Herkkuaamupalat : Kotitekoiset granolat

granolat (13 of 22)

*Bloggaaja on Foodinin kaupallinen brändilähettiläs

Tässä kun olen päässyt testailemaan Foodinin tuotteita urakalla, ajattelin tehdä tällaisen pienen juttusarjan, joka liittyisi terveellisiin ja herkullisiin aamupaloihin! Tiedättehän, kun Instagramit ja Pinterestit on pullollaan kauniita kuvia aamupaloista, smoothie bowleista ja vaikka mistä? Ja todellisuus on usein se, että jokainen vetää kaurapuuronsa hyvä ettei suoraan kattilasta tai heitä valmisjugun naamaan, ennen kuin lähtee kiireen vilkkaa töihin? Haastankin siis nyt lukijani maaliskuun loppuajan ja huhtikuun ajan tekemään kerran viikossa itselleen luksusaamupalan! Nätisti asetellun, herkullisen, terveellisen ja sellaisen, joka on ehkä vaatinut hieman vaivannäköä. Itse julkaisen aina perjantaiaamuisin idean aamupalan toteutukseen, jotta tämän aamupalahetken voi toteuttaa vaikka sitten viikonloppuna, jos ei muuten viikolla kerkiä! (Olen ajastanut näitä valmiiksi, sillä beben aikataulu on tuntematon :D)

Aloitan meidän yhdellä suosikeista, eli homemade granolalla! Olen joskus aiemminkin jakanut granola-ohjeen blogissani, ja siitä tykättiin kovin. Nyt olisi aika hieman päivittää sitä ja tuoda pari muutakin makuvaihtoehtoa esille. Granola on siitä helppo, että sitä voi tehdä kerralla reippaasti ja siitä riittää pitkäksi aikaa. Mulla menee näiden kolmen tekemiseen noin tunnin verran, ja näistä riittää ainakin kuukaudeksi aamupaloihin kahdelle hengelle.

Yhteisesti tarvitset: 
Kaurahiutaleita (mä käytin joku 700 gr)
Kookosmannaa
Kookosnektaria (tai hunajaa)
Kookosöljyä

granolat (12 of 22)

granolat (11 of 22)
Kookosmanna tuo ihanaa syvää makua, kookosnektari makeuttaa ja kookosöljyssä koko komeuden voi paistaa rapsakaksi ja herkulliseksi.

Ohje on kaikkiin sama. Valmistele ainekset itsellesi sopivankokoisiksi paloiksi. Mä tykkään, että granolassa on vähän rouskutettavaa, joten en silppua noita ihan pieneksi. Toiset tykkää, että granola olisi pienempää, joten tässä tyyli on vapaa. Valmistele siis pähkinät, siemenet ja kuivatut hedelmät. Mä yleensä paistan kaurahiutaleet ensin kookosöljyssä erikseen, sillä ne tarvii musta hieman pidemmän paistoajan kuin muut ainekset :) Sitten lisään niitä mieleni mukaan granoloihin.

Heitä siis pari ruokalusikallista kookosöljyä pannulle (ei kovin kuumalle, kookosöljy ei tykkää liian kuumasta) ja sinne kaikki ainekset joukkoon, ml. esipaistetut kaurahiutaleet. Pyörittele siinä öljyssä, ja lisää joukkoon makusi mukaan makeutusta. Mä tykkään ihan hulluna kookosmannasta, joten mä lisään sitä n. 2 ruokalusikallista per granola-satsi. Lisäksi laitan n. 3 teelusikallista kookosnektaria, ja sekoitan koko komeuden. Paistan n. 2-3 minuuttia, ja kun granola on kauniin ruskistunut, heitän sen lautaselle jäähtymään. Tekeminen on siis superhelppoa ja näitähän voi muokata niin paljon kuin itse haluaa!

Mun suosikkimakuvaihtoehdot on nämä:

Perinteinen Mungo-granola karpalolla

granolat (18 of 22)

Tarvitset:

Macadamia-pähkinöitä
(jos budjetti on tiukka, nämä voi skipata tai vaihtaa edullisempaan pähkinään) 
Kookoslastuja
Kuorittuja manteleita
Kurpitsansiemeniä 
Kuivattuja karpaloita 

En voi tarpeeksi korostaa kuinka hyviä Foodinin mantelit on! Luomumantelit on ihan eri luokkaa kuin tavalliset kaupan mantelit. Esim. mieheni ei syö yleensä manteleita ollenkaan, mutta Foodinin manteleista hän tykkää tosi paljon. Ne ei oo niin kauniita ja tasaisia, mutta sitäkin herkullisempia!

