Kaupallisuudesta

Ostinpa tuossa viime viikolla Ras al Khaimahissa Ellen. Se oli joku paksumpi painos ja maksoi päälle 10 euroa. Odotin siltä paljon. Kannessa iso womancrushini Angelina ja ajattelin, että nyt on luettavaa muuten sinne rannalle ihan kunnolla. Lähinnä sain melkein jännetupentulehduksen, kun kääntelin sivuja, että pääsis varsinaiseen sisältöön. Sisällysluetteloa lukuunottamatta, ensimmäinen teksti, ensimmäinen ei-mainos, oli sivulla 158. Kyllä. 157 sivusta 6 oli sisällysluetteloa ja 151 sivua mainosta mainoksen perään. Ihan vähän ärsytti suoraan sanottuna. Eikä ehkä ihan niin vähääkään. Varsinkin kun vielä se paljon odottamani Angelina-juttu oli yhden sivun mittainen (!). Ei edes aukeaman, vaan yhden sivun. Siinä vähän tuli sellainen hetki, että mistähän mä oikein maksoin.

Se vähän myös siinä kahden bloggaajan välillä inspiroi keskustelua kaupallisista yhteistöistä. Kun mietin tämänvuotisia yhteistöitäni ja lähitulevaisuudessa siintäviä yhteistöitä, huomaan samojen brändien toistuvan useita kertoja, tuttuja tuotteita ja tuttua rytmitystä. Blogini lähestyessä ensimmäisiä pyöreitä synttäreitään, on kaupalliset yhteistyöt blogissani yksi tärkeä osa sisältöä. Ja varmasti lähes jokainen yli 1000 seuraajan blogi on jollakin tapaa kaupallinen nykyään. Silti kaupalliset yhteistyöt ovat jatkuva negatiivisten kommenttien ja ajatustenkohde.

“En ees lue postausta, jos alussa on maininta mainoksesta”

En ymmärrä ikinä, miksi kaupallisen yhteistyön sisältö pitää heti teilata, näkemättäkään sitä. Se maininta on siinä alussa, jottei kellekään jää epäselväksi, että postaus sisältää mainoksen. Se on hyvien toimintatapojen mukainen merkintä, ja siitä eteenpäin voi lukija lukea postauksen tietäen, että kyseessä on yhteistyö. Se ei kuitenkaan tarkoita, että postaus olisi huono tai valheellinen, se tarkoittaa vain sitä, että bloggaaja jotenkin hyötyy yhteistyöstä.

Seuraava väittämä on aina sama…

“Jos tuotteeseen tai palveluun uskoo oikeesti, miksi siitä pitää tehdä yhteistyö?”

Käännän tämän kysymyksen. Miksi jos todella uskon tuotteeseen ja sen tuottaja on valmis maksaa minulle mainosnäkyyvydestä, tekisin tätä ilmaiseksi? Korjatakseni jonkin ennakkoluulon kaupallisia yhteistöitä kohtaan jonkun toisen päässä? Tämä on minulle työtä ja olen arvokas mainoskanava monelle yritykselle. Miksi antaisin työtäni ilmaiseksi? Usein tekemäni kaupalliset yhteistyöt ovat vaatineet minulta paljon aikaa ja panostusta, joten miksi ei samalla voi hyötyä niistä? Jos siis esimerkiksi haluaisin jakaa ruokaohjeen, johon sopii tosi hyvin tietty viini, jota käytän paljon, miksen tekisi ko. reseptipostausta yhteistyönä?

Mä niin toivoisin, että nykypäivänä opittaisiin erottamaan huonot ja hyvät kaupalliset yhteistyöt. Sivulauseena on sanottava, että välillä ymmärrän, miksi lukijoita ja seuraajia ärsyttää kaupalliset yhteistyöt. Välillä tuntuu, että ne on hoidettu niin huonosti, että kyllä itseänikin seuraajana ärsyttäisi sellainen. Olen varmasti joskus itsekin syyllistynyt tähän, mutta toivottavasti viime aikoina mahdollisimman vähän.

Mulla on tietty ajatusmaailma sen suhteen, miten teen yhteistöitä ja halusin tehdä tästä pienen listauksen, jos se vaikka inspiroisi jotain sisällöntuottajaa tai aloittelevaa bloggaajaa miettimään omia toimintamalleja tai vähän edes avaisi kaupallisuuden kulkua blogissani heille, jotka ovat jo sen lokeroineet tietyllä tavalla.

1) Otan pääsääntöisesti itse yhteyttä potentiaalisiin kumppaneihin. Ihan sellaisella Ella Darby -riskilläkin laitan yleensä itse viestiä yritykselle, jonka kanssa haluaisin tehdä yhteistyötä. Tää on todella aikaavievää, mutta samalla tää on mun mielestä todella palkitsevaa. Viime aikoina oon saanut tosi paljon positiivista palautetta lukijoilta liittyen kaupallisiin yhteistöihin, ja mun mielestä iso osa tästä pohjaa siihen, että yhteistyöt ovat minusta lähtöisiä. Aikaa vievää tämä on vähän samalla tapaa kuin työnhakukin. En lähetä mitään vakkarikirjettä luokkaa “Hei, tehään yhteistyötä, ootte kivoja!”, vaan mietin aina, miksi tuote tai palvelu on musta hyvä, miten näkyvyyteni hyödyttäisi yritystä ja mitä seuraajani saavat postauksesta irti. Teen tavallaan jo ensimmäisen ehdotelman jo ensimmäiseen meiliin. Vähän sama kuin työnhaussa, vakkarihakemus ei ole koskaan niin hyvä, kuin oikeasti yksilöity hakemus tiettyyn rooliin.

Siinä, että myy itse sisältömainontansa, on haasteensa. Isot yritykset mieluummin ottavat yhteyttä mainos- ja PR-toimistoihin ja tekevät heidän kauttaan yhteistyöt, sillä aikaresurssit eivät salli yksittäisten bloggaajien kanssa asiointia. Lisäksi sopiminen ja suunnittelu vie tietenkin aikaa. Myös erilainen raportointi yms. vie aikaa. Mutta, itse sovitut yhteistyöt ovat palkitsevampia todella monella tavalla. Monia jännittää ihan turhaan yhteydenotto yrityksille, sillä mä oon saanut todella positiivista palautetta oma-aloitteisista yhteistöistä ja yhteydenotoista.

