavaan jäätikköön. Samaan aikaan on järkyttävää, että kaikki tämä on tätä menoa kadonnut alle 100 vuodessa. Eli ihmisellä on kuitenkin luonnon voimiin verrattavia vaikutuksia.

 

 

 

Lue myös nämä

9 comments

Noora | Kerran poistuin kotoa 27.3.2017 at 22:00

Ihana Islanti <3 Mä kävin Islannissa 2015, joten voi olla ettei tämä paikka ollut silloin vielä olemassa. Takaisin Islantiin haluan palavasti, joten ensi kerralla voisin vaikka tämänkin retken tehdä. Jäätiköillä en muutenkaan viime reissuilla päässyt käymään, joten olisi kiva päästä käymään sekä jäätiköllä että sen alla.

Reply
Kaisa 27.3.2017 at 23:45

Mäkin olen käynyt Islannissa yhden kerran aikaisemmin ja jäätikkö jäi silloin näkemättä 🙂 Asia jäi silloin itse asiassa vähän kaivamaan kun oltiin ihan Vatnasjökullin jäätikön lähellä! Mutta tuolloinen reissu oli opintoihin liittyvä kesäkurssi ja mentiin opettajan johdolla katsomaan samassa kansallispuistossa kasvavia lupiineja 😀 Siis lupiineja joita nyt Suomessakin näkisi… Ja jäätikkö oli ihan lähistöllä.

Mutta nyt sain uuden tilaisuuden 🙂

Reply
Paula - Viinilaakson viemää 28.3.2017 at 01:01

Vitsi mahtava kokemus! Näin tästä retkestä joku aika sitten videon, ja mietin miten en ole tiennyt tästä paikasta silloin kun olen ollut Islannissa kuukauden. Se selvisi nyt tästä kirjoituksesta, eli olen ollut siellä ennen vuotta 2015. Vissiin pitää siis mennä takaisin 🙂

Reply
Kaisa 2.4.2017 at 09:14

Kiitos kommentista, Paula. Matkailu kasvaa Islannissa kohisten, joten monenlaisia uusia retkiä ja muita palveluita tulee varmasti tarjolle. Ja Islannissa riittää kyllä koettavaa useammaksikin kertaa 🙂

Reply
Johanna Hulda / Vida de Estrada 31.3.2017 at 23:02

Vau, upea retki! En ole ikinä käynyt jäätiköllä, mutta se on yksi unelmistani. Tällainen retki voisi olla hauska! Mietinkin, että voikohan tunnelilla olla jotain vaikutusta, mutta kiva kuulla että korkeintaan minimaalinen. Voihan se pikkiriikkisen nopeuttaa sulamista, mutta eipä sillä mitään väliä ole, jos ilmasto lämpenee tarpeeksi ja jäätikkö sulaa muutenkin. Hitsi vie. Sain kuitenkin toivoa yksi päivä, kun katsoin tämän videon: http://www.stockholmresilience.org/research/research-videos/2017-02-16-beyond-the-anthropocene.html. Jos kaikki tämä on aiheutettu eksponentiaalisilla päästöillä, niin puhdas energiakin on alkamassa lisääntyä eksponentiaalisesti. Ehkä meillä on vielä toivoa.

Reply
Kaisa 2.4.2017 at 09:55

Kiitos linkistä, esitys oli tosi havainnollinen. Tosiaan nyt on tärkeää tajuta, että me elämme tällä hetkellä kriittisessä käännekohdassa jossa pitää tehdä tärkeät valinnat. Ja ihmiskunta on ohjaimissa ja pystyy muutoksen myös tekemään. Heikkoja positiivisia signaalejakin on, joten toivoa on 🙂

Reply
Taina 1.4.2017 at 14:18

Mä kävin tuolla Langjökulilla syksyllä 2014. Paikkaa rakennettiin silloin ja meidän retkeläiset (linja-autolastillinen) eivät saaneet kertoa vielä silloin paikasta tai julkaista kuvia. Nyt saa.
Paikka oli jostain ihan ’ulkoavaruudesta’! Aivan mystinen. Koko ajan oli pelko että ikuinen jäätikkö romahtaa niskaan 😁
Rakennusmiehiä sukkuloi ristiin rastiin ja siel oli ihmeen lämmin. Ulkona ei nähny viittä metriä pidemmälle, kun oli niin kauhee sumu. Ja Naton ajoneuvokyyti oli jotain pelottavan jännää… 😊

Reply
Kaisa 2.4.2017 at 10:00

Oho, kuulostaapa jännittävältä! Oliko siis ulkona lämmin ilma vai miksi oli lämmintä? Sumu varmasti myös lisää mystisyyden tuntua jos ei yhtään näe ympärilleen eikä silloin pysty oikein hahmottamaan etäisyyksiä tai näe maisemia.
Nyt oli pientä jännitystä mutta en osannut pelätä että jäätikkö romahtaisi niskaan 😀

Reply
Pia / Lyhyenä hetkenä 2.4.2017 at 22:13

Mulla olisi varmaan iskenyt paniikki jäätunneleissa, vaikka varmasti todellista sortumisriskiä ei olekaan. Tuo sininen valo on ihmeellinen, hyvin välittyi fiilis kuvista!

Reply

Leave a Comment