Herkkuaamupalat : Chia-brekut

brekut (7 of 10)

*Bloggaaja on kaupallisessa yhteistyössä Foodinin kanssa 

Jatketaanpa lähestyvän viikonlopun kunniaksi hieman herkkuaamupalojen sarjaa, ja tällä kertaa esittelyssä on simppelit aamupalat, jotka voi valmistella jo edellisenä iltana :) Näistä tuota chiatuorepuuroa tehtiin jossakin vaiheessa joka päivä ja nytkin useampana päivänä viikossa. Molemmat aamupalat pohjautuvat chian siemeniin, jotka ovat ihan älyttömän terveellisiä!

Chian siementen terveysvaikutuksia tuntuu olevan noin miljoona, mutta luetellaanpa tähän väliin muutama. Chian siemen on kolesteroliton. Siinä on merkittäviä määriä kuituja, antioksidantteja ja vitamiineja (A, B1, B2, B3) sekä lisäksi mineraaleja kuten kalsiumia, rautaa, sinkkiä jne. Chiassa on myös enemmän Omega 3-öljyä kuin kalassa tai muissa siemenissä. Lisäksi chia-siemenissä on reippaasti kalsiumia, mangaania ja fosforia. Mangaani tekee hyvää luustolle ja auttaa elimistöä hyödyntämään tärkeitä ravintoaineita, kuten biotiinia. Fosfori vuorostaan auttaa syntetisoimaan proteiinia solujen ja kudosten kasvuun.

Chian sisältämät antioksidantit auttavat estämään vapaiden radikaalien aiheuttamia tuhoja elimistössä, eli esimerkiksi ihon ennen aikaista ikääntymistä. On tutkimuksia, joiden mukaan chian siementen kyky hidastaa ruoansulatusta auttaisi verensokerien taaamiseen ja sen vuoksi niitä on tutkittu apukeinoksi kakkostyypin diabetekseen. 

Mikä on kuitenkin käytännössä paras arjen terveysvaikutus? Chioissa on korkea kuitupitoisuus ja niissä on ihan älytön nesteenimeytymisominaisuus, joten aloittamalla päivän chia-aamupalalla takaa itselleen pidemmäksi aikaa täyden olon ja samalla helpottaa esim. painonhallintaa tai ruoansulatusvaivoja.

Virallisten suositusten mukaan chian siemeniä ei suositella syötäväksi ruokalusikallista enempää päivässä. Tähän on kaiken tutkimiseni perusteella syynä se, että chioja ei ole vielä tutkittu “tarpeeksi” ja ne ovat Eviran mukaan uuselintarvike. Joitakin sivuaineita chia-siemenissä on havaittu, tai niitä tutkitaan parhaillaan. Ne voivat MAHDOLLISESTI aiheuttaa verenpaineen alenemista, turvonnutta oloa, allergiaa tai veren ohenemista runsaan omega-3 määrän vuoksi.

Yritin heti raskaaksi tultuani selvittää chian siementen sopivuutta raskausaikaan. Arvatkaa vaan tietääkö kukaan näistä mitään? Ei. Ja koska näistä ei ole virallista suositusta, suositus on jättää ne syömättä. No enpä taida. Vähensin chia-aamupalojani sen vuoksi, että A-vitamiinia on syytä vältellä raskaana, ja näin loppuraskaudessa olen yrittänyt pitää omegat hieman vähemmässä. Mutta muuten haistatan piutpaut tuolle ajatukselle, että näitä saisi syödä vain ruokalusikallisen tai ei saisi nauttia raskausaikana. Varmuuden vuoksi kieltäminen on niin Sääntö-Suomea, että oikeen ärsyttää.

Toki näitä samoja ohjeitani voi tehdä suositusten mukaisesti n. ruokalusikallisella chian siemeniä vuorokaudessa.

