Kaupallisuuden positiivisista puolista

Keräilin eilen ostoskoriini ruokakaupassa tarvikkeita yhteen ruoka-aiheiseen yhteistyöpostaukseen ja fiilistelin kaupan hyllyillä iät ajat miettien, miten toteuttaisin tuon kamppiksen. Se sai mut miettimään jonkin verran kaupallisia yhteistöitä ja bloggaamista. Jälleen. Oon miettinyt asiaa useamman kerran viime viikkoina ja halusin avata tästä asiasta toistakin puolta blogissani.

Usein törmää asenteeseen, jossa kaupallisia yhteistöitä hieman turhaankin sorsitaan. Itse postauksissa ei ole mitään vikaa, mutta silti on sellainen vallitseva asenne, että “blogi huononi koska se kaupallistui”. Eikä siis minun blogiani kohtaan, vaan tätä mielipidettä näkyy niin bloggaajia kuin vloggaajia kohtaan ja paljon. Mä en ihan ymmärrä tätä. Toki tiedän, että moni tekee kaupallisia yhteistöitä pelkästään rahan takia. On kiva kun tilille kilahtelee ropoja, ja niiden eteen voi mainostaa mitä tahansa perseestä perämoottoriin. (Syytän ystävääni tästä hienosta lainauksesta.) Suurin osa tuntemistani bloggaajista ovat kuitenkin sangen valikoivia yhteistöidensä suhteen.

Kaupalliset yhteistyöt ovat olleet blogini arkea nyt jo ainakin seitsemän vuotta. Ne tulivat mukaan, kun mainostajat alkoivat huomaamaan bloggaajien mainosarvon. “Saat tämän ja tuon” oli kaupallisten yhteistöiden ensimmäinen muoto. Silloin joskus 2010, kun ei ollut virallista ohjeistusta kaupallisten yhteistöiden merkitsemisestä ja piilomainonnasta ja kaikesta muusta. Sitten tuli affiliate-ohjelmat, joiden kautta sai myyntikomissiota. Julkaisijavastaavat tarjosivat alekoodeja ja sitä sun tätä. Sitten alkoi tulla kampanjoita, joista maksettiin palkkio tehdystä työstä. Sillä tiellä minä olen tällä hetkellä, joskin tänä vuonna yhteistyöt ovat kokeneet muutoksen.

Useamman vuoden yhteistyöt kulkivat lähinnä sitä rataa, että jotakin tarjottiin suoraan mainostajalta, PR-toimistolta tai muulta taholta, ja sitten niistä valitsi ne itselleen sopivat yhteistyöt. Tutut ja turvalliset tai sellaiset, joita mielenkiinnolla kokeili ja koki sittemmin hyväksi. Näitä tarjouksia tulee edelleen paljon. Milloin hyviä ja mielenkiintoisia tarjouksia, milloin mitäkin roskaa. On tiettyjä kategorioita, mitä en mainosta. En mainosta esimerkiksi nettikasinoita tai muuta tuonsorttista toimintaa. En myöskään palveluja, jotka voivat olla ihan hyviä, mutta eivät sovi minulle ajatuksena tai joita en itse käyttäisi tietyssä elämäntilanteessa yms. Muutoin olen aika avoin ehdotuksille. Näissä tapauksissa en koskaan lupaa näkyvyyttä, vaan otan tuotteen testiin ja palautan, jos ei miellytä. Jos miellyttää, niin sitten sovitaan tarkemmin näkyvyydestä. Esimerkiksi tällä hetkellä minulle on tulossa yksi tuote, jota minulle tarjottiin. Hyväksyin sen kokeiluun sillä ehdoin, että testaan tuotetta rauhassa ja jos se miellyttää, kerron siitä lukijoilleni ja samalla voin arpoa toisen samanmoisen lukijoideni kesken.

Kuten sanoin, tänä vuonna yhteistyöt ovat kokeneet hieman muutosta. Tai no, tämä alkoi jo ehkä viime vuonna, mutta tänä vuonna muutos on ollut merkittävä. Nykyään kaupallisista yhteistöistäni n. 90 % on sellaisia, että olen kontaktoinut itse yritystä tai sen edustajaa ja tarjonnut yhteistyötä. “Huhhh mitä kerjäämistä” saattaa joku ajatella, ja se on heidän oikeus. Itse koen tämänkaltaisen yhteistyömallin kaikista parhaaksi kaikille osapuolille. Mainostamani tuote tai palvelu on sellainen, jota olen itse ostanut ja kokeillut ja siihen tykästynyt. Mainostettava yritys saa rehellisen fiilikseni tuotteestaan/palvelustaan isolle lukijajoukolle nähtäväksi, lukijat vuorostaan saavat minun rehellisen fiilikseni ilman mahdollisen yhteistyön vaikutusta mielipiteeseen. Bloggaajasta itsestään lähtöisin oleva yhteistyö on mielestäni kaikista rehellisin lukijallekin. Miksi en sitten mainosta ko. tuotetta veloituksetta? Koska minulle bloggaaminen on työtä ja mainostajalle blogini on mainosalusta, joka tavoittaa laajan yleisön. Mainoksista lehdissä, TV:ssä ja bussipysäkeillä maksetaan, miksei siis sosiaalisessa mediassa?

Paljon aina näkee vihaajien huutelevan toiveita siitä, että bloggaajien menestys loppuisi ja koko blogiskene romahtaisi. Itse en toivoisi millekään yrittäjävoittoiselle alalle sellaista kohtaloa. Olisi taas muutama työtön lisää tai sitten työpaikkoja menisi nenän edestä niitä tarvitsevilta. Hyvä vaan, kun blogit ovat kaupallistuneet. Bloggaajat tienaavat yrittäjinä, some-yhteyshenkilöitä jne. välillisiä työntekijöitä palkataan yrityksiin ja monille pienille yrittäjille kuvaajista kampaajiin tulee töitä. Jokainen ansaittu euro on yksi euro vähemmän tuilla maksetuista euroista, joten I’m all for it!

Lukijahan ei maksa blogeista mitään. Tai no en tiedä onko sellaisia, mutta omani on ainakin lukijalle ilmainen. “Niiiiin, mutta minä maksan yrityksen tuotteissa ilmaa, kun he maksavat mainonnasta bloggaajille” vastaa tarkan markan lukija. No ei se ihan niinkään mene. Markkinointibudjetti on aika pitkälti aina samansuuruinen yrityksellä X, mediakanavat vaan muuttuu. Se sama markkinointiraha jaetaan telkkarin, lehtimainosten, bussimainosten, nettimainosten, vaikuttajien ymsyms. välillä. Ja uskokaa tai älkää, pöydän toisella puolella istuneena tiedän paljonko rahaa kuluu erilaisiin mainoksiin, ja me bloggaajat nostamme mainostettavien tuotteiden ja palveluiden hintoja kaikista vähiten.