granolat (1 of 22)

granolat (2 of 22)

Silputut pähkinät ja siemenet sekä paahdetut kaurahiutaleet odottamassa pannulle pääsyä.

granolat (9 of 22)

Ja valmista! Nuo Foodinin kurpitsansiemenet on kans ihan tajuttoman hyviä! Tungen niitä joka paikkaan, kotitekoisesta leivästä toffeeseen ja salaattiin :D Joudun ehkä tekee niistä oman postauksensa tätä menoa.

granolat (17 of 22)

Tää on ihan meidän lempigranola, ja tätä menee aika reippaasti aamuisin! Mä tykkään omastani kreikkalaisen jugurtin ja luomumustikkakeiton kanssa, joskin se toimii aivan sairaan hyvin mangojugun kanssa myös!

Mulperigranola:

granolat (19 of 22)

Toinen suosikkimme, jonka kehittelin tuossa vähän aikaa sitten. Terveyspommi, jota mulperit makeuttaa hirveän kivasti.

Tarvitset:

Macadamia-pähkinöitä 
Kookoslastuja 
Makeita aprikoosinsiemeniä 
Kurpitsansiemeniä
Mulperimarjoja

Nuo makeat aprikoosinsiemenet näyttävät ihan manteleilta, mutta on hyvin erimakuisia. Ne on tosi ravinnerikkaita, ja sisältää paljon vitamiinia. Näitä ei pidä sekoittaa karvaisiin aprikoosinsiemeniin, joita ei saa syödä päivässä kovin montaa. Makeita aprikoosinsiemeniä voi napsia huoletta reippaammin, ja ne on kaiken muun lisäksi ihan superhyviä. Vinkkivitonen, upota näitä hilloon ja anna muhia siellä muutamia päiviä. Ne imee itseensä aprikoosihilloa, ja on aivan SAIRAAN hyviä :D Meidän äiti teki aina aprikoosihilloa, johon se laittoi näitä, ja me tyttöjen kanssa aina tapeltiin näistä.

granolat (3 of 22)

granolat (8 of 22)

granolat (20 of 22)

Syö mielipuurosi tai jugurttisi kanssa höystettynä marjoilla tai hedelmillä! :)

Aprikoosi-inkamarja -granola

granolat (21 of 22)

Tarvitset:

Aprikoosia
Kookoslastuja
Pekaanipähkinää 
Auringonkukansiemeniä
Inka-marjoja
Cashew-pähkinöitä

Tämä on hieman vähemmän makea kuin edeltäjänsä, ja jopa ehkä hieman suolainen auringonkukansiementen vuoksi, mutta sopii ihan tosi hyvin makeiden jugujen, chia-vanukkaiden tms. kanssa.

granolat (5 of 22)

granolat (4 of 22)

Btw, luomuaprikoosi on tuollaista tummaa ja tahmeaa, ei sellaista lötköä ja oranssia, mitä yleensä kaupoista saa.

Mä suosittelen paistamaan auringonkukansiemenet erikseen, sillä ne on musta herkullisempia paistettuna kunnolla. Koska granolaa ei tarvii paistella kuin ihan pari minuuttia, nämä eivät ehdi saamaan kaikkea makua pintaan. Mä siis paistan nää ihan ilman mitään öljyjä tms. kuivana pannulla ja sitten sekoitan muiden ainesten joukkoon.

granolat (6 of 22)

granolat (10 of 22)

granolat (22 of 22)

Siinäpä ne! Tunnin äherryksellä saa herkkuaamupalan itselleen moneksi moneksi aamuksi. Jos tykkää pienestä happaman maun ripauksesta granolassaan, niin tuossa paistovaiheessa voi granolan joukkoon tiputella hieman limemehua. Lime ja kookosöljy on tosi herkullinen yhdistelmä, mutta pakko sanoa, että itse rakastan tuota kookosmannan tuomaa makua.

Näihin voi käyttää makeuttamiseksi myös esim. hunajaa, mutta me ollaan siirrytty käyttää kookosnektaria, joka on tosi herkkua sekin!

Sen lisäksi, että nää granolat on herkullisia, tulee niistä ihan tosi hyvä mieli! Ne on kaikki valmistettu luomutuotteista, jotka on ravinnerikkaita, vitamiinipommeja ja sisältää roppakaupalla terveellisiä rasvoja. Varsinkin pähkinöiden ja siementen hyvät rasvat on ihan korvaamattoman tärkeitä! Niin ihon hyvinvoinnille kuin koko muunkin kropan, ja erityisesti aivojen.