2) Kieltäydyn. Herranjumala bloggaajat saavat paljon tarjouksia ja mahdollisuuksia. Osa mielettömiä, osa mielettömän huonoja. Paljon yksinkertaisesti epäsopivia. Kieltäydyn kerta toisensa jälkeen, vaikka tarjolla olisi todella rahakkaitakin mahdollisuuksia. Jos en tunne tuotetta tai usko tuotteeseen, päätyy se mulla pinoon, johon vastaan yleensä ystävällisesti ei kiitos. Tää voi olla aloittelevalle bloggaajalle vaikeatakin, sillä onhan se imartelevaa, kun joku haluaa tehdä kanssasi yhteistyötä ja melkein tulee sellainen olo, ettei voi kieltäytyä. Nykyään kieltäydyn tosi monista syistä. Esimerkiksi viime viikolla sain tarjouksen liikkeestä, jota olen käyttänyt ennen useasti ja ollut tyytyväinen. Kuitenkin kyseinen brändi on läpikäynyt aikamoisen myräkän viime aikoina, eikä mielestäni ole vaikuttanut kovin luotettavalta sen perusteella. Kieltäydyin yhteistyöstä, sillä en halua sitä riskiä, että lukijani kohtaavat epävarmaa kaupankäyntiä. Kieltäydyn välillä yhteistyöstä sinänsä erittäin hyvän tuotteen kohdalla, sillä tiedän ko. tuotteen olevan paraikaa esillä joka blogissa ja mainoskanavassa. Sekin etu on tehdä oma-aloitteisesti yhteistöitä, että toivottavasti pääsee yhteistyöhön sellaisten tahojen kanssa, joita ei mainosta ihan jokainen blogi ja vlogi tai IG-vaikuttaja.

3) Suora yhteistyö, suorat yhteyshenkilöt. Mä pidän siitä, että voin kysyä ja täsmentää, että voin varmistaa ja virheen sattuessa kysyä tarkennusta. Seuraajillani on usein yhden ihmisen mittainen kanava suoraan mainostajalle. Esim. kun joku tiedustelee inci-listaa tai jotain tiettyä ominaisuutta tuotteesta, saan helposti yhteyden mainostajaan, eikä viestiä tarvitse kuljettaa monen tahon kautta.

4) Ei päällekkäisiä brändejä (tietyiltä osin). En koe hankalaksi mainostaa samanaikaiseti esimerkiksi paria eri kosmetiikkatuotetta tai viiniä, sillä niitä on usein ihmisellä monia. Joku juo viittä erilaista punkkua, jonkun kosmetiikkapussissa on samaan aikaan viittätoista eri brändiä. Se on selvää. Mutta. Olen viime vuosina kieltäynyt aika monesta läppäriyhteistyöstä, koska mä käytän vaan ja ainoastaan Macia itse ja erinäisten PC-kokeilujen jälkeen oon aika varma, etten tästä vaihda. Konkreettisesti tämä toteutuu myös puhelimen kohdalla. Oon kolme vuotta ollut Huawei-tyttö ja ollaan tehty Huawein kanssa yhteistyötä tämä aika. Voin käsi sydämellä luvata, että tänä aikana en ole käyttänyt muuta puhelinta eikä ole tehnyt mieli. Olen ollut kolme vuotta todella tyytyväinen mun eri Huawei-malleihin, eikä ole ollut tarvetta vaihtaa merkkiä. Olen itse asiassa jopa niin spesifi, että oon tietyn Huawein sarjan (Mate) fani siihen pisteeseen, että en edes vilkuile muita puhelimia. Ja on sanottava, että nykyään äidilläni ja anopillani on Honor ja vanhempi malli Huaweista, miehelläni on Huawei ja itse asiassa aika monella kaverillakin.

Tässä yritän asettua kuluttajan kenkiin. Kuinka moni vaihtaa puhelinta useammin kuin kerran vuodessa? Harva. Tavallisena kuluttajana harkitsisin uuden puhelimen hankintaa sen kautta, olenko vielä tyytyväinen nykyiseen. Saan jatkuvasti kutsuja kilpailijoiden tapahtumiin ja lanseerauksiin ja uusia puhelimiakin on tarjottu testiin. Kieltäydyn aina. Niin kauan kun olen tyytyväinen Huaweihini, en koe tarvetta kuikuilla kilpailijoiden laareihin. Mun tarpeisiin ja arkeen Huawei on sopinut 100 %, joten miksi lähtisin tutustumaan muihin, kun tiedän tämän olevan hyvä? Voi tietenkin olla, että joku olisi parempi. Mutta mitä sitten vaikka olisikin? Jos olen 100 % tyytyväinen tähän, en maksavana kuluttajana tätä vaihtaisi. Miksi siis bloggaajanakaan?

Mun mielestä tässä on yksi hankala juttu kaupallisessa yhteistyössä. Ensin joku mainostaa Samsungin puhelinta ja kahden viikon päästä storyissa vilahtelee iPhone. Tai on sitä ja tätä läppäriä, mutta todellisuudessa käyttää kuitenkin Applea. Vaikka toki voi olla, että tässä esimerkissä ne mainostetut tuotteet ovat tosi hyviä, mutta ei selkeästikään niin hyviä, että bloggaaja itse valitsisi juuri ne.

Siksi mun blogissa ei ole näkynyt kilpailevien merkkien puhelimia, läppäreitä tai edes suoristusrautaa. Mä käytän GHD:tä, joten en lähde mainostamaan kilpailijaa, vaikka GHD ei mitään mulle ikinä maksaisikaan. Mä käytän Macbookia, enkä sitä vaihtaisi, joten turha mainostaa toista läppäriä. On jotenkin hieman epäaidon oloista, jos ensin mainostaa toista ja sitten toista, varsinkin jos kyseessä on sellainen tuote, joka palvelee pitkään eikä tarvitse tai ole edes järkevää omistaa useampaa.

5) Otan yhteistyön luovana haasteena. Musta on todella mielenkiintoista haastaa itseäni tuoda yhteistyö mahdollisimman visuaalisesti ja eri tavoin blogiini. Toki oman osaamiseni puitteissa. Nautin esimerkiksi todella paljon siitä, kun pääsin toteuttamaan tuon MayBeautyn shampoopostauksen kauniilla rantasuihku-kuvilla. Kuvat olisivat olleet aivan eri fiiliksellä, jos ne olisi tuottanut omassa kylppärissä (kinda weird) tai iskemällä purkit kauniille tasolle ja kuvaamalla ne aseteltuna jotenkin siinä. Tuotteen voi esitellä mitä erilaisin tavoin visuaalisesti, mutta lisäksi on mielestäni tärkeä paneutua tuotteeseen ja kertoa, miksi juuri se tuote on mielestäni hyvä, mitä eri puolia siinä on ja mitä mahdollisia miinuksia siinä on.

Kaupallinen yhteistyö voi oikeesti inspiroida bloggaajaa ihan hulluna. Ei tätä tehdä euronkuvat silmissä vaan enemmänkin niin, että vitsi, tää on huikee tuote, mitenhän tästä saisi kaiken mahdollisen irti. Tämä itse asiassa nostaa mun mielestä laatua blogin muissakin postauksissa. Kun tulee mietittyä ja tuotettua kaupallista sisältöä, tulee kokeiltua uusia juttuja niin kuvissa kuin sommitteluissa ja silloin saa mielestäni paljon inspistä myös siihen ei-kaupallisen sisällön tuottamiseen blogissa.

