Posti, you suck

Kaiken sokerihuuruisen ja hyväntuulisen joulunvieton jälkeen on hieman purettava ajatuksiani Postista. Koska nyt ärsyttää, ja todella paljon. Ja ehkä tässä on muutama tiedonmurunen, joka on jollekin hyvä tietää. Keskareiden (jotka haluaisin tällä hetkellä esittää erääseen tiettyyn suuntaan) sijaan kuvituksena talvisia kuvia tältä viikolta.

Tapahtui nelisen viikkoa sitten

Mies tilasi minulle yllätykseksi Ruohonjuuresta English Tea Shopin joulukalenterin. Lempäälän osoitteeseemme omalla nimellään ja valiten lähikauppamme pakettiautomaatin saapumispaikaksi. Saapumisilmoitus-tekstarin tullessa oli aika jännittävää se, että kalenteri oli Kuopion Cittarissa pakettiautomaatissa. Mies yritti asiaa selvitellä, ja selvisi, että hänellä on Netpostissa ollut voimassa omana lähetyspisteenä Kuopio. Joku jäännös Kuopiossa asumisen ajalta. Samaan aikaan miehellä on kuitenkin vuoden voimassa oleva osoitteenmuutos tänne Lempäälään ja hän tosiaan oli tehnyt valinnan tänne Lempäälään noutopaikaksi. Tavallaan siis oma moka, kun ei ole muistanut tuota siirtää, mutta kaikki muu posti, myös pakettiautomaattiposti on tullut perille ihan Lempäälään tästä huolimatta. Kun sitten asia selvisi, yritti mies tiedustella Postilta, josko he voisivat uudelleen ohjata paketin tänne lähikauppaamme. Juu ei voi. Lähettäjän pitää ilmoittaa uudelleenlähetys Postille. 

Miten ihmeessä pitäisi Ruohonjuurien ja Stockmannien kokoisille paikoille saada esitettyä tarve siirtää posti jonnekin muualle? Tai ulkolaisille nettikaupoille? Eikö olisi helpompi, että saaja voisi tarvittaessa siirtää lähetyksen sinne, missä asuu? Ihan naurettavaa tällainen säätö. No, joulukalenterin kanssa meni onneksi niin, että miehen entinen työkaveri oli juuri tulossa tännepäin ja haki paketin sitten Postista ja toi mukanaan tänne Tampereelle. Muuten se olisi palautunut Ruohonjuurelle, eli ihan todella typerä systeemi. Äärimmäisen harvoin suuttuva mieheni kiehui raivosta koska kaiken typerän säädön lisäksi Postin asiakaspalvelu oli äärimmäisen epäystävällistä.

Tapahtui jokin aika sitten 

Lähetin Mungokirppis-ostajalle paketin, mutta ostaja oli vielä reissussa. Vanhaan systeemin tottuneena ostaja oli olettanut, että paketti olisi kaksi viikkoa postissa, joten hän ehtisi sen reissunsa jälkeen hakea. Yllätys oli aika ikävä, kun Posti toimitti paketin takaisin 7 vrkn kuluttua, minä jouduin maksamaan 9,90 € sen lunastamisesta Postista ja maksamaan uudelleen postikulut. Kaiken kaikkiaan koko hommaan menikin sitten 24 €. Todella hienoa. Posti on siis lyhentänyt säilytysajan viikon mittaiseksi ja paketin palautuessa sen lunastus Postista tosiaan kustantaa kympin. Aikamoinen ylläri. Ottaen vielä huomioon sen, että käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että maanantaina Postiin saapunut lähetys lähetetään pois seuraavan viikon maanantaina. Harmi vaan, että saapumisilmoitus lähetetään asiakkaalle silloin ma, jolloin se on perillä ti tai ke. Eli periaatteessa aikaa hakea paketti voi olla vaikka ke-su, jos saapumisilmoitus ei eksy postissa. Kts. jäljempänä.

Tapahtui viime viikolla

Eräs PR-toimisto postitti mulle ja eräälle tamperelaiselle bloggaajalle paketit Helsingistä. Leikitään, että Anna Pastakille oli lähetyskoodi 001 ja Bloggaajalle X lähetyskoodi 002. Lähettäjän kuitissa ne on juuri näin. Pastakille 001 ja X:lle 002.

Pyysin seurantakoodia pakettiin entisestä oppineena (kts. jäljempänä) ja huomasin, että pakettini on Tampereella Sokoksella. Aika jännä, kun yleensä ne tulee tohon lähikauppaan. No ei siinä, oli asiaa Sokokselle onneksi muutenkin. Hieman hämmentyneinä katsoimme siinä postityöntekijän kanssa, että paketissa on nimi X.X. eikä suinkaan mun nimi. Huom, mä kuitenkin sain sen paketin sieltä Postista. Ilman valtakirjaa tai mitään saapumisilmoitusta, vaan ihan vaan seurantakoodilla ja aivan erinimisenä ihmisenä. Vähän jännä, ei valanut suurta uskoa lähetysten turvallisuuteen. No ei siinä, ajattelin, että ehkä mennyt laatikot sekaisin ja avasin paketin. Joo ei ollut mun paketti se. Mulle tuli sitten tuohon Lempäälään vielä samana iltana paketti omalla nimelläni, mutta eri seurantakoodilla. Onneksi tunnemme kaikki toisemme ja saimme asian keskenämme sovittua ja bloggaaja X saa pakettinsa minulta. Ei se tosin hänelle jouluksi ehtinyt. Että sillä lailla. Edelleen on mysteeri, miten asiassa on voitu sekoilla näin pahasti Postin toimesta ja mitä ihmettä siinä on käynyt. Nimittäin kuitissa on Anna Pastak seuratntakoodi 001, mutta paketissa on seurantakoodi 001 ja ihan eri nimi. Posti only knows.

Tapahtui pari päivää sitten 

Ollaan lähdössä kolmeksi viikoksi lomalle. Mun duunien puolesta mä saan aika paljon paketteja, joten käyn Postissa kyllä pari kertaa viikossa. Ihan vähintään. Kyselin siis lähiPostista, että voisiko sinne laittaa ylös, että tällä sukunimellä tulevat paketit pidettäis pidempään säilössä, kun nykyisin tuo 7 vrkn säilytysaika ei oikein riitä mihinkään. Ei voi. Huom, tässä välissä lienee paikallaan kertoa, että Matkahuollon kanssa riitti puhelu lähipisteeseen, missä iloisen mukava asiakaspalvelija kysyi vaan, että milloinkas ootte takaisin ja voivat sitten soitella jahka ollaan takaisin, ja sopia hyvä toimitusaika tai voi noutaa aukioloaikojen puitteissa. Kesti minuutin ja homma hoidossa. S-Marketin työntekijät siinä Postin pisteellä totesivat, että pitää soittaa Postiin ja ilmoittaa sinne tällainen järjestely ja sieltä tulisi heille sitten järjestelmään tieto, että he voivat pitää paketteja kauemmin. Että eivät voi saajan suostumuksella sitä pelkästään tehdä. Soitin Postiin, jonotin 17 minuuttia asiakaspalveluun, jonne esitin asiani. “En mä kyllä oo koskaan kuullut tällaisesta mahdollisuudesta, en mä oikeen tiedä, miten tällainen…” Ehh. Mitäpä jos selvittäisit? “Ei meillä taida tuollaista mahdollisuutta olla”. Kun mä jonotan 17 minuuttia asiaani sen mukaan, mitä Postin asiamiehet S-Marketissa ovat ohjeistaneet, mä haluan hieman vakuuttavamman vastauksen kuin “ei taida olla”.

Pyysin saada puhua jonkun asiasta paremmin perillä olevan kanssa ja Postista lupasivat soitella takaisin. Tunnin päästä sama aivan pihalla oleva tyyppi soitti takaisin ja totesi, että ei tällainen ole mahdollista, vaan lähettäjän pitää ilmoittaa postille, että pakettia pitää säilyttää pidempään. “No mitä jos minä en tiedä, kuka mulle lähettää jotain, kun osa mun paketeista tulee mulle täysin yllättäen eri yrityksiltä ja näytelähettämöiltä? Tai miten kuvittelet asian hoituvan esim. brittiläisen nettikaupan kanssa?” Vastaukseksi sain hiljaista nikottelua ja “niiin no, lähettäjän pitäisi tämä ilmoittaa”. Voi hyvä Luoja. Jätin Danten kummisedälle valtakirjan ja ilmoitin, että ilmoittelen jos tulee joku paketti, mikä pitää noutaa Postista ennen kuin mies palaa reissustamme, jos hän viittisi sen hakea, kun asuu tässä melko lähellä. Mielestäni on vaan käsittämätöntä, että saajana/tuotteen tilaajana joudun pyytämään ystävää hätiin, enkä voi itse ilmoittaa Postiin, että hei, mä haen nää parin viikon päästä sitten. Saa nähdä montako pakettia menee ohi tän loman aikana ja montako kertaa joudun pyytämään ystävältä palvelusta.

ja sitten, jo valmiiksi ollessani vihainen Postille kaikesta tästä säädöstä…

Tapahtui tänään

Tsekkasin Postin viimeksi eilen ja tänään asioille lähtiessä katsoin nopsasti postilaatikon. Jahas, saapumisilmoitus. Nappasin kirjeen mukaani ja painelin asioille. Viimeisenä Postiin. Avasin kirjeen vasta Postin jonossa, ja sitten hyytyi hymy. Jaaha. Tänään (28.12.) saapuneessa saapumisilmoituksessa oli ilmoitettu, että paketti lähetetään takaisin 26.12. Postin lähettämä paperi-ilmoitus on lähetetty 19.12., mutta oli meillä 28.12. Ja paketti lähetetty takaisin siis oletettavasti eilen, koska käsittääkseni Postin pitäisi olla kiinni Tapaninpäivänä.

Sellaista. Eniten ehkä tyrmistytti myyjän vastaus, kun kysyin siinä äärimmäisen ärsyyntyneenä, että mihinhän mä voisin valittaa asiasta. Nooo, kyllä siitä kannattaa valittaa Postille, vaikka ei se mitään auta. No mulla nyt on vähän parempaakin tekemistä kuin tehdä valitus, joka ei kanna mihinkään.

Millä h%&#€in perusteella Posti on kokenut hyväksi ideaksi lyhentää säilytysaika 7 vrk:ksi, jos he eivät edes sen viikon aikana saa toimitettua yhtä paperista saapumisilmoitusta perille? En itse asiassa tiedä, mitä missasin. Lähettäjänä oli eräs yhteistyökumppani, joka oletettavasti lähetti Dantelle joululahjan. Seurantakoodista päätellen paketti on jo takaisin heillä itsellään ja noudettu. Yllättävää, että Posti on vauhdikas ainoastaan palauttaessaan jotakin noutamatonta lähetystä, mutta ai niin, hehän tienaavat siitä melkein kympin.