Mikä on kuitenkin tärkeää muistaa, on tuo chian siementen todella vahva nesteenimemisominaisuus. Näitä näkee usein salaateissa ja smoothiebowleissa ja juguissa jne. nätisti ripoteltuna päälle. Niin chioja ei kannattaisi syödä! Chiat imee itseensä 10 kertaa painonsa verran vettä tai nestettä, joten kun niitä napsii menemään kuivana, voipi todella turvottaa ja tehdä pahaakin. Chiat pitäisi aina turvottaa ennen nauttimista, sitten ainakin tietää syömänsä ruokamäärän kunnolla.

brekut (9 of 10)

Chia-tuorepuuro (kahdelle)

Tarvitset: 
Chian siemeniä (2-3 rkl)
Turkkilaista tai kreikkalaista jogurttia
Makusi mukaista makusiirappia, hedelmäsosetta tai keittoa (mä käytän useimmiten mustikkakeittoa tai mangonmakuista makusiirappia)
Kaurahiutaleita tai Sadonkorjuu-puurohiutaleita
Kaksi kannellista purkkia
Hedelmiä tai marjoja tai pähkinöitä koristeluun

brekut (1 of 10)

Mä teen tän aina silmämääräisenä, mutta annan suuntaa-antavia määriä. Suosittelen kyllä kaikkia kokeilemaan hieman eri variaatioita, koska joku tykkää vähän tujummasta ja toiset sitten juoksevammasta puurosta :)

Mä sekoitan n. 3-4 dl turkkilaista jogurttia, n. 1 dl mustikkakeittoa, n. 6-7 ruokalusikallista kaurahiutaleita ja n. 3 rkl chiansiemeniä. Mä suosittelen kokeilee tähän vaikka mitä omia juttuja! Persikkasosetta, mangosiirappia, mustikkamehua, vadelmakeittoa, jne. Turkkilaisen jugurtinkin voi vaihtaa kreikkalaiseen tai luonnonjugurttiin ihan vapaasti.

Ohje on hyvin helppo. Sekoita kaikki sekaisin kulhossa ja olet valmis :D

brekut (2 of 10)

Lappaa tämä sekoitus kahteen kannelliseen purkkiin ja iske jääkaappiin vettymään yön yli. Aamulla puuro näyttää jo turvonneelta (sekä hiutaleet, että chiat turpoaa mukavasti) ja ei tarvitse muuta kuin koristella mielihedelmillä tai -marjoilla ja vaikkapa pähkinöillä. Mä käytin Foodinin parapähkinöitä tähän. Välillä lisään ihan puuron joukkoon pähkinärouhetta, joka vettyy myös yön aikana pehmeämmäksi ja tuo puuroon struktuuria.

Tää on siitä kätevä, että kiireisenä aamuna tää on helppo napata mukaan jääkaapista ja syödä töissä/koulussa/bussissa/missävain! Ja on muuten täyttävää!

brekut (8 of 10)

brekut (10 of 10)

Joku reilu vuosi ollaan syöty näitä jatkuvasti, ja edelleen ihan herkkua!

Hieman kevyempi ja vähemmän täyttävä versio, jossa saa chian siementen hyödyt on chiavanukas-smoothie :)

brekut (2 of 3)

Chia-vanukas-smoothie:

Tarvitset: 
Kreikkalaista jugurttia
Chian siemeniä 
Makusi mukaista keittoa tai sosetta / siirappia
Marjoja/hedelmiä/pähkinöitä koristeluun

brekut (6 of 10)

brekut (4 of 10)

brekut (5 of 10)

Sekoita mielesi mukaisesti keittoa (tai siirappia/sosetta) jugurttiin ja lisää joukkoon chian siemeniä. Mä tein tässä vähän isomman annoksen, mutta kahdelle hengelle riittää aika hyvin sellainen 2-3 rkl. Annostele sekoitus kahteen korkeaan lasiin ja laita jääkaappiin yön yli.