6) Kaupallisen yhteistyön voi nähdä liian hehkuttavana ja valheellisen tuntuisena senkin takia, että harvemmin blogeissa dissataan brändejä. Viimeksi olen tehnyt negatiivisen postauksen joulukuussa, kun meni hermot Postiin. Harvoin kuitenkaan tulee kirjoitettua negatiivisista kokemuksista eri brändeistä. Jos on saanut tuotteita testiin, ja ne ovat pettymys, lentävät ne kaaressa roskiin ja unohtuvat. En koe oikeaksi lähteä mustamaalaamislinjalle, sillä jos joku ei sovi mulle, ei se tarkoita, että tuote on jotenkin huono. Se ei myöskään ole se ilmapiiri, jossa haluan kirjoituksiani tehdä. Kun on paljon brändejä, joita kehuu, mutta vähän niitä, mitä haukkuu, voi lukijalle tulla kuva, että tuo nyt mainostaa ja hehkuttaa kaikkea. 

Olen pyrkinyt tuomaan postauksissa esiin mahdollisia miinuksia tuotteissa, mutta niitä ei usein ole mitenkään mainittavasti. En kuitenkaan koe oikeaksi negatiivissävyisesti vertailla tuotteita, joten yltiöpositiivinen lähtökohta saattaa vääristää mielikuvia.

7) Ei tietenkään pidä unohtaa kaupallisten yhteistöiden yhtä tärkeimmistä asioista; rahaa. Blogini olisi loppunut jo aikoja sitten, jos en tekisi tätä työkseni. Ei olisi perusteltua olla samanaikaisesti kotiäiti ja satsata paljon energiaa blogiin, jos siitä ei saisi korvausta. Tai jo ennen äitiyttä, olisin todennäköisesti keskittynyt aika paljon enemmän työhön ja uraan, jolloin blogi olisi jäänyt taka-alalle. Bloggaamisesta korvauksen saaminen mahdollistaa sen, että blogi jatkuu. Ja haluan huomauttaa, että verrattuna tuohon Elle-esimerkkiini ylhäällä, ei täällä kuitenkaan tarvitse listata 158 sivua ennen kuin pääsee teksisisältöön eikä tästä varsinkaan tarvitse maksaa yli 10 euroa kuussa. Itse asiassa, jos jokainen kuukausilukijani maksaisi tästä ilosta vaivaisen euron kuussa, tienaisin tästä kolminkertaisesti-kuusinkertaisesti siihen nähden mitä nyt tienaan kuussa ja paljon pienemmällä vaivalla. Ja väittäisin, ettei kovin monelle olisi suuri menoerä maksaa euroa kuussa. Kaupalliset yhteistyöt mahdollistavat sen, että blogit yhä edelleen, naistenlehtimäisyydessäänkin, ovat ilmaisia. Ja sellaisena haluan aina pitää omani.

Tästä aasinsiltana tulee mieleen yksi väittämä, jonka kuulee aina. “Mä niiiin tykkään sun blogista, ja siks mua haittaa kaupalliset yhteistyöt, kun ne on pois oikeasta sisällöstä, et se mainospostaus tulee jonkun aidon postauksen sijaan”. Itse asiassa se menee päinvastoin. Jokainen kaupallinen postaus mahdollistaa sen, että voin tuottaa näitä ei-maksettuja, ei-korvattuja postauksia lukijoilleni. Joku postaus ei jää julkaisematta sen takia, että tulee kaupallinen postaus, päinvastoin.

8) Yksi tärkeä asia itselleni, on yhteistöiden tuoma onnistumisen tunne ja mitattavuus. On mielettömän kiva päästä suunnittelemaan ja toteuttamaan kamppis, mutta mun kaltaiselle ihmiselle on todella tärkeää myös mitattavuus. Tykkään tehdä tulosta, enkä pelkästään sen takia, miltä se näyttää pankkitililläni. Tykkään nähdä mitattavuuden kommenteissa, likeissa ja tietenkin myös tuloissa. Ne kaikki asiat kertovat jotain. Kun tietty postaus kerää paljon kommenttia, kertoo se jotakin postauksesta. Sen takia mua suoraan sanottuna v&”%€ttaa Instagramin uusi algoritmi, sillä se ei enää mahdollista yhtään samalla tavalla mitattavuutta siellä mielivaltaisuutensa takia.

Mitattavuus on tärkeetä, sillä sen avulla pystyy paljon miettimään oman tekemisen tulevaa suuntaa. Ja kaupalliset yhteistyöt on tässä mulle tärkeä palanen. Kun ei ole varsinaisesti työkavereita, on mielenkiintoista yhdessä yhteistyökumppanien kanssa tehdä suunnitelmia, mitata niiden onnistumista ja pohtia erilaisia aspekteja tähän tekemiseen. Mitattavuus myös rahallisesti on tärkeää mulle. Mun kuukausitulot jaettuna käyttämilläni työtunneilla määrittää mun tuntipalkan ja kertoo mulle myös paljon mun onnistumisen tai epäonnistumisen tasosta. Samaa puhuu kommenttien määrä, engagement Instassa tai esimerkiksi saamani yhteydenotot lukijoiltani.

Kaiken kaikkiaan, kaupalliset yhteistyöt hyvin ja rehellisesti toteutettuna palvelevat mun mielestä kaikkia osapuolia, mutta erityisesti ne tuovat lisää inspiraatiota ja iloa bloggaamiseen mulle bloggaajana ja mahdollistavat tämän blogin jatkumisen. Toivon aina, että asenteet kaupallisia yhteistöitä kohtaan muuttuvat tässä vuosien saatossa ja ne omaksutaan hyvillä mielin osaksi blogeja.

Sellaisia ajatuksia tällä kertaa. Olisi mielenkiintoista kuulla, mitä ajatuksia tää herättää teissä? :)

32+

You Might Also Like

37 Comments

  • Reply lukija vain Wednesday, March 28, 2018 at 15:42

    Yhteistyöt eivät haittaa, mutta se vähän häiritsee kun näitä puolustuspuheita kaupallisten yhteistöiden puolesta tulee jo aika usein… kaikki vain siksi että jotkut yksittäiset lukijat eivät niitä ymmärrä ja saattavat kritisoida asiasta. Mä uskon että kuka tahansa vähänkään järkevä ihminen ymmärtää miksi kaupallisiapostauksia tulee. Se on ihan ok, ne voi lukea tai olla lukematta. Mutta jos lukijalle on itsestään selvää miksi bloggaaja tekee yhteistyötä, on vähän turhauttavaa lukea siitä että bloggaaja taistelee yksittäisiä ymmärtämättömiä vastaan kokonaisen postauksen verran, kun lähes vastaavan tekstin oot julkaissut jo aiemminkin. Mutta siis jatka ihmeessä blogia ja yhteistyötä sen mukaan kun se sinusta on hyvä ja tarpeen :) hyvää työtähän sä teet kaikkinensa ja ilo lukea, olipa postaus omasi tai yhteistö. Molemmista saa lukija irti jos haluaa :)