Asuessamme Kuopiossa n. 20 % mun paperisista saapumisilmoituksista ei koskaan tullu perille. Pyydän aina lähettäjältä seurantakoodia, mutta bloggaajana en usein edes tiedä, mikä paketti meille on tulossa ja mistä. Vaikea pyytää seurantakoodia yllätyksistä.

Tapahtuu seuraavaksi

Heti palattuani lomalta Mungoshopin ääreen taidankin vaihtaa postitusmuodon Ärräpaketiksi ja Matkahuolloksi, sillä suoraan sanottuna Posti on kiilannut viime viikkoina mua eniten ärsyttäväksi yritykseksi Suomessa. Olen jo pitkään valinnut noutopaikaksi Ärrän ja K-Marketin (eli Postnordin ja Matkahuollon) jos vaan mahdollista, ja jatkossakin tulen välttelemään Postia vieläkin enemmän. On ihan naurettavaa, että valtiollinen postijärjestelmä on noin huono. Jokainen asia on tehty mahdollisimman hankalaksi ja rahankiilto silmissä. Ällöttävää.

Postille terveisiä. Tervetuloa pian 2018-vuoteen. Nykyään aika paljon tulee paketteja eri yrityksiltä, ja voipi olla vähän vaikeaa saada lähettäjään yhteys, jotta paketti saataisiin perille tai pidennettyä säilytysaikaa. Nykyään kun on tällainen jännä asia kuin in-ter-net (uus juttu, vaikea sisäistää kasarille juurtuneella infrastruktuurilla) ja se mahdollistaa nettishoppailun, niin voi olla, että ihan hirveän helppo tämä teidän lähtökohtanne ei asiakkaille ole. Asiakkaalle helppous ja luotettavuus lienee aika tärkeitä asioita, joten olisi ehkä hieman petrattavaa. On nimittäin aika ällistyttävää vaatia asiakasta olemaan yhteyksissä johonkin yritykseen Jenkeissä, jotta saisi pidettyä pakettinsa Postissa esim. viikon loman ajan. Voin vaan kuvitella miten hankalaa on saada esim. joku joku amerikkalainen nettikauppa kontaktoimaan Suomen Postia (ja jonottamaan 17 minuuttia asiakaspalveluun :D) ilmoittaakseen, että heidän lähetystä voipi muuten pitää Lempäälän Ässällä hieman pidempään :D

Kyllä. Ärsyttää.

116+

You Might Also Like

98 Comments

  • Reply H Thursday, December 28, 2017 at 18:36

    Täysin aiheellista ärtymystä! Etkä todellakaan ole ainoa.. itsekin suosin muita vaihtoehtoja aina kun se vaan on mahdollista! Hei mikäs ihana kaulaliina-asia noissa kuvissa vilahtaa?!

  • Reply Karli Thursday, December 28, 2017 at 18:51

    Voisi olla hyvä vetää hieman henkeä ennen tällaista kirjoitusta. Tarkoitukseni ei ole puolustella puolin eikä toisin, mutta eivät nämä kaikki tapaukset kyllä Postin piikkiin mene. On asiakkaan itsensä vastuulla varmistaa toimitusosoite, ja tuosta säilytysajan lyhentymisestä on sen verran hyvin tiedotettu, ettei sen pitäisi tulla enää yllätyksenä. Mielestäni on myös ihan ymmärrettävää, ettei säilytysaikoihin aleta tehedä poikkeuksia, muutenhan siellä olisi kohta jokainen Pirjo ja Pekka pyytämässä erityiskohtelua. Kasvavassa pakettivirrassa loppuu tilat – siksi sitä kiertoa siellä yritetään nopeuttaa. Se nyt ei tietysti ole oikein, että ilmoitukset tulevat myöhässä tai ovat sekaisin. Postin sovellus puhelimeen voisi auttaa tuohon ilmoitusasiaan, sinne pitäisi rekisteröityä tulevat lähetykset?

    Itsellänikin on ikäviä kokemuksia, mutta tuntuu, että nykyään Posti tuomitaan automaattisesti kaikesta ja välillä ihan oikeasti täysin syyttä.

    • Reply Minna Friday, December 29, 2017 at 09:34

      Samaa mieltä Karlin kanssa. Posti on aiheuttanut meillekin harmia ja hukannut kirjeitä, mutta osa kirjoittamistasi asioista ei todellakaan ole Postin syytä.

      • Reply Anna Friday, December 29, 2017 at 12:13

        Niissä joissa asia ei teknisesti ole postin syytä, vika onkin systeemissä joka ei palvele ketään kunnolla, liian pienessä työvoimassa, epäorganisoidussa järjestelmässä, jossa yksi aspalvelija sanoo yhtä ja toinen toista. Missä yhdellä paikkakunnalla sääntö on yksi ja toisaalla toinen.

        Esim. 7 päivän säilytysaika ei ehkä ole Postin “vika”, mutta on se todella harmillinen asiakkaalle. Ja se, että virhetapauksissa tai erityistapauksissa ei voi saajana oikaista asiaa, vaan pitää lähettäjän oikoa asia. Maailmassa, jossa nettitilauksia on paljon ja on melko mahdotonta saada ulkolainen yritys X kontaktoimaan Suomen postia.

        Ennen kaikkea savuaa sen takia että räikeissä postin virheissä, posti ei myönnä virhettä ja asiakaspalvelu on aivan todella kuraa. Joko ei tiedetä eikä viitsitä selvittää tai sitten asiat tehdään todella epäystävällisesti.

    • Reply Hilus Friday, December 29, 2017 at 10:31

      Tuosta olen nyt minä erimieltä että hyvin ja hyvin tiedotettu. Eipä minunkaan lähipiirissä asiasta tiedetty. Eli jos et seuraa iltapäivälehtiä ja et tykkää postin facebooksivuista ja tilaa paljoa niin on ollut melko vaikeaa saada tietää asiasta.

      • Reply minä Friday, December 29, 2017 at 18:26

        Luen iltapäivälehdet ihan päivittäin ja tilaan sen verran että n. kerran viikossa tulee käytyä postissa enkä oo kuullukkaan että se noin lyhyeks olis muttunu. Yleensä onneks kun tilaan niin tulee se viesti mutta aika saatanasta ton paperisen kanssa kun sitäkin saa sen päivän kaks odotella. Ei oo todellakaan hyvin tiedotettu.

    • Reply NooraK Friday, December 29, 2017 at 10:42

      Mietin samaa kuin Karli edellä. Mielestäni hieman erikoista tuohtua jos ei saakaan haluamaansa erikoiskohtelua, kohtahan sitä pyytäisi jokainen (varsinkin usein postissa asioivat, niinkuin sinäkin), mihin se raja sitten vedetään? Toiselle venytetään sääntöjä ja jollekin toiselle ei? Asiamiespostien tilat on rajalliset yhä kasvavassa pakettivirrassa, puhumattakaan muutenkin työn hektisyydestä jolloin yhä enemmän pitää ehtiä ja usein lyhennetyssä työajassa.

      Ikävää että asiat eivät aina kulje mallikkaasti, itsellänikin on melkoisesti kokemusta erilaisista kommelluksista eri kuljetusfirmojen kanssa.

      • Reply Anna Friday, December 29, 2017 at 12:05

        Tuohtuminen tässä tapahtui lähinnä koska a) Kuopiossa vielä keväällä tällainen oli oikein OK ja b) koska Postin pisteestä kertovat onnistuvan ja aspasta ei. Eniten tuohtumusta aiheuttaa viikon säilytysaika entisen 2 sijaan. Lisäksi musta on hyvin outoa, että ihminen ei voi vaikkapa lisämaksusta pyytää lisäsäilytysaikaa. Kyllä ihmiset käyvät lomalla ja viipyvät siellä enemmän kuin 7 päivää, joka on todella lyhyt säilytysaika.

        En olekaan vaatimassa erityiskohtelua, vaan järkevämpää systeemiä tasapuolisesti kaikille.

        • Reply NooraK Friday, December 29, 2017 at 13:21

          Pahoittelen jos kirjoitin aikaisemman viestini kovin kärkkäästi.
          Oikeassa olet, systeemi kaipaisi ehdottomasti parannusta, päivitystä vastaamaan asiakkaiden tarpeita kokonaisvaltaisemmin.

        • Reply Linda Friday, December 29, 2017 at 13:22

          Olen samaa mieltä Annan kanssa. Eiköhän se ole kaikkien etu ja ekologisempaa, että paketteja ei lähetetä takaisin niin nopeasti, sillä sehän vasta työllistää kun paketti palautuu ja mahdollisesti tilataan uudestaan. Luulisi että näin iso yritys pyrkisi toteuttamaan toimintaansa LEAN periaatteella, jolloin säästyy aikaa, rahaa ja resursseja, ja säästää luontoa kun ei tarvii lennättää/kuskata/ajella pakettien perään.

        • Reply Sssape Saturday, December 30, 2017 at 19:25

          Toisaalta olen myös itse sitä mieltä että kyllä ihmisen pitää tilauksensa ym osata hoitaa pitkät lomamatkat silmällä pitäen. Jos joku lomasta tietämätön lähettää yllärinä jotain niin ae ei voi olla kovin “tärkeää” ja kyllähän se silti palautuu lähettäjälle.
          Ymmärrän että ärsyttää mutta ehkä vähän nihkeetä näin räikeästi mustamaalata vaikkei ny mennykä ku strömsössä. :/

    • Reply Helinä Friday, December 29, 2017 at 22:22

      Se on jännittävää toi säilytysajan lyhennys jos Postista tulee tekstiviesti sekä saapumisilmoitus joissa kummassakin on säilytysaika ilmoitettuna 14vrk. Kun sitä käy 8vrk kohdalla hakemassa postista niin saakin kuulla että lähetys on siellä kyllä mutta eivät voi luovuttaa sitä, koska säilytysaika lyhentynyt 7vrk. Eli ei, siitä ei todellakaan ole ilmoitettu saati tiedotettu kunnolla.