Jos asiaa ajattelee yhteiskunnallisesti, niin oikeaoppisessa blogimainonnassa ei pitäisi olla mitään pahaa. Henkilökohtaisesti se vaan saattaa kismittää, sillä se voi näyttäytyä helppona rahana bloggaajien taskuun, mutta ei se ole. Blogikampanjat vaativat välillä pitkiäkin neuvotteluja ja niihin menee tunteja ja tunteja. Olen välillä mielenkiinnosta jakanut saamani palkkion käyttämilläni työtunneilla, eikä tuntipalkka ole eronnut tavallisesta juurikaan. Per jokainen mielenkiintoinen blogiin asti päätyvä kamppis on aika todella monta todella erikoista tarjousta tai sitten neuvotteluja, jotka ovat hedelmättömiä. Onnistuneidenkin kampanjoiden yhteydenpito ja kirjanpito vie oman aikansa, itse postausten toteuttamisen lisäksi.

Mainostajien joukossa löytyy mainostajia, jotka eivät ole menettelytavoiltaan puhtoisimpia. Milloin bloggaaja ideoi kokonaisen kamppiksen ja sitten se toteutetaankin jonkun toisen kanssa. Milloin jotkut mainostajat ottavat yhteyttä ja epäsuoran suorasti ilmoittavat, että eivät halua kaupallista merkintää postaukseen. Joukossa on myös satoja yhteydenottoja, joiden sisältö on suunnilleen tämä: “Tykkäämme blogistasi/Instagramistasi ja tyylistäsi blaa blaa (kaikille sama viestisisältö tässä) ja haluaisimme tehdä kanssasi yhteistyötä. Haluaisitko arpoa meidän bikinit. Jos saat osallistujia 110, lähetämme myös sinulle ilmaiset bikinit. Muuten saat alennuskoodin sivuillemme.” Ehh. Tämän meilin olen saanut nyt jo kolme kertaa ja joka kerta tekisi mieli vastata, että suksisitteko niiden bikinienne kanssa.

Bloggaajana koen, että yhteistyöpostauksista saa paljon irti. Apart from the obvious, tarkoitan. Toki yrittäjänä kaupallisista yhteistöistä saatavat korvaukset ovat tärkeitä, mutta on niissä paljon muutakin hyvää. On kiva kokeilla uusia juttuja, makuja, yhdistelmiä, tuotteita ja palveluja. Sitä kautta löytää kivoja juttuja ja uudistaa omiakin totuttuja kaavoja. Toisaalta on myös kiva tuoda omia suosikkijuttuja lukijoideni tietoisuuteen ja haastaa samassa prosessissa itseni uusiin tapoihin esitellä tuotteita. Nautin suunnattomasti tällä hetkellä kaikista kodin ja keittiön projekteista. On kiva kokeilla uusia juttuja ja tuotteita keittiössä ja pieni esteetikko sisälläni iloitsee kaikennäköisestä kauniista asettelusta ja (ainakin omasta mielestäni) kauniista kuvista. Yhdeksän vuotta bloganneena uudet kaupalliset yhteistyöt luovat uusia mielenkiintoisia mahdollisuuksia sen blogin ytimen ympärille. Miten tämän kivan tuotteen esittelisi, mitä kaikkea sillä voisi tehdä?

Tietyllä tapaa bloggaaminen on sikäli yksinäistä hommaa, että siitä ei saa suoraa palautetta ihan samalla tavalla kuin muussa työpaikassa. Monessa työpaikassa saat palautteen työnantajalta, asiakkaan lisäksi. Blogissa taas asiakas antaa helposti palautetta. Kommentoimalla hyvää tai huonoa. Sitä omaa onnistumista ei monesti osaa itse arvioida. On matala kynnys kommentoida anonyymisti jotain negatiivista kun taas ehkä kymmeniä blogeja seuraavana ei aina ole aikaa jäädä huikkaamaan positiivista palautetta postauksesta. Varsinkaan jos kaltaiseni ajoittain todella kiireinen bloggaaja ei ehdi vastaamaan. Tämä voi välillä vääristää saatua palautetta rajustikin. Lisäksi se palaute on helposti värittynyt ennakkoluuloilla, niin hyvillä kuin huonoillakin. On kivaa tehdä yhteistyötä erilaisten yritysten kanssa, haastaa itseään ja saada palautetta. Oppia aina uutta ja toivottavasti kehittyä. Yhteistyö sanan varsinaisessa merkityksessä kun ei ole mitään sellaista “kirjoita näin – tässä maksu”, vaan yhdessä päässä on bloggaaja, joka pitää tuotteesta ja toisessa päässä on yritys, joka uskoo tuotteeseensa. Yhdessä, yhteistyössä, mietitään miten tuotetta voidaan tuoda kuluttajalle likelle ja mahdollisesti myös kehittää samalla.

Yksi kaupallisten yhteistöiden positiivinen puoli on myös hyvä mieli. On paljon yrityksiä, joiden takana seison sataprosenttisesti ja on ihan mahtavaa tehdä heidän kanssaan yhteistyötä. Foodinin tuotteita käytin pitkään ennen kuin yhteistyömme alkoi. Aktian onnellinen asiakas olen ollut jo vuosia ennen yhteistyötämme. Balmuirin tuotteet olivat mielestäni upeita ja erinomaisia laadultaan jo kauan ennen kuin kohtasimme yhteistyömerkeissä muutama vuosi sitten. Huawein puhelimet ovat tehneet entisestä akulle ja kameralle manailijasta puhelimensa fanin. MayBeautyn tuotteita kokeilin sellaisella “kokeilen, mutta en lupaa mitään” -asenteella, ja nyt ne ovat ihan luottotuotteitani. BookBeatia käytän ellen päivittäin niin viikottain ja naureskelen miehelle, joka kuuntelee Harry Holeja huonekaluja kasatessaan. Lista on positiivisen pitkä. On hienoa antaa näille ja monille muille luottoyrityksilleni blogissani näkyvyyttä.

Samalla on hienoa kuulla, kuinka joku lukijani on löytänyt luottotuotteeksi tietyn mainostamani tuotteen, joka on tehnyt hänenkin päivästään paremman.

Alkuun yritysten kontaktoiminen omatoimisesti oli hieman vierasta, mutta nyt kun katson tämän vuoden yhteistöitä, voin todeta hyvillä mielin, että tällä hetkellä blogissani on ehkäpä kaikkien aikojen rehellisimmät ja mielenkiintoisimmat yhteistyöt. Ensinnäkin siksi, että niistä varmaan about 90 % on oma-aloitteisia ja toiseksi, koska niistä muistakin olen valinnut vain ne kaikista mielekkäimmät. Minulla ei ole mediamyyjää, vaan kaikki kaupalliset yhteistyöt ja tarjoukset kulkevat kauttani ja minä päätän, mitkä niistä sopivat juuri Mungolifeen ja minulle. Jotkut yhteistöistäni ovat harvinaisempia, joidenkin kumppaneiden mainoksia on paljon muuallakin. Minäkään kun en elä kuplassa, vaan yhtä lailla ympärillä olevat mainokset vaikuttavat myös minun intooni kokeilla jotakin tuotetta ja ehdottaa yritykselle yhteistyötä blogissani.

Minusta viime aikojen yhteistyöni ovat olleet aivan mahtavia, eivätkä taloudellisesti, vaan muuten. Toivon, että lukijoidenkin mielestä ne ovat olleet mielenkiintoisia. Siksi halusin nyt tuoda hieman tällaisen positiivisemman näkemyksen koko tähän “blogien kaupallisuus” teemaan. Näkisitte nimittäin sen ilon, kun meikäläinen keksi alkaa leikkaamaan hedelmät vähän nätimmin, tai kun löysin taas uuden mahtavan smoothie-yhdistelmän :D Ne on niitä pieniä iloja, mitä kohtaan työarjessani.

Tämän hehkutuksen perään on kuitenkin todettava, että pelkkää mainosta olevat blogit eivät ole mielestäni kovin mielekkäitä. Siksi mulla on aina tietty kiintiö, minkä verran teen maksimissaan yhteistöitä, enkä ylitä sitä, vaikka kuinka mielenkiintoisia tarjouksia tulisi. Haluan, että jatkossakin blogini on yhdistelmä asuja ja höpötyksiäni arjesta, mielipiteitäni ja muuta elämää. Kaupalliset yhteistyöt putoilevat näiden kategorioiden sisälle, mutta eivät ole suurin tekijä blogissani.

Kaiken kaikkiaan, kaupalliset yhteistyöt ovat varmasti joillekin punainen vaate blogeissa, mutta olisi hyvä myös miettiä, mistä oma negatiivinen suhtautuminen niihin kumpuaa ja onko se perusteltua. Meille bloggaajille ne ovat usein myös hyvin mielenkiintoisia ja inspiroivia, ja niistä tulee ammennettua uusia ideoita myös bloggaamiseen :)

31+

You Might Also Like

37 Comments

  • Reply Aralia Sunday, September 17, 2017 at 19:22

    Minua ei haittaa mainospostaukset, sillä jos minua ei mainostettu tuote yhtään kiinnosta, niin en myöskään vaivaudu juttua lukemaan. Sinulla on aina hyvät kuvat mainostetuista tuotteista, ja jo kuvien katsomisesta voi saada tarpeeksi “informaatiota”, kuten esim. Jenkki-purukumi mainospostaus 😋.

  • Reply Miia Ezen Sunday, September 17, 2017 at 19:43

    Heippa! Täällä toinen ammattibloggaaja. Todella hyvä kirjoitus! :) Ja varsinkin, kun upeita blogeja saa lukea ilmaiseksi niin muutama kaupallinen yhteistyö ei pitäisi haitata. Jos yhteistyöt ovat vielä hyvin toteutettuja, niin ne tuovat vain lisäarvoa blogiin. Jatka samaan malliin! <3

  • Reply Titta Sunday, September 17, 2017 at 19:50

    Hei Anna! Aluksi on pakko sanoa, että kiitos ettet mainosta nettikasinoja. Peliriippuvuus oli viedä ystäväni hengen(itsari). Itse meinaan lopetan omissa somekanavissa sellaisten seuraamisen asap. Ja ettei tää kommentti olis pelkkää negatiivista niin musta on ihana lukea juttuja uutuuksista tms. Ja naureskelen itselleni, että ” taas blogi mainonnan uhri”. :) tämä siis hyvällä tavalla tarkoitettuna.

  • Reply no Sunday, September 17, 2017 at 20:39

    Jos pitäisin kaupallista blogia toimisin ihan varmasti juuri noin, että kontaktoisin oma-aloitteisesti itseäni kiinnostavia tahoja. Minua ei jostain syystä varsinaisesti häiritse blogi(e)si kaupallisuus, vaikka pääasiassa kaupallisia blogeja välttelenkin. Ehkä täällä mainostaminenkin sopii jotenkin riittävän hyvin linjaan muun sisällön kanssa? Tosin epäilen jäisinkö lukijaksi jos törmäisin blogiisi nyt, mutta koska olet “tuttu” jo blogisi alkuajoista asti katson asiaa kenties eri perspektiivistä :) (Tämän voi ottaa kohteliaisuutena, kaikki muut suomalaiset kaupalliset blogit ovat vuosien saatossa karsiutuneet lukulistaltani.)

    Itse asiassa minua hämää mainoksissasi vain kaksi asiaa. Eka on se, kuinka kauhean “mainosmaisia” ne monesti ovat, siis ihan huutavat MAINOS vaikka ymmärrän itsekin helposti innostuvana liioitteluakin. Ehkä siis kaipaisin jotain henkilökohtaisemman tai jopa kotikutoisemman oloista, jotain sellaista lisäarvoa jota bloggaaja yksityishenkilönä voisi tuotteelle antaa geneerisen hehkuttamisen sijaan. Toinen asia on hintatietojen puute. Kaipaisin poikkeuksetta jotain mainintaa hinnoista, koska tuotteesta riippumatta yksi kaikkein oleellisimpia ostopäätökseen vaikuttavia seikkoja siinä on hinta-laatusuhde, ja kiinnostavankin tuotteen haluttavuutta on hyvin vaikea arvioida tietämättä sen hintaa. Toki asian saa selville yleensä googlesta, mutta mainoshan on tehokkaampi jos se tekee asiat mahdollisimman helpoksi potentiaaliselle asiakkaalle ilman ylimääräistä vaivannäköä :)

  • Reply Fyssari Sunday, September 17, 2017 at 20:56

    Moi Anna!

    Kiitos tekstistäsi, minusta tämä oli todella hyvä avaus siitä toisesta puolesta, joka on toistaiseksi jäänyt lukijalle vain arvailtavaksi. Itse en ole arvostanut mainospostauksia enkä ehkä ylipäätänsä mainostamista kovinkaan suuresti, mutta tarjoamastasi perspektiivistä voin miettiä asiaa uudelleen :) hienoa kuulla, että olet itse tyytyväinen yhteistöihin ja seisot niiden takana.
    Lisäksi olen kyllä noteerannut upeat sommittelutaitosi! Kaikki ruokaan liittyvät postaukset saattavat kiinnostaa juuri siksi niin paljon. Muistan vieläkin sen upean pupu ja suklaa -pääsiäiskakun, jolle kävi lopulta hassusti, mutta mielestäni se oli aivan upea. Keittiötaitosi ja asettelu inspiroivat myös minua ja olen alkanut antaa arvoa esteettisyydelle ja vaivannäölle ruokapöydässä.
    Kaiken kaikkiaan halusin varmaan vain sanoa, että hieno teksti, voitit minut puolellesi tässä :D Keep on going the good job!

  • Reply Savon Sunday, September 17, 2017 at 21:08

    Minua ei lainkaan haittaa kaupalliset postaukset ja usein olen saanut niistä hyviä vinkkejäkin. Minä ja avomieheni esimerkiksi hyödynsimme Medismilen hampaidenvalkaisutarjousta ja olemme olleet hyvin tyytyväisiä. :) Toki näitä ei saa olla liikaa, eikä niitä ole ollutkaan. Enemmänkin voisi olla. Kyllähän lukija nopeasti skippaa sellaisen postauksen, joka ei häntä kiinnosta.

  • Reply Jemina Sunday, September 17, 2017 at 21:19

    Ihana kun kirjoitat tästä aiheesta näin avoimesti! En ymmärrä näitä nillittäjiä jotka eivät haluaisi bloggaajien tienata penniäkään työstänsä, mutta samalla vaativat tiuhaan postaustahtia ja laadukasta sisältöä. Oisko se sit parempi nostaa tyttömyystukea että voi tarjota ilmasta iloa muille, kun “oikeisiin töihin” ei jäisi aikaa? Ei tietenkään olis.

    Ainut mikä joissain blogeissa ärsyttää on se, kun tehdään ensin sellainen kalastelupostaus tyyliin “Olen usein ihaillut Gugguun jumpsuitteja ja tämä vihreä koossa 64 olisi täydellinen Pirkko-Petterilleni. Melkein 100e haalarista kuitenkin epäilyttää, onko teillä kokemuksia näistä Gugguun jumpsuiteista?” Ja pian Gugguun väki ilahduttaakin Pirkko-Petteriä haalarilla ja blogin lukijoita alekoodilla. :D Tällaisesta saa kuvan että bloggaaja haluaa vaan itselleen ilmaiseksi tavaraa, toisin kun silloin jos ottaa itse suoraan yhteyttä yritykseen ja ehdottaa yhteistyötä. Tietenkään tuollaisissa postauksissa ei aina ole kyse kalastelusta eikä sekään ole multa pois, mutta laskee mielestäni blogin laatua jos on tässä tarkoituksessa tehty.

  • Reply Emma Sunday, September 17, 2017 at 21:47

    Hyvin sanottu, kyllä bloggaajat palkkionsa ansaitsevat! Ja tällaistahan kaupallinen ala on, ehkä blogit vain ovat tuoneet asian esille eri tavalla. Olen jo useamman vuoden ollut hyvin harkitseva shoppailija, eli hankin uutta tavaraa vain suuren tarpeen edessä, joten yleensä en ole mainostamistasi tuotteista kovin kiinnostunut. Kuitenkin osaat muotoilla yhteistyöpostauksetkin kivalla tavalla ja upein kuvin, että niistä saa iloa irti, vaikka tuote ei innostaisikaan. Kiitos siitä. Ja siitä, että jaksat tästäkin aiheesta kypsästi ja myönteiseen sävyyn kirjoittaa! :)

  • Reply Juno Sunday, September 17, 2017 at 22:02

    Hyvä kirjoitus! Kuten joku tuossa aiemmin jo mainitsi, minuakaan eivät kaupalliset postauksen häiritse, jos ne sopivat blogin linjaan. Jos bloggaaja alkaa mainostamaan vähän sitä sun tätä (vaikka niitä nettikasinoita) tai blogissa ei ole enää juuri muuta sisältöä mainosten lisäksi, mielenkiintoni lopahtaa. Sinun blogissasi yhteistyöt on aina selkeästi merkitty, niihin liityviä postauksia on sopivin väliajoin ja ne sopivat blogin muuhun sisältöön, eli ovat lukijallekin kiinnostavia. Itse olen blogisi kautta tutustunut moneen nykyiseen suosikkituotteeseeni ja brändiin, esimerkiksi mainitsemaasi Balmuiriin. Haluan käyttää laadukkaita tuotteita ja tiedän myös sinun arvostavan laatua, joten voin luottaa siihen, että esille nostamasi tuotteet vastaavat toiveitani ainakin tältä osin. Miksi siis valittaisin siitä, että teet puolestani sen työn, että karsit esille helmet sieltä kaiken muun seasta ja kerrot niistä meille muillekin?

  • Reply Liisa L. Sunday, September 17, 2017 at 22:09

    Hei, vähän särähti korvaan tuon” tällä hetkellä rehellisimmät ja mielenkiintoisimmat kampanjat”. Eli aina ei ole ollut niin rehellistä, vai? Kiinnostaa tietää miksi bloggaajat ei tee niistä niin ei hyvistä tuotteista juttuja, olisi hyvä saada tietää tuotteiden huonostakin puolista. jollain tapaa uskotavuus tuotteisiin kärsii kun saman kategorian eri tuotteesta on jonkun ajan päästä ylistävä postaus. Onko teillä bloggaajilla jokin karanteeniaika/ rajaus että ette mainosta toista tuotetta. Oletko ajatellut vastuutasi siinä minkä hintaisi tuotteita mainostat. Balmuir ei ole hintatasoltaan ihan jokaisen saavutettavissa. Tällaisin miettein tosi pitkäaikainen lukijasi :)

    • Reply Viivi Monday, September 18, 2017 at 01:12

      Kysymykset oli osoitettu Annalle, mutta nyt minuakin alkoi kiinnostaa tuo viimeinen kysymys:

      “Vastuutasi siinä minkä hintaisia tuotteita mainostat” (????)
      – Miten ihmeessä kenelläkään on “vastuu” mainostamiensa tuotteiden hinnoista, nyt en ymmärrä?
      – Se mikä on toiselle kallista, voi olla toiselle halpaa – jokainen kukkaronsa mukaan.
      Tuttavani osti todella järkyttävän arvokkaan pöydän. Kysyin hintaa ja melkein ventiloin kun kuulin sen. Tähän hän totesi virnuillen: “No-jaa — onhan se persaukiselle iso summa.” – No niinpä – Osui ja upposi.
      – Jokainen voi saavuttaa Balmuirin tmv. tuotteet, jos sinnikkäästi säästää sekä todella haluaa. Se on valintoja muiden hankintojen suhteen – pidättäytymistä jostain muusta, jotta saa jotain toista. JA joihinkin tuotteisiin ei ole koskaan varaa, mutta ei se tarkoita sitä että minä voisin vaatia itsekkäästi että :Ei noin kalliita sitten saa muillekaan mainostaa”.
      – “Köyhän ei pidä ostaa halpaa joka heti hajoaa” tai
      “Mielummin yksi laadukas kalliimpi, kuin kymmenen halpaa ja huonoa.” <- aika toimivia lauseita.
      :D Tuossa juuri katselen muutamaa tylsää, venynyttä ja nyppyntynyttä "ostinpa halvalla"-kaulahuivia tosin kaikki värit edustettuina ja laskeskelen että kunpa vain olisin pistänyt näiden rahat yhteen Balmuiriin, niin eipä tässä tarvitsisi haikailla. (Joo- ja pari halpaa heräteostos puseroa/housuja/muuta sälää olisi voinut jäädä helposti ostamatta, ei istu ja ekassa pesussa pilalla. Yhteenlasketuilla hinnoilla olisi jo toisenkin KidMohairin saanut heittämällä.)

      • Reply Liisa L. Monday, September 18, 2017 at 17:30

        Kyllä Anna on noilla lukijamäärillä aikamoinen vaikuttaja. Ei ole varmaan vaikeaa saada yhteistyöprojekteja. Tänä päivänä on huolestuttavan paljon ylivelkaantuneita nuoria. Kaikilla ei ole taitoa hoitaa omaa talouttaan. Kait tästäkin näkökulmasta voi käydä keskustelua ilman nillittämistä, eikö?

        • Reply Viivi Tuesday, September 19, 2017 at 00:21

          Näkökulmia tuleekin olla. Minä puollan näkökulmaa, jossa vastuu on lähtökohtaisesti yksilöllä omista tekemisistään. Kaivoin Tilastokeskuksesta pari tilastoa: Kotitalouksien säästämisaste eli säästön suhde käytettävissä olevaan tuloon oli negatiivinen vuonna 2016, ollen -0,9 prosenttia. Kotitalouksien velkaantumisaste kasvoi edelleen ja oli vuoden 2016 lopussa 126,4 prosenttia eli 2,2 prosenttiyksikköä suurempi kuin vuotta aiemmin.
          Edellä mainittujen lukujen valossa uskaltaisin väittää, että kyseessä ei ole vain nuorison ongelma, enkä usko että ongelma poistuu jos mielipidevaikuttajat esittelee vain edullisia tuotteita.

          • Liisa L. Tuesday, September 19, 2017 at 19:52

            Niin, sinä sen sanoit, yksilön vastuu omista tekemisistä vaikuttaa suurempaan kuvioon. Jokaisen meidän, ruudun molemmin puolin. Tämän vuoden vuoden alussa oli maksuhäirömerkintä 374 000 henkilöllä. Suurin osuus niistä oli 25-39 vuotiailla. Päätän osaltani keskustelun tähän. Toivotaan kauniimpia syksyisiä päiviä!

  • Reply Hanna Sunday, September 17, 2017 at 22:14

    Mielestäni olet kyllä elantosi ansainnut eikä blogissasi ole todellakaan liikaa yhteistyöpostauksia. Minua ne eivät häiritse ollenkaan ja olenkin itse asiassa löytänyt näiden kautta useammankin luottotuotteen. Jos taas tuote tai yritys ei kiinnosta, niin en lue. On todella hienoa kuulla, että valitset yhteistyökumppanisi itse ja mielestäni se näkyy postausten laadussa. Pakko myös mainita, että tällaiset rehelliset ja avoimet postaukset ovat ehdottomasti blogisi vahvuuksia ja niiden vuoksi blogiasi jaksaa seurata vuodesta toiseen! :)

  • Reply Jessica Sunday, September 17, 2017 at 22:31

    Hyvä kirjoitus taas jälleen! Itseäni ei häiritse ollenkaan yhteistyöt blogissasi. Ja vaikka jokin tuote ei itseäni niin kiinnostaisikaan niin silti luen, jos nyt en aina niin todella usein kirjoituksesi. Mielestäni ne on juurikin rehellisesti kirjoitettu, huomaa että oot ottanu tuotteesta selvää etukäteen/ käyttänyt tuotettu oikeasti ym :) Usein törmää sellaisiin kirjoituksiin mitkä on ihan kuin valmiiksi bloggaajille myyjän toimesta kirjoitettu..? Usein tällaiset kirjoitukset skippaan suosiolla ellei tuote herätä mielenkiintoani tosissaan siinä ekan lauseen aikana :D niin helppoa se on, joko lukea tai jättää lukematta, ostaa tuote testattavaksi tai jättää ostamatta. Se on jännää miten nää yhteistyöt saa joillakin näkemään punaista.

  • Reply Krisu Sunday, September 17, 2017 at 22:32

    Arvostan todella paljon tuota asennetta ja toimintatapaa, mikä sinulla on kaupallisiin yhteistöihin. Vaikka mainokset kyllä menisivät muutenkin (let’s face it, joko on mainoksia tai sitten pitää lukijana itse maksaa sisällöstä. Esim. vrt HS vs. IS, noin niin kuin uutispuolella), niin kyllä se tieto vaikuttaa, että itse oikeasti seisot esille tuomiesi asioiden takana. Yhdyn myös muiden mielipiteeseen, sinulla todella on silmää luoda todella kauniita asetelmia ja sitä kautta upeita kuvia.

    Hauska yksityiskohta muuten, mä joskus ajattelin siitä sun violetista Furla Metropolis-laukusta, että onpa kamala. Sehän ei edes ollut kaupallinen yhteistyö, mutta kun se laukku aina pulpahteli sun asukuvissa vuosien varrella, niin kai mun silmä tottui siihen ja aloin pitämään siitä. Sitten kun kehuit sen laatua ja kävi myös ilmi, että sehän on ihan tavallisenkin ihmisen hankittavissa, niin… no nyt olen kahden Furla Metropolis-laukun onnellinen omistaja :D Pandoran rannekoru puolestaan oli sellainen, että sen jostain syystä onnistuin bongaamaan ekaa kertaa sinun blogistasi ja se valloitti heti. No nyt tuossa ranteessa on sitten 800 euron verran Pandoraa… En tiedä kuinka toivottomasti olen mainonnan uhri, mutta haluaisin ajatella asian niin, että ihana että tuot kivoja juttuja löydettäväksi :)

    Niin ja blogisi on muutenkin edelleen lempiblogini, ollut jo monta vuotta, muistan vaan kiittää aivan liian harvoin.

  • Reply M Sunday, September 17, 2017 at 22:34

    Hyvä postaus! Mua ei yhteistyö postaukset häiritte, skippaan jos ei oo mielenkiintonen tuote, muuten luen. :) Mää myönnän olevani mainosten uhri, mieski aina naureskelee mulle, mutta en voi vaan itelle mitään. :D Ja jos tuote/palvelu on hyvä nii miksen ostais, ja jos en oo ihan varma että onko tuote kiva nii en osta. :)
    Uutuudet kaikki on myös mun heikkous. Maybeautyn tuotteita testasin mutten oo enää raaskinu tilata, inkamarjat pääsi vakkari ostoslistalle ja kookosmanna oottelee kaapissa. Bookbeatia testasin muttei ollu mun juttu, ku tykkään enemmän fyysisistä kirjoista.
    Ja hintatiedot heti postaukseen ois mun mielestä myös kiva saada! :)

  • Reply AnnaS Monday, September 18, 2017 at 00:21

    Mä en kyllä oikeen ymmärrä niitä ihmisiä, jotka jaksavat nillittää mainospostauksista, jutun kun voi jättää lukematta jos tuote/mainonta yleensäkkään ei kiinnosta.
    Mielestäni kaupalliset yhteistyöt on kuitenkin rehellisempää mainontaa kuin esim. lehti- tai tv-mainokset, sillä saat heti kattavasti tietoa ja vinkkejä liittyen tuotteeseen ja näin ollen se oma ostopäätöskin sitten perustuu johonkin muuhun kuin houkuttelevaan mainoskuvaan (tosin sulla yhteistyöpostauksissa kuvat on aina houkuttelevia :D).
    Ja siis itse olen löytänyt lempiblogieni yhteistyöpostauksista monia uusia suosikkituotteita ja näin ollen bloggaaja on siis tehnyt minulle palveluksen kertomalla tuotteesta blogissa ja on siksi täysin ansainnut palkkionsa!

  • Reply Annika Monday, September 18, 2017 at 01:48

    Tosi hyvä kirjoitus! Mun mielestä kaikki tässä blogissa esitetyt mainosjutut on ollut aina informatiivisia ja menneet hyvin yksiin blogin muun sisällön kanssa. Itseäni ei ihan kaikki mainokset kiinnosta (ehkä 10% jää lukematta), mutta yleensä jo postauksen otsikosta/ensimmäisistä riveistä on pystynyt päättelemään, että minkälainen aihe on kyseessä ja sitä kautta on voinut todeta, että okei, ei oo mua varten ja skip. Mä en jotenkin ymmärrä, miks ihmeessä just blogimainonta aiheuttaa niin kauhean voimakkaita tuntemuksia ihmisissä. Siis herranjestas nyt, miettikää vaikka huippu-urheilijoita ja niiden sponsorihommia.. Ja niissä piireissä sentään pyörii kenties vähän suuremmat rahat. :D Okei, myönnän itsekin, että kyllä mua snadisti häiritsee jos joku blogi täyttyy pelkistä mainospostauksista ja tulee sellainen fiilis, että bloggaaja on valmis mainostamaan ihan mitä tahansa nyt eteen sattuu tulemaan. Näissä tilanteissa mun mielestä iso osa mainoksien informatiivisuudesta kärsii, koska on vaikea uskoa siihen, että se bloggaaja oikeasti tykkäisi niistä kaikista tuotteista niin paljon kuin antaa ymmärtää. Hyviä tuotteita voi totta kai olla paljon, mutta jos uusi hypersuper lempparituote löytyy kerran viikossa, niin en itse enää siinä vaiheessa oikein usko täysin rehelliseen arvosteluun. Mutta tätä ”ongelmaa” ei tosiaan ole missään vaiheessa ollut sun blogissa, vaan kaikki lukemani jutut on aina vaikuttaneet tosi hyvin mietityiltä ja sellaisilta, että lukijana tunnen voivani luottaa siihen, että olet halunnut rehellisesti suositella asiaa X. 😊

  • Reply 238 Monday, September 18, 2017 at 07:00

    Itse taytyy kylla myontaa, etta lahes poikeuksetta skippaan aina kaikki mainos/yhteistyo postauksesi. :-D Syyna on kuitenkin se, etta en edes asu Suomessa, joten en edes pystyisi ostamaan suurimpaa osaa mainostamistasi tuotteistasi. Joten toisaalta hieman ajanhaaskausta minun lukea niita. Mutta ymmarran kylla pointtisi tekstista, kylla bloggaajienkin jostain elanto pitaa repia! Ja kylla itseni mielesta enemman uskon _rehellisen_ bloggaajan arvioon jostakin tuotteesta verrattuna esim ostosTV:seen.

  • Reply S Monday, September 18, 2017 at 09:17

    Pointit ovat hyviä, mutta jokin siinä vain on, kun jokaikisen bloggaajan blogissa on samaan aikaan se sama hehkutus jostain pinnalla olevasta tuotteesta. “tämä tuote X on aivan IHANA, en olisi uskonut että tästä voi tulla minulle juuri se luottotuote, muistakaa käydä hyödyntämässä nyt tämä alennuskoodi ja hanki sinäkin äkkiä omasi”. Tuolloin se kyseinen tuote ikävä kyllä kokee pikemminkin inflaation. Liika ylenpaattinen hehkutus ei vaan toimi.
    Tämä ei ole kohdistettu nyt sinuun vaan blogien mainontaan ylipäätään.

  • Reply Enpu Monday, September 18, 2017 at 10:09

    Musta sun blogissa yhteistyöt ei oo millään tavoin häiritseviä vaan tosi hyvin linjassaan muuhun sisältöön ja musta on ainakin ihan mieletöntä saada tietoa jostain esim. kauneuden tuotteista, joista mulla ei oo ollu käryäkään ja sit kokeilla itsekin hyödyntäen jotain alennuskoodia. Sun yhteistyöpostauksen sisältö on myös ihan huikeeta – kuvat upeita ja sisältö rehellistä ja informatiivista, et vaikka ei kolahtais tuote niin silti on mukava lukea postaus. Musta tuntuu et monet valittaa vain valittamisen ilosta ja kun näkee tekstin kaupallinen yhteistyö, niin heti ollaan vetämässä palkoa nenään. :D

  • Reply Minnea/Minnean muruja Monday, September 18, 2017 at 13:00

    Sulla on tosi hyvä asenne näihin juttuihin! Ja oon ihan samaa mieltä, että ne yhteistyöt, jotka on itse kontaktoinut, ovat niitä bloggaajalle mieleisimpiä!

    Kiitos inspiroivasta blogista! Sä oot kyllä melko supernainen!

  • Reply Inka Monday, September 18, 2017 at 16:19

    Joku sanoi ylempänä että yhteistyöpostauksissa häiritsee “mainoksellisuus”. Itse taas pidän tavastasi kirjoittaa kaupallisia postauksia, kenellekään ei voi jäädä epäselväksi että kyseessä on yhteistyö. Mielestäni blogi saa olla vaikka täynnä mainoksia, tai bloggaaja voi valita että haluaa pitää blogin harrastuksena ja lähteä yhteistyöhön mukaan vain harvoin. Olipa tilanne mikä tahansa, peräänkuuluttaisin edelleen sitä läpinäkyvyyttä ja yhteistyöpostausten asiallista merkitsemistä, mikä on monella ammattibloggaajallakin vielä vähän hakusessa.

    Tapasi mainostaa tuotteita on niin selvä, että voin heti postauksen auetessa valita, luenko sitä vai en. Aiemmin, ennen kuin blogien mainonnasta oltiin tehty ohjeistusta, luin mieluummin “tavallisia” postauksia, joissa lopussa lukikin että kyseessä on yhteistyö. Mainokset olivat harvinaisia ja pistivät silmään, ja olisin todennäkösesti jättänyt selvät mainospostaukset lukematta. Nyt kuitenkin kun tiedän, että asiasta on olemassa sääntöjä, pidän mahdollisimman selvästä tavasta merkitä yhteistyöt.

  • Reply Milja Monday, September 18, 2017 at 17:04

    Mun mielestä sun yhteistyöpostauksissa on se kiva puoli, että postaat niistä jutuista usein. Esim. foodinin tuotteista ja bookbeatista olet postannut usein ja musta se lisää uskottavuutta siihen että oikeasti käytät tuotetta. Usein myös sun yhteistyöt on musta tosi hienosti toteutettu ja näyttää siltä että olet käyttänyt niihin aikaa :)

  • Reply Karla Monday, September 18, 2017 at 18:06

    Todella hyvä postaus! :) ei mua ole koskaan sen kummemmin kaupalliset yhteistyöt haitanneet, ja ainahan ne postaukset voi ohittaa jos ei kiinnosta, mutta tämä postaus kyllä vielä lisäsi ymmärrystä bloggaajia kohtaan :) sitäpaitsi, juuri pari päivää sitten blogisi kautta luis MayBeuytystä ja innostuin tilaamaan hiusöljyn ja kasvonaamioota. Nyt innolla odotan että saapuisivat mulle tänne Espanjaan asti!!

    Ihanaa syksyn alkua koko perheellesi! :)

  • Reply rar Monday, September 18, 2017 at 21:43

    Sun blogissa kyllä huomaa, että olet ollut hankkimassa yhteistyökumppaneita oma-aloitteisesti. Siis hyvällä tavalla. Nimenomaan juuri tuon rehellisyyden ja mielenkiinnon takia. Kuten joku jo edellä kommentoikin, on sun kaupallisia postauksia mukava lukea, vaikkei olisikaan itse tuotteesta niin kiinnostunut. Mainospostaukset bloggisasi ovat tarpeeksi pitkiä, informatiivisia ja sisältävät aitoa käyttökokemusta, joten ne tuntuvat luottavilta ja tulee just se fiilis, että sä oikeastikin käytät ja tykkäät kyseisistä tuotteista. Ja tietysti niistä tuotesuosituksistakin sitten jää jotain korvan taakse, kun koko postauksesta jää positiivinen mielikuva.

    Muissa blogeissa kaupallisuus osataan joskus toteuttaa huonosti (mun mielestä) esim seuraavasti: postauksesta ei käy ilmi yhteistyö/tuotelaina/tarjottu matka tms., yhteistyökumppanit ovat samoja kuin jokaisessa muussakin blogissa (eli selkeästi näitä ei-oma-aloitteisia yhteistöitä), hypetetään tuotetta joka on ollut käytössä noin kolme päivää (koska yhteistyöaikataulu on sama kuin muissa blogeissa), mainospostaukset tuntuu täysin irrallisilta blogin muuhun sisältöön verrattuna (käyttäjäkokemus jää laihaksi) tai mainospostauksista tulee mielikuva, että bloggaaja suostuu jokaiseen tarjottuun yhteistyöhön (juurikin nettikasinot tms. aihe, jonka takana harva varmaankaan muuten seisoisi). Jne.

    Sun blogin kaupallisuudessa tykkään myös sen monipuolisuudesta, sopivassa suhteessa ruoka-, viini-, kauneus-, koti- ja vakuutusjuttuja yms. eikä vaikkapa vaan kauneustuotteita. Kiitos mielenkiintoisesta blogista ja jatka samaan malliin! Ps. Kummankin blogisi kommenttikentät ovat myös mielenkiintoista luettavaa, joten olisi huippua, jos saisit myös kommentteihin vastaamiselle nipistettyä aikaa!

  • Reply MariK Tuesday, September 19, 2017 at 12:19

    Kaupallisia yhteistyöpostauksia ei mullakaan ole mitään vastaan, mutta lähes aina ne skippaan. Ihan vaan siksi, että itseeni kiinnostaa enemmän “normipostaukset” ja skippaan myös tv-ohjelmien mainokset jos tallennuksesta katson.
    Siististi kaupalliset yhteistyöpostaukset kyllä mielestäni toteutat! Toisin kuin joissakin blogeissa tulee välitön arrrggg-tunne, kun huomaa miten jokin tuote on pyydetty ja kas kummaa osasivat lukea ajatukseni ja tuote tipahti postista, sitten ihkutusta. Äh. Plus joistakin bloggaajista huokuu ihan ehta ahneus, mikä vasta häiritsevää onkin.

  • Reply Sara Tuesday, September 19, 2017 at 17:01

    Oon aiemminkin varmasti jo kertonut, että kaupallisissa yhteistöissä ei ole mielestäni mitään vikaa! En lue lehtiä, ja radiossa mainostetaan asioita, jotka eivät liity elämääni mitenkään. Uusia tuotteita löydän siis somesta. Minusta on ihanaa aina lukea kokeiluistasi – tietenkään nekään eivät kaikki sovi minun elämääni, mutta usein saan blogista hyviä vinkkejä! Kukkaro ei taida olla kylläkään yhtä iloinen kaikista hankinnoista, jotka ovat blogin kautta syntyneet :D

  • Reply Elina Tuesday, September 19, 2017 at 19:17

    Tähän vaan tekee mieli sanoa, että AAMEN!

    Oon itte nimenomaan nauttinut siitä, kun sinun blogisi ei ole pelkää bikiniä, hileitä, bileitä, vaateriepua ja yksisarvisten oksennusta vaan blogisi yhteistyöt on oikeaan elämään samaistettavissa!

    iso KIITOS sinulle! :)

  • Reply Marjut Wednesday, September 20, 2017 at 13:49

    Mun mielestä sun blogissa mainostettavat tuotteet/palvelut sopii todella hyvin blogin sisältöön ja huomaa, että oot niitä itse “rekrynnyt”. Lisäksi arvostan, että tiedän sun käyttäneen tuotteita/palveluita, esimerkiksi Aktiaa, ennen kuin aloit tekemään heidän kanssa yhteistyötä, mikä ennestään lisää mainoksen aitoutta ja uskottavuutta. Mun mielestä on myös ymmärrettävää, että ottaen huomioon sun lukijakunnan runsauden, et halua mainostaa tuotteita ihan silkasta ilosta, kun kerran totuus on se, että sun hehkutuksella todennäköisesti yritys tekee rahaa.
    Ihanaa viikkoa teille Lempäälään! Terkuin: pitkäaikainen lukija :)

  • Reply Laura Wednesday, September 20, 2017 at 16:33

    Myöskään minua ei kaupalliset yhteistyöt häiritse millään tavalla lukemissani blogeissa. Oikeastaan pidän kaupallisista yhteistöistä, sillä niistä saa todella hyviä vinkkejä itselle ja myönnän, että monesti olen ostanut jotain blogeissa mainostettua. Jos taas koen, ettei kyseinen kaupallisessa yhteistyössä tehty postaus ole minua varten, en sitä lue. Mutta näin teen ihan “tavallistenkin” postausten kanssa, sillä ei kaikki voi aina olla juuri täysin itseään kiinnostavaa. Minusta sinä olet onnistunut hyvin näissä yhteistöissä, ja rehellisesti uskon siihen, että todella seisot oikeasti mainostamasi tuotteen takana. Tämä johtuu varmasti siitä, että yhteistöitä on sopivassa suhteessa ja kohteet tuntuvat harkituilta, etkä mainosta lähes jokaista tuotetta. Ja en ihan ymmärrä sitä ajattelutapaa, että miten se on joltakin muulta pois bloggaaja saa esimerkiksi siitä rahaa kuinka moni menee tietyn linkin kautta ostamaan/katsomaan tuotetta tai siitä kuinka moni alennuskoodia käyttää. Olen vain iloinen ettei itseni tarvitse koluta kaikkia nettikauppoja läpi ja etsiä vaikka sitä uutta syysneuletta, vaan voin selailla lemppariblogini ja katsoa mitkä heidän suosikkinsa ovat ja sitä kautta löytää myös sen oman lempparin kätevästi.

  • Reply Johanna Thursday, September 21, 2017 at 12:59

    Todella hyvä ja mielenkiintoinen postaus! Kiitos! Ja minulta myös arvostus sille, ettet mainosta nettipelejä -kasinoita, pkkavippejä yms. :)

  • Reply Iines Friday, September 22, 2017 at 10:56

    Aikamoista keskustelua taas täällä boksissa. Itse myös liputan ensisijaisesti semmoisten yhteistöiden nimeen, jotka lähtevät juuri bloggaajan omasta kiinnostuksesta kyseiseen tuotteeseen tai palveluun. Mikäs tosiaan oikeasti sen “aidompaa”, kuten itsekin mainitsit kuin se, että ilman yhteistyötäkin mitä luultavammin olisi kyseisen yrityksen asiakas, ellei jo ole ennestään. En muutenkaan ymmärrä tätä ajattelutapaa, että kaikki bloggaajille virtaava raha (esimerkiksi nyt yritysten markkinointibudjeteista) on jollain tapaa lukijoilta pois. Varsinkin kun itse myös tiedän, kuinka työlästä hommaa bloggaaminen kaikkine vaiheineen on.. Ottaen huomioon sen, ettei blogien lukeminen tosiaan maksa mitään ;) Kuka tahansa voi ostaa kaupasta sen naistenlehden, joka taatusti sisältää moninverroin niitä maksettuja mainoksia. Sehän on nyt on vaan positiivinen juttu jos sattuu yhteistyöpostauksen siivittämänä löytämään itselleen jonkun uuden suosikin.

  • Reply xod Friday, September 22, 2017 at 22:57

    Kiva avoin postaus! Mun mielestä sun blogissa on sopivassa suhteessa mainospostauksia ja sitten muita :) Ja ne on merkitty selvästi. Sellaset blogit menee poistoon lukulistalta jos yhteistöistä ei selkeästi heti ilmoiteta tai niitä on suurin osa. Sun blogi on mun lemppareita koska täällä on niin monipuolisesti kaikkea!

  • Reply Urbaani Isä Wednesday, September 27, 2017 at 09:34

    Hyviä pointteja!

  • Leave a Reply

    Previous Post Next Post