    • Reply Anna Wednesday, March 28, 2018 at 16:00

      Kiitos kommentista :) Voi toki olla, että asiaa on viime aikoina tullut käsiteltyä, mutta postauksen ei kyllä ollut tarkoitus olla puolustuspuhe, vaan niinkuin sanoin, hieman avattuna omia toimintamallejani myös heille, jotka esim. harkitsevat kaupallista blogia tai haluavat lähteä tekemään yhteistöitä, mutta eivät tiedä miten tai uskaltavatko nykyisen negatiivisen suhtautumisen asian tiimoilta vuoksi :)

      Ja siis en tiedä tarkoitatko, että näitä on yleisesti ollut paljon vai just mun blogissa, koska omien mielikuvieni mukaan oon viimeksi kirjoittanut tästä asiasta syyskuussa ja sitä ennen vuosi sitten, ja postaukset ovat koskeneet hieman eri puolia tässä kaupallisuudessa, niin en koe, että se olisi jotenkin hirveän usein :) Ja ymmärrän usein tuon DW-kommentin. Sitä yritin sivuta tuossa yhdessä kohtaa liittyen yhteistöihin, vaikka toki itsekin toimin DW:n mainostajana. Tykkään tosi paljon muutamista heidän kelloista, mutta kieltämättä tällä hetkellä itsestänikin tuntuu siltä, että ko. mainokset ovat ihan kaikkialla esillä, eikä omani ehkä anna tarpeeksi lisäarvoa lukijoilleni.

    • Reply Noora Wednesday, March 28, 2018 at 16:42

      Mulla ainoa mikä häiritsee kaupallisuudessa on juurikin tämä mikä ylläolevaan kommenttiin tiivistyi. En tiedä muistanko ihan väärin, mutta jotenkin musta tuntuu että tämän postauksen sisällön olen suht hiljattain lukenut jo tässä samassa blogissa toisessa postauksessa :D (voin siis täysin mahdollisesti sekoittaa toiseenkin blogiin, en selannut vanhoja postauksia nyt taakseppäin)
      Sun yhteistyöpostauksissa tykkään siitä, että ne yleensä eivät ole samoja kuin muissa blogeissa tai (ainakaan niin että huomaisin) vastoin sun omia kulutustottumuksiasi. Esimerkiksi nyt kaikkialla pyörivät DW-kellomainokset alkoivat ärsyttää jo siinä vaiheessa kun saman tekstin luki kolmannesta blogista, ja mainoshan on ollut varmaan kymmenissä. Toinen mikä tulee mieleen on nyt pyörivät sukkahousumainokset, kun ihan elävästi muistan osan ihonvärisiä sukkiksia nyt mainostavien bloggareiden joskus aiemmin todenneen, etteivät koskaan voisi kuvitella käyttävänsä ihonvärisiä sukkiksia (mulla taitaa olla vähän turhan tarkka muisti..).

      • Reply Anna Wednesday, March 28, 2018 at 16:47

        Hahah, joo, mä en voisi ikinä mainostaa ihonvärisiä sukkiksia tai silikoni-olkaimia liiveihin :D Eiköhän vihani niihin ole todettu sen verta usein blogissani :D Eikä siis vaan sen takia, että joku muistaisi mun vihan niihin, vaan koska en edelleenkään siedä kumpiakaan :D

        Muistaakseni oon viimeksi kirjoittanut kaupallisista yhteistöistä viime vuoden alkusyksystä, syyskuussa, mutta voi olla, että välissä on ollut niistä jotain asiaa. Halusin ehkä vaan tässä vaiheessa juurikin tehdä sellaisen postauksen, joka myös innostaa ja luo hyvää fiilistä asian ympärille, sillä koko ilmiö on turhan negatiivisessa valossa nykyään usein :)

  • Reply Sanna Wednesday, March 28, 2018 at 16:01

    Oon kommentoinut tästä ennenkin. Musta on todella outoa, et sinä saat tuollaisia kommentteja yhteistöihin liittyen. Sun yhteistyöt on niiin hyvin tehtyjä, selvästi Suomen bloggaajien parasta tasoa. Perehdyt asioihin ja yhteistyössä tehdyt postaukset vaikuttaa aina “oikeilta” vähän niinkuin joku mun kaveri puhus mulle et on löytänyt uuden hyvän tuotteen. Kun monessa muussa blogissa tätä samaa ei tule, niissä on vaan suorat linkit tuotteisiin ja muutama sana. Erotut tässä siis todellakin eduksesi. Ja ehkä tähän vaikuttaa myösaina se, että jos joka blogissa mainostetaan samaa tuotetta alkaa se vähän menemään jo yli? Esimerkkinä itselläni DW-kellot, liika on liikaa!

    Hienoa työtä teet, ja minä ainakin olisin valmis maksamaan sen euron kuussa (:D), kun kuitenkin viikottain tulee luettua ja pidän blogista ja tyylistäsi!

    • Reply Anna Wednesday, March 28, 2018 at 16:05

      Kiitoksia :) Ja en itse asiassa ole saanut viime aikoina kai yhtäkään negatiivista kommenttia asiaan liittyen, vaan ennemminkin olen kuullut kollegoilta tästä ja yleisesti ilmapiiri asian suhteen on aika negatiivinen. Siksi halusin myös kirjoittaa tällaisen postauksen, josta toivottavasti joku aloitteleva bloggaaja ehkä saa neuvoja tai inspiraatiota ja samalla hieman avaa toiselle puolen sitä, miten itse toteutan kaupallisuutta :)

      Onkin tosi kiva kuulla, että oot tykännyt mun kaupallisista postauksista, tarkoitus on kehittyä aina kaikessa bloggaamiseen liittyvässä, myös tässä asiassa :)

  • Reply Jonnz Wednesday, March 28, 2018 at 16:35

    Kuten alussa kommentoit elle-lehden mainosten ärsyttävyydestä, vetoan samaan itsekin blogien kohdalla. Vaikka en “maksakkaan” suoranaisesti blogeista, toivon minua kiinnostavaa sisältöä, sillä kilpailu on kovaa. Ja kuten lehdenkin kanssa, hyppään yli ne “ei minun asia, ei kiinnosta” postaukset ja luen kaikella kiinnostuksella minua kiinnostavat yhteistyöt. 😊 Etenkin uudet, inspiroivat jutut kiinnostaa, ei vanhan toisto! Aurinkoista kevättä ☉

    • Reply Anna Wednesday, March 28, 2018 at 16:44

      Hmm, niin, erona on usein vaan se, että esim. tuossa Ellessä oli 158 sivua käytännössä katsoen sivun kokoisia kuvia, ei tekstisisältöä. Itse pyrin tekemään yhteistyöt niin, että niissä on oikeasti asiasisältöä. Joko jotakin asiaan liittyvää tai/ja käyttökokemuksia tuotteesta. Esim. eilisen viiniyhteistyön keskiössä on resepti. Olisiko se resepti kiinnostavampi, jos se ei olisi yhteistyö?