  • Reply Kristiina / Cava blogi Thursday, December 28, 2017 at 18:51

    Samanlaisia kokemuksia täällä päässä, naurettavaa puuhastelua Postilta. En ala edes avaamaan, kun nyt jo tulee sauhut korvista. Ehkä yhden esimerkin kuitenkin voisin jakaa; lähiPostista soitettiin mulle JOULUAATTONA että tule hakemaan paketti. Tästä paketista ei ollut tullut edes viestiä / noutolappua. Toisaalta hyvä että soittavat, mutta onko pakko keskeyttää joulupuuron syönti ja varsinkin juuri, kun joulurauha on julistettu 🙈

  • Reply heinz Thursday, December 28, 2017 at 19:11

    Halleluja.

  • Reply rar Thursday, December 28, 2017 at 19:16

    Mulla on ihan yhtä hirveitä kokemuksia myös PostNordin, Matkahuollon kuin DHL:nkin kanssa :D PostNord ei ilmoittanut pakettien saapumisesta, ja jos en olisi tajunnut katsoa seurantakoodia netistä, olisi huonekalut lähteneet takaisin Saksaan parin päivän päästä. Uuden toimituksen sopimisesta 10e lasku jäätävän jonottamisen takia… Matkahuollon 3-5pv toimitus kesti 14pv ja paketti päätyi aivan väärään noutopisteeseen. Tämäkin huonekaluostos, joten oli tosi mukava yllätys lähteä toiselle puolelle kaupunkia. DHL ei soita kysyäkseen ovikoodia, ja vie paketin heti ensimmäisen yrittämän (toimitus vaan arkisin toimistoaikoina, milloin harvat ihmiset on kotona) jälkeen toiselle puolelle kaupunginosaa. Todnäk kiertävät siis koko päivän kerrostalojen ovien takana, koska ainakin pk-seudulla kaikkialla on nykyään ovikoodit. :D Niiiin turhauttavaa ja epäoikeudenmukaista palvelua, kaikilta tahoilta! Ps. Kivaa jännitystä luo myös Postin saapumisilmoitukset ilman noutopaikkaa, kun läheltä löytyy useampi Posti. Kiitos tästä mahdollisuudesta avautua :D

    • Reply esse Friday, December 29, 2017 at 18:25

      Samanlainen. kokemus PostNordista myös mulla. Ilman seurantakoodia ei olis ollu mitään hajua, että ovat yrittäneet pakettia toimittaa. Postin toiminta myös kaukana asikaslähtöisyydestä.

    • Reply Itäsuomen iita Tuesday, January 2, 2018 at 08:25

      Minulla taas täysin päinvast kokemus, dhl toi brittifirman pienen paketin, en ollut kotona, kuski soitti henk koht numeroon että saako jättää terassille jemmaan ettei tarvitse yrittää sopia uutta aikaa. Sai jättää ja sain paketin. Toki varmaan kuski ja myös asiakas kohtaista mutta meillä ainakin natsasi hyvin.

  • Reply Sade Thursday, December 28, 2017 at 19:44

    Niin asiaa! Itselle saapui samalla kertaa muistutuslasku, sekä lasku, jossa ilmoitettiin siirryttävän perintään, ellen maksa eräpäivään mennessä. Paha vaan, että tuo eräpäiväkin oli mennyt viikko ennen kirjeen saapumista. Ja alkuperäistä laskua en ole saanut vieläkään. Osoitteenmuutoksen olin tehnyt ohjeiden mukaan. Onneksi kirje sentään saapui, olisi ollut hurjaa huomata menettäneeni luottotiedot!

    • Reply Tintti Friday, December 29, 2017 at 11:48

      Perinnästä ei menetä luottotietoja. Vasta jos ei perinnänkään kautta maksa laskujaan, menee tapaus oikeuteen, josta sitten saa tuomion ja maksuhäiriömerkinnän. Kukaan ei vahingossa menetä luottotietojaan.

  • Reply Marine Thursday, December 28, 2017 at 19:54

    Minä olen kanssa repinyt pelihousuni postin toimintaan. Minulle tuli paketti, saapumisilmoitus tuli 20.12 ja paketti pitää noutaa 21.12, öh tähän kyseiseen postiin on meiltä 40km suuntaansa ja ei juuri nyt ollut muualle asiaa. No ei kun pakettia noutmaan koska se lähtee huomenna jo takaisin. Tilasin miehelleni joululahjan postin pakettiautomaattiin. Tuli viesti, paketti on noudettavissa postin väliaikaiseata toimipisteestä kauppakeskuskseta. Mistä h****tin kauppakeskuksesta, kyseisell alueella on kolme isoa kauppakeskusta. Lauantaina joulustressissä kävin kaikissa kolmessa enkä löytänyt tätä väliaikaista pistettä yhdestäkään. Maanantaina paketti jo palautuisi takaisin. Siinä menee miehen lahja jos en paikkaa löydä. Ma töiden jälkeen uudestaa sompailemaan näihin keskuksiin ja kas oli yhteen niistä tullut lappu että kyseinen paikla löytyy keskikäytävältä todella perältä. Paketin sain mutta hermo meni totaallisesti.

  • Reply Riikka Thursday, December 28, 2017 at 20:04

    Ymmärrän kyllä, että säilytysaikaa lyhennettiin, jotta aika olisi yhtenäinen pakettiautomaatin noutoajan kanssa, mutta tiedottaminen oli kyllä aika heikkoa ja luulenpa ettei kovinkaan moni ole ollut tietoinen tästä muutoksesta.

    Kannattaa muuten ladata Postin sovellus (ellei sinulla jo sitä ole), sieltä näet sinulle tulossa olevat paketit (ilmeisesti seurantakoodiakaan ei tarvitse etukäteen tietään). Kun paketti on noudettavissa, voi paketin kätevästi noutaa sovellukseen tulevalla QR-koodilla :)

  • Reply Julia Thursday, December 28, 2017 at 20:13

    Huhhuh, järkyttävää toimintaa postilta! Voin kyllä yhtyä noihin kokemuksiin, ulkomailta ajoissa tilatut joululahjat pyörineet Suomen Postilla ympäriinsä ja minulle vaan ilmoitettiin, että paketti on hukkunut. Ihan uskomatonta. Ollut kyllä hermo kireällä myös täällä päässä Postin suhteen.

    Luulisi, että nykypäivänä asiakaskokemuksista oltaisiin kiinnostuneempia..

  • Reply Mariaa Thursday, December 28, 2017 at 20:33

    Siis voi kuule miten oon saanu taistella Mr. Postin kanssa!!!!! Ei huutomerkit riitä, siis niin monet feilaukset ja voi hyvä tavaton. Oon nyt lähettänyt Zadaa paketit matkahuollolla ja muut paketit ärrällä ja päivääkään en kadu! Pakettimateriaalien hinnat nousee vähän väliä postilla ja siihen lisäksi postimaksut (jotka on vielä kalliimmat postissa kuin netissä!!) niin huhhei. Ärräpaketti on niin kätsy kun se laatikko tulee mukana, ite ei tarvi ostaa mitään pakettimateriaalia <3
    Mun puolesta posti vois painua sinne missä valoa ei näe. Samaa laatua kun UPS, ainut et sanon sitä HUPS koska …

  • Reply Jenni Thursday, December 28, 2017 at 20:37

    I feel you!!! Toimin itse yhdistyksen jäsensihteerinä ja kun aloitin hommat, niin valehtelematta sain viisi kertaa soittaa samasta asiasta Postin asiakaspaveluun. Mun piti siis saada jäsenmaksukuoria varten kuorien postitus-ja laskutusosoite muutettua. Jokaisen puhelun jälkeen mulle sanottiin, että tiedot on nyt muutettu mut sit kun teen tilauksen ni huomaan ettei tiedot olekaan oikeat. :D Nyt ne luojan kiitos on jo kunnossa mut kyl mä kans manasin Postin alimpaan helvettiin ja pistin useamman närkästyneen palautteen niille menemään.

  • Reply Anne-Mari Thursday, December 28, 2017 at 20:37

    Jaan täysin Postiin liittyvän ärsytyksen! Nytkin jännittää vähän, ehtiikö yksi paketti palautua lähettäjälle ennen kuin pari päivää vuodenvaihteen jälkeen oon taas kotona. Oon itsekin siirtynyt ajat sitten suosimaan Matkahuoltoa aina, kun vaan mahdollista. Joulun alla suututti myös väliaikaiset pakettien noutopisteet. Oli kätevästä kaukana, kun tilasin paketin valitsemaani pakettiautomaattiin lähikaupassa, mutta sitten se lopulta pitikin hakea pitkän matkan päästä ostoskeskuksesta, jossa ei ollut juuri minkäänlaisia opasteita pisteelle, ja jonne mulla ei muuten ollut mitään asiaa. Jurppi niin sairaasti. :D

  • Reply Jessica Thursday, December 28, 2017 at 20:38

    Just :D mä sain kerran postin saapumisilmoituksen tekstarina n klo14 aikaan ja suunnilleen klo 18 sieltä tuli uusi viesti että ”voisitko ystävällisesti noutaa pakettisi mahdollisimman pian, pakettiautomaatissa on ruuhkaa” (tai jtn tohon suuntaan). Okei, ymmärrän ruuhkan, mutta että ihan 4tunnin päästä piti jo viestiä syöttää :D
    Täs parin vuoden sisällä on saanu älyttömän monta kertaa vaihdella naapurien kanssa posteja keskenään ja viedä toisten laskuja takasin postiin kun oikea osote on jossain 10kilometrin päässä. Hauska (tai ”hauska”) tapaus sattui viime viikolla kun kävin tyhjentämässä vanhempieni postilaatikon heidän ollessa matkoilla. Lajittelin siinä vanhempien laskut eri pinoon ja kenenkäs laskuja siellä välissä olikaan, mun mieheni :D ja ei, ei asuta lähelläkään vanhempiani 👍🏼 No onneks tuli melkein oikeeseen osotteeseen, eikä jollekin joka pahimmassa tapauksessa ei koe tarpeelliseksi niitä toimittaa eteenpäin :D

  • Reply Minna Thursday, December 28, 2017 at 21:16

    Aamen!! :)

  • Reply Hanna Thursday, December 28, 2017 at 21:20

    Mäkin tilasin ennen joulua paketin olettaen että voin hakea sen sitten 14vrk kuluessa postista. Vaan eipä ollut kun tuo viikon säilytysaika, mitä kyllä kovasti ihmettelin. En tiedä missä vaiheessa se on muutettu ja minkä takia, koska se ei todellakaan riitä mihinkään!! Ärsyttää siis täälläkin postin toiminta vaikka ei ihan noin paljoa kommelluksia ole omalle kohdalle sattunut, ainakaan vielä!

  • Reply Fyssari Thursday, December 28, 2017 at 21:38

    Ei hyvä luoja :D Postille semmosia terkkuja että äly hoi, älä jätä! Se pitää vaan muistaa, että nämä ei ole postin työntekijöiden vika. Oikeastaan voin kuvitella, että nämäkin asiakaspalvelijat joiden kanssa asioit, ovat ehkä sisimmässään noloissaan tietämättömyydestään. Vaan kysymys kuuluu, miten saadaan yrityksen protokollaa toimimaan paremmin, jotta asiakkaat ovat tyytyväisiä ja homma toimii silti taloudellisesti kannattavana. Noin se ei ainakaan toimi :D Turha varmaan kysyä, laitoitko jo postiin palautetta?

  • Reply Annika Thursday, December 28, 2017 at 21:48

    Mä en ihmettele yhtään tätä. Postin toimipisteessä työskennelleenä tällainen säätö kuulostaa tutulta. En tosin montaa ihan näin värikästä tapausta muista, mutta siinä yrityksessä tuntuu olevan langat aivan solmussa. Kukaan ei vaikuta olevan täysin perillä siitä, kuka on vastuussa mistäkin ja kenen puoleen kääntyä ongelmatilanteissa. Ja tietysti tämä välittyy asiakkaalle tällaisena säätönä. Näiden tapausten varjolla Postilla ei myöskään vaikuta olevan järin suuret intressit asiakaslähtöiseen palveluun..

    Meillä kävi myös hauska keissi tässä joulukuun alussa, kun mies tilasi nettikaupasta tavaraa ja se oli meidän yllätykseksi sitten toimitettu Postin väliaikaiseen noutopisteeseen jouluruuhkien välttämiseksi. Ko. paketinhan olisi siis pitänyt saapua lähikauppaan n. 200m päähän, mutta sen sijaan se täytyikin hakea viikon kuluessa 6km päästä sellaisesta paikasta, johon ei edes julkinen liikenne kulje. Noh, ei siinä mitään, paketti oli varsin pieni ja ollaan molemmat nuoria ja terveitä joten se oli helposti sieltä haettavissa, vaikkei meillä autoa olekaan. Vähän kuitenkin mietin vanhuksia sekä niitä ihmisiä, jotka tilaavat jotain raskasta sillä ajatuksella, että kyllähän sen jaksaa tuosta lähikaupasta kotiin kantaa. Minua tässä ihmetytti hiukan se, millä oikeudella Posti vaihtaa noutopistettä kesken sopimuksen (pakettia tilatessa oli siis valittu noutopisteeksi se lähikauppa). Ehkä multa on vaan mennyt jotain ohi.

    Eli kyllä, ymmärrän miksi ärsyttää, ja ärsyttäisi muakin näiden sun tapausten jälkeen! Ketuttaahan se, että ainut asia mitä Posti tällä hetkellä näyttää osaavan on hintojen jokavuotinen korottaminen. VR ja Posti, näille kahdelle Suomi voisi 100v kunniaksi tehdä jotain. :D

    • Reply Hilus Friday, December 29, 2017 at 10:38

      Minä tilasin juurikin tiettyyn smartpostiin sen takia, että voin joustavasti hakea paketin sitten. Kappas vain kun tuli viesti, että paketti on väliaikasessa pisteessä, viikko aikaa noutaa ja btw ollaan auki vain ma-pe 10-20. Itsehän olin töissä tuon välisen ajan -.-
      Että en nyt sitten tiedä kuinka se meidän joulukiireitä helpotti :P. Myöskin kun asiasta olisin halunnut antaa palautetta, niin sen anto on tehty niin vaikeaksi että se jäi.

  • Reply Bea Thursday, December 28, 2017 at 21:53

    Täysin samat kokemukset. Paketteja on palautunut, enkä tiedä keneltä ne on tullut. Olen jonottanut asiakaspalveluun tunteja, mua on siellä palloteltu ihmiseltä toiselle ja palvelu on ollut oksettavan huonoa. Itse käytän nykyään vain ärrää, en missään olosuhteissa syydä pennejä enää Postille. Täysin ala-arvoinen laitos.

  • Reply Chuuko Thursday, December 28, 2017 at 21:56

    Ja postihan ei taida jakaa kirjepostia enää tiistaisin ollenkaan, ainakaan haja-asutusalueilla. Joten siitä yksi ekstrapäivä lisää saapumisilmoituksen toimitukseen… Oli kyllä melkonen asiakaspalvelurumba tässä itselläkin joku viikko sitten, kun pakettiautomaattiin saapuneeseen pakettiin ei tullutkaan sitä avauskoodia tekstiviestillä, kun nettitilauksen puhelinnumeroon oli lipsahtanut yksi väärä numero. Onneksi oli suomalainen verkkokauppa…

  • Reply Linda Thursday, December 28, 2017 at 22:01

    Voi ei miten ärsyttävää! Olen niin samoilla linjoilla kanssasi, Posti on suomen huonoin yritys. Mulla kävi niin, että sain saapumisilmoituksen postilaatikkooni. Hakiessani pakettia, paketissa luki osoitteeni lisäksi ainoastaan etunimeni, eli jostakin syystä sukunimeni puuttui paketista, eikä virkailija suostunut antamaan pakettia. Minulla oli kuitenkin saapumisilmoitus ja seurantakoodi, mikä ei Postin virkailijalle riittänyt, vaan sain saman ohjeen kuin sinä, pitäisi pyytää aasialaista verkkokauppa ilmoittamaan koko nimeni postille. Just! Odotin pari päivää, ja kävin kokeilemassa onneani, josko Postin toinen virkailija voisi antaa pakettini, ja niinhän siinä kävi, eri virkailija toimi eri säännöillä, ja sain ilokseni paketin noudettua :) Ja kiitos tiedosta postin uudesta 7 päivän palautussäännöstä :)

    • Reply Nauis Friday, December 29, 2017 at 05:32

      Noh eipä se ole toki postin vika jos pakettitarrasta puuttui sukunimi ja ei työntekijä ole välttämättä uskaltanut antaa pakettia jos ei ole ihan varma että saa niin tehdä.. Pelaa niin sanotusti varman päälle ettei ainakaan tule sitten sanomista jälkikäteen (työnantajalta siis :D)
      Toki asiakkaan näkökulmasta se tuntuu tyhmältä ja ottaa päähän.. Onneksi kuitenkin sait paketin lopulta!

      Ei liity tähän mutta pääasia on kuitenkin muistaa ettei ne kaikki postin työntekijät ole pyllystä ja syyllisiä jos jotain menee pieleen.. Voin kertoa että syö motivaatiota jos joutuu joka päivää kuulemaan ja lukemaan haukkuja :D

      • Reply Linda Martesuo Friday, December 29, 2017 at 10:32

        Tietenkin ymmärrän että se ei ole työntekijän vika, mutta jos sukunimeni puuttui paketista, niin miten sain saapumisilmoituslapun postiluukusta jossa on sukunimeni? Ja miten työntekijöitä on ohjeistettu toimimaan niin eri tavalla?

  • Reply Laura Thursday, December 28, 2017 at 22:05

    Amen!

  • Reply Kaisa Ilola Thursday, December 28, 2017 at 22:20

    Huh, onpas mennyt mutkalle ja vielä monta kertaa meidän kanssa hommat. Ymmärrän kirjoituksestasi tihkuavan kiukun meitä kohtaan. Olen todella pahoillani, että kaikki tuo on päässyt tapahtumaan.

    Kirjoituksessasi on paljon sellaisia tapahtumia, joita tutkisin mielelläni tarkemmin. Ihan sen takia, että voisimme parantaa omaa toimintaamme ja toisaalta saisimme jatkossa tarjottua sinulle suoraan sujuvampaa palvelua.

    Vähän tarvitsisin sinulta apuja lisätietojen saamiseen eli jos laittaisit yhteystietosi (vaikka email osoite) minulle, niin kysäisisin muutamia tarkempia tietoja noihin lähetyksiin liittyen.

    Kaikesta huolimatta oikein ihanaa, kohta vaihtuvaa, uutta vuotta !
    t. Kaisa Ilola Postilta

    • Reply Lee Friday, December 29, 2017 at 05:52

      Ihan me kaikki muutkin tavan tallaajat kaivataan sitä sujuvampaa palvelua, tuskin riittää että Annalle sitä meinaatte tarjota.

    • Reply Mää vaan Friday, December 29, 2017 at 08:35

      Ja mistäköhän senkin tietää, että tää Kaisa Ilola on oikeesti postilainen eikä mikään trolli? Tyyppi ei virallisesti esittele itteensä ja pyytää vaan laittaa kertomatta laittaan spostilla henk.koht. tietoja ittestään.

      Vitsinä hauska, MUTTA jos tää ny sattuski oleen oikee tyyppi Postin aspasta, nii mää en kestä xDDD. Vois alkaa itekki leikkiin eri firmojen aspoja netissä. Ei herätä luottamusta🙈.

      • Reply Kaisa Ilola Friday, December 29, 2017 at 10:12

        Ihka oikea postilainenhan minä. Trolliepäilyn voi poistaa vaikka tsekkaamalla minut posti.fi sivulta tai linkedIN:stä. Vastaan mm. Postin asiakaspalveluista ja postin myymälöistä. Seuraamme laajasti saamaamme palautetta ja voidaksemme parantaa, tarvitsemme joskus tarkempia tietoja. Siksipä pyysin niitä ja ihan viralliseen työsähköpostiini.
        Kaisa Ilola

        • Reply Emilia Friday, December 29, 2017 at 14:26

          Olisi mukava, jos ottaisit ihan näin julkisesti kantaa siihen, miten on mahdollista, että bloggaajan pakettia on säilytetty 7 vrk paperisesta saapumisilmoituksesta huolimatta. Eikö tällöin säilytysajan kuuluisi olla 14 vrk? 7 vrk vain, jos saapumisilmoitus tulee tekstarilla tai meilitse.

  • Reply jasmin Thursday, December 28, 2017 at 22:34

    Joo. Ehdottomasti tällaisia kirjoituksia enemmän ja jokaisesta mahdollisesta tuutista niin saadaan vähemmänkin valveutuneet yksilöt vaihtamaan matkahuoltoon tai muihin palveluihin postin sijaan. Ihan älytöntä toimintaa heiltä.

  • Reply Satu Thursday, December 28, 2017 at 22:45

    Veit jalat suustani! Terkut vaan Postille täältäki. Ehkä kantsis vaihtaa kokonaan ruohonleikkuuseen tätä menoa. Se näyttää hoituvan

  • Reply Raija Thursday, December 28, 2017 at 23:01

    Kiitos tasta Anna! Toivottavasti kirjoitus paatyy jonkun postin ihmisen silmiin ja sita kautta oikeasti mietittavaksi siellapain.. Nimittain et todellakaan ole ainut jolla on ongelmia postin kanssa. Kaikintavoin jo valttelen normaalilla postilla lahettamasta yhtaan mitaan silla mitaan takeita postin perille menemisesta ei oikeasti enaa ole ollenkaan, niin paljon omiakin lahetyksia on ihan kadonnut kuin tuhka tuuleen. >:(

  • Reply Ritti Thursday, December 28, 2017 at 23:11

    Ei perhana mitä säätöä. :D Samaan aikaan postilla saattaa mennä 500 euroa yhden postikortin kuljettamiseen saarella asustavan ihmisen postinkantoon (tarkistin vielä ylen uutisen :D), joka ei ole normaalien yhteysaluksien päässä. Laki vissiin sen edellyttää, että arkipäivinä täytyy posti myös sinne kulkea. Eikä siis siinä, niinhän se kuuluukin. Tässä maassa vaan välimatkat ovat pitkiä ja maastot vaihtelevat vesistöistä metsän kautta kaupunkiin. Mut jotenkin koomista, että me “helppojen” yhteyksien päässä asustelevat saadaan odottaa yhtä lappua viikon, kun se jo pelkän lain mukaankin pitäs jaella venematkan päässä asustelevallekin päivittäin.
    Itellä meni uuden luottokortin tunnusluku naapuriin, vaikka oli kirjeessä oikeat tiedot. Naapurilla oli sama pankki, joten katsomatta sen enempää oli sen avannut. Inhimillinen virhe tietysti vain postinjakajalta, mutta kun tiedustelin kuka ottaa vastuun siitä, että uudet koodit ja kortit pankissa maksaa itselleni taas lisää, niin vastuu ei kuulemma kuulu postille. Pieniä juttuja, mut pistää ketuttamaan.

  • Reply Anonym Thursday, December 28, 2017 at 23:24

    Onko käytössäsi Postin sovellusta? On muuten älyttömän kätevä, sillä sen kautta saat tiedon sinulle tulevasta paketista usein ennen kuin lähettäjä on vienyt sitä edes postin tiskille. Tiskilläkin nopea lunastaa QR-koodilla.

  • Reply Paula Thursday, December 28, 2017 at 23:45

    En tiedä, tuleeko sun paketit kirjattuna yleensä vai miten, mutta jos ei tule kirjattuna, voi kuka tahansa noutaa ne (Postin paketit siis) ilman valtakirjaa. Hakijan henkkarit ja lähetystunnus/hyllypaikka riittää. Kirjattuihin tietty sitten tarvitaan se valtakirja.

  • Reply Tintti Friday, December 29, 2017 at 00:02

    Aloin tätä lukiessa miettimään, että mun ystävä laittoi joulupaketin kummitytölleen. Paketista olisi pitänyt tulla paperinen ilmoitus, ei muuten ole näkynyt.. eikä viestiäkään vaikka oli ilmoitettu numero. Onneksi oli koodi minulla ja sain paketin haettua. Postin sivuilla sillä oli kyllä noutoajaksi merkitty 2 viikkoa vaikka kaikki muut paketit, joista viestit on tulleet on ollut se 7 päivää, tosin äsken kun postin viestejä selasin, oli monessa vain 6 päivää noutoaika 🧐

  • Reply Mina Friday, December 29, 2017 at 03:18

    Itse olen työskenneyt kahdessa pienessä ruokaupassa, joissa takatilat ovat ratkeamispisteessä Postin tai Matkahuollon paketeista, joista osaa on sitten ollut pakko säilyttää ruokakuormien päällä.. Nettishoppailun myötä pakettivirrat tulevat tulevaisuudessa vain kasvamaan, eivätkä pienet lähipostit taida kestää nykyistäkään määrää. Koko logistiikka pitäisi järjestellä uusiksi.

  • Reply Nauris Friday, December 29, 2017 at 05:11

    Voi vitsi kun on mennytkin asiat solmuun! :D
    Itsellä ei ole postilta näitä kokemuksia vaan matkahuollolta.. Ehkä sitten saattaa olla myös alueellisia eroja! Joku pakettikin tuotiin 7.30 ovelle ilman mitään ennakkoilmoitusta! Kyllä oli varmaan näky ku suoraan sängystä muumion näköisenä menin ovelle kähisemään! :Dd
    Oon itse ollu aiemmin postilla töissä ja mitenkään sen kummemmin postia puolustelematta täytyy sanoa, että niillä työntekijä määrillä on ihme että posti liikkuu noinkaan liukkaasti :D täälä oli ainakin ongelmana se että postia oli niin paljon ettei kaikkea keretä lajitteleemaan saati laittamaan jakelu kuntoon annetussa ajassa.. Sitte viedään vain ne tärkeät ja tosiaan nykyään tiistaisin vain tilatut lehdet. Sitte ku lykätään yhteishyvät/Pirkat/joulukortit tms siihen lisäksi sekaamaan nii johan saadaan soppa aikaiseksi :D ja sit vielä nuo paketit joita varmaan kans tulee varsinkin jouluna kiitettävästi..! Yh. Eikä siis ole mikään maailman suurin kaupunki edes kyseessä..
    Itelle kyllä tulee yleensä nuo saapumisilmoitukset vain sähköpostiin ja tekstarilla ja tosiaan tuolla sovelluksellaki saa näkyviin kaikki itselle tulevat paketit! Ei tarvi odotella mitää paperisia saapumisilmoituksia! Niistä kun ei aina nähtävästi tiedä tuleeko perille vai ei :D

  • Reply Lee Friday, December 29, 2017 at 05:56

    Siis joo tuo puhelinnumero systeemi, eli vaikka oot muuttanu paikkakunnalta toiselle, nii ei muuten riitä että oot tehny osoitteenmuutoksen ja jopa tilannu pakettis uudella osotteella :D tsädäm, puhelinnumeros perusteella ohjaamme paketin Kuopion sijaan Sotkamoon vaikka kyllähän siinä luki että Kuopio mutta KOSKA puhelinnumero :D Joo ja postin asiakaspalvelu asian tiimoilta oli kyllä niin huonoa, että heikompaa ois hävettäny, mut sellastapa se kun joka asiassa pitää säästää, eikä kellekkään haluta ees työstäsä oikeeta palkkaa maksaa :(

  • Reply -T- Friday, December 29, 2017 at 07:17

    Työni puolesta lähettelen aika paljon paketteja ja siellä puolella info kyllä kulkee, mm. tuosta säilytysajasta, mutta en kyllä muista kotona nähneeni mitään esitettä asiasta…
    Ens vuoden alusta Posti veloittaa 1,5 € siitä paperilapun lähettämisestä. Eli jos lähettäjä ei laita kännykkänumeroa tai sähköpostiosoitetta, niin maksaa tuon extramaksun. Ja mikäli noista jompi kumpi löytyy paketista, niin saapumisilmoitus tulee sitten sinne.

  • Reply Mallu Friday, December 29, 2017 at 07:38

    Voi ei, ei kivaa! Mulle kävi myös noin, että oon joskus valinnut toimituspaikan (en itse tätä muista) ja muuttamisen jälkeen osa paketeista tuli lähikauppaan, osa sinne edelliseen. Nyt olen muuttanut n. 20 km kauemmaksi ja ihmettelin kun olin valinnut uuden lähikaupan ja taas paketti oli mennyt sinne väärään. Tätä kysyessäni selvisi, että minulla joku valitsemani toimituspaikka edelleen voimassa…

  • Reply Aba Friday, December 29, 2017 at 07:40

    Uutta tietoa tuo vain 7 vrk säilytys ja tääl Vaasas sekä Lahes ei ainakaan tiistaisin posti kulje,vaikka keskustassa asutaankin.

  • Reply Jespsu Friday, December 29, 2017 at 08:24

    Ymmärrän täysin sun yskän.. Posti saa mullakin harmaita hiuksia! Toi 7 vrk:n säilytysaika on ihan sieltä ja syvältä! Matkahuoltoon on sen sijaan aivan ihana mennä, nimittäin meillä Kouvolassa on niin aurinkoiset ja ihanat naiset töissä, et aina saa ihan superhyvää palvelua. Vaikka olisi kamalat jonot niin ei haittaa kun siellä tiskin takana on niin loistava asiakaspalvelija.

  • Reply Nenna Friday, December 29, 2017 at 08:42

    I feel you. Itse olen paikallisessa postissa järjestänyt kunnon shown, kun odotin (pientä, mutta sisällöltään kallista) pakettia ja jes, sitten olikin työpäivän aikana tullut se saapumisilmoituskortti postiluukusta. Äkkiä postiin. Jonossa huomasin, että sitä viivakooditarran puolikasta ei oltu liimattu korttiin, mutta no worries, niin harvinainen nimi, että täytyy pienestä postista löytyä. Arvaa löytyikö? No ei. Ja arvaa kenen vika asiakaspaskantajan mielestä? No minun. MINUN. Siis excuse me? Siinä sitten keskustelimme aika tiukkaan sävyyn asiasta ja kun pakettia ei löytynyt, kehtasi hän vielä ehdottaa, että ehkä se on jätetty rappuun oven taakse. HEI HALOO. Lopulta lupasi selvittää asiaa ja otti saapumisilmoituskortin minulta. Vaadin siitä itselleni vähintään kopiota, koska mille sitten muka todistan, että tällainenkään on minulle saapunut jne. Lopulta sain kopion ja seuraavana päivänä tekstiviestin, että paketti toimitetaan minulle samana päivänä klo 16 mennessä kotiin. No, ihan jees, mutta olen toisella paikkakunnalla töissä ja edelleenkin postiluukku on ihan yhtä pieni…. Kotiin päästyäni yllätys olikin suuri, kun paketti on survottu postiluukusta sisään. Siis v***u. Kulmat kasassa ja paketti päältä rikki. Tuotteet kunnossa, mutta silti. Ei muuta kuin rikkinäisen paketin kanssa takaisin postiin, ja antamaan vähän palautetta.

  • Reply Minna Friday, December 29, 2017 at 09:44

    Kaikki edellä Postin toimintaan pettyneet. Tajuattehan olevanne itse osallisia säilytysajan lyhenemiseen? Jos yhtään seuraatte uutisia, tiedätte postitoimipaikkojen hukkuvan esim. Kiinasta tilattuihin paketteihin. Ja jos tilat ovat rajalliset, ei niitä voi säilyttää enää niin kauaa…

    • Reply Anna Friday, December 29, 2017 at 12:09

      Pitäisikö niillä jatkuvilla hinnankorotuksista saatavilla varoilla sitten avata uusia toimipaikkoja tai laajentaa nykyisiä?

  • Reply Jep Friday, December 29, 2017 at 09:51

    Olen myös huomannut Postin toimimattomuuden, kun odotin todella tärkeää aikaa neurologille. Kun Posti vihdoin toimitti ajanvarauskirjeen perille, olin ehtinyt jo soittaa sairaanhoitajalle kysyäkseni ajanvarausta ja siirtää sitä, koska se ei sopinutkaan. Jos olisin odottanut kirjeen saapumista, olisin saanut maksaa 51,70€ peruuttamattomasta ajanvarauksesta, sillä perjantaina iltapäivänä saapunut kirje olisi saapunut liian myöhään, koska aikaa pystyi siirtämään klo 12-14 viimeistään edeltävänä arkipäivänä. Joka siis oli se sama perjantai, jonka iltapäivänä kirje minulle saapui. Kirje oli matkalla lähes kaksi viikkoa. Saman kaupungin sisällä.

    Kirjeiden ja pakettien hitaat lähetykset ja muut ongelmat toki ärsyttävät kovastikin, mutta siinä vaiheessa kun kyse on ihmisten terveydestä, pitäisi Postin mielestäni priorisoida lähetyksiä ihan eri tavalla. Pelottaa ajatella, monenko ihmisen pääsy lääkäriin on viivästynyt Postin hitauden takia. Itselläni olisi voinut äärimmäisen tärkeän lääkityksen aloittaminen viivästyä huomattavastikin jos en olisi itse ennakoinut, ja pelottaa ajatella mitä siinä olisi voinut käydä.

    • Reply Tiina Friday, December 29, 2017 at 17:00

      Postin henkilöstöä ja toimipaikkoja on viime vuosina karsittu rajusti vedoten mm. kirjepostin vähenemiseen. Tuon kiinapostin räjähdysmäiseen lisääntymiseen ei käsittääkseni ole varauduttu. Oikeistolaiset arvot kuten tehokkuus, “palvelujen kehittäminen”, tuottavuus jne. merkitsevät sitä, että resursseja ei tule koskaan takaisin. Tärkeintä on tunnusluvut, ei palvelun todellinen laatu ja asiakaskokemus.
      Yllä olevasta inhorealismista huolimatta itselleni ovat paketit tulleet ongelmitta pakettiautomaatteihin ja saapumisilmoitus näppärästi tekstiviestillä. Minä tosin en haali tavaraa ympäri maailmaa tilaamalla, joten kokemukseni ovat melko vähäiset.

  • Reply postipate Friday, December 29, 2017 at 10:33

    Postin työntekijänä tätä keskustelua on ollut hauskaa seurata. Toimin viime jouluna epäselvien lähetysten selvittäjänä ja uskallan väittää, että jos verrataan lähetysten määrää, jotka posti jakaa väärin ja vastaavasti niiden lähetysten määrää jotka tulevat vaillinaisilla tiedoilla, vie jälkimmäinen 100-0 voiton. Postilla on aivan liian vähän työntekijöitä kiireeseen nähden ja työntekijät tekevät ylitöitä päivittäin. Ennen oli kunnia-asia, että kaikki lähetykset toimitettiin ajallaan perille, mutta nykyään se ei ole resurssien puitteissa enää mahdollista, mikä on erittäin harmi asiakkaan ja kuraa niskaan saavan työntekijän puolesta. Postilla on tietyt säännöt siihen, kuinka erilaisten lähetysten kanssa toimitaan ja työ vaikeutuu entisestään jos ihmiset vaativat poikkeuksellista palvelua. Järjestelmät ovat jakelussa ja lajittelussa manuaalisia, joten poikkeukset ovat postimiehen muistin varassa, eikä mikään järjestelmä muistuta niistä. Vaikka Postin toiminta pääasiassa hanurista onkin, niin muistuupa mieleeni eräs tapaus viime joululta, kun hoidettavakseni saapui paketti, jossa luki ainoastaan “Anna, hotelli aseman lähellä, Lääkkeitä”. Noh aivan lähellä asemaa ei kyseisellä paikkakunnalla ole hotellia, mutta postimies lähti erikseen käymään asemaa lähimmässä hotellissa kyselemässä Annaa. Lääkkeet löysivät lopulta erittäin iloisen omistajansa. Tämä esimerkki kertonee siitä, että kyllä siellä jokainen yrittää parhaansa tehdä, jotta lähetykset saadaan mahdollisimman ripeästi perille. Ja varmistamalla että joka paikassa on kaikki tiedot oikein pääsee yleensä helpoimmalla, sillä Posti ei saa jakaa lähetyksiä väärällä nimellä tai virheellisellä osoitteella :)

    • Reply HanSu Saturday, December 30, 2017 at 16:49

      Mä en usko että porukka syyttää postin perusduunareita, vaan sitä kuinka huonosti laitosta johdetaan. Resursseja on liian vähän, vaikka palvelut kallistuvat. Jossain kohtaa mättää.
      Lähinnä harmittaa postin työntekijöiden puolesta huonontuneet työolot.

  • Reply M Friday, December 29, 2017 at 11:00

    Mua myös nauratti kun sain (sentään tekstarilla, eli siinä mielessä ajoissa paperiversioon verraten) saapumisilmoituksen paketista pe 22.12. kun olin jo iloisesti ajelemassa joulun viettoon. Ja tadaa, mikä kiva ylläri, että paketti haettavissa vain 29.12. asti! Sehän jättikin huimat 3 pv mahdollista hakuaikaa pyhäpäivät huomioiden, ja kukaan ei koskaan vietä näin joulun pyhien yhteydessä lomaa missään muualla kuin kotipaikkakunnallaan postia odotellen. Itsellä oli vielä kyse jälkitoimituksena lähetetystä paketista, jonka saapumista en edes voinut seurata (varsinainen paketti tuli jo aiemmin syksyllä) enkä täten myöskään ollut sitä omana mokana ajoittanut huonosti juuri näihin joulun pyhiin. Että joo, kiitos posti.

  • Reply Laura Friday, December 29, 2017 at 11:17

    Meille ei tule posti Helsingin keskustassa sijaitsevaan työpaikkaani tiistaisin. Kyllä. Posti ei tule tiistaisin, vaikka olemme pääkaupungin ydinkeskustassa.
    Viime kesänä saimme postin kesäkuukausina kerran viikossa könttänä. Eli viikon postit aina kerran viikossa.
    Posti on hukannut lähetykeni monesti.
    Asiakaspalvelu ei pelaa KOSKAAN eikä kukaan tiedä koskaan mitään.
    Miten voi valtakunnallinen posti olla tätä tasoa?!? Ja kesäisin ei riitä töitä, niin leikkaavat nurmikkoa (!?!). Jospa vaan JAKAISITTE SEN POSTIN.
    Tässä alkaa mennä hermo niin kovaa..

  • Reply Maria Friday, December 29, 2017 at 12:50

    Tämä ihana posti hukkasi tyttäreni joululahjan! Onneksi kummi kyseli perään ja ilmoitti yrittäjälle josta lahja on tilattu. Mitä tekee tämä yrittäjä, tuo meille uuden tuotteen ovelle henkilökohtaisesti. Ja itse hoitaa postin kanssa korvaukset. Toki voihan se olla että alkuperäinen lahja meille joskus vielä saapuu tai joku on tarvinnut sitä….

    Pari vuotta sitten posti hukkasi neljä kertaa meidän vakuutuspaperit! En tiedä montako kymmentä puhelua soitin välillä vakuutusyhtiö ja posti. Lopulta ne tuli. Posti ei ottanut mitään vastuuta. Ei mitään!

    Paketit täälläkin ohjattiin jonnekkin ja kun ilmoitin siitä postiin et ” siitä on ilmoitettu nettisivuilla”. Kun kävin katsomassa, tieto kyllä piti paikkansa mutta tehty samana päivänä kun ilmoitin postiin.
    Ainoa minkä posti tuo ajallaan on se maailman ärsyttävin postinen roskaposti. Vältän postia kaikella tavalla, pakettini lähetän ihan muulla palvelulla.

  • Reply Miia Friday, December 29, 2017 at 14:28

    On kyllä toi Postin systeemi vähän retuperällä, saisivat kokonaisuutta parantaa. ja mun mielestä kans toi 7 päivää on naurettava. Itsekin sattumalta näin ton muutoksen jostain mut ei siitä todellakaan ole kunnolla infottu. On kyllä kans mennyt välillä hermo postiin, muttei onneksi noin pahasti!

  • Reply Merja Friday, December 29, 2017 at 15:09

    Laskuissakin on eräpäivä jo mennyt, kun lasku saapuu kotiin. Joulukuussa posti jakeli kuminauhalla köytettynä koko talon postin meille. Että silleen Tampereella.

  • Reply Milla Friday, December 29, 2017 at 15:12

    Kiitos tämän jakamisesta, samoja kokemuksia täällä! Miulla on kans Polvijärven ja Joensuun postien sijaan tullut paketteja mm. Haminaan ja Lapinlahdelle, en tiedä miten ihmeessä nuo paikkakunnat voi mennä sekaisin. Ei kai kukaan lähde ajamaan tuntitolkulla pakettia hakemaan väärältä paikkakunnalta? 😤 Ärsyttää myös, kun välillä paketti tulee niin myöhässä et tuotteen palautusaikakin on ehtinyt umpeutua tai kutsut, jotka tulee tapahtumien jälkeen. Toivottavasti tulisi enemmän kilpailua näihin kirje- ja pakettiposteihin kotimaassa, on se jännä kun paketit Italiasta tulee kotiovelle nopeammin kuin Suomen sisällä Suomeen lähetetty paketti. 🙄

  • Reply Jade Friday, December 29, 2017 at 17:12

    Voin suositella Ärräpusseja ja Ärräpaketteja. Ei huolia pakkausmateriaaleista ja varmasti menee perille kun vastaanottajan tiedot syötetään jo lähtiessä koneelle ja lähettäjä saa seurantakoodin, jolla lähetystä voi seurata Ärrän sivuilta. Tosi tyytyväinen palveluun.

  • Reply Jade Friday, December 29, 2017 at 17:16

    p.s. Kaisa Ilola,
    kyselit Annan sähköpostiosoitetta. Se löytyy tästä blogista, mikäli haluaisit nähdä vaivaa ja ottaa yhteyttä. Ihan ystävyydellä.

    • Reply Kaisa Ilola Saturday, December 30, 2017 at 10:32

      Juu, ne toki löytyivät vaivatta, mikäli Anna haluaa siihen osoitteeseen yhteydenoton. Kiitos ystävällisyydestä

  • Reply 🤓 Friday, December 29, 2017 at 20:09

    Voi kunpa ymmärtäisitte, Annakin, mikä tässä on takana. Hallitus, oikealta, haluaa huonontaa palvelua niin järkyttäväksi kuten VR:nkin että voivat muka perustella kokonaan yksityistämistä. Tämä alasajo on muutenkin niin äärettömän surullista. Kuinka iloisia, fiksuja ja työstään ylpeitä tyyppejä on molemmat em.firmat olleet täynnä, ja heidät on tyhjin perustein saneerattu pellolle. Sitten työt siirretty liian lammasmaisille kauppojen myyjille, joiden esi m i e h e t ja kauppiaat saa maksun Postin pisteenä toimimisesta , mutta nää naiset ei sentin senttiä vaikka juoksevat hullun lailla lisääntyneessä työssä, usein vielä yksin vuoroissaan! Tiedän tämän perhepiirin kesätyökokemuksesta..never again.😣Iso kunnioitus näille jotka sitten vielä syyttä saavat paskan niskaan, ja isot pomot bonuksia säästöistä. Ja väki sitten riitelee keskenään ja syyttää ruohonjuuritason toimijoita jotka ovat täysin syyttömiä.
    Ylätason päättäjät hieroo tyytyväisenä käsiään kun kansa ei tajua kuviota, eikä ymmärrä äännestää muutosta.
    Kiitos Anna kun otit asian esille, toivotaan että saadaan takaisin edes osa siitä hyvästä palveluyhteiskunnasta.
    Itse olen ottanut tavaksi mieluummin kiittää aina hyvästä palvelusta kuin moittia huonoa kohdatessa(tolkku tietty tässäkin😉), yritän uskoa että se vielä johtaa parempaan🙂
    HYVÄÄ UUTTA VUOTTA KAIKILLE!😃

  • Reply Suvi Friday, December 29, 2017 at 20:27

    Lisäksi on käsittämätöntä, että kun posti ei pysty vastaamaan enää kilpailuun, niin vaihtoehtona on ensisijaisesti nostaa hintoja! Kannattaisi varmaan ennemminkin mukautua siihen, että ihmisten postitustarpeet ja tavat ovat muuttuneet. :D Hintojen korotuksilla vaan häätävät asiakkaita entisestään. Se on käsittämätöntä, että jotkut isot firmat hampaat irvessä yrittää pysyä pinnalla vanhoilla tavoilla (tai liian hitailla muutoksilla) ja tekohengityksenä nostavat vaan hintoja…

    • Reply 🤓 Friday, December 29, 2017 at 21:39

      Suvi, valitettavasti hintojen nostokin on täysin tietoista asiakkaiden vieraannuttamista, kuten sen väittäminen yleensäkin ettei postia juurikaan kulje. Ei tietenkään kohta kulje kun sen perille pääsyyn ei voi luottaa! On luotu noidankehä, täysin tarkoituksellisesti. Kirjepostin vähenemisellä perustellaan massiiviset väen vähennykset, samalla valitellaan valtavaa pakettivyöryä vaikkapa Kiinasta, wtf??! Ei varmaankaan ole erikseen kirjeihmiset jotka eivät mitenkään kykene käsittelemään ja toimittamaan perille paketteja😶Hirmuista että tällaista saadaan meidän kaikkien Postissa säätää. Puuttumatta nyt ollenkaan siihen että älyttömään Posti-Itella-Posti – veivaukseenkin saatiin kulumaan kuusinumeroinen summa…😟

  • Reply An Friday, December 29, 2017 at 21:48

    Miten voi tulla näin monelle yllätyksenä, ettei postia jaeta tiistaisin kun käytäntö on ollut jo jonkin aikaa?

  • Reply Hmclehto Friday, December 29, 2017 at 22:01

    Valitettavasti Aussi posti on ihan yhtä surkea. En edes lähetä mitään ilman seurantaa ja silti ne joskus katoavat kun unohtivat jossain kohtaa skannata. Taas joulupaketti Suomesta seurannalla lojui postissa viikon, kun eivät jättäneet pakettikortteia ja seuranta loppui kun tuli maahan. Menin kyselemään että onko täällä, kun korttia ei taaskaan ole näkynyt ja siellähän se 😬😬😬😬😬 turha edes aatella jos joku yrittäisi yllättää varmasti katoaisivat kun en tajuaisi kysellä. Vuoden päästä tuli kaksi pakettia takaisin Suomesta, molemmat oikealla osoitteella. Missä ihmeessä ne olivat tuon ajan ???

  • Reply Savon Friday, December 29, 2017 at 23:00

    Kuulostaa siltä, että Posti vetelee viimeisiään ja tuolla menolla ajaa itsensä konkurssiin pikavauhtia. Vaihtoehtoja kun on…

  • Reply Johanna Friday, December 29, 2017 at 23:04

    Anteeksi! Tämä ei tule nyt pelkästään Annalle vaan teille kaikille. Kuinka hienoa onkaan, että meillä täällä asiat toimivat (pääsääntöisesti). Nyt kun ilmeisimmin eivät, olette huomanneet että kaikkien tulisi ottaa yhteys Postiin, jotta viesti saataisiin perille. Silti mietin näitä nyky-yhteiskunnan ongelmia…. Postin kulku? Onko kaikki liian helppoa? Ymmärrän toki että kyse monella bisneksen onnistmisesta, mutta silti…. Olemmeko kenties liian hyvään tottuneet?

  • Reply Papapppa Friday, December 29, 2017 at 23:23

    Joulun alla pääkaupunkiseudulla oli Posti lähetteli paketteja toisiin toimipisteisiin vedoten hyllypulaan. Oma paketti ei saapunut Töölön postiin vaan meni Lauttasaareen. Sen noudossa tuhlaantui kivasti aikaa. Frendi asuu Meilahdessa ja joutui hakemaan pakettinsa Espoosta, Leppävaarasta! Ja kukaan ei tietenkään korvaa ostettua seutulippua!

  • Reply Anniina Saturday, December 30, 2017 at 00:12

    Samaistun kyllä täysin fiiliksiisi Anna!
    Koin itse kivan yllätyksen tässä muutama viikko sitten, kun kirjauduin Postin nettisivuille omilla tunnuksillani, jotta näkisin missä lähettämäni paketti on menossa. Noh, siinä sitä “omaa sivuani” tutkaillessa löysin puoli vuotta vanhan viestin, jonka mukaan KESÄLLÄ kaipailemani tuotelahjapaketti olisi ollut noudettavissa postista – silloin kesällä! En koskaan saanut minkäänlaista ilmoitusta kyseisestä paketista, en lappua, en tekstaria. Toinen juttu, minkä posti on kusenut jo moneen otteeseen, on väliaikainen osoitteenmuutos, jonka teen aina kesäksi. Postia nimittäin päätyy aina kahteen osoitteeseen, vaikka selkeästi olen tehnyt (ja maksanut) siitä kääntämisestä… :(

  • Reply Sini Saturday, December 30, 2017 at 00:52

    I feel you! Posti on parin viimesen vuoden aikana nostanut hintoja ja huonontanut palveluitaan. Viimesin ärsyttävä keissi itellä oli 23 12 piti noutaa paketti postin väliaikaselta pisteeltä, jonka piti olla auki klo 20 saakka. 19.45 paikalle saapuessa ovet kiinni ja valot pois. Viereisellä postin pisteellä ei myöskään oltu kiinnostuneita asiasta koska “hehän eivät hoida sitä”. Huoh!

  • Reply elina Saturday, December 30, 2017 at 00:59

    Joo täällä kanssa mennyt postiin hermot… Laskut ja tärkeät kirjeet ei tule perille, ja niistä oltu yhteydessä Postiin ties kuinka monta kertaa. Ja ikinä ei muutosta tule. Kiva sitten maksella muistutusmaksuja (jos nekään perille tulee!!) ja perumattomia lääkärikäyntejä (joka on muuten 57 €). Vaikeaa se on lääkäriin mennä kun ei ole saanut kutsukirjettä.
    Tilasin Pojalle toppahaalarin. Saapumisilmoitus tuli postissa. Toisin vähän liian myöhään, haalari oli ehditty lähettää takaisin… Voisin kyllä kirjoittaa romaanin kuinka Posti ei nykyään pelitä ollenkaan.
    Jotkut tuolla kirjoittelivat, että pitää rauhoittua ennenkuin valittaa. Juu ei tarvitse. Maksavana asiakkaana on oikeus saada kunnon palvelua.

  • Reply mam Saturday, December 30, 2017 at 10:05

    Yksi hyvä keino olisi lähettää huono palaute suoraan Postille :) Miksi kuormittaa yksittäisen blogin kommenttipalstaa…

    Valitettavasti itsellä on huonoja kokemuksia monesta eri paketinlähetystavasta, Posti on (tällä hetkellä) se toimivin itselle. Olisikin mukavaa, jos esim. verkkokaupasta ostettaessa voisi valita lähetystavan – mikä sopii toiselle, ei sovi toiselle.

  • Reply M Saturday, December 30, 2017 at 14:56

    Joo, täälläkin meni usko postiin nyt ihan täysin! Tärkeä kirje ollut matkalla yli kuukauden, osoitteenmuutos tehty kuiteski ajoissa. Toivotaan, että toiselta taholta ei tule nyt mitään jatko seuraamuksia, kun ei ole päästy paikanpäälle sillon ku olisi pitänyt, koska kirje tuli päivä sen jälkeen kun paikalla olisi pitänyt käydä.
    Kyllä pitäis postin skarpata ja nopeasti nyt jos haluaa asiakkaat vielä pitää.
    Tilasinki tänään lankoja ja luojan kiitos en ottanut postin kautta pakettia!
    Jonkun pitäis linkittää tää postille koko postaus ja kommentit.

  • Reply Sara Saturday, December 30, 2017 at 16:09

    Smartpostit lähettävät usein uuden noutokehoituksen ruuhkaan vedoten jo saman päivän aikana, kun ensimmäinen viesti lähetyksen saapumisesta on tullut. Näin kävi minulle työpäivän aikana. Olin toki ajatellut hakea pakettini heti työstä päästyäni mutta en sentään kesken työpäivän.. (muistutuksen voisi lähettää vaikka edes seuraavana päivänä, mutta että samana päivänä parin tunnin päästä ensimmäisestä ilmoituksesta..??)