Mun on tosi vaikea arvioida tähän näiden kustannusta, sillä esim. kaikkiin näihin granoloihin meni yhteensä reilu puoli pussia kookoslastuja ja isosta pussista kurpitsansiemeniä tuntui tuskin edes tyhjenevän yhtään. Mä tein kerralla kuusi purkillista näitä, sillä annan ystävälleni hieman maisteltavaksi näitä myös :)

granolat (7 of 22)

Mä annan granoloiden kuivua lautasilla n. tunnin verran ja sitten siirrän läpinäkyviin ilmatiiviisiin (vai onks noi ees ilmatiiviitä?) purkkeihin. En osaa itse asiassa myöskään sanoa, kauan nää säilyy hyvänä, meillä ne ei oo koskaan kestäny mitenkään älyttömän kauaa nimittäin :D On joskus joku granola ollut kolmekin kuukautta purkissa, ja yhtä hyvää ollut silloinkin. Hyvistä raaka-aineista tehdyt granolat säilyy, sillä pähkinät eivät ole vanhoja, eli eivät härskiinny helposti.

Noista mun tekemistä granoloista tuli siis kuusi tällaista purnukkaa granolaa :)

granolat (15 of 22)

granolat (16 of 22)

Slurps!

Haastan kaikkia kokeilemaan kotitekoisen granolan tekemistä omista suosikkijutuista! Näistähän voi vaikka yhdistää yhden oman granolan, jossa on ne omat suosikit :) Suosittelen laittamaan granolaan pohjalle kaurahiutaleita, kookoslastuja ja kurpitsansiemeniä. Loppu on oman valinnan varassa! Joku pähkinä tuo maun lisäksi haluttua rasvaisuutta ja marja makeuttaa tai tuo kivaa kirpeyttä. Inkamarjat on kirpeimpiä näistä, mulperit ja karpalot makeampia. Suklaan ystävälle suosittelen kokeilemaan joukkoon myös raakasuklaahippuja.

Otatteko haasteen vastaan? ;) 

0

You Might Also Like

6 Comments

  • Reply Nea Sunday, March 19, 2017 at 08:00

    Tää on kyllä tosi kiva postaussarja! Aamupalat on viikonloppuisin mun päivän kohokohtia, joten innoissani ootan mitä eri ohjeita sulta tulee :)

    • Reply Anna Sunday, March 19, 2017 at 09:36

      Mäki rakastan hyviä aamupaloja, joten kiva tehdä tällaista :)

  • Reply Mervi Tuesday, March 21, 2017 at 14:12

    Vau miten upeita (ja etenkin herkullisen näköisiä) kuvia tässä postauksessa! Olen itsekin rouskuvan granolan ystävä, ja menee varmasti kokeiluun. En nimittäin ollutkaan tajunnut miten helposti sitä saa tehtyä. :)

  • Reply Savon Sunday, March 26, 2017 at 18:58

    Noniin, nyt olis tarvikkeet ostettu ja alan illan ratoksi väsäämään granolaa ensi viikon aamiaisia varten. Olinkin sopivasti kyllästynyt kaupan heikkolaatuisiin mysleihin, mistä löytyy tuurilla 2 pähkinää. Lähimmästä Prismasta ei löytynyt kookosmannaa tai -nektaria, argh (löytyisköhän sitä esim. Ruohonjuuresta?). Mun granolaan tulee siis tällä kertaa kaurahiutaleita, kuivattuja karpaloita, kurpitsansiemeniä, macadamiapähkinöitä ja pekaanipähkinöitä + hunajaa ja kookosöljyä. Tuolla yhdistelmällä tuskin voi kuitenkaan mennä vikaan! Kreikkalaista luonnonjugua päälle niin aamut on pelastettu…

    • Reply Anna Monday, March 27, 2017 at 11:48

      Kerro sitten miten onnistui!! :) Ja kookosmannaa saa ehkä helpoiten tilattua Foodinin nettisivuilta, tai sitten Life / Ruohonjuuri / ehkä Punnitse & Säästä olis aika hyvä paikka yrittää ettiä tuota :)

  • Reply Annamari Thursday, June 29, 2017 at 02:39

    Hei
    Mistä noi ihanat lasikupit? Pitää testaa tuota manna!!

    Kiitos

  • Leave a Reply

    Previous Post Next Post