Qatar Airways – kokemuksia uudesta reitistä maailmalle

Qatar Airways lentokone

Kuva: Julian Herzog CC BY 4.0 via Wikimedia Commons

 

Qatar Airways aloitti päivittäiset lennot Helsingistä Dohaan lokakuussa 2016. Syksyn avajaistarjouksista bongasin edulliset lennot Dohan kautta Malediiveille eli pääsin paratiisisaaren lisäksi koittamaan minulle uutta lentoyhtiötä. Jippii!

Qatar Airways kutsuu itseään viiden tähden lentoyhtiöksi. Se on myös kerännyt kansainvälisiä tunnustuksia ja palkintoja: mm. Skytraxin tittelin maailman paras lentoyhtiö 2017 (ja kakkosija vuonna 2016) ja maailman paras businessluokka 2016. Kun yhtiö vielä lentää Helsingistä Dohaan joka päivä ja kotikentältään Dohasta edelleen yli 150 kohteeseen ympäri maailmaa, on tämä uusi uusi yhteys enemmän kuin tervetullut lisä Helsinkiin! Qatar Airways kuuluu lisäksi Finnairin kanssa samaan Oneworld-allianssiin, joten Qatarin lennot kerryttävät Finnairin pisteitä. What’s not to like!

 

Qatar Airways reittikartta

 

LENTOKONEET

 

Helsinki-Doha-väliä lennetään tällä hetkellä A320-koneilla, eli niillä perus  3+3-istuimellisilla Airbuseilla. Koneet olivat uusia ja siistejä, vaikkakin yllättävän pieniä näin pitkille lennoille, sekä molempiin suuntiin viimeistä paikkaa myöten täynnä. Viimeisimpien tietojen mukaan A320-koneilla lennetään Helsingistä vielä syyskuuhun 2017 asti ja sen jälkeen reitille saadaan isommat laajarunkoiset Boeing 787 Dreamlinerit (istumet 3+3+3).

Doha-Male-lennot lennettiin A330-koneilla, joissa turistiluokan istuimet ovat mallia 2+4+2. Myös nämä koneet vaikuttivat ihan uusilta.

 

Qatar Airways turistiluokka

 

LÄHTÖSELVITYS

 

Qatar Airwaysin check in / bag drop -tiskillä Helsingissä palvelu oli erittäin ystävällistä ja perusteellista. Kuuluu varmasti konseptiin. Käsimatkatavarat punnitaan, eli niiden kanssa kannattaa olla tarkkana. Ruumaan saakin sitten kaikilla lennoilla laittaa 30 kg matkatavaraa. Koska koneet ovat ainakin tällä hetkellä Helsingin lennoilla aivan täynnä, kannattaa online checkaus tehdä heti sen auettua. Me tehtiin tämä vasta reilua vuorokautta ennen lentoa eikä saatu enää vierekkäisiä paikkoja (peräkkäiset sentään löytyi).

 

TARJOILU

 

Noin kuuden tunnin Helsinki-Doha-lennolla tarjottiin lämmin ruoka (2-3 eri vaihtoehtoa, vähän yllättäen mennessä ei ollut yhtään kala- tai kasvisvaihtoehtoa) sekä myöhemmin lisäksi lämmin pasteija (kana tai kasvis) ja muffinsi. Lennoilla tarjoillaan ihan normaaliin tapaan myös alkoholia, vaikka lennettäisiin muslimimaasta muslimimaahan. Alkoholittomissa vaihtoehdoissa ihastutti mangonektari!

Lyhyemmällä, noin neljän tunnin lennolla Dohasta Malediiveille tarjolla oli kaksi lämminruokavaihtoehtoa. Sen lisäksi ei tarjottu enää toista välipalaa.

 

VIIHDE

 

Molemmilla lennoilla ja molemmissa konetyypeissä oli tarjolla perusviihdevalikoima ja omat kosketusnäytöt. Suomen lennoilla valikoimassa taisi olla myös yksi suomalainen elokuva. Lennoilla on käytössä myös wifi. Se on tarjolla ilmaiseksi 15 minuutin ajan, sen jälkeen jatkosta pitää maksaa. Mennessä sitä koittaessani se toimi huonosti, palatessa en viitsinyt vartin takia edes yrittää.