Aamulla valmista lempparismoothiesi, ja kaada lasit täyteen. Mä tein tässä tapauksessa herukkasmoothien ja koristelin vanukassmoothiet mansikoilla, vadelmilla ja kookoslastuilla. Paksu pilli lasin pohjalle, ja sillä voi sekoitella tuota samalla. Hauskimman lopputuloksen saat, kun teet erisävyiset vanukkaan ja smoothien! Esim. mangopohjaisen vanukkaan mustikkapohjaisen smoothien. Koska chia-vanukas on aika jämäkkää, jää smoothie päälle ja tulee hauskannäköinen annos herkullista ja terveellistä aamupalaa! :)

brekut (3 of 3)
brekut (1 of 3)

Kokeilkaa ihmeessä! Näissä parasta on terveellisyyden ja herkullisuuden lisäksi tosiaan se, että nää voi valmistella paljon etukäteen ja vain koristelun jättää laiskalle aamulle! ♥ Ja näissä on miljoona eri makumahdollisuutta!

3+

You Might Also Like

17 Comments

  • Reply meow Friday, March 24, 2017 at 19:14

    Kiitos inspiraatiosta! Tykkään välillä aamuisin syödä chiavanukasta :) Mistä tai mitkä muuten on noi smoothielasit?

    • Reply Anna Sunday, March 26, 2017 at 15:44

      Kiitos :) ne on Libbeyn, saa mm. Nougatista ja kai aika monesta muustaki paikasta :)

  • Reply Maarit Friday, March 24, 2017 at 19:57

    Hyvä, että mainitset tuon valtavan nesteenimemisominaisuuden. Ihan hirvittää kun usein tosiaan näkee chiansiemeniä tarjottavan turvottamatta. Kun ne turpoaa elimistössä se voi oikeasti olla vaarallista, koska ne voivat aiheuttaa suolitukoksen ja varmasti epämiellyttäviä muita oireita. Itse käytän niitä vain valmiina geelinä, joka muuten säilyy melkein kaksi viikkoa tai sitten yön yli turvotettuna tuorepuuroksi. Itse olen kokeillu kaikki superfoodit ja chiat ainoa joka on tullut jäädäkseen. Tuorepuuro myös minun herkku! 😊

    • Reply Anna Sunday, March 26, 2017 at 15:45

      Jjjep, tosi hämmentävää, että noita aina kuvataan annoksissa kuivana, mikä luo hyvin väärän mielikuvan niiden käyttötarkoituksesta ja voi aiheuttaa ongelmia :/

  • Reply Anne-Mari Friday, March 24, 2017 at 21:50

    Pitäisi ehdottomasti ostaa chia-siemeniä kokeiluun. Jossain vaiheessa vähän lapsellisesti päätin skipata koko chia-villityksen, tuntui että niistä “meuhkataan” liikaa kaikkialla, mutta toisaalta voiskos se olla vaikka niin että nää on ihan oikeasti hyviä. Tuskin se kaikki hehkutus kuitenkaan täysin tyhjästä tulee… :D Tässäkin postauksessa sekä puuro että vanukas vaikuttavat tosi hyvältä!

    • Reply Anna Sunday, March 26, 2017 at 15:48

      No mä kyllä suosittelen ja varsinki just tolleen tuorepuurossa ihan paras :)

  • Reply nolibre Friday, March 24, 2017 at 22:38

    En ole vielä kokeillut noita chian siemeniä, mutta tämän myötä kyllä menee kokeiluun, kun näin hyvät reseptitkin tarjolla.

    • Reply Anna Sunday, March 26, 2017 at 15:48

      Kiva juttu, kerro sitten mitä tykkäsit! :)

  • Reply Julia Friday, March 24, 2017 at 23:40

    Muhun vetos heti toi mahdollisuus minimoida aamuinen sapuskasäätö :D Ei oo mitään pahempaa kuin yrittää puoli kuudelta aamulla vääntää silmät ristissä pöytään asiallista tarjottavaa kun päätä huimaa ja kädet tärisee ja tahdonvoima ei pelaa. Tälleen mä nyt huijaan itseni tästä lähtien tekemään instagram-aamiaisia olemattomalla vaivalla. Noice!

    • Reply Anna Sunday, March 26, 2017 at 15:50

      Hahaha, samasta syystä taitaa mullaki olla suosiossa :D Saa kivannäkösen ja herkullisen ruoan heti aamulla, ja voi fiilistellä sitäki, että on söpö se annos, mut se ei vaadi mitään vaivaa aamulla. Love it :D

  • Reply sari Saturday, March 25, 2017 at 15:42

    Varmasti tosiaan viisasta nyt viimeistään synnytyksen lähestyessä välttää runsasta Omega3:n saantia, ottaen huomioon vielä aiemmin mainitsemasi perinnöllinen verenvuototaipumus (vWD). Hyytymistä estävät sairaudet, lääkkeet ja luontaistuotteet voivat lisätä vuodon määrää normaalissakin synnytyksessä, muodostavat leikkausriskin mahdollisessa sektiossa ja saattavat olla esteenä sentraalisten puudutusten (epiduraali, spinaali) tekemiselle. En tiedä, paljonko Chia-siemenet omega3:a sisältävät, verrattuna vaikkapa luontaistuotteina käytettäviin kalaöljyvalmisteisiin, mutta varminta lienee välttää loppuraskaudessa, niin kuin kerrot tehneesikin.
    http://luontaistuotteet.org/omega-3/luontaistuotteiden-riskit-omega-3-leikkaukset/

    • Reply Anna Sunday, March 26, 2017 at 15:55

      Niin, tosin mulla ei nyt todettu sitä von Willebrandia, joskin todettiin että pitää testaa uudelleen 6 kk synnytyksestä. Raskaana veri on jotenki niin erilaista, ettei nuo tulokset välttämättä kerro koko totuutta. Anyway, olen vähentänyt Omegaa, mutta en kyllä täysin oo alkanu välttelee :)

  • Reply Aliisa Sunday, March 26, 2017 at 12:31

    Aluksi mulla kesti hetki tottua tuohon chian koostumukseen, kun se oli sellaista “sammakonkutua” mutta nyt niitä tulee vedettyä lähes päivittäin just vanukkaana ja puuron seassa! Oho, tollaisesta yhen ruokalusikallisen suosituksesta en olekaan kuullut. Noissa pakkauksissa mitä mulla on ollut lukee että niitä suositeltaisiin syömään korkeintaan pari ruokalusikallista päivässä.

    • Reply Anna Sunday, March 26, 2017 at 16:08

      Joo, noi on vähä ylihuolehdittuja musta kyllä kaikin puolin :)

  • Reply Noora Monday, March 27, 2017 at 11:05

    Tuli mieleen että oletko testannut myös chia siemenistä “pikahillon” tekoa? :) On super hyvää ja nopeaa! Oma lemppari on tuoreista (tai pakastetuista) vadelmista ja chia siemenistä tehty hillo :) Sekoitetaan vadelmia, lämmintä vettä ja chia siemeniä (itse laitan 2 cups vadelmia, vettä n. 2 rkl ja n. 2 rkl chia siemeniä) ja maun mukaan esim. hunajaa tai vaniljaa :) On tosi helppo ja voi tehdä lisäämättä sokeria eli sisältäen vain luontaista sokeria vadelmista! :) Tehtiin tänä vuonna laskiaispullien väliin tuota ja peittoaa kyllä sokerihillot ihan täysin :)

    • Reply Anna Monday, March 27, 2017 at 11:55

      Ohhh, kuulostaa ihanalta! Voiskohan noi vadelmat ensin kiehauttaa, mietin kun ulkolaiset pakastevadelmat voi sisältää listeriaa, ja haluisin kuitenkin kokeilla tota :D

      • Reply Noora Tuesday, March 28, 2017 at 12:32

        En oo testannu kiehauttaa mut varmaan voi jos vähentää tuon veden määrää :) Kannattaa kokeilla, on ihan super hyvää!

    Leave a Reply

    Previous Post Next Post