      Mun mielestä on eri asia plarata 158 sivua kuvia (jotka kyllä katsoin läpi) kuin todeta heti “kaupallinen yhteistyö”-merkin nähdessä, että tämä juttu ei kiinnosta. Miten voi tietää kiinnostaako sisältö, jos ei sitä edes vilkuile läpi? Eri asia toki kuten itse teet, mutta usein törmää just siihen mentaliteettiin, että ei haluta edes katsoa yhteistyö-merkintää pidemmälle.

  • Reply Niina Wednesday, March 28, 2018 at 16:51

    Hauska lukea tällainen behind the scenes postaus. Itseasiassa yhteistyöpostaukset alkoi kiinnostaa todella paljon enemmän.

  • Reply ems Wednesday, March 28, 2018 at 16:55

    Hyvä teksti! Sinulla on taito kirjoittaa pitkästi ilman, että lukija kyllästyy, jopa tällaisesta omasta näkökulmasta tylsästä aiheesta. En ole koskaan ymmärtänyt, miksi jotkut lukijat kokevat, ettei bloggaaja saisi tienata rahaa blogin kautta, tai ei ainakaan heidän avullaan. Minulle blogit ovat ainakin päivien piristys, jossa pysyy vähän kärryillä muodista ja mitä maailmassa tapahtuu ja korvaavat siis täysin naistenlehdet, joita ei nyt tarvitse tilata. Olisin valmis maksamaan useammankin euron kuussa lempibloggaajieni (kuten sinun) blogien lukemisesta. Useamman kerran viikossa päivittyvä laadukas, hauska ja ajatuksia herättävä blogi (eli bloggaaja) on kyllä rahansa ansainnut.

    Jos mainospostaukset eivät kiinnosta, ne voi skipata ilman että asiasta erikseen valittaa. Sinun blogissasi yleensä kuitenkin luen myös mainospostaukset, koska ne ovat todella hyvin toteutettuja. Vaatekollaaseja en tosin täällä tai muissakaan blogeissa jaksa selata, mutta niiden olemassaolo ei ole minulta pois millään tavalla, joten en ole katsonut aiheelliseksi asiaa kommentoida.

    Päädyn joskus myös omassa elämässä puolustamaan bloggaajia ja ansioitanne läheisilleni Anna sinun sanoin: Jos naiset ovat onnistuneet luomaan alan, jossa työllistävät itsensä ja muita (esim. valokuvaajia) niin en ymmärrä, miksi kellään pitäisi olla siihen mitään negatiivista kommentoitavaa, pikemminkin tilanteen pitäisi olla päinvastoin. Hyvä bloggaajat!

    • Reply Kati Clements Monday, April 2, 2018 at 21:58

      Hmm… Ehkä blogeille voisi tehdä app-mäisen liiketoimintamallin että jos yhteistyöpostaukset ahdistaa niin voi maksaa 1eur/kk eikä nää niitä! Tää olis varsinainen blogien liiketoimintamallien revoluutio… Vai kävisiköhän niin, että maksua ei maksettaisi vaan kiltisti selattaisiin yhteistyöt läpi/ohi jos ei kiinnosta… Tietojärjestelmätieteen tutkijan näkökulmasta mielenkiintoinen kysymys.

  • Reply Sofia Wednesday, March 28, 2018 at 17:18

    Tuo kohta 4 on täyttä asiaa!
    Ärsyttää suunnatomasti hehkutus esim. Nokian kännykästä ja sitten viikon kuluttua on palattu Iphoneen. Eli tämähän antaa nimenomaan sen kuvan, että bloggaajan mainostama tuote on pelkkää turhaa sanahelinää. Ja tämä syö uskottavuutta. Siksi nykyään suhtautuu bloggaajien yhteistöihin ristiriitaisin fiiliksin.
    Sekä se, että paljon hehkutetut tuotteet jotka on saatu ilmaiseksi päätyy myyntiin. Hetkinen, jos se kello oli niin ihana, niin mitä se tekee siellä kirppiskasassa jo parin viikon kuluttua ?

  • Reply Kms Wednesday, March 28, 2018 at 17:29

    Kaupalliset yhteistyöt on mun mielestä ihan ok, jos tosiaan oikesti uskoo siihe tuotteeseen, jota mainostaa. Ainakin sun yhteistyöpostauksista tulee sellainen olo, että näitä tuotteita oikesti käytetään ja niistä pidetään. Muutaman kerran olen muita blogeja lukiessa pannut merkille että mainostetaan esim. lasten uusia toppahaalareita kunnon ylistysten kanssa mutta muiden postausten kuvissa onkin sitten ihan eri haalarit käytössä. Sellaisesta tulee vähän huijattu olo, joten toivoisin että kaikki kaupallisia yhteistöitä tekevät valitsisivat yhteistyökumppanit tarkasti.

  • Reply Scarlett'O Wednesday, March 28, 2018 at 17:43

    Minusta todella hyvin kiteytyy tähän postaukseen nimenomaan erona sinun, ja monen muun tapa tehdä kaupallisia yhteistöitä. Sinun tekemänä ne eivät ärsytä tippaakaan, ne ovat aitoja ja niistä saa todella paljon irti. Kuten on tullut monessa kommentissa esille, bloggaajat on mielipidevaikuttajia joten siksikin on hyvä voida luottaa siihen, että bloggaaja kirjoittaa itselleen tärkeistä asioista ja yhteistyöt heijastelevat sitä. Ärsytykset ovat varmaan tulosta niistä blogiyhteisöistä, joissa jokainen bloggaaja tekee täysin samoista asioista postauksia, eivätkä selkeästi käytä yhtä paljon aikaa ja vaivaa edes miettiäkseen omaa kantaansa niihin. Se on kuitenkin heidän tyylinsä, ja näilläkin blogeilla on lukijansa joten sallittakoon se heille.

    Vuodesta toiseen minua jaksaa ihmetyttää lukijoiden intohimot bloggaajien dissaukseen, kun nämä on meille täysin ilmaista sisältöä, ja blogia voi lakata lukemasta jos se ei enää miellytä.

    Aurinkoista päivää! :)

  • Reply Anniina Wednesday, March 28, 2018 at 18:01

    Mun mielestä sun tekemät yhteistyöpostaukset on todella laadukkaita ja miellyttäviä eikä niistä paista läpi sellainen “väkisin pusertaminen”, jos kukaan ymmärtää mitä tarkoitan :-D Yhteistyöt on tosi fine, kun tämä blogien sisältö on meille lukijoille ilmaista lystiä :-)

  • Reply Tiinam Wednesday, March 28, 2018 at 19:02

    Oon kans huomannu ton saman muotilehdissä et mainoksia täynnä ja asiasisältö puuttuu, siksi ei tule niitä enää ostettua kuin tosi harvoin. Mistä sun sortsit ja paljettipusero on? Kivannäköset(:

  • Reply Anne-Mari Wednesday, March 28, 2018 at 20:33

    Mun mielestä tää postaus ei ollut ollenkaan toistoa aiempiin postauksiin verrattuna, just kiva kun avasit aihetta lisää hieman eri näkökulmasta :) Ero moniin muihin blogeihin on siinä, että sun blogista luen kaikki postaukset, myös ne yhteistyöt. En oikeastaan edes erottele niitä mielessäni muusta sisällöstä, koska ne sopivat sulavasti ja uskottavasti muun postausmateriaalin sekaan. Muissa blogeissa jää hyvin helposti kello-, puhelin- ja läppäriyhteistyöt väliin jo pelkän otsikon perusteella, koska niitä vaan tulee liian usein vastaan, eikä se paljous ole kovin inspiroivaa.

  • Reply Milla Wednesday, March 28, 2018 at 20:51

    Oisko ihan mahdoton idea, että saisi statistiikkaa kuinka paljon erilaisia tarjouksia/tuotenäytteitä on ollut, moneenko olet ollut yhteydessä, kuin monen kanssa on ajatellut et voisi edetä ja kuinka monen kanssa on edennyt?

    En tunne alaa niin paljon, että tunnistaisin onko tässä jotain eettistä tjms ongelmaa jos jätetään arvot ja brändit mainitsematta. Olisi vain järjettömän valaisevaa nähdä/kuulla mikä on “paljon” tjms. onko se joka viikko vai 20/ viikko :D en edes hahomota onko viikko- kuukausi, vuosineljännes vai vuosi järkevä tarkasteluajan jakso.

  • Reply Jenni Wednesday, March 28, 2018 at 20:58

    Itse tykkään kovasti yhteistyössä tehdyistä postauksista, MUTTA niitä osaa tehdä hyvin ihan vain muutama bloggaaja ja oot ehdottomasti yksi niistä! Kirjoitat hyvin ja uskon lukijana ja kuluttajana että seisot niiden takana. Ja tätä lukiessa tajusin sen miksi ne niin hyviltä tuntuvatkin on se että otat yrityksiin itse yhteyttä ja täältä löytää sellaisia yhteistöitä mikä ei kierrä samaan aikaan kymmenissä muissa blogeissa (oikeesti, mä en osta ikinä DW:n kelloa just sen takia kun sitä on tullut joka tuutista että käy vastareaktio :D ).

    Itse löysin blogisi kautta Mossan jota tilasinkin linkkien avulla heti testiin ja tuotteet ovat jääneet pysyvästi käyttöön, ihania! :)

    Tosi harmi että blogin kaupallisuudesta jaksetaan vääntää aina vaan. Kai se on pitkälti sitten sitä suomalaisen kestämättömyyttä toisen hyötyessä rahallisesti näissä postauksissa….

    • Reply Laura Thursday, March 29, 2018 at 09:15

      Ehdottomasti samaa mieltä tämän kommentoijan kanssa :) Lisäksi tykkään erityisesti yhteistyöpostausten laadukkaista ja kauniista kuvista. Niistä näkee, että niihin on panostettu ja niihin on käytetty aikaa. Visuaalisesti blogisi on myös yksi parhaista.

  • Reply Terttu Wednesday, March 28, 2018 at 21:19

    Tuo laukku. Ihana! 😍

  • Reply Kristina Wednesday, March 28, 2018 at 22:48

    Musta tuntuu, että negativiisuus yhteistöitä kohtaan nouseekin lähinnä näistä tapauksista, jollasia itsekin kuvaat neloskohdassa, se on ainakin se, mikä mulla syö bloggaajan/vloggaajan/vaikuttajan uskottavuutta muidenkin yhteistöiden kohdalla. Musta sulla ja muutamalla muulla on onnistunutta se, että samat brändit ja tuotteet nousee useempaan kertaan esille, jolloin itekin uskon enemmän postausten sanomaan ja saatan jopa päätyä kokeilemaan mainostettua tuotetta. Esim. Foodinin tuotteiden kohdalla kävi niin, että luin sun yhteistyöpostauksia ja niistä välittyi jotenkin se, että oikeesti tykkäät tuotteista, joten päädyin kokeilemaan ensin yhtä ja sitten toista ja koko ajan oon vaan enemmän huomannut, että ne on aivan ihania tuotteita. Tällasessa tilanteessa musta on loistavaa, että oot saanut tienattua sillä, että kirjottelet tuotteista, jotka saattaisi muutenkin vilahdella blogissa, ja minähän en saamastani tiedosta mitään maksanut, eli ei ole multa pois, että sait postauksista rahaa. Mutta tosiaan niinkuin ylempänä kommentoitiin, joskus bloggaajat hehkuttaa tuotetta tai brändiä yhteistyössä, mutta sen jälkeen ko. brändistä ei kuulla enää koskaan tai hehkutetut tuotteet on seuraavaksi kirppiskasassa, jollon tuntuu, että yhteistyö on tosiaan tehty vaan rahan tai ilmaisten tuotteiden takia.
    Joskus tosin skippaan yhteistyöpostaukset, mutta en oikeestaan yhteistyön vuoksi (ainakaan tapauksissa, joissa luotan bloggaajan rehellisyyteen, jollon yhteistyöt on ihan yhtä hyvin musta toteutettu kuin kaikki muutkin postaukset ja tuntuu aidoilta) vaan siksi, että aihe ei ehkä ole mua niin kiinnostava. Esim. en lukenut lammasreseptiäsi, mutta se ei johdu yhteistyöstä vaan siitä, etten oikeastaan syö lihaa (tai myöskään juo viiniä). Saman olisin tehnyt vaikka kyseessä olisi ollut “normaalipostaus” eikä yhteistyö. Sulla myös mun mielestä yhteistöitä on erittäin hyvässä suhteessa verrattuna muihin postauksiin, joten mua ne ei ollenkaan häiritse. Joidenkin blogien lukemisen oon sen sijaan lopettanut lähinnä siksi, että jokainen postaus on erittäin mainosmainen yhteistyö, jolloin vähän tuntuu siltä, kuin selaisi niitä 151 sivua Ellen mainoksia ja yrittäisi etsiä edes yhtä muunlaista juttua.