 

Qatar Airways viihdejärjestelmä

Exit-paikan näyttöruutu

 

VÄLILASKU DOHASSA

 

Lennonvaihto Dohan kentällä sujui tehokkaasti: passintarkastus ja turvatarkastus oli nopeasti kävelty läpi. Hamad International on upouusi (avattu huhtikuussa 2014) ja mahtipontinen, mutta myös hyvin selkeä lentokenttä. Kaiken keskellä on jättimäinen Urs Fischerin tilataideteos Lamp/Bear ja kaikki suunnat kentällä annetaankin tyyliin ”nallen oikealla puolella” tai ”nallen takana”.

 

Doha Hamad International Airport lentokenttä

 

Lelukaupassa (nallen takaoikealla) on muuten ihan upeita jättipehmoleluja sekä liikkuvia ja karjuvia isoja dinosauruksia – älä missaa näitä! 🙂 Ja kun  teet lähtöselvityksen netissä, saat automaattisesti -10 % alekupongin kauppoihin. Food court -alue löytyy lelukaupalta eteenpäin, transit-turvatarkastuksen alapuolelta.

Kentällä on hyvin toimiva wifi, johon kirjaudutaan omalla varaustunnuksella ja sukunimellä.

Testasimme paluumatkalla myös Al Maha -lentokenttäloungen, johon pääsee sisään mm. Priority Pass -kortilla. Loungessa oli aamuseitsemältä tarjolla perusaamiaistarpeet: jugurttia, hedelmiä, leipää, leivonnaisia, congee-puuroa, munakkaita ja lämpimiä juomia. Alkoholijuomia ei ollut ainakaan näkyvästi esillä, mutta jonkun bongasin kyllä olutta juovan. Ehkä sitä sai pyytämällä. Loungen anti ja oleskelutilat olivat aika pelkistetyt, eli onneksi pääsimme sisään Priority Passin myötä 24 eurolla, enempää tästä loungesta ei kannata maksaa. Kentällä on toki myös erillinen first class lounge, jonka palveluissa ei varmasti olisi valittamista – tokihan Qatarin palkintokaapissa on myös Skytraxin Best Business Class Airline Lounge 2016 -palkinto.

Jos sinulla on pidempi transit-aika lentojen välillä Dohassa, kannattaa lähteä käymään kaupungilla. Tarkasta viisumisäännöt, sillä ne muuttuvat aika ajoin. Juuri ennen meidän matkaa tuli Qatarilla lentäville (siis vain niille, joiden lippu on kirjoitettu suoraan Qatar Airwaysilla, ei esim. Finnairin kautta) mahdolliseksi hakea etukäteen netissä ilmaista transit-viisumia (**tällä hetkellä Suomen kansalaiset eivät tarvitse viisumia Qatariin**). Samoin Qatarin lipulla matkustaville lennonvaihtajille on tarjolla ilmainen kaupunkikierros. Dohassa on paljon nähtävää – lue tästä juttuni kaupunkikierrosvaihtoehdoista ja kaikista tärkeimmistä nähtävyyksistä.

 

***

EDIT: Kokemukseni Qatar Airwaysista oli kaikin puolin positiivinen. Tällä hetkellä yhtiön ympärillä tosin kuohuu, kun naapurimaat syyttävät Qatarin hallintoa terrorismin tukemisesta ja ovat katkaisseet siihen paitsi diplomaattisuhteensa niin myös sulkeneet sen lennoilta ilmatilansa Bahrainia lukuunottamatta. Qatar Airways lentää siis toistaiseksi kaikki lentonsa Bahrainin ilmatilan kautta ja se aiheuttaa viivästyksiä ja muutoksia lentoaikatauluihin. Kritiikkiä on aiemmin kohdistettu myös Qatar Airwaysin matkustamohenkilökunnan työehtoja kohtaan (lisätietoja esim. tässä artikkelissa).

PS. Ja Malediiveille voi todellakin matkustaa myös pienemmällä budjetilla – lue juttuni täältä!

 

*****

Piditkö lukemastasi? Seuraa meidän seikkailuja myös Facebookissa, Instagramissa ja Twitterissä.

 

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *