4 x tummanharmaat farkut – Rento arkiasu

Alkuun haluaisin kiittää kaikkia edelliseen postaukseen kommenttinsa jättäneitä. Ylilyöntejä oli yllättävän vähän ja paljon mielenkiintoisia ajatuksia ja näkökulmia siellä on. Toki jonkin verran myös väärinymmärrystä sitä kohtaan, mitä tekstilläni tarkoitin. En valitettavasti ehdi mitenkään vastaamaan jokaiseen kommenttiin, mutta oli todella mielenkiintoista lukea eri näkökulmia ja ehkä hieman pohtia omaakin suhtautumista ja sitä, miten asioita tulkitaan hyvin eri tavoin. Koetaan, ymmärretään ja nähdään. En tosiaan ehdi kaikille vastaamaan, mutta oon yrittänyt suoriin kysymyksiin vastata. Ajatukseni meni joiltain aika pahastikin ohi, ja eräs lukija kirjoitti mielestäni todella hyvin sen, mitä itsekin tästä metoo-kampanjasta ajattelen ja mitä yritin ilmaista. Lukijani vaan ilmaisi sen paljon paremmin. “Olen miettinyt viime päivät, mikä tässä kampanjassa itseni kohdalla oikein mättää, mutta sinähän sen puit sanoiksi: liiallinen seksualisoiminen, jokaisen (miesten) kommentin ja katseen ja eleen värittäminen seksuaaliseksi. En voi ymmärtää enkä allekirjoittaa sitä. Hirveitä ihmisiä löytyy vaikka kuinka, mutta kokonaisen sukupuolen määrittäminen ahdistelijoiksi, ja jokaisen kommentin ja katseen otto ahdisteluksi on aivan järkyttävää.”

Tämä on se olennaisin asia oikeastaan mikä minua häiritsee. On tärkeää ja hienoa, että asiasta puhutaan, mutta kun joku kertoo jostakin raa’asta kokemuksesta, joka liippaa läheltä raiskauksen yritystä tai lapsen seksuaalista hyväksikäyttöä ja siihen kommenttikenttään somessa iskeytyy kommentteja, joissa #metoo vilisee ja niissä seksuaalinen ahdistelu on ohikulkeneesta autosta huudettu “hyvä pylly” tai tytöttely kahvilassa tai kömpelö iskuyritys baarissa. Ajatus siitä, että jokaisesta tällaisesta asiasta nostaisi äläkän, luo mielestäni puitteet sille, että niitä rankkoja seksuaalisia ahdisteluja ei olisi aikaa tai resurssia selvittää ja ehkä jopa sille, että kaikki keskustelu seksuaalisesta ahdistelusta leimattaisiin kategoriaan “turhanpäiväiset pikkujutut, joista on turha nillittää”. Tätä väheksymistä tapahtuu jo nyt ihan hirveästi. Näistä asioista voi puhua mielestäni hieman eri termein. Nämä huutelut sun muut voivat olla epäsopivaa käytöstä tai mikä nyt ikinä olisi hyvä termi, mutta mielestäni samaan kirjoon ei pidä laittaa niin “reittä pitkin ylennykseen” -ilmiötä kuin ihan hyväntahtoistakin ulkonäkö-orientoitunutta kommenttia. Ennen kaikkea tarkoitin postauksellani tilanteita, joissa “ahdistelija” ei suinkaan tarkoita ahdistella, mutta hänen käytöksensä sellaiseksi tulkitaan liiallisen seksualisoidussa yhteiskunnassamme.

No, ei enempää tästä asiasta. Voitte toki jatkaa keskustelua ko. postauksen kommenttiboksissa. Toki toivoisin siinä keskustelussa asiallisuutta niin itseäni kuin kanssakeskustelijoita kohtaan, sillä olen jättänyt hyväksymättä muutaman kommentin, joissa on suoraan sätitty tiettyä kommentoijaa. Mielestäni on hienoa, että asia herättää mielipiteitä ja ajatustenvaihtoa. Koska koko tulkinta seksuaalisesta ahdistelusta on jonkin verran veteen piirretty viiva, on mielestäni todella mielenkiintoista kuulla erilaisia katsantokantoja asioihin, sillä jokaisella meillä on oikeus olla jotakin mieltä tietystä some-ilmiöstä tai yhteiskunnallisesta ilmiöstä :) Samalla kun meuhkataan naisten oikeuksista verbaaliseen koskemattomuuteen yms., on hyvä muistaa, että kaikilla meillä on myös oikeus mielipiteeseen, vaikka se eroaisi omasta radikaalistikin. Olen nimittäin saanut paljon yhteydenottoja, missä on oltu kanssani samaa mieltä, mutta harmiteltu sitä, ettei itse uskalla asiaa sanoa. Että jos ei ole samaa mieltä tässä asiassa, jyrätään todella rumin sanakääntein. Mielestäni on hieman hassua, että naiset joutuvat pelkäämään sitä, että leimataan halvaksi tai huonoksi ihmiseksi, jos ei yletä ajatuksia siitä, mitä on seksuaalinen ahdistelu samalla tavoin kuin muut. Keskustelussa, jossa naisten oikeuksia yritetään tuoda kartalle ja tapetille on jotenkin absurdia, että mielipiteistä leimataan. Naisten seksuaalista vapautta koskevassa keskustelussa nimittäin voidaan haukkua kevytkenkäiseksi nainen, joka ei koe ahdisteluksi joitakin asioita, mitkä toiset kokee. Aika outoa, eikö?

Mun päivä oli itse asiassa aikamoisessa some-lakossa, tosin kävin välillä katsomassa kommenttikenttää ja hyväksymässä kommentteja. Oon yrittänyt viikonloppuisin vähentää puhelimen käyttöä entisestään ja tavallaan se harmittaa, koska just pääsin pieneen vauhtiin IG-videoiden kanssa. Jotenkin tää on mulle hirveän hankalaa, kun toisaalta haluaisin hirveästi päivittää ajankohtaisia kuulumisia ja pieniä pätkiä arjesta, mutta samalla yritän luoda sellaista perhekulttuuria, jossa ei ole jatkuvasti kännykkä käsissä. Hankala yhdistelmä :D

Päivä sisälsi vauvauintia, hyvää ruokaa ja perheeni kanssa rentoutumista. Perheystävämme on vierailemassa Venäjältä ja kävi ihastelemassa Danskua ja ihmettelemässä uutta asuinpaikkaamme. Mä intouduin tästä inspiroituneena tekemään eilen juustokakun valmiiksi täksi päiväksi ja sitten iski hirveä vimma siivota loputkin muuttokaaoksesta paikalleen. Jotenkin koko ajan pikkujutut siellä täällä jää tekemättä ja ne oli kasaantunut valtaviksi kasoiksi. Aloin tekemään juustokakkua joskus puolenyön paikkeilla ja vaikka sen tekemiseen meni 20 minuuttia, jotenkin tässä pääsi käymään niin, että meikäläinen meni nukkumaan 5.30 aamulla :D “Mä siivoan vielä nämä ja tämän ja tuon”. “Vielä ihan puoli tuntia, sit meen varmasti nukkumaan.” Perheeni ja ystävämme ei varmasti olisi välittänyt metriäkään siisteystasosta kotonamme, mutta mulla on alkanut niiiin mennä hermot keskeneräisyyteen, että n. 2.30 luovutin ja totesin, että ihan sama, mä teen nää nyt loppuun asti. Dante heräsi syömään hieman ennen 5 ja mä olin silloin vielä hereillä. Pari kertaa kyseenalaistin ideani, mutta samalla sain äärimmäistä nautintoa siitä ajatuksesta, että sitä muuton purkamista ja paikoilleenlaittoa ja paikkojen siivoamista ei tarvitse jatkaa päivästä toiseen vähän kerrallaan. Mies heräsi aamuviideltä johonkin, tuli ihmettelemään onko herätyskellomme hajonnut ja totesi, että “you never seize to amaze me”. Puoli kuudelta totesin, että nyt oon saanut kaiken muun paitsi meidän makkarin selvitettyä, ja makkarissa en viitsinyt meuhkata miehen nukkuessa.

Dante heräsi aamuseiskalta ja mies viihdytti häntä siihen asti, että raavin itseni ylös hieman ennen 9 valmistellakseni kiilteen kakkujen päälle ennen kuin lähdettiin 10ksi vauvauintiin. HULLU akka. Ja pakko sanoa, että yllättävää kyllä, heräsin helposti eikä mua ees väsyttänyt. Ei koko päivänä. Jos ois sellainen asia kuin siivoushormonit, selittäisin sekoamiseni sillä. Huomasin nimittäin, että esim. äitihormonien voimilla oli ihan iisiä synnärillä vetää joku kolme vuorokautta putkeen yhteensä n. kuuden tunnin yöunilla. No, oli mikä oli sekoaminen, nyt oonkin nauttinut todella paljon puhtaasta ja siististä kodista ja keskittynyt vain rentoutumiseen perheen kanssa. On täällä toki vielä muutamia asioita kuten pukeutumishuoneemme pieni pintaremppa ja vessan kalusteiden vaihto ja maalaus, mutta jotenkin se ei tunnu missään kun tämä yleinen kaaos on nyt purettu. Huomenna mieheni sisko tulee käymään ja ensi viikon viikonloppuna meillä on ihana tyttöjen viikonloppu tulossa, joten on todella paljon kivempi lähteä viikkoon vaan nauttien ihanien ihmisten seurasta eikä joka päivä äheltäen jotain muuttohommia.

*Kaupallisia affiliate-linkkejä

GINA TRICOT farkut (vanhat, samantyyppiset *täällä ja *täällä)
ACNE STUDIOS Colt-nilkkurit (nämä, samantyyppiset *täällä, *täällä,*täällä ja *täällä)
H&M kashmirpoolo (vanha, samantyyppinen *täällä, *täällä ja *täällä)
CELINE laukku (Mini Luggage mustana, samanhenkinen *täällä ja *täällä)
H&M STUDIO anorakki (tämä, samanhenkinen rento takki *täällä ja *täällä)

Linkit vievät Zalandon sivuille, jossa on muuten kiva syysale menossa, sillä valmiiksi alennetuista tuotteista saa lisäksi -15% alennuksen koodilla SYYSALE15! Tsekkaa lisätiedot täältä!

Kuvamateriaalina on tällä kertaa todella pikaiset asukuvat menneeltä viikolta, kun olimme koko perhe liikenteessä. Mä ihastuin palavasti H&M:n Studio-malliston anorakkiin, joka on kuin megaiso huppari takkimallissa. Ihana! Oon täysin muodoton Muumimamma siinä, mutta mitäpä tuolla väliä. Rakastan tuota isoa ja muhkeaa mallia ja ainoa miinus on kylläkin pään yli puettavan takin epäkäytännöllisyys. Sitä ei mielellään riisu ja pue päälle hirveän usein päivän aikana, varsinkin jos on kaltaiseni tukkanatsi. Mutta, kaunis ja superlämmin se ainakin on, ja uskon sillä olevan reippaasti käyttöä juuri sellaisina päivinä, kun olemme liikkeellä paljon ulkona, eikä jatkuvaa takkirumbaa tarvitse käydä.

Tässä muuten toinen tapa pitää tummanharmaita farkkuja, joista ensimmäinen postaus oli täällä. Mä jotenkin oon tykästynyt mustien nilkkureiden ja harmaiden farkkujen yhdistelmään ja ylipäätään huomaan kasaavani niiden ympärille usein harmaa-mustan kokonaisuuden, kun ne pehmentävät yleisilmettä ihan eri tavalla kuin mustat farkut. Tässä siis rento ja letkeä arkinen asu harmailla farkuilla :) Ensimmäinen postaus tästä sarjasta löytyy täältä.

Mitäs te tykkätte tästä asusta? :)

7+

You Might Also Like

27 Comments

  • Reply Rintintin Saturday, October 21, 2017 at 22:01

    Nyt on kiva asu! ☺️ Voi kun Dante on aina niin ihanan iloinen 😍

  • Reply Kirsikka Sunday, October 22, 2017 at 18:00

    Jotenki en niele ettei sua ois koskaan ahdisteltu seksuaalisesti. Varmasti on joku yrittäny ostaa sulta seksiä, vai ootko vaan otettu ja imarreltu siitäkin?

    • Reply Anna Sunday, October 22, 2017 at 19:18

      No ei multa ole kyllä muistikuvieni mukaan kukaan koskaan yrittänyt ostaa seksiä, enkä ihan ymmärrä miksi joku pitäisi asiaa varmana? :D Jos yrität tällä tavoin ilmaista, että olen mielestäsi jotenkin maksullisen naisen oloinen, niin se on enemmän sinun häpeäsi :)

      • Reply Jessica Sunday, October 22, 2017 at 20:00

        :D ei hyvää päivää!! “Varmasti on…”?!? :D
        Noh, aikomuksena oli kehua pelkästään asua! Vajaa vuosi sitten pistin omat harmaat farkut kirpparille ja rupesi silloin jo kaduttamaan, nyt vielä enemmän! :/ no katsotaan jos oikeesti jotku täydelliset yksilöt tulee vastaan niin ehkä sorrun ostamaan.
        Toistaiseksi ihastelen niitä muiden päällä <3

        • Reply Anna Sunday, October 22, 2017 at 20:40

          Joo, vähän jännästi ilmaistu :D Ehkä mä sitten käyttäydyn, pukeudun tai toimin väärin niin kotona kuin ulkomailla, kun ei ole vielä rahaa tultu tarjoamaan seksipalveluista :D Tosin niiden ostaminen Suomessa taitaa muutenkin olla laitonta :D

          Ja kiitoksia :)

  • Reply Tuija Sunday, October 22, 2017 at 19:33

    Mä en ymmärrä miten se, että yrittää ostaa seksiä on edes välttämättä ahdistelua. Jos sulla on mahdollisuus kieltäytyä ja asia on sillä hyvä, niin ei mun mielestä ole ahdistelua.

  • Reply Kirsikka Sunday, October 22, 2017 at 19:48

    En maksullisena naisena, pukeudut just niinkuin haluat, vaan olin ajatellut että oot enemmänkin elämää nähny edes sen verran ku oot ainaki matkustellu. Mites esim. Ne tyrmäystipat mitä sait reissullasi, oliko nekin ihan hyväntahtosia?

    • Reply Anna Sunday, October 22, 2017 at 19:52

      En mielestäni postauksessa sanonut, että kaikki rikollinen tai huono ja epäkohtelias toiminta on hyväntahtoista. Toki jos sen väkisin haluaa ymmärtää väärin, niin näin ymmärtää. Sanoin, että kaikki kömpelö, epäkohtelias yms. toiminta ei ole välttämättä seksuaalista ahdistelua. Minulle ei onnekseni poliisin väliintulon takia selvinnyt, mikä suunnitelma saamieni tyrmäystippojen takana oli, ja se olisi voinut olla yhtä lailla seksuaalinen kuin taloudellinen. Loppujen lopuksi minulta varastettiin paljon omaisuutta ja poskessani ja kyynärpäässäni oli mustelma. Koen siis, että olen joutunut ryöstetyksi ja hieman mukiloiduksi, mutta minulla ei ole syytä epäillä, että minulle olisi tehty mitään seksuaalista. Tämän puolesta puhuu myös tapahtumien kulku. Toki jos asia olisi mennyt siitä eteenpäin, voi olla, että rikollinen toiminta minua kohtaan olisi johtanut johonkin seksuaaliseen ahdisteluun. Silloin varmaan kokisin, että #metoo. Nyt en koe, että kokemani asiat ovat sen arvoisia, sillä monet ovat kärsineet todella seksuaalisesta ahdistelusta.

      Olen kyllä elämää nähnyt, mun elämään ei vaan kuulu prostituoiduksi epäily :D

      Oletko omasta mielestäsi oikea ihminen puhumaan #metoon puolesta, kun kommentillasi (“Pukeudut just niinkuin haluat”) viittaat siihen, että pukeutumisella olisi tekemistä maksullisuuden tai naisen seksuaalisen arvon kanssa? Mielestäni ihmiset, jotka liittävät pukeutumisen maksullisuuteen tai raiskauksiin, ovat hieman vääriä ihmisiä puhumaan tämän kampanjan puolesta.

  • Reply Elina Sunday, October 22, 2017 at 20:06

    Varkaus on varkaus, varasti sitten purkkapaketin tai pankin.
    Väkivalta on väkivaltaa, oli kyseessä lapsen tukistaminen tai tajuttomaksi hakkaaminen.
    Miksi kikkailla niin kovasti termien kanssa _tässä asiassa_? Takapuolelle läpsäisy on seksuaalista ahdistelua siinä missä pidemmällekin menevä intimiteetin loukkaaminen, eikä sille tarvitse keksiä mitään kiertoilmaisuja (epäsopiva käytös tms)!
    Ei kukaan jätä polkupyörävarkautta ilmoittamatta ajatellen, että huomio menee isommilta varmauksilta? Ymmärtääkseni metoo ei edes ota mitään kantaa rikosoikeudelliseen vastuuseen. Tuskin kukaan ajattelee, että irstaasti bussipysäkillä tuijottavan sedän voi tuomita sakkoihin tms. Tarkoitus on lisätä sekä miesten, _että_ naisten ymmärrystä siihen kuinka yleistä seksuaalinen häirintä on ja herätellä ymmärtämään sen vaikutus useimpiin kohteisiin.

    • Reply Anna Sunday, October 22, 2017 at 20:39

      Mitenkäs sitten tilanne, jossa miespuolinen ystävä, jonka olen tuntenut vuosia, läppäisee persuksille onnea tuomaan? Onko se seksuaalista ahdistelua? Tai jos nais- ja miesystävä kinastelevat leikkimielisesti ja toinen tekee nännärin toiselle? Jos se on sellainen läppä, joka on näillä kahdella ollut molemminpuolinen ja naisen aloittama? Tai jos vaikka firman pikkujouluissa työkaveri ottaa pari liikaa ja uskaltautuu vihdoin puhumaan unelmiensa tytölle, mutta yrityksensä onkin hieman härskinkuuloinen? Entä jos joku pukeutuu korkokenkiin ja kokee, että silloin miehet kaikki tuijottavat häntä bussissa? Onko se seksuaalista ahdistelua? Jos joku pukeutuu minihameeseen baariin ja kerää katseita (huom. katseita, ei kosketuksia), onko se seksuaalista ahdistelua? Onko pizzakuskin silmänisku seksuaalista ahdistelua? Tai se, että baarimikko antaa kahvin ilmaiseksi todeten, että olet niin ilo silmille, että tämä on veloitukseton?
      Mielestäni näissä on todella veteen piirretty viiva monessa tapauksessa. Monia näistä yllä mainitsemistani on tämän keskustelun aikana pidetty seksuaalisena ahdisteluna. Mielestäni ne ovat todella viattomia naisten ja miesten välisiä kommunikointeja.

      Seksuaalisen ahdistelun miellän enemmän siihen, että esim. pomo toteaa, että kyllä anteliaimman kaula-aukon pukenut saa ylennyksen. Tai kun meidän kuviksen opettaja oli yhdelle luokalle lukiossa todennut, että lyhyimpiä hameita tunneille pukevat tytöt saa parhaat arvosanat. Tämäntyyppisiä asioita.

      Jos ajatellaan, että joku kommentoi vaikka Facebookissa, että #metoo ja siihen tulee kommentti, joka on esim. “joo, siis ihan ällöttävää ku kaikki miehet aina tuijottaa mun sääriä ku laitan korkkarit, #metoo#”, niin onko se ihan reilua heille, jotka ovat kokeneet aika brutaaliakin ahdistelua? Tai onko se ihan reilua miehiäkään kohtaan? Eikö miehetkin voisi laittaa pystyyn #metoo-kampanjan kuinka on seksuaalista ahdistelua pukea töihin korkokengät, verkkosukkikset, minihameet tai vaikka avara-kaula-aukkoiset paidat. Että viettelevät huulipunat ja hajuvedet metrossa on seksuaalista ahdistelua? Mun mielestä nää asiat ei ole ihan yhtä yksiselitteisiä kuin esim. varkaus. Sitä paitsi, purkkapaketin varastaminen on näpistys, pankin varastaminen on ryöstö :D Eli on niissäkin terminologia-eroja. Väkivalta on väkivaltaa, se on yksiselitteistä. Joskin sekin jaetaan henkiseen ja fyysiseen. Toisaalta esim. lapsen tukistamista ei tod. näk. luokitella törkeäksi pahoinpitelyksi, sillä jopa väkivallalla on asteikko, jonka mukaan ne määritellään. Mun mielestä himokkaat katseet bussissa eivät vaan mitenkään ole seksuaalista ahdistelua, kun kehenkään ei kosketa eikä kellekään kommentoida. Joidenkin mielestä ne ovat nimenomaan seksuaalista vallankäyttöä ja ahdistelua. No eikö naiset sitten myös käytä seksuaalista valtaa pukeutumalla asioihin, jotka voidaan miesten puolelta kokea kiihottaviksi? Jos kaikki seksuaalinen huomio ja kommentointi lasketaan seksuaaliseksi ahdisteluksi, on mun mielestä se vähän pelottavaakin.

      Ja nimenomaan se, että polkupyörävarkautta ei tutkitakaan poliisin toimesta kertoo jotain. Se kertoo, että se pidetään niin vähäpätöisenä rikoksena, että sitä ei tutkita. Jos seksuaalisen ahdistelun termiä yliviljellään loputtomiin, kokee se inflaation niin miesten kuin viranomaisten joukossa. Ja silloin hämärtyy entisestään sallittavuuden raja. Jos kaikkea, bussissa tuijottamisesta lähtien, ruvetaan luonnehtimaan seksuaaliseksi ahdisteluksi, todellinen, puuttumista vaativa ahdistelu saattaa jäädä rankaisematta tai ennen kaikkea muuttua ihmisten mielissä vielä enemmän sellaiseksi “no ihan turhaa nillitystä, naiset aina vaan valittaa tästä”-ilmiöksi.

      Mielestäni osittain kampanja onnistuukin herättämään tätä ymmärrystä, johon viittaat. Valitettavasti tää kampanja on mun mielestä vaan lähtenyt ihan kierroksille sen asian suhteen, että mikä lasketaan seksuaaliseksi ahdisteluksi ja vähän kääntää koko ideaa päälaelleen, jos se alkaa aiheuttaa enemmän sellaisia “ihan totta, ei tuo nyt ole niin vakavaa” -reaktioita.

      • Reply Anna Monday, October 23, 2017 at 02:14

        En lukenut tätä seuraavaa kommenttiasi. Silmäillessä huomasin Danten nimen kommentissa, ja sellaiset menee suoraan roskiin. On ihan turhaa vetää 6 kk vauvan nimi mukaan keskusteluun ja mielipide-eroihin seksuaalisesta ahdistelusta. Jos et sen asiattomuutta ymmärrä, niin sille ei voi mitään, mutta mun ei tarvii lukea sellaisia kommentteja tai hyväksyä sellaista keskustelua blogissani.

        • Reply Elina Monday, October 23, 2017 at 10:12

          Niin, oma lapsi muuttaa perspektiiviä. Se mikä oli vain harmitonta ja hauskaa, muuttaa sävyään kun oma lapsi on kohde. Minulla on teinitytär ja kyllä minä olen ajatellut tästäKIN asiasta aivan eri tavalla sen jälkeen kun hän tuli murrosikään. Kun liikumme yhdessä, hän saa jatkuvasti pitkiä kuolaavia katseita peräänsä. Se ei tunnu hyvältä. Siihen on vaikea suhtautua asenteella “katse ei ketään satuta” tai “kaikesta ei voi loukkaantua”. Kyllä se minua loukkaa ja hämmentää kovasti tytärtäni. Hän on kuitenkin käytännössä vielä lapsi.
          Olen pahoillani jos koit kommenttini loukkaavana, sen oli tarkoitus herättää ajattelemaan mikä todella määrittää seksuaalisen ahdistelun. Tekijän aikeet (kuten olet antanut ymmärtää) vai kohteen tunteet.

          • Anna Monday, October 23, 2017 at 11:12

            Edelleenkin, alaikäisen lapsen vetäminen seksuaaliseen keskusteluun on vaan typerää ja täysin asiatonta. Se ei liity siihen, että lapsi avartaa maailmaa, vaan siihen että se asia on aivan eri nimikkeellä kulkeva asia. Alaikäisen ahdistelu on aivan eri asia, ja on täysin asiatonta vetää keskusteluun 6 kk poikavauva, joka ei liity naisten seksuaaliseen ahdisteluun muutoin kuin halulla satuttaa toista keskustelijaa kommentilla, jossa laitetaan lapsi ahdistelun uhriksi.

          • Elina Monday, October 23, 2017 at 11:20

            Lapsesi tulee kasvamaan aikuiseksi. Sitä ennen hän on lapsi ja teini. Tätä tarkoitin. Jokainen kampanjaan osallistunut nainen on jonkun lapsi. Asiaa kannattaa lähestyä myös sillä ajatuksella ja se voi muuttaa ajattelua. Minun teinityttäreni oli aivan juuri minun sylissäni, puolivuotias pienokainen. Hän ei ole hitustakaan vähemmän arvokas ja suojeltava nyt kuin silloin. Hän on aina silmäteräni.
            Sääli ettet ymmärrä mitä yritän sanoa. Kaikesta huolimatta kaikkea parasta sinulle ja perheellesi.

      • Reply Linnea Monday, October 23, 2017 at 10:27

        Aamen! Ihanaa että joku muukin näkee nämä asiat tällä tavalla. Itse ihan oikeasti luulin että nyt on naiset seonneet lopullisesti tämän kampanjan myötä, kun kaikesta katseesta tai jos mies yrittää tulla puhumaan, niin heti laitetaan #metoo ja itketään miten on tullut ahdistelluksi. Jos tämä koetaan ahdisteluksi, niin ei taida kyseiset henkilöt tietää mitä oikea ahdistelu on…mutta ehkä hyvä niin.

      • Reply hmm.. Tuesday, October 24, 2017 at 22:27

        Ymmärrän sua siinä mielessä, että kaikki seksuaalisuuteen viittaava ei pitäisi olla kommunikaatiossa tabu.. mutta toki tämä on niin kulttuurisidonnainen juttu, että jo kaveriporukoiden välillä on ihan eri tyylejä ja kulttuureja sen suhteen, mitä pidetään normaalina ja kivana läppänä ja mitä ei. Sen takia yleensä on parempi olla varovainen ainakin niiden kanssa joita ei hyvin tunne, kenen kanssa ei ole samalla aaltopituudella. (Ja “olla samalla aaltopituudellakin” voi joskus mennä pieleen – toinen luulee että ollaan, toinen ei todellakaan tunne niin.)

        Ja tuossa baarimikko antaa ilmaisen kahvin kun nainen näyttää niin hyvältä – siinäkin valtaa käyttää mies – hän päättää, kenellä on tarpeeksi hyvä ulkonäkö, että ansaitsee ilmaisen kahvin. Musta ihan törkeetä, että asiakaspalvelija antaa alennuksia ulkonäön perusteella. Ja uusintaa juuri sitä naisten arvottamista ennen kaikkea ulkonäön perusteella..

        Mutta tätä en tajua:
        “Eikö miehetkin voisi laittaa pystyyn #metoo-kampanjan kuinka on seksuaalista ahdistelua pukea töihin korkokengät, verkkosukkikset, minihameet tai vaikka avara-kaula-aukkoiset paidat. Että viettelevät huulipunat ja hajuvedet metrossa on seksuaalista ahdistelua?”

        Tai “No eikö naiset sitten myös käytä seksuaalista valtaa pukeutumalla asioihin, jotka voidaan miesten puolelta kokea kiihottaviksi?”

        Siis tässähän on ihan hullu kaksinaismoralistinen merkitys: että naiset ahdistelevat miehiä pelkällä olemassaolollaan, vaate tai huulipunavalinnoillaan? Samaan tapaan nainen voisi valittaa, että lihaksikas mies tiukassa t-paidassa (tai muu mitä heteronaiset kokee kiihottavaksi) jo sinänsä on ahdistelevaa, tai seksuaalisen vallan käyttöä?? Eihän tässä ole mitään tolkkua. Ihan kuin hyväksyisit sen ajatuksen joka juuri on seksuaalisen ahdistelun ja sukupuolenten välisen epäsuhdan taustalla tässä asiassa, siis sen patriarkaalisen ajatuksen, jonka mukaan nainen on olemassa miestä varten – näin ollen jos nainen on väärällä tavalla pukeutunut se voi jo olla miehen häirintää?! Ja ratkaisu on sitten jossain se burka, sen sijaan että mietittäisiin miten miehet käyttäytyy..

        • Reply Anna Tuesday, October 24, 2017 at 22:37

          No mun mielestä olisi yhtä lailla vääristynyttä, jos miehet kokisivat seksuaaliseksi ahdisteluksi sen, jos naiset katselisivat “himokkaasti” miehiä bussissa tai baarissa. Mä en vaan koe katsomista seksuaaliseksi ahdisteluksi, ellei nyt sanota vaikka, että joku tulee kotikadullesi / työpaikallesi päivittäin tuijottamaan ja läähättämään :D Se ois jo ehkä sellaista, mitä kokisin ahdisteluksi. Jos siis nainen valittaa, että mieheet tuijottavat kun hän laittaa korkkarit, on se musta ihan yhtä asiallista, kuin jos mies valittaisi, että naiset ahdistelee seksuaalisesti avarilla kaula-aukoilla.

          Ja tuo kahvilaesimerkki oli mies-barista – naisasiakas. Olen todistanut useasti sitäkin, että naisbaarimikko antaa alennusta miehille. Miksei se ole sitten vallankäyttöä? Elämme toki valkoisen miehen maailmassa, historiallisista syistä, mutten usko, että kovin moni mies kokee asiaa niin flirttailessaan tai ahdistellessaankin. Mutta vaikka elämme valkoisen miehen maailmassa, ratkaisut tämän lyömiseksi ei ole siinä, että vedetään muuten tärkeä kampanja aika alas sillä, että kaikki kanssakäyminen toisen sukupuolen kanssa luetaan ahdisteluksi tai sillä, että naisten ja miesten samat teot punnitaan eri mittareissa.

          Nuo antamani esimerkit ovat täysin absurdeja ja en ikinä hyväksyisi kampanjaa, joka olisi sen kaltainen kuin joku esimerkeistäni. Mutta en myöskään hyväksy kampanjaa, joka teilaa kaikki miehet sioiksi, koska he tuijottavat baarissa tai yrittävät iskeä silmää bussissa.

  • Reply Kirsikka Sunday, October 22, 2017 at 20:07

    Aika mielenkiintoinen tulkinta kun yritin ilmaista ettei pukeutumisella/ulkonäöllä ole väliä, eli etten tuomitse, saat pukeutua juuri miten haluat. Olen yllättynyt, positiivisesti tietenkin, jos sulla ei tosiaan olisi kokemusta seksuaalisesta ahdistelusta, koska se on vaan niin yleistä, tulee vähän matonallelakaistu fiilis

    • Reply Anna Sunday, October 22, 2017 at 20:27

      Mun mielestä pukeutumisen ja maksulliseksi luulemisen ei pitäisi liittyä mitenkään toisiinsa. En itse koskaan ajattele, että pukeutuminen liittyisi jotenkin asiaan. Mielestäni kommenttisi (jossa toit ilmi pukeutumisen ja maksullisuuden samassa lauseessa) taas puhuu sen puolesta, että jotenkin yhdistät nämä kaksi.

  • Reply Kirsikka Sunday, October 22, 2017 at 20:32

    Oon samaa mieltä, kuka tahansa voi saada törkeitä ehdotuksia. En missään nimessä oo siis sitä mieltä mitä luulit.

    • Reply Anna Sunday, October 22, 2017 at 20:41

      No hyvä, se on tärkeää, ettei pukeutumista ja naisten seksuaalista ilmaisua sekoiteta :)

  • Reply KM Monday, October 23, 2017 at 14:58

    Ihana asu!

  • Reply Hanna Monday, October 23, 2017 at 20:17

    Hitsii että näytät kauniilta näissä kuvissa, oli pakko kommentoida! :) Ja tosi hyvältä näyttää noi farkut ja neule. Kivaa viikkoa!

  • Reply Kirsikka Tuesday, October 24, 2017 at 00:11

    Mitäs mieltä olitkaan sekasaunoista? Oon ymmärtäny ettet käy, ja kiinostaisi tietää että jos et niin miksi? Eihän siinäkään pitäisi olla mitään seksuaalista

    • Reply Anna Tuesday, October 24, 2017 at 10:33

      Mä en kyllä koe niitä seksuaalisena. Se liittyy puhtaasti ujouteen omaa kroppaani kohtaan. En halua, että kaverini näkevät minut alasti tai alusvaatteisillanikaan, paitsi ihan lähimmät ystävät tai perheenjäsenet eivät niin vaikuta. En vaan jotenkin ymmärrä, miksi saunassa pitäisi käydä isolla porukalla alasti, mutta en olekaan avoin alastomuudelle muuta kuin lähimpien ihmisten kanssa.

  • Reply sanniiiiis Tuesday, October 24, 2017 at 00:17

    Jos sun miespuolinen kaveri läpsäisee sua takapuolelle eikä se sua haittaa niin tietenkään se ei ole seksuaalista ahdistelua. Mutta jos on mahdollisuus että siitä naiselle tulee huono fiilis, niin en usko että kaverisuhde on semmosella pohjalla että läpsäisy on ees mitenkään sopivaa. Ei tässä nyt varmaankaan ollut ideana se että tietyt teot joko on tai ei ole seksuaalista häirintää, vaan se miten yleistä seksuaalinen häirintä on. Sua ei ehkä haittaa takapuolelle läpsäisy, mutta mua haittasi kun olin 11-vuotias ja se aikuinen mies ei lopettanutkaan. Kyse on konteksista, ja toivon että kuka tahansa aikuinen tajuaisi sen, eikä vääntäisi tätä siksi että pelkkä teko on väärin ottamatta huomioon millään lailla kontekstia. Jollekin se että mies viheltää voi olla kehu, mutta entä meille jotka treenataan tyttöporukassa ja joka ikisellä lenkillä monta kertaa viikossa auto pysähtyy ajamaan vierelle hitaasti ja pojat sieltä sisältä huutelee mitä haluaisi tehdä meidän sukuelimille. Onko tämäkin vain kehua ja flirttiä? Kommentoin toiseenkin blogiin että mun poikaystävä ainakin ymmärtää ihan täydellisesti että on mahdollista kunnioittaa toista ja toisen rajoja ja silti pystyä flirttaamaan ja viettelemään toinen. Seksuaaliseen häirintään ei ikinä kuulu kunnioitus. Jos mies haluaa antaa mulle kehun, niin hän pysähtyy ja kertoo minulle että näytän hyvältä. Ei huuda autosta mitä seksuaalista haluaa tehdä minulle ilman että on edes kysynyt nimeäni, ja kaasuttaa sitten pois ilman että saan edes avattua suuta, tai kouri ilman että ollaan saatu katsekontaktia. Mun mielestä on miesten aliarvioimista väittää että tämä on jotenkin miehiä syrjivä kampanja. Ainakin mun miespuoliset kaverit on osoittaneet kunnolla tukea kaikkia kohtaan jotka ovat tämän statuksen julkaisseet, ja ollaan paljon puhuttu myös tästä. Ja jos näitä läpsäisyjä yms. ei tulkita häirinnäksi naisten kohdalla niin mitenköhän ikinä miehet pystyy julkisesti myöntämään että heitä se ehkä myöskin haittaa? En usko että kukaan feministi uskoo että miehiin kohdistuvaa seksuaalista häirintää ei tapahdu, siitä ei tässä kampanjassa kuitenkaan ollut kysymys vaan siitä miten uskomattoman yleistä naisiin kohdistuva häirintä on. Se ei sulje pois sitä että miehiin kohdistuu myös häirintää joka ikinen päivä ja että siitä pitää puhua enemmän. Feministinä yritän puuttua kaikkeen seksuaaliseen häirintään, ja olen myös joskus miettinyt olenko itse käyttänyt törkäesti ja pyytänyt sitä anteeksi. Se että joku mies, kuten poikaystäväni sanoi, tunnustaa että on niin privileged asemassa että tunnustaa että naisiin kohdistuu jatkuvasti häirintää, ei tarkoita että hän henkilökohtaisesti on vastuussa kaikesta maailman häirinnästä ja syy siihen koska on mies. Joskus ihmisten kannattaisi ottaa tällaiset vähemmän henkilökohtaisuutena. Mäkin tunnustan että olen valkoisena rikkaana naisena tajuttoman privileged, mutta ei se tarkoita että kaikki maailman epäoikeus on mun syytä. Mutta jos en myönnä tätä niin silloin olen myös osa ongelmaa. Näin ajattelee myös kaikki ikäiseni pojat joille olen asiasta viime päivinä puhunut. Voi olla että kyseessä on myös ikäkysymys, mutta kaikki 20-24-vee miespuoliset kaverini eivät ole kyllä millään tavalla nähneet kampanjaa miesvastaisena vaan tukeneet täysillä, tuomiten teot niin iljettävistä kommenteista joita ei vaikka työpaikall atodellakaan tarvitsisi kuunnella ihan niihin hirveimpiin rikoksiin asti.

  • Reply Kirsikka Friday, October 27, 2017 at 12:43

    aika kummallista kun netti on täynnä sun bikinikuvia :) musta jopa asiattomat kommentit on seksuaalista ahdistelua ja sellaisista tapahtumista vaikeneminen ja tapahtuneen vähättely ovat se voima, joka ylläpitää raiskauskulttuuria

  • Leave a Reply

    Previous Post Next Post