    • Reply Annika Thursday, March 29, 2018 at 10:51

      Kristina puki munkin ajatukset niin hyvin sanoiksi, etten lähde niitä toistelemaan. Samaa mieltä olen! Kiitos Anna hyvin ja ammattitaitoisesti toteutetuista postauksista – niin kaupallisista kuin ei-maksetuistakin :)

      Ps. Järkyttävä tuo Elle! :D

  • Reply K Thursday, March 29, 2018 at 00:19

    Toit tosi hyvän näkökulman yhteistyöpostauksista esille just tota ansaintalogiikkaa koskien. Harva satunnainen lukija tulee ajatelleeksi miten sisällöntuottajien tilipussi oikeen kertyykään. Ja tietämättömyydestä kumpuaa myös suurin osa ennakkoluuloista ja negatiivisuudesta. Yhteistyöpostauksissa on nimenomaan se sun tulonlähde ja aikaa vievää hommaan ihan varmasti. Arvostan paneutumistasi ja oikeasti harkittuja periaatteita yhteistöiden kanssa. Itselleni on ollut ilo lukea postauksiasi aiheesta kuin aiheesta ja luultavasti myös maksaisin tästä sisällöstä ellei olisi ilmaista enää!!

  • Reply rehellisyyttäpeliin Thursday, March 29, 2018 at 00:27

    Mainospostaajilta kaipaisin eniten rehellisyyttä! jos saa esim. merkkihuulipunan testiin, siitä voisi kirjoittaa myös erilailla eikä niin että “Aivan Maailman paras huulipuna!!!!! ihanista ihanin mahtavista mahtavin!!” Mitä jos olisi hieman neutraalimpi lähestymistapa kuten “Tämä huulipuna on oikeasti hyvä ja en sano tätä vain siksi että sain sen yhteistyön takia. Aion jatkossakin käyttää tätä, tämä ei tule jäämään laatikon pohjalle” tai “tämä huulipuna sopii loistavasti juhliin, mutta en ehkä päivittäisessä arjessa käyttäisi näin juhlavaa sävyä” tai “tämä huulipuna on hyvä mutta omistan myös tuotteen merkiltä x joka on yhtä hyvä”

  • Reply Veera Thursday, March 29, 2018 at 01:06

    Sinun tekemät yhteistyöpostaukset ovat lähes poikkeuksetta kiinnostavia ja päädyn usein klikkaamaan mainoslinkkejä ja tutustumaan tuotteisiin lisää. Muita blogeja lukiessa tämä on erittäin harvinaista. Uskon että tämä osittain johtuu myös siitä että kerrot niin rehellisesti muutenkin elämästäsi, eikä kaikki ole vaan aina ihanaa ja yltiöpositiivista. Kuten joku jo kommenteissa mainitsikin, tuntuu kuin joku hyvä ystävä suosittelisi lempituotettaan. Eli kaikenkaikkiaan teet mahtavaa työtä!

  • Reply Laura Thursday, March 29, 2018 at 08:39

    Mullekkin tuli ajatus, että olet tätä asiaa käsitellyt useamminkin lähiaikoina.. En tosin muista miten kauan sitten, mutta muistan kuitenkin :D
    Sun yhteistyöpostaukset on oikein hyvin tehtyjä. Uskottavia ja laadukkaita. Selkeästi näkee, että teet yhteistöitä vain sun mielestä toimivien juttujen kanssa. Monissa (okei luen muutamaa blogia :D) blogeissä sivuutan yhteistyöpostaukset, koska ne on jotenkin väkinäisiä. Yllättävän monesti toistuu lause “en ollut kuullut aiheesta ennen tätä yhteistyötä, yllätyin positiivisesti!”. Jokainen tyylillään. Sun tyyli on tosi hyvä :)

  • Reply Ansku Thursday, March 29, 2018 at 10:06

    Kenties tuo yhteistyöinho on jäänne siltä ajalta kun piilomainontaan ei oikein ollut mitään säännöstöä ja blogeissa mainostettiin vähän sitä sun tätä vain kun saatiin ilmaista rompetta? Ja edelleen kai tietty joukko ajattelee ettei työnteon pitäisi olla kivaa? :D Kun joku on saanut luotua itselleen mieluisesta harrastuksesta työn ja tulonlähteen, ei kyse ole “oikeasta työstä” kun aamulla ei edes v***ta nousta töihin? Kuka tietää…

    Sinun yhteistyöpostauksiasi on mukava lukea siinä missä muutakin sisältöä, ja niistä oikeasti huomaa että mainostat vain tuotteita joiden takana oikeasti seisot. Jos yhteistyöpostauksen aiheena on tuote joka ei voisi itseäni vähempää kiinnostaa niin sitten jätän sen lukematta, samoin kuin jätän lukematta muutkin postaukset joiden aihe ei yleisesti ottaen kiinnosta, tai kuten teen aikakausilehdissä jutuille/mainoksille joiden sisältö ei kiinnosta.

  • Reply Vilu Thursday, March 29, 2018 at 12:18

    Hassua, että odotetaan blogin pyörivän vain hyväntekeväisyytenä ja ilmaisena viihteenä. Ihmiset maksaa naistenlehdistä ja netfliksistä. Blogi on ilmainen tapa tulla viihtymään, vaikka blogaaja tulee näkemään paljon vaivaa ja aikaa postauksiinsa. Miksi on siis niin paha jos, joku toinen taho maksaa blogaajalle. Se ei ole kuitenkaan meidän lukijoiden pussista pois. Päinvastoin. Voimme löytää super kiinnostavia tuotteita ja saamme nauttia viihteestä ILMAISEKSI. Jos blogaajan pitäisi tehdä työnsä ilmaisiksi miksei samantien toimittajat tee työtään ilmaiseksi? Jep. Koska se ei ole kannattavaa ja mielummin panostaa työhön mistä saa myös tuloja. Muokkausohjelmat, kamerat tms. kuitenkin maksavat. Harva luultavasti jaksaisi muokkaamattomia ja tärähtäneitä kuvia päivästä toiseen katsella.
    Blogi on oikeastaan ainut blogi minne nykyään uudelleen ja uudelleen palaan. Nautin sisällöstä, kauniista asuista ja laadukkaasta tekstistä. Ja etenkin kauniista laukuista, laukkupostausta innolla odottaen. Tavallaan voisi sanoa, että minulle, juuri 18vuotta täyttäneelle olet eräänlainen roolimalli. Aikuinen itsenäinen nainen kuka pyörittää lapsiarkea, unelmiaan, parisuhdettaan ja työtään yhdessä paketissa. Samalla tulee myös inspiroitua asuistasi ja saatua rohkeutta kokeilla jotain uutta. Olet myös hyvä esimerkki, että raskas työ tuottaa myös tulosta. Ja siitä pääsee myöhemmin nauttimaan esim matkustelemalla ja kauniilla laukuilla.

  • Reply Veera Thursday, March 29, 2018 at 14:57

    Mungolifen yhteistyöpostaukset on musta hyviä, koska aina tietää että nyt puhutaan hyvästä tuotteesta/palvelusta. Tottakai mua kiinnostaa jos joku on löytänyt esim. hyvän shampoon, vois toimia munkin hiuksille. Postaukset on hyvin suunnitellun oloisia, eikä postauksen sisältö ole ikinä pelkkää mainostamista, teet tätä hyvin!

  • Reply Amaalia Thursday, March 29, 2018 at 20:42

    Selaan mainokset ohi lehdistä ja lähes poikkeuksetta ohitan ne myös blogeissa. Onhan niitä molempia hyviäkin, mutta pääsääntöisesti keskitän vähän lukemiseni johonkin muuhun kuin mainoksiin :)

  • Reply 🌹🌼🌺🌷 Thursday, March 29, 2018 at 20:56

    Minua ei hirveästi kosketa tämä asia, sillä yleensä ohitan mainokset ja mainospostaukset silloin kun asia ei kiinnosta minua. Jos kohdalle sattuu mainos, jossa mainostetaan tuotetta tai asiaa, joka on itselle jotenkin ajankohtainen, niin silloin voin tutkailla mainosta lähemmin.

    Olen aina ollut sitä mieltä, että suomalaiset naistenlehdet ovat erittäin korkeatasoisia. Täällä asuinmaassani en osta naistenlehtiä koskaan, sillä niissä ei ole sisältöä ollenkaan, vaan ovat täynnä mainoksia. Ostaessani lehden maksan siis vain mainoksista, miten typerää. Ostan joskus joitakin harrastuslehtiä tai vastaavia.

  • Reply Lina Friday, March 30, 2018 at 09:20

    Mä skippaan yhteistyöpostaukset lähinnä siksi, että tuote-esittelyt eivät kiinnosta. Ei ne häiritse, mutta kun ei kiinnosta. Luen esim. tätä blogia tasan siksi, että sun tapasi kirjoittaa elämästäsi on hauska ja tykkään siitä, että sulla on mielipiteitä. Blogisi vahvuus (myös noissa yhteistyöpostauksissa joita luen tosi harvakseltaan) on se, että kuvaus eletystä elämästä on osuvaa ja todentuntuista. Sen sijaan se, että mainostat jotain pankkinpalveluita, ei ole sellaista sisältöä joka kiinnostaa. Sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, maksetaanko sulle siitä rahaa vai ei :)

  • Reply Emma Friday, March 30, 2018 at 10:01

    Hyvä sinä! Onnistuneesti kepeään sävyyn kirjoitettu postaus täynnä asiaa. Osaat todella taitavasti tehdä yhteistyöpostauksia, niitä on oikeasti mukava lukea, vaikka ei tuote kiinnostaisikaan. :) Joskin en tiedä, onko tavoite sitten saavutettu, mutta varmaan lukemani jutut jäävät alitajuntaan vaikuttamaan :D

  • Reply Emma Friday, March 30, 2018 at 14:14

    Harmi kun ei ole nappia, että voisi tykätä kommenteista 😁 Niin monessa kommentissa oli hienosti sanottu se, miksi just sun tekemät yhteistyöpostaukset on oikeesti hyviä. Niin monta tuotetta on tullut ostettua “sun suosittelemana”, ja harvoin on tullut petyttyä 😊 Ja pakko kehua tuota kuvaa, missä sun asu näkyy kokonaan! Ihana asu ja ihana kuva ja onhan tuo laukku aika herkku! 😍 Mistä nuo farkkushortsit, musta toppi ja tuo paljettineule on? 😊

  • Reply Elli Monday, April 2, 2018 at 15:09

    Tosi hyvä kirjoitus! Ei tullut puolustelun makua. Ja Sinulla on erittäin korkeatasoiset kaupalliset yhteistyöpostaukset. Kuten joku aiemmin jo mainitsikin, niin niissä kyllä näkyy että oikeasti olet kiinnostunut tuotteesta ja pidät siitä, kuten myös se että itse aktiivisesti valitset mainostettavat tuotteet ja palvelut. Karitsa ja viini -postaus oli oikein mainio. Hyvä resepti, todella kauniit kuvat, viinisuositus vähän arvokkaammalle viinille, ja oikein kivasti teaseri vielä uudelle edullisemmalle grillausviinille. Eli osasit selkeästi asettua lukijan asemaan :-) Tykkäsin!

    Sitten yleisesti syitä mitkä saattavat olla taustalla siinä että ihmiset eivät tykkää kaupallisista yhteistyöpostauksista. Itse esim luen ne joiden esiteltävistä tuotteista/palveluista olen kiinnostunut. Viinistä kyllä, hampaiden valkaisusta tai oikomisesta en :-D
    Eli kun otsikosta ilmenee tuote ja että sitä esitellään voi tehdä päätöksen sen puolesta.

    Sitten niihin muihin aspekteihin. Kun blogit tulivat, kaikki olivat harrastelijoita. Monet bloggaajat eivät edelleenkään miellä itseään ensisijaisesti kirjoitustyön ammattilaisiksi. Ja se tulee totta kai ilmi myös tekstistä. Toimitettuun kirjalliseen viestintään tottuneelle yleisölle voi tuntua vieraalta ajatus, että miksi tälle puhekielisesti kirjoittavalle harrastelijalle pitäisi maksaa tästä.

    Toisekseen lukija viettää blogien ääressä niin paljon vähemmän aikaa kuin ammattibloggaaja, ettei välttämättä tule ajatelleeksi “tasokkaampienkaan” blogien kohdalla, että henkilö ei todellakaan kerkeä tehdä tätä maksutta. Varsinkin kun ne ammattimaisemmatkin blogit ovat yleensä alkaneet harrastuksena. Eli lukija ajattelee koko blogiasiaa ihan vain murto-osan siitä mitä bloggaaja asiaa mielessään käsittelee. Toki jos yhtään pysähtyy asiaa ajattelemaan, niin tajuaa kyllä kuvion.

    Ja kai se semmoinen tietynlainen “kateus” iskee helpommin kun kyseessä on yksityinen ihminen, joka ammentaa omasta elämästään, ja toisinaan kirjoittaa hyvinkin tuttavallisesti, mutta sitten sen pitäisikin saada siitä maksu. On helpompi ymmärtää että kampaajalle maksetaan, pianonsoiton opettajalle maksetaan, kuin että bloggaajalle.

    Internetissähän ylipäätään on haasteena se, kuinka muuttaa kerran ilmaisena sinne tuutattu palvelu tuottavaksi. Lehdet tekevät sen perinteisellä mainonnalla, bloggaajat ovat mielestäni hienosti keksineet nämä sisältöyhteistyöpostaukset. Ja parhaimmat osaavat ne toteuttaa erittäin laadukkaasti ja viihdyttävästi :-)

  • Reply Elli Monday, April 2, 2018 at 15:12

    Ääh, itse en nyt nähtävästi osaa en kirjoittaa enkä käyttää tätä palvelua…

    Kaikki teksti tuli putkeen, ja lisäksi piti kirjoittaa, että pientä ihmistä saattaa ottaa päähän se, miksi puhelielisesti kirjoittavan amatöörin pitäisi pystyä teksteillään mitään tienaamaan.

  • Leave a Reply

    Previous Post Next Post