  • Reply Krista Saturday, December 30, 2017 at 16:12

    Samaa mieltä. Mulla joskus hävisi hetkeksi monen sadan euron laukku postin takia. Olin aivan raivona ja asiakaspalvelu oli juuri niin töykeä ja kuiva kun postin yleensäkin. Ne oli lähinnä silleen että voi voi ei voi mitään. Painostin niitä niin pitkään että viimein myönsivät että juu se sun paketin seurantakoodi on kolmella muullakin paketilla niin se voi olla oikeestaan missä vaan ja periaatteessa joku voi sen paketin saada ja me ei voida sille mitään…jatkoin ahdistelua ja pari viikkoa meni että paketti sitten ihan lytättynä ja moneen kertaan osoitteet sutattuna saapui perille…😤

  • Reply xod Saturday, December 30, 2017 at 17:22

    Oon niin samaa mieltä Annan ja lähes kaikkien kommentoijien kanssa. En jaksa alkaa edes luettelemaan mitä mokia postin kanssa on käynyt, tykkään tilailla itse usein nettikaupoista, sekä Suomesta että ulkomailta. Paljon ongelmia :( Eikä tuo 7 päivän nouto yleensä meinaa riittää

  • Reply Jenni Saturday, December 30, 2017 at 18:05

    Pakko kertoo kun siis mulle kävi tismalleen samalla tavalla kuin miehellesi tuon joulukalenterin kanssa! Tilaamani paketti oli toimitettu entiselle asuinpaikalleni Jyväskylään ”jotta saisin jouluruuhkassa paketin nopeammin perille” (jotenkin näin luki tekstarissa), huolimatta siitä että olin valinnut toimituspaikaksi uuden kotipaikkakunnan lähipakettiautomaatin. No aika vikkelään otin yhteyttä asiakaspalveluun josta vastaukseksi tuli että joo voidaan lähettää takaisin mutta minun pitäisi siitä maksaa. Anteeksi mitä?? Hyvin äkäiseen sävyyn ilmoitin että joo todellakin lähetätte sen mulle sinne minne olen paketin pyytänyt, mutta en todellakaan aio siitä itse maksaa mitään. Okei, osittain tosiaan omaa syytäni kun en ollut tajunnut vaihtaa erikseen sinne Oma Posti tms. palveluun uutta lähipakettiautomaattia, mutta mielestäni ihan älytöntä toimintaa Postilta alkaa vaihtamaan pakettien toimituspaikkaa vastaanottajalta kysymättä!! Paketin vastaanottaja/tilaaja on kuitenkin vartavasten valinnut sen toimituspaikan x. No, suostuivat sitten lähettämään paketin Jyväskylästä uudelleen ilman ylimääräisiä maksuja minulle ja kävin tässä välissä vaihtamassa sinne Postin tietoihin uuden pakettiautomaatinkin tietoihini. No ei mennyt ihan putkeen siltikään. Vajaan viikon kuluttua sain uuden saapumisilmoitustekstarin, josta kävi ilmi että paketti oli lähtenyt Jyväskylästä ja kiertänyt Tampereen kautta takaisin Jyväskylään! Tässä kohtaa en enää tiennyt itkeäkö vai nauraa… Uus yhteydenotto asiakaspalveluun ja tällä kertaa oli tosi ymmärtäväinen ja mukava asiakaspalvelija joka kovasti kyllä pahoitteli tapahtunutta. Hän teki sitten jotain taikoja ja sain vihdoin paketin perille. Mutta on kyllä ihan käsittämätöntä touhua Postilta! Voisko jättää ne ruohonleikkuut yms oheispalvelut pois ja keskittyä hoitamaan tää olennaisin homma kunnolla…

  • Reply Jenni Sunday, December 31, 2017 at 12:47

    Entäs sitten ne pakettien katoamiset. Tilasin firmani kautta asiakkaalle tuotteita tutusta tukusta. Parin kuukauden ajan ihmettelin tukun kanssa, kun paketti ei vain minulle saapunut, vaikka se oli lähetetty pian tilauksestani. Päädyttiin siihen, että posti oli kadottanut pakettiin jonnekin, onneksi eivät laskuttaneet minua siitä paketista, vaan lähettivät ystävällisesti uuden. Ei vaan ollut kivaa asiakkaalle ilmoitella että ei ne sinun tuotteet vielä ole tulleet, eikä vieläkään… Huoh. Jäi siis mysteeriksi minne se alkuperäinen paketti joutui.

  • Reply Anne Sunday, December 31, 2017 at 14:59

    Mulle on käynyt postin kanssa sillain, että se lähetyslappu tuli kotio. No lähdin sitten lapun kanssa postiin hakeen pakettia ja kun pääsin sinne, niin se täti sanoo, että ei se sun paketti täällä viä oo. Niillä oli tapa, että se lappu lähetetään pari päivää etukäteen ennen kun se paketti oikeesti on niillä siellä.

  • Reply postisekava Monday, January 1, 2018 at 04:23

    Kannattaa käyttää netpostia ja ostaa esim. vaatteet vaatekaupasta, josta ne saa heti mukaansa. Postilla on aina joulun aikaan ketä vain harjoittelijoita työssä, eli vaikka ihminen olisi varas tai muuten vaan postin hommista tietämätön niin työhön pääsee joulupostiin! minulta hävisi pankkikortti postissa, jolloin jouduin uusimaan kaiken ja odottamaan. Ilmeisesti varkaita ja toheloita ei pysty/halua kukaan valvoa.

  • Reply Noora Tuesday, January 2, 2018 at 11:50

    Itse taistelin viime syksynä postin kanssa kun kuuden numeron Elle-tilauksestani perille tuli vain ensimmäiset kaksi. Sen jälkeen muutin (ja muutin osoitteen sekä Ellelle että postille), mutta viimeisiä neljää lehteä ei koskaan tullut vanhaan eikä uuteen osoitteeseen. Soitin postiin ja heidän vastauksensa oli “Posti ei kyllä hukkaa asioita, selvitä asiaa Allerin kanssa, heidän virhe”. Aller lähetti puuttuvat lehdet perässä kirjekuorissa ja kappas vain perille tulivat. Tämä sama rumba saatiin siis tehdä Allerin kanssa 4 kertaa ja joka kerta posti väitti että mitään eivät hukkaa. Ainoa keksimäni selitys on, että joku postin työntekijöistä on päättänyt ottaa lehdet itselleen, koska kirjekuorissa ne tulivat perille mutta ilman kuorta eivät.

  • Reply Postiton Pate Saturday, January 6, 2018 at 22:06

    Mahtavaa, että kirjoitit tästä julkisesti! Täällä Kainuussa sama homma. Paketit saattaa mennä 50 km päässä olevaan lähikauppaan lähimmän kaupan sijaan, paketteja luovutetaan väärille ihmisille, kirjeet ei tule koskaan perille, lista on loputon. Itse luotan ärrään ja matkahuoltoon nykyään.

  • Reply Emma Sunday, January 7, 2018 at 22:07

    Täysin samaa mieltä! Meille kävi kanssa samanmoinen tapaus postin kanssa, kun muutettiin paikkakunnalta toiselle ja samaan aikaan tehtiin myös postin siirto kolmanteen paikkaan (vanhemmille) koska olimme siellä vielä yli kaksi viikkoa eli eri puolella Suomea kun mihin muutimme. No muutaman päivän jälkeen aloimme ihmettelemään, että miksei yhtään postia ole tullut ja postissa olisi pitänyt olla myös uusi sim kortti, joka tarkoituksena vaihtaa parin päivän päästä. Soitin postille varmaan 10 kertaa viikon sisällä ja asiakaspalvelu oli todella tylyä ja käskettiin olla lähettäjiin yhteydessä, mutta juuri se, että mistä sitä voi tietää kuka niitä kirjeitä ja laskuja lähettelee. Soittelin sitten Telialle (ainoa varmasti tietämäni lähettäjä) ja lopulta hain uuden sim kortin liikkeestä kun toisenkin kerran lähetetty ei saapunut perille. Kuulemma lähettäjän vikaa kaikki. Lopputuloksena kaikki postit oli menneet uuteen osoitteeseen ja monet laskut maksettiin myöhässä. Pyysin postista rahojen palautusta, sillä palvelu ei toiminut ja lupasivat laittaa, mutta ei ole näkynyt..

  • Reply Linda Thursday, January 11, 2018 at 16:33

    Tuo, että postista saa nykyään paketin ihan vain seurantatunnuksella tai hyllypaikkatunnuksella noutaa paketin kunhan on henkkarit, tuo juurikin helpotusta siihen, että kun paketteja säilötään lyhyemmän aikaa, niin esim. joku sinun kaveri voi hakea paketin sinun reissussa ollessa :) Sinun ei tarvi kuin lähettää esim. whatsappilla jompikumpi kaverillesia ja hän voi noutaa paketin ihan ilman valtakirjaa :) Ja kuten yllä moni onkin sanonut, niin postitoimipaikan on täysin mahdotonta säilöä paketteja yhtään pidempään, sillä kun järjestelmään ei voi lisätä infoa, että “jos matti meikäläiselle tulee paketteja, niin matti meikäläisen paketteja tulee säilöä päivään x asti”, vaan tällaiset tiedot pitäisi post it -lapuilla kertoa koko työryhmälle, niin virheen määrä olisi suuri ja ymmärrät varmaan että olisi mahdoton pysyä kartalla keiden kaikkien paketteja tulee säilöä ja jokaisen paketin päältä erikseen lukea saajan nimi. Kun paketteja tulee jouluna pieneenkin postitoimipaikkaan se kuusi rullakkoa päivässä, ei tuo mitenkään ole mahdollista. Vinkkinä kuitenkin, että sen pitäisi kuitenkin onnistua, että jos sinulle tulee viesti että paketti noudettavissa ja sinulla sattuu siis se lähetystunnus olemaan, niin voit soittaa postitoimipaikkaan että säilöisikö ne kyseistä pakettia pari päivää pidempään, niin kyseisen paketin tietoihin voi järjestelmän säilytysaikaa pidentää! :)

    Postilla moni todella asia kusee, mutta mainitsemani asiat on mielestäni ok tolalla :)

  • Reply Miilu Saturday, January 13, 2018 at 08:18

    En yhtään enää ihmettele tätä Postin touhua. Olen töissä yrityksessä, jossa lähetämme asiakkaille sadoittain kirjeitä päivittäin. Joulun aikaan kirjeet eivät olleet tavoittaneet asiakkaita, jotka asuvat kaupunkialueella toimipisteestämme 5km säteellä kahteen viikkoon mennessä.

  • Leave a Reply

    Previous Post